Udenrigsudvalget 2006-07
KOM (2006) 0673
Offentligt
1446818_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 28.11.2006
KOM(2006) 673 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
Meddelelse om ændring af forhandlingsdirektiverne vedrørende økonomiske
partnerskabsaftaler med AVS-stater og –regioner
{SEK(2006)1427}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446818_0002.png
INDLEDNING
1) B
AGGRUNDEN FOR FORSLAGET
110
Begrundelse og formål
Denne meddelelse har til formål at indbyde Sydafrika til at tilslutte sig gruppen af
AVS-stater, som forhandler om en økonomisk partnerskabsaftale (ØPA) i det sydlige
Afrika.
120
Generel baggrund
Meddelelsen er en opfølgning af det forslag, som Det Sydlige Afrikas
Udviklingsfællesskab (SADC) fremsatte den 7. marts 2006. Udkastet til svar på
fællesskabets forslag findes i bilag 2.
Forhandlingerne mellem EF og SADC-fællesskabet om en ØPA-aftale, som startede i
juli 2004, blev suspenderet i 2005 på teknisk plan, da begge parter indså, at det ikke var
muligt at nå frem til en bæredygtig regional integrationsproces i det sydlige Afrika
uden først at fastlægge de handelsmæssige konsekvenser af aftalen om handel,
udvikling og samarbejde (TDCA) mellem EF og Sydafrika for de øvrige medlemmer af
Toldunionen for det sydlige Afrika (SACU). SADC-fællesskabets forslag tager sigte på
at samle vurderingen af TDCA-aftalen og forhandlingerne mellem EF og SADC-
fællesskabet om en ØPA-aftale i én og samme proces.
130
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Forhandlingsdirektiver vedrørende økonomiske partnerskabsaftaler med AVS-stater og
-regioner (bilag 1 til dok. 9930/02).
141
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Hvis meddelelsen vedtages, vil den medvirke til at afslutte forhandlingerne mellem EF
og SADC-fællesskabet om en ØPA-aftale, som er et af EU's mål.
2) H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
219
Høring af interesserede parter
I 2006 drøftede højtstående embedsmænd fra EF og SADC-fællesskabet i flere
omgange ØPA-aftalen og konsekvenserne af dette forslag.
Ekspertbistand
229
Der har ikke været behov for ekspertbistand.
Foreløbig konsekvensanalyse
230
Medfølgende arbejdsdokument er en foreløbig konsekvensanalyse af forslaget til
ændring.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3) R
ETLIGE ASPEKTER VED FORSLAGET
305
Resumé af forslaget
Forslaget til tillæg til forhandlingsdirektiverne er opbygget som følger:
1. I henhold til det forslag, som SADC-fællesskabets forhandlingsgruppe for
ØPA-aftalen fremsatte den 7. marts 2006, bør Sydafrika indbydes til at tilslutte
sig gruppen af AVS-stater, som forhandler om en ØPA-aftale i det sydlige
Afrika.
2. En ØPA-aftale med denne gruppe af AVS-stater, herunder Sydafrika, vil i givet
fald erstatte TDCA-aftalens handelsbestemmelser med virkning fra den dag,
aftalen træder i kraft.
3. På grund af Sydafrikas konkurrenceevne er det nødvendigt at fastholde en
særskilt handelsordning for Sydafrika, for så vidt angår varers adgang til EF-
markedet.
4. Bestemmelserne om markedsadgang i forbindelse med handel mellem EF og
Sydafrika vil blive forhandlet på grundlag af TDCA-aftalens bestemmelser og
hvile på en analyse af samtlige tænkelige konsekvenser for den økonomiske
situation i EF. Visse undtagelser kan eventuelt udelukkes fra drøftelserne.
5. Der vil blive gjort store bestræbelser for at indføre en ordning, som omfatter
bestemmelser
om
oprindelse
og
hensigtsmæssige
gennemførelsesforanstaltninger, for at sikre, at der skelnes mellem de to
forskellige handelsordninger på grundlag af en forudgående ad hoc-vurdering.
