Retsudvalget 2005-06
KOM (2006) 0174 Bilag 3
Offentligt
289990_0001.png
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
Det Internationale Kontor
2006-305-0309
CHA40702
GRUNDNOTAT
vedrørende Kommissionens grønbog om uskyldsformodningen (KOM(2006)174 endelig)
Resumé
Kommissionen har fremlagt en grønbog om uskyldsformodningen (dvs. princippet om, at man er
uskyldig indtil andet er bevist). Grønbogen indeholder en række spørgsmål (i alt 9) og overvejel-
ser, der skal gøre det muligt for Kommissionen – på baggrund af de reaktioner og kommentarer,
som modtages vedrørende grønbogen – at fremkomme med en udtalelse om, hvorledes uskylds-
formodningen opfattes i medlemslandene i EU, og hvilke rettigheder der kan udledes heraf. Hvis
høringen viser, at der er behov for det, vil Kommissionen overveje at inkludere disse rettigheder
i et forslag til en rammeafgørelse om retssikkerhedsgarantier i forbindelse med indsamling og
håndtering af bevismateriale. Grønbogen rejser ikke i sig selv spørgsmål i forhold til nærheds-
princippet, og den vil i sig selv ikke have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Hvis der efterfølgende som led i opfølgningen på grønbogen bliver fremsat forslag til nye EU-
retsakter, vil disse retsakter kunne medføre statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser,
som det på nuværende tidspunkt er vanskeligt at angive nærmere. Eventuelle forslag til nye EU-
retsakter på området vil også skulle overvejes i forhold til nærhedsprincippet. Der ses ikke at
foreligge offentlige tilkendegivelser om andre medlemsstaters holdninger til grønbogen. Fra
dansk side finder man på nuværende tidspunkt – hvor den igangsatte høring ikke er endelig af-
sluttet – ikke at burde tage stilling til de væsentlige spørgsmål, som grønbogen giver anledning
til.
1. Baggrund
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med henvisning til, at EU har sat som mål at sikre borgerne et højt tryghedsniveau i et område
med frihed, sikkerhed og retfærdighed (artikel 2 i traktaten om Den Europæiske Union) har
Kommissionen den 26. april 2006 fremlagt en grønbog om uskyldsformodningen. Grønbogen er
modtaget i dansk sprogversion i Rådet den 17. maj 2006.
Formålet med grønbogen er at iværksætte en omfattende høring af interesserede parter om
spørgsmål i relation til uskyldsformodningen, herunder bl.a. for at undersøge, om uskyldsfor-
modningen opfattes på samme måde i hele EU, og hvilke rettigheder der kan udledes heraf, om
grænseoverskridende tilfælde udgør et særligt problem på dette område, og om en eventuel EU-
lovgivning vil kunne styrke den gensidige tillid.
Grønbogen indeholder i den forbindelse en række spørgsmål (i alt 9) og overvejelser, der skal
gøre det muligt for Kommissionen – på baggrund af de reaktioner og kommentarer, som modta-
ges vedrørende grønbogen – at fremkomme med en udtalelse om, hvorledes uskyldsformodnin-
gen opfattes i medlemslandene i EU, om grænseoverskridende tilfælde udgør et særligt problem
på dette område, samt om hvorvidt EU-lovgivning vil kunne styrke den gensidige tillid. Hvis
høringen viser, at der er behov for det, vil Kommissionen overveje at inkludere disse rettigheder
i et forslag til en rammeafgørelse om retssikkerhedsgarantier i forbindelse med indsamling og
håndtering af bevismateriale.
2. Grønbogens indhold
Grønbogen er delt op i to afsnit. Det første afsnit ”Hvorfor beskæftiger EU sig med uskyldsfor-
modningen?” indeholder bl.a. en beskrivelse af baggrunden for og retsgrundlaget for grønbogen.
I det andet afsnit ”Hvad er uskyldsformodningen?” gennemgår Kommissionen indholdet af arti-
kel 6, stk. 2, i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention samt den retspraksis fra Menne-
skerettighedsdomstolen, som vedrører uskyldsformodningen.
Kommissionen gennemgår i den forbindelse en række af de faktorer, som udgør eller har tilknyt-
ning til ”uskyldsformodningen”, herunder bl.a. muligheden for varetægtsfængsling, bevisbyrden,
retten til ikke at afgive belastende vidneudsagn mod én selv, retten til ikke at udtale sig, retten til
ikke at fremlægge belastende beviser, udeblivelsessager, terrorisme samt uskyldsformodningens
ophør.
I det følgende redegøres der nærmere for indholdet af de to afsnit.
-
2
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.1. Grønbogens første afsnit – Hvorfor beskæftiger EU sig med uskyldsformodningen?
Kommissionen redegør i grønbogens afsnit 1 (side 3-5) for baggrunden for og formålet med
fremlæggelsen af en grønbog om uskyldsformodningen.
Kommissionen anfører bl.a., at EU på det Det Europæiske Råds møde i Tammerfors i 1999 fast-
lagde sine prioriteter på det retslige område for de følgende fem år. Det var i den forbindelse af
afgørende betydning, at gensidig anerkendelse blev ”hjørnestenen” i dette område og den vigtig-
ste for det retligt samarbejde. Gensidig anerkendelse af retsafgørelser og domme involverer straf-
feretlige systemer på alle niveauer, og det kan efter Kommissionens opfattelse kun fungere ef-
fektivt, hvis der er tillid til andre retssystemer, og hvis den enkelte person, der bliver berørt af en
udenlandsk retsafgørelse eller dom, føler sig sikker på, at den er truffet på et retmæssigt grund-
lag.
Et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed betyder efter Kommissionens opfattelse, at
EU-borgere bør kunne forvente en retssikkerhedsgaranti af samme standard i hele EU. Kommis-
sionen anfører bl.a., at der i programmet for foranstaltninger med henblik på gennemførelse af
princippet om gensidig anerkendelse fra 2001 blev udpeget områder, hvor EU-lovgivning om
gennemførelse af gensidig anerkendelse var ønskelig. Heraf fremgår det, at gensidig anerkendel-
se ikke kun skal gøre det muligt at styrke samarbejdet mellem medlemsstaterne, men også be-
skyttelsen af personers rettigheder.
