Europaudvalget 2006-07
KOM (2006) 0653 Bilag 1
Offentligt
334926_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
13. december 2006
Danmarks Statistik/RIO
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om nedsættelse
af et europæisk rådgivende udvalg for Fællesskabets politik for stati-
stisk information, KOM(2006) 653 endelig, af 3. november 2006
Grundnotat oversendes ligeledes til Folketingets Erhvervsudvalg.
Resumé
Det foreslås at nedsætte et ”europæisk rådgivende udvalg for Fællesskabets
politik for statistisk information”. Formålet med udvalget er at sikre, at den
europæiske statistikproduktion tilgodeser brugerbehovene og tager højde
for de omkostninger, som påføres dataleverandørerne og dataproducenter-
ne. Udvalget skal herigennem bistå Europa-Parlamentet, Rådet og Kom-
missionen med koordineringen af de strategiske mål og prioriteringer i
Fællesskabets politik for statistisk information.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen fremsatte den 3. november 2006 ovennævnte forslag til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets afgørelse. Dansk sprogversion af forslaget
blev modtaget i Danmarks Faste Repræsentation ved EU den 15. november
2006.
Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 285 om udarbejdelse af fælles-
skabsstatistikker. Forslaget skal vedtages i form af en forordning efter pro-
ceduren om fælles beslutningstagen i henhold til traktatens artikel 251.
Det foreslås at nedsætte et ”europæisk rådgivende udvalg for Fællesska-
bets politik for statistisk information”. Formålet med udvalget er at sikre,
at den europæiske statistikproduktion tilgodeser brugerbehovene og tager
højde for de omkostninger, som påføres dataleverandørerne og datapro-
ducenterne. Udvalget skal herigennem bistå Europa-Parlamentet, Rådet
og Kommissionen med koordineringen af de strategiske mål og priorite-
ringer i Fællesskabets politik for statistisk information.
Der eksisterer i dag et rådgivende udvalg i EU for brugere af økonomisk
og social statistik, CEIES. Dette rådgivende udvalg er nedsat i henhold til
Rådets afgørelse 91/116/EØF og vil blive nedlagt med vedtagelsen af det
nye udvalg. Der lægges med den foreliggende afgørelse op til en revision
af det nuværende CEIES’ sammensætning og mandat med henblik på at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/4
styrke CEIES’ position og gøre udvalget mere effektivt i varetagelsen af
sine opgaver. Reformudspillet skal ikke mindst ses i lyset af EU’s udvi-
delse, som vil indebære en markant forøgelse af medlemskredsen, men
har samtidig sin baggrund i en mangeårig kritik af brugerkomitéens
manglende gennemslagskraft. Det nye udvalg bør bidrage til at forbedre
styringen af det europæiske statistiske system og til at forbedre de euro-
pæiske statistikkers kvalitet.
Det nye rådgivende udvalg vil, i forhold til det nuværende CEIES, spille
en endnu større rolle i udarbejdelsen og gennemførelsen af EU’s statisti-
ske program. Kommissionen skal høre udvalget på et tidligt stadium i ud-
arbejdelsen af statistikprogrammet, hvor udvalget bl.a. udtaler sig om:
relevansen af programmet,
fordelingen (prioriteringer og ressourcer) mellem forskellige områder
af programmet,
tilstedeværelsen af fornødne ressourcer til gennemførelse af program-
met, herunder de omkostninger, der påføres både EU og de nationale
myndigheder,
svarbyrden for dataleverandørerne og de omkostninger, der er forbun-
det hermed.
Udvalget orienterer ligeledes Kommissionen om områder, hvor det kan
være nødvendigt at udarbejde nye statistikker.
Kommissionen skal hvert år aflægge rapport om, hvordan den har taget
højde for udvalgets udtalelser.
