Trafikudvalget 2006-07
KOM (2006) 0569 Bilag 2
Offentligt
324826_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
23. november 2006
459-2
Vejkontoret
Rasmus Winckelmann Ottesen
Telefon 33 92 43 65
[email protected]
Grundnotat om Kommissionens direktivforslag til Europa-
Parlamentets og Rådets om en trafiksikkerhedsplan for den Euro-
pæiske vejinfrastruktur – KOM(2006)569
Resumé
Kommissionens formål med forslaget er, at sikre, at vejmyndighederne har de
fornødne retningslinier, uddannelse og information for at kunne forbedre tra-
fiksikkerhedsniveauet. I direktivet foreslås det, at der etableres en række pro-
cedurer, der relaterer sig til forskellige former for trafiksikkerhedsindsatser
før, under og efter vejanlæg etableres og ved rutinemæssige eftersyn. Det fo-
reslås at disse procedurer etableres på det transeuropæiske transportnet
(TEN-T). Forslaget vil betyde at velfungerende og forankrede systemer ved-
rørende bl.a. trafiksikkerhedsrevision og udpegning af sorte pletter, udviklet
til danske forhold, vil skulle ændres. Regeringen vurderer således, at der er
elementer i forslaget i sin nuværende form, som er for detaljerede til at skulle
reguleres på fællesskabsniveau.
1. Baggrund og indhold
Forslaget er fremsendt af Europa-Kommissionen den 5. oktober 2006. Det er
fremsat i henhold til Traktaten, særlig artikel 71, stk. 1 (c), hvorefter procedure-
bestemmelserne i artikel 71 finder anvendelse. Det betyder, at forslaget skal
vedtages efter proceduren for fælles beslutningstagen mellem Rådet og Europa-
Parlamentet, jf. artikel 251. Forslaget er oversendt til Folketingets Europaud-
valg i en i dansk sprogversion den 12. oktober 2006.
I Kommissionens hvidbog fra 2001 om en europæisk transportpolitik frem til
2010 annonceres det, at der vil blive taget initiativer til at forbedre trafiksik-
kerheden. I 2003 præsenterede Kommissionen en meddelelse fra Kommissio-
nen om en europæisk trafiksikkerhedsplan. Endvidere har Europa-parlamentet
anmodet Kommissionen om at udarbejde retningslinier for ”sort plet” arbejde
og trafiksikkerhedsrevision.
Der er indenfor de seneste ti år sket store fremskridt for trafiksikkerheden for
så vidt angår mere sikre køretøjer, og skærpede færdselsregler overfor trafikan-
terne bl.a. krav om selebrug m.v.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324826_0002.png
Kommissionen vurderer, at der også er behov for at forbedre kvaliteten af ve-
jinfrastrukturen, således at den bliver mere trafiksikker, og Kommissionen øn-
sker med ovennævnte direktivforslag at integrere trafiksikkerhedsarbejdet både
i planlægningsfasen, projekteringsfasen og driften af vejene på det transeuro-
pæiske transportnet (TEN-T). Det skal sikre, at trafiksikkerhed bliver tænkt ind
parallelt med økonomiske analyser og miljøundersøgelser.
Formålet med Kommissionens forslag er at sikre, at vejmyndighederne har de
fornødne retningslinier samt den fornødne uddannelse og information for at
kunne forbedre trafiksikkerhedsniveauet. Direktivforslaget vil ifølge Kommis-
sionen:
forbedre sikkerheden på nye veje ved løbende at benytte de seneste tra-
fiksikkerhedsstandarder,
sikre et fælles højt trafiksikkerhedsniveau i EU,
skabe opmærksomhed om trafiksikkerhed, således at der opnås bedre
beslutninger om planlægning og projektering,
skabe mere gennemsigtighed om, hvilken betydning anlægsbeslutnin-
gerne har for trafiksikkerheden,
samle og distribuere den forhåndenværende ekspertise for bedre at
kunne udnytte resultaterne,
for relativt begrænsede midler opnås en mere effektiv og sikker kon-
struktion og vedligeholdelse af vejnettet,
tillade en bedre samling, behandling og udbredelse af trafiksikkerheds-
relateret information.
Side 2/5
I direktivet foreslås det, at der etableres en række procedurer, der relaterer sig
til:
1)
Trafiksikkerhedsvurderinger,
hvilket betyder en analyse af den trafiksik-
kerhedsmæssige virkning af nye anlægsprojekter og større ændringer af eksi-
sterende anlæg.
2)
Trafiksikkerhedsrevisioner,
som er et detaljeret systematisk og teknisk sik-
kerhedstjek af vejprojekter, der dækker alle stadier fra planlægning til det fær-
dige projekt.
3)
Trafiksikkerhedsinspektioner,
som er en regelmæssig trafiksikkerhedsgen-
nemgang af eksisterende vejanlæg.
Direktivforslaget omfatter vejnettet i det transeuropæiske transportnet (TEN-
T) uanset om vejene er i projekteringsfasen, under opførelse eller i drift. Direk-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324826_0003.png
tivforslaget omfatter ikke vejtunneller, som allerede er omfattet af tunneldirek-
tivet (2004/54/EF).
Europaparlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
2. Gældende dansk ret
Der er i dag ikke dansk lovgivning, der regulerer forholdene omkring bl.a. tra-
fiksikkerhedsrevision og sort-plet udpegning. Retningslinierne der er gældende
på området, de såkaldte vejregler, er vejledende for vejmyndighederne.
Vejreglerne er overordnet en samling af den vej- og trafiktekniske viden og er-
faring, som anbefales af erfarne fagfolk i sektoren. Det vil sige en slags ”best
practice” for vej- og trafikområdet.