Kommissionen anfører videre, at Kommissionen gennem en række høringer har identificeret
rettigheder, hvor en øget synlighed ville kunne styrke den gensidige tillid mellem medlemssta-
terne. Således blev der i 2003 vedtaget en grønbog om retssikkerhedsgarantier (KOM(2003) 74),
efterfulgt af et forslag til rammeafgørelse i 2004 (KOM(2004) 328), og det er hensigten, at rets-
sikkerhedsgarantier i forbindelse med indsamling og håndtering af bevismateriale – et emne som
ikke er behandlet i de nævnte tekster – skal undersøges i en kommende høring.
Som et supplement til rammeafgørelsen om den europæiske bevissikringskendelse – som der
blev opnået politisk enighed om på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 1.-2. juni 2006
– har Kommissionen således planer om yderligere en grønbog senere i 2006, der særligt vil foku-
sere på indsamling/håndtering af bevismateriale og kriterier for bevismaterialets lovlighed med
henblik på at opnå en viden om, hvorvidt retssikkerhedsgarantier i forbindelse med indsamling
og håndtering af bevismateriale er af afgørende betydning for gensidig tillid, når det gælder ud-
veksling af bevismateriale på tværs af grænserne.
I relation til retsgrundlaget anfører Kommissionen, at EU’s beføjelser på det strafferetlige områ-
de er hjemlet i artikel 29 og 31 i traktaten om Den Europæiske Union (TEU), hvoraf det bl.a. af
-
3
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
artikel 31, stk. 1, litra c) fremgår, at fælles handling vedrørende retligt samarbejde i kriminalsa-
ger omfatter ”sikring af foreneligheden mellem medlemsstaternes gældende regler, i det omfang
det er nødvendigt for at forbedre samarbejdet”.
Efter Kommissionens opfattelse indebærer det faktum, at det retlige samarbejde i stadig højere
grad sker ud fra princippet om gensidig anerkendelse, at det er nødvendigt at undersøge, om fæl-
les retssikkerhedsgarantier i forbindelse med indsamling og håndtering af bevismateriale vil
kunne bidrage til at sikre, at medlemsstaternes regler er forenelige, samt til at styrke tilliden og
dermed forbedre samarbejdet.
2.2. Grønbogens andet afsnit – Hvad er uskyldsformodningen?
Grønbogen indeholder i afsnit 2 (side 5-11) en gennemgang af de forskellige elementer, som er
indeholdt i uskyldsformodningen.
Uskyldsformodningen er nævnt i artikel 6, stk. 2, i Den Europæiske Menneskerettighedskonven-
tion (retten til en retfærdig rettergang): ”Enhver, der anklages for en lovovertrædelse, skal anses
for uskyldig, indtil hans skyld er bevist i overensstemmelse med loven” og i artikel 48 i EU-
chartret om grundlæggende rettigheder (Uskyldsformodning og forsvarets rettigheder): ”1. En-
hver, der anklages for en lovovertrædelse, skal anses for uskyldig, indtil hans/hendes skyld er
bevist i overensstemmelse med loven, og 2. Respekt for forsvarets rettigheder er sikret enhver,
der er anklaget for en lovovertrædelse.”
Kommissionen anfører, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols retspraksis giver ret-
ningslinier for, hvad der forstås ved uskyldsformodningen. Heraf fremgår det bl.a., at uskylds-
formodningen kun kan komme en person til gode, som er ”anklaget for en strafbar handling”.
Den anklagede skal behandles, som om han/hun ikke har begået et strafbart forhold, indtil staten,
via anklagemyndigheden, fremfører tilstrækkelige beviser til at overbevise en uafhængig og
uvildig domstol om, at den anklagede er skyldig.
Ifølge Kommissionen kræver uskyldsformodningen videre, at medlemmer af en domstol ikke må
have den forudfattede mening, at den anklagede har begået det strafbare forhold, han/hun er an-
klaget for. Domstolen bør ikke udtale sig om vedkommendes skyld, før den faktisk har fastslået
denne skyld. Videre bør en person ikke varetægtsfængsles, medmindre der foreligger vægtige
grunde hertil. Hvis der foretages varetægtsfængsling, skal fængslingsvilkårene være i overens-
stemmelse med formodningen om uskyld. Anklagemyndigheden skal bevise den anklagedes
skyld, og enhver tvivl bør komme den anklagede til gode. Den anklagede skal kunne nægte at
besvare spørgsmål og anklagedes ejendom må ikke konfiskeres uden en retfærdig rettergang.
-
4
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
289990_0005.png
Kommissionens spørgsmål 1 vedrører dette emne.
2.2.1. Udtalelse om skyldsspørgsmålet, inden der foreligger dom
Kommissionen anfører, at en domstol eller en embedsmand ikke må fremsætte udtalelser om, at
den anklagede har gjort sig skyldig i et strafbart forhold, hvis den anklagede ikke er blevet stillet
for retten og dømt for det. Formodningen om uskyld krænkes, hvis en retsafgørelse, der vedrører
en anklaget person, afspejler en holdning om, at han/hun er skyldig, uden at den anklagede for-
inden er kendt skyldig i overensstemmelse med loven, og uden at den anklagede har haft mulig-
hed for at udøve sine forsvarsrettigheder, jf. sag Minelli mod Schweiz, A62, præmis 38 (1983)”.
2.2.2. Varetægtsfængsling
I relation til spørgsmålet om varetægtsfængsling henviser Kommissionen til, at tilbageholdelse af
en sigtet ikke krænker formodningen om uskyld. Videre anfører Kommissionen, at dette emne er
behandlet i grønbogen om gensidig anerkendelse af ikke-frihedsberøvende kontrolforanstaltnin-
ger forud for domsafsigelse (KOM(2004) 562), hvorfor emnet ikke vil blive omtalt i nærværende
grønbog.
Kommissionens spørgsmål 2 vedrører dette emne.
2.2.3. Bevisbyrden
Kommissionen anfører, at Menneskerettighedsdomstolen har statueret, at bevisbyrden ligger hos
anklagemyndigheden, og enhver tvivl bør komme den anklagede til gode. Heraf følger også, at
det er anklagemyndigheden, som skal fremlægge tilstrækkelige beviser for at få den anklagede
dømt.
