Europaudvalget 2005-06
KOM (2006) 0172
Offentligt
1446342_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 24.4.2006
KOM(2006) 172 endelig
Forslag til
RÅDETS FORORDNING (EF, EURATOM)
om tilpasning af justeringskoefficienterne for vederlag og pensioner til tjenestemænd og
øvrige ansatte ved De Europæiske Fællesskaber
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446342_0002.png
BEGRUNDELSE
1) B
AGGRUNDEN FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
I henhold til vedtægtens bilag XI, artikel 4, træffes der med virkning fra den 1. januar
afgørelse om de i vedtægtens artikel 65, stk. 2, omhandlede mellemliggende
tilpasninger af vederlag og pensioner, hvis der i perioden mellem juni og december er
sket en væsentlig ændring i leveomkostningerne, idet afgørelsen træffes på grundlag af
oplysninger fra Eurostat og under hensyntagen til prognosen for købekraftsudviklingen
i den løbende årlige referenceperiode.
I givet fald forelægges Kommissionens forslag for Rådet senest i sidste halvdel af april.
Generel baggrund
I henhold til bilag XI, artikel 6, træffes der afgørelse om tilpasning for samtlige
tjenestesteder (inkl. Bruxelles), hvis tærsklen for, hvornår stigningen anses for
mærkbar, er nået for Bruxelles' vedkommende. Hvis denne tærskel ikke er nået, træffes
der kun afgørelse om tilpasning af justeringskoefficienterne for de tjenestesteder, hvor
tærsklen er blevet overskredet.
I henhold til vedtægtens bilag XI, artikel 7, er værdien af tilpasningen lig med det
internationale indeks for Bruxelles, i givet fald multipliceret med halvdelen af den
forventede specifikke indikator, hvis denne er negativ.
Den specifikke indikator er et mål for udviklingen i nettorealindkomsterne for de
nationale tjenestemænd i medlemsstaternes centraladministrationer. Eurostat har
beregnet denne indikator på grundlag af oplysninger fra de otte medlemsstater, der er
nævnt i bilag XI, artikel 1, stk. 4.
Det internationale indeks for Bruxelles er et mål for udviklingen i leveomkostningerne
i Bruxelles for EF-tjenestemænd. Eurostat har beregnet dette indeks på grundlag af
oplysninger fra de belgiske myndigheder.
Justeringskoefficienterne er lig med forholdet mellem købekraftspariteten og den
tilsvarende vekselkurs som omhandlet i vedtægtens artikel 63 og, hvis
tilpasningstærsklen ikke er nået for Bruxelles, multipliceret med værdien af
tilpasningen.
Købekraftspariteterne for vederlag danner grundlag for fastlæggelsen af
købekraftsækvivalenterne for vederlag mellem referencebyen Bruxelles og de øvrige
tjenestesteder. Eurostat har beregnet disse pariteter i forståelse med de nationale
statistiske kontorer.
Købekraftspariteterne for pensioner danner grundlag for fastlæggelsen af
købekraftsækvivalenterne for pensioner mellem referencelandet Belgien og de øvrige
bopælslande. Eurostat har beregnet disse pariteter i forståelse med de nationale
statistiske kontorer.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446342_0003.png
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Forslaget supplerer det forslag, der hvert år forelægges med henblik på tilpasning af
vederlag og pensioner.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Ikke relevant.
2) H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
Høringsmetoder, hovedmålgrupper og respondenternes overordnede profil
Forslagets enkeltelementer har været gjort til genstand for et samråd med
personalerepræsentanterne i henhold til de gældende procedurer.
Sammenfatning af svarene og den måde, der er taget hensyn til dem
I forslaget er der taget hensyn til de udtalelser, som de hørte parter har fremsat.
Ekspertbistand
Det har ikke været nødvendigt at anvende ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
- Forslaget tager sigte på en tilpasning af vederlag og pensioner i overensstemmelse
med de gældende bestemmelser.
- De gældende bestemmelser giver ikke mulighed for andre alternativer.
