Trafikudvalget 2006-07
KOM (2006) 0852 Bilag 2
Offentligt
348215_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
2. februar 2007
129-49
EU- og Luftfartskontoret
Andreas Færgemann
Telefon 33 92 33 59
[email protected]
Grundnotat vedrørende Kommissionens forslag til Europaparla-
mentets og Rådets direktiv om indlandstransport af farligt gods.
KOM(2006) 0852.
Forslaget er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Tra-
fikudvalg.
Resumé
Kommissionens forslag har det sigte at indføre en fælles ordning, der omfat-
ter alle aspekter af indlandstransport af farligt gods, hvilket vil sige både på
området for vej- og jernbanetransport samt ved transport ad indre vanveje.
Det foreslåede nye direktiv ajourfører således de nuværende direktiver og
kommissionsbeslutninger, samler dem i en enkelt retsakt og udvider EU-
reglernes anvendelsesområde.
1. Baggrund og indhold
Forslaget er vedtaget af Europa-Kommissionen den 22. december 2006 og er
fremsat i henhold til Traktaten, særlig artikel 71 (1) (c) dvs. vedtagelse efter
proceduren for fælles beslutningstagen mellem Rådet og Europa-Parlamentet,
jf. artikel 251. Forslaget forelå i dansk sprogversion i begyndelse af januar i år.
Baggrunden for forslaget er, at De Forenede Nationer (FN) af hensyn til sikker-
heden i forbindelse med transport af farligt gods og for at sikre fri og multimo-
dal udveksling af internationale transportydelser har udarbejdet og ajourført et
sæt anbefalinger vedrørende transport af farligt gods. De internationale kon-
ventioner, der omhandler international transport af farligt gods, er baseret på
FN's anbefalinger, som er iværksat i den europæiske sektor for indlandstrans-
port ved hjælp af tre instrumenter:
den europæiske konvention om international transport af farligt gods
ad vej (ADR)
reglementet for international befordring af farligt gods med jernbane
(RID)
den europæiske konvention om international transport af farligt gods
ad indre vandveje(ADN).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
348215_0002.png
Næsten alle EU-lande har undertegnet ADR og RID, mens ADN er endnu ikke
trådt i kraft. Den er ved at blive ratificeret og ventes at træde i kraft senest i
2009.
EU's lovgivning omfatter på nuværende tidspunkt kun landtransport af farligt
gods ad vej og med jernbane. For disse transportformer sikrer lovgivningen et
højt sikkerhedsniveau, fri udveksling af transportydelser og fri bevægelighed
for transportmidler på EU's område. Der er ikke endnu fastsat europæiske reg-
ler for transport af farligt gods ad indre vandveje. Kommissionen har fremsat
forslaget med henblik på at rette op på dette og for at undgå, at der udvikles
forskellige ordninger inden for de forskellige transportformer.
Kommissionen vurderer, at det i multimodale transporter må anses for uhen-
sigtsmæssigt at opretholde særskilte regelsæt for hver transportform, som bru-
geren af disse transporter skal følge. Reglerne bør så vidt muligt være identiske,
hvilket FN's anbefalinger også sigter mod.
Den nuværende EU-lovgivning om transport af farligt gods er af historiske år-
sager forholdsvis kompliceret. Retsakter, som kun gælder for én transportform,
indeholder unødvendige uoverensstemmelser. Nogle af bestemmelserne be-
tragtes desuden som forældede.
Det pointeres i forslaget, at hver gang de internationale konventioner revideres,
hvilket sker med to års mellemrum, skal de omfangsrige tekniske bilag over-
sættes igen, hvilket har vist sig meget vanskeligt for ikke at sige umuligt at gen-
nemføre. Hvis der ikke gøres noget, vil disse problemer vare ved og forværres:
De nuværende indviklede regler vil efter al sandsynlighed blive endnu mere
indviklede, efterhånden som de internationale konventioner ændres, forældede
regler vil blive opretholdt til forvirring for brugerne, og risikoen for overtrædel-
ser vil øges. EU's regler kan meget vel blive mindre - og ikke mere brugervenli-
ge. I takt med at multimodale løsninger vinder frem, vil der med forskellige
regler for forskellige transportformer opstå endnu større praktiske daglige pro-
blemer for multimodale transporter, og omkostningerne vil stige unødigt.
