Finansudvalget 2005-06
KOM (2006) 0099 Bilag 1
Offentligt
267465_0001.png
Grundnotat vedrørende forslag til Rådets beslutning om EU’s eg-
ne indtægter
1. Resume
4. april 2006
Kommissionens forslag til Rådsbeslutning om EU's egne indtægter udgør en væsentlig del af udmønt-
ningen af aftalen om de finansielle rammer for EU's budget for 2007-2013, som blev indgået på Det
Europæiske Råds møde den 15.-16. december 2005. Hovedændringerne i forhold til i dag vedrører
rabatordninger, men der foreslås også en række ændringer af mere teknisk karakter. Fra dansk side
støttes aftalen fra Det Europæiske Råd i december 2005. I det omfang rabatordningers konkrete
udformning bliver genstand for fortolkning lægges fra dansk side stor vægt på, at rabatordninger be-
grænses mest mulig.
2. Baggrund
Dok. KOM(2006) 99 af 8. marts 2006.
Kommissionen fremlagde i juli 2004 sit samlede udspil til EU's flerårige finansielle
rammer, de såkaldte finansielle perspektiver, for 2007-13, herunder også forslag til
rådsbeslutning om EUs egne indtægter. Kommissionen har nu fremlagt et nyt forslag
som opfølgning på aftalen på Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2005. Forsla-
get udgør således en udmøntning af de omlægninger som blev aftalt på Det Europæiske
Råd samt en række justeringer af mere teknisk karakter.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i traktaten artikel 269, hvorefter Rådet træffer afgørelse med
enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet, hvorefter Rådet henstiller til med-
lemsstaterne at vedtage forslaget i overensstemmelse med deres forfatningsmæssige
bestemmelser.
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på EU-
niveau, og det er derfor i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincip-
pet.
5. Formål og indhold
Der foreslås justeringer som følge af aftalen på Det Europæiske Råd den 15.-16. de-
cember 2005 samt en række ændringer af mere teknisk karakter.
Justeringer som følge af Det Europæiske Råds aftale af 15.-16. december 2005:
EU's indtægtssystem bevares grundlæggende uændret, hvilket betyder, at indtægter be-
talt som andel af medlemslandenes bruttonationalindkomst (BNI) fortsat vil udgøre
den største indtægtskilde. Hertil kommer indtægter betalt som andel af medlemslande-
nes momsgrundlag samt såkaldte traditionelle egne indtægter i form af told og afgifter.
Det foreslås, at momsindtægten fremover fastsættes ved en fast rate på 0,3 pct. af med-
lemsstaterne kappede momsberegningsgrundlag
1
. Raten på 0,3 pct. er fastsat ud fra,
Det kappede momsberegningsgrundlag refererer til det forhold, at momsgrundlaget er defineret til højest at måtte udgøre 50 pct.
af BNI for hver enkelt medlemsstat.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
267465_0002.png
2
hvad raten i de seneste år har været i gennemsnit. Forslaget udgør en forenkling i for-
hold til det nuværende system, hvor raten beregnes årligt ud fra en kompliceret formel,
som er koblet op på korrektionen til fordel for UK.
Korrektionen til fordel for UK (UK-rabatten) bevares, herunder også den 75 pct. rabat
på finansieringen af UK-rabatten, som Tyskland, Holland, Sverige og Østrig fik ved
aftalen om de finansielle perspektiver for 2000-2006. UK-rabatten modificeres imidler-
tid som opfølgning på EU's udvidelse. Konkret skal bruttobevillingerne, som tilgår de
10 medlemslande som tiltrådte 1. maj 2004 samt bevillinger til kommende medlemslan-
de, fraregnes ved fastsættelse af UK-rabatten. Dog sker der ikke korrektion for land-
brugsbevillinger til de nye medlemslande, dvs. direkte støtte, udgifter til markedsord-
ninger samt de landdistriktsmidler, der stammer fra garantisektionen. Den anførte kor-
rektion indfases som anført i tabel 1.
