Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2007-08 (2. samling)
KOM (2006) 0744 Bilag 7
Offentligt
413939_0001.png
European Commission Consumer Policy Service
Rue de la Loi 200
1049 Bruxelles
BELGIEN
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Formueretskontoret
Jeanie Sølager Bigler
2006-7220/1-0003
JSM40585
Høringssvar fra den danske regering vedrørende Kommissionens
grønbog om gennemgang af forbrugerlovgivningen (KOM (2006)
744 final)
Den danske regering takker for modtagelsen af Kommissionens grønbog
om gennemgang af forbrugerlovgivningen, som har været sendt i høring
hos en bred kreds af berørte myndigheder og organisationer.
På baggrund af bl.a. de indkomne høringssvar skal den danske regering
herved afgive følgende bemærkninger vedrørende grønbogen og de
spørgsmål, der stilles deri:
1. Generelle bemærkninger:
Det fremgår af grønbogen, at Kommissionens gennemgang af forbruger-
lovgivningen blev påbegyndt i 2004 med det formål at opnå en bedre
lovgivning ved at forenkle og supplere de eksisterende regler. Som led
heri har Kommissionen i grønbogen redegjort for resultatet af en gen-
nemgang af 8 forbrugerbeskyttende direktiver. Kommissionen har i den
forbindelse rejst en række spørgsmål i forhold til den samlede lovgivning
og i forhold til de enkelte direktiver. Kommissionen har herunder ønsket
at få belyst, om der bl.a. i lyset af den teknologiske udvikling er behov
for generelle lovgivningsinitiativer på forbrugerområdet, og hvilken lov-
givningsstrategi der i givet fald er hensigtsmæssig ved en sådan revision.
Kommissionen har i den forbindelse anført, at en eventuel revision af
forbrugerlovgivningen vil have til formål at gennemføre et reelt indre
marked for forbrugerne med den rette balance mellem hensynet til et højt
forbrugerbeskyttelsesniveau og hensynet til virksomhedernes konkurren-
ceevne, samtidig med at subsidiaritetsprincippet iagttages.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med grønbogen afslutter Kommissionen sit arbejde med at identificere
problemer og mangler i den gældende forbrugerlovgivning, og Kommis-
sionen har anført, at man i lyset af de indkomne høringssvar vedrørende
grønbogen vil tage stilling til, om der er behov for lovgivningsinitiativer
på området.
Den danske regering kan tilslutte sig tanken om, at forbrugerlovgivnin-
gen gennemgås med henblik på at sikre, at lovgivningen er tidssvarende
og fortsat sikrer en god balance mellem et højt forbrugerbeskyttelsesni-
veau og hensynet til virksomhederne.
Fra dansk side havde man imidlertid fundet det mest hensigtsmæssigt,
hvis arbejdet med en gennemgang af forbrugerlovgivningen havde fulgt
Kommissionens oprindelige tidsplan, således at gennemgangen blev fore-
taget i forlængelse af arbejdet med en fælles referenceramme for europæ-
isk aftaleret, og således at gennemgangen i givet fald kunne ske på
grundlag af en færdigudarbejdet referenceramme. Den valgte proces,
hvor gennemgangen af forbrugerlovgivningen foretages, før arbejdet med
en fælles referenceramme er afsluttet, rejser spørgsmål om, hvordan den
fornødne koordinering mellem disse to projekter sikres.
Den danske regering skal endvidere pege på, at Kommissionens mål om
at forenkle den gældende forbrugerlovgivning synes at ville kræve, at
man inddrager alle de retsakter, der regulerer forbrugernes forhold inden
for fællesskabet – dvs. ikke blot de 8 forbrugerbeskyttende direktiver, der
gennemgås i grønbogen. Grønbogen bør derfor forholde sig til anden re-
levant fællesskabslovgivning, eksempelvis direktivet om forbrugerkredit-
ter og direktivet om fjernsalg af finansielle tjenesteydelser.
Med disse forbehold følger nedenfor den danske regerings synspunkter
vedrørende de spørgsmål, der er rejst i grønbogen.
Bemærkninger til grønbogens spørgsmål A-M:
Spørgsmål A1: Generel lovgivningsstrategi
Indledningsvis skal det bemærkes, at de regler, der gælder for forbruger-
aftaler, efter den danske regerings opfattelse som udgangspunkt bør være
de samme regler som dem, der generelt regulerer den pågældende kon-
trakttype. Fra dansk side finder man det ikke hensigtsmæssigt, hvis der
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tages skridt i retning af at udvikle en ”forbrugeraftaleret”, der adskiller
sig grundlæggende fra den almindelige kontraktret. Efter den danske re-
gerings opfattelse bør EU-lovgivning på forbrugerområdet fortsat ske ved
vertikal regulering på de områder, hvor der vurderes at være behov for
særlige regler med henblik på at løse konkrete problemer.
Dette principielle synspunkt vedrørende lovgivningsstrategi indebærer
imidlertid ikke, at den danske regering ikke kan tilslutte sig, at det i for-
hold til den eksisterende vertikale lovgivning kan være relevant at over-
veje, om der er spørgsmål af en sådan fælles karakter, at disse vil kunne
udskilles til regulering i et horisontalt instrument, der er anvendeligt i
forhold til alle typer af forbrugeraftaler.
Fra dansk side kan man støtte, at en generel revision af forbrugerlovgiv-
ningen, i det omfang det er muligt og hensigtsmæssigt, i givet fald sker
ved en blandet strategi, hvor visse fælles spørgsmål, f.eks. visse definiti-
oner, kan fastlægges i et horisontalt instrument, der gælder for alle kon-
trakttyper, mens sektorspecifikke spørgsmål ligesom i dag reguleres ver-
tikalt under hensyntagen til de særlige behov, der måtte være på det på-
gældende område. En regulering af visse fælles spørgsmål i ét instrument
vil kunne indebære en forenkling.
