Trafikudvalget 2006-07
KOM (2006) 0785 Bilag 3
Offentligt
349195_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
1. februar 2007
504-22
Banekontoret
Supplerende grundnotat vedrørende Forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF)
nr. 881/2004 om oprettelse af et europæisk jernbaneagentur
KOM(2006)785 endelig
Grundnotatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Trafikudvalg.
Resumé
Kommissionens forslag, hvis retsgrundlag er artikel 71 indgår i et bredere ini-
tiativ, hvis formål er at forbedre den tekniske side af jernbaneregelsættet, dvs.
interoperabilitetsdirektiverne, jernbanesikkerhedsdirektivet og agenturfor-
ordningen. Forslaget skal således ses i en sammenhæng med de medfølgende
forslag om at sammenskrive og omarbejde interoperabilitetsdirektiverne og
ændre direktivet om jernbanesikkerhed.
1. Baggrund og indhold
Forslaget er vedtaget af Europa-Kommissionen den 13. december 2006 og er
fremsat i henhold til Traktaten, særligt artikel 71, dvs. vedtagelse efter procedu-
ren for fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet, jf. artikel 251.
Ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 881/2004 er der op-
rettet et europæisk jernbaneagentur, som skal yde tekniske bidrag til realise-
ringen af et indre marked for jernbanesektoren i Europa.
Kommissionen vurderer nu, at der er behov for en række ændringer i forord-
ningen, herunder at tilføje yderligere opgaver til agenturet. Det vil således være
nødvendigt at ajourføre forordningen for at definere agenturets nye opgaver.
Forslaget indgår i et bredere initiativ, hvis formål bl.a. er at forbedre den tekni-
ske side af jernbaneregelsættet, hvilket er direktiverne om interoperabilitet i
jernbanesystemet (96/48/EF, 2001/16/EF og 2004/50/EF), forordning EF nr.
881/2004 om Det Europæiske Jernbaneagentur (”agenturet”) og jernbanesik-
kerhedsdirektivet (2004/49/EF).
Procedurerne for ibrugtagning af rullende materiel reguleres af artikel 14 i både
interoperabilitetsdirektiverne og jernbanesikkerhedsdirektivet. Underretnin-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
349195_0002.png
gen til Kommissionen om nationale forskrifter reguleres i artikel 16 i interope-
rabiliteterne og artikel 8 i jernbanesikkerhedsdirektivet. Agenturet reguleres af
bestemmelserne i agenturforordningen, som her foreslås ændret.
Der er stillet forslag om at tildele agenturet yderligere opgaver i forbindelse
med gensidig anerkendelse af lokomotiver:
Udarbejde et referencedokument med en beskrivelse af alle medlems-
staternes forskrifter for ibrugtagning af rullende materiel.
Organisere de nationale sikkerhedsmyndigheders arbejde for gradvist
at reducere antallet af nationale forskrifter og finde frem til dem, der
svarer til hinanden.
Udarbejde tekniske udtalelser på foranledning af de nationale sikker-
hedsmyndigheder eller Kommissionen.
Side 2/4
Der ud over foreslås det, at agenturet får nye opgaver vedrørende certificering
af lokomotivførere, ERTMS (signalsystemer), punktuelle opgaver for Kommis-
sionen, mm.
Den foreslåede ændring går bl.a. ud på at indføre en procedure i to trin på fæl-
lesskabsplan:
Agenturet anmodes om at registrere alle gældende nationale procedu-
rer og tekniske forskrifter og om at opstille og ajourføre en liste over de
krav, der kun må kontrolleres én gang i forbindelse med udstedelse af
ibrugtagningstilladelse til rullende materiel.
Gensidig anerkendelse af ibrugtagningstilladelser, som en medlemsstat
har udstedt, gøres obligatorisk.
Det foreliggende initiativ sigter mod at løse det problem, at rullende materiel,
der er godkendt til ibrugtagning i én medlemsstat, ikke automatisk accepteres i
en anden. Problemet går således på tværs af medlemsstaterne.
2. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordning (EF) nr. 881/2004 om oprettelse af et europæisk jernbaneagentur.
Da der er tale om en forordning, vil reglerne umiddelbart være gældende i
Danmark. Der er således ikke brug for national gennemførelseslovgivning.
3. Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
349195_0003.png
Forslaget er sendt i høring hos: Arriva, Vestsjællands Lokalbaner A/S, Nordjy-
ske Jernbaner A/S, Lemvigbanen, Lollandsbanen A/S, Hads- Ning Herreders
Jernbane A/S, Hovedstadens Lokalbaner A/S, Øresundsbro Konsortiet, DSB,
DSB S-tog A/S, Dansk Jernbaneforbund, HK Trafik & Jernbane, Dansk Jern-
bane ApS, Handel, Transport & Service (HTS), Railion Danmark A/S, Statsan-
sattes Kartel (STK), Erhvervsorganisationen HTS-i, Lokalbanen A/S, Danske
Regioner, Ørestadsselskabet og Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jern-
bane.
Høringsfristen var den 22. januar 2007, dog bad enkelte høringsparter om
fristforlængelse.
Af høringssvarende fremgår følgende:
DSB oplyser, at på grund af forslagenes omfang og særlige tekniske karakter
kan DSB ikke fremkomme med et høringssvar inden for den fastsatte hørings-
frist, men har igangsat en vurdering af de enkelte forslag.
CFL Cargo (tidligere Dansk Jernbane ApS) har principielt ingen bemærkninger
til forslagene, men udtaler, at tidshorisonten for gennemførelse og fuld gen-
nemslagskraft synes at have lange udsigter.
DanskErhverv kan generelt støtte de i forslagene angivne ændringer, idet æn-
dringerne efter Dansk Erhvervs opfattelse vil
medvirke til at styrke interoperabi-
litet og sikkerhed på de europæiske jernbaner og dermed fremme jernbanens in-
ternationale konkurrencevene
. Dansk Erhverv har i øvrigt ingen særlige be-
Side 3/4
mærkninger til forslagene.
4. Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Agenturets udvidede opgaveportefølje i forbindelse med arbejdet omkring gen-
sidig anerkendelse af ibrugtagningstilladelse, kan medføre begrænsede øgede
opgaver for medlemsstaternes administrationer og dermed også begrænsede
negative økonomiske konsekvenser for staten. Det forventes desuden, at der i
overgangsperioden indtil ordningen er etableret og indkørt vil være brug for
yderligere ressourcer. Da omfanget af de nye opgaver ikke kendes for øjeblikket
vil det være vanskeligt at fastsætte et præcist antal årsværk eller antal kroner.
Der vil dog være tale om mindst et årsværk i overgangsperioden og noget min-
dre når ordningen er etableret. Udgifterne afholdes indenfor den eksisterende
økonomiske ramme.
Forslaget vil på sigt medføre lettelser for branchen og personer ved at der fast-
sættes ensartede procedurer for anerkendelse af andre landes ibrugtagningstil-
ladelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
349195_0004.png
Budgetvirkningerne for agenturet ligger under 2.2 mio. EUR de første fem år og
falder derefter til under 0,5 mio. EUR.
Forslaget forventes ikke at medføre andre end de nævnte konsekvenser.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at da ingen medlemsstat alene kan beslutte, at de
ibrugtagningstilladelser, som medlemsstaten udsteder, har gyldighed på andre
medlemsstaters område, vurderer Kommissionen, at der må tages initiativ på
fællesskabsplan til at harmonisere de nationale procedurer, herunder gensidig
anerkendelse. Kommissionen finder, at denne udvidelse indebærer, at der må
foretages ændringer i forordningen om jernbaneagenturet, jernbanesikker-
hedsdirektivet og i interoperabilitetsdirektiverne. Regeringen kan tilslutte sig
Kommissionens vurdering og finder således, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag, idet der er tale om regelforenkling
af interoperabilitetsdirektiverne samt gensidig anerkendelse af medlemsstater-
nes tilladelser til ibrugtagning af rullende materiel, som vil medvirke til at for-
bedre arbejdet med at indføre interoperabilitet på det europæiske jernbane-
marked.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget forventes generelt at blive positivt modtaget.
8. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget, men Europaud-
valget har fået fremsendt nærhedsnotat den 18. januar 2007 og grundnotat den
30. januar 2007 om forslaget.
Side 4/4