Europaudvalget 2006
KOM (2006) 0305
Offentligt
1446471_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 15.6.2006
KOM(2006) 305 endelig
2006/0102 (CNS)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om første rate af tredje fællesskabsbidrag til Tjernobyl-reaktorfonden under Den
Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446471_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
R
EAKTORINDKAPSLINGPLANEN
Efter ulykken den 26. april 1986 blev resterne af reaktor 4 på kernekraftanlægget i Tjernobyl
(ChNPP) indkapslet under ekstremt farlige arbejdsforhold. Denne indkapsling, som aldrig
havde været tænkt som nogen varig løsning, bliver stadig mere ustabil og mindre
modstandsdygtig, bl.a. over for indsivende regnvand. Der er en risiko for, at bygningen styrter
sammen i tilfælde af jordskælv, ekstreme vejrforhold, eller en yderligere nedbrydning. Så
længe det højradioaktive materiale under indkapslingen ikke er isoleret fra det omgivende
miljø, vil der være risiko for forurening af det omliggende område og Dnipro-flodbækkenet.
Til opfølgning af et tidligere TACIS-finansieret projekt tog Kommissionen i 1995 initiativ til
at nedsætte en ekspertgruppe; denne gruppe, som bestod af eksperter fra EU og Ukraine,
skulle udarbejde og evaluere en række forskellige løsninger for miljøsikring af reaktor 4 i
Tjernobyl og dens nuværende indkapsling. Gruppen blev i 1996 udvidet med eksperter fra
USA og Japan. I november 1996 blev der forelagt en undersøgelsesrapport, med anbefalinger
til handlingsplaner og stabilisering og andre kortfristede foranstaltninger, samt forberedelse af
anlæggets miljømæssige sikring på længere sigt.
I begyndelsen af 1997 indgik G7-gruppens arbejdsgruppe for nuklear sikkerhed en aftale med
repræsentanter for Ukraines regering om en uddybelse af ovennævnte undersøgelse. I maj
1997 opstillede man i nært samarbejde med den internationale ekspertgruppe en endelig skitse
til en plan, som blev døbt reaktorindkapslingplanen (Shelter Implementation Plan - SIP).
Denne plan omfatter en række forskellige opgaver til sikring og stabilisering af indkapslingen;
de skal gennemføres over et tidsrum på omkring 10 år. Der er bl.a. tale om følgende:
stabilisering og afskærmning på kort sigt
forbedring af den nukleare sikkerhed gennem afhjælpning af vandproblemer med henblik
på eliminering af kritikalitetsrisikoen
udarbejdelse af en strategi for bortskaffelse af brændselsholdigt materiale
bygning af ny indkapsling
fjernelse af de øverste ustabile dele af den nuværende indkapsling.
Det oprindelige overslag over projektomkostningerne for tidsrummet 1998-2005 var på
768 mio. USD, inklusive et beløb på 10 mio. USD til licensstøtte.
2.
T
JERNOBYL
-
REAKTORFONDEN
På et topmøde i Denver i juni 1997 godkendte G7-gruppens stats- og regeringschefer og
formanden for Europa-Kommissionen oprettelsen af en multilateral finansieringsordning, der
skulle hjælpe Ukraine med at gennemføre reaktorindkapslingsplanen. De indgik en aftale om
et G7-bidrag, der skulle suppleres af andre donorer. Det blev også vedtaget, at Den
Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling (EBRD) skulle anmodes om at oprette og
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446471_0003.png
forvalte en særlig fond, den såkaldte Tjernobyl-reaktorfond (CSF). Den blev officielt oprettet
af EBRD's bestyrelse den 6. november 1997.
Første donationskonference blev afholdt i New York den 20. november 1997. Europa-
Kommissionen og 25 lande afgav tilsagn om bidrag på i alt ca. 400 mio. USD. Ukraine gav
tilsagn om naturalydelser til en værdi af 50 mio. USD. Dette var tilstrækkeligt til, at man
kunne gå i gang med de første opgaver under planen.
