Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2005-06
KOM (2006) 0360 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.4/2.1
Sagsnr.: 7385/226087
Den 8. september 2006
KSF/NTMO
FVM 387
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om Kommissionens meddelelse til Rådet og Europa Parlamentet om opnåelse af bære-
dygtighed i EU’s fiskeri ved hjælp af et maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY)
KOM (2006) 360
Resumé
Kommissionen har fremlagt en meddelelse, hvori den lægger op til en ny målsætning for for-
valtningen af fiskeriressourcerne. Fiskeridødeligheden - dvs. den andel af bestanden, som fi-
skeriet årligt fjerner fra bestanden - er for stor i forhold til bestandenes produktionskapacitet.
Kommissionen finder, at en langsigtet forvaltning ud fra princippet om maksimalt bæredygtigt
udbytte (MSY) kan genoprette de overfiskede bestande i overensstemmelse med forpligtelserne
fra Verdenstopmødet i Johannesburg 2002. MSY-princippet indebærer, at der for de enkelte
fiskebestande skal findes et niveau for fiskeridødeligheden, som sikrer, at bestanden årligt gi-
ver det maksimalt bæredygtige udbytte. Gennemførelse af MSY-princippet vil nødvendiggøre
reduktion af fiskeriindsatsen for på sigt at opnå et større udbytte af fiskebestandene.
Baggrund
Kommissionen har den 5. juli 2006 fremsendt en meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet
om opnåelse af et større udbytte i EU’s fiskeri ved hjælp af princippet om et maksimalt bære-
dygtigt udbytte (MSY). Det maksimalt bæredygtige udbytte defineres som det maksimumud-
bytte, der årligt kan fiskes af en bestand uden at svække bestandens produktionskapacitet.
Meddelelsen er modtaget i dansk sprogudgave den 8. august 2006.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en meddelelse om principper for den fælles fiskeripolitik og ikke om forslag til
konkrete retsakter. På denne baggrund er spørgsmålet om nærhedsprincippet ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Formål og indhold
EU-medlemslandene forpligtede sig på Verdenstopmødet om bæredygtig udvikling i Johan-
nesburg 2002 til at sikre eller genoprette fiskebestandene, så de senest i 2015 kan give et mak-
simalt bæredygtigt udbytte.
Kommissionen påpeger, at EU-landenes fangster af ikke mindst de demersale bestande, som
torsk, er blevet reduceret kraftigt inden for de seneste årtier. Fiskeridødeligheden - dvs. den
andel af bestanden, som fiskeriet årligt fjerner fra bestanden - har været for stor i forhold til
bestandenes produktionskapacitet, hvorfor bestandene er blevet overfisket. Resultatet er stadig
mindre fangster, større discard af ungfisk, mindre lønsomhed i fiskeriet samt voksende import
af fiskeprodukter til EU.
Kommissionen finder, at en langsigtet forvaltning ud fra MSY-princippet kan genoprette de
overfiskede bestande i overensstemmelse med forpligtelserne fra Verdenstopmødet i Johan-
nesburg 2002.
Anvendelse af MSY-princippet vil ikke blot medvirke til at hindre, at sårbare bestande kollap-
ser. Det vil også sikre større fisk og fiskebestande og dermed større og stabile fangstmulighe-
der, hvormed fiskeriets omkostninger reduceres og indtjeningen i fiskeriet kan øges. Redukti-
on af fiskeridødeligheden vil desuden medvirke til reduktion af discarden af ungfisk og ikke -
målarter samt forbedre EU’s handelsbalance for fiskeriprodukter. MSY-princippet adskiller
sig dermed fra de hidtidige anvendte målsætninger om maksimumsgrænser for fiskeridødelig-
hed, så kollaps af fiskebestande blev undgået.
Kommissionen påpeger, at indførelse af MSY må ske ud fra en langsigtet strategi, der indebæ-
rer, at man søger at skabe balance mellem fiskeriaktiviteterne og bestandenes produktionska-
pacitet. Dette kan ske gradvist ved at reducere antallet af fiskefartøjer eller fiskeriindsatsen.
Langsigtede planer skal være det primære instrument til at implementere MSY-princippet.
Planerne skal udformes efter høring af de berørte fiskere, forbrugere og andre aktører. Uvildig
biologisk rådgivning skal danne grundlag for enhver plan. Økonomiske, sociale og miljømæs-
sige konsekvenser af foreslåede foranstaltninger skal behørigt tages i betragtning.