Tabel 1
Indfasning af korrektion af UK-rabatten
Budgetteringsåret for korrektion af UK-
rabatten
2007-2008
2009
2010
2011 og frem
Korrektion af UK-rabatten for udvidelses-
omkostninger, som defineret ovenfor
0%
20%
70%
100%
Der foreslås samtidig et loft på 10,5 mia. euro (2004-priser) for, hvor stor den samlede
modifikation af UK-rabatten kan blive i 2007-2013 ved korrektionen for udvidelsesom-
kostninger, jf. ovenfor. Loftet vil blive opjusteret i tilfælde af nye udvidelser af EU in-
den år 2013 – ud over Bulgarien og Rumænien. Loftet vurderes kun at kunne få en be-
grænset effekt.
Ved den forrige korrektion af Rådets beslutning om EU's egne indtægter i forbindelse
med aftalen om de finansielle perspektiver for 2000-2006 blev der ligeledes indført en
mindre korrektion af UK-rabatten for at tage højde for EU's udvidelse. Denne korrek-
tion foreslås nu at bortfalde efter 2013, idet den anses for at blive erstattet af den nu
foreslåede mere omfattende korrektion. Konkret består den eksisterende korrektion i,
at UK-rabatten årligt korrigeres for de førtiltrædelsesudgifter, som tiltrædende lande
modtog året før tiltrædelse.
Ved siden af UK-rabatten indføres to forskellige typer af bidrags-reduktioner for fire
andre lande. Dette sker under henvisning til den såkaldte Fontainbleau-aftale fra 1984,
som lå til grund for indførelsen af UK-rabatten, hvori det anføres, at intet medlemsland
skal have ekstraordinære omkostninger sammenlignet med deres relative velstand. Den
konkrete argumentation relateres til disse landes såkaldte nettostillinger i forhold til EU,
dvs. et beregnet forhold mellem indbetalinger og udbetalinger til og fra EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
For det første bliver Sverige og Holland i årene 2007-2013 tildelt en midlertidig reduk-
tion af deres årlige BNI-bidrag på hhv. 150 mio. euro og 605 mio. euro. (i 2004-priser).
Finansieringen heraf fordeles på alle medlemslande via BNI-bidraget, dvs. at Sverige og
Holland også selv bidrager. Disse BNI-reduktioner foreslås indføjet efter beregning af
UK-rabatten således, at UK ikke får rabat på finansieringen af Sverige og Hollands
BNI-reduktioner.
For det andet får fire lande i årene 2007-2013 en midlertidig reduktion af deres moms-
bidragsrate. I stedet for den normale rate på 0,3 pct. af det kappede momsgrundlag skal
Sverige og Holland betale 0,1 pct., Tyskland 0,15 pct. og Østrig 0,225 pct. Finansierin-
gen heraf sker via højere BNI-indtægter fordelt på alle lande. Momsreduktionerne be-
regnes dog før beregning af UK-rabatten, hvorved UK får rabat på finansieringen af de
nedsatte moms-rater.
Endvidere indføjes en reference til det review af både indtægts- og udgiftssiden som
Kommissionen anmodes om at gennemføre i 2008/2009, herunder at Kommissionen
om nødvendigt fremlægger passende forslag til ændringer.
Endelig foreslås, at Rådets beslutning om egne indtægter ved sin vedtagelse skal gælde
med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2007. Denne bestemmelse skal ses i lyset af, at
sidste ændring af beslutningen om egne indtægter tog ca. 3 år før vedtagelse og ratifika-
tion var tilendebragt.
Øvrige forslag til justeringer og opdateringer:
Ud over ændringer som opfølgning på konklusionerne fra Det Europæiske Råd i de-
cember 2005 foreslår Kommissionen en række mindre ændringer.
Distinktionen mellem landbrugsafgifter og toldafgifter ophæves. Den materielle forskel
er forsvundet efter implementering af lovgivning som opfølgning på GATT (WTO)-
forhandlingerne under Uruguay-runden.