3) F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
I overensstemmelse med vedtægtens bilag XI, artikel 4, tager de foreslåede
foranstaltninger sigte på en tilpasning af vederlagene for de tjenestesteder, hvor der har
været en væsentlig ændring i leveomkostningerne.
Udviklingen i leveomkostningerne i Bruxelles har i perioden fra juni til december
sidste år været på
0,6 %,
udtrykt ved det internationale indeks for Bruxelles.
Uden for Belgien og Luxembourg måles udviklingen i leveomkostningerne i
referenceperioden ved hjælp af implicitte indekser, der beregnes af Eurostat. Disse
indekser svarer til produktet af det internationale indeks for Bruxelles og udviklingen i
købekraftspariteten.
Mærkbarhedstærsklen er den procentsats, der svarer til 7 % for en tolvmåneders
periode (3,5 % for en seksmåneders periode).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det implicitte indeks for vederlag har oversteget tærsklen for følgende lande og
tjenestesteder:
-
Litauen 3,9 %
Det implicitte indeks for pensioner overstiger ikke tærsklen for noget land.
Den mellemliggende tilpasning er lig med det internationale indeks for Bruxelles, i
givet fald multipliceret med halvdelen af den forventede specifikke indikator, hvis
denne er negativ.
Den forventede specifikke indikator er på
0,5 %,
hvilket betyder, at den
mellemliggende tilpasning bliver på
0,6 %.
Justeringskoefficienterne er lig med forholdet mellem den pågældende
købekraftsparitet og den tilsvarende vekselkurs, idet dette forhold, hvis
tilpasningstærsklen ikke er nået for Bruxelles, multipliceres med værdien af den
mellemliggende tilpasning.
Tilpasningen får virkning fra den 1. januar. For lande eller tjenestesteder, hvor det
implicitte indeks er på over 6,3 %, får den dog virkning fra den 16. november. For
lande eller tjenestesteder, hvor det implicitte indeks er på over 12,6 %, får den virkning
fra den 1. november.
Justeringskoefficienterne for vederlag for de lande eller tjenestesteder, hvor tærsklen er
blevet overskredet, bliver derfor med virkning fra den
1.1.2006:
- Litauen 80,1
Justeringskoefficienterne for pensioner og overførsler ændres ikke.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget er vedtægten, særlig bilag XI.
Subsidiaritetsprincippet
Forslaget vedrører et område, der henhører under Fællesskabets enekompetence.
Subsidiaritetsprincippet finder derfor ikke anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde:
- Ifølge vedtægtens bilag XI skal der vedtages en rådsforordning.
- Den finansielle byrde er en direkte følge af anvendelsen af den tilpasningsmetode, der
er foreskrevet i vedtægten.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Reguleringsmiddel/-form
Foreslået reguleringsmiddel: forordning.
Andre reguleringsmidler vil ikke være hensigtsmæssige af følgende grunde:
- Ifølge vedtægtens bilag XI skal der vedtages en rådsforordning.
4) B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
De virkninger, som tilpasningen af vederlag og pensioner har for
administrationsudgifterne og indtægterne, er nøjere beskrevet i den vedlagte
finansieringsoversigt.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446342_0006.png
Forslag til
RÅDETS FORORDNING (EF, EURATOM)
om tilpasning af justeringskoefficienterne for vederlag og pensioner til tjenestemænd og
øvrige ansatte ved De Europæiske Fællesskaber
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til protokollen vedrørende De Europæiske Fællesskabers privilegier og
immuniteter, særlig artikel 13,
under henvisning til vedtægten for tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber og til
ansættelsesvilkårene for de øvrige ansatte ved Fællesskaberne, som fastsat ved Rådets
forordning (EØF, Euratom, EKSF) nr. 259/68
1
, særlig artikel 63, 64, 65 og 82 og bilag VII,
XI og XII i vedtægten og artikel 20, stk. 1, og artikel 64 og 92 i ansættelsesvilkårene,
under henvisning til forslag fra Kommissionen, og
ud fra følgende betragtning:
(1)
I perioden fra juni til december har der været en væsentlig stigning i
leveomkostningerne i Litauen, og justeringskoefficienterne for vederlag til
tjenestemænd og øvrige ansatte bør derfor tilpasses -
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Med virkning fra den 1.1.2006 fastsættes de justeringskoefficienter, der i henhold til
vedtægtens artikel 64 finder anvendelse på vederlag til tjenestemænd og øvrige ansatte, der
gør tjeneste i et af de nedenfor anførte lande eller på et af de nedenfor anførte tjenestesteder,
således:
- Litauen 80,1
1
EFT L 56 af 4.3.1968, s. 1. Forordningen er senest ændret ved forordning (EF, Euratom) nr. 2104/2005
(EUT L 337 af 22.12.2005, s. 7).