6. Der vil om nødvendigt blive indføjet sikkerhedsforanstaltninger.
310
Retsgrundlag
Artikel 133 i traktaten om oprettelse af EF og forhandlingsdirektiverne vedrørende
økonomiske partnerskabsaftaler med AVS-stater og -regioner (dok. 9930/02 af
12.6.2002).
329
Subsidiaritetsprincippet
Meddelelsen falder ind under Fællesskabets enekompetence. Subsidiaritetsprincippet
finder derfor ikke anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Meddelelsen er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende
grund(e):
331
Den foreslåede foranstaltning (et tillæg til forhandlingsdirektiverne) er den enkleste
mulige i forbindelse med forhandlingerne mellem EU og SADC-fællesskabet om en
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ØPA-aftale.
341
Reguleringsmiddel/-form
Foreslået middel: Tillæg til forhandlingsdirektiverne.
Andre midler ville ikke være hensigtsmæssige af følgende grund(e):
Det er den hurtigste måde at få genoptaget forhandlingerne mellem EU og SADC-
fællesskabet om en ØPA-aftale.
4) B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
342
409
Meddelelsen har ingen finansielle virkninger.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
Meddelelse om ændring af forhandlingsdirektiverne vedrørende økonomiske
partnerskabsaftaler med AVS-stater og -regioner
Den 7. marts 2006 fremsatte SADC-fællesskabet et forslag til EF om formel inddragelse af
Sydafrika i SADC-fællesskabets ØPA-aftale. I henhold til forslaget er markedsadgang det
eneste spørgsmål, og yderligere forhandlinger om handelsrelaterede bestemmelser afvises. Til
gengæld tilbydes EU adgang som defineret i TDCA-aftalen til alle SACU-unionens
medlemmer (Sydafrika,
Botswana, Lesotho, Namibia og Swaziland – "BLNS-landene")
med
mulighed for at forhøje visse tariffer for at tage hensyn til varer, som eventuelt er følsomme
for BLNS-landene.
For så vidt angår lande, som ikke er medlemmer af SACU-unionen, men som indgår i SADC-
ØPA-gruppen, dvs. Mozambique, Angola og Tanzania
("MAT-landene" – LDC-lande og
derfor EBA-modtagere),
anmodes der om ensidig EBA-behandling (EBA = alt undtagen
våben) på kontraktvilkår, som ville være i strid med WTO-bestemmelserne.
Forslaget giver anledning til følgende spørgsmål: Bør vi acceptere, at Sydafrika indgår i en
ØPA-aftale og i givet fald på hvilke betingelser? Kan vi udelukke alle forpligtelser i
forbindelse med handelsrelaterede bestemmelser?
EF mener at kunne acceptere, at Sydafrika indgår i ØPA-aftalen mellem EF og SADC-
fællesskabet. Der stilles dog visse betingelser og krav med hensyn til handelsordningen for
Sydafrika, MAT-landenes situation, den fremtidige aftales anvendelsesområde og definitionen
af toldtilbud.
Der er tilslutning til SADC-fællesskabets forslag, for det afklarer Sydafrikas rolle i
forbindelse med forhandlingerne og skaber et stærkt tiltrængt grundlag for yderligere
forhandlinger, da det har rod i en økonomisk integreret kerne af lande med kohærente
institutioner, som efterhånden kan udvides til at omfatte flere lande i regionen. Men der vil
være store udfordringer forbundet med at integrere Sydafrika i ØPA-aftalen. Sydafrika er den
mest konkurrencedygtige økonomi i regionen og kan derfor ikke behandles som de øvrige
medlemmer af SACU-unionen. EF bliver nødt til at anvende forskellige toldordninger og
samtidig bevare gruppens regionale samhørighed. Med forskellige handelsordninger vil EF
skulle sikre, at der kan føres hensigtsmæssig streng kontrol med bestemmelserne om
oprindelse, og at der indføres en uafhængig sikkerhedsmekanisme, som udløses automatisk i
tilfælde af øget handel i forbindelse med omgåelse af bestemmelserne.
