Trafikudvalget 2006-07
KOM (2006) 0783 Bilag 2
Offentligt
344375_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
19. januar 2007
504-22
Banekontoret
Grundnotat vedrørende Kommissionens forslag til Europaparlamen-
tets og Rådets direktiv om interoperabilitet i Fællesskabets jernba-
nesystem KOM(2006)783 endelig
Forslaget er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Tra-
fikudvalg.
Resumé
Kommissionens forslag, hvis retsgrundlag er artikel 71 indgår i et bredere ini-
tiativ, hvis formål er at forbedre den tekniske side af jernbaneregelsættet, dvs.
interoperabilitetsdirektiverne, jernbanesikkerhedsdirektivet og agenturfor-
ordningen.
1. Baggrund og indhold
Forslaget er vedtaget af Europa-Kommissionen den 13. december 2006 og er
fremsat i henhold til Traktaten, særligt artikel 71, dvs. vedtagelse efter procedu-
ren for fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet, jf. artikel 251.
Direktiv 96/48/EF og 2001/16 om henholdsvis interoperabilitet i det transeu-
ropæiske jernbanesystem for højhastighedstog og om interoperabilitet i det
transeuropæiske jernbanesystem for konventionelle tog blev grundlæggende
revideret i 2004. Kommissionen finder nu, at det af et klarhedshensyn vil være
ønskeligt at omarbejde direktiverne.
Forslaget går ud på at kodificere, omarbejde og integrere direktiverne om in-
teroperabilitet
Forslaget indgår i et bredere initiativ, hvis formål bl.a. er at forbedre den tekni-
ske side af jernbaneregelsættet, hvilket er direktiverne om interoperabilitet i
jernbanesystemet (96/48/EF, 2001/16/EF og 2004/50/EF), forordning EF nr.
881/2004 om Det Europæiske Jernbaneagentur (”agenturet”) og jernbanesik-
kerhedsdirektivet (2004/49/EF).
Kommissionen finder, at sondringen mellem et system for højhastighedstog og
et system for konventionelle tog ikke berettiger til, at der er to særskilte direkti-
ver. Arbejdet med at udvikle Tekniske Specifikationer for Interoperabilitet
(TSI’er) har vist, at en enkelt TSI for visse delsystemer god kan fungere for beg-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
344375_0002.png
ge systemer. Kommissionen finder derfor, at det er ønskeligt at samle de to di-
rektiver om interoperabilitet i en særskilt retsakt.
Ændringen i det foreliggende vedrører proceduren for ibrugtagning af rullende
materiel. Der sigtes på, at få fastlagt en godkendelsesprocedure for ibrugtag-
ning af nyt materiel, jf. artikel 14 i interoperabilitetsdirektiverne og eksisteren-
de materiel jf. artikel 14 i direktivet om jernbanesikkerhed. Forslaget går end-
videre ud på en ændring af det kodificerede direktiv om interoperabilitet, såle-
des at proceduren for ibrugtagning af rullende materiel forenkles og bliver kla-
rere.
I forbindelse med sammenskrivningen og ændringen af de to interoperabili-
tetsdirektiver finder Kommissionen, at det vil være hensigtsmæssigt at foretage
en række tydeliggørelser og forbedringer på grundlag af resultaterne af inter-
operabilitetsudvalgets omfattende fortolkningsarbejde.
Forslaget er et led i en række forslag, der sigter mod at løse det problem, at rul-
lende materiel, der er godkendt til ibrugtagning i én medlemsstat ikke automa-
tisk accepteres i en anden medlemsstat.
Kommissionen finder, at forslaget medfører forenklinger af de administrative
procedurer for både organisationer og personer.
2. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Bekendtgørelse nr. 347 af 20. april 2006 om interoperabilitet i det transeuro-
pæiske jernbanenet.
Der vil være brug for national følgelovgivning.
3. Høring
Forslaget er sendt i høring hos: Arriva, Vestsjællands Lokalbaner A/S, Nordjy-
ske Jernbaner A/S, Lemvigbanen, Lollandsbanen A/S, Hads- Ning Herreders
Jernbane A/S, Hovedstadens Lokalbaner A/S, Øresundsbro Konsortiet, DSB,
DSB S-tog A/S, Dansk Jernbaneforbund, HK Trafik & Jernbane, Dansk Jern-
bane ApS, Handel, Transport & Service (HTS), Railion Danmark A/S, Statsan-
sattes Kartel (STK), Erhvervsorganisationen HTS-i, Lokalbanen A/S, Danske
Regioner, Ørestadsselskabet og Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jern-
bane.
Høringsfristen er den 22. januar 2007, dog har enkelte høringsparter anmodet
om fristforlængelse. Et supplerende grundnotat vil blive fremsendt, når hø-
ringssvarene foreligger.
Side 2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
344375_0003.png
4. Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at have begrænsede positive samfundsøkonomiske konse-
kvenser for branchen, idet branchen får en nemmere adgang til godkendelse af
rullende materiel. Der er i øvrigt tale om regelforenkling. Da forslaget ikke in-
deholder materielle ændringer, forventes forslaget i øvrigt ikke at medføre an-
dre end de nævnte konsekvenser.
5. Nærhedsprincippet
En forenkling af fællesskabsproceduren for certificering af rullende materiel
kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne og kan derfor på
grund af handlingens omfang bedre gennemføres på fællesskabsplan. Fælles
regler vil derfor være det mest hensigtsmæssige reguleringsmiddel.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at justering af fælles regler kræver ak-
tion på EU-niveau. Regeringen finder således, at forslaget er i overensstemmel-
se med nærhedsprincippet.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag, idet der er tale om regelforenkling,
herunder tydeliggørelse og forbedring af interoperabilitetsdirektiverne.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget forventes generelt at blive positivt modtaget.
8. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget, men Europaud-
valget har den 18. januar 2007 fået fremsendt nærhedsnotat om forslaget.
Side 3/3