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i Den Europæiske Unions
Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446342_0008.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAGET
Dette dokument skal ledsage og supplere begrundelsen. Derfor bør det ved udfyldelsen af
finansieringsoversigten undgås at gentage oplysninger, der findes i begrundelsen, uden at
dette dog bør gå ud over læsbarheden. Med henblik på udfyldelsen af skemaet henvises til de
særlige retningslinjer, der er udarbejdet til nærmere belysning af nedenstående punkter.
1.
FORSLAGETS BETEGNELSE:
RÅDETS
FORORDNING
(EF,
EURATOM)
om
tilpasning
af
justeringskoefficienterne for vederlag og pensioner til tjenestemænd og øvrige
ansatte ved De Europæiske Fællesskaber
2.
ABM/ABB-RAMME
AKTIVITET)
(BUDGETFORVALTNING/-OPSTILLING
EFTER
Politikområder og dermed forbundne aktiviteter:
Alle områder og aktiviteter er potentielt berørt.
3.
3.1.
BUDGETPOSTER
Budgetposternes nummer og tekst (aktionsposter og dermed forbundne poster
vedrørende teknisk og administrativ bistand (tidl. BA-poster)):
Udgifter: XX.01.01.01 Kommissionen og kapitel 11 Andre institutioner
Indtægter: 400 – Skat på lønninger og pensioner, 404 – Det særlige fradrag, 410 -
Personalets bidrag til pensionsordningen
3.2.
Foranstaltningens og de finansielle virkningers varighed:
Tidsubegrænset
3.3.
Budgetoplysninger
(indsæt om nødvendigt flere rækker):
Bidrag fra
ansøgerlandene
Udgifts-
område i de
finansielle
overslag
Budgetpost
Udgifternes art
Nye
EFTA-bidrag
XX.01.01
.01
og
kapitel 11
IOB
2
IOU
NEJ
NEJ
NEJ
Nr.
[5]
2
Ikke-opdelte bevillinger.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446342_0009.png
4.
4.1.
4.1.1.
SAMMENFATNING AF RESSOURCERNE
Finansielle ressourcer
Sammenfatning af forpligtelsesbevillinger (FB) og betalingsbevillinger (BB)
i mio. EUR (3 decimaler)
Udgiftstype
Punkt
År n
n +1
n+2
n +3
n +4
n+5
og ff.
I alt
Driftsudgifter
3
Forpligtelsesbevillinger
(FB)
Betalingsbevillinger
(BB)
8.1
a
b
Administrative udgifter inden for referencebeløbet
4
Teknisk
administrativ
(IOB)
og
bistand
8.2.4
c
SAMLET REFERENCEBELØB
Forpligtelsesbevillinger
Betalingsbevillinger
a+c
b+c
Administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
5
Personaleressourcer og
dermed
forbundne
udgifter (IOB)
Administrative
udgifter,
undtagen
udgifter
til
personaleressourcer
og
dermed
forbundne
udgifter, ikke medtaget i
referencebeløbet (IOB)
8.2.5
d
0,022
0,022
0,022
0,022
0,022
0,022
f.i.
