Retsudvalget 2006-07
KOM (2006) 0618 Bilag 5
Offentligt
366319_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. april 2007
Procesretskontoret
Jakob Kamby
2006-748/21-0259
JKA40459
Høringssvar fra den danske regering
vedrørende Europa-Kommissionens grønbog om større effektivitet i
fuldbyrdelsen af retsafgørelser i Den Europæiske Union: Udlæg i
bankindeståender (KOM (2006) 618 endelig)
1.
Den danske regering takker for modtagelsen af ovennævnte grønbog
fra Kommissionen og for lejligheden til at komme med bemærkninger
hertil.
Grønbogen har til formål at starte en bred høring om, hvordan fuldbyr-
delsen af pengekrav i EU kan forbedres, herunder ved at undersøge mu-
lighederne for at indføre en europæisk ordning for udlæg i bankindestå-
ender, hvorefter en fordringshaver kan sikre et pengebeløb, som den på-
gældende har eller mener at have krav på, ved at forhindre afhændelse
eller overførsel af midler, som skyldneren har på en eller flere bankkonti
i EU.
2.
Regeringen har sendt grønbogen i høring hos en bred kreds af berørte
myndigheder og organisationer mv. og skal på baggrund af bl.a. de ind-
komne høringssvar afgive følgende bemærkninger vedrørende grønbogen
og de spørgsmål, der stilles deri:
Indledningsvis bemærkes, at i det omfang et eventuelt senere forslag til
EU-regler på dette område fremsættes med hjemmel i EF-traktatens af-
snit IV, vil Danmark i medfør af forbeholdet vedrørende retlige og indre
anliggender i givet fald ikke deltage i en kommende vedtagelse af sådan-
ne regler, der ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Dan-
mark.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danmark er generelt meget positiv over for forslag, der kan medvirke til
at forbedre og effektivisere fuldbyrdelsen af retskrav, herunder når det
drejer sig om gældsinddrivelse på tværs af grænserne. Efter den danske
regerings opfattelse bør de eventuelle vanskeligheder ved grænseover-
skridende gældsinddrivelse dog belyses nærmere, inden der tages stilling
til, om der er behov for et europæisk regelsæt på dette område, og hvor-
dan et sådant i givet fald bør udformes. Regeringen ser derfor frem til
resultatet af den konsekvensanalyse, som Kommissionen lægger op til i
grønbogen. I den forbindelse kan det efter regeringens opfattelse også
overvejes, om det vil være hensigtsmæssigt at begrænse eventuelle fælles
europæiske regler til alene at gælde for sikrende foranstaltninger i bank-
indeståender.
Medlemsstaternes regler om tvangsfuldbyrdelse udgør i vidt omfang en
integreret del af landenes øvrige procesordning og må ses i sammenhæng
med landenes almindelige formueretlige og retsplejemæssige bestemmel-
ser mv. Efter den danske regerings opfattelse bør en eventuel fælles eu-
ropæisk ordning vedrørende udlæg i bankindeståender på denne bag-
grund i givet fald udformes som en særskilt ordning vedrørende grænse-
overskridende gældsinddrivelse, der gælder ved siden af medlemsstater-
nes nationale tvangsfuldbyrdelsesregler.
Dette svarer til ordningen med den fælles europæiske betalingspåkravs-
procedure (jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1896
af 12. december 2006 om indførelse af en europæisk betalingspåkravs-
procedure) og forslaget til en europæisk småkravsprocedure (jf. forslag
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om indførelse af en euro-
pæisk småkravsprocedure (2005/0020/COD)).
Den danske regering er endvidere enig med Kommissionen i, at en sær-
skilt europæisk ordning vedrørende udlæg i bankindeståender i givet fald
bør begrænses til alene at angå sikrende foranstaltninger.
3.
Med hensyn til spørgsmålet om den nærmere udformning af en even-
tuel fælles europæisk ordning vedrørende udlæg i bankindeståender er
det efter den danske regerings opfattelse væsentligt, at en sådan ordning
afspejler en rimelig afvejning af fordringshaverens interesse i at kunne få
inddrevet sit krav over for hensynet til skyldnerens retssikkerhed under
inddrivelsen. Den danske regering kan i den forbindelse pege på, at der i
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
de gældende danske regler i vidt omfang er taget stilling til de spørgsmål,
som Kommissionen rejser i grønbogen.