Det vil være meget vanskeligt at forene udelukkelse af alle forpligtelser i forbindelse med
handelsrelaterede bestemmelser (dvs. om serviceydelser, investeringer, offentlige indkøb,
handelslettende foranstaltninger, intellektuelle ejendomsrettigheder og konkurrence) med
Cotonou-aftalen. Endvidere er bestemmelser det centrale ved ØPA-aftalers
udviklingsdimension. EF tilstræber naturligvis ikke at skaffe sine virksomheder adgang inden
for disse områder. Formålet er at fremme regional harmonisering og regional præference,
således at beslutningstagerne stilles over for forudsigelige og gennemsigtige bestemmelser,
der kan håndhæves. En trinvis tilgang med revisionsklausuler med det formål at definere en
acceptabel pakke af bestemmelser om ØPA-aftaler, ville være et acceptabelt kompromis.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endelig er en EBA-ordning "på kontraktvilkår", som Mozambique, Angola og Tanzania
(MAT-landene) anmoder om, i strid med WTO-bestemmelserne, da den ikke opfylder
GATT's krav i henhold til artikel XXIV og derfor ville give anledning til diskrimination i
forhold til andre EBA-modtagere. EF mener ikke, at disse lande bør udelukkes fra
forhandlingerne om en ØPA-aftale, da det ville føre til yderligere opsplitning af regionen frem
for at fostre regional integration, som er et af hovedformålene med en ØPA-aftale. Uanset
ØPA-aftalens endelige udformning bør den fremtidige aftale under alle omstændigheder
fortsat være åben for de AVS-stater i regionen, som ønsker at tilslutte sig på et senere
tidspunkt.
Denne meddelelse har til formål at forklare fordelene ved at ændre forhandlingsdirektiverne
vedrørende økonomiske partnerskabsaftaler med AVS-stater og -regioner for formelt at
inddrage Sydafrika i forhandlingerne mellem EF og SADC-fællesskabet om en ØPA-aftale og
vilkårene for denne ændring.
Bilag 1 til meddelelsen er udkastet til tillæg om ændring af forhandlingsdirektiverne vedrørende
økonomiske partnerskabsaftaler med AVS-stater og -regioner.
Bilag 2 indeholder EF's svar på det forslag til rammerne for SADC-fællesskabets ØPA-aftale,
som blev fremsat den 7. marts 2006.
Vedlagte arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene er en foreløbig
konsekvensanalyse, som kort gengiver status i forhandlingerne mellem EF og SADC-
fællesskabet om en ØPA-aftale, de problemer, der skal løses, og de økonomiske og
institutionelle spørgsmål i forbindelse med ændringen.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446818_0007.png
Bilag 1
T
ILLÆG TIL FORHANDLINGSDIREKTIVERNE VEDRØRENDE ØKONOMISKE
PARTNERSKABSAFTALER MED
AVS-
STATER OG
-
REGIONER
(dok. 9930/02 af 12.6.2002)
1.
I henhold til det forslag, som SADC-fællesskabets forhandlingsgruppe for ØPA-
aftalen fremsatte den 7. marts 2006, bør Sydafrika indbydes til at tilslutte sig gruppen
af AVS-stater, som forhandler om en ØPA-aftale i det sydlige Afrika.
En ØPA-aftale med gruppen af AVS-stater, herunder Sydafrika, vil i givet fald
erstatte TDCA-aftalens handelsbestemmelser med virkning fra den dag, aftalen
træder i kraft.
På grund af Sydafrikas konkurrenceevne er det nødvendigt at fastholde en særskilt
handelsordning for Sydafrika, for så vidt angår varers adgang til EF-markedet.
