Trafikudvalget 2005-06
KOM (2006) 0396 Bilag 1
Offentligt
299343_0001.png
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
8. august 2006
222-40
EU- og Luftfartskontoret
Michael E. K. Hansen
Telefon 33 92 33 58
[email protected]
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om fælles regler for operation af lufttransporttjenester i Fæl-
lesskabet. KOM (2006) 396.
Notat om nærhedsprincippet
Forslaget er vedtaget af Europa-Kommissionen den 18. juli 2006. Det er frem-
sat i henhold til Traktaten, særlig artikel 8o, stk 2, hvorefter procedurebe-
stemmelserne i artikel 71 finder anvendelse. Det betyder, at forslaget skal ved-
tages efter proceduren for fælles beslutningstagen mellem Rådet og Europa-
Parlamentet, jf. artikel 251. Forslaget foreligger endnu ikke i dansk sprogversi-
on.
Forslaget er en modernisering af den liberalisering af lufttransport i Fællesska-
bet, der blev taget med Rådets vedtagelse af 3. luftfartspakke i juli 1992 (pak-
ken består af 3 forordninger: 2407/92, 2408/92 og 2409/92). Denne pakke var
en opfølgning på første luftfartspakke fra 1987 og anden luftfartspakke fra
1990.
Det nye forslag fra Kommissionen er tænkt som en revision og en konsolidering
af 3. luftfartspakke, dvs. Rådsforordningerne 2407/92, 2408/92 og 2409/92.
Af forslaget fremgår bl.a., at den nye forordning vil skulle erstatte alle tre for-
ordninger fra 1992, dvs. disse forordninger foreslås annulleret fra det nye for-
slags ikrafttræden.
Markedet har i liberaliseringsperioden ændret sig drastisk, blandt andet er
gamle monopoler faldet og den principielle ret til at flyve frit i EU har ændret
luftfartsstrukturen i Fællesskabet markant.
Kommissionen vurderer, at der er behov for en revision og en konsolidering af
3. luftfartspakke. Luftfartsselskaberne lider - ifølge Kommissionen - stadig un-
der overkapacitet og fragmentering af markedet. Kommissionen oplyser videre,
at modstridende anvendelse af reglerne i 3. luftfartspakke mellem EU-
medlemslande og tøvende restriktioner (på indlejede fly til brug) på intra-EU-
luftfartstjenester bl.a. giver følgende effekter:
Markeds-effektiviteten påvirkes af konkurrenceforvridning.
Inkonsistent anvendelse af regler for leasing af luftfartøjer fra 3.-lande
med besætning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
299343_0002.png
Passagerer høster ikke det fulde udbytte af det indre marked på grund
af manglende gennemsigtighed vedrørende priser eller diskriminato-
risk praksis relateret til opholdssted.
Side 2/2
Kommissionens forslag lægger ikke op til en radikal ændring af bestemmelser-
ne, men snarere en serie justeringer og en sammenskrivning af teksterne til én
retsakt. Derudover er forslagets hovedelementer: Priser skal omfatte alle skat-
ter og afgifter (dvs. øget gennemsigtighed for forbrugeren), ensartet regelan-
vendelse i EU, regler vedrørende ruter med offentlig forpligtelse (PSO-ruter)
foreslås revideret med henblik på at reducere bureaukratiet. Videre tydeliggør
forslaget regler vedrørende relationer med 3.-lande.
Endelig foreslås de sidste forhindringer for at opnå et indre luftfartsmarked
fjernet. Det gælder eksempelvis: restriktioner på code share – som er, når to el-
ler flere luftfartsselskaber giver én flyafgang hver deres kode - på ruter til tred-
jelande eller prissætning på ruter til tredjelande med mellemliggende stop i et
andet medlemsland.
For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet fremgår det af Kommissio-
nens forklarende memorandum, at luftfarten af natur er international, dvs.
problemer kan ikke (alene) løses på medlemslandsniveau. Videre fremgår, at
en mere ensartet anvendelse af 3.-luftfartspakke bedst opnås gennem fælles
regler, og at visse forhindringer vedrørende fri adgang til at yde luftfartstjene-
ster skal fjernes fra fællesskabslovgivningen. Samlet set vurderes, at ovenstå-
ende kun kan løses gennem fælles regler, og at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
Regeringen er enig i, at luftfart langt overvejende er international i sin natur.
Fælles regler er derfor det mest hensigtsmæssige reguleringsmiddel. Videre er
regeringen enig med Kommissionen i, at justering af fælles regler kræver aktion
på EU-niveau. Regeringen finder således, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.