Der foreslås en opstramning af den eksisterende tekst således, at ændringer i den regn-
skabsmæssige opgørelse af bruttonationalproduktet (BNI) mere automatisk implemen-
teres i Rådets beslutning om egne indtægter. Konkret foreslås, at Rådet ved enstem-
mighed ikke længere skal beslutte
om
ændringer i den regnskabsmæssige opgørelse af
BNI (den nuværende metode i ENS95) skal implementeres i forordningen om egne
indtægter, men derimod
hvornår
ændringer skal implementeres.
Ved skiftet fra regnskabsmæssig opgørelse af BNI fra det såkaldte ENS79 til ENS95
fremlagte Kommissionen i 2001 de deraf følgende nye helt overordnede udgiftslofter
på hhv. 1,31 pct. af BNI for forpligtelsesbevillinger og 1,24 pct. af BNI for betalingsbe-
villinger. Disse indskrives nu direkte i beslutningen om egne indtægter. Det Europæisk
Råds aftale i december 2005 anførte eksplicit, at disse lofter skal bevares uændret. Ind-
skrivning af disse lofter i Rådets beslutning om egne indtægter erstatter lofterne som
opgjort under ENS79 udgjorde 1,335 pct. af BNI for forpligtelser og 1,27 pct. af BNI
for betalinger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
267465_0004.png
4
Det foreslås at fjerne eksisterende referencer til, at indtægter til dækning af den mone-
tære EUGFL-reserve, reserven til finansiering af lånegarantifonden samt reserven til
nødhjælp til tredjelandereserver først skal opkræves når reserverne tages i anvendelse.
Forslaget skyldes, at den monetære reserve er ophørt samt forslag om, at bevillinger til
nødhjælpsreserven og lånegarantifonden nu vil blive opført på budgettet, jf. Kommissi-
onens forslag til interinstitutionel aftale om budgetdisciplin og forbedret budgetproce-
durer
2
.
Efter kritik fra Revisionsretten er der endvidere indføjet en henvisning til, at Rådet skal
vedtage de nødvendige regler til gennemførelse af beslutningen om egne indtægter og
sikre inspektioner af midlernes opkrævning, jf. traktatens art. 279.
Endelig følges rådsbeslutningen af et forslag til opdatering af det dokument som rent
beregningsteknisk opstiller metoden for beregning af UKs rabat. Beregningsmetoden
justeres i overensstemmelse med ovenstående ændringer.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger inden udtalelse fra Europa-Parlamentet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Rådets beslutning om egne indtægter udstikker reglerne for EU’s finansiering og danner
rammerne for Danmarks årlige bidrag til EU.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
De statsfinansielle konsekvenser af Rådets beslutning om EUs egne indtægter skal ses i
sammenhæng med vedtagelsen af udgiftsrammerne. Det årlige danske EU-bidrag er
således afhængig af indholdet af det endelige kompromis med Europa-Parlamentet om
de finansielle perspektiver for 2007-2013, samt hvordan den faktiske årlige budgettering
og implementering af budgettet bliver.
Tages udgangspunkt i det foreliggende kompromis fra Det Europæiske Råd i december
2005 samt at implementeringen i gennemsnitlig bliver den samme i 2007-2013 som
budgetteret i 2006 opnås en gennemsnitlige merudgift på 0,7 mia. kr. Opgjort som an-
del af BNI vil det danske EU-bidrag være faldende. Det bemærkes, at der traditionelt er
store udsving i implementeringsgraden af udgiftsrammerne i de enkelte år.
UK-rabatten vil på kort sigt stige, men vil i 2013 ende under 2006-niveauet som følge af
den fuldt indfasede permanente korrektion af UK-rabatten. Beregning heraf under an-
tagelse af
fuld udnyttelse af udgiftsrammerne
er vist i tabel 2 sammen med konsekvenserne af
de midlertidige reduktioner af moms- og BNI-bidrag for Tyskland, Nederlandene, Sve-
rige og Østrig.
Samlet set er der et stigende rabatvolumen i forhold til år 2006 men aftagende over
perioden. Endvidere er udgangspunktet for den efterfølgende budgetperiode, at UK-
2
Kom(2006) 36 af 1. februar 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
267465_0005.png
5
rabatten er omtrent på samme niveau som i dag samtidig med at de øvrige rabatter ud-
løber, idet de er defineret som specifikke for perioden 2007-2013 og ikke videre frem.
Tabel 2
Bruttorabatter ved fuld udnyttelse af Det Europæiske Råds aftalte udgiftsrammer
Mio. DKK (2004 –
priser)
UK
Holland
Sverige
Tyskland
Østrig
Samlede rabatter
DKs finansieringsandel
2006
40.900
2007
43.800
8.100
2.900
10.800
600
66.200
1.840
2008
53.000
8.200
3.000
11.000
610
75.800
2.140
2009
53.500
8.300
3.000
11.300
630
76.700
2.160
2010
40.500
8.400
3.100
11.500
640
64.100
1.750
2011
39.000
8.500
3.100
11.800
650
63.000
1.700
2012
36.900
8.500
3.200
12.000
670
61.300
1.640
2013
37.700
8.600
3.200
12.300
680
62.500
1.670
2007-13
43.500
8.400
3.100
11.500
640
67.100
1.840
1.340
Anm: UK-rabatten er baseret på fuld udnyttelse af udgiftsrammen for 2007-2013. Det betyder, at UK-rabatten i 2007-13 reelt kan
blive mindre. Beregning af UK-rabatten er behæftet med betydelig usikkerhed, idet det er påvirket af de aktuelle udbetalinger og
fordelingen af disse på de enkelte lande. Beregningerne er baseret på historiske fordelinger og der er forsøgt taget højde for nyere
forhold så som WTO-aftalen i december 2005, som udfaser eksportrestitutioner til landbrugsprodukter. Den anførte UK-rabat i
2006 er baseret på budgettet. Det er centralt at bemærke, at indfasningen af reduktionen i UK-rabatten starter med
effekt i 2009
og
ikke for budgetåret 2009 med effekt året efter, ligesom UK-rabatten beregnes
før
BNI-reduktionerne til Sverige og Holland indreg-
nes, jf. Kommissionens forslag. Der er en vis usikkerhed forbundet ved opgørelsen af moms-reduktionerne, idet de er baseret på
fremskrivninger af medlemslandenes momsgrundlag.
Den administrative belastning ved den foreslåede omlægning af systemet for EUs ind-
tægter vurderes at være omtrent uændret.
9. Høring
Kommissionens oprindelige meddelelse med forslag til de finansielle perspektiver, her-
under også indtægtssiden, blev sendt i ekstern høring. Den konkrete udmøntning i Rå-
dets forordning for EUs egne indtægter har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side står man ved indholdet af det kompromis, som blev indgået på Det Eu-
ropæiske Råd i december 2005. Aftalen bør som udgangspunkt implementeres uændret
i Rådets beslutning om egne indtægter. I det omfang de videre forhandlinger viser åbne
fortolkningsspørgsmål vil man fra dansk side henholde sig til den allerede klart fastsatte
danske holdning ved forhandling om de finansielle perspektiver, dvs. begrænsning af
rabatordninger mest mulig.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
I Rådet forventes medlemslandene generelt at fokusere på at fastholde kompromiset fra
Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2005. Der kan dog opstå uenigheder om
fortolkningen af kompromiset.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg fik tilsendt grundnotat i september 2004 på baggrund af
Kommissionens oprindelige udspil. Endvidere har Rådets beslutning om egne indtægter
indgået som delelement i de løbende drøftelser om EU’s finansielle perspektiver for
2007-2013, som blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg forud
for GAERC den 12. juni 2005.