Ud fra Menneskerettighedsdomstolens retspraksis har Kommissionen identificeret nedenstående
tre situationer, hvor bevisbyrden ikke udelukkende ligger hos anklagemyndigheden:
a) Strafbare forhold med objektivt ansvar: I disse situationer skal anklagemyndigheden fremlæg-
ge bevis for, at den anklagede har begået gerningen i det strafbare forhold, men behøver ikke at
bevise, at den pågældende har handlet således eller frembragt dette resultat forsætligt. Sådanne
situationer er i overensstemmelse med menneskerettighedskonventionen, selv om anklagemyn-
digheden ikke behøver at bevise, at den anklagede handlede med forsæt. Efter Kommissionens
opfattelse har Menneskerettighedsdomstolen anerkendt, at strafbare forhold med objektivt ansvar
indgår i medlemsstaternes strafferet, jf. sag Salabiaku mod Frankrig, A 141-A, præmis 28
(1988). I disse tilfælde er det tilstrækkeligt at bevise, at den anklagede har begået gerningen.
-
5
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
289990_0006.png
Hvis dette bevises, består der en formodning om, at den anklagede er skyldig. Ifølge Menneske-
rettighedsdomstolen bør sådanne formodninger være inden for rimelige grænser, som tager hen-
syn til, hvad der er på spil, og som opretholder forsvarsrettighederne.
b) Strafbare forhold med omvendt bevisbyrde: Når der er tale om forhold med omvendt bevis-
byrde, skal anklagemyndigheden bevise, at den anklagede har handlet på en bestemt måde, og
den anklagede skal bevise, at der findes en fornuftig forklaring på hans/hendes handlinger. Men-
neskerettighedsdomstolen har udtalt, at dette kun er acceptabelt for "mindre alvorlige" forseelser.
Kommissionen anfører, at undersøgelsen om bevismidler viste, at bevisbyrden i EU som hoved-
regel ligger hos anklagemyndigheden. Undtagelsesvis, f.eks. ved dokumentfalsk/-svig eller min-
dre alvorlige lovovertrædelser, skal anklagemyndigheden dog kun bevise, at der består en pligt
til at handle på en bestemt måde. Det er da op til den anklagede at bevise, at den pågældende har
opfyldt denne pligt. Der er også tilfælde, hvor den anklagede selv skal fremføre frifindelsesgrun-
de (f.eks. nødværge, utilregnelighed eller alibi), der så vil skulle modbevises af anklagemyndig-
heden.
c) Når der afsiges en konfiskationskendelse: Det fremføres af Kommissionen, at i forbindelse
med beslaglæggelse af aktiver fra en anklaget eller tredjemand kan der være omvendt bevisbyr-
de, når det antages, at der er tale om udbytte fra strafbare forhold. Ejeren af de pågældende akti-
ver må da modbevise denne antagelse. Den normale bevisbyrde (om bevis ud over enhver tvivl)
kan også reduceres til en ”sandsynlighedsafvejning”. Enhver beslaglæggelse af aktiver skal være
rimelig, forholdsmæssig og kunne anfægtes i retten. Dette gælder naturligvis også for beslaglæg-
gelse af aktiver på tværs af grænserne. Krav, der fremsættes af en
godtroende
tredjemand, skal
tages alvorligt, når vedkommendes ejendomsret sættes på spil. Staterne skal derfor sørge for, at
der findes beskyttelsesmekanismer i den henseende.
Kommissionens spørgsmål 3 a) - b) vedrører dette emne.
2.2.4. Retten til ikke at afgive belastende vidneudsagn mod én selv
Kommissionen påpeger, at uskyldsformodningen omfatter retten til ikke at afgive belastende
vidneudsagn mod én selv, hvilket vil sige retten til ikke at udtale sig (afsnit 2.2.5.) og retten til
ikke at blive tvunget til at fremlægge bevismateriale, der belaster én selv (afsnit 2.2.6.).
Det anføres af Kommissionen, at Menneskerettighedsdomstolen har statueret, at selv om menne-
skerettighedskonventionen ikke specifikt nævner retten til ikke at afgive belastende vidneudsagn
mod én selv, er den en alment anerkendt international standard, som udgør "kernen i begrebet en
retfærdig rettergang". Anklagemyndigheden må således bevise sin sag uden anvendelse af be-
-
6
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vismidler, der opnås ved tvang eller undertrykkelse. At blive tvunget til at samarbejde med myn-
dighederne i fasen forud for en retssag kan ligeledes krænke retten til ikke at afgive belastende
vidneudsagn mod én selv og i givet fald underminere retten til en retfærdig rettergang.
2.2.5. Retten til ikke at udtale sig
Kommissionen anfører, at retten til ikke at udtale sig gælder ved politiafhøringer og i retten. Den
anklagede bør have ret til ikke at vidne og endog ret til ikke at afsløre arten af sit forsvar inden
retssagen. Det følger af grønbogen, at medlemsstaternes love anerkender retten til at nægte at
udtale sig i undersøgelsesfasen, når politiet eller undersøgelsesdommeren foretager afhøringer.
Måden, hvorpå den anklagede informeres om denne ret, varierer dog fra en medlemsstat til en
anden. For at beskytte denne ret finder Kommissionen det vigtigt, at den anklagede informeres
herom. Ifølge Kommissionens undersøgelse om bevismidler er der i de fleste medlemsstater en
pligt til at underrette den anklagede om hans/hendes ret til at nægte at udtale sig. Denne pligt er
forankret i lovgivning, retspraksis og forfatninger, men Kommissionen anfører dog, at der ikke
tale om en absolut ret.
Kommissionen anfører bl.a., at Menneskerettighedsdomstolen i sag nr. 18731/91 af 8. februar
1996 Murray mod Det Forenede Kongerige konkluderede, at hvis der er tale om en sag, hvor der
foreligger en begrundet mistanke om, at tiltalte er skyldig (en ”prima facie-sag”), og bevisbyrden
hviler på anklagemyndigheden, kan der drages ugunstige slutninger, hvis tiltalte ikke vidner.
Krav om, at tiltalte skal vidne, ansås ikke for at være uforeneligt med menneskerettighedskon-
ventionen, men en dom, som udelukkende eller primært ville være baseret på, at tiltalte nægter at
vidne, ville ikke være forenelig med konventionen. For at afgøre, hvorvidt retten til uskyldsfor-
modning krænkes, hvis det faktum, at tiltalte nægter at udtale sig, fører til ugunstige slutninger
for denne, tages der hensyn til, hvor stor vægt de nationale domstole lægger på slutningerne, når
de bedømmer beviserne og graden af tvang.
