Retsudvalget 2006-07
KOM (2006) 0786
Offentligt
1446928_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 12.12.2006
KOM(2006) 786 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
om et europæisk program for beskyttelse af kritisk infrastruktur
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446928_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
om et europæisk program for beskyttelse af kritisk infrastruktur
(EØS-relevant tekst)
1.
B
AGGRUND
Det Europæiske Råd opfordrede på sit møde i juni 2004 til, at der blev udformet en
overordnet strategi for beskyttelse af kritisk infrastruktur. Kommissionen vedtog den
20. oktober 2004 en meddelelse vedrørende beskyttelse af kritisk infrastruktur i forbindelse
med bekæmpelse af terrorisme, der indeholder forslag til, hvordan EU kan forbedre
forebyggelsen af, beredskabet i forbindelse med og reaktionen på terrorangreb, der påvirker
kritisk infrastruktur.
Det Europæiske Råd gav i sine konklusioner af december 2004 vedrørende forebyggelse,
beredskab og reaktion i forbindelse med terrorangreb og EU's solidaritetsprogram om
følgerne af terrortrusler og –angreb sin støtte til Kommissionen om fremsættelse af et forslag
til et europæisk program for beskyttelse af kritisk infrastruktur (EPCIP) og var enigt i, at
Kommissionen skal oprette et informations- og varslingsnetværk vedrørende kritisk
infrastruktur (CIWIN).
I november 2005 vedtog Kommissionen en grønbog om et europæisk program for beskyttelse
af kritisk infrastruktur (EPCIP), hvori der redegøres for de politiske muligheder for
Kommissionen for at fastlægge, hvad der udgør kritisk infrastruktur, og hvordan der kan
oprettes et informations- og varslingsnetværk vedrørende kritisk infrastruktur.
I december 2005 opfordrede Rådet (retlige og indre anliggender) i sine konklusioner om
beskyttelse af kritisk infrastruktur Kommissionen til at fremsætte et forslag vedrørende
beskyttelse af europæisk kritisk infrastruktur.
I denne meddelelse redegøres for de principper, procedurer og instrumenter, der foreslås for at
gennemføre EPCIP-programmet. Gennemførelsen af EPCIP vil, hvor det er relevant, blive
suppleret med sektorspecifikke meddelelser, som vil fastslå Kommissionens strategi
vedrørende nærmere bestemte sektorer for kritisk infrastruktur
1
.
2.
2.1.
EPCIP-
PROGRAMMETS FORMÅL
,
PRINCIPPER OG INDHOLD
EPCIP-programmets mål
EPCIP-programmets generelle mål er at forbedre beskyttelsen af kritisk infrastruktur i EU.
Det nås ved at udforme rammer på EU-plan for beskyttelsen af kritisk infrastruktur, hvilket
der redegøres for i denne meddelelse.
1
Kommissionen har til hensigt at forelægge en meddelelse om beskyttelse af Europas kritiske energi- og
transportinfrastruktur.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.2.
Typer af trusler, der er omfattet af EPCIP-programmet
Selv om det erkendes, at terrortruslen har prioritet, vil beskyttelsen af kritisk infrastruktur
blive baseret på en strategi, der tager hensyn til alle former for farer. Hvis
beskyttelsesniveauet i en bestemt sektor med kritisk infrastruktur anses for passende, bør de
berørte parter koncentrere sig om de trusler, de stadig er sårbare over for.
2.3.
Principper
Følgende nøgleprincipper vil gælde for gennemførelsen af EPCIP-programmet:
Subsidiaritet
– Kommissionens indsats på området beskyttelse af kritisk infrastruktur vil
fokusere på infrastruktur, der er kritisk ud fra et europæisk snarere end et nationalt eller
regionalt perspektiv. Selv om Kommissionen fokuserer på europæisk kritisk infrastruktur,
kan den, når den anmodes herom, og under behørig hensyntagen til eksisterende
fællesskabsbeføjelser og de foreliggende ressourcer yde støtte til medlemsstaterne i
forbindelse med national kritisk infrastruktur.
