Trafikudvalget 2006-07
KOM (2006) 0570 Bilag 2
Offentligt
Færdselsstyrelsen
Bilteknisk Afdeling
Dato:
30. oktober 2006
J. nr.:
FS 712-000003
Dep. j.nr.:
459-2
Grundnotat om forslag til Europa-parlamentets og Rådets direktiv om eftermontering af
spejle på tunge lastbiler, som er indregistreret i Fællesskabet KOM(2006) 570 endelig
Grundnotatet er parallelfremsendt til Folketinget Europaudvalg og Folketingets Trafikudvalg.
Resumé
Formålet med forslaget er at forbedre trafiksikkerheden, navnlig for bløde trafikanter, ved at
reducere de blinde vinkler på højre side af lastbiler.
Der er allerede vedtaget et obligatorisk EU-direktiv, der fra 2006/2007 kræver gode spejle på nye
lastbiler, men der vil gå lang tid, før alle de ibrugværende lastbiler i EU er skiftet ud med nye, der
er udstyret med spejle efter de skærpede regler. Kommissionen foreslår derfor, at der for
ibrugværende lastbiler stilles samme krav til udsynet til højre for lastbilen, som der stilles til nye
lastbiler.
Direktivforslaget er inspireret af, at man i Holland, Belgien og Danmark har stillet skærpede krav
til ibrugværende lastbilers spejle for at reducere de blinde vinkler. Forslaget indeholder derfor en
undtagelsesbestemmelse for lastbiler, der allerede opfylder nationale bestemmelser i et af
medlemslandene, og som svarer til bestemmelserne i forslaget. Denne undtagelse bevirker, at
forslaget ikke vil kræve ændring af de danske regler om spejle på lastbiler.
1. Baggrund og indhold
Forslaget er vedtaget af Kommissionen den 5. oktober 2006. Forslaget er fremsat under henvisning
til traktaten, særlig 71(1)(c), og skal vedtages efter proceduren i artikel 251 (om fælles
beslutningstagen med Europa-Parlamentet). Forslaget foreligger på nuværende tidspunkt endnu ikke
i dansk sprogversion.
Forslagets hovedelementer er følgende:
Lastbiler med tilladt totalvægt over 3,5 tons kræves udstyret med vidvinkel- og
nærzonespejle i højre side, der opfylder kravene i EU-direktiv 2003/97 ("spejldirektivet").
Lastbiler, der er indregistreret for første gang i mere end 10 år inden fristen for
implementering af direktivet i medlemslandene, er undtaget fra direktivet.
Lastbiler, der var omfattet af nationale spejlbestemmelser, inden direktiv 2003/97 trådte i
kraft d. 29. januar 2004, og som er udstyret med spejle, der giver et synsfelt på mindst 95%
af det krævede i jordniveau, er undtaget fra direktivet.
Medlemsstaterne skal i forbindelse med indførelsen af de nye spejlkrav tage initiativer for at
øge trafikanternes opmærksomhed på de farer, der skyldes lastbilers blinde vinkler.
2. Gældende dansk lovgivning
De danske regler om spejle på lastbiler er fastsat i følgende regelsæt:
- Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 154 af 20. april 1977 om køretøjers indretning og udstyr m.v.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
318606_0002.png
-2-
- Færdselsstyrelsens bekendtgørelse af 3. marts 2006 om detailforskrifter for køretøjer.
De danske krav om eftermontering af spejle blev indført den 1. oktober 2004, dvs. efter ikrafttræden
af dir. 2003/97.
3. Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende institutioner, virksomheder og organisationer med frist til
den 6. november 2006:
Dansk Transport og Logistik, Fagligt Fælles Forbund (3F), De Danske Bilimportører, Rådet for
Større Færdselssikkerhed, Danmarks TransportForskning, Danmarks Cyklist Forbund, Danmarks
Automobilforhandler Forening, Politimesterforeningen, Autobranchens Handels- og
Industriforening (AUTIG), Dansk Industri, Den Danske Bilbranche
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, beskyttelsesmæssige og miljømæssige konsekvenser
Forslaget skønnes at ville have en positiv beskyttelsesmæssig konsekvens, idet trafiksikkerheden
forventes forbedret for cyklister i hele Europa., idet nu også alle udenlandske indregistrerede
lastbiler vil skulle have tilpasset deres spejle. Forslaget forventes ikke at ville få statsfinansielle,
samfundsøkonomiske og miljømæssige konsekvenser.
5. Nærhedsprincippet
Med hensyn til nærhedsprincippet har Kommissionen vurderet, at formålet med direktivet af flere
årsager ikke kan opnås ved national lovgivning.
For det
første
omfatter en national regulering alene lastbiler indregistreret i den enkelte
medlemsstat, hvilket ikke er hensigtsmæssigt, da godstransporter i meget vid udstrækning foregår
på tværs af landegrænser.
For det
andet
kunne en national regulering komme til at udgøre en handelsbarriere, - særligt når der
med direktiv 2003/97 i forvejen er vedtaget et fælles regelsæt på området. Et direktiv vil derfor i
højere grad kunne sikre fælles rammer for et meget konkurrencepræget godstransportmarked.
På baggrund af ovenstående er det regeringens opfattelse, at direktivforslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
6. Dansk holdning
Regeringen er enig med Kommissionen i, at det er afgørende betydning, at der skabes et fælles
europæisk regelsæt, idet markedet for godstransport i høj grad er internationalt. Regeringen er
derfor tilfreds med, at Kommissionen har valgt at følge blandt andet Danmarks opfordring til en
fælles regulering.
Det er regeringens opfattelse, at direktivet i væsentlig grad vil forbedre trafiksikkerheden for udsatte
grupper af trafikanter. Direktivet vurderes derfor at være et vigtigt led i bestræbelserne på, at
opfylde Kommissionens målsætning om en halvering af trafikdræbte frem til 2010
Det skal dog bemærkes, at Kommissionen formentlig utilsigtet har formuleret
undtagelsesbestemmelsen på en måde, så de danske regler skal ændres. Det vurderes dog, at der er
tale om en fejl, som der ikke vil blive problemer med at få rettet. Danmark er udtrykkelig nævnt i
forslaget som de tre lande, der allerede har indført nationale regler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-3-
Kommissionens forslag om eftermontering af sidespejle lægger ikke op til, at den eksisterende
vognpark også skal udstyres med frontspejle i lighed med nyindregistrede lastbiler, da det skønnes
at være for omkostningstungt. Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU) har i den
sammenhæng for nylig præsenteret sin rapport om ulykker med højresvingende lastbiler og
ligeudkørende cyklister. HVU har her fremsat 16 anbefalinger til, hvordan antallet af disse ulykker
kan reduceres, og én af disse er netop eftermontering af frontspejle på lastbiler. På baggrund af
HVU’s analyse og øvrig ny viden om højresvingsulykker vil den danske regering i forbindelse med
arbejdet med dette forslag som et supplerende tiltag derfor opfordre Kommissionen til at foretage en
fornyet vurdering af, hvorvidt det vil være omkostningseffektivt at kræve eftermontering af
frontspejle.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Lande med eksisterende lovgivning på området vil højst sandsynligt støtte forslaget. Forslaget vil
ikke påføre lastbilerhvervet i disse lande udgifter og det vil forbedre trafiksikkerheden, da også
udenlandske lastbiler skal have bedre spejle. Hertil kommer, at enhver tvivl om de nationale reglers
lovlighed i forhold til EU's regler forsvinder.
For de øvrige medlemslandes vedkommende er det usikkert, hvilken holdning de vil indtage. Da det
nye spejldirektiv 2003/97 med krav til nye køretøjer blev forhandlet i Rådsregi i 2002 var det kun et
snævert kvalificeret flertal, der gik ind for, at direktivet som noget nyt skulle være obligatorisk. Det
viser, at mange lande ikke tillægger spejlene så stor betydning, som man gør i Danmark og de
øvrige medlemslande, hvor der er meget blandet cykel- og lastbiltrafik og deraf følgende
færdselssikkerhedsmæssige problemer, bl.a. ulykker med højresvingende lastbiler og cyklister.
8. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Det fremlagte forslag KOM(2006) 570 har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.