Donorforsamlingen søgte mellem 1998 og 1999 at lancere en kampagne med henblik på
indsamling af midler fra private donorer, men efter at dette initiativ var faldet negativt ud,
meddelte Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling i sin funktion af
forvaltningsorgan for CSF, at det medio 2000 ville blive nødvendigt at tilføre fonden
yderligere midler, hvis den oprindelige tidsplan skulle overholdes. Der blev så afholdt en
donationskonference i Berlin den 5. juli 2000. Den resulterede i tilsagn om ca. 320 mio. USD
fra 22 lande og Europa-Kommissionen, hvorved det samlede beløb fra de to konferencer kom
tættere på omkostningsoverslaget på 768 mio. USD (se bilag 1).
Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling indgik i medfør af fondens regler en
rammeaftale med Ukraines regering i november 1997, hvorved der åbnedes mulighed for
individuelle bistandsaftaler mellem banken og modtagerne. Banken har udarbejdet en
standardkontrakt med standardbestemmelser og -vilkår, som skal benyttes for alle tilskud fra
fonden. Indgåelse af forpligtelser og udbetaling af midler sker på grundlag af
tilskudskontrakter. Der er hidtil indgået 7 tilskudskontrakter.
Fonden bestyres af donorforsamlingen. Den består i dag af 22 donorer, medregnet Europa-
Kommissionen og Ukraine. Forsamlingen giver tilladelse til indgåelse af tilskudskontrakter,
overvåger bankens gennemførelse heraf, fører tilsyn med de finansierede aktiviteters
effektivitet, og godkender fondens årlige budget og finansrapporter. Det første møde blev
afholdt den 12. december 1997. Forsamlingens formand er i øjeblikket dr. Hans Blix
(Sverige).
Foranstaltningerne i reaktorindkapslingsplanen udgør et sammenhængende hele, og det er
derfor afgørende, at planen gennemføres under én samlet ordning. Grundlaget herfor er
reaktorfondens vedtægter. De indeholder regler for levering af serviceydelser og materialer.
Det hedder bl.a. heri, at EBRD's politik og regler for indkøb skal anvendes på tilskud, der
ydes ved hjælp af midlerne fra fonden, dog således at der principielt kun indkøbes varer og
tjenesteydelser fra bidragerlandene og lande, hvori banken er aktiv. Det er derfor nødvendigt,
at Kommissionens tilskudsaftale med Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling
baseres på en fælles aftale om, at EU's enkelte medlemsstater ikke må behandles forskelligt.
Der tages i hvert enkelt tilfælde stilling til, hvorvidt et tredjeland kan deltage i udbuddene.
3.
F
ÆLLESSKABETS BIDRAG TIL
T
JERNOBYL
-
REAKTORFONDEN
Europa-Kommissionens første tilsagn om et bidrag til Tjernobyl-reaktorfonden blev afgivet i
1997 (100 mio. USD); det blev fulgt op med Rådets afgørelse 98/381/EF af 5. juni 1998 om et
fællesskabsbidrag til Tjernobyl-reaktorfonden under Den Europæiske Bank for Genopbygning
og Udvikling
1
. Dette bidrag blev reelt finansieret over Fællesskabets 1998- og 1999-budget.
1
EFT L 171 af 17.6.1998, s. 31
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446471_0004.png
Kommissionens andet bidrag (100 mio. EUR) blev vedtaget ved Rådets afgørelse
2001/824/EF.
Kommissionen forelagde første statusrapport om implementeringen af Tjernobyl-
reaktorfonden i oktober 1999, som fastsat i artikel 3, stk. 2, i afgørelse 98/381/EF
2
. Anden
statusrapport blev forelagt i 2001
3
, og tredje i 2004
4
.
Tjernobyl-reaktorfonden er et meget vigtigt redskab i arbejdet på at hjælpe Ukraine med at
løse problemerne efter Tjernobyl-ulykken. Fællesskabet er så langt den største bidragsyder til
fonden, og dets fortsatte medvirken er nødvendig for en vellykket gennemførelse af projektet.
Dette erkendes også i Tacis-forordningen for 2000-2006, hvori det udtrykkeligt fastslås, at
relevante EU-støttede internationale initiativer såsom G7/EU-initiativet vedrørende
nedlukning af Tjernobyl-anlægget har den allerhøjeste prioritet
5
.