Fællesskabets lovgivning på dette område består af fire retsakter:
1) Rådets direktiv 94/55/EF af 21. november 1994 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om transport af farligt gods ad vej
2) Rådets direktiv 96/49/EF af 23. juli 1996 om indbyrdes tilnærmelse af med-
lemsstaternes lovgivning om jernbanebefordring af farligt gods
3) Rådets direktiv 96/35/EF af 3. juni 1996 om udpegelse af og faglige kvalifi-
kationer for sikkerhedsrådgivere for transport med jernbane eller ad vej eller
indre vandveje af farligt gods
Side 2/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
348215_0003.png
4) Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/18/EF af 17. april 2000 om
minimumseksamenskravene for sikkerhedsrådgivere i forbindelse med trans-
port af farligt gods med jernbane eller ad vej eller indre vandveje.
I forslaget er bestemmelserne i direktiverne i punkt 3) og 4) blevet indarbejdet i
bilag til direktiverne i punkt 1) og 2) og er derfor blevet overflødige. Forslaget
integrerer og ajourfører direktiverne i punkt 1) og 2) uden at foretage større
ændringer af de nuværende bestemmelser om vej- og jernbanetransport. Til
gengæld udvider forslaget fællesskabsrettens anvendelsesområde til også at
omfatte transport ad indre vandveje, hvilket er en væsentlig ændring.
Forslaget er knyttet til EU's eksisterende lovgivning om transportsikkerhed, det
indre marked og miljøpolitik og medvirker til at realisere målene om en bære-
dygtig udvikling og Lissabon-strategierne
2. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Gældende dansk ret for transport af farligt gods på indre vandveje
Danmark har ingen indre vandveje og skal derfor ikke implementere direktivet på
dette område. Forslaget får således ikke lovgivningsmæssige konsekvenser for så
vidt angår den del, der omhandler indre vandveje.
Gældende dansk ret for vejtransport af farligt gods.
Justitsministeren har medfør af færdselslovens § 82, stk. 5, bemyndigelse til at
fastsætte regler om vejtransport af farligt gods, herunder om tvungen ansvars-
forsikring til dækning af erstatningsansvar, der opstår i forbindelse med trans-
port af sådant gods.
Bemyndigelsen er udnyttet i bekendtgørelse nr. 729 af 15. august 2001 om vej-
transport af farligt gods, som senest ændret ved bekendtgørelse nr. 437 af 6.
juni 2005 (ADR-bekendtgørelsen).
Ifølge ADR-bekendtgørelsens § 4, stk. 1, skal al vejtransport af farligt gods ske i
overensstemmelse med forskrifterne i bekendtgørelsen og dennes bilag samt
ADR-konventionen med de særlige aftaler, som Danmark måtte have indgået i
henhold hertil. Denne bestemmelse indebærer, at såvel nationale som interna-
tionale transporter af farligt gods skal ske i overensstemmelse med reglerne i
ADR-konventionen, der regulerer international vejtransport af farligt gods.
Dermed implementerer bestemmelsen Rådets direktiv 94/55/EF om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om transport af farligt gods ad vej
med senere ændringer, som fastslår, at bestemmelserne i ADR-konventionen
skal gælde for alle transporter inden for EU, herunder nationale transporter.
Side 3/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
348215_0004.png
ADR-konventionen indeholder blandt andet specifikke regler om uddannelse af
personale involveret i transport af farligt gods (kapitel 1.3), parternes sikker-
hedsforpligtelser (kapitel 1.4), generelle bestemmelser for radioaktive stoffer
(kapitel 1.7), kontroller og andre støttetiltag, der skal sikre, at sikkerhedsfor-
skrifterne bliver efterlevet (kapitel 1.8), transportrestriktioner pålagt af de
kompetente myndigheder (kapitel 1.9), sikringsbestemmelser (kapitel 1.10),
generelle og specifikke bestemmelser for de enkelte klasser (kapitel 2.1 og 2.3),
bestemmelser om emballering for anvendelse af tanke (kapitel 4), bestemmel-
ser for forsendelse (kapitel 5), herunder mærkning og dokumentation, be-
stemmelser for konstruktion og prøvning af emballager (kapitel 6), bestemmel-
ser om betingelser for transport, af- og pålæsning og håndtering (kapitel 7), be-
stemmelser for køretøjers mandskab og udstyr, transportens gennemførelse
samt dokumentation (kapitel 8), herunder bestemmelser om opsyn med køre-
tøjer samt bestemmelser for konstruktion og godkendelse af køretøjer.
