Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
Grundnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om ændring af forordning (EF) nr. 1073/1999 om undersø-
gelser, der foretages af Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse
af Svig (OLAF) - (KOM (2006) 244)
1. Resumé
Den nuværende forordning om undersøgelser foretaget af Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse
af Svig (OLAF), der trådte i kraft den 1. juni 1999, regulerer i hovedsagen kontorets gennem-
førelse af administrative undersøgelser af (formodet) svig og andre ulovlige aktiviteter, der skader
Fællesskabets finansielle interesser. På baggrund af de indhentede erfaringer siden kontorets etab-
lering, og herunder en særlig evaluering og forvaltningsrevision af OLAF’s aktiviteter, har
Kommissionen foreslået en række ændringer i forordningen, der kan sikre et mere effektivt og
velfungerende kontor.
De foreslåede ændringer sigter bl.a. på at justere flere forhold omkring kontorets undersøgelsesar-
bejde og etablere en struktureret dialog på politisk niveau om kontorets prioritering og aktivite-
ter.
Forslaget skønnes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Regeringen ser som udgangspunkt positivt på Kommissionens forslag til en revision af forordnin-
gen om OLAF.
2. Baggrund
Kommissionen har i midten af juli 2006 til Rådet fremsendt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1073/1999
om undersøgelser, der foretages af Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af
Svig (OLAF) - (KOM (2006) 244 endelig af 24. maj 2006).
Forslaget er blevet til på baggrund af bl.a. Kommissionens evalueringsrapporter
om kontorets aktiviteter (fra april 2003 og november 2004), Revisionsrettens sær-
beretning om forvaltningen af OLAF (nr. 1/2005) samt en høring i Europa-
Parlamentet om styrkelse af OLAF (i juli 2005).
Hensigten med forslaget er at gøre kontorets undersøgelsesarbejde mere effektivt
og gennemsigtigt; at øge retsbeskyttelsen af personer, der er genstand for en un-
dersøgelse; samt at styrke den politiske dialog om OLAF’s strategi, arbejdspro-
gram, rapportering m.v. mellem på den ene side kontoret og dets bestyrelse (det
såkaldte Overvågningsudvalg) og på den anden side repræsentanter for Parlamen-
tet, Rådet og Kommissionen. Forslaget berører ikke kontorets institutionelle pla-
13. september 2006