Med udgangspunkt i nedenstående finansielle overslag har Den Europæiske Bank for
Genopbygning og Udvikling meddelt, at fonden må tilføres nye midler - dvs. de
bidragsydende parter må afgive tilsagn herom - inden der kan indgås kontrakt om den nye
indkapsling (der skal bygges i 2006). På en konference i London i maj 2005 gav de største
donorer tilsagn om at ville yde omkring 173 mio. EUR, således at Tjernobyl-projekterne
kunne videreføres og bringes til en vellykket afslutning. I dette tal er medregnet de
49,1 mio. EUR, som Kommissionen har givet tilsagn om (svarende til den sædvanlige
byrdefordeling mellem medlemmerne af ex-G7 plus EF). Det af Kommissionen lovede beløb
forventes udbetalt i tidsrummet 2006-2009.
Formålet med nærværende forslag er at anmode Rådet om at vedtage en afgørelse om første
rate af tredje fællesskabsbidrag, dvs. et beløb på 14,4 mio. EUR. Det foreslåede nye bidrag
omfattes også af de relevante bestemmelser i artikel 1 og 3 i Rådets afgørelse 98/381/EF af
5. juni 1998. For restbeløbet, dvs. de 34,7 mio. EUR, der skal udbetales i tidsrummet 2007-
2009, vil der blive udarbejdet en ny afgørelse.
Bidraget ydes i medfør af artikel II, afdeling 2.02 i fondens vedtægter og baseres på en formel
bidragsaftale i form af en brevveksling mellem Europa-Kommissionen og Den Europæiske
Bank for Genopbygning og Udvikling.
4.
T
JERNOBYL
-
REAKTORFONDEN
- F
INANSIEL STATUSOPGØRELSE
Fondens finansielle status var den 31. oktober 2005 som følger:
det samlede bidrag til Tjernobyl-reaktorfonden andrager ca. 658,6 mio. EUR, medregnet
Ukraines bidrag på 50 mio. USD i naturalydelser
der er indgået tilskudsaftaler mellem donorerne og Den Europæiske Bank for
Genopbygning og Udvikling for omkring 446,5 mio. EUR
der er indgået kontrakter for 323,4 mio. EUR
2
3
4
5
KOM(1999) 470 af 12.10.1999
KOM(2001) 251 af 29.5.2001
KOM(2004) 481 af 14.7.2004
Rådets forordning 99/2000, artikel 2, stk. 5, litra c)
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446471_0005.png
der er udbetalt 248,5 mio. EUR.
I den finansielle redegørelse i tredje statusrapport blev det gjort klart, at
projektomkostningerne måtte revideres på baggrund af de omkostningsoverslag, der var
blevet udarbejdet på grundlag af det konkrete konstruktionsarbejde. Den Europæiske Bank for
Genopbygning og Udvikling forelagde således medio 2004 et overslag på 1 091 mio. USD
6
(mod det oprindelige overslag på 768 mio. USD), med projektafslutning sidst i 2008 (mod
tidligere 2007). Der er to grundlæggende forskelle mellem 1997- og 2004-overslaget. For det
første var der i det oprindelige overslag ikke taget højde for forskellige opgaver, som man
siden har fundet nødvendige, såsom fjernelse af udluftningsskakt, midlertidig opbevaring af
radioaktivt materiale, ejerens ingeniøropgaver samt nedbrydningsbygning og -udstyr, hvorved
omkostningerne øgedes til 876,82 mio. USD. Det oprindelige overslag tog heller ikke højde
for prisstigninger, risici og nødreserver i forbindelse med den nye indkapsling; dette tal
andrager yderligere 214,2 mio. USD.
På CFS-donorforsamlingen den 22. november 2005 meddelte Den Europæiske Bank for
Genopbygning og Udvikling, at de bud på den nye indkapsling, som var indløbet, langt
oversteg den skønnede pris, hvorfor det blev nødvendigt med yderligere midler ud over dem,
der allerede var givet tilsagn om på de tre konferencer. Først efter afslutningen af
udbudsproceduren ville det stå klart, hvor stor en eventuel manko ville være.