De langsigtede planer skal indeholde en bred vifte af forvaltningsinstrumenter, herunder me-
toder for årlige justeringer af TAC-niveauet og fiskeriindsatsen og under hensyntagen til for-
sigtighedsprincippet. Hvor det er passende, skal tekniske bestemmelser, fx lukkede områder
og sæsoner også medtages i bestemmelserne.
Kommissionen påpeger, at det skal afklares, med hvilken hastighed man skal nærme sig
MSY-målene og hvordan overgangen skal forvaltes. Når de langsigtede planer er vedtaget, er
det op til medlemslandene i den nationale forvaltning at sikre den nødvendige tilpasning enten
gennem
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1) reduktion af flådekapaciteten eller
2) begrænsning af fiskeriindsatsen (fx oplægning, havdage) og fiskeriets effektivitet.
Kommissionen fremhæver, at reduktion af flådekapaciteten både vil give en bedre udnyttelse
af de økonomiske ressourcer og være den foranstaltning, som er nemmest at kontrollere og
håndhæve. I begge tilfælde kan der anvendes finansiering gennem FIUF og efter 1. januar
2007 Den Europæiske Fiskerifond.
Indførelse af langsigtede planer
Kommissionen vil i de kommende år fremsætte en række langsigtede planer for at sikre, at de
vigtige bestande i EU-farvande udnyttes efter MSY-princippet. Også for bestande, som forval-
tes sammen med tredjelande, vil Kommissionen søge at udvikle fælles forvaltning ud fra
MSY-princippet. Planerne vil være fiskeribaseret, dvs. rettet mod bestande, der fanges i det
samme fiskeri.
Det vil tage tid at udarbejde alle de nødvendige forvaltningsplaner og det vil være nødvendigt
at sikre, at de årlige beslutninger i Rådet om fiskerimuligheder fremover tager hensyn til
2015-målet og i det mindste ikke gør det sværere at nå målet. Som et første skridt bør EU fra
2007 træffe beslutninger om fiskerimulighederne, som sikrer, at der ikke sker en stigning i fi-
skeriniveauet for nogen af de bestande, som allerede er overfisket.
Processen foregriber ikke andre foranstaltninger end de genopretningsplaner, der er iværksat
for at mindske risikoen for nedfiskning af bestande på kort sigt.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke.
Konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser, statsfinansielle konse-
kvenser eller konsekvenser for EU-budgettet, ligesom meddelelsen ikke har administrative
konsekvenser for erhvervet eller berører beskyttelsesniveauet. Alt afhængig af udmøntningen i
konkrete forslag kan der være økonomiske og administrative konsekvenser, som bør belyses.
Gennemførelse af MSY-princippet kan på kort sigt indebære færre fangstmuligheder. På læn-
gere sigt vil MSY-princippet sikre økonomiske gevinster i form af et maksimalt udbytte af fi-
skebestandene.
Høring
§5-udvalget er blevet hørt i skriftlig procedure. Danmarks Fiskeriforening bemærker overord-
net, at man undrer sig over, at processen med MSY er igangsat på mange områder, førend de
relevante biologiske niveauer er fastlagt. Endvidere oplyses det, at der i Nordsø-RAC’en er
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nedsat forskellige grupper, som medio september påbegynder behandling af de langsigtede po-
litikker for de forskellige arter under hensyntagen til MSY.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at udviklingen for flere økonomisk vigtige fiskebestan-
de er bekymrende. Regeringen støtter derfor en ny langsigtet målsætning for en bæredygtig
forvaltning af fiskeriressourcerne i EU, der sikrer et større økonomisk udbytte af fiskebe-
standene.
Det er vigtigt at sikre, at indførelse af langsigtede planer ud fra MSY-princippet sker med fi-
skerierhvervets aktive medvirken. Planer og mål skal baseres på et solidt videnskabeligt
grundlag og løbende revideres. Det er samtidigt vigtigt at sikre, at der sikres en glidende og
stabil overgang til MSY-mål, hvor der tages hensyn til økonomiske og miljømæssige virknin-
ger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det må forventes, at der generelt er tilslutning til anvendelse af MSY-princippet i den fælles
fiskeripolitik, jf. erklæringsteksten fra Verdenstopmødet i Johannesburg 2002. De traditionelle
fiskerilande må dog forventes at lægge vægt på, at der i det videre arbejde med konkrete for-
valtningsplaner ud fra MSY-princippet også på kort sigt tages hensyn til de socio-økonomiske
konsekvenser og at planerne udarbejdes i samarbejde med ikke mindst de berørte fiskerier-
hverv.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4