EU-forbrugerlovgivningen har hidtil været kendetegnet ved en høj detal-
jeringsgrad. Dette peger efter den danske regerings opfattelse i retning af,
at en meget stor del af bestemmelserne i forbrugerlovgivningen er af en
sådan karakter, at de ikke er egnede til at blive anvendt generelt og der-
med ikke egnede til placering i et horisontalt instrument. På den bag-
grund bør indholdet af et sådant tværgående instrument formentlig være
forholdsvis begrænset. Ud over visse fælles definitioner vil instrumentet
kunne indeholde de bestemmelser, der i dag findes i direktivet om urime-
lige kontraktvilkår, og som gælder for alle kontrakttyper. Fra dansk side
kan man derimod ikke tilslutte sig Kommissionens forudsætning om, at
et horisontalt instrument bl.a. også skulle omfatte de spørgsmål, der i dag
er reguleret i forbrugerkøbsdirektivet. Dette direktiv fastlægger den lov-
givning, som knytter sig specifikt til aftaler om køb af løsøre, og regule-
ringen heraf er ikke uden videre hensigtsmæssig at anvende på andre
kontrakttyper.
Med disse bemærkninger kan man fra dansk side tilslutte sig grønbogens
løsning 2.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål A2: Anvendelsesområdet for et horisontalt instrument
Det er den danske regerings opfattelse, at et eventuelt horisontalt instru-
ment som udgangspunkt bør finde anvendelse på såvel nationale som
grænseoverskridende aftaler og uafhængigt af, om der er tale om en
fjernsalgsaftale eller ej. Med en sådan afgrænsning af anvendelsesområ-
det vil det være forudsigeligt, hvilke regler der finder anvendelse på afta-
len, hvilket må forventes at være til gavn for både forbrugeren og den
erhvervsdrivende.
Fra dansk side kan man derfor tilslutte sig grønbogens løsning 1.
Spørgsmål A3: Harmoniseringsgrad
Kommissionen har i grønbogen anført, at den mulighed, som medlems-
staterne i dag har for at vedtage indbyrdes forskellige regler som følge af
minimumsharmoniseringen på forbrugerområdet, kan skabe barrierer for
det indre marked og medvirke til, at forbrugere afholder sig fra at foreta-
ge grænseoverskridende transaktioner. Kommissionen har i den forbin-
delse anført, at disse problemer kan løses ved at anvende totalharmonise-
ring på forbrugerområdet.
Den danske regering skal indledningsvis bemærke, at der synes at kunne
være en række årsager til, at forbrugere afholder sig fra at handle over
grænserne, og at eventuelle andre bevæggrunde hos forbrugerne end et
uensartet niveau for forbrugerbeskyttelsen i fællesskabet ikke er søgt
nærmere belyst i forbindelse med Kommissionens gennemgang af for-
brugerlovgivningen. Den danske regering er dog som udgangspunkt enig
i, at totalharmonisering på forbrugerområdet i et vist omfang vil kunne
bidrage til en løsning af de problemer, Kommissionen har peget på.
Ved vurderingen af, om totalharmonisering altid vil være et hensigts-
mæssig princip for lovgivningen på forbrugerområdet, må der dog efter
den danske regerings opfattelse inddrages en række forhold.
Da totalharmonisering afskærer medlemsstaterne fra i national lovgiv-
ning at fastsætte regler, der er mere gunstige for forbrugeren, må total-
harmonisering i givet fald for det første forudsætte, at harmoniseringen
sker på et tilstrækkeligt højt forbrugerbeskyttelsesniveau. I modsat fald
vil en række medlemsstater være nødsaget til at sænke niveauet for for-
brugerbeskyttelsen i forhold til i dag.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For det andet må der tages hensyn til, hvilken type spørgsmål der vil væ-
re egnede til at regulere ved totalharmonisering. Den danske regering
skal i den forbindelse pege på, at forbrugerlovgivningen i EU hidtil har
været kendetegnet ved detaljerede regler, der tager sigte på at regulere
specifikke områder, hvor der har været et særligt behov for at gribe ind
på EU-plan. Dette betyder, at EU-forbrugerlovgivningen ikke udtøm-
mende regulerer den pågældende kontrakttype, og at EU-reglerne vil
skulle suppleres af mere generelle bestemmelser på området i national
lovgivning. Fra dansk side finder man denne arbejdsdeling mellem EU
og medlemsstaterne hensigtsmæssig. Konsekvensen heraf er imidlertid
også, at de detaljerede regler i EU-lovgivningen nødvendigvis skal kunne
indpasses i og spille sammen med medlemsstaternes øvrige regulering.
Dette vanskeliggøres, hvis EU-lovgivningen som følge af totalharmoni-
sering ikke levner medlemsstaterne nogen fleksibilitet i forbindelse med
gennemførelsen.
Detaljerede kontraktretlige regler er derfor efter den danske regerings
opfattelse som udgangspunkt ikke egnede til totalharmonisering. Total-
harmonisering kan derimod være en hensigtsmæssig reguleringsform i
forhold til andre spørgsmål, der ikke knytter sig snævert til generelle
kontraktretlige principper. Navnlig ved regulering af oplysningsforplig-
telser for den erhvervsdrivende vil det ofte være til gavn for både den
erhvervsdrivende og forbrugeren, hvis omfanget af pligten er fastlagt ved
totalharmoniserede regler.
På den baggrund er det efter den danske regerings opfattelse afgørende,
at spørgsmålet om, hvilken harmoniseringsgrad der skal anvendes, afgø-
res konkret i det enkelte instrument, herunder i forhold til de enkelte
spørgsmål i det enkelte instrument. I det lys kan man fra dansk side ikke
fuldt ud støtte nogen af de anførte løsningsforslag,
For så vidt angår grønbogens forslag om forskellige kombinationsmulig-
heder skal det endvidere bemærkes, at det ikke fremstår ganske klart,
hvad forskellen er på den foreslåede regel om gensidig anerkendelse og
reglen om oprindelseslandsprincippet. Hertil kommer, at begge forslag
umiddelbart synes at være vanskeligt forenelige med principperne i Rom-
konventionen og den kommende forordning om lovvalget ved kontraktli-
ge forpligtelser, der peger på lovgivningen i forbrugerens hjemland som
den lov, der finder anvendelse på forbrugerkontrakter.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål B1: Hvordan bør begreberne ”forbruger” og ”forretnings-
drivende” defineres?
Fra dansk side er man enig med Kommissionen i, at det som udgangs-
punkt vil være hensigtsmæssigt med en fælles definition af centrale be-
greber i forbrugerlovgivningen, herunder af begrebet ”forbruger”.
Den danske regering finder det i den forbindelse væsentligt, at en eventu-
el fælles definition af forbrugerbegrebet fastlægges således, at den kan
rumme alle de situationer, hvor der er behov for at sikre den ikke-
erhvervsdrivende part en særlig beskyttelse.
Et sådant behov foreligger efter dansk opfattelse ikke kun i de situatio-
ner, der i dag er omfattet af anvendelsesområdet for de forskellige for-
brugerdefinitioner, der indgår i forbrugerlovgivningen, og hvorefter for-
brugerdefinitionen er begrænset til at omfatte den, der handler uden for
sit erhverv.
Derfor kan man fra dansk side tilslutte sig grønbogens løsning 2, således
at forbrugerdefinitionen udvides til også at omfatte de tilfælde, hvor en
person primært eller hovedsaglig handler uden for sit erhverv.
Spørgsmål B2: Bør kontrakter mellem privatpersoner betragtes som for-
brugeraftaler, når en af parterne handler gennem en professionel mel-
lemmand eller formidler?
Den danske regering finder det rimeligt, at man i de situationer, hvor en
aftale indgås via et erhvervsdrivende mellemled, betragter aftalen som en
forbrugeraftale. Fra dansk side kan man derfor støtte grønbogens løsning
2, således at begrebet forbrugeraftale også skal omfatte de tilfælde, hvor
en af parterne handler gennem en professionel mellemmand eller formid-
ler. De spørgsmål, der kan rejses i forhold til den nærmere definition af
en mellemmand eller formidler, er efter den danske regerings opfattelse
ikke af en sådan karakter, at dette bør hindre en regulering, der udvider
forbrugerbeskyttelsen til også at gælde i sådanne situationer.
En udvidelse i overensstemmelse med ovenstående bør efter den danske
regerings opfattelse alene regulere spørgsmålet om, hvornår de forbru-
gerbeskyttende regler kan gøres gældende over for den private, der har
anvendt en erhvervsdrivende mellemmand. Reguleringen bør derimod
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ikke tage stilling til, under hvilke betingelser mellemmanden hæfter selv-
stændigt over for forbrugeren.
Spørgsmål C: Bør et horisontalt instrument omfatte en overordnet for-
pligtelse for forretningsdrivende til at handle i overensstemmelse med
principperne om god tro og fair behandling?
Direktivet om urimelige kontraktvilkår indeholder regler om, hvornår et
aftalevilkår er af en sådan karakter, at vilkåret kan tilsidesættes som
ugyldigt. Der er dermed allerede i den gældende EU-forbrugerlovgivning
taget stilling til, i hvilke tilfælde en kontraktparts handlemåde medfører
en sådan skævhed i parteres aftale, at det bør have civilretlige konse-
kvenser. Spørgsmålet er derfor, hvilket formål en supplerende civilretlig
lovgivning om kontraktparternes handlemåde skal tjene.
Det anføres i grønbogen, at formålet med en overordnet forpligtelse til at
handle i overensstemmelse med god skik skulle være, at domstolene her-
ved har mulighed for at udfylde huller i eksisterende lovgivning under
hensyntagen til dette princip, og at princippet kan anvendes i forbindelse
med fortolkning af kontraktvilkår, hvorved der etableres et sikkerhedsnet
for forbrugerne.
Kommissionen beskriver ikke nærmere, hvilke følger den erhvervsdriv-
endes tilsidesættelse af reglen i givet fald skulle have. Eftersom der alle-
rede med direktivet om urimelige kontraktvilkår er gjort op med, hvornår
man ønsker at kunne gribe civilretligt ind over for en parts urimelige af-
talevilkår, er det efter den danske regerings opfattelse nærliggende, at
formålet med en generel forpligtelse som den nævnte i givet fald skulle
være at påvirke de erhvervsdrivendes adfærd mere generelt og overord-
net.
Fra dansk side finder man, at en sådan bestemmelse, der har karakter af
en god skik-regel, er bedst egnet til at indgå i en offentligretlig regule-
ring, hvis overholdelse påses af en offentlig tilsynsmyndighed, og såle-
des, at tilsidesættelse af forpligtelsen til at handle i overensstemmelse
med god tro og fair behandling ikke tillægges civilretlige konsekvenser,
men sanktioneres med traditionelle offentligretlige sanktioner såsom på-
bud, bøde mv.
På den baggrund finder man fra dansk side ikke, at der bør indføres gene-
relle civilretlige regler om, at den erhvervsdrivende skal handle i over-
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ensstemmelse med principperne om god tro og fair behandling, og den
danske regering kan derfor tilslutte sig grønbogens løsning 2.
Spørgsmål D1: I hvilket omfang bør reglerne om urimelige kontraktvil-
kår også gælde for kontrakter, der har været genstand for individuel for-
handling?
Den danske regering er enig med Kommissionen i, at det i praksis kan
være vanskeligt at fastslå, om et konkret kontraktvilkår har været gen-
stand for individuel forhandling, og at der på den baggrund kunne være
grundlag for at lade reguleringen på dette område omfatte alle urimelige
kontraktvilkår, uanset om disse har været individuelt forhandlet eller ej.
Fra dansk side kan man derfor tilslutte sig grønbogens løsning 1.
Spørgsmål D2: Hvilken status bør en eventuel liste over urimelige kon-
traktvilkår i et horisontalt instrument have?
Den danske regering kan tilslutte sig en løsning, hvorefter den nuværen-
de vejledende liste opretholdes, jf. grønbogens løsning 1. Baggrunden
herfor er for det første, at vurderingen af, om et kontraktvilkår er urime-
ligt, bør foretages i lyset af aftalens indhold som helhed, og derfor er det
ikke hensigtsmæssigt med en liste over vilkår, der altid – uden hensynta-
gen til de øvrige dele af aftalen – skal anses for urimelige. For det andet
vil det næppe være muligt på forhånd at forudse alle kontraktvilkår, der
bør anses for urimelige, og derfor bør listen ikke være udtømmende.
Spørgsmål D3: Bør kriterierne for urimelige kontraktvilkår i de relevante
direktiver udvides?
Fra dansk side kan man støtte en regulering, hvorefter vurderingen af, om
der konkret er tale om et urimeligt kontraktvilkår, tager udgangspunkt i
en helhedsvurdering af den foreliggende aftale, jf. også ovenfor under
spørgsmål D2.
På den baggrund har den danske regering principielt ingen indvendinger
imod en udvidelse af de kriterier, der efter direktivet om urimelige kon-
traktvilkår skal indgå i vurderingen af, om et vilkår er urimeligt, jf. grøn-
bogens løsning 1. Den danske regering skal dog samtidig pege på, at
Kommissionen ikke i grønbogen har redegjort nærmere for, om den nu-
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
værende regulering i praksis har ført til urimelige resultater, og om der af
den grund er behov for at foretage ændringer.
Spørgsmål E: Hvilke kontraktmæssige virkninger bør tilsidesættelse af
informationspligten i forbrugerlovgivningen have?
Kommissionen har i grønbogens løsning 1 peget på, at tilsidesættelse af
oplysningsforpligtelser generelt bør sanktioneres med en forlængelse af
fortrydelsesfristen. Den danske regering kan ikke støtte, at denne sankti-
on skal gælde generelt, idet der ikke nødvendigvis er sammenfald mel-
lem de tilfælde, hvor sælgeren er pålagt en oplysningsforpligtelse, og
hvor forbrugeren har fortrydelsesret. Pakkerejsedirektivet indeholder ek-
sempelvis regler om, at den erhvervsdrivende skal give visse oplysninger
til forbrugeren, men der er ikke i dette direktiv fundet behov for at give
forbrugeren adgang til at fortryde aftalen.
Hvis der derimod konkret er tale om en kontrakttype, hvor man har fun-
det grundlag for at tildele forbrugeren ret til at fortryde aftalen, kan en
forlængelse af fristen for at fortryde efter omstændighederne være en eg-
net sanktion, hvis den erhvervsdrivende ikke opfylder sin forpligtelse til
at give forbrugeren visse oplysninger.
Den danske regering finder ikke grundlag for herudover at tillægge til-
sidesættelse af oplysningsforpligtelser civilretlige konsekvenser. Hvis
den erhvervsdrivende som et almindeligt led i sin markedsføring tilside-
sætter sin oplysningsforpligtelse på et område, hvor der ikke er fortrydel-
sesret for forbrugeren, jf. ovenfor, bør sanktionen efter den danske rege-
rings opfattelse ikke være ophævelse af den enkelte aftale eller lignende,
jf. grønbogens løsning 2, men derimod sanktioner af offentligretlig ka-
rakter, eksempelvis bøde eller påbud fra en offentlig myndighed.
Den danske regering kan på den baggrund tilslutte sig grønbogens løs-
ning 3.
Fra dansk side skal man endvidere pege på, at der i forbindelse med en
eventuel revision af reglerne om oplysningspligt også kunne være anled-
ning til at overveje, om de gældende oplysningsforpligtelser har et hen-
sigtsmæssigt omfang. Det bør sikres, at de erhvervsdrivende alene for-
pligtes til at give forbrugerne de oplysninger, som er væsentlige og rele-
vante for den beslutning, forbrugeren skal træffe. Et for omfattende kata-
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
log af oplysninger er også uhensigtsmæssigt for forbrugeren, der i så fald
kan have vanskeligt ved at identificere det centrale.
Spørgsmål F1: Bør fortrydelsesfristens længde harmoniseres i hele for-
brugerlovgivningen?
Efter den danske regerings opfattelse er det ikke i sig selv afgørende, at
der gælder den samme fortrydelsesfrist på de forskellige forbrugerbeskyt-
telsesområder, der er reguleret af fællesskabsretlige regler. Fristen bør
ikke være længere, end det er nødvendigt, for at forbrugeren kan nå at
varetage sine interesser på en rimelig måde. Hvis der ikke gør sig særlige
forhold eller behov gældende på det enkelte område, taler hensynet til at
sikre et klart og gennemskueligt regelværk for, at man undlader at fast-
sætte forskellige regler.
Fra dansk side kan man således tilslutte sig grønbogens løsning 3.
Spørgsmål F2: Hvordan bør fortrydelsesretten udøves?
Fra dansk side finder man det som udgangspunkt hensigtsmæssigt, hvis
der fastsættes ensartede regler for, hvordan forbrugeren skal forholde sig,
hvis han eller hun ønsker at benytte en fortrydelsesret, jf. grønbogens
løsning 2. Den danske regering finder det væsentligt for forbrugerbeskyt-
telsen, at sådanne ensartede procedurer i givet fald ikke bliver så vanske-
lige eller byrdefulde for forbrugeren at benytte, at fortrydelsesretten reelt
gøres illusorisk.
Spørgsmål F3: Hvilke udgifter skal forbrugeren afholde, hvis handlen
ophæves?
Efter den danske regerings opfattelse er der nogle generelle hensyn, der
bør tages i betragtning, når det skal vurderes, hvilke omkostninger en
forbruger skal betale, hvis vedkommende vil gøre brug af retten til at for-
tryde aftalen. På den ene side bør udgifterne forbundet med at bruge for-
trydelsesretten ikke være så store, at de reelt udgør en barriere for brugen
af fortrydelsesretten. På den anden side taler hensynet til den erhvervs-
drivende, der har indgået en som udgangspunkt bindende aftale, for, at
reglerne om fortrydelsesret udformes på en sådan måde, at risikoen for
misbrug begrænses.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ovennævnte hensyn vejer ikke nødvendigvis lige tungt i alle de situatio-
ner, hvor forbrugeren efter gældende ret har fortrydelsesret. Dette taler
efter den danske regerings opfattelse for, at reglerne om, hvilke udgifter
forbrugeren skal afholde ved brug af fortrydelsesretten, ikke fastsættes
som ensartede regler, der skal gælde i alle situationer, men fortsat udfor-
mes i lyset af de forhold, der gør sig gældende inden for hver enkelt kon-
trakttype.
Fra dansk side kan man derfor tilslutte sig grønbogens løsning 3.
Spørgsmål G1: Bør der i det horisontale instrument fastsættes bestem-
melser om generelle kontraktmæssige beføjelser for forbrugerne?
Fra dansk side kan man ikke støtte en regulering som beskrevet i grønbo-
gens løsning 2, hvorefter der i et horisontalt instrument fastsættes gene-
relle regler om forbrugerens beføjelser ved den erhvervsdrivendes mis-
ligholdelse af aftalen.
Efter den danske regerings opfattelse er forbrugerens misligholdelsesbe-
føjelser ikke et område, der er egnet til at blive reguleret i et generelt in-
strument, der finder anvendelse på alle forbrugeraftaler. Uanset om der
med ”forbrugeraftaler” menes alle aftaler, hvori en af parterne er forbru-
ger, eller om der alene menes de aftaler, der er reguleret i de 8 direktiver,
som er omfattet af gennemgangen i grønbogen, er der efter den danske
regerings opfattelse tale om så forskelligartede kontrakttyper, at man bør
tage hensyn til de særlige forhold, der gør sig gældende for den enkelte
kontrakttype. Man kan således forestille sig, at betingelserne for forbru-
gerens ophævelse af aftalen er forskellige, alt efter hvilken type aftale der
ønskes hævet, bl.a. under hensyn til, at hævebeføjelsen kan være mere
eller mindre byrdefuld for den erhvervsdrivende.
Det kunne også anføres, at en generel regulering af forbrugerens mislig-
holdelsesbeføjelser næppe burde gennemføres, uden at man samtidig og-
så generelt regulerede den erhvervsdrivendes misligholdelsesbeføjelser.
Reguleringen af de enkelte beføjelser bør derfor fortsat ske vertikalt un-
der hensyn til de særlige forhold, der gør sig gældende på det pågælden-
de område, jf. grønbogens løsning 1.
Den danske regering skal endvidere bemærke, at det i grønbogen ikke
omtales, hvordan en generel regulering af misligholdelsesbeføjelser i gi-
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vet fald ville forholde sig til det verserende arbejde med en fælles refe-
renceramme for europæisk aftaleret.
Spørgsmål G2: Bør det horisontale instrument give forbrugerne en gene-
rel ret til erstatning, såfremt aftalen ikke holdes?
Spørgsmålet om, under hvilke betingelser der kan kræves erstatning for
misligholdelse af en kontraktretlig forpligtelse, og hvilke tabsposter der i
så fald kan kræves dækket, er traditionelt blevet overladt til national ret.
Reguleringen heraf har typisk sammenhæng med de enkelte medlemssta-
ters principper om erstatning uden for kontrakt.
Fra dansk side er man derfor skeptisk over for nu at søge erstatnings-
spørgsmålet reguleret på fællesskabsniveau. Der er ikke i grønbogen pe-
get på forhold, der i praksis viser et særligt behov for at fastsætte sådanne
generelle regler om forbrugerens ret til erstatning i anledning af den er-
hvervsdrivendes misligholdelse.
På denne baggrund kan den danske regering tilslutte sig grønbogens løs-
ning 1.
Spørgsmål H1: Bør reglerne om forbrugerkøb omfatte andre former for
aftaler om levering af varer eller digitale tjenester til forbrugere?
Forbrugerkøbsdirektivets anvendelsesområde er som nævnt i grønbogen
afgrænset til visse aspekter vedrørende aftaler om
køb
af
løsøre.
Den danske regering er enig med Kommission i, at der kan være grund-
lag for nærmere at undersøge behovet for også at regulere visse lignende
kontrakttyper på EU-plan.
Ikke alle sådanne kontrakttyper synes dog umiddelbart at have sådanne
ligheder med aftaler om køb af løsøre, at en udvidelse af anvendelsesom-
rådet for forbrugerkøbsdirektivet vil være den mest hensigtsmæssige løs-
ning.
Der kan argumenteres for, at en forbruger skal have samme rettigheder,
når vedkommende
køber
musik digitalt via downloads fra internettet,
som når vedkommende
køber
den samme musik på en CD. Derimod er
det f.eks. ikke nødvendigvis hensigtsmæssigt at anvende det samme re-
gelsæt, hvis forbrugeren ikke køber musikken, men alene får
licens
til
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
brug i en vis periode. Hvorvidt der er grundlag for en fælleseuropæisk
regulering af aftaler, der giver brugsret til visse digitale tjenester, og i
hvilket omfang en sådan regulering i givet fald forudsætter afvigelser fra
den regulering, der gælder for køb af løsøre, bør efter den danske rege-
rings opfattelse undersøges nærmere.
I grønbogen nævnes også spørgsmålet om, hvorvidt forbrugeraftaler om
leje af biler bør være omfattet af anvendelsesområdet for forbrugerkøbs-
direktivet. Den danske regering skal hertil bemærke, at sådanne lejeafta-
ler adskiller sig betydeligt fra de traditionelle købsaftaler, der er reguleret
i forbrugerkøbsdirektivet. Bl.a. er der den helt grundlæggende forskel, at
forbrugeren ved lejeaftalen ikke opnår ejendomsretten til den omhandle-
de genstand. På den baggrund finder man det fra dansk side ikke hen-
sigtsmæssigt uden videre at lade sådanne aftaler være reguleret af samme
regler som de, der gælder for traditionelle aftaler om forbrugerkøb.
Hvis der er tale om længerevarende aftaler om f.eks. leasing af biler, kan
ligheden med traditionelle købsaftaler siges at være større, men den nu-
værende afgrænsning af anvendelsesområdet for forbrugerkøbsdirektivet
har efter de danske erfaringer ikke givet anledning til væsentlige juridi-
ske problemer.
Den danske regering skal fremhæve, at et eventuelt behov for at lovregu-
lere sådanne lejeaftaler (dvs. aftaler vedrørende tjenesteydelser) i givet
fald måtte vejes op imod den omstændighed, at lovregulering af tjeneste-
ydelsesaftaler erfaringsmæssigt rejser en række problemstillinger af sær-
deles kompliceret karakter, f.eks. i forhold til spørgsmålet om forbruge-
rens mulighed for at hæve aftalen, når den erhvervsdrivendes ydelse ikke
kan tilbageleveres.
Spørgsmål H2: Bør regler om forbrugerkøb gælde for brugte varer, som
sælges på offentlig auktion?
Fra dansk side finder man, at reglerne om forbrugerkøb som udgangs-
punkt bør gælde for alle forbrugerkøbsaftaler, uanset hvordan købsafta-
len indgås. En fravigelse af dette udgangspunkt bør kun gøres, i det om-
fang der er et særligt behov, som kan begrunde særlige regler.
Ved auktioner, hvor forbrugeren har mulighed for selv at være til stede,
er der tale om en særlig salgsform, der kan tilsige, at der i visse henseen-
der gælder noget andet, end hvad der i øvrigt følger af forbrugerkøbsreg-
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lerne. Dette gælder i forhold til, hvornår der er en mangel ved salgsgen-
standen, og i forhold til sælgers mulighed for at tage generelle forbehold
(as is-klausuler).
I Danmark er auktionssalg, hvor forbrugeren har mulighed for selv at væ-
re til stede, undergivet de almindelige regler for forbrugerkøb, dog såle-
des at det ved denne salgsform er muligt at tillægge et generelt forbehold
fra sælger betydning ved vurderingen af, om salgsgenstanden er mangel-
fuld. Uanset et sådant forbehold er sælger efter dansk ret mangelsansvar-
lig, hvis der er givet urigtige eller vildledende oplysninger om salgsgen-
standen, hvis sælger har tilsidesat sin loyale oplysningspligt, eller hvis
genstanden er i væsentlig ringere stand, end forbrugeren under hensyn til
omstændighederne havde grund til at regne med. Den danske regering er
ikke bekendt med, at denne regulering har givet anledning til problemer i
praksis.
I forhold til onlineauktioner, som nævnes i grønbogen, skal det særligt
bemærkes, at denne form for auktioner typisk er kendetegnet ved, at for-
brugeren ikke har mulighed for selv at være til stede under auktionen.
Det danske justitsministerium har i marts 2006 udarbejdet en redegørelse
om forbrugerens retsstilling ved køb på onlineauktioner. I redegørelsen
konkluderes det, at de eksisterende forbrugerbeskyttende regler – bl.a.
regler, der gennemfører forbrugerkøbsdirektivet og fjernsalgsdirektivet –
finder anvendelse på disse auktionskøb, og at reglerne må antages at yde
forbrugeren den fornødne beskyttelse.
Spørgsmål I1 og I2: Hvordan bør begrebet ”levering” defineres, og
hvordan bør risikoens overgang ved forbrugerkøb reguleres?
Kommissionen har ikke i grønbogen nærmere beskrevet, om det i praksis
giver anledning til problemer, at der i dag på EU-plan ikke er fastlagt en
definition af ”levering” og ”risikoens overgang”.
I mange medlemsstater er ”levering” og ”risikoens overgang” centrale
obligationsretlige begreber, der anvendes ikke blot i relation til forbru-
gerkøb, men i forhold til en lang række forskellige kontrakttyper.
Spørgsmålet synes derfor snarere at kunne inddrages i arbejdet med den
fælles referenceramme for europæisk aftaleret.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål J1 og J2: Bør reklamationsfristen automatisk forlænges med
den periode, hvor mangler ved salgsgenstanden udbedres, herunder hvis
varen gentagne gange skal repareres for samme mangel?
Efter forbrugerkøbsdirektivets artikel 3, stk. 3, skal sælgers afhjælpning
eller omlevering ske inden for rimelig tid og uden væsentlig ulempe for
forbrugeren. Sker dette ikke, har forbrugeren ret til at kræve passende
afslag i købesummen eller til at hæve aftalen, jf. direktivets artikel 3, stk.
5. Direktivet opstiller således ret snævre grænser for, hvor længe sælge-
ren kan beholde salgsgenstanden med henblik på at udbedre manglen.
Der synes derfor ikke at være et stærkt behov for en regel om, at rekla-
mationsfristen forlænges med det tidsrum, hvor salgsgenstanden har væ-
ret indleveret til reparation.
Det kunne i stedet overvejes at fastsætte, at forbrugerens rettidige rekla-
mation over en given mangel ved salgsgenstanden i givet fald en gang for
alle har afbrudt reklamationsfristen i relation til den pågældende mangel.
I det omfang salgsgenstanden efter sælgers afhjælpning på ny viser sig at
lide af den pågældende mangel, eller i det omfang sælger har omleveret,
og den omleverede genstand lider af samme mangel, vil der således alle-
rede være reklameret rettidigt over for sælger. Har sælgeren foretaget
omlevering som følge af manglen, vil der løbe en ny absolut reklamati-
onsfrist for denne genstand i forhold til andre mangler end den, der gav
anledning til den oprindelige reklamation.
Spørgsmål J3: Bør der gælde særlige regler for brugte varer?
Den danske regering finder, at det vil være uhensigtsmæssigt med sær-
regler for køb af brugte genstande. Sådanne regler vil kunne give anled-
ning til vanskelige afgrænsningsspørgsmål, når der skal tages stilling til,
om en vare er brugt eller ubrugt. Der bør i stedet ved den konkrete man-
gelsbedømmelse lægges vægt på, hvad der er aftalt om varens alder og
stand og køberens forudsætninger herom.
På den baggrund kan man fra dansk side tilslutte sig grønbogens løsning
1.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål J4: Hvem påhviler det at bevise, at der allerede var mangler
på leveringstidspunktet?
Efter dansk ret er det et grundlæggende obligationsretligt princip, at den
kontraktpart, der hævder, at modparten har misligholdt sine forpligtelser,
har bevisbyrden for, at dette er tilfældet.
Spørgsmålet om, hvem bevisbyrden påhviler, må imidlertid holdes ad-
skilt fra spørgsmål om, hvilke krav der stilles til styrken af bevis for, at
der foreligger en sådan misligholdelse. Efter dansk ret er der fri bevisbe-
dømmelse, og det er efter den danske regerings opfattelse afgørende at
fastholde et princip om, at domstolene frit kan vurdere, hvilke krav der i
det enkelte tilfælde stilles til beviset for misligholdelse. Efter omstæn-
dighederne kræver domstolene således ikke, at den part, der vil påberåbe
sig misligholdelsen, fører fuldt bevis herfor, men alene at vedkommende
sandsynliggør, at der foreligger misligholdelse. Domstolene har således
mulighed for at regulere kravene til styrken af beviset i lyset af parternes
mulighed for at føre bevis, og der kan tages hensyn til, hvem der i det
konkrete tilfælde er nærmest til at føre beviset.
Regler, hvorefter der i en vis periode er en formodning for, at en mangel
ved salgsgenstanden var til stede på leveringstidspunktet, og hvorefter
det påhviler sælger at afkræfte denne formodning, er en fravigelse af
ovennævnte princip om, hvem der som udgangspunkt har bevisbyrden.
En sådan fravigelse kan efter omstændighederne være berettiget i en vis
kortere periode efter leveringstidspunktet, hvis fejl, der viser sig inden
for denne periode, erfaringsmæssigt typisk har været til stede ved leve-
ringen. I så fald indebærer formodningsreglen, at man overflødiggør en
bevisførelse, der alligevel oftest ville føre til, at manglen forelå på leve-
ringstidspunktet. Berettigelsen af en sådan antagelse om manglens tilste-
deværelse på leveringstidspunktet svækkes derimod, jo længere tid der er
forløbet siden leveringen. En formodningsregel, der udstrækkes til even-
tuelt at omfatte hele reklamationsfristens længde, ville derfor stille sælge-
ren i en efter omstændighederne urimelig bevismæssig situation, hvor
sælgers mulighed for at tilbagevise forbrugerens krav er knyttet til for-
hold uden for sælgers kontrol, herunder navnlig spørgsmålet om salgs-
genstandens brug, mens den har været i forbrugerens besiddelse.
Fra dansk side kan man således ikke støtte en regulering, der indebærer,
at formodningsreglen gælder i hele reklamationsperioden, jf. grønbogens
løsning 2. Omvendt anerkender den danske regering, at den nuværende
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6-måneders formodningsregel kan give anledning til visse uhensigtsmæs-
sigheder i handelspraksis, da der kan opstå tvivl om forbrugerens retsstil-
ling efter udløbet af 6-måneders fristen. Fra dansk side finder man imid-
lertid ikke, at dette er uhensigtsmæssigheder, som bør søges afklaret via
lovgivning om formodningsreglens tidsmæssige udstrækning, men der-
imod ved at fastholde muligheden for, at domstolene i praksis kan tage
individuelle hensyn ved fastlæggelsen af, hvilke krav der i det enkelte
tilfælde bør stilles til styrken af bevis for, at manglen forelå på leverings-
tidspunktet.
Spørgsmål K1: Bør forbrugeren frit kunne vælge blandt de beføjelser,
som er til rådighed?
Den danske regering skal indledningsvis henvise til det anførte under
spørgsmål A1, hvoraf det fremgår, at man fra dansk side ikke kan tilslutte
sig Kommissionens forudsætning om, at et horisontalt instrument bl.a.
skal omfatte de spørgsmål, der i dag er reguleret i forbrugerkøbsdirekti-
vet, herunder spørgsmålet om hvilke beføjelser forbrugeren kan gøre
gældende, hvis den erhvervsdrivende ikke opfylder sine forpligtelser i
henhold til kontrakten.
I forhold til forbrugerkøbsdirektivet er den danske regering imidlertid
enig i Kommissionens synspunkter om, at den nuværende EU-regulering,
hvorefter forbrugeren ved forbrugerkøb i første omgang kan vælge mel-
lem afhjælpning og omlevering, medmindre den valgte beføjelse er umu-
lig eller uforholdsmæssig i forhold til sælgeren, kan give anledning til
tvister, da forbrugeren ofte er uden kendskab til de omstændigheder, der
kan berettige sælger til at afvise forbrugerens valg med henvisning til, at
der foreligger uforholdsmæssighed.
Fra dansk side finder man derfor, at den mest hensigtsmæssige udform-
ning af reglerne om forbrugerens mangelsbeføjelser opnås, hvis forbru-
gerkøberen som udgangspunkt kan vælge mellem dels afhjælpning, om-
levering og prisafslag, dels ophævelse, medmindre manglen er uvæsent-
lig, men med den begrænsning, at den erhvervsdrivende kan afværge for-
brugerens krav ved at tilbyde omlevering eller afhjælpning af manglen
inden rimelig tid, uden omkostninger og uden væsentlig ulempe for for-
brugeren.
På den baggrund kan man fra dansk side ikke fuldt ud tilslutte sig nogen
af løsningsforslagene i grønbogen.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det skal endvidere bemærkes, at den danske regering er enig med Kom-
missionen i, at ikke alle de mulige beføjelser bør stilles lige, idet navnlig
hævebeføjelsen, som er meget indgribende for sælgeren, ikke bør kunne
gennemføres, medmindre manglen er væsentlig. Fra dansk side lægger
man derfor betydelig vægt på, at hævebeføjelsen som udgangspunkt ikke
bør kunne gennemtvinges, hvis der foreligger en uvæsentlig mangel.
Spørgsmål K2: Bør forbrugeren være forpligtet til at underrette sælger
om manglende overensstemmelse med aftalen?
Efter forbrugerkøbsdirektivets artikel 5, stk. 2, har medlemsstaterne mu-
lighed for at fastsætte regler, hvorefter forbrugeren for at kunne gøre
mangelsbeføjelser gældende skal underrette sælgeren om manglen inden
for en vis frist. Fristen må dog ikke være kortere end to måneder fra det
tidspunkt, hvor forbrugeren opdagede manglen. Kommissionen har i
grønbogen peget på, at de fleste medlemsstater har benyttet denne mulig-
hed for at fastsætte en relativ reklamationsfrist, og at de heraf følgende
forskellige regler i fællesskabet kan føre til forvirring hos forbrugere og
erhvervsdrivende.
Efter den danske regerings opfattelse er det naturligt, at den aftalepart,
der vil påberåbe sig modpartens misligholdelse af dennes kontraktlige
forpligtelser, skal give meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at
manglen har vist sig, således at modparten har mulighed for at begrænse
følgerne af misligholdelsen, mulighed for at sikre bevis mv.
Hvilken længde, der skal gælde for fristen for forbrugerens reklamation
over en mangel, bør efter den danske regerings opfattelse som udgangs-
punkt afhænge af de konkrete forhold. En regulering, hvorefter reklama-
tion altid skal ske inden for en vis fastsat periode, efter at manglen viste
sig, er derfor ikke i alle tilfælde den mest hensigtsmæssige løsning. Hvis
reklamationsfristen angives som en fastsat tidsperiode, finder man fra
dansk side, at der bør være adgang til at supplere reguleringen med reg-
ler, hvorefter forbrugerens reklamation inden ”rimelig tid”, efter at
manglen viste sig, er rettidig, således at der er mulighed for at tage indi-
viduelle hensyn.
Med de anførte bemærkninger kan man således fra dansk side som ud-
gangspunkt tilslutte sig grønbogens løsning 1.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvis sælger har handlet i strid med almindelig hæderlighed eller udvist
grov uagtsomhed, er der imidlertid ikke samme grundlag for at tage
ovennævnte hensyn til sælger, og man kunne i sådanne situationer over-
veje, om forbrugerens forpligtelse til at reklamere inden for et vist tids-
rum, efter at manglen har vist sig, skal fraviges.
Spørgsmål L: Bør det horisontale instrument holde producenten direkte
ansvarlig for manglende overensstemmelse med aftalen?
Kommissionen har i grønbogen anført, at spørgsmålet om forbrugerens
mulighed for at rette et mangelskrav direkte mod et tidligere salgsled,
herunder producenten, er reguleret meget forskelligt i medlemsstaterne.
Kommissionen har endvidere anført, at det vil være fremmende for det
indre marked og øge omfanget af grænseoverskridende transaktioner,
hvis forbrugerne har mulighed for at gøre mangelsbeføjelser gældende
direkte over for producenten.
Fra dansk side skal man bemærke, at der – uanset ovennævnte bemærk-
ninger – ikke i grønbogen er anført noget nærmere, der viser, at den
manglende EU-regulering af spørgsmålet om direkte krav mod tidligere
salgsled i praksis har ført til væsentlige problemer for forbrugerne.
Den danske regering skal endvidere pege på, at spørgsmålet om direkte
krav mod tidligere salgsled rejser en række komplicerede problemstillin-
ger. Hvis man ønsker regulering heraf i EU-regi, må man derfor forvente,
at dette vil kræve stillingtagen til og afklaring af meget vanskelige
spørgsmål om retsforholdet mellem de involverede parter.
Hertil kommer, at spørgsmålet om direkte krav mod tidligere salgsled har
en sådan karakter, at en eventuel EU-regulering heraf i givet fald ikke
bør ske isoleret i særlige regler vedrørende forbrugeraftaler. I stedet bør
spørgsmålet i givet fald inddrages i overvejelserne om fastlæggelse af en
fælles referenceramme for europæisk aftaleret.
På baggrund heraf finder den danske regering ikke, at spørgsmålet om
direkte krav mod tidligere salgsled bør reguleres i et eventuelt horisontalt
instrument, og fra dansk side kan man derfor tilslutte sig grønbogens løs-
ning 1.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål M1: Bør et horisontalt instrument indeholde standardregler
for indholdet af en kommerciel garanti?
Den danske regering finder, at indholdet af en kommerciel garanti som
udgangspunkt bør bero på parternes aftale.
Den danske regering kan imidlertid støtte, at der foretages nærmere un-
dersøgelser af, om det er muligt og hensigtsmæssigt at angive visse ret-
tigheder ud over dem, der allerede følger af ufravigelig lovgivning, som
kan udgøre standardindholdet af en garanti, medmindre garantien ud-
trykkelig fastslår andet.
Spørgsmål M2: Bør et horisontalt instrument regulere overførsel af den
kommercielle garanti?
Spørgsmålet om, hvorvidt en kommerciel garanti kan påberåbes af andre
end den, som garantien er afgivet til, beror efter dansk ret på almindelige
aftaleretlige principper. Det aftaleretlige udgangspunkt er, at alene afta-
lens parter kan støtte ret herpå. Fortolkning af garantien kan imidlertid
føre til, at også andre end den oprindelige garantimodtager, herunder en
ny ejer af den vare, der er omfattet af den kommercielle garanti, kan støt-
te ret på garantien. Dette vil i Danmark ofte være tilfældet, hvis der er
tale om en standardiseret forbrugergaranti, som er knyttet til varen og
ikke til købers person. Denne ordning har i Danmark hidtil fungeret til-
fredsstillende. Fra dansk side ser man ikke noget behov for en regulering
af spørgsmålet i EU-regi, og man kan derfor som udgangspunkt tilslutte
sig grønbogens løsning 1.
Efter den danske regerings opfattelse er det vigtigt, at garantigiver har
mulighed for at afpasse indholdet af garantien i forhold til den oprindeli-
ge garantimodtagers oplysning om forventet brug mv. En eventuel regu-
lering af spørgsmålet på EU-plan bør derfor efter den danske regerings
opfattelse være fravigelig, således at garantigiver har mulighed for at an-
give i garantien, at den ikke kan påberåbes af andre end den oprindelige
garantimodtager, jf. grønbogens løsning 3. Den danske regering skal i
den forbindelse pege på, at jo flere begrænsninger i aftalefriheden, der
pålægges garantigiver, jo mindre tilbøjelig må garantigiver forventes at
være til at udstede kommercielle garantier. Ufravigelige regler om, at en
garanti kan påberåbes af senere erhververe, vil derfor kunne føre til færre
garantier og dermed forringede rettigheder for forbrugerne.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål M3: Bør et horisontalt instrument indeholde en bestemmelse
om kommercielle garantier for specifikke dele?
Kommissionen anfører i grønbogen, at man med et horisontalt instrument
kan sikre, at forbrugeren er informeret om, hvilke dele af salgsgenstan-
den der er omfattet af en eventuel kommerciel garanti, og at instrumentet
kan fastlægge, at garantien omfatter hele salgsgenstanden, hvis forbruge-
ren ikke informeres herom.
Fra dansk side finder man det tvivlsomt, om forbrugeren i praksis har et
informationsbehov som beskrevet i grønbogen. Baggrunden herfor er, at
en kommerciel garanti må tillægges retsvirkninger efter sit indhold. Som
udgangspunkt vil forbrugeren således ved at læse garantien få kendskab
til, hvilke dele der er omfattet af garantien. I det omfang, garantien ikke
er klar og tydelig med hensyn til bl.a. hvilke dele af salgsgenstanden, den
gælder for, indeholder fællesskabslovgivningen efter den danske rege-
rings opfattelse allerede i dag bestemmelser, der sikrer forbrugerbeskyt-
telsen. Det fremgår således af artikel 5, 2. pkt., i direktivet om urimelige
kontraktvilkår, at der – hvis der opstår tvivl om et kontraktvilkårs betyd-
ning – skal gælde den fortolkning, der er mest gunstig for forbrugeren.
Den danske regering ser således ikke et behov for yderligere regulering
af spørgsmålet og kan derfor tilslutte sig grønbogens løsning 1.
Lene Espersen
/
Lars Hjortnæs
21