Det Energipolitiske Udvalg 2006-07
KOM (2006) 0518 Bilag 1
Offentligt
SAMLENOTAT
om
Forslag til Rådets afgørelse om godkendelse af Det Europæiske Atomenergifællesskabs
tiltrædelse af konventionen om fysisk beskyttelse af nukleare materialer og
nukleare anlæg af 21. september 2006
KOM(2006) 518
24. maj 2007
6834/1/07 REV 1
Nyt notat
1. Resumé
Konventionen om Fysisk Beskyttelse af Nukleare Materialer, der trådte i kraft i 1987, er blevet fore-
slået ændret på en diplomatisk konference i juli 2005. Da EURATOM som organisation er part til kon-
ventionen, skal EURATOM på linje med de øvrige parter tiltræde ændringsforslagene til konventio-
nen. Ændringerne har til formål at gøre konventionen mere effektiv – bl.a. udvides dens anvendel-
sesområde, således at beskyttelse af nukleare materialer også omfatter nukleare anlæg. Dette gæl-
der nu også
inden for
et lands grænser under anvendelse, transport og oplagring. Danmark kan til-
slutte sig EURATOM’s tiltrædelse af konventionen.
2. Baggrund
Konventionen om Fysisk Beskyttelse af Nukleare Materialer (herefter konventionen) trådte i kraft den
8. februar 1987. Den er gældende for 112 parter/deltagerstater og er yderligere undertegnet af 45
parter/stater. Danmark underskrev konventionen den 13. juni 1980, og den blev ratificeret og trådte
i kraft for Danmark den 6. oktober 1991.
Formålet med konventionen er at forhindre tyveri og misbrug af nukleart materiale, der kan anven-
des til våben.
For at gøre konventionen mere effektiv nedsatte FN´s Internationale Atomenergiagentur, IAEA, i
2001 en arbejdsgruppe, der den 14. marts 2003 kom med forslag til ændringer af konventionen. På
denne baggrund afholdtes en ændringskonference under IAEA’s auspicier den 4.-8. juli 2005 i Wien,
der tog stilling til forslagene. Slutakten om ændringer af konventionen blev på EURATOM’s vegne
undertegnet af EU-Kommissionen – på linje med undertegnelsen fra de øvrige parters (staters) side.
På linje med de øvrige parter til konventionen – herunder Danmark – skal EURATOM ratificere æn-
dringerne af konventionen. EURATOM’s tiltrædelse godkendes gennem en rådsafgørelse.
3. Hjemmelsgrundlag
Rådets afgørelse vedtages med hjemmel i EURATOM-traktaten artikel 101, stk. 1, hvorefter EURA-
TOM ”inden for rammerne af sin kompetence kan […] indgå aftaler med et tredjeland, en internatio-
nal organisation eller en statsborger fra et tredjeland”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
379469_0002.png
4. Nærhedsprincippet
EURATOM’s rolle og kompetence inden for rammerne af Konventionen om Fysisk Beskyttelse af Nu-
kleare Materialer blev defineret af EF-domstolen i afgørelse 1/78, som slog fast, at det er EURATOM’s
opgave ved passende kontrol at garantere, at nukleart materiale som udgangspunkt ikke anvendes til
andre formål end dem, det er bestemt til. Domstolen slog endvidere fast, at det er EURATOM, der
ved forvaltningen af de nukleare materialer er i stand til på fællesskabsplan at sikre, at de almindeli-
ge samfundsbehov opfyldes. På grund af behovet for en indsats på fællesskabsplan på de områder
inden for konventionen, der er omfattet af EURATOM’s kompetence, kan målene for de foranstalt-
ninger, der er dækket heraf, ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne, hvis de handler
alene.
Endvidere finder regeringen det hensigtsmæssigt og helt naturligt, at EURATOM som part til konven-
tionen tiltræder ændringerne af den. Dette sikrer, at fællesskabsretten på EURATOM-området forbli-
ver i overensstemmelse med international ret samt retten i de stater, herunder Danmark, der som
parter til konventionen ratificerer ændringerne af den.
5. Formål og indhold
Forslaget til Rådsafgørelse har til formål at facilitere EURATOM’s ratifikation af ændringerne af kon-
ventionen.
Selve ændringerne af konventionen har til formål at gøre konventionen mere effektiv. Konventionen
er det eneste internationalt bindende instrument i relation til fysisk beskyttelse af nukleart materiale.
