Erhvervsudvalget 2005-06
KOM (2006) 0195 Bilag 1
Offentligt
294301_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
04.07.2006
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om ændring af Rådets direktiv 89/665/EØF og 92/13/EØF for så vidt
angår forbedring af effektiviteten af klageprocedurerne i forbindelse
med indgåelse af offentlige kontrakter (Kom (2006) 195 endelig af 4.
maj 2006)
Resumé
Forslaget har til formål at forbedre effektiviteten af de nationale klagesy-
stemer på udbudsområdet. En af grundtankene i forslaget er at udskyde
tidspunktet for kontraktindgåelsen, således at klager så vidt muligt kan
indgives, før kontrakten er skrevet under. Herudover indeholder forslaget
nye mekanismer for håndtering af ulovlig direkte tildeling af offentlige
kontrakter og sanktioner for overtrædelse af de nye procedureregler.
1.
Baggrund og indhold
Forslaget ændrer de såkaldte kontroldirektiver (direktiv 89/665/EØF og
9/13/EØF). Kontroldirektiverne fastsætter et sæt minimumskrav, som de
nationale klagesystemer på udbudsområdet skal leve op til med henblik
på at sikre, at virksomhederne har en hurtig og effektiv adgang til at klage
over eventuelle overtrædelser af udbudsreglerne.
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF traktatens art. 95. Den fælles be-
slutningsprocedure vil blive anvendt.
Kommissionen har i nogen tid haft fokus på, hvordan medlemslandenes
klagesystemer fungerer i praksis. I løbet af 2005 gennemførte Kommissi-
onen en høring. På baggrund af høringen har Kommissionen identificeret
følgende to problemer, som er fælles for alle medlemslande:
Der består ofte et kapløb om underskrivelse af kontrakten – det
drejer sig om tilfælde, hvor en udbyder skynder sig at indgå kon-
trakt, uden at afvente eventuelle klager over udbudsprocessen.
Når kontrakten er indgået, er det ikke muligt at ændre forløbet, og
forurettede virksomheder er da overladt til at søge erstatning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294301_0002.png
2/6
Det hænder, at kontrakter ulovligt tildeles direkte til en virksom-
hed. Dvs., at udbyderne undlader at gennemføre et udbud på trods
af en pligt hertil, men tildeler kontrakten direkte. Denne form for
overtrædelse anses både af Kommissionen og medlemslandene for
særdeles grov.
Formålet med direktivforslaget er at forbedre effektiviteten af de nationa-
le klagesystemer og at indføre fælles instrumenter til at rette op på de
identificerede problemer.
En af grundtankene i forslaget er at udskyde tidspunktet for kontraktind-
gåelsen, således at klager så vidt muligt kan indgives, før kontrakten er
skrevet under, dvs. på et tidspunkt, hvor man stadig kan rette op på even-
tuelle overtrædelser af reglerne. En anden tanke er at skabe mere gen-
nemsigtighed ved direkte tildeling af offentlige kontrakter. Herudover
sigter forslaget mod, at overtrædelser af de foreslåede regler fører til visse
konsekvenser og sanktioner.
Forslaget indeholder følgende hovedelementer:
1. Fælles regulering af standstill-ordningerne
Det foreslås, at udbyderne skal overholde en obligatorisk pause – en
standstill-periode – på 10 kalenderdage mellem beslutningen om at tildele
en kontrakt og kontraktens indgåelse. Perioden løber fra dagen efter dato-
en, hvor tildelingsbeslutningen er blevet meddelt samtlige tilbudsgivere
per fax eller ad elektronisk vej. Underretningen om tildelingsbeslutningen
skal være ledsaget af en kort begrundelse.
Forslaget indeholder en række modifikationer og undtagelser fra denne
hovedregel.
I nogle tilfælde vil der gælde en kortere standstill-periode på 7 kalender-
dage. Dette gælder, hvor man anvender den såkaldte hasteprocedure samt
ved tildeling af ordre på grundlag af en rammeaftale med genåbning af
konkurrencen eller som led i et etableret dynamisk indkøbssystem.