Omvendt gælder, at hvis anklagemyndighedens beviser er så svage, at der ikke kan kræves noget
svar, kan et manglende svar ikke berettige til at drage en slutning om, at tiltalte er skyldig. Men-
neskerettighedsdomstolen påpeger, at det faktum, at der drages rimelige slutninger af tiltaltes
adfærd, ikke bevirker, at bevisbyrden lægges over på forsvaret, hvilket ville krænke dette aspekt
af princippet om uskyldsformodning.
Kommissionens spørgsmål 4 a) – c) vedrører dette emne.
2.2.6. Retten til ikke at fremlægge belastende beviser
-
7
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Menneskerettighedsdomstolen har i sin retspraksis afgrænset rækkevidden af princippet om, at
en domstol bør have adgang til alt bevismateriale. Kommissionen anfører, at dette princip kan
tilsidesættes af retfærdighedskravet og nødvendigheden af at mindske risikoen for, at tiltalte bli-
ver dømt på grundlag af sit eget vidneudsagn.
Kommissionen anfører, at da Menneskerettighedsdomstolen afgrænsede rækkevidden af oven-
nævnte princip, skelnede domstolen mellem bevismateriale, som fremskaffes med tvang, og be-
vismateriale, der eksisterer uafhængigt af tiltaltes vilje. Ifølge Kommissionen drejer retten til
ikke at afgive belastende vidneudsagn mod én selv sig primært om at respektere den anklagedes
ønske om ikke at udtale sig.
Efter den almindelige opfattelse omfatter denne ret ikke anvendelse af bevismateriale i straffesa-
ger, som kan skaffes fra den anklagede ved hjælp af tvangsforanstaltninger, men som eksisterer
uafhængigt af tiltaltes vilje, f.eks. dokumenter, der kræves udleveret på grundlag af en retsken-
delse, prøver af ånde, blod og urin samt væv med henblik på en dna-analyse. Når der er afsagt
kendelse om udlevering af et dokument eller om ransagning og/eller beslaglæggelse af genstan-
de, bør det i kendelsen specificeres, hvad genstandens formål er, for at undgå, at begæringer af
generel karakter anvendes til ”at fiske efter noget”, hvis der blot foreligger en svag mistanke.
Spørgsmålet er, om retten til ikke at fremlægge belastende beviser også gælder for juridiske per-
soner. Kommissionen påpeger, at Fællesskabsdomstolene (EF-Domstolen og Retten i Første In-
stans) har statueret, at dette ikke er tilfældet.
Kommissionens spørgsmål 5 a) – c) vedrører dette emne.
2.2.7. Udeblivelsessager
Artikel 6 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention giver en anklaget ret til ”at forsvare
sig personligt”. Kommissionen anfører, at definitionen af ”udeblivelse” varierer i de enkelte
medlemsstater. Flere medlemsstater har en lovgivning, som tillader, at retssager kan finde sted i
den anklagedes fravær. I andre medlemsstater er det obligatorisk for den anklagede at være til
stede under retssagen, og en overtrædelse af denne forpligtelse kan straffes. Kommissionen på-
peger i den forbindelse, at Kommissionen vil udarbejde en grønbog om udeblivelsessager og
ønsker i mellemtiden at fastlægge, under hvilke omstændigheder sådanne retssager kan være
forenelige med uskyldsformodningen.
Kommissionens spørgsmål 6 a) - b) vedrører dette emne.
2.2.8. Terrorisme
-
8
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det følger af grønbogen, at øget terrorisme i EU har ført til ny national lovgivning om terrorbe-
kæmpelse i flere medlemsstater. En sådan lovgivning skal være i overensstemmelse med Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention. I juli 2002 vedtog Europarådets Ministerkomité
retningslinjer vedrørende menneskerettigheder og bekæmpelse af terrorisme og opfordrede sta-
terne til at sikre, at retningslinjerne når ud til alle myndigheder med ansvar for bekæmpelse af
terrorisme. Specielt blev opmærksomheden henledt på, at en person, der anklages for terrorvirk-
somhed, er omfattet af uskyldsformodningen.
Retningslinjerne fra Europarådet angiver nærmere, hvilke begrænsninger af forsvarsrettigheder-
ne der er forenelige med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og i overensstemmelse
med uskyldsformodningen. Ifølge grønbogen drejer det sig om begrænsninger af adgangen til
advokatbistand og kontakten med denne advokat og mulighederne for at få adgang til sagens
akter og for at anvende anonyme vidneudsagn. Sådanne begrænsninger skal dog stå i nøje for-
hold til deres formål, og der skal træffes kompensationsforanstaltninger til at beskytte den ankla-
gedes interesser, således at princippet om en retfærdig rettergang opretholdes, og det garanteres,
at de processuelle rettigheder ikke udvandes.
2.2.9. Uskyldsformodningens ophør
Kommissionen anfører i grønbogen, at uskyldsformodningen normalt ophører, når en domstol
har afgjort skyldsspørgsmålet, men at det er uafklaret, om skyldsspørgsmålet anses for afgjort,
når der er afsagt dom i 1. instans, eller først når alle appelmuligheder er udtømt.
Kommissionens spørgsmål 8 – 9 c) vedrører dette emne.
3. Gældende ret
3.1. Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, der er fra 1950, blev ratificeret af Danmark i
1953. Siden er der vedtaget en række tillægsprotokoller til Menneskerettighedskonventionen.
Enhver stat, der har ratificeret konventionen, er forpligtet til at rette sig efter Domstolens afgø-
relse i enhver sag, som de er parter i, jf. konventionens artikel 53.
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention er inkorporeret i dansk ret ved lov nr. 285 af 29.
april 1992, som ændret ved lov nr. 1080 af 20. december 1995. jf. lovbekendtgørelse nr. 750 af
19. oktober 1998, og konventionen er således en del af dansk ret. Dette indebærer, at danske be-
-
9
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
stemmelser i bl.a. retsplejeloven altid skal fortolkes og ses i lyset af Den Europæiske Menneske-
rettighedskonvention.