Udvalget består af 25 medlemmer. 14 medlemmer udnævnes af Kommis-
sionen på grundlag af indstilling fra medlemslandene og efter høring af
Europa-Parlamentet og Rådet. Det lægges til grund for udvælgelsen af
disse medlemmer, at de har et solidt kendskab til statistik og på rimelig
vis repræsenterer det civile samfund, herunder også videnskabelige kred-
se, og i tilstrækkeligt omfang dækker de forskellige sagområder i EU’s
statistiske program. 10 medlemmer udnævnes direkte af forskellige euro-
pæiske organer. De repræsenterede organer er: Europa-parlamentet, Rå-
det, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg, Regionsudvalget,
Den Europæiske Centralbank, Udvalget for det Statistiske Program (to
repræsentanter), den Europæiske Union for Industri- og Arbejdsgiveror-
ganisationer (UNICE), Den Europæiske Faglige Samarbejdsorganisation
(EFS) og Den Europæiske Organisation for Håndværk og Små og Mel-
lemstore Virksomheder (UEAPME). Generaldirektøren for Eurostat er
fast medlem af udvalget. Udvalgets medlemmer udnævnes for en periode
på fire år og kan genvælges en gang.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
334926_0003.png
3/4
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal udtale sig i henhold til traktatens artikel 251 vedr.
proceduren om fælles beslutningstagen. Der foreligger endnu ingen udtalel-
se fra Europa-Parlamentet.
3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen forholder sig ikke direkte til nærhedsprincippet. Dog kan
forslaget om at etablere et organ, der kan bistå Kommissionen, Rådet og
Europa-Parlamentet med at koordinere de strategiske mål og prioriteringer i
Fællesskabets politik for statistisk information, kun opnås gennem regule-
ring på EU-niveau.
På den baggrund er det regeringens vurdering, at forslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
4.
Gældende dansk ret
Rådets afgørelse (91/116/EØF) af 25. februar 1991 om nedsættelse af et eu-
ropæisk rådgivende udvalg for statistisk information på det økonomiske og
sociale område. I tilfælde af, at det aktuelle forslag vedtages, vil det erstatte
afgørelsen fra 1991 som ophæves.
5.
Høring
Forslaget er sendt i høring i Specialudvalget for Vækst og Konkurrenceev-
ne, samt i Specialudvalget for Økonomisk Politik, med frist den 1. decem-
ber 2006.
Der er modtaget høringssvar med substantielle kommentarer til forslaget fra
Dansk Industri.
DI skriver:
”DI hilser Kommissionens forslag velkommen. DI finder det bl.a. posi-
tivt, at det rådgivende udvalg skal tage højde for de omkostninger, som
statistikkerne påfører dataleverandørerne. DI vil dog i den forbindelse op-
fordre til, at det bliver skrevet ind som en egentlig målsætning for udval-
get, at de skal arbejde for administrative lettelser, og ikke kun blot tage
højde for omkostningerne forbundet med statistikindberetningerne. I for-
længelse heraf er det vigtigt at sikre, at dataleverandørerne sikres til-
strækkelig repræsentation i udvalget.”
6.
Andre landes holdninger
Forslaget har endnu ikke været behandlet i Rådets arbejdsgruppe for sta-
tistik. På baggrund af de forudgående konsultationer i Kommissionsregi
forudses det dog, at der vil være bred opbakning til forslaget.
7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark er positiv over for nedsættelse af et udvalg, der mere effektivt og
målrettet end det nuværende CEIES kan tage højde for brugerbehovene og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
334926_0004.png
4/4
de omkostninger, som påføres dataleverandørerne og dataproducenterne i
forbindelse med udarbejdelse af europæisk statistik.
Man vil fra dansk side arbejde for, at der sker en opstramning og præcise-
ring af udvalgets mandat m.h.p. at fremme bestræbelserne for styrket priori-
tering og reduceret svarbyrde.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser,
ej heller nogen konsekvenser for EU’s budget.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen administrative konsekvenser i form af øget svarbyrde
for erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.