Tilsagn om bidrag til Tjernobyl-reaktorfonden
Bidragsyder
Valuta
Belgien
Canada
Danmark
EF
Finland
Frankrig
Grækenland
Irland
Island
Italien
Japan
Kuwait
Luxemburg
Nederlandene
Norge
Polen
EUR
USD
EUR
USD
EUR
EUR
EUR
EUR
USD
USD
USD
USD
EUR
NLG
USD
EUR
Bidrag
før juli 2000
Bidrag
2 500 000
20 000 000
2 500 000
100 000 000
2 500 000
18 520 000
2 500 000
2 515 790
10 000
16 820 000
22 500 000
4 000 000
2 500 000
6 000 000
5 000 000
2 500 000
EUR
NKR
Donationskonferencen
i Berlin 2000
Valuta
EUR
USD
EUR
EUR
EUR
EUR
EUR
EUR
USD
EUR
USD
USD
Bidrag (1 EUR = 0,95 USD)
600 000
13 000 000
2 500 000
100 000 000
1 000 000
23 250 000
2 500 000
3 085 000
15 000
17 820 000
22 500 000
2 000 000
0
3 000 000
20 000 000
Yderligere bilateralt løfte om
3 000 000 EUR bebudet
6
Tallene blev fremført på CSF-donorforsamlingen den 22. juni 2004. EBRD meddelte, at der med den
daværende vekselkurs (1 EUR = 1,23 USD) var tale om en manko svarende til 245 mio. EUR.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446471_0006.png
Portugal
Schweiz
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Tyskland
UK
Ukraine
USA
Østrig
Mellemresultat
1EUR = 0.95USD
I alt
USD
EUR
EUR
-
USD
EUR
USD
USD
USD
USD
EUR
USD
EUR
USD
EUR
200 000
4 000 000
2 000 000
-
3 000 000
2 500 000
23 610 000
16 820 000
50 000 000
78 000 000
2 500 000
~ 395 000 000
~415 789 000
USD
SFR
USD
USD
SEK
USD
USD
USD
EUR
200 000
7 000 000
0
300 000
2 000 000
24 000 000
25 610 000
18 320 000
0
80 000 000
2 500 000
~ 321 767 250
~338 702 368
~ 716 767 250
~754 491 368
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446471_0007.png
2006/0102 (CNS)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om første rate af tredje fællesskabsbidrag til Tjernobyl-reaktorfonden under Den
Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 308,
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab, særlig
artikel 203,
under henvisning til forslag fra Kommissionen,
7
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
8
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Fællesskabet har et klar politisk ønske om at støtte Ukraines bestræbelser på at
afhjælpe følgerne af den ulykke, der indtraf den 26. april 1986 på kernekraftværket i
Tjernobyl, og har derfor allerede ydet forskellige bidrag til den Tjernobyl-reaktorfond,
der blev oprettet under Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling, nemlig
90,5 mio. EUR i tidsrummet 1999-2000 i medfør af Rådets afgørelse 98/381/EF,
Euratom
9
, og yderligere 100 mio. EUR i tidsrummet 2001-2005 i medfør af Rådets
afgørelse 2001/824/EF, Euratom
10
.
Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling har i sin egenskab af forvalter
af Tjernobyl-reaktorfonden bekræftet over for donorforsamlingen, at der er en manko
på omkring 250 mio. EUR, og at der mangler tilstrækkelige bevillinger til indgå
kontrakt om den nye indkapsling. Nye tilsagn fra bidragsyderne var nødvendige i
2005, hvis en yderligere forsinkelse af projektet skulle undgås.
Ex-G7 medlemmerne og EF, som har ydet de største bidrag til Tjernobyl-
reaktorfonden, har indgået en principaftale om, at fonden skal tilføres yderligere
bidrag på basis af den sædvanlige byrdefordeling mellem bidragsyderne.
Det fastslås i artikel 2, stk. 5, litra c), i Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 99/2000 af
29. december 1999 om bistand til partnerstater i Østeuropa og Centralasien, at et af de
vigtigste punkter inden for nuklear sikkerhed er "at bidrage til relevante EU-støttede
EUT C
EUT C
EFT L 171 af 17.6.1998, s. 31
EFT L 308 af 27.11.2001, s. 25
(2)
(3)
(4)
7
8
9
10
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446471_0008.png
internationale initiativer, såsom G7/EU-initiativet med henblik på nedlukning af
Tjernobyl-anlægget"
11
.