8.2.6
e
3
4
5
Udgifter, som ikke henhører under kapitel xx 01 i afsnit xx.
Udgifter inden for artikel xx 01 04 i afsnit xx.
Udgifter inden for kapitel xx 01, som ikke henhører under artikel xx 01 04 eller xx 01 05.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446342_0010.png
Samlede anslåede finansielle omkostninger ved foranstaltningen
FB I ALT, inkl. udgifter
til personaleressourcer
BB I ALT, inkl. udgifter
til personaleressourcer
a+c
+d+
e
b+c
+d+
e
0,022
0,022
0,022
0,022
0,022
0,022
f.i.
0,022
0,022
0,022
0,022
0,022
0,022
f.i.
Samfinansiering
Hvis forslaget indebærer samfinansiering med medlemsstaterne eller med andre organer
(oplys hvilke), angives der et skøn i tabellen nedenfor over beløbet for denne samfinansiering
(der kan indsættes flere rækker, hvis der forventes samfinansiering med flere organer):
i mio. EUR (3 decimaler)
Samfinansierende
organ
År n
……………………
FB I ALT, inkl.
samfinansiering
f
a+c+
d+e+f
n+1
n+2
n+3
n+4
n+5
og ff.
I alt
4.1.2.
Forenelighed med den finansielle programmering
X
Forslaget er foreneligt med den gældende finansielle programmering.
Forslaget kræver omprogrammering af det relevante udgiftsområde i de
finansielle overslag.
Forslaget kan kræve anvendelse af bestemmelserne i den interinstitutionelle
aftale
6
(dvs. fleksibilitetsinstrumentet eller revision af de finansielle overslag).
4.1.3.
Finansielle virkninger på indtægtssiden
Forslaget har ingen indflydelse på indtægterne
X
Forslaget har finansielle virkninger - virkningerne for indtægterne er som følger:
NB: Alle enkeltheder og bemærkninger vedrørende metoden for beregning af
virkningerne for indtægterne anføres i et særskilt bilag.
6
Se punkt 19 og 24 i den interinstitutionelle aftale.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446342_0011.png
i mio. EUR (1 decimal)
Forud
for
foran-
stalt-
ningen
[År –n-1]
Efter foranstaltningens iværksættelse
Budgetpost
Indtægter
[År n] [n+1] [n+2] [n+3] [n+4] [n+5]
7
410 Pensions-
a) Indtægter i absolutte tal
bidrag
0,060
Δ
0,034
Δ
0,003
Δ
0,062
0,002
0,035
0,001
0,003
0,000
0,062
0,002
0,035
0,001
0,003
0,000
0,062
0,002
0,035
0,001
0,003
0,000
0,062
0,002
0,035
0,001
0,003
0,000
0,062
0,002
0,035
0,001
0,003
0,000
0,062
0,002
0,035
0,001
0,003
0,000
b) Ændringer i indtægterne
400 Skat
a) Indtægter i absolutte tal
b) Ændringer i indtægterne
404 Særligt
fradrag
a) Indtægter i absolutte tal
b) Ændringer i indtægterne
(Angiv hver relevant indtægtsbudgetpost og indsæt flere rækker i tabellen, hvis der
er virkninger for flere budgetposter)
4.2.
Personaleressourcer (fuldtidsækvivalenter) (herunder tjenestemænd, midlertidigt
ansatte og eksternt personale) – se nærmere under punkt 8.2.1.
År n
n+1
n+2
n+3
n+4
n+5
og ff.
Årlige behov
Personaleressourcer
i alt
5.
SÆRLIGE FORHOLD OG MÅL
Baggrunden for forslaget er beskrevet i begrundelsen. I denne del af
finansieringsoversigten anføres følgende specifikke supplerende oplysninger:
5.1.
Behov, der skal dækkes på kort eller lang sigt
Vedtægtsmæssig forpligtelse
7
Indsæt flere kolonner, hvis foranstaltningen varer længere end 6 år.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446342_0012.png
5.2.
