Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2007-08 (1. samling)
KOM (2006) 0778 Bilag 2
Offentligt
MILJØstyrelsen
Pesticider
Departementet
EU-koordination
2. oktober 2007
J. nr.. DEP
ELA/ASA/BXJ
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til Europa-parlamentets og Rådets forordning om statistik over
plantebeskyttelsesmidler. KOM(2006) 778 endelig.
1. Status
Kommissionen sendte den 12. december 2006 ovennævnte forslag til Rådet og Europa-Parlamentet.
Forslaget har hjemmel i TEF artikel 285, stk. 1, og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret
flertal efter proceduren i TEF artikel 251.
Der er oversendt et nærhedsnotat om forslaget til Folketingets Europaudvalg, den 4. januar 2007.
2. Formål og indhold
Indsamling af data om markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler er et af de
elementer, der indgår i temastrategien for bæredygtig anvendelse af plantebeskyttelsesmidler, som
Kommissionen fremlagde i juli 2006. Det er temastrategiens overordnede mål at formindske
belastningen af plantebeskyttelsesmidler på menneskers sundhed og miljø, reducere forbruget af
bekæmpelsesmidler, samt forbedre den måde de anvendes på.
Formålet med forslaget er at sikre, at der indsamles sammenlignelige data i medlemsstaterne,
således at der kan udarbejdes harmoniserede risikoindikatorer og så de fremskridt, der gøres i
retning af en mere bæredygtig anvendelse af plantebeskyttelsesmidler, kan måles.
Forslaget vil gøre det obligatorisk at indsamle data om både markedsføring og anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler.
Data om
markedsføring
skal omfatte samtlige aktivstoffer og hjælpestoffer (safenere og
synergister), der er indeholdt i de plantebeskyttelsesmidler, der markedsføres i medlemsstaterne.
Data skal indsendes på årsbasis.
Data om landbrugsmæssig
anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler skal dække mindst 75 % af den
mængde stoffer, der hvert år markedsføres til landbrugsmæssig anvendelse, og skal omfatte
samtlige aktivstoffer og hjælpestoffer (safenere og synergister), der er indeholdt i de markedsførte
plantebeskyttelsesmidler. Der udvælges et sæt afgrøder, der tilgodeser 75 % -kravet, og mængden af
hvert af disse stoffer anvendt på de udvalgte afgrøder skal angives sammen med oplysninger om det
samlede dyrkningsareal og det areal, der er behandlet med det enkelte stof. Data skal indsendes
hvert femte år, men behøver kun at vedrøre et af årene i den femårige periode.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401395_0002.png
Medlemsstaterne kan ifølge forslagets artikel 3 indsamle de krævede data enten ved repræsentative
undersøgelser, statistiske skøn baseret på ekspertvurderinger eller modeller,
indberetningsforpligtelser for distributører af plantebeskyttelsesmidler, indberetningsforpligtelser
for professionelle brugere, gennem administrative kilder, eller ved en kombination af disse metoder.
Denne artikel i forordningen skal imidlertid ses i sammenhæng med artikel 14 i forslaget til
rammedirektiv om bæredygtig udvikling af pesticider, som specificerer hvilke data medlemsstaterne
skal indgive til Kommissionen med henblik på fastsættelse af harmoniserede risikoindikatorer.
Fastlæggelse af det tekniske format til fremsendelse af data og definition af formatet for bestemte
typer af rapporter vedtages efter forskriftsproceduren (Artikel 5 og 7 i afgørelse 1999/468/EF).
Fastlæggelse af kriterier for kvalitetsevaluering, enkelte definitioner samt tilpasning af
specifikationer og stoflister, vedtages efter forskriftsproceduren med kontrol (Artikel 5a, stk. 1-4, og
artikel 7 i afgørelse 1999/468/EF).
3. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet
udarbejdelse af EF-statistikker over markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler
forudsætter koordination af de statistiske oplysninger på fællesskabsplan.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering og finder således, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser
Danmark har siden 1956 udarbejdet årlige opgørelser over salg af bekæmpelsesmidler. Indsamling
af data om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler forventes ikke at få lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Indsamling af data om anvendelse af plantebeskyttelsesmidler kan efter medlemsstaternes valg
foretages gennem undersøgelser, indberetninger fra leverandører, indberetninger fra brugere,
administrative kilder, statistiske skøn eller modeller.
Lov om Danmarks Statistik giver Danmarks Statistik hjemmel til at indsamle de krævede data om
anvendelse. Hvis indsamling skal foretages af andre end Danmarks Statistik, vil det formentlig
kræve en lovændring.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser
Indsamling af data om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler kan baseres på de årlige
opgørelser af salg, som allerede foretages.
Forslaget indebærer, at der etableres en indsamling af data om anvendelsen af pesticider samt en
bearbejdning af disse data.
Beskyttelsesniveau
Formålet med indsamling af data er bl.a. at muliggøre udarbejdelse af harmoniserede
risikoindikatorer i EU.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Da forslaget vil indebære nye krav til indberetning af oplysninger om pesticidanvendelsen i
Danmark i forhold til de oplysninger der kræves i dag, vil forslaget principielt indebære en styrkelse
af beskyttelsesniveauet.
Etablering af et elektronisk indberetningssystem for sprøjtejournalerne, vil kunne have afledte
nyttevirkninger som ikke er vurderet i denne sammenhæng. Plantedirektoratet har hertil peget på
muligheden af en indberetning af salg af pesticider til den enkelte landmand der, efter kontrol mod
forbruget, vil kunne danne grundlag for såvel en totalkontrol som for en risikobaseret fysisk kontrol
er til gavn for miljøet.
5. Høring
Forslaget har været udsendt i høring den 2. januar 2007 til 57 interessenter. Der er ved
høringsfristens udløb den 30. januar modtaget høringssvar fra otte høringsparter.
Advokatsamfundet, Foreningen af vandværker i Danmark, Lægemiddelstyrelsen og Dansk
Juletræsdyrkerforening har meddelt at de ikke har bemærkninger til forslaget.
Forbrugerrådet har meddelt, at det af ressourcemæssige årsager ikke har kunnet forholde sig til
forslaget.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR) opfordrer til at
teste forordningen for e-administrerbarhed, for at identificere potentielle barrierer for digital
forvaltning i forbindelse med den obligatoriske indrapportering af data.
Sundhedsstyrelsen kan støtte et sådant initiativ, som øger den systematiske overvågning af
anvendelsen af plantebeskyttelsesmidler, og som skønnes at øge muligheden for at vurdere risici for
mennesker fra plantebeskyttelsesmidler, og derved giver et bedre grundlag for at minimere
anvendelsen af midler hvor mennesker kan blive eksponeret med sundhedsskadelige effekter til
følge.
6. Forhandlingssituation
Forhandlingerne af forslaget i Rådets arbejdsgruppe blev indledt under det tyske formandskab. Det
portugisiske formandskab har sat forslaget på til politisk drøftelse på Rådsmødet (land & fisk ) i
november.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv overfor indsamling af data om markedsføring og anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler som et nødvendigt instrument til virkeliggørelse af temastrategiens
målsætning om en mere bæredygtig anvendelse af plantebeskyttelsesmidler.
Regeringen vil, efter
høring af de af forslaget berørte parter, fremlægge sine mere konsoliderede vurderinger af forslaget i et
revideret grundnotat til Folketinget
.
3