Udvalget til Valgs Prøvelse 2006-07
KOM (2006) 0791 Bilag 1
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
Kontor:
J.nr.:
Sagsbeh.:
9. februar 2007
Kommunaljuridisk kt.
2006-4205-14
BMI
Grundnotat om
Kommissionens forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 93/109/EF
af 6. december 1993, for så vidt angår nærmere regler for valgret og valg-
barhed ved valg til Europa-Parlamentet for unionsborgere, der har bopæl i
en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere (KOM(2006)791 endelig).
1. Resume
Forslaget har til formål at gøre det lettere for unionsborgere at udøve deres
valgret og dermed opnå større valgdeltagelse ved valg til Europa-
Parlamentet samt gøre det enklere for unionsborgere at stille op til valg til
Europa-Parlamentet i en anden medlemsstat. Direktivet vil fortsat også
have til formål at hindre borgere i at stemme to gange eller opstille to ste-
der, idet det på baggrund af erfaringerne med de hidtidige bestemmelser
foreslås at erstatte forpligtelsen til at udveksle oplysninger med mindre be-
lastende foranstaltninger og samtidig indføre de nødvendige garantier og
restriktioner.
2. Baggrund og formål
Kommissionen har den 12. december 2006 fremsat forslag til Rådets direk-
tiv om ændring af direktiv 93/109/EF af 6. december 1993 for så vidt angår
nærmere regler for valgret og valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet
for unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er stats-
borgere (KOM(2006)791 endelig).
Baggrunden for forslaget er, at en rapport udarbejdet af kommissionen om
anvendelse af direktiv 93/109/EF ved valget til Europa-Parlamentet i 2004
har vist, at der er behov for at ændre visse bestemmelser i direktivet.
Kommissionen anfører som baggrund for forslaget, at systemet med ud-
veksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om, hvilke personer der
ønsker at stemme eller stille op til valg til Europa-Parlamentet i et andet
land end vedkommendes hjemland, er administrativt belastende for med-
lemsstaterne og mangler driftsikkerhed og effektivitet. Kommissionen anfø-
rer samtidig, at problemerne med den nuværende udveksling af informatio-
ner kun kan overvindes ved at harmonisere reglerne for optagelse på de
nationale valglister, hvilket ikke vurderes at stå i forhold til det tilstræbte
mål. Kommissionen foreslår på den baggrund, at den eksisterende informa-
tionsudveksling mellem medlemsstaterne afskaffes samtidig med, at der
fastholdes et krav for borgerne til at fremlægge en erklæring, hvori vælge-
ren eller den valgbare forpligter sig til kun at udøve sin valgret eller valg-
barhed i bopælslandet. For at undgå dobbelt stemmeafgivelse, dobbeltkan-
didatur og udøvelse af valgret eller valgbarhed efter fortabelse heraf bør
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
348715_0002.png
2
bopælslandene endvidere træffe de nødvendige foranstaltninger og fast-
sætte passende sanktioner for overtrædelser af direktivets bestemmelser.
Ifølge forslaget kan det være problematisk for en unionsborger, der ønsker
at opstille som kandidat i et andet land end hjemlandet, at fremskaffe den
krævede attest om, at denne ikke har mistet sin valgbarhed i hjemlandet.
Kommissionen ønsker derfor med forslaget at gøre det enklere for en uni-
onsborger at stille op til valg til Europa-Parlamentet ved, at kravet til kandi-
daterne om at fremlægge denne attest ophæves og erstattes med en hen-
visning hertil i den formelle erklæring, som kandidaterne skal fremlægge.
3. Retsgrundlag
Forslaget er fremsat under henvisning til traktaten om oprettelsen af Det
Europæiske Fællesskab, særlig artikel 19, stk. 2.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at på grund af problemets transnationale karak-
ter kan de problemer, der er blevet fremhævet i forbindelse med gennemfø-
relsen af direktivet, kun løses ved en ændring heraf
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens bemærkninger.
5. Indhold
Forslaget indebærer en ændring af direktivets artikel 6 således, at bopæls-
landet forpligtes til ved henvendelse til hjemlandet at forsikre sig om, at en
unionsborger, der har tilkendegivet ønske om at udøve sin valgbarhed i
landet, ikke ved en civil- eller strafferetlig afgørelse har fortabt denne ret i
hjemlandet. Samtidig udgår direktivets artikel 10, stk. 2, hvilket medfører,
at en unionsborger, der ønsker at anmelde sig som kandidat i bopælslan-
det, fremover ikke skal fremlægge en attest fra sit hjemland om, at ved-
kommende ikke har fortabt sin valgbarhed. En person, der ønsker at stille
op som kandidat vil ved anmeldelsen af sit kandidatur fremover alene skul-
le afgive en erklæring om, at vedkommende ikke har fortabt sin valgbarhed
i sit hjemland, jf. forslaget til direktivets artikel 10, stk. 1, litra d).