Uskyldsformodningen, som fastlagt i artikel 6, stk. 2, i Den Europæiske Menneskerettigheds-
konvention, er ikke lovfæstet i dansk ret, men er et grundlæggende princip i dansk strafferetsple-
je. Nogle af de af Menneskerettighedsdomstolen udledte fortolkninger af artikel 6, stk. 2, er dog
lovfæstet i dansk ret, jf. bl.a. pkt. 3.2. nedenfor.
3.2. Udtalelse om skyldsspørgsmålet
Det følger af retsplejelovens § 1016 a, at ingen, som i embeds medfør er beskæftiget med en
straffesag, må, så længe sagen ikke er pådømt eller bortfaldet, udtale sig uden for retten til of-
fentligheden angående skyldsspørgsmål.
Bestemmelsen gælder efter forarbejderne bl.a. dommere, anklagere, politi og den valgte forsva-
rer. Bestemmelsen udelukker dog ikke, at politiet giver pressen faktiske oplysninger, f.eks. for at
rense en person for urigtige rygter, men oplysningerne må ikke være ledsaget af en skyldbe-
dømmelse.
3.3. Varetægtsfængsling
Reglerne om varetægtsfængsling findes i retsplejelovens kapitel 70 (§§ 762 – 778).
Varetægtsfængsling efter dansk ret kræver altid at der er tale om en begrundet mistanke, samt at
der er tale om en lovovertrædelse af en vis grovhed.
Efter retsplejelovens § 762, stk. 1, nr. 1, kan en sigtet varetægtsfængsles, når der er begrundet
mistanke om, at han har begået en lovovertrædelse, såfremt lovovertrædelsen kan medføre fæng-
sel i 1 år og 6 måneder eller derover, og der efter det oplyste er bestemte grunde til at antage, at
han vil unddrage sig forfølgningen eller fuldbyrdelsen (unddragelsesfare).
Retsplejelovens § 762, stk. 1, nr. 2, indebære, at en sigtet kan varetægtsfængsles, når der er be-
grundet mistanke om, at han har begået en lovovertrædelse, såfremt lovovertrædelsen kan med-
føre fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, og der er bestemte grunde til at frygte, at den på-
gældende på fri fod vil begå en lovovertrædelse (gentagelsesfare).
Endelig kan der ske varetægtsfængsling, når der er begrundet mistanke om, at han har begået en
lovovertrædelse, såfremt lovovertrædelsen kan medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller der-
over, og der er bestemte grunde til at antage, at sigtede vil vanskeliggøre forfølgningen i sagen,
-
10
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
navnlig ved at fjerne spor eller advare eller påvirke andre (kollisionsfare), jf. retsplejelovens §
762, stk. 1, nr. 3.
Retsplejelovens § 762, stk. 2, omhandler ”retshåndhævelsesarrest” og indebærer, at en sigtet kan
varetægtsfængsles, når der foreligger en særligt bestyrket mistanke om, 1) at den pågældende har
begået en meget alvorlig lovovertrædelse (som efter loven kan medføre fængsel i 6 år eller der-
over), og hensynet til retshåndhævelsen efter forholdets grovhed skønnes at kræve, at sigtede
ikke er på fri fod, eller 2) at den pågældende har begået en overtrædelse af straffelovens § 119,
stk. 1, § 123, § 134 a, §§ 144-246, § 250 eller § 252, såfremt lovovertrædelsen på grund af for-
holdets grovhed kan ventes at ville medføre en ubetinget dom på fængsel i mindst 60 dage og
hensynet til retshåndhævelsen skønnes at kræve, at sigtede ikke er på fri fod.
En varetægtsfængsling kan efter retsplejelovens § 762, stk. 3, ikke anvendes, hvis lovovertrædel-
sen kan ventes at ville medføre straf af bøde eller fængsel i højst 30 dage, eller hvis frihedsberø-
velsen vil stå i misforhold til den herved forvoldte forstyrrelse af sigtedes forhold, sagens betyd-
ning og den retsfølge, som kan ventes, hvis sigtede findes skyldig (proportionalitetshensynet).
3.4. Bevisbyrden og bevisbedømmelsen
I straffesager gælder principperne om bevisumiddelbarhed og mundtlighed. Endvidere er grund-
sætningen om bevisbedømmelsens frihed for strafferetsplejens vedkommende fastslået i retsple-
jelovens § 896, 2. pkt., hvoraf det fremgår, at bedømmelsen af bevisernes vægt ikke er bundet af
lovregler. Dommeren skal frit kunne skønne over bevisværdien af det bevismateriale, der lovligt
er blevet forelagt under domsforhandlingen. Dette gælder såvel vægten af hvert enkeltbevis i
sagen som den samlede afvejning af alle de fremlagte beviser.
Ved beviskrav forstås efter dansk ret den grad af sikkerhed, der på grundlag af bevisførelsen skal
være opnået, for at et bestemt forhold kan anses for bevist. Hovedreglen i straffesager er, at tiltal-
tes skyld skal være sandsynliggjort i en sådan grad, at der ikke består nogen rimelig tvivl om
herom. Såfremt der efter bevisførelsen og bevisvurderingen består en rimelig tvivl om tiltaltes
skyld, skal der således ske frifindelse (in dubio pro reo).
I straffesager påhviler bevisbyrden anklagemyndigheden, hvilket vil sige, at anklagemyndighe-
den skal føre bevis for, at den pågældende er skyldig. Heri ligger også, at det er anklagemyndig-
hedens opgave at sørge for en så udtømmende bevisførelse som muligt. Grundsætningen om, at
anklagemyndigheden har bevisbyrden, er dog ikke uden modifikationer. Tiltalte kan komme i en
situation, hvor bevisbyrden reelt bliver rykker over på vedkommende. Som et fremgår nedenfor
under pkt. 3.5.1. kan der opstå situationer, hvor anklagemyndigheden har fremlagt faktuelle be-
-
11
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
viser, som indebærer, at tiltaltes undladelse af at afgive en rimelig forklaring på tilstedeværelsen
af disse beviser efter omstændighederne tillægges betydning som bevis.
3.5. Sigtedes rettigheder
Sigtede er i straffeprocessen tillagt særlige rettigheder, som rækker ud over de egentlige partsbe-
føjelser. Disse rettigheder udøves i det væsentligste i samarbejde med eller direkte af forsvare-
ren.
