Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
1. november 2006
459-2
Vejkontoret
Rasmus Winckelmann Ottesen
Telefon 33 92 43 65
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om en trafiksikkerhedsplan for den Europæiske vejinfrastruktur
KOM(2006)569 endelig - Notat om nærhedsprincippet
Baggrund
Forslaget er fremsendt af Europa-Kommissionen den 5. oktober 2006. Det er
fremsat i henhold til Traktaten, særlig artikel 71, stk. 1 (c) om ”foranstaltninger
til forbedring af transportsikkerheden”. Procedurebestemmelserne i artikel 71
finder anvendelse. Det betyder, at forslaget skal vedtages efter proceduren for
fælles beslutningstagen mellem Rådet og Europa-Parlamentet, jf. artikel 251.
Forslaget foreligger endnu ikke i dansk sprogversion.
I Kommissionens hvidbog fra 2001 om en europæisk transportpolitik frem til
2010 annonceres det, at der vil blive taget initiativer til at forbedre trafiksik-
kerheden. I 2003 kommer der så en meddelelse fra Kommissionen om en eu-
ropæisk trafiksikkerhedsplan. Endvidere har Europa-parlamentet anmodet
Kommissionen om at udarbejde retningslinier for ”sort plet” arbejde og trafik-
sikkerhedsrevision.
Der er indenfor de seneste ti år sket store fremskridt for trafiksikkerheden for
så vidt angår mere sikre køretøjer, og skærpede færdselsregler overfor trafikan-
terne bl.a. krav om selebrug m.v.
Kommissionen vurderer, at der også er behov for at forbedre kvaliteten af ve-
jinfrastrukturen, således at den bliver mere trafiksikker, og Kommissionen øn-
sker med ovennævnte direktivforslag at integrere trafiksikkerhedsarbejdet både
i planlægningsfasen, projekteringsfasen og driften af vejene på det transeuro-
pæiske transportnet (TEN-T). Det skal sikre, at trafiksikkerhed bliver tænkt ind
parallelt med økonomiske analyser og miljøundersøgelser.
Forslagets indhold
Formålet med Kommissionens forslag er at sikre, at vejmyndighederne har de
fornødne retningslinier, uddannelse og information for at kunne forbedre tra-
fiksikkerhedsniveauet. Direktivforslaget vil ifølge Kommissionen:
forbedre sikkerheden på nye veje ved løbende at benytte de seneste tra-
fiksikkerhedsstandarder,
sikre et fælles højt trafiksikkerhedsniveau i EU,