Komplementaritet
– Kommissionen vil undgå overlapninger med den indsats, der
allerede gøres på EU-plan og nationalt eller regionalt plan, når det har vist sig, at den er
effektiv for så vidt angår beskyttelse af kritisk infrastruktur. EPCIP-programmet vil derfor
supplere og bygge på eksisterende sektorbaserede foranstaltninger.
Fortrolighed
- På både EU-plan og medlemsstatsplan vil oplysninger om beskyttelse af
kritisk infrastruktur på passende vis blive hemmeligstemplet, og der vil kun blive givet
adgang hertil for personer, der har behov for det. Informationsdelingen for så vidt angår
kritisk infrastruktur, vil ske i en atmosfære af tillid og sikkerhed.
Samarbejde mellem de berørte parter
– Alle relevante parter vil så vidt muligt blive
involveret i udviklingen og gennemførelsen af EPCIP-programmet. Det drejer sig bl.a. om
ejere/operatører af kritisk infrastruktur, der er klassificeret som europæisk kritisk
infrastruktur, samt offentlige myndigheder og andre relevante organer.
Proportionalitet
– Der vil kun blive foreslået foranstaltninger, når der efter en analyse af
de eksisterende huller i sikkerheden, er konstateret et behov herfor, og de vil stå i et
rimeligt forhold til det pågældende risikoniveau og den pågældende trusselstype.
Sektorbaseret strategi
– Da de forskellige sektorer har særlig erfaring og ekspertise og
særlige krav for så vidt angår beskyttelse af kritisk infrastruktur, vil EPCIP-programmet
blive udviklet på sektorbasis og gennemført i henhold til en liste over sektorer med kritisk
infrastruktur, der er opnået enighed om.
2.4.
Rammerne for EPCIP-programmet
Rammerne vil bestå af:
En procedure for indkredsning og klassificering af europæisk kritisk infrastruktur
og en fælles fremgangsmåde til vurdering af behovet for at forbedre beskyttelsen
af denne type infrastruktur. Den vil blive indført ved hjælp af et direktiv.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Foranstaltninger med henblik på at lette gennemførelsen af EPCIP-programmet,
herunder EPCIP-handlingsplanen, informations- og varslingsnetværket
vedrørende kritisk infrastruktur (CIWIN), anvendelse af grupper af eksperter på
EU-plan inden for beskyttelse af kritisk infrastruktur, procedurer for deling af
oplysninger om beskyttelse af kritisk infrastruktur og indkredsning og analyse af
indbyrdes afhængighed.
Støtte til medlemsstaterne vedrørende national kritisk infrastruktur, som den
enkelte medlemsstat kan vælge at gøre brug af. I denne meddelelse fastsættes der
en grundlæggende fremgangsmåde til beskyttelse af national kritisk infrastruktur.
Beredskabsplaner
En ekstern dimension
Ledsagende finansielle foranstaltninger, navnlig forslaget om programmet om
forebyggelse, beredskab og konsekvensstyring i forbindelse med terrorisme og
andre sikkerhedsrelaterede risici for perioden 2007-2013, via hvilket
foranstaltninger vedrørende beskyttelse af kritisk infrastruktur, der kan overføres
inden for EU, vil kunne finansieres.
Der ses nærmere på hver af disse foranstaltninger nedenfor.
2.5.
Kontaktgruppen vedrørende beskyttelse af kritisk infrastruktur
Der kræves en mekanisme på EU-plan, der skal tjene som grundlag for den strategiske
koordinering og det strategiske samarbejde, og som kan fremme arbejdet med de generelle
aspekter af EPCIP-programmet og sektorspecifikke foranstaltninger. Der vil følgelig blive
oprettet en kontaktgruppe vedrørende beskyttelse af kritisk infrastruktur.
Kontaktgruppen, der vil blive ledet af Kommissionen, skal samle hver medlemsstats
kontaktpunkt for beskyttelse af kritisk infrastruktur. Hver medlemsstat bør udpege et
kontaktpunkt for beskyttelse af kritisk infrastruktur, der skal koordinere spørgsmål vedrørende
beskyttelse af kritisk infrastruktur internt i medlemsstaten og med andre medlemsstaterne,
Rådet og Kommissionen. Udpegelsen af kontaktpunkter for beskyttelse af kritisk infrastruktur
vil ikke udelukke andre af medlemsstatens myndigheder i at blive involveret i spørgsmål
vedrørende beskyttelse af kritisk infrastruktur.
3.
E
UROPÆISK KRITISK INFRASTRUKTUR
Europæisk kritisk infrastruktur er den kritiske infrastruktur, der er klassificeret som værende
af højeste betydning for Fællesskabet, og hvis afbrydelse eller ødelæggelse vil påvirke to eller
flere medlemsstater eller en enkelt medlemsstat, hvis den kritiske infrastruktur er beliggende i
en anden medlemsstat. Det kan have konsekvenser på tværs af grænserne som følge af den
gensidige afhængighed mellem indbyrdes forbundet infrastruktur på tværs af forskellige
sektorer. Der vil ved hjælp af direktivet blive indført en procedure for indkredsning og
klassificering af europæisk kritisk infrastruktur og en fælles fremgangsmåde til vurdering af
behovet for at forbedre beskyttelsen af denne type infrastruktur.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
HENBLIK PÅ
GENNEMFØRELSEN AF
EPCIP-
PROGRAMMET
F
ORANSTALTNINGER
MED
AT
LETTE
UDVIKLINGEN
OG
Kommissionen vil anvende en række foranstaltninger til at lette gennemførelsen af EPCIP-
programmet og fremme arbejdet med beskyttelse af kritisk infrastruktur på EU-plan.
4.1.
EPCIP-handlingsplanen
Gennemførelsen af EPCIP-programmet er en løbende proces, og der vil regelmæssigt blive
foretaget en revision heraf i form af EPCIP-handlingsplanen. I handlingsplanen fastsættes de
foranstaltninger, der skal gennemføres, samt de relevante frister herfor. Handlingsplanen
(bilag) vil regelmæssigt blive ajourført på grundlag af de fremskridt, der gøres.
I EPCIP-handlingsplanen er aktiviteterne vedrørende beskyttelse af kritisk infrastruktur
koncentreret omkring tre områder:
Område 1, der vedrører de strategiske aspekter af EPCIP-programmet og udviklingen af
foranstaltninger, der generelt skal gælde for alle bestræbelser for at beskytte kritisk
infrastruktur.
Område 2, der vedrører europæisk kritisk infrastruktur, og som gennemføres på sektorplan.
Område 3, hvor der vil blive ydet støtte til medlemsstaternes aktiviteter for så vidt angår
national kritisk infrastruktur.
Ved gennemførelsen af EPCIP-handlingsplanen vil der blive taget hensyn til særlige forhold i
den enkelte sektor, og andre berørte parter vil blive inddraget, når det er hensigtsmæssigt.
4.2.
Informations- og varslingsnetværket vedrørende kritisk infrastruktur (CIWIN)
Informations- og varslingsnetværket vedrørende kritisk infrastruktur (CIWIN) vil blive
etableret ved et særskilt forslag fra Kommissionen, og der vil blive taget behørigt hensyn til at
undgå overlapninger. Det vil udgøre en platform for udveksling af bedste praksis på en sikker
måde. CIWIN skal supplere de eksisterende netværker og desuden udgøre en frivillig platform
for hurtig udveksling af advarsler og være forbundet med Kommissionens ARGUS-system.
Systemet vil få den nødvendige sikkerhedsgodkendelse i overensstemmelse med de relevante
procedurer.
4.3.