Bopælslandets kontrol efter artikel 6 skal ifølge forslaget ske ved, at bo-
pælslandet fremsender den nævnte erklæring til hjemlandet. Det foreslås
endvidere, at hjemlandet forpligtes til i samme øjemed at fremsende de
fornødne og normalt foreliggende oplysninger fra hjemlandet på behørig vis
og inden for en rimelig frist. Disse oplysninger må kun omfatte angivelser,
som er absolut nødvendige for gennemførelsen af denne artikel, ligesom
oplysningerne ikke må anvendes til andet formål. Hvis oplysningerne fra
hjemlandet afkræfter erklæringens indhold, skal bopælslandet ifølge forsla-
get træffe de nødvendige foranstaltninger til at forhindre den pågældende i
at lade sig opstille.
Endelig foreslås det, at hjemlandet på behørig vis og inden for en rimelig
frist kan tilsende bopælslandet alle oplysninger, der er nødvendige for gen-
nemførelsen af artikel 6.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
348715_0003.png
3
Det foreslås endvidere at afskaffe den hidtidige forpligtelse i direktivets arti-
kel 13, hvorefter bopælslandet på grundlag af de formelle erklæringer efter
artikel 9 (valgret) og artikel 10 (valgbarhed) om, at en udenlandsk unions-
borger ønskede at udøve sin valgret eller sin ret til at lade sig vælge i bo-
pælslandet, skulle sende disse til hjemlandet, for at sidstnævnte kunne
træffe de nødvendige foranstaltninger til at hindre, at dets statsborgere af-
giver stemme to gange eller opstiller to steder.
For også fremover at sikre, at statsborgere ikke afgiver stemme to gange
eller opstiller til valg to steder, foreslås en ny bestemmelse i artikel 13,
hvorefter medlemslandene forpligtes til at anvende effektive og afskræk-
kende sanktioner, der skal stå i rimeligt forhold til afgivelse af en urigtig
erklæring. Bopælslandet forpligtes således til at træffe de nødvendige for-
anstaltninger med henblik på at sanktionere afgivelse af urigtige oplysnin-
ger efter de i artikel 9, stk. 2, og artikel 10, stk. 1, nævnte erklæringer
Endelig foreslås det, at direktivets artikel 16 ændres således, at det pålæg-
ges Kommissionen på grundlag af medlemsstaternes oplysninger at aflæg-
ge rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om anvendelsen af dette direk-
tiv ved valget til Europa-Parlamentet i 2009, eventuelt ledsaget af et forslag
til ændring af dette direktiv. Rapporten skal især vedrøre anvendelsen af
artikel 4 og 13 med henblik på at måle omfanget af eventuel dobbelt stem-
meafgivelse og dobbeltkandidatur. I den forbindelse foreslås det, at med-
lemsstaterne skal samarbejde om efter valget at kontrollere eventuelle fo-
rekomster af dobbelt stemmeafgivelse og dobbeltkandidatur. Denne kontrol
kan målrettes mod situationer, hvor der er stor sandsynlighed for dobbelt
stemmeafgivelse eller dobbeltkandidatur.
Efter forslaget skal direktivet være implementeret i medlemsstaterne senest
den 30. juni 2008.
6. Udtalelse fra Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
7. Gældende danske regler
Direktivet er gennemført primært i bekendtgørelse nr. 52 af 2. februar 2004
af lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget til ændring af direktivet vil have lovgivningsmæssige konsekven-
ser navnlig for så vidt angår lov om valg af danske medlemmer til Europa-
Parlamentet, jf. lovbekendtgørelse nr. 52 af 2. februar 2004, hvor bestem-
melserne om afgivelse af meddelelse til hjemlandet om, hvilke personer der
optages på valgliste (lovens § 14 a, stk. 3), og bestemmelserne om afgivel-
se af valgbarhedsattest ved indlevering af kandidatliste (lovens § 19 a, stk.
2, og § 23, stk. 3) skal ændres i overensstemmelse med forslaget.
For så vidt angår forslaget om, at der skal fastsættes sanktioner for over-
trædelse af direktivet, opfylder Danmark umiddelbart dette, idet der i lovens
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
348715_0004.png
4
§ 47 er fastsat sanktioner i form af bødestraf for at afgive stemme eller at
opstille som kandidat både ved valg i Danmark til Europa-Parlamentet og i
en af de øvrige medlemsstater.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have bebyrdende statsfinansielle konsekvenser,
idet der efter den nugældende ordning udveksles oplysninger mellem med-
lemsstaterne om alle, der ønsker at stemme og stille op, hvor der efter for-
slaget fremover primært skal indhentes oplysninger i hjemlandet om even-
tuel tab af valgbarhed for de personer, der ønsker at stille op som kandida-
ter til valget, samt besvare lignende anmodninger herom fra andre med-
lemslande.
9. Høring
Forslaget sendes ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er principielt positivt indstillet overfor forslaget.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Regeringen er ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget fra
andre lande.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.