(5)
Kommissionen foreslog i en meddelelse, som den sendte til Rådet og Europa-
Parlamentet den 6. september 2000, at Fællesskabets finansielle støtte til nuklear
sikkerhed i de nye uafhængige stater og landene i Central- og Østeuropa fra 2001
skulle finansieres over én enkelt budgetpost for finansiel bistand til nuklear sikkerhed i
de nye uafhængige stater
12
.
EBRD's indkøbsregler finder anvendelse på tilskud, der ydes fra Tjernobyl-
reaktorfonden, dog således at der principielt kun indkøbes varer og tjenesteydelser,
som fremstilles i eller leveres fra donorlandene eller lande, hvori banken er aktiv.
Disse regler afviger fra de bestemmelser, der gælder for foranstaltninger, der direkte
finansieres via TACIS-programmet, og dette program kan derfor ikke dække det
bidrag, som denne afgørelse vedrører.
Der bør derfor drages omsorg for, at Det Europæiske Fællesskabs enkelte
medlemsstater ikke behandles forskelligt i de indkøbsforanstaltninger, der iværksættes
på grundlag af EBRD's regler vedrørende Tjernobyl-reaktorfonden, uanset om de har
indgået individuelle bidragsaftaler med banken eller ej.
Det vil også være formålstjenligt, at der åbnes mulighed for efter stillingtagen i hvert
enkelt tilfælde at indgå indkøbsaftaler med lande, som ikke udgør en del af EU, og
lande, som ikke er TACIS-partnerlande, hvor dette er til nytte for projekter i
forbindelse med planen for indkapsling af Tjernobyl-anlægget.
Traktaterne indeholder ikke anden hjemmel end EF-traktatens artikel 308 og Euratom-
traktatens artikel 203 for vedtagelse af denne afgørelse -
(6)
(7)
(8)
(9)
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
Fællesskabet yder et bidrag på 14,4 mio. EUR til Den Europæiske Bank for Genopbygning og
Udvikling (EBRD) med henblik på Tjernobyl-reaktorfonden i 2006.
Bevillingerne godkendes af budgetmyndigheden inden for rammerne af det finansielle
overslag.
Artikel 2
1.
Dette bidrag til Tjernobyl-reaktorfonden forvaltes af Kommissionen i
overensstemmelse med den finansforordning, der gælder for De Europæiske
Fællesskabers almindelige budget, under overholdelse af principperne om en
forsvarlig og effektiv forvaltning.
11
12
EFT L 12 af 18.1.2000, s. 1
KOM(2000) 493 endelig
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen fremsender alle relevante oplysninger til Revisionsretten og anmoder
Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling om alle yderligere
oplysninger, som Revisionsretten måtte ønske, for så vidt angår de aspekter af
forvaltningen af Tjernobyl-reaktorfonden, der vedrører Fællesskabets bidrag.
2.
Kommissionen drager omsorg for, at medlemsstaterne ikke behandles forskelligt for
så vidt angår de indkøbsordninger, der iværksættes på grundlag af tilskud fra fondens
midler.
Artikel 3
Fællesskabets bidrag ydes på grundlag af en formel bidragsaftale mellem Kommissionen og
Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling, jf. artikel II, afdeling 2.02 i
Tjernobyl-reaktorfondens vedtægter.
Artikel 4
Kommissionen forelægger årligt Europa-Parlamentet og Rådet en statusrapport om
forvaltningen af Tjernobyl-reaktorfonden.
Udfærdiget i Bruxelles
På Rådets vegne
Formand
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446471_0010.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
FORSLAGETS BETEGNELSE
Forslag til rådsafgørelse om første rate af tredje fællesskabsbidrag til Tjernobyl-reaktorfonden
under Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling
2.
ABM/ABB-RAMME
Politikområder og dermed forbundne aktiviteter:
Forbindelser til Østeuropa, Kaukasus og de centralasiatiske republikker (kapitel
19.06).
Fællesskabets bidrag til Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling med
henblik på Tjernobyl-reaktorfonden.
3.
3.1.
BUDGETPOSTER
Budgetposter, og herunder:
Foranstaltningen finansieres over den eksisterende budgetpost 19 06 06
(Fællesskabets bidrag til Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling med
henblik på Tjernobyl-reaktorfonden)
3.2.