Vejreglerne består af normer, retningslinjer, vejledninger og kommentarer.
Normerne omfatter fundamentale forudsætninger og krav, som altid skal føl-
ges. Normerne er i sig selv ikke retligt bindende. Indholdet af normen er dog
bindende, idet der ligeledes er faststedt bindende retsforskrifter f.eks. bekendt-
gørelser med samme indhold.
3. Høring
Meddelelsen er sendt i høring hos følgende institutioner og organisationer med
frist 17. november 2006:
Amtsrådsforeningen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverforenin-
gen for Handel, Transport og Service (AHTS), Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Jernbaneforbund, Dansk Transport og Logistik, Danske Busvognmænd,
Danske Speditører, Det Kommunale Kartel, Handels- og Kontorfunktionærer-
nes Forbund i Danmark/Service, HK Trafik og Jernbane, International Trans-
port Danmark, Kommunernes Landsforening, Dansk Industri, Danmarks Re-
deriforening, FDM, Bilimportørerne, Landsorganisationen i Danmark og Fag-
forbundet 3 F, Rådet for Større Færdselssikkerhed, Dansk Kørerlærer Union,
Dansk Cyklist Forbund.
Side 3/5
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrative og miljø-
mæssige konsekvenser samt beskyttelsesniveau.
Direktivforslaget vil i sin nuværende udformning betyde, at en række velfunge-
rende og forankrede systemer vedrørende bl.a. trafiksikkerhedsinspektion og
udpegning af sorte-pletter, udviklet til danske forhold, vil skulle ændres. Dette
vil medføre statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative omkost-
ninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324826_0004.png
I forhold til trafiksikkerhedsrevision, vil udgifterne være forbundet med om-
kostninger til at etablere og drive det uddannelsessystem, der lægges op til.
Der vil ligeledes være omkostninger forbundet med at etablere den forslåede
ordning med trafiksikkerhedsinspektioner af TEN-T nettet.
Angående forslaget om forvaltning af nettets sikkerhed, vil der være omkost-
ninger til at udvikle den beskrevne ulykkesomkostningsmetode, som ikke an-
vendes i Danmark i dag.
Det er vurderingen, at forslaget
ikke
forpligter medlemslandene til at gennem-
føre de forhold, som identificeres i forbindelse med forvaltning af nettets sik-
kerhed og trafiksikkerhedsrevision, men at forholdene alene skal rapporteres
og indgå i en prioritering. Hvis Kommissionens hensigt med direktivet er, at de
identificerede forhold alle skal udbedres, vil det medføre anselige udgifter for
staten.
Der vil ske en nærmere belysning af de mulige omkostninger ved forslaget i den
kommende tid.
Forslaget må for medlemslandene samlet set forventes at kunne medføre færre
ulykker. Samtidig bemærkes, at TEN-T vejene i forvejen er de sikreste veje i de
enkelte medlemslande.
Forslaget vurderes ikke at have miljømæssige eller forbrugermæssige konse-
kvenser.
5. Nærhedsprincippet
For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet vurderer Kommissionen i det
forklarende memorandum, at en trafiksikkerhedsmæssig forbedring af ve-
jinfrastrukturen i det transeuropæiske net ikke (alene) kan løses på medlems-
landsniveau. For det første vurderes forslaget at kunne sikre en fælles høj tra-
fiksikkerhedsmæssig standard i EU. For det andet vurderes det at kunne give
de nye EU-medlemslande, som er i gang med at opgradere og udvide deres ek-
sisterende vejnet, mulighed for at udvikle deres vejnet i trafiksikkerheds øje-
med. Videre fremgår, at der i årevis har været erfaringsudveksling på trafiksik-
kerhedsområdet uden, at det har ført til mærkbare forbedringer.
Derfor ønskes der på det transeuropæiske vejnet en mere ensartet anvendelse
af trafiksikkerhedsforanstaltninger, således at trafikanten møder den samme
trafiksikkerhedsmæssige standard uanset, hvor i EU der køres, hvilket Kom-
missionen mener bedst opnås gennem fælles regler. Samlet set vurderer Kom-
missionen, at ovenstående kun kan løses gennem fælles regler, og at forslaget
er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Side 4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
324826_0005.png
Regeringen er enig i, at der er en fællesskabsnytte knyttet til EU-regulering af
de overordnede principper for anerkendte trafiksikkerhedsforanstaltninger på
det transeuropæiske vejnet, som er et særligt defineret net af højt klassificerede
veje, som strækker sig fra nord til syd og fra øst til vest i et vidtforgrenet euro-
pæisk vejnet på tværs af grænser. Fælles regler er derfor det mest hensigtsmæs-
sige reguleringsmiddel for de overordnede principper, og som sådan er det re-
geringens foreløbige vurdering, at forslaget lever op til nærhedsprincippet.
Side 5/5
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at forslaget overordnet set rummer mange gode initiativer,
men at detaljeringsgraden skal justeres. Det gælder bl.a. beregningsmetoder for
”sort plet” arbejdet/forvaltning af nettets sikkerhed, metoden vedrørende tra-
fiksikkerhedsinspektion samt udpegning af trafikrevisorer, hvor der i Danmark
allerede er velfungerende og forankrede systemer, der tager udgangspunkt i de
danske forhold og vejnet.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Regeringen vurderer, at flere af medlemslandene, herunder flere af de store
lande, mener at Kommissionen er gået for langt i detaljeringsgraden med dette
direktiv.
8. Tidligere forlæggelse i Europaudvalget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt i Europaudvalget.