Efter de gældende danske regler kan en fordringshaver opnå sikring (her-
efter benævnt ”arrest”) af et aktiv - f.eks. et bankindestående - til brug for
senere fuldbyrdelse. Arrest til brug for senere fuldbyrdelse af et krav kan
foretages allerede forud for indledning af en retssag med kravet som gen-
stand, hvis det må antages, at muligheden for senere at opnå dækning hos
skyldneren ellers vil blive væsentligt forringet. Hvis en fordringshavers
krav f.eks. er fastslået ved dom, kan der normalt foretages direkte tvangs-
fuldbyrdelse af denne gennem et udlæg, og der kan derfor ikke foretages
arrest for kravet.
Inden der foretages arrest, giver retten skyldneren lejlighed til at udtale
sig. Retten kan dog undlade at underrette skyldneren om sagen, hvis ret-
ten finder det ubetænkeligt at foretage forretningen uden forudgående
meddelelse til skyldneren, eller hvis det må antages, at muligheden for at
opnå dækning ellers vil blive væsentligt forringet.
Arrest kan ikke foretages, hvis det må antages, at fordringen ikke består.
Det er imidlertid skyldneren, der under en arrestsag har bevisbyrden for,
at en fordring ikke består – f.eks. fordi den er ophørt på grund af indfriel-
se eller forældelse.
Retten kan bestemme, at en fordringshaver, inden arresten foretages, skal
stille sikkerhed for den skade og ulempe, som skyldneren kan blive på-
ført ved arresten. Fordringshaveren skal (medmindre skyldneren giver
afkald på det) endvidere inden en uge efter, at der er foretaget arrest, an-
lægge retssag om det krav, der er foretaget arrest for, og fordringshave-
ren skal under denne sag særskilt nedlægge påstand om stadfæstelse af
arresten. Hvis fordringshaveren ikke rettidigt anlægger sag, kan skyldne-
ren kræve arresten ophævet af retten.
Den, som har opnået arrest på grundlag af en fordring, som viser sig ikke
at bestå, skal betale skyldneren erstatning for f.eks. tab og tort (ansvar på
objektivt grundlag). Hvis arresten af andre grunde er ulovlig (f.eks. hvis
betingelserne for at foretage arrest ikke var opfyldt), skal fordringshave-
ren ligeledes betale erstatning, dog kun hvis fordringshaveren burde have
undladt at begære arrest (culpa-ansvar).
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
Efter de gældende danske regler kan der af hensyn til skyldneren ikke
ske fuldbyrdelse i visse beløb. En fordringshaver kan f.eks. ikke søge
fuldbyrdelse i beløb, der er nødvendige til opretholdelse af et beskedent
hjem og en beskeden levefod for skyldneren og dennes husstand. Desu-
den kan f.eks. erstatning for invaliditet eller tab af forsørger undtages fra
fuldbyrdelse, hvis et sådant beløb er holdt klart adskilt fra skyldnerens
øvrige formue.
Ved udformningen af en eventuel europæisk ordning for udlæg i bankin-
deståender bør det efter den danske regerings opfattelse tilsvarende sik-
res, at skyldneren bl.a. kan beholde et rimeligt og passende beløb til sin
egen og sin husstands forsørgelse. Af hensyn til skyldneren bør det efter
regeringens opfattelse være retten, der af egen drift tager stilling til, om
et beløb på dette grundlag skal undtages fra fuldbyrdelse.
På grund af forskellene mellem de enkelte EU-medlemslande og af hen-
syn til skyldneren og dennes husstand bør spørgsmålet om undtagelse af
beløb, herunder størrelsen heraf, endvidere afgøres efter reglerne i det
medlemsland, hvor skyldneren bor. Herved opnås også, at det for skyld-
neren i denne henseende som udgangspunkt ikke vil have betydning, om
der søges fuldbyrdelse efter de nationale regler i medlemslandet eller ef-
ter en eventuel europæisk ordning.
Det må overvejes nøje, hvilken ret der i medfør af en eventuel fælles eu-
ropæisk ordning skal være kompetent til at træffe afgørelse om udlæg i
bankindeståender og skal kunne tage stilling til skyldnerens indsigelser
vedrørende fordringshaverens krav, fuldbyrdelsen mv. Efter den danske
regerings opfattelse bør det, for at sikre et ensartet grundlag for behand-
lingen dels af udlægget dels af eventuelle efterfølgende indsigelser fra
skyldneren, som udgangspunkt være den samme domstol, som tager stil-
ling til alle elementer i sagen.