Foranstaltningens og de finansielle virkningers varighed:
Beløbet tildeles i 2006. Bevillingen forventes ikke fornyet.
Resten af det beløb, hvorom der er givet tilsagn, (34,7 mio. EUR), og som kommer
til udbetaling i 2007-2009, vil blive genstand for en ny afgørelse.
3.3.
Budgetoplysninger:
Bidrag
EFTA
fra
Bidrag
ansøger-
landene
fra
Udgifts-
område i de
finansielle
overslag
Budgetpost
Udgifternes art
Nye
19.06.06
Ikke-
obliga-
toriske
Opdelte
13
Nej
Nej
Nej
Nr. […]
13
Opdelte bevillinger
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446471_0011.png
4.
4.1.
4.1.1.
SAMMENFATNING AF RESSOURCERNE
Finansielle ressourcer
Sammenfatning af forpligtelsesbevillinger (FB) og betalingsbevillinger (BB)
i mio. EUR (tre decimaler)
Udgiftstype
Driftsudgifter
14
Forpligtelsesbevillinger (FB)
Betalingsbevillinger (BB)
8.1
a
b
14 400
14 400
14 400
14 400
Punkt
2006
2007
2008
2009
2010
2011
I alt
Administrative udgifter inden for referencebeløbet
15
Faglig og administrativ
bistand (IOB)
8.2.4
c
SAMLET REFERENCEBELØB
Forpligtelsesbevillinger
Betalingsbevillinger
a+c
b+c
14 400
14 400
14 400
14 400
Administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
16
Personaleressourcer
og
dermed forbundne udgifter
(IOB)
Andre
administrative
udgifter end udgifter til
personaleressourcer
og
dermed forbundne udgifter,
der ikke er medtaget i
referencebeløbet (IOB)
8.2.5
d
PM
8.2.6
e
0 002
0 002
Samlede anslåede finansielle omkostninger ved foranstaltningen
FB I ALT, inkl. udgifter
til personaleressourcer
BB I ALT, inkl. udgifter
til personaleressourcer
a+c
+d+
e
b+c
+d+
e
14 402
14 402
14 402
14 402
Samfinansiering
14
15
16
Udgifter, som ikke hører under kapitel 19 01 i afsnit 19
Udgifter under artikel 19 01 04 i afsnit 19
Udgifter under kapitel 19 01, undtagen artikel 19 01 04 eller 19 01 05
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446471_0012.png
Ikke relevant
4.1.2.
Forenelighed med den finansielle programmering
Forslaget er foreneligt med den gældende finansielle planlægning.
Forslaget kræver ny planlægning af de relevante poster i de finansielle
overslag.
Forslaget kan kræve anvendelse af bestemmelserne i den interinstitutionelle
aftale (dvs. fleksibilitetsinstrumentet eller revision af de finansielle overslag)
17
4.1.3.
Finansielle virkninger på indtægtssiden
Forslaget har ingen indflydelse på indtægterne
Forslaget har finansielle virkninger - Virkningerne på indtægterne er som
følger:
4.2.
Personaleressourcer (fuldtidsækvivalenter) (herunder tjenestemænd, midlertidigt
ansatte og eksternt personale) – se nærmere under punkt 8.2.1.
Årlige behov
Personalebehov i alt
5.
5.1.
2006
0,6
2007
2008
BESKRIVELSE OG MÅL
Behov, der skal dækkes på kort eller lang sigt.
I 1996 undersøgte en international gruppe af eksperter fra EU, USA og Ukraine
muligheden for en række alternative løsninger til miljøsikring af Tjernobyl-reaktor 4
og dens nuværende indkapsling. Undersøgelsesrapporten indeholder forslag med
anbefalinger til handlingsplaner og stabilisering og andre kortfristede
foranstaltninger, samt forberedelse af anlæggets miljømæssige sikring.
Først på året 1997 indgik G7-gruppens arbejdsgruppe for nuklear sikkerhed en aftale
med repræsentanter for Ukraines regering om en uddybelse af ovennævnte
undersøgelse. Følgelig færdiggjordes et tværfagligt byggestyringsprogram med
navnet reaktorindkapslingsplanen (SIP), der er udarbejdet i nært samarbejde med de
europæiske, amerikanske og ukrainske eksperter. Ifølge planen skal der udføres en
række reparationer på indkapslingen til at miljøsikre og stabilisere den. Der blev
oprettet en særlig fond til finansiering af indkapslingsplanen, Tjernobyl-
reaktorfonden (CSF), og Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling
forvalter fonden.