Den korte standstill-periode skal dog automatisk forlænges med 3 dage,
hvis en potentiel klager indenfor fristen underretter udbyderen om, at
vedkommende agter at indgive klage.
Endvidere lægger forslaget op til en række undtagelser fra standstill-
perioden. Således vil perioden ikke gælde, når indgåelsen af kontrakten er
særligt hastende og derfor sker efter udbud med forhandling efter ud-
budsdirektivets art. 31, stk. 1, litra c.
Herudover kan medlemslandene undtage følgende situationer fra
standstill:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294301_0003.png
3/6
a) kontrakter baseret på en rammeaftale med en leverandør
b) kontrakter baseret på en rammeaftale med flere leverandører, men
med faste vilkår
c) kontrakter, der tildeles som et led i et offentligt udbud, hvor der
kun er indkommet et bud
d) kontrakter, der tildeles som led i et begrænset udbud, hvor den,
der får kontrakten, er den eneste prækvalificerede
e) kontrakter, der tildeles som et led i et udbud efter forhandling,
hvor den, der får kontrakten, er den eneste prækvalificerede.
2. Opsættende virkning
Det foreslås at indføre regler om en kort automatisk opsættende virkning.
Når der er indgivet en klage over en tildelingsbeslutning, skal klageorga-
net straks underrette udbyderen per fax eller ad elektronisk vej om, at ud-
byderen ikke må indgå kontrakt i en periode, som fastsættes af medlems-
landene. Den periode må dog ikke være kortere end 5 arbejdsdage, regnet
fra dagen efter afsendelsen af underretningen om klagen.
I denne periode skal klageorganet beslutte, om der skal gives ”egentlig”
opsættende virkning, eller om kontrakten må underskrives.
3. Præklusive frister
Det foreslås, at medlemslandene kan fastsætte en frist for, hvor længe det
er muligt at indgive en klage. Fristen må som udgangspunkt ikke være
kortere end 10 kalenderdage. Når det drejer sig om hasteproceduren skal
fristen mindst være 7 kalenderdage, dog med mulighed for forlængelse
med 3 dage, hvis nogen tilkendegiver at ville indgive klage.
4. Øgede pligter ved direkte tildeling af en kontrakt
Det foreslås, at en udbyder, som vurderer, at en kontrakt overstiger tær-
skelværdierne, men ikke skal udbydes, skal foretage følgende, før kon-
trakten indgås:
vedtage en beslutning om at tildele kontrakten og
offentliggøre en annonce om, at man agter at indgå en kontrakt
uden udbud. Annoncen skal indeholde en begrundelse for ikke at
afholde udbud.
Udbyderen skal herefter overholde en standstill-periode på 10 dage, reg-
net fra dagen efter offentliggørelsen, før kontrakten må indgås.
Reglen gælder dog ikke for særligt hastende tilfælde efter udbudsdirekti-
vets artikel 31, stk. 1, litra c.
5. Konsekvenser for kontrakten og sanktioner
Det foreslås, at kontrakter, der indgås i strid med standstill-reglerne skal
anses for at være uden virkning (dvs. ugyldige), med mindre der er væg-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294301_0004.png
4/6
tige ikke-økonomiske grunde til, at kontraktens virkninger ikke skal an-
fægtes, eller der er gået mindst 6 måneder fra kontraktindgåelsen.
Herudover er medlemslandene forpligtede til at fastsætte sanktionsord-
ninger, hvis en udbyder har anvendt undtagelserne fra standstill uden at
være berettiget hertil. Sanktionerne skal være effektive, proportionelle og
afskrækkende.
6. Ændring af interventionsproceduren
Det foreslås at ændre den prioritering, som Kommissionen følger, når den
rejser sager mod medlemslandene for overtrædelser af udbudsreglerne.
Ifølge forslaget skal der kun rejses sager ved alvorlige overtrædelser.