ADR-bekendtgørelsen indeholder herudover på enkelte områder, hvor der i
medfør af kapitel II i direktiv 94/55/EF er mulighed for at fastsætte nationale
særregler, særlige bestemmelser vedrørende nationale vejtransporter, jf. ek-
sempelvis bekendtgørelsens §§ 5-13, hvoraf bl.a. fremgår, at bestemmelserne i
ADR-konventionen ikke finder anvendelse for danske væbnede styrkers vej-
transport af eksplosive stoffer eller for privates vejtransport af mindre mæng-
der farligt gods som f.eks. fyrværkeri eller fyringsolie, når dette er beregnet til
privat brug.
I øvrigt fastslår ADR-bekendtgørelsen, at enhver, som er involveret i vejtrans-
port af farligt gods efter bestemmelserne i bekendtgørelsen, skal udvise forsig-
tighed og agtpågivenhed, så skade på liv, helbred, miljø eller materielle værdier
forebygges, jf. § 3, stk. 1.
Politiet kan i medfør af ADR-bekendtgørelsens § 34 standse et køretøj, hvor-
med der udføres vejtransport af farligt gods og undersøge eller lade det under-
søge med henblik på at kontrollere, at transporten opfylder reglerne i bekendt-
gørelsen, herunder om forskrifterne om uddannelse af chauffører samt om
mærkning, emballering, sammenpakning, sammenlæsning, sikkerhedsudstyr
og angivelser i transportdokumentet er opfyldt.
Kontrollen foretages med udgangspunkt i den tjekliste, der er optrykt i bilag 4
til bekendtgørelsen, jf. § 34. stk. 2.
Overtrædelser af ADR-bekendtgørelsen straffes i medfør af § 35 med bøde,
medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
Side 4/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
348215_0005.png
Lovgivningsmæssige konsekvenser for vejtransport af farligt gods.
De foreslåede regler vurderes ikke at få lovgivningsmæssige konsekvenser på
området for vejtransport af farligt gods, idet ændringerne vil kunne gennemfø-
res inden for rammerne af bemyndigelsen i færdselslovens § 82, stk. 5.
Gældende dansk ret for transport af farligt gods med jernbane.
Konventionen om international jernbanebefordring COTIF-99 konven-
tionen har et bilag C, som indeholder regler for international transport
af farligt gods ad jernbane: Reglementet for international befordring af
farligt gods med jernbane (RID).
Rådets direktiv 96/49/EF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstater-
nes lovgivning om transport af farligt gods ad jernbane med senere æn-
dringer.
Bekendtgørelse af lov om jernbane (LBK nr. 1171 af 02/12/2004).
Bekendtgørelse om farligt gods, kontrolafgifter og tilladelse til jernba-
nevirksomhed m.v. (BEK nr. 973 af 20/09/2006).
BJ 5-070.001 Bestemmelser om transport af eksplosiver i jernbanetun-
nelerne på Storebælt og Øresund (BEK nr. 9484 af 15/02/2005).
BJ 6-020.001 Bestemmelser om sikring af højrisikogods (RID kapitel
1.10) (BEK nr. 9485 af 28/06/2005).
Side 5/9
Reglerne om jernbanetransport af farligt gods reguleres i den internationale
COTIF-99 konvention, som blandt andet omfatter regler for international
transport af farligt gods ad jernbane (RID).
Rådets direktiv 96/49/EF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lov-
givning om transport af farligt gods ad jernbane bestemmer, at bestemmelser-
ne i RID også skal finde anvendelse ved national jernbanetransport af farligt
gods.
Lovgivningsmæssige konsekvenser for transport af farligt gods med jernbane.