Ekspertgrupper
Dialogen mellem de berørte parter er vigtig for at forbedre beskyttelsen af kritisk infrastruktur
i EU. Når der er brug for særlig ekspertise, kan Kommissionen derfor nedsætte ekspertgrupper
på EU-plan vedrørende beskyttelse af kritisk infrastruktur, som skal tage fat på klart
definerede problemer og lette dialogen mellem den offentlige og den private sektor
vedrørende beskyttelse af kritisk infrastruktur. Ekspertgrupperne skal støtte EPCIP-
programmet ved at lette udvekslingen af synspunkter vedrørende spørgsmål i tilknytning til
beskyttelse af kritisk infrastruktur og rådgive. Ekspertgrupper udgør en frivillig mekanisme,
hvor offentlige og private ressourcer blandes for at nå et mål eller et sæt mål, der skønnes at
være til gensidig gavn for både borgerne og den private sektor.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ekspertgrupperne vedrørende beskyttelse af kritisk infrastruktur skal ikke erstatte andre
allerede eksisterende grupper, der er nedsat, eller som kan tilpasses, så de opfylder behovene i
forbindelse med EPCIP-programmet, og de vil heller ikke være involveret i direkte
udvekslinger af oplysninger mellem erhvervslivet, medlemsstaternes myndigheder og
Kommissionen.
På EU-plan vil ekspertgrupperne få et klart fastsat mål og en tidsramme, inden for hvilken
målet skal nås, og det vil klart blive fastslået, hvem der kan være medlemmer.
Ekspertgrupperne vil blive opløst, når de har nået deres mål.
Ekspertgruppernes specifikke funktioner kan variere på tværs af sektorerne med kritisk
infrastruktur afhængig af, hvad der er karakteristisk for den enkelte sektor. Disse funktioner
kan omfatte følgende:
Bistå med at indkredse sårbarhed, indbyrdes afhængighed og bedste praksis i
sektoren.
Bistå med at udvikle foranstaltninger til at mindske og/eller fjerne væsentlig
sårbarhed og udvikle præstationsindikatorer.
Lette udvekslingen af oplysninger om beskyttelse af kritisk infrastruktur,
uddannelse på området og opbygning af tillid.
Udvikle og fremme eksempler med henblik på over for andre virksomheder i
sektoren at vise værdien af at deltage i planer og initiativer vedrørende beskyttelse
af infrastruktur.
Tilvejebringe sektorspecifik ekspertise og rådgive om emner såsom forskning og
udvikling.
4.4.
Informationsdeling vedrørende beskyttelse af kritisk infrastruktur
En forudsætning for, at de relevante berørte parter vil deles om oplysninger om beskyttelse af
kritisk infrastruktur, er, at der består et tillidsforhold mellem dem, således at fortrolige,
følsomme eller personlige oplysninger, som de frivilligt har delt, ikke offentliggøres, og at de
følsomme oplysninger beskyttes tilstrækkeligt. Der skal således tages hensyn til privatlivets
fred.
De berørte parter skal træffe passende foranstaltninger for at beskytte oplysninger om emner
såsom sikkerheden ved kritisk infrastruktur og beskyttede systemer, undersøgelser af den
indbyrdes afhængighed og sårbarheds-, trussels- og risikovurderinger i relation til beskyttelse
af kritisk infrastruktur. Disse oplysninger vil ikke blive anvendt til andre formål end at
beskytte kritisk infrastruktur. Alle personer, der behandler klassificerede oplysninger, skal
sikkerhedsgodkendes af medlemsstaternes myndigheder i det land, hvor den pågældende er
statsborger.
I forbindelse med udvekslingen af oplysninger om beskyttelse af kritisk infrastruktur vil der
desuden skulle tages hensyn til, at visse af disse oplysninger, selv om de ikke er klassificeret,
stadig kan være følsomme og derfor skal behandles varsomt.
Udvekslingen af oplysninger om beskyttelse af kritisk infrastruktur vil medføre følgende:
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bedre og mere præcis information og forståelse af den indbyrdes afhængighed,
trusler, sårbarhed, sikkerhedsepisoder, modforanstaltninger og bedste praksis for
så vidt angår beskyttelse af kritisk infrastruktur.
Øget bevidsthed om spørgsmål i forbindelse med kritisk infrastruktur.
Dialog mellem de berørte parter
Mere fokuseret uddannelse, forskning og udvikling.
4.5.
Indkredsning af indbyrdes afhængighed
Indkredsningen og analysen af den indbyrdes afhængighed, både geografisk og
sektormæssigt, vil udgøre et vigtigt element for at forbedre beskyttelsen af kritisk
infrastruktur i EU. Denne igangværende proces vil give stof til vurderingen af sårbarhed,
trusler og risici i forbindelse med kritisk infrastruktur i EU.
5.
NATIONAL KRITISK INFRASTRUKTUR
Under behørig hensyntagen til Fællesskabets eksisterende beføjelser ligger ansvaret for
beskyttelsen af national kritisk infrastruktur hos ejere/operatører af denne infrastruktur og
medlemsstaterne. Kommissionen vil støtte medlemsstaterne i forbindelse med denne indsats,
hvis den anmodes herom.
For så vidt angår forbedring af beskyttelsen af national kritisk infrastruktur opfordres hver
medlemsstat til at udarbejde et nationalt program for beskyttelse af kritisk infrastruktur.
Formålet med programmerne vil være at fastlægge hver medlemsstats strategi for beskyttelsen
af national kritisk infrastruktur, der er beliggende på dens område. I programmerne skal
mindst følgende spørgsmål tages op:
Medlemsstatens indkredsning og klassificering af national kritisk infrastruktur i henhold til
forud fastsatte nationale kriterier. Det er den enkelte medlemsstat, der fastsætter
kriterierne, idet de mindst tager hensyn til følgende kvalitative og kvantitative virkninger
af, at særlig infrastruktur afbrydes eller ødelægges:
Omfang – afbrydelsen eller ødelæggelsen af en bestemt kritisk infrastruktur vil
blive vurderet ud fra, hvor stort et geografisk område der vil blive påvirket af, at
infrastrukturen går tabt eller ikke fungerer.
Alvor – konsekvenserne af afbrydelsen eller ødelæggelsen af en særlig
infrastruktur vil blive vurderet på grundlag af:
– offentlig virkning (antal mennesker i befolkningen, der påvirkes)
– økonomisk virkning (størrelsen af det økonomiske tab og/eller forringelse af varer
og tjenester)
– miljømæssig virkning
– politiske virkninger
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– psykologiske virkninger
– følger for folkesundheden.
Hvis der ikke findes sådanne kriterier, vil Kommissionen bistå medlemsstaten, hvis
den anmoder herom, med at udvikle kriterier ved brug af relevante metoder.
Indførelse af en dialog med ejere/operatører af kritisk infrastruktur.
Indkredsning af geografisk og sektormæssig indbyrdes afhængighed.
Udformning af beredskabsplaner i forbindelse med national kritisk infrastruktur, når det
vurderes at være relevant.
Hver medlemsstat opfordres til at sætte sit nationale program for beskyttelse af kritisk
infrastruktur på den fælles liste over sektorer med kritisk infrastruktur, der er udformet
med henblik på europæisk kritisk infrastruktur.
Indførelsen af lignende fremgangsmåder til beskyttelse af national kritisk infrastruktur i
medlemsstaterne vil være med til at sikre, at de berørte parter i EU kan drage fordel af ikke at
være underkastet forskellige regler, der resulterer i yderligere omkostninger, og at det indre
marked ikke forvrides.
6.
BEREDSKABSPLANER
Beredskabsplaner indgår som et nøgleelement i forbindelse med beskyttelse af kritisk
infrastruktur for at mindske de potentielle virkninger af, at kritisk infrastruktur afbrydes eller
ødelægges. Udvikling af en sammenhængende strategi for udarbejdelsen af beredskabsplaner
med henblik på at tage fat på problemer såsom inddragelse af ejere/operatører af kritisk
infrastruktur, samarbejde med de nationale myndigheder og informationsdeling mellem
nabolande bør udgøre et væsentligt element i forbindelse med gennemførelsen af det
europæiske program for beskyttelse af kritisk infrastruktur.