Nogle af de væsentligste beføjelser er retten til ikke at udtale sig (selvinkrimineringsforbuddet),
retten til at få kendskab til sagens bevisligheder i form af dokumenter og øvrigt materiale (akt-
indsigt), retten til at udtale sig om processtoffet (kontradiktion) samt retten til at være til stede i
retsmødet (partsoffentlighed)
3.5.1. Retten til ikke at udtale sig (selvinkrimineringsforbud) og retten til ikke at afgive
belastende vidneudsagn mod én selv
Forbuddet mod selvinkriminering er lovfæstet i dansk ret. Det følger af retsplejelovens 752, stk.
1, at sigtede – inden politiet afhører den pågældende – udtrykkeligt skal gøres bekendt med sig-
telsen og med, at vedkommende ikke har pligt til at udtale sig. Politiet kan foretage afhøringer,
men kan ikke pålægge nogen at afgive forklaring. Ved afhøring i retten under efterforskningen
finder § 752 tilsvarende anvendelse, jf. retsplejelovens § 754, stk. 1. Under afhøringer i retten
under domsforhandlingen finder bestemmelsen ligeledes anvendelse, og tiltalte skal spørges om
vedkommende er villig til at forklare nærmere om de forhold, som tiltalen angår, jf. retsplejelo-
vens § 868, § 928, stk. 2, og § 939.
Denne rettighed skal ses lyset af, at det er anklagemyndigheden, der har bevisbyrden i straffesa-
ger, og at sigtede således ikke har og ikke kan pålægges nogen bevisbyrde. Sigtede har ikke pligt
til at udtale sig eller på anden måde frivilligt bidrage med oplysninger til sagens opklaring, men
udtaler sigtede sig under sagen, kan udtalelserne bruges som bevis eller til sandsynliggørelse af
sigtedes skyld over for denne.
At sigtede vælger ikke af udtale sig indebærer ikke et bevis for skyld. I praksis vil det dog kunne
skabe formodningen for skyld i de tilfælde, hvor anklagemyndigheden har bevist et faktum, som
sigtede naturligt ville være den eneste til at imødegå ved at afgive forklaring eller fremlægge
oplysninger.
-
12
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endvidere fremgår det af retsplejelovens § 171, stk. 2, nr. 1, om vidnepligt, at pligt til at afgive
forklaring som vidne i retten bl.a. ikke foreligger, hvis forklaringen antages at ville udsætte vid-
net selv for straf eller tab af velfærd.
3.5.2. Retten til ikke at fremlægge belastende beviser
Som nævnt ovenfor er det et grundlæggende princip i dansk ret, at anklagemyndigheden har be-
visbyrden. Den tiltalte kan således ikke tvinges til selv at fremlægge bevismateriale, der kan ska-
de den pågældendes sag. Derimod er der intet til hinder for, at anklagemyndigheden fremlægger
beviser, som er indhentet ved hjælp af tvangsindgreb, f.eks. ved hjælp af telefonaflytning, ved
legemsindgreb eller legemsundersøgelse, ransagning, beslaglæggelse m.v.
Reglerne om tvangsprocessuelle tvangsindgreb er indeholdt i retsplejelovens kapitel 71 (indgreb
i meddelelseshemmeligheden, observation og dataaflæsning), kapitel 72 (legemsindgreb), kapitel
73 (ransagning) og kapitel 74 (beslaglæggelse og edition). Fælles for de tvangsprocessuelle
tvangsindgreb er, at afgørelsen om det enkelte indgreb skal træffes af retten – eller forelægges
for retten efterfølgende.
3.5.3. Aktindsigt
Reglerne om aktindsigt under efterforskningen er udformet i tilknytning til bestemmelserne om
forsvarerens aktindsigt, jf. kapitel 66 i retsplejeloven.
Det følger af retsplejelovens § 729 a, stk. 2, at retten udleverer kopi af indførelser i retsbøgerne
vedrørende sagen til forsvareren. Forsvareren kan gøre sigtede bekendt med kopierne, medmin-
dre andet følger af § 748 og § 848. Retten kan pålægge forsvareren ikke at udlevere kopierne til
sigtede eller andre, hvis det må befrygtes, at kopierne vil blive benyttet på retsstridig måde.
Forsvareren har ligeledes ret til at gøre sig bekendt med det materiale, som politiet har tilveje-
bragt til brug for den sag, som sigtelsen angår, jf. § 729 a, stk. 3. Endvidere skal forsvareren have
udleveret kopi af materialet, i det omfang det uden ulempe kan kopieres. Forsvareren må ikke
uden politiets samtykke overlevere det modtagne materiale til sigtede eller andre, men politiet
skal give samtykke, hvis det findes ubetænkeligt.
Hvis det er nødvendigt af hensyn til fremmede magter, til statens sikkerhed, til sagens opklaring,
til tredjemand eller til efterforskningen af en anden verserende sag om en lovovertrædelse, som
efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller derover, eller som udgør en forsætlig overtrædel-
se af straffelovens kapitler 12 eller 13, kan politiet give forsvareren pålæg om ikke at videregive
de oplysninger, som forsvareren har modtaget fra politiet, jf. § 729 a, stk. 4.
-
13
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvis en sigtet er uden forsvarer, skal den pågældende efter anmodning have adgang til hos poli-
tiet at gøre sig bekendt med indførsler i retsbøgerne vedrørende sagen, medmindre andet følger
af §§ 748 og 848. Politiet udleverer efter anmodning kopi af indførslerne til sigtede, medmindre
det må befrygtes, at kopierne vil blive benyttet på retsstridig måde. Der henvises til § 729 b, stk.
1.
En sigtet uden forsvarer skal endvidere efter anmodning have adgang til at gøre sig bekendt med
det materiale, som politiet har tilvejebragt til brug for den sag, som sigtelsen angår. Politiet kan
dog afslå anmodningen af de i § 729 a, stk. 4, nævnte grunde. En begrænsning i sigtedes aktind-
sigt bortfalder senest inden domsforhandlingen eller et retsmøde med henblik på sagens behand-
ling i medfør af § 922 eller sagens afslutning ved tiltalefrafald. Politiet udleverer efter anmod-
ning kopi af materialet til sigtede, hvis det findes ubetænkeligt, jf. § 729 b, stk. 2.