De særlige bestemmelser for tunneler, som har samme kendetegn som tunne-
len under Kanalen i direktiv 96/49/EF stk. 2 b) bliver ikke overført til det nye
rammedirektiv. Det skyldes, at RID kapitel 1.9 nu indeholder en tilsvarende
undtagelsesmulighed for broer og tunneler og at der dermed undgås, at undta-
gelserne både skal notificeres til EU og til OTIF. Ændringerne vil først få lov-
givningsmæssige konsekvenser, hvis der opstår et behov for at ændre bestem-
melserne i BJ 5-070.001 Bestemmelser om transport af eksplosiver i jernbane-
tunnelerne på Storebælt og Øresund.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
348215_0006.png
Gældende dansk ret om sikkerhedsrådgivere.
EU-direktiverne 96/35/EF og 2001/18/EF for sikkerhedsrådgivere, som både
omhandler vej og jernbane, er implementeret i dansk lovgivning ved bekendt-
gørelse nr. 665 af 18. august 1999 om sikkerhedsrådgivere for transport af far-
ligt gods, som ændret ved bekendtgørelse nr. 1168 af 29. december 1999.
Rådets direktiv 96/49/EF vil bortfalde i forbindelse med det nye rammedirek-
tiv.
Lovgivningsmæssige konsekvenser for sikkerhedsrådgivere
EU direktiverne 96/35/EF og 2001/18/EF om sikkerhedsrådgivere ophæves,
fordi direktivernes bestemmelser nu er indarbejdet i RID og i den europæiske
konvention om international transport af farligt gods ad vej (ADR). Den danske
bekendtgørelse om sikkerhedsrådgivere skal derfor i fremtiden følge udviklin-
gen i bestemmelserne i kapitel 1.8.3 i RID og ADR.
3. Høring
Kommissionens forslag er sendt i høring hos: Forbrugerrådet, Amtsrådsfor-
eningen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverforeningen for Han-
del, Transport og Service (AHTS), Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Jernba-
neforbund, Dansk Transport og Logistik, Danske Busvognmænd, Danske Spe-
ditører, Det Kommunale Kartel, Handels- og Kontorfunktionærernes Forbund i
Danmark/Service, HK Trafik og Jernbane, Dansk Erhverv, International
Transport Danmark, Kommunernes Landsforening, Dansk Industri, Rederifor-
eningen, Danske Havne, FDM, Bilimportørerne, Landbrugsrådet, Landsorgani-
sationen i Danmark og Fagforbundet 3 F Sund & Bælt, Arbejdstilsynet, Benzin-
og Oliebranchens Arbejdsgiverforening, Beredskabsstyrelsen, Billund Luft-
havn, Dangerous Goods Management, Danmarks Jægerforbund, Dansk
Sportsdykker Forbund, Dansk Sprængteknisk Forening, Dansk Standard,
Danmarks Transportforskning, FDKI Sikkerhedskort, FORCE Dantest CERT,
Foreningen af Fyrværkerifabrikanter- og grossister i Danmark, Foreningen for
Danmarks Lak- og Farveindustri, Foreningen af Kommunale Beredskabschefer,
Foreningen af miljøarbejdere i kommunerne, Kommunekemi A/S, Københavns
Lufthavn, Procesindustriens Brancheforening, Producenter af komprimerede
Gasser, Rigspolitiet, Rådet for Større Færdselssikkerhed, Statens Institut for
Strålehygiejne, Teknologisk Institut, Transporterhvervets Uddannelsesråd,
Aalborg Lufthavn samt Århus Lufthavn.
Høringsfristen er den 12. februar 2007. Et supplerende grundnotat vil blive
fremsendt, når høringssvarene foreligger.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrative og miljø-
mæssige konsekvenser samt beskyttelsesniveau.
Side 6/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
348215_0007.png
På europæisk plan forventes forslaget at medføre begrænsede positive sam-
fundsøkonomiske konsekvenser, idet der vil være tale om en sammenskrivning
af flere direktiver med en regelforenkling til følge.
Beskyttelsesniveauet og miljøet forbedres, idet der sikres større gennemskue-
lighed og dermed en reduktion af risici.
Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle og administrative konsekven-
ser.
5. Nærhedsprincippet
For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet fremgår det af Kommissio-
nens forklarende memorandum, at transport af farligt gods af natur er et inter-
nationalt anliggende, idet godstransport i sagens natur oftest er grænseover-
skridende. Målene med forslaget kan ikke opfyldes på tilfredsstillende vis af
medlemsstaterne alene, hvilket belyses af det følgende:
EU har allerede truffet foranstaltninger, som gælder for vej- og jernba-
netransport af farligt gods.