7.
DEN EKSTERNE DIMENSION
Terrorisme, andre kriminelle aktiviteter, naturkatastrofer og andre ulykkesårsager tager ikke
hensyn til internationale grænser. Sådanne trusler kan ikke betragtes ud fra kun en national
synsvinkel. Derfor må der i forbindelse med gennemførelsen af EPCIP-programmet fuldt ud
tages hensyn til den eksterne dimension af beskyttelsen af kritisk infrastruktur. Det forhold, at
nutidens økonomier og samfund er indbyrdes forbundet og gensidigt afhængige, medfører, at
en afbrydelse selv uden for EU's grænser kan have alvorlige konsekvenser for Fællesskabet
og medlemsstaterne. På samme måde vil en afbrydelse eller ødelæggelse af en kritisk
infrastruktur i EU kunne få skadelige virkninger for EU's partnere. Endelig vil målsætningen
om at øge beskyttelsen af kritiske infrastrukturer i EU minimere risikoen for, at EU's økonomi
lider skade og således bidrage til EU's samlede økonomiske konkurrenceevne.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Et øget samarbejde ud over EU's grænser om beskyttelse af kritisk infrastruktur gennem
foranstaltninger som sektorspecifikke aftalememoranda (f.eks. om udvikling af fælles
standarder, iværksættelse af fælles undersøgelser vedrørende beskyttelse af kritisk
infrastruktur, identificering af fælles typer af trusler og udveksling af bedste praksis om
beskyttelsesforanstaltninger) samt tilskyndelse til at øge standarderne for beskyttelse af kritisk
infrastruktur uden for EU bør således indgå som et væsentligt element i beskyttelsen af kritisk
infrastruktur. Det eksterne samarbejde bør hovedsagelig fokusere på EU's nabolande. Men i
betragtning af den globale karakter og forbundethed, som visse sektorer har, herunder
informations- og kommunikationsteknologi og de finansielle markeder, vil en mere global
strategi også være berettiget. Dialogen og udvekslingen af bedste praksis bør således inddrage
alle relevante EU-partnere og internationale organisationer. Kommissionen vil også fortsætte
med at tilskynde til forbedringer af beskyttelsen af kritisk infrastruktur i tredjelande gennem
samarbejdet inden for G8, Euromed og den europæiske naboskabspolitik ved hjælp af de
eksisterende strukturer og politikker, herunder stabilitetsinstrumentet.
8.
LEDSAGENDE FINANSIELLE FORANSTALTNINGER
Fællesskabsprogrammet om forebyggelse, beredskab og konsekvensstyring i forbindelse med
terrorisme og andre sikkerhedsrelaterede risici for perioden 2007-2013 vil bidrage til
gennemførelsen af EPCIP-programmet.
Programmet vil inden for de generelle rammer, og medmindre det dækkes af andre finansielle
instrumenter, bidrage til at stimulere, fremme og udvikle forebyggelses- og
beredskabsforanstaltninger samt konsekvensstyring med henblik på at forebygge eller
mindske alle sikkerhedsrisici, navnlig risici i forbindelse med terrorisme, på grundlag af
trussels- og risikovurderinger, når det er relevant.
Via programmet vil navnlig udviklingen af instrumenter, strategier, metoder, undersøgelser,
vurderinger og aktiviteter/foranstaltninger vedrørende effektiv beskyttelse af kritisk
infrastruktur (på både EU-plan og medlemsstatsplan) blive finansieret ved hjælp af tilskud og
foranstaltninger, Kommissionens iværksætter.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446928_0010.png
BILAG
EPCIP-handlingsplanen
Område 1. Konsekutive strategier for beskyttelse af europæisk kritisk infrastruktur
Område 1 skal tjene som platform for den overordnede koordinering og det overordnede
samarbejde om beskyttelse af europæisk kritisk infrastruktur via kontaktgruppen på EU-plan
vedrørende beskyttelse af kritisk infrastruktur.
