Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
23. november 2006
459-2
Vejkontoret
Rasmus Winckelmann Ottesen
Telefon 33 92 43 65
Grundnotat om Kommissionens direktivforslag til Europa-
Parlamentets og Rådets om en trafiksikkerhedsplan for den Euro-
pæiske vejinfrastruktur – KOM(2006)569
Resumé
Kommissionens formål med forslaget er, at sikre, at vejmyndighederne har de
fornødne retningslinier, uddannelse og information for at kunne forbedre tra-
fiksikkerhedsniveauet. I direktivet foreslås det, at der etableres en række pro-
cedurer, der relaterer sig til forskellige former for trafiksikkerhedsindsatser
før, under og efter vejanlæg etableres og ved rutinemæssige eftersyn. Det fo-
reslås at disse procedurer etableres på det transeuropæiske transportnet
(TEN-T). Forslaget vil betyde at velfungerende og forankrede systemer ved-
rørende bl.a. trafiksikkerhedsrevision og udpegning af sorte pletter, udviklet
til danske forhold, vil skulle ændres. Regeringen vurderer således, at der er
elementer i forslaget i sin nuværende form, som er for detaljerede til at skulle
reguleres på fællesskabsniveau.
1. Baggrund og indhold
Forslaget er fremsendt af Europa-Kommissionen den 5. oktober 2006. Det er
fremsat i henhold til Traktaten, særlig artikel 71, stk. 1 (c), hvorefter procedure-
bestemmelserne i artikel 71 finder anvendelse. Det betyder, at forslaget skal
vedtages efter proceduren for fælles beslutningstagen mellem Rådet og Europa-
Parlamentet, jf. artikel 251. Forslaget er oversendt til Folketingets Europaud-
valg i en i dansk sprogversion den 12. oktober 2006.
I Kommissionens hvidbog fra 2001 om en europæisk transportpolitik frem til
2010 annonceres det, at der vil blive taget initiativer til at forbedre trafiksik-
kerheden. I 2003 præsenterede Kommissionen en meddelelse fra Kommissio-
nen om en europæisk trafiksikkerhedsplan. Endvidere har Europa-parlamentet
anmodet Kommissionen om at udarbejde retningslinier for ”sort plet” arbejde
og trafiksikkerhedsrevision.
Der er indenfor de seneste ti år sket store fremskridt for trafiksikkerheden for
så vidt angår mere sikre køretøjer, og skærpede færdselsregler overfor trafikan-
terne bl.a. krav om selebrug m.v.