Merværdien af Fællesskabets engagement og forslagets sammenhæng med andre
finansielle instrumenter og eventuel synergi
ikke relevant
5.3.
Forslagets mål, forventede resultater og øvrige indikatorer set i forbindelse med
ABM-rammen
ikke relevant
5.4.
Gennemførelsesmetode (vejledende)
Angiv nedenfor, hvilken eller hvilke metoder
8
der er valgt til gennemførelse af
foranstaltningen.
Central forvaltning
X
Direkte af Kommissionen: PMO
Indirekte ved delegation til:
Forvaltningsorganer
Organer oprettet af Fællesskaberne, jf. artikel 185 i
finansforordningen
Nationale offentlige organer eller public service-organer
Fælles eller decentral forvaltning
med medlemsstaterne
med tredjelande
Fælles forvaltning med internationale organisationer (angiv nærmere)
Relevante bemærkninger: Beregningsmetode: Tilpasning = Gennemførelse 2006 x 3,9 %
Foranstaltningen vedrører 15 personer i Litauen.
8
Hvis der angives flere metoder, gives der en nærmere forklaring i afsnittet "Relevante bemærkninger" i
dette punkt.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.
6.1.
OVERVÅGNING OG EVALUERING
Overvågningssystem
ikke relevant
6.2.
6.2.1.
Evaluering
Forudgående evaluering
ikke relevant
6.2.2.
Forholdsregler efter en midtvejsevaluering eller efterfølgende
(konklusioner, der kan drages af lignende tidligere erfaringer)
ikke relevant
evaluering
6.2.3.
Regler for fremtidige evalueringer og deres hyppighed
Evaluering ved udgangen af det fjerde år efter juli 2004
7.
FORHOLDSREGLER MOD SVIG
ikke relevant
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446342_0014.png
8.
8.1.
RESSOURCER
Finansielle omkostninger i forbindelse med forslagets mål
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (3 decimaler)
Beskrivelse af mål,
foranstaltninger og
output
Type
output
Gen.
snitl.
om-
kostn.
År n
Antal
output
Sam
lede
om-
kost
nin-
ger
År n+1
Antal
output
Sam
lede
om-
kost
nin-
ger
År n+2
Antal
output
Sam
lede
om-
kost
nin-
ger
År n+3
Antal
output
Sam
lede
om-
kost
nin-
ger
År n+4
Antal
output
Sam
lede
om-
kost
nin-
ger
År n+5 ff.
Antal
output
Sam
lede
om-
kost
nin-
ger
Antal
output
I ALT
Sam
lede
om-
kost
nin-
ger
OPERATIONELT
MÅL nr. 1
9
……
Foranstaltning
1……….
- Output 1
- Output 2
Foranstaltning
2……….
- Output 1
Subtotal mål 1
OPERATIONELT
MÅL nr. 2 ………
Foranstaltning 1
- Output 1
Subtotal mål 2
9
Som beskrevet under punkt 5.3.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446342_0015.png
Beskrivelse af mål,
foranstaltninger og
output
Type
output
Gen.
snitl.
om-
kostn.
År n
Antal
output
Sam
lede
om-
kost
nin-
ger
År n+1
Antal
output
Sam
lede
om-
kost
nin-
ger
År n+2
Antal
output
Sam
lede
om-
kost
nin-
ger
År n+3
Antal
output
Sam
lede
om-
kost
nin-
ger
År n+4
Antal
output
Sam
lede
om-
kost
nin-
ger
År n+5 ff.
Antal
output
Sam
lede
om-
kost
nin-
ger
Antal
output
I ALT
Sam
lede
om-
kost
nin-
ger
OPERATIONELT
MÅL nr. n
Subtotal mål n
SAMLEDE OM-
KOSTNINGER
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446342_0016.png
8.2.
8.2.1.
