Miljø- og Planlægningsudvalget 2005-06
SEK (2006) 0854 Bilag 1
Offentligt
308008_0001.png
MILJ Øst
yr elsen
Kem ika lieen h eden
26. sept em ber 2006
MAS
GRU N D N OTAT
Kommissionens anbefaling til Rådet m.h.t. mandat til Kommissionens forhandlinger på fæl-
lesskabets vegne ved det 18. partsmøde under Montreal Protokollen om beskyttelse af ozon-
laget den 30. oktober til 3. november 2006 i Delhi. SEC(2006) 854 final
1. Status
Kommissionen har den 5. juli 2006 fremsendt forslag til forhandlingsmandat for Kommissionen til
brug ved det 18. partsmøde under Montreal Protokollen til beskyttelse af ozonlaget.
Sagen forventes behandlet i Coreper og i Rådet forud for partsmødet.
2.
Formål og indhold
EU er på linie med de enkelte medlemsstater selvstændig part til protokollen, og Kommissionen
forhandler på EU's vegne forhold, som i forvejen er reguleret af forordning 2037/2000 om stoffer,
der nedbryder ozonlaget.
Forslaget skal give Kommissionen mandat til at forhandle på EU’s vegne på partsmødet på de om-
råder, hvor Kommissionen har kompetencen hertil. På de områder, hvor der er Fællesskabskompe-
tence forhandler Kommissionen i samråd med en af Rådet udpeget komité. På områder hvor der er
tale om delt kompetence skal Rådet og medlemsstaterne samarbejde tæt under forhandlingsproces-
sen.
Forslaget indebærer ,at Kommissionen på Fællesskabets vegne vil deltage aktivt i arbejdet for to
forslag til at ændre protokollen, der er fremsat med henblik på hurtigere at kunne optage nye ozon-
lagsnedbrydende stoffer under Protokollen og med henblik på at overveje optagelsen af konkrete
stoffer. Forslaget vil også give Kommissionen mandat til på Fællesskabets vegne at forhandle om
kritiske anvendelser for bl.a. methylbromid, produktion af CFCer til ”basic domestic needs” og pro-
blemer for udviklingslande med hensyn til CFCer anvendt til fremstilling af visse produkter. Forsla-
get præciserer, at den gældende EU–regulering sætter rammerne for Kommissionens forhandlinger,
herunder at holdningen forhandles med medlemstaternes delegationer på mødet. Forslaget indehol-
der i øvrigt ikke detaljerede anvisninger for holdningen til de konkrete forslag, der skal behandles på
partsmødet.
Forslaget indebærer endelig, at Kommissionen skal sikre, at eventuelle ændringer af Protokollen
skal indeholde bestemmelser, som muliggør, at Fællesskabet kan blive part til ændringen. Kommis-
sionen skal afhængigt af udfaldet af forhandlingerne efterfølgende fremsætte forslag til passende
ændringer af forordning 2037/2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget.
3.
Nærhedsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
308008_0002.png
2
Kommissionen forholder sig ikke til nærhedsprincippet.
Regeringen finder at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Forslaget har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske og administrative konsekvenser
for Danmark. Det forventes heller ikke at de beslutninger der træffes på mødet i Montreal-
protokollen vil få konsekvenser for Danmark.
Forslaget har ingen betydning for beskyttelsesniveauet.
5. Høring
Sagen har været forelagt Miljøspecialudvalget. Greenpeace og Dansk Industri støtter har tilkendegi-
vet støtte til den danske holdning, Greenpeace lægger vægt på at medlemsstater selv kan tage stil-
ling eller fremlægge forslag, hvis der ikke kan opnås enighed i EU kredsen vedrørende spørgsmål,
hvor der er tale om delt kompetence.
6. Forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingsmandatet har været behandlet på et enkelt møde i Rådets miljøgruppe, hvor der var
tilslutning fra alle lande. Kommissions forslag til mandat svarer til mandatet givet af Rådet i forbin-
delse med tidligere partsmøder under Protokollen.
7. Regeringens foreløbige holdning
Det er Danmarks holdning, at ozonlaget skal beskyttes mest muligt. Den gældende EU-regulering
indebærer et generelt højt beskyttelse niveau. Kommissionens holdning er i øvrigt i de fleste sager i
høj grad sammenfaldende med Danmarks.
Danmark er enig i forslaget til mandat, idet Danmark mener, at på områder med delt kompetence
bør der tilstræbes enighed mellem medlemslandene for at kunne optræde en block udadtil på konfe-
rencen. En sådan bestræbelse må imidlertid ikke udelukke, at hvert medlemsland i sidste instans kan
optræde selvstændigt på disse punkter.
.