Der kan også være praktiske og juridiske vanskeligheder forbundet med
at give retter i forskellige medlemsstater kompetence til – eventuelt sam-
tidig – at behandle anmodninger f.eks. fra forskellige fordringshavere om
udlæg i det samme bankindestående. Hertil kommer bl.a., at navnlig hen-
synet til skyldnerens muligheder for at varetage sine interesser under sa-
gen, herunder hvis han eller hun fremsætter indsigelser mod kravet eller
mod fuldbyrdelsen, taler for, at det som udgangspunkt er retterne i den
medlemsstat, hvor skyldneren bor, som har kompetence til at træffe afgø-
relse om udlæg i bankindeståender i medfør af en eventuel fælles euro-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
pæisk ordning. Dette må også ses i sammenhæng med, at spørgsmålet om
at undtage visse beløb fra fuldbyrdelse af hensyn til skyldneren og den-
nes husstand, efter regeringens opfattelse – som nævnt ovenfor – som
udgangspunkt bør afgøres efter reglerne i den medlemsstat, hvor skyldne-
ren bor.
Den danske regering er enig med Kommissionen i, at det bør overvejes
nærmere, hvilke indsigelser – herunder vedrørende fordringshaverens
krav (såsom forældelse, modregning mv.) – der i en eventuel fælles eu-
ropæisk ordning kan rejses af skyldneren mod foretagelse af udlæg i et
bankindestående. Uanset om der i en fælles europæisk ordning i givet
fald fastsættes regler om, hvilke typer af indsigelser der kan gøres gæl-
dende, må den indholdsmæssige vurdering af, om indsigelsen er beretti-
get, efter regeringens opfattelse afgøres efter de almindelige formueretli-
ge regler mv. i det land, hvis lovgivning gælder for det pågældende krav.
5.
Udformningen af en eventuel europæisk ordning for udlæg i bankinde-
ståender vil i givet fald rejse en række væsentlige praktiske og juridiske
spørgsmål i forhold til at fastlægge fuldbyrdelsesrækkefølgen (”rangord-
ningen”) mellem konkurrerende fordringshavere samt i forhold til perso-
ner, der i god tro modtager udlagte pengebeløb eller får sikkerhed heri.
Der kan i den forbindelse også peges på spørgsmålet om, i hvilket om-
fang der bør gælde en særlig fortrinsstilling for bestemte typer af krav,
f.eks. underholdsbidrag.
Disse spørgsmål om ”rangordningen” mellem fordringshavere må endvi-
dere ses i sammenhæng med spørgsmålet om, hvordan der efterfølgende
skal ske fuldbyrdelse i et bankindestående, der er sikret gennem en euro-
pæisk udlægskendelse, og om forholdet mellem et fælles europæisk ud-
læg i bankindeståender og tvangsfuldbyrdelsesskridt foretaget efter de
eksisterende, nationale regler i de enkelte medlemslande.
Disse spørgsmål kan berøre grundlæggende formue- og procesretlige reg-
ler og principper i medlemslandenes retssystemer, hvilket efter den dan-
ske regerings opfattelse taler for, at den nærmere regulering heraf bør
overlades til de enkelte EU-medlemslandes nationale retssystemer.
De nærmere spørgsmål vedrørende en eventuel fælles europæisk ord-
nings betydning for pengeinstitutterne, herunder bl.a. spørgsmålet om,
hvilke oplysninger pengeinstitutterne i det konkrete tilfælde har behov
for at kunne identificere en skyldners konti, og om afholdelse af udgif-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
terne til pengeinstitutternes arbejde i forbindelse med et udlæg i et bank-
indestående, bør efter regeringens opfattelse drøftes nærmere med rele-
vante brancheorganisationer, inden denne del af ordningen i givet fald
nærmere kan fastlægges.
Den danske regering vil afslutningsvis pege på, at anvendelsesområdet
for en eventuel fælles europæisk ordning vedrørende udlæg i bankinde-
ståender i givet fald må afgrænses nærmere i forhold til andre regler om
inddrivelse af krav - f.eks. på underholdsbidrag, jf. Kommissionens for-
slag til Rådets forordning om kompetence, gældende lov, anerkendelse
og fuldbyrdelse af retsafgørelser og om samarbejde vedrørende under-
holdspligt (KOM(2005) 649).
6