Administrative udgifter
Personaleressourcer – antal og type
Personale til forvaltning af foranstaltningen ved brug af eksisterende og/eller
yderligere ressourcer
(antal stillinger/fuldtidsækvivalenter)
År n
År n+1
År n+2
År n+3
År n+4
År n+5
Stillingstyper
Tjenestemænd
eller
midlertidigt
ansatte
10
(XX
01 01)
A*/
AD
B*,
C*/
AST
Personale
11
,
der
finansieres over art. XX
01 02
Andet personale
12
, der
finansieres over art. XX
01 04/05
I ALT
8.2.2.
8.2.3.
Opgavebeskrivelse
Kilde til personaleressourcer (vedtægtsomfattede)
(Hvis der er tale om mere end en kilde, angives antal stillinger fra hver kilde)
Stillinger, der i øjeblikket er afsat til forvaltningen af programmet, og som skal
erstattes eller forlænges
Stillinger, der er forhåndsallokeret i forbindelse med APS/FBF-proceduren for
år n
Stillinger, hvorom der skal ansøges i forbindelse med den næste APS/FBF-
procedure
Stillinger, som skal omfordeles under anvendelse af eksisterende ressourcer
inden for den pågældende tjeneste (intern omfordeling)
Stillinger, der er nødvendige i år n, men ikke forudset i APS/FBF-proceduren
for det pågældende år
10
11
12
Udgifter, der IKKE er medtaget i referencebeløbet.
Udgifter, der IKKE er medtaget i referencebeløbet.
Udgifter, der er medtaget i referencebeløbet.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446342_0017.png
8.2.4.
Andre administrative udgifter, der er medtaget i referencebeløbet
(XX 01 04/05 – udgifter til administrativ forvaltning)
i mio. EUR (3 decimaler)
Budgetpost
(nummer og betegnelse)
1. Teknisk og administrativ
bistand
(herunder
personaleudgifter)
Forvaltningsorganer
13
År n
År n+1
År n+2
År n+3
År n+4
År n+5
og ff.
I ALT
Anden teknisk og administrativ
bistand
- intern
- ekstern
Teknisk og
bistand i alt
administrativ
8.2.5.
Udgifter til personaleressourcer og dermed forbundne udgifter, der ikke er medtaget i
referencebeløbet
i mio. EUR (3 decimaler)
År n
År n+1
År n+2
År n+3
År n+4
År n+5
og ff.
Arten af personaleressourcer
Tjenestemænd og midlertidigt ansatte
(XX 01 01)
Personale finansieret over artikel
XX 01 02 (hjælpeansatte, nationale
eksperter, kontraktansatte osv.)
(oplys budgetpost)
Samlede udgifter til personale
ressourcer og dermed forbundne
udgifter (IKKE medtaget i
referencebeløbet)
Beregning –
tjenestemænd og midlertidigt ansatte
Der henvises om fornødent til punkt 8.2.1.
Beregning –
personale, der finansieres over artikel XX 01 02
Der henvises om fornødent til punkt 8.2.1.
13
Der skal henvises til den specifikke finansieringsoversigt for det eller de pågældende
forvaltningsorganer.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446342_0018.png
8.2.6.
Andre administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
i mio. EUR (3 decimaler)
År n
År n+1 År n+2
År n+3 År n+4
År n+5
og ff.
I ALT
XX 01 02 11 01 – Tjenesterejser
XX 01 02 11 02 – Møder og konferencer
XX 01 02 11 03 - Udvalg
14
XX 01 02 11 04 – Undersøgelser og høringer
XX 01 02 11 05 - Informationssystemer
2. Andre forvaltningsudgifter i alt (XX 01
02 11)
3.
Andre udgifter
karakter
(angiv
budgetpost)
af administrativ
hvilke, herunder
Administrative udgifter i alt, undtagen
udgifter til personaleressourcer og
dermed forbundne udgifter (IKKE
medtaget i referencebeløbet)
Beregning –
Andre administrative udgifter, der ikke er medregnet i referencebeløbet
14
Oplys, hvilken type udvalg det drejer sig om, og hvilken gruppe det tilhører.
DA
18
DA