Formålet med konventionen foreslås præciseret i en ny artikel 1A. Formålet er ”overalt i verden at
opnå og opretholde effektiv fysisk beskyttelse af nukleare materialer, der anvendes til fredelige for-
mål, og nukleare anlæg, der anvendes til fredelige formål; at forebygge og bekæmpe forbrydelser i
forbindelse med sådanne materialer og anlæg overalt i verden samt at fremme samarbejde […] med
henblik herpå”.
Konventionen er dobbeltsidig: Den omfatter beskyttelse under international transport af nukleart ma-
teriale beregnet til fredeligt brug og har nogle tillægsbestemmelser for sådant materiale, når det an-
vendes, opbevares eller transporteres inden for et lands grænser.
Konventionen pålægger parterne at sikre nukleart materiale beregnet til fredelige formål i henhold til
konventionens sikkerhedsbestemmelser, når det befinder sig på parternes territorier eller om bord på
skib eller fly under international transport. Parterne pålægger endvidere sig selv ikke at indgå eller
autorisere iværksættelse af sådanne internationale transporter, medmindre der er sikkerhed for, at
den krævede beskyttelse er tilstede. Parterne skal endvidere yde den krævede beskyttelse af nukle-
art materiale, når det under transit mellem forskellige dele af parternes respektive territorier passerer
gennem internationalt farvand eller luftrum. Endelig udstikker konventionen regler for beskyttelse,
opklaring og straf relateret til nukleart materiale.
Ændringerne af konventionen udvider dens anvendelsesområde, således at beskyttelse af nukleare
materialer også omfatter nukleare anlæg, og således at dette også gælder inden for et lands græn-
ser under anvendelse, transport og oplagring. Konventionen er således omdøbt til ”Konventionen om
fysisk beskyttelse af nukleare materialer og nukleare anlæg”.
Side 2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den ændrede konvention kræver specifikt, at medlemsstaterne sørger for beskyttelse mod tyveri,
smugleri og sabotage. Endelig udgøres en yderligere ændring af et nyt krav om, at forsætlig udførel-
se af forskellige handlinger, trusler og forsøg skal gøres til strafbare handlinger i hver deltagerstat
ifølge national lovgivning.
Det fremgår af EF-domstolens Afgørelse 1/78, at enkelte bestemmelser ikke finder anvendelse for
EURATOM, men alene for medlemsstaterne. Dette er gentaget i en erklæring til det foreliggende for-
slag til Rådsafgørelse, hvoraf det også fremgår, at Kommissionen anerkender, at ansvaret for at sikre
implementeringen af den fysiske beskyttelse i henhold til konventionen alene ligger hos medlemssta-
terne. Der vil således f.eks. ikke blive foretaget inspektioner af Kommissionen af den fysiske beskyt-
telse, der foretages af medlemsstaterne. Endelig slås det fast, at EURATOM’s tiltrædelse af ændrin-
gerne af konventionen ikke vil afstedkomme harmonisering af medlemsstaternes strafferet.
6. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
EURATOM’s tiltrædelse af ændringerne af konventionen har ikke konsekvenser for gældende dansk
ret.
Sideløbende med EURATOM’s tiltrædelse af ændringerne af konventionen vil Danmark som part til
konventionen skulle ratificere ændringerne. Det vurderes, at Danmarks ratifikation vil forudsætte en
ændring af loven om brug mv. af radioaktive stoffer samt udleveringsloven, under hhv. Indenrigs- og
Sundhedsministeriet samt Justitsministeriet.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Forslaget skønnes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne eller for EU’s budget.
9. Høring
Forslaget er ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Da EURATOM er part til konventionen, finder regeringen det hensigtsmæssigt og helt naturligt, at
EURATOM tiltræder ændringerne af den.
Regeringen er endvidere positiv over for indholdet i de fremlagte ændringer af konventionen.
Regeringen er tilfreds med den vedlagte erklæring til Rådsafgørelsen, der bl.a. understreger, at EU-
RATOM’s kompetence ikke ændres i medfør af EURATOM’s tiltrædelse af ændringerne til konventio-
nen, samt at EURATOM’s tiltrædelse ikke vil afstedkomme harmonisering af medlemsstaternes straf-
feret.
Side 3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endelig er det regeringens holdning, at tiltag på fællesskabsplan til fysisk beskyttelse af nukleare an-
læg m.v. bør sammentænkes med EU’s EPCIP-program (det europæiske program for beskyttelse af
kritisk infrastruktur) for så vidt angår energisektoren.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget behandles p.t. på arbejdsgruppeniveau, og det forventes at ville opnå bred tilslutning.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4