Som anført findes der inden for transport af farligt gods ad indre vand-
veje p.t. to systemer bestående af regionale regler (ADN-R og ADN-D),
der regulerer transporten på Rhinen og på Donau, og et tredje system
(FN's ADN-konvention) ventes at træde i kraft inden længe. Der findes
desuden en række forskellige regler for indenlandsk transport i Rhin-
og Donaulandene og i andre lande. De enkelte medlemsstater vil ikke
kunne opnå den samme grad af harmonisering og overholdelse af reg-
lerne for transport ad indre vandveje på EU's område, som det er til-
fældet for vej- og jernbanetransport.
Side 7/9
En indsats på fællesskabsplan vil således ifølge Kommissionen af nedenstående
grund være et mere effektivt redskab til at nå målene med forslaget. Målet om
at fastsætte ensartede EU-regler for alle transporter af farligt gods, uanset om
de er internationale eller nationale, og uanset hvilken form for indlandstrans-
port der er tale om, kan ikke nås uden Fællesskabets medvirken.
Kommissionen fremhæver, at følgende kvantitative indikatorer viser, at målene
med forslaget bedre kan opfyldes på fællesskabsplan:
den multimodale transport vil øges
transporterne vil blive lettere at gennemføre for transportvirksomhe-
derne, og de vil koste mindre
risikoen for ulykker, der involverer transportvirksomhedernes ansatte,
borgerne og miljøet, vil blive mindre
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
348215_0008.png
transportlovgivningen vil blive forenklet, og de nationale myndigheder
vil få lettere ved at håndhæve den
Fællesskabets lovgivning på området vil blive forenklet.
Side 8/9
ADR og RID er blevet styrket og mere udbredt efter integreringen i Fællesska-
bets lovgivning om vej- og jernbanetransport. EU's indgriben var derfor beret-
tiget. Med hensyn til udvidelsen af anvendelsesområdet til også at omfatte den
tredje form for indlandstransport, nemlig transport ad indre vandveje, er EU's
indgriben også berettiget. Samlet set vurderes, at ovenstående kun kan løses
gennem fælles regler, og at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
Regeringen er enig i, at transport af gods, herunder transport af farligt gods
langt overvejende er international i sin natur. Fælles regler er derfor det mest
hensigtsmæssige reguleringsmiddel. Videre er regeringen enig med Kommissi-
onen i, at justering af fælles regler kæver handling på EU-niveau. Regeringen
finder, at forslaget om en sammenskrivning af de eksisterende direktiver og en
udvidelse af reglerne til også at gælde transport af farligt gods på fællesskabets
indre vandveje er en naturlig ajourføring af de fælles EU-regler. Regeringen
finder således, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark finder det hensigtsmæssigt at harmonisere og forenkle EU-reglerne for
indlandstransport af farligt gods, herunder ad indre vandveje. Det gælder ud fra
en betragtning om, at en forenkling af reglerne vil gøre dem nemmere at anvende
og dermed forbedre sikkerheden og mindske de miljømæssige risici forbundet
med transport af farligt gods.
Danmark finder det hensigtsmæssigt, at forslaget lægger op til undtagelsesord-
ninger for medlemsstater uden indre vandveje. Forslaget undtager desuden
transport af farligt gods, der udføres med søgående skibe på sejlbare vandeveje,
der indgår i de indre vandveje. Danmark finder det fornuftigt, da området er til-
fredsstillende reguleret andetsteds.
Danmark finder det endvidere positivt, at forslaget fører til en regelforenkling
med en mere klar opdeling mellem, hvad der omfattes af EU direktivet og hvad
der omfattes af RID/ADR/ADN.
Danmark ønsker dog ikke at begrænse mulighederne for at fastsætte nationale und-
tagelser til ADR-reglerne, idet Danmark bl.a. finder det hensigtsmæssigt at bibe-
holde muligheden for at etablere nationale forsøgsordninger til belysning af beho-
vet for ændringer af regelsættet i lyset af den teknologiske udvikling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
348215_0009.png
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget forventes generelt at blive positivt modtaget.
8. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Det fremlagte forslag har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.
Side 9/9