Ifølge retsplejelovens § 729 c, stk. 1, kan retten efter anmodning fra politiet bestemme, at regler-
ne om forsvarerens og sigtedes ret til aktindsigt efter §§ 729 a og 729 b fraviges, hvis det er på-
krævet af hensyn til 1) fremmede magter, 2) statens sikkerhed, 3) sagens opklaring, 4) tredje-
mands liv eller helbred, 5) efterforskning af en anden verserende sag om en lovovertrædelse,
som efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller derover, eller som udgør en forsætlig over-
trædelse af straffelovens kapitler 12 eller 13, eller 6) beskyttelse af fortrolige oplysninger om
politiets efterforskningsmetoder. En sådan afgørelse kan ikke træffes, hvis det giver anledning til
væsentlige betænkeligheder for varetagelsen af sigtedes forsvar, jf. § 729 c, stk. 2.
Det følger af retsplejelovens § 729 d, stk. 1, at når sagen er endeligt afsluttet, kan den, der har
været sigtet, forlange at blive gjort bekendt med dokumenter, der vedrører sagen, herunder ind-
førsler i retsbøgerne, efter reglerne i denne paragraf. Retten til aktindsigt omfatter ikke interne
arbejdsdokumenter og retten til aktindsigt kan begrænses, jf. § 729 d, stk. 2.
3.5.4. Kontradiktion m.v.
Retsplejeloven indeholder en lang række forskrifter, der udmønter princippet om sigtedes kon-
tradiktionsret. Sigtede er selv berettiget til at tage ordet til sit forsvar, jf. retsplejelovens 738, stk.
1, 3. pkt. Derudover findes der en række specifikke regler i § 764, stk. 2, § 767, stk. 2, og § 769,
stk. 1, (under retsmøder med henblik på varetægtsfængsling), § 870, stk. 2, (efter bevisførelse,
for så vidt beviset giver anledning dertil), § 872, stk. 1, (afhøring af vidner),
§ 882, 2. pkt.,
(før retten træffer afgørelse under domsforhandlingen) § 883 (om bevisførelsens resultat og rets-
spørgsmålene i sagen) og § 906, stk. 1 (om strafudmålingen m.v.).
-
14
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forsvarerens kontradiktionsret er udtrykkelig fastslået i retsplejelovens § 748, stk. 3, hvor det
anføres, at forsvareren er berettiget til at fremsætte bemærkninger og kort få disse tilført retsbo-
gen.
For så vidt angår den sigtedes ret til yderligere bevisførelse eller yderligere efterforskningsskridt,
forudsættes disse foretaget af forsvareren, men naturligvis i samråd med den sigtede.
3.5.5. Partsoffentlighed
Tilstedeværelsesret
Sigtede er i forbindelse med retsmøder, der afholdes under efterforskningen, som udgangspunkt
berettiget til at være til stede og overvære alle retsmøder, jf. retsplejelovens § 748, stk. 1, 1. pkt.
Dette gælder dog ikke retsmøder, der afholdes med henblik på at opnå rettens forudgående ken-
delse om foretagelse af foranstaltninger i henhold til kapitlerne 69-74 (bestemmelserne om an-
holdelse, varetægtsfængsling, indgreb i meddelelseshemmeligheden m.v., legemsindgreb, ran-
sagning samt beslaglæggelse og edition), jf. § 748, stk. 1, 2. pkt. Hvis sigtede er varetægtsfængs-
let, kan fremstilling af ham undlades, hvis den vil være forbundet med uforholdsmæssigt meget
besvær, jf. § 748, stk. 1, 3. pkt.
Forsvareren underrettes som udgangspunkt om alle retsmøder og er berettiget til at overvære
dem, jf. retsplejelovens § 748, stk. 2, 1. pkt.
Sigtedes tilstedeværelsesret ved retsmøderne under efterforskningen kan i medfør af retsplejelo-
vens § 748, stk. 5, afskæres helt eller delvis. Retten kan på begæring bestemme, at der ikke skal
gives sigtede underretning om et retsmødes afholdelse, eller at sigtede skal være udelukket fra at
overvære et retsmøde helt eller delvist, hvis hensynet til fremmede magter, til statens sikkerhed
eller sagens opklaring eller tredjemand undtagelsesvis gør det påkrævet, jf. retsplejelovens § 748,
stk. 5. Hvis sigtede har været udelukket fra at overvære et retsmøde, skal retten, hvis sigtede er
til stede, og ellers politiet snarest muligt gøre ham bekendt med, hvad der er tilført retsbogen.
Hvis de særlige hensyn, som har begrundet udelukkelsen, fortsat er til stede, kan sigtede dog af
retten afskæres herfra, ligesom retten kan pålægge forsvareren ikke at give sigtede underretning
om, hvad der er passeret i retsmødet. Pålægget kan udstrækkes, indtil tiltalte har afgivet forkla-
ring under domsforhandlingen, jf. retsplejelovens § 748, stk. 6.
Sigtede er under efterforskningen forpligtet til at møde til de retsmøder, hvortil sigtede af retten
er pålagt at indfinde sig, jf. retsplejelovens § 748, stk. 4. Pålægget meddeles mundtligt i et rets-
møde, eller ved skriftlig tilsigelse med mindst aftenens varsel – medmindre retten fastsætter et
andet varsel eller pålægger sigtede at møde straks. Ved tilsigelsen skal sigtede gøres bekendt
med sigtelsens genstand.
-
15
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Under domsforhandlingen har sigtede altid ret til at være til stede, jf. retsplejelovens § 846, 928,
stk. 1, § 939 og § 965 a, stk. 1, § 956, stk. 1 samt § 965, stk. 1. Dog kan tiltalte i medfør af § 848,
stk. 1, fjernes under afhøring af vidner eller medtiltalte, når særlige grunde taler for, at en ufor-
beholden forklaring ellers ikke vil kunne opnås.
Tilstedeværelsespligt
Under domsforhandlingen i 1. instans, jf. retsplejelovens § 846, jf. § 928, stk. 1, skal tiltalte, så
vidt loven ikke hjemler undtagelse, personligt være til stede under hele domsforhandlingen, så
længe han har adgang til at udtale sig. Dog kan rettens formand efter den tiltaltes afhøring er
sluttet, tillade at den pågældende forlader retten.
3.6. Udeblivelsessager
Som nævnt ovenfor har tiltalte ret til at være til stede under domsforhandlingen og udgangspunk-
tet er, at sagen udsættes, hvis tiltalte udebliver ved begyndelsen af domsforhandlingen.
