Europaudvalget 2006-07
KOM (2006) 0564 Bilag 1
Offentligt
323241_0001.png
GRUNDNOTAT
Udenrigsministeriet
Nordgruppen
Til:
CC:
Fra:
Emne:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
Bilag:
400.D.9-16-0.
Udenrigsministeriet
Forslag til Rådets forordning om
finansielle bidrag fra Fællesskabet til
Den Internationale Fond for Irland
(2007-2010)
(KOM(2006) 564 final)
Dato:
20. november 2006
Forslag til Rådets forordning om finansielle bidrag fra Fællesskabet til Den
Internationale Fond for Irland (2007-2010)
KOM (2006) 564 final
1. Resumé
Kommissionen har d. 12. oktober 2006 fremlagt forslag til rådsforordning om Fællesskabets finansielle bidrag
til Den Internationale Fond for Irland med afsættelse af i alt 60 mio. euro (løbende priser) i perioden 2007-
2010. Forslaget er en udmøntning af aftalen på DER i december 2005. Forslaget udgør en fortsættelse af
Fællesskabets nuværende bidrag til fonden indtil dens planlagte ophør med udgangen af 2010. Der forventes
generel opbakning til forslaget i Rådet jf. aftalen på DER i december 2005.
2. Baggrund
Den Internationale Fond for Irland (herefter ’fonden’) blev i oprettet i 1986 som del af den
anglo-irske fredsaftale med det formål at bidrage til samarbejde mellem Irland og Nordirland ’til
fremme af økonomisk og social udvikling i de områder af de to dele af Irland, som har lidt mest
under konsekvenserne af ustabiliteten.’
Fonden var oprindeligt finansieret af USA samt enkelte andre lande. Fællesskabet har imidlertid
siden 1989 bidraget finansielt til fonden med årlige bidrag på hhv. 15 mio. euro (1989-1994), 20
mio. euro (1995-1997), 17 mio. euro (1998-1999) og 15 mio. euro (2000-2006). Fællesskabets
finansielle bidrag til fonden udgør for indeværende ca. 48 % af de samlede årlige finansielle
bidrag til fonden.
På baggrund af fondens egen analyse af fondens strukturer og prioriteter forventes fonden at
ophøre med udgangen af 2010, hvorfor der er udarbejdet en strategi for fondens afsluttende
aktiviteter i perioden 2007-2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det Europæiske Råd opfordrede i december 2005 (DER-konklusionernes punkt 26)
Kommissionen til at tage de nødvendige skridt for at sikre fællesskabets fortsatte finansielle
bidrag til fondens arbejde frem mod fondens ophør med udgangen af 2010. Der blev ikke fast
nogen udgiftsramme.
Den nugældende forordning for Fællesskabets finansielle bidrag til fonden udløber med
udgangen af 2006.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er baseret på EF-traktatens artikel 308, hvorefter Rådet træffer afgørelse med
enstemmighed.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionen har d. 16. oktober 2006 fremlagt forslag til en rådsforordning om Fællesskabets
finansielle bidrag til Den Internationale Fond for Irland med ikrafttrædelse pr. 1. januar 2007 og
med gyldighed indtil og med udgangen af 2010. Med forordningen foreslås afsat i alt 60 mio.
euro i bidrag til fonden fordelt på fire årlige udbetalinger af 15 mio. euro (løbende priser).
Udgifterne finansieres under budgetloftet for kategori 1a for vækst og beskæftigelse.
Formålet med forordningen er at sikre Fællesskabets fortsatte bidrag til fondens arbejde for
fremme af kontakt, dialog og forsoning mellem nationalister og unionister i hele Irland samt at
fremme den økonomiske og sociale udvikling af de to samfund.
Det fremgår bl.a. af forslaget (artikel 2), at fonden ved anvendelse af midlerne skal bidrage til at
komplementere de aktiviteter, der finansieres inden for rammerne af strukturfondene, og
herunder navnlig det såkaldte PEACE-program. Prioriteterne for fondens indsats er
genopbygning af fattige områder, kapacitetsopbygning og økonomisk udvikling.
Det fremgår i øvrigt (artikel 6), at fonden senest d. 30. juni 2008 skal fremlægge strategi til
Kommissionen for ophøret af fondens aktiviteter med udgangen af 2010. Manglende
efterlevelse af dette medfører afbrydelse af udbetalinger til fonden.
Det fastlægges derudover (artikel 7), at de årlige udbetalinger til fonden skal falde i tre rater i
form af
dels
to forudbetalinger af hver 40 % ved hhv. Kommissionens modtagelse af fondens
tilsagn om overholdelse af alle forpligtelser for udbetaling af bidrag som fastsat i forordningen
samt 6 måneder herefter,
dels
en efterbetaling af de resterende 20 % ved Kommissionens
modtagelse af fondens årlige aktivitetsrapport og reviderede årsregnskab.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet skal i medfør af EF-traktatens artikel 308 afgive udtalelse om forslaget.
- 2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der foreligger endnu ingen udtalelse fra Europa Parlamentet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ikke konsekvenser for dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget indebærer en udgift på 60 mio. euro på EU’s budget fra 2007-2010 (løbende priser).
Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter svarende til ca. 9 mio. kr.
Forslaget vurderes i øvrigt ikke at have konsekvenser for samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Forslaget skal ikke i ekstern høring blandt organisationer. Forslaget har været i høring i
embedsmandsudvalget for strukturfonde.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan tilslutte sig vedtagelse af programmet, da der er tale om en udmøntning af
konklusion nr. 26 fra DER i december 2005. Set i lyset af det eksisterende PEACE-program
kan en lavere udgiftsramme end de 60 mio. euro også støttes fra dansk side.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel opbakning til forslaget i Rådet, idet forslaget følger af konklusion
nr. 26 fra DER i december 2005, og idet der er tale om bidrag til fondens sidste periode.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Udenrigsministeriet
- 3-