Bestemmelserne om markedsadgang i forbindelse med handel mellem EF og
Sydafrika vil blive forhandlet på grundlag af TDCA-aftalens bestemmelser og hvile
på en analyse af samtlige tænkelige konsekvenser for den økonomiske situation i EF.
Der vil blive gjort store bestræbelser for at indføre en ordning, som omfatter
bestemmelser om oprindelse og hensigtsmæssige gennemførelsesforanstaltninger, for
at sikre, at der skelnes mellem de to forskellige handelsordninger på grundlag af en
forudgående ad hoc-vurdering.
Der vil om nødvendigt blive indføjet sikkerhedsforanstaltninger.
2.
3.
4.
5.
6.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446818_0008.png
Bilag 2
EF's svar på det forslag til rammerne for SADC-fællesskabets ØPA-aftale,
som blev fremsat den 7. marts 2006
Baggrund
Den 7. marts 2006 fremsatte SADC-fællesskabets forhandlingsgruppe for ØPA-aftalen et
forslag til, hvordan forhandlingerne om ØPA-aftalen kan forløbe: Sydafrika bør deltage i
forhandlingerne om ØPA-aftalen; Mozambique, Angola og Tanzania bør bevilges ensidig
EBA-lignende behandling på kontraktvilkår; markedsadgang bør være det eneste
forhandlingsemne; den nye generation af emner kan drøftes under samarbejde, men uden
bindende forpligtelser i henhold til ØPA-aftalen. Med hensyn til markedsadgang anmodes EF
om udvidelse af EBA-ækvivalensen, således at den kommer til at omfatte alle lande, herunder
Sydafrika. Til gengæld vil EU få tilbudt adgang som defineret i TDCA-aftalen mellem EF og
Sydafrika til alle medlemmer af SACU-unionen. I forbindelse med den markedsadgang, som
tilbydes EU, kan der dog eventuelt blive tale om en forhøjelse af den nuværende TDCA-
aftales told på en række varer for at tage hensyn til Botswana, Lesotho, Namibia og Swaziland
(BLNS-landene). Der bør særlig tages hensyn til Lesotho på grund af landets LDC-status.
Udformning
Der er tilslutning til SADC-fællesskabets forslag, for det afklarer Sydafrikas rolle i
forbindelse med forhandlingerne og skaber et stærkt tiltrængt grundlag for yderligere
forhandlinger, da det har rod i en økonomisk integreret kerne af lande med kohærente
institutioner, som efterhånden kan udvides til at omfatte flere lande i regionen.
Derfor kan EF acceptere, at Sydafrika inddrages i ØPA-aftalen mellem EF og SADC-
fællesskabet. Der stilles dog visse betingelser og krav med hensyn til Mozambique, Angola
og Tanzania (MAT-landene), den fremtidige aftales anvendelsesområde og definitionen af
toldtilbud.
EF mener, at forslaget fra SADC-fællesskabets forhandlingsgruppe for ØPA-aftalen vil
udelukke Mozambique, Angola og Tanzania fra forhandlingerne om en ØPA-aftale og
forværre regionens opsplitning frem for at fostre regional integration, som er et af
hovedformålene med en ØPA-aftale.
Uanset den endelige udformning af ØPA-aftalen med SADC-fællesskabet bør aftalen under
alle omstændigheder fortsat være åben for alle de AVS-stater i regionen, som måtte ønske at
tilslutte sig på et senere tidspunkt, forudsat at parterne er indforstået hermed.
Markedsadgang for varer
På grund af Sydafrikas konkurrenceevne, navnlig inden for landbrug, er det nødvendigt at
bevilge Sydafrika og de øvrige lande i ØPA-aftalen en anden adgangsordning til EU-
markedet.
