Grundnotat vedrørende forslag til Rådets beslutning om EU’s eg-
ne indtægter
1. Resume
4. april 2006
Kommissionens forslag til Rådsbeslutning om EU's egne indtægter udgør en væsentlig del af udmønt-
ningen af aftalen om de finansielle rammer for EU's budget for 2007-2013, som blev indgået på Det
Europæiske Råds møde den 15.-16. december 2005. Hovedændringerne i forhold til i dag vedrører
rabatordninger, men der foreslås også en række ændringer af mere teknisk karakter. Fra dansk side
støttes aftalen fra Det Europæiske Råd i december 2005. I det omfang rabatordningers konkrete
udformning bliver genstand for fortolkning lægges fra dansk side stor vægt på, at rabatordninger be-
grænses mest mulig.
2. Baggrund
Dok. KOM(2006) 99 af 8. marts 2006.
Kommissionen fremlagde i juli 2004 sit samlede udspil til EU's flerårige finansielle
rammer, de såkaldte finansielle perspektiver, for 2007-13, herunder også forslag til
rådsbeslutning om EUs egne indtægter. Kommissionen har nu fremlagt et nyt forslag
som opfølgning på aftalen på Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2005. Forsla-
get udgør således en udmøntning af de omlægninger som blev aftalt på Det Europæiske
Råd samt en række justeringer af mere teknisk karakter.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i traktaten artikel 269, hvorefter Rådet træffer afgørelse med
enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet, hvorefter Rådet henstiller til med-
lemsstaterne at vedtage forslaget i overensstemmelse med deres forfatningsmæssige
bestemmelser.
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på EU-
niveau, og det er derfor i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincip-
pet.
5. Formål og indhold
Der foreslås justeringer som følge af aftalen på Det Europæiske Råd den 15.-16. de-
cember 2005 samt en række ændringer af mere teknisk karakter.
Justeringer som følge af Det Europæiske Råds aftale af 15.-16. december 2005:
EU's indtægtssystem bevares grundlæggende uændret, hvilket betyder, at indtægter be-
talt som andel af medlemslandenes bruttonationalindkomst (BNI) fortsat vil udgøre
den største indtægtskilde. Hertil kommer indtægter betalt som andel af medlemslande-
nes momsgrundlag samt såkaldte traditionelle egne indtægter i form af told og afgifter.
Det foreslås, at momsindtægten fremover fastsættes ved en fast rate på 0,3 pct. af med-
lemsstaterne kappede momsberegningsgrundlag
1
. Raten på 0,3 pct. er fastsat ud fra,
Det kappede momsberegningsgrundlag refererer til det forhold, at momsgrundlaget er defineret til højest at måtte udgøre 50 pct.
af BNI for hver enkelt medlemsstat.
1