Trafikudvalget 2006-07
KOM (2006) 0569 Bilag 1
Offentligt
316764_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
1. november 2006
459-2
Vejkontoret
Rasmus Winckelmann Ottesen
Telefon 33 92 43 65
[email protected]
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om en trafiksikkerhedsplan for den Europæiske vejinfrastruktur
KOM(2006)569 endelig - Notat om nærhedsprincippet
Baggrund
Forslaget er fremsendt af Europa-Kommissionen den 5. oktober 2006. Det er
fremsat i henhold til Traktaten, særlig artikel 71, stk. 1 (c) om ”foranstaltninger
til forbedring af transportsikkerheden”. Procedurebestemmelserne i artikel 71
finder anvendelse. Det betyder, at forslaget skal vedtages efter proceduren for
fælles beslutningstagen mellem Rådet og Europa-Parlamentet, jf. artikel 251.
Forslaget foreligger endnu ikke i dansk sprogversion.
I Kommissionens hvidbog fra 2001 om en europæisk transportpolitik frem til
2010 annonceres det, at der vil blive taget initiativer til at forbedre trafiksik-
kerheden. I 2003 kommer der så en meddelelse fra Kommissionen om en eu-
ropæisk trafiksikkerhedsplan. Endvidere har Europa-parlamentet anmodet
Kommissionen om at udarbejde retningslinier for ”sort plet” arbejde og trafik-
sikkerhedsrevision.
Der er indenfor de seneste ti år sket store fremskridt for trafiksikkerheden for
så vidt angår mere sikre køretøjer, og skærpede færdselsregler overfor trafikan-
terne bl.a. krav om selebrug m.v.
Kommissionen vurderer, at der også er behov for at forbedre kvaliteten af ve-
jinfrastrukturen, således at den bliver mere trafiksikker, og Kommissionen øn-
sker med ovennævnte direktivforslag at integrere trafiksikkerhedsarbejdet både
i planlægningsfasen, projekteringsfasen og driften af vejene på det transeuro-
pæiske transportnet (TEN-T). Det skal sikre, at trafiksikkerhed bliver tænkt ind
parallelt med økonomiske analyser og miljøundersøgelser.
Forslagets indhold
Formålet med Kommissionens forslag er at sikre, at vejmyndighederne har de
fornødne retningslinier, uddannelse og information for at kunne forbedre tra-
fiksikkerhedsniveauet. Direktivforslaget vil ifølge Kommissionen:
forbedre sikkerheden på nye veje ved løbende at benytte de seneste tra-
fiksikkerhedsstandarder,
sikre et fælles højt trafiksikkerhedsniveau i EU,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316764_0002.png
skabe opmærksomhed om trafiksikkerhed, således at der opnås bedre
beslutninger om planlægning og projektering,
skabe mere gennemsigtighed om, hvilken betydning anlægsbeslutnin-
gerne har for trafiksikkerheden,
samle og distribuere den forhåndenværende ekspertise for bedre at
kunne udnytte resultaterne,
for relativt begrænsede midler opnås en mere effektiv og sikker kon-
struktion og vedligeholdelse af vejnettet,
tillade en bedre samling, behandling og udbredelse af trafiksikkerheds-
relateret information.
Side 2/3
I direktivet foreslås det, at der etableres en række procedurer, der relaterer sig
til:
1)
Trafiksikkerhedsvurderinger,
hvilket betyder en analyse af den trafiksik-
kerhedsmæssige virkning af nye anlægsprojekter og større ændringer af eksi-
sterende anlæg.
2)Trafiksikkerhedsrevision, som er et detaljeret systematisk og teknisk sikker-
hedstjek af vejprojekt, der dækker alle stadier fra planlægning til det færdige
projekt.
3) Trafiksikkerhedsinspektioner, som er en regelmæssig trafiksikkerhedsgen-
nemgang af eksisterende vejanlæg.
Direktivforslaget omfatter vejnettet i det transeuropæiske transportnet (TEN-
T) uanset om vejene er i projekteringsfasen, under opførelse eller i drift. Direk-
tivforslaget omfatter ikke vejtunneller, som allerede er omfattet af tunneldirek-
tivet (2004/54/EF).
Der har ikke tidligere været fællesskabsprocedurer om disse emner.
Kommissionens forståelse i forhold til nærhedsprincippet
For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet fremgår det af Kommissio-
nens forklarende memorandum, at en trafiksikkerhedsmæssig forbedring af ve-
jinfrastrukturen i det transeuropæiske net ikke (alene) kan løses på medlems-
landsniveau. For det første vil det sikre en fælles høj trafiksikkerhedsmæssig
standard i EU. For det andet vil det navnlig give de nye EU-medlemslande, som
er i gang med at opgradere og udvide deres eksisterende vejnet, mulighed for at
udvikle deres vejnet i trafiksikkerheds øjemed. Videre fremgår, at der i årevis
har været erfaringsudveksling på trafiksikkerhedsområdet uden, at det har ført
til mærkbare forbedringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316764_0003.png
Derfor ønskes der på det transeuropæiske vejnet en mere ensartet anvendelse
af trafiksikkerhedsforanstaltninger, således at trafikanten møder den samme
trafiksikkerhedsmæssige standard uanset, hvor i EU der køres, hvilket Kom-
missionen mener bedst opnås gennem fælles regler. Samlet set vurderer Kom-
missionen, at ovenstående kun kan løses gennem fælles regler, og at forslaget
er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Regeringens forståelse i forhold til nærhedsprincippet
Regeringen er enig i, at der er en fællesskabsnytte knyttet til EU-regulering af
de overordnede principper for anerkendte trafiksikkerhedsforanstaltninger på
det transeuropæiske vejnet, som er et særligt defineret net af højt klassificerede
veje, som strækker sig fra nord til syd og fra øst til vest i et vidtforgrenet euro-
pæisk vejnet på tværs af grænser. Fælles regler er derfor det mest hensigtsmæs-
sige reguleringsmiddel for de overordnede principper, og som sådan er det re-
geringens foreløbige vurdering, at forslaget lever op til nærhedsprincippet.
Nærhedsnotatet er sendt til orientering til Folketingets Trafikudvalg.
Side 3/3