7. Særligt om forsyningsvirksomheder
Ovennævnte elementer i forslaget er ens for kontrakter på det offentlige
område og forsyningssektoren. Herudover ophæves to mekanismer – atte-
station og forligsproceduren – som kun findes på forsyningsområdet. En-
delig er der foretaget en række konsekvensrettelser.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal i henhold til EF traktatens art. 251 høres. Det
vides endnu ikke, hvornår Europa-Parlamentets udtalelse foreligger.
3.
Nærhedsprincippet
Ifølge Kommissionen kan formålet med forslaget ikke på tilfredsstillende
vis opnås ved regulering fra medlemslandene. Erfaringerne har vist, at
der er store forskelle landene imellem, når det drejer sig om effektiviteten
af klagesystemerne, og der er derfor behov for mere ensartede regler.
Hertil kommer, at svaghederne i klagesystemerne vedrører anvendelses-
området af de eksisterende kontroldirektiver. En præcisering og forbed-
ring af disse direktiver vil kun få fuld virkning gennem et nyt direktiv.
Den effektive håndhævelse af udbudsreglerne kan bedst sikres gennem en
EU regulering. Medlemslandene har hidtil ikke introduceret effektive in-
strumenter for at håndtere problemet med ulovlig direkte tildeling af kon-
trakter. For så vidt angår standstill-systemet er der overvejende enighed
om, at det er hensigtsmæssigt at opstille fælles rammer for udformningen
og omfanget af systemet. Endelig mener Kommissionen, at det er nød-
vendigt at opstille klare og ensartede krav til de sanktioner, der skal være
til rådighed for grove overtrædelser af udbudsreglerne.
Forslaget berører ikke medlemslandenes procesautonomi, idet de har
kompetencen til at udpege de ansvarlige klageorganer og fastsætte proce-
durerne for behandling af klager.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294301_0005.png
5/6
Kommissionen finder på den baggrund, at forslaget er i overensstemmel-
se med nærhedsprincippet.
Af samme grunde er det regeringens opfattelse, at nærhedsprincippet er
overholdt.
4.
Gældende dansk ret
De eksisterende kontroldirektiver (direktiv 89/665/EØF og 92/13/EØF),
som forslaget ændrer, er gennemført i dansk ret ved lov om Klagenævnet
for udbud (lov nr. 415 af 31. maj 2000 som ændret ved lov nr. 450 af 7.
juni 2001, lov nr. 360 af 30. april 2003, lov nr. 431 af 6. juni 2005 og lov
nr. 538 af 8. juni 2006). En standstill-ordning er indført ved bekendtgø-
relse nr. 588 af 12. juni 2006 om ændring af bekendtgørelse om frem-
gangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, offent-
lige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter.
5.
Høring
Forslaget sendes i høring hos de organisationer, myndigheder mv., der er
medlemmer af Specialudvalget for Konkurrence, med svarfrist ultimo au-
gust.
6.
Andre landes holdninger
Da forslaget først for nyligt udkom i alle sprogversioner, foreligger der end-
nu ikke officielle holdninger fra de øvrige medlemslande.
7.
Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side kan man generelt støtte en styrkelse af klagesystemerne på
udbudsområdet. Forslaget indeholder dog en række elementer, som kræver
en nærmere afklaring.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Som forslaget foreligger på nuværende tidspunkt, vil det medføre æn-
dringer på en række områder, idet ingen af de foreslåede elementer findes
i det danske klagesystem. Dog er der indført en mere begrænset
standstill-ordning, jf. notatets afsnit 4. Gennemførelsen af forslaget vil
derfor formentlig kræve en ændring af lov om Klagenævnet for Udbud.
Forslaget forventes som udgangspunkt ikke at have statsfinansielle kon-
sekvenser. Forslaget har heller ingen konsekvenser for EU’s budget.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294301_0006.png
6/6
10.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Grundnotatet sendes også til Folketingets Erhvervsudvalg.