Retsplejelovens § 847, stk. 2, indeholder regler om sagens delvise fremme med bevisførelse
uden tiltaltes tilstedeværelse. Heraf fremgår det, at retten, i de situationer hvor tiltalte – til trods
for lovlig tilsigelse og uden oplyst lovligt forfald – udebliver, kan bestemme, at der skal ske af-
høring af vidner og syns- og skønsmænd, der er mødt, hvis det findes foreneligt med hensynet til
tiltalte, og hvis udsættelse af afhøringen vil være til væsentlig ulempe for de mødte eller medføre
væsentlig udsættelse af sagen. Afhøring kan dog kun ske, såfremt tiltaltes forsvarer er mødt.
I særlige tilfælde kan domsforhandlingen dog finde sted, og sagen afgøres, selvom tiltalte er
udeblevet. Reglerne om udeblivelsesdomme findes i retsplejelovens § 847, stk. 3. Heraf fremgår
det, at en domsforhandling kan gennemføres i tiltaltes fravær, hvis retten ikke finder tiltaltes til-
stedeværelse nødvendig, 1) når tiltalte er undveget, efter at anklageskriftet er forkyndt for den
pågældende, 2) når tiltalte efter at være mødt ved sagens begyndelse har forladt tingstedet uden
rettens tilladelse, 3) når der under sagen alene er spørgsmål om ubetinget fængselsstraf i 6 måne-
der eller derunder, konfiskation, rettighedsfrakendelse eller erstatning og tiltalte har givet sam-
tykke til sagens fremme, 4) når tiltalte ikke idømmes højere straf end ubetinget fængsel i 3 må-
neder eller andre retsfølger end konfiskation, førerretsfrakendelse eller erstatning, eller 5) når
forhandlingerne skønnes utvivlsomt at ville føre til tiltaltes frifindelse.
Medmindre tiltalte har samtykket heri, kan domsforhandlingen alene fremmes i medfør af stk. 3,
nr. 4, såfremt tiltalte har været lovligt tilsagt, og det fremgår af tilsigelsen, at udeblivelse uden
lovligt forfald kan bevirke, at tiltalte dømmes i overensstemmelse med den rejste tiltale.
-
16
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Efter retsplejelovens § 934, stk. 1, kan retten – hvis tiltalte udebliver uden oplyst lovligt forfald
eller hvis tiltalte nægter at afgive forklaring – når der ikke under sagen er spørgsmål om højere
straf end bøder, og omstændighederne ikke findes at tale imod, anse den tiltalte som den, der
vedgår det ham påsigtede forhold, og påkende sagen uden videre bevisførelse.
3.7. Terrorisme
Retsplejelovens straffeprocessuelle regler gælder for behandlingen af alle former for straffesager
i Danmark, uanset karakteren af overtrædelsen.
3.8. Uskyldformodningens ophør
Anvendelsesområdet for uskyldsformodningen er efter artikel 6, stk. 2 i den Europæiske Menne-
skerettighedskonvention hele straffesagens forløb, indtil skyldsspørgsmålet er endeligt fastslået.
Hvornår skyldsspørgsmålet efter dansk ret kan anses for endeligt afgjort afhænger af den konkre-
te sags behandling – herunder om der er tale om en tilståelsessag, en domsmandssag eller en
nævningesag, og om tiltalte vælger at anke dommen fra 1. instans for så vidt angår skylds-
spørgsmålet eller kun udmålingen af straffen.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens grønbog om uskyldsformodningen vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige
eller statsfinansielle konsekvenser.
Hvis der efterfølgende som led i opfølgningen på grønbogen bliver fremsat og vedtaget nye EU-
retsakter, vil disse retsakter kunne medføre statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekven-
ser, som det på nuværende tidspunkt er vanskeligt at angive nærmere. Umiddelbart er det på det
foreliggende grundlag vurderingen, at en udmøntning næppe vil medføre statsfinansielle konse-
kvenser af betydning.
5. Høring
Grønbogen vil blive sendt til høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Københavns
Byret, Præsidenten for Retten i Århus, Præsidenten for Retten i Odense, Præsidenten for retten i
-
17
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Aalborg, Præsidenten for Retten i Roskilde, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtig-
foreningen, Domstolsstyrelsen, Rigspolitichefen, Rigsadvokaten, Statsadvokaten for særlig øko-
nomisk kriminalitet, Politidirektøren i København, Foreningen af Politimestre i Danmark, Politi-
fuldmægtigforeningen, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Landsforeningen af beskikke-
de advokater, Amnesty International og Institut for Menneskerettigheder, Dansk Retspolitisk
Forening, Retssikkerhedsfonden, Landsorganisationen i Danmark, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Industri, Danmarks Fiskeri- og Eksportforening, Rederiforening, Brancheforeningen Te-
lekommunikationsindustrien, Dansk IT og IT-Brancheforeningen.
6. Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke i grønbogen forholdt sig udtrykkeligt til nærhedsprincippet.
Kommissionen har dog – som tidligere nævnt – mere generelt anført, at da det retlige samarbejde
i stadig højere grad sker ud fra princippet om gensidig anerkendelse, er det nødvendigt at under-
søge, om fælles retssikkerhedsgarantier i forbindelse med indsamling og håndtering af bevisma-
teriale vil kunne bidraget til at sikre, at medlemsstaternes regler er forenelige, samt til at styrke
tilliden og dermed forbedre samarbejdet.
Grønbogen rejser ikke i sig selv spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet. Om et eventuelt sene-
re forslag til retsakt vil være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, er på det foreliggende
grundlag vanskeligt at vurdere. Regeringen finder det derfor rigtigst først at foretage en sådan
vurdering, når der måtte blive fremlagt et forslag til retsakt på området, og det præcise indhold af
et sådant forslag kendes.
7. Andre landes kendte holdning
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om andre medlemsstaters holdninger til
grønbogen.
8. Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side finder man på nuværende tidspunkt – hvor den igangsatte høring ikke er endelig
afsluttet – ikke at burde tage stilling til de væsentlige spørgsmål, som grønbogen giver anledning
til.
9. Orientering af andre af Folketingets udvalg
-
18
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Grundnotatet om Kommissionens grønbog om uskyldsformodningen sendes – ud over til Folke-
tingets Europaudvalg – også til Folketingets Retsudvalg.
-
19
-