De samlede omkostninger ved Tjernobyl-reaktorfondprojektet blev oprindeligt
anslået af den ekspertgruppe, som har udviklet projektet, til omkring 768 mio. USD
17
Jf. punkt 19 og 24 i den institutionelle aftale
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446471_0013.png
for perioden 1998-2005, inklusive et beløb til licensstøtte. Den Europæiske Bank for
Genopbygning og Udvikling har angivet et udgiftsbeløb på 1 091 mio. USD på
grundlag af nye udgiftsoverslag baseret på det konkrete konstruktions- og
ingeniørarbejde. Det foreslåede nye bidrag fra Fællesskabet på 14,4 mio. EUR udgør
den første rate af det beløb på 49,1 mio. EUR, som Kommissionen gav tilsagn om, til
dækning af mankoen på ca. 250 mio. EUR for at afslutte projektet
18
.
Indkapslingsplanen er blevet finansieret over budgetpost 19 06 06 (Fællesskabets
bidrag til Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling med henblik på
Tjernobyl-reaktorfonden). Det nuværende bidrag er et supplement til finansiering af
de ekstraudgifter, der er nødvendige til at afslutte projektet, og som EBRD fremlagde
dokumentation for på donorforsamlingen.
5.2.
Merværdien af Fællesskabets engagement og sammenhængen mellem forslaget og
andre finansielle instrumenter og mulighed for synergi
Tjernobyl-reaktorfonden er et vigtigt redskab i arbejdet på at hjælpe Ukraine med at
imødegå en større sikkerhedsrisiko for Ukraine selv og resten af Europa. Det centrale
element i arbejdet er at miljøsikre det beskadigede Tjernobyl-anlæg. Da Fællesskabet
er langt den største donor, er dets bidrag af afgørende betydning for projektets
succes.
5.3.
Forslagets mål, forventede resultater og relaterede indikatorer i forbindelse med
ABM-rammen
Reaktorindkapslingsplanen omfatter følgende større tekniske foranstaltninger, som
skal gennemføres over perioden op til 2010/2011
stabilisering af den nuværende indkapsling i det omfang, som er nødvendigt til, at
følgende skridt kan tages
afskærmning med henblik på strålingsbeskyttelse
forbedring af den nukleare sikkerhed gennem afhjælpning af vandproblemer med
henblik på eliminering af kritikalitetsrisikoen
bygning af ny indkapsling
fjernelse af de øverste ustabile dele af den nuværende indkapsling
analyse af brændselsholdigt materiale og udarbejdelse af en strategi for
bortskaffelse af brændselsholdigt materiale.
De samlede omkostninger til foranstaltningen anslås til 1 091 mio. USD, herunder et
beløb til licensstøtte. Indholdet af reaktorindkapslingsplanen blev forklaret i
enkeltheder for Phare/Tacis-ekspertgruppen vedrørende nuklear sikkerhed den 27.
maj 1997 og fulgt op igen den 20. december 2000. Phare/Tacis-ekspertgruppen
vedrørende nuklear sikkerhed modtog den 28. april 2004 en ajourføring af de
18
Dette tal skal måske revideres igen, hvis der er betydelig forskel mellem de skønnede udgifter og
udbudsprisen for den nye indkapsling, som ikke er omfattet af reserven til uforudsete udgifter
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446471_0014.png
reviderede udgifter og tidsplaner. Den 20. september 2004 fik Rådets COEST-gruppe
også forelagt enkelthederne i de reviderede udgifter og tidsplaner.
Bistanden er ganske vist specifikt rettet mod Ukraine, men fordelene ved nuklear
sikkerhed er globale og betyder en supplerende miljøsikkerhed for Den Europæiske
Unions medlemsstater.
5.4.
Gennemførelsesmetode (indikativ)
Fælles forvaltning med internationale organisationer
Bemærkninger:
Reaktorindkapslingsplanen finansieres ved Tjernobyl-reaktorfonden, som
administreres af Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling. