Orientering om den endelig aftale om Rådets afgørelse om EU´s
egne indtægter
11. april 2007
Vedtagelse af afgørelse om EU’s egne indtægter
Rådets afgørelse om EU’s egne indtægter udgør en væsentlig del af udmøntningen af
aftalen om de finansielle rammer for EU’s budget for 2007-2013, som blev indgået på
Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2005. På Coreper den 3. april 2007 blev der
opnået enighed om vedlagte udkast, som udmønter aftalen fra DER. Aftalen forventes
vedtaget ved enstemmighed som A-punkt på et af de førstkommende rådsmøder og
skal herefter ratificeres i hvert enkelt medlemsland. For Danmarks vedkommende vil
ratifikation ske ved folketingsbeslutning i henhold til tidligere praksis.
Fra dansk side står man ved indholdet af det samlede kompromis, som blev indgået på
Det Europæiske Råd i december 2005 og vil på den baggrund tilslutte sig udkastet til
Rådsbeslutning i henhold til det mandat, som regeringen fik den 10. juni 2005 forud for
forhandlingerne om de finansielle perspektiver.
Forslagets konsekvenser
Hovedændringerne i forhold til i dag i Rådets afgørelse om EU’s egne indtægter vedrø-
rer rabatordninger, men der foreslås også en række ændringer af mere teknisk karakter.
Der henvises til grundnotat af 4. april 2006 samt samlenotat oversendt til Folketingets
Europaudvalg forud for Ecofin den 7. juni og 28. november 2006, som redegør mere
detaljeret for forslaget.
Det foreliggende udkast indebærer to tekniske afklaringer ved beregning af UK’s rabat.
Begge reducerer UK’s rabat i forhold til de forudsætninger, som Finansministeriet lagde
til grund for de konsekvensberegninger, som blev oversendt til Europaudvalget i januar
2006.
Den aftalte procentvise indfasning af korrektionen af UK-rabatten som skal sikre
UK’s medfinansiering af EU’s udvidelse
1
gælder de år, hvor korrektionerne skal
budgetteres
og ikke det efterfølgende år. UK-rabatten beregnes generelt på grundlag
af budgettet for det foregående år. UK skal dermed medfinansiere 20 pct. af deres
almindelige bidragsandel i 2009, 70 pct. i 2010 og herefter 100 pct.
UK-rabatten beregnes
forud
for de rabatter som Sverige og Holland tildeles som
fradrag i deres BNI-bidrag (hhv. 150 og 605 mio. euro pr. år, 2004-priser), men
efter
indregning af reducerede momsbidragssatser for Holland, Sverige, Tyskland og
Østrig
2
. Det betyder, at UK ikke får rabat på finansieringen af BNI-rabatterne, men
til gengæld får rabat på momsreduktionerne.
De resulterende samlede rabatter fremgår af tabel 1. Grundlaget for beregningerne æn-
dres løbende i takt med nye skøn for indtægtsgrundlaget og vil blive opdateret i forbin-
Konkret skal bruttobevillingerne, som tilgår de 12 medlemslande som er tiltrådt efter 1. maj 2004, fraregnes ved fastsættelse af
UK-rabatten. Dog sker der ikke korrektion for landbrugsbevillinger til de nye medlemslande, dvs. direkte støtte, udgifter til mar-
kedsordninger samt de landdistriktsmidler, der stammer fra garantisektionen.
2
I stedet for den normale rate på 0,3 pct. af det kappede momsgrundlag skal Sverige og Holland betale 0,1 pct., Tyskland 0,15 pct.
og Østrig 0,225 pct.
1