Erhvervsudvalget 2005-06
KOM (2006) 0111 Bilag 1
Offentligt
270330_0001.png
FORELØBIGT NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
20. april 2006
Sag 200603630
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om ændring af forordning (EF) nr. 417/2002 om fremskyndet
indfasning af krav om dobbeltskrogs- eller tilsvarende design for
olietankskibe med enkeltskrog og om ophævelse af Rådets forord-
ning (EF) nr. 2978/94, KOM(2006) 111 – af 27. marts 2006
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 27. marts 2006 fremsat et forslag til ændring af
forordningen om fremskyndet indfasning af krav om dobbeltskrogs- eller
tilsvarende design for olietankskibe med enkeltskrog og om ophævelse af
Rådets forordning (EF) nr. 2978/94. Forslaget er samtidig fremsendt i
dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat i henhold til artikel 80, stk. 2, og har til formål at
ændre de gældende regler om dobbeltskrog for olietankskibe mv., således
at forordningens bestemmelser nøje afspejler medlemsstaternes politiske
intentioner, som de blandt andet er tilkendegivet i konklusionerne fra Det
Europæiske Råds møde i København i 2002.
De eksisterende regler i forordningen medfører, at enkeltskrogede tank-
skibe, der fører en EU medlemsstats flag, kan transportere tung olie, så-
fremt de blot ikke sejler til eller fra havne og offshoreterminaler i Fælles-
skabet. FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, vedtog i december
2003 regler stort set svarende til de europæiske regler. Der blev dog ind-
sat nogle begrænsede undtagelsesbestemmelser i IMO, hvorved et land
kunne tillade transporter med visse skibe inden for dets eget eller andres
områder (efter samtykke). De 25 EU-medlemsstater, samt en række andre
lande i verden, har besluttet ikke at ville benytte disse undtagelsesregler,
heller ikke for skibe under deres flag, som måtte sejle uden for EU.
Med forslaget gennemføres et forbud mod, at enkeltskrogede olietankski-
be under en EU medlemsstats flag sejler med tung olie, uanset hvor sej-
ladsen foregår. Hermed udvides de eksisterende EU-regler om, at olie-
tankskibe skal være dobbeltskrogede ved sådanne transporter, til også at
gælde transporter, der ikke går til og fra en EU havn. Dermed forbydes
skibe under en EU medlemsstats flag at anvende de begrænsede undta-
gelsesmuligheder i de internationale regler, uanset at lande i andre dele af
verden har besluttet at tillade disse skibe at transportere tung olie i områ-
der under deres jurisdiktion.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
270330_0002.png
2/2
Forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal efter proceduren for fælles
beslutningstagen i artikel 251.
2.
Nærhedsprincippet
Kommissionen behandler ikke direkte spørgsmålet om nærhedsprincippet
i sin begrundelse for forslaget.
Regeringen finder, at nærhedsprincippet er overholdt, idet der alene er ta-
le om en ændring af eksisterende EU-regulering, der vil styrke overhol-
delsen af de globale regler vedtaget af FN’s internationale søfartsorgani-
sation (IMO), og som har til formål at sikre miljøet mod olieforurening.