Fase 1
Aktion
Aktør
Tidsramme
Snarest
muligt
derefter hvert år
og
Indkredsning af prioriterede sektorer, hvor Kommissionen
der skal træffes foranstaltninger
(Transport- og energisektoren vil være
blandt de første prioriterede sektorer)
Udvikling
af
fælles
sektorbaserede Kommissionen,
definitioner og sektorbaseret terminologi medlemsstaterne og
vedrørende kritisk infrastruktur
andre berørte parter,
når det er relevant
Udarbejdelse af generelle kriterier, der skal Kommissionen,
anvendes til at indkredse europæisk kritisk medlemsstaterne og
infrastruktur
andre berørte parter,
når det er relevant
Udarbejdelse
af
en
oversigt
over Kommissionen,
eksisterende
nationale
og
bilaterale medlemsstaterne
programmer for beskyttelse af kritisk
infrastruktur samt over sådanne programmer
på EU-plan
Fastlæggelse af og indgåelse af aftaler
mellem de berørte parter om retningslinjer
for indsamling og anvendelse af følsomme
oplysninger
Indsamling
af
bedste
praksis,
risikovurderingsredskaber og -metoder i
forbindelse med beskyttelse af kritisk
infrastruktur
Senest ét år efter
ikrafttrædelsen
af
direktivet
om
europæisk
kritisk
infrastruktur
Senest ét år efter
ikrafttrædelsen
af
direktivet
om
europæisk
kritisk
infrastruktur
Igangværende
Kommissionen,
Igangværende
medlemsstaterne og
andre berørte parter,
når det er relevant
Kommissionen,
Igangværende
medlemsstaterne og
andre berørte parter,
når det er relevant
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446928_0011.png
Iværksættelse af undersøgelser vedrørende Kommissionen,
Igangværende
indbyrdes afhængighed
medlemsstaterne og
andre berørte parter,
når det er relevant
Fase 2
Aktion
Aktør
Tidsramme
Indkredsning
af
huller,
hvor Kommissionen,
Igangværende
fællesskabsinitiativer vil give en merværdi
medlemsstaterne og
andre berørte parter,
når det er relevant
Nedsættelse af ekspertgrupper på EU-plan Kommissionen,
Igangværende
vedrørende
beskyttelse
af
kritisk medlemsstaterne og
infrastruktur, når det er relevant
andre berørte parter,
når det er relevant
Indkredsning af forslag til foranstaltninger Kommissionen,
vedrørende
beskyttelse
af
kritisk medlemsstaterne
infrastruktur, der kan finansieres på EU-plan
Iværksættelse
af
EU-finansiering
af Kommissionen
foranstaltninger til beskyttelse af kritisk
infrastruktur
Fase 3
Aktion
Aktør
Tidsramme
Igangværende
Igangværende
Igangværende
Iværksættelse af samarbejde med tredjelande Kommissionen,
og internationale organisationer
medlemsstaterne
Område 2. Beskyttelse af europæisk kritisk infrastruktur
I forbindelse med område 2 vil der blive fokuseret på europæisk kritisk infrastrukturs
sårbarhed.