EF's toldtilbud vil i realiteten blive fremsat på grundlag af givne forhold, dvs. TDCA-aftalen
på den ene side og Cotonou-bestemmelserne på den anden. Eventuelle yderligere
toldindrømmelser til BLNS- og MAT-landene vil være en udløber af forhandlingerne om
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ØPA-aftalen og afhænge af de bestræbelser, landene gør for at forpligte sig til at overholde
handelsrelaterede bestemmelser. Der er ingen planer om at udvide DFQF-ordningen til at
omfatte Sydafrika inden for en overskuelig fremtid.
Forhandlingerne om EU-varers adgang til det marked, som ØPA-aftalen med SADC-
fællesskabet omfatter, bør også tage udgangspunkt TDCA-aftalen. EF er i princippet
modstander af en forhøjelse af TDCA-aftalens told på EU-varer, som eksporteres til
Sydafrika.
EF anerkender også, at der bør tages særlig hensyn til Lesotho inden for SACU-unionen på
grund af landets LDC-status. Det vil ske i forbindelse med forhandlingerne.
En ensidig DFQF-ordning på kontraktvilkår for Angola, Mozambique og Tanzania er i strid
med WTO-bestemmelserne, da den ikke opfylder GATT's krav i henhold til artikel XXIV, og
da den ville give anledning til diskrimination i forhold EBA-modtagere. ØPA-aftalen bør i
størst muligt omfang sigte mod at opnå fuld markedsadgang for de lande, som omfattes af
ØPA-aftalen med SADC-fællesskabet (dog ikke Sydafrika), samtidig med at det anerkendes,
at importordningerne for enkelte følsomme varer skal undersøges nærmere.
Endelig vil toldordningen for lande, der eventuelt beslutter sig for ikke at tiltræde
bestemmelserne om adgang til det marked, ØPA-aftalen omfatter, tage udgangspunkt i den
ensidige EU-GPS-ordning (EBA-ordning, hvis landene har LDC-status) eller, for Sydafrikas
vedkommende, TDCA-aftalen.
Ny generation af emner
Med hensyn til den fremtidige aftales anvendelsesområde mener EF ikke, at ØPA-aftalen blot
kan begrænses til bestemmelser om markedsadgang og udelukke alle henvisninger til
forskriftsmæssige forpligtelser på udbudssiden (f.eks. serviceydelser, investeringer, offentlige
indkøb, handelslettende foranstaltninger, intellektuelle ejendomsrettigheder, konkurrence,
arbejdskraft og miljø). Disse områder er helt centrale i ØPA-aftalens pakke for bæredygtig
udvikling og er nødvendige for at komme videre i retning af større regional integration. Hvor
manglende kapacitet risikerer at gøre det vanskeligt at overholde forpligtelser på disse
områder, bør det overvejes at træffe hensigtsmæssige foranstaltninger inden for rammerne af
udviklingssamarbejdsinstrumenter, navnlig under Cotonou-aftalen, i medlemsstatsregi eller
under andre donorprogrammer. Der kan eventuelt ydes bistand til gengæld for entydige
forpligtelser med hensyn til overholde bestemmelser.
EF vil muligvis nå til den konklusion, at en ”trinvis” tilgang kan medvirke til at definere en
acceptabel pakke. Formålet bør først og fremmest være at fokusere på bestemmelser
vedrørende handel, f.eks. serviceydelser, investeringer og handelslettende foranstaltninger, og
at vente med andre handelsrelaterede bestemmelser til senere.
ØPA-aftalen og TDCA-aftalen
Endelig mener EF også, at forhandlingerne bør strømlines. Vurderingen af TDCA-aftalen
(handelsrelaterede spørgsmål) bør slås sammen med forhandlingerne om ØPA-aftalen, og der
bør planlægges en række klart strukturerede møder på fagligt plan og mellem højtstående
embedsmænd for at sikre, at SADC-fællesskabets medlemsstater ikke overbebyrdes. Der kan
eventuelt arrangeres et ministermøde i slutningen af 2006 for at opstille politiske
retningslinjer herfor.
DA
9
DA