Fase 1
Aktion
Aktør
Tidsramme
Senest ét år efter
ikrafttrædelsen
af
direktivet
om
europæisk
kritisk
infrastruktur
Udarbejdelse af sektorspecifikke kriterier, Kommissionen,
der skal anvendes til at indkredse europæisk medlemsstaterne og
kritisk infrastruktur
andre berørte parter,
når det er relevant
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446928_0012.png
Fase 2
Aktion
Aktør
Tidsramme
Senest ét år efter
vedtagelsen
af
de
relevante kriterier og
derefter løbende
Igangværende
Senest ét år efter
klassificeringen
som
europæisk
kritisk
infrastruktur
Indkredsning og kontrol af de enkelte Kommissionen,
sektorer med kritisk infrastruktur, hvori der medlemsstaterne
sandsynligvis findes europæisk kritisk
infrastruktur
Klassificering
infrastruktur
af
europæisk
kritisk Kommissionen,
medlemsstaterne
Kommissionen,
medlemsstaterne,
ejere/operatører af
europæisk
kritisk
infrastruktur
(generel rapport til
Kommissionen)
Vurdering af, om der er behov for Kommissionen,
beskyttelsesforanstaltninger, og om der medlemsstaterne og
kræves foranstaltninger på EU-plan
andre berørte parter,
når det er relevant
Vurdering af hver medlemsstats strategi for Kommissionen,
så vidt angår varslingsniveauer i forbindelse medlemsstaterne
med infrastruktur, der er klassificeret om
europæisk
kritisk
infrastruktur.
Iværksættelse af en feasibility-undersøgelse
om kalibrering eller harmonisering af
sådanne varsler.
Fase 3
Aktion
Aktør
Indkredsning af sårbarhed, trusler og risici i
forbindelse med særlig europæisk kritisk
infrastruktur, herunder udformningen af
sikkerhedsplaner for operatører
Senest
18 måneder
efter klassificeringen
som europæisk kritisk
infrastruktur
Igangværende
Tidsramme
Efter vurderingen af, om der
er
behov
for
beskyttelsesforanstaltninger,
og
om
der
kræves
foranstaltninger på EU-plan
Udformning og vedtagelse af forslag til Kommissionen,
foranstaltninger til minimumsbeskyttelse medlemsstaterne,
af europæisk kritisk infrastruktur
ejere/operatører af
europæisk
kritisk
infrastruktur
Gennemførelse af foranstaltninger til Medlemsstaterne,
Igangværende
minimumsbeskyttelse
ejere/operatører af
europæisk
kritisk
infrastruktur
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446928_0013.png
Område 3. Støtte i forbindelse med national kritisk infrastruktur
Inden for område 3 samarbejder medlemsstaterne om at bistå hinanden i forbindelse
med beskyttelse af national kritisk infrastruktur
Fase 1
Aktion
Aktør
Tidsramme
Udveksling af oplysninger om de kriterier, Medlemsstaterne
Igangværende
der skal anvendes til at indkredse national (Kommissionen kan
kritisk infrastruktur
bistå,
hvis
den
anmodes herom)
Fase 2
Aktion
Aktør
Tidsramme
Indkredsning og kontrol af de enkelte Medlemsstaterne og Igangværende
sektorer med kritisk infrastruktur, hvori der andre berørte parter,
sandsynligvis findes national kritisk når det er relevant
infrastruktur
Klassificering af særlig kritisk infrastruktur Medlemsstaterne
som national kritisk infrastruktur
Igangværende
Analyse af eksisterende huller i sikkerheden Medlemsstaterne og Igangværende
i forbindelse med national kritisk andre berørte parter,
infrastruktur i de enkelte sektorer.
når det er relevant
(Kommissionen kan
bistå,
når
den
anmodes herom)
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446928_0014.png
Fase 3
Aktion
Aktør
Tidsramme
Udformning og udvikling af nationale Medlemsstaterne
Igangværende
programmer til beskyttelse af kritisk (Kommissionen kan
infrastruktur
bistå,
hvis
den
anmodes herom)
Udvikling
af
beskyttelsesforanstaltninger
national kritisk infrastruktur
specifikke Medlemsstaterne,
Igangværende
for
hver ejere/operatører af
national
kritisk
infrastruktur
(Kommissionen kan
bistå,
hvis
den
anmodes herom)
Igangværende
Tilsyn med, at ejere/operatører gennemfører Medlemsstaterne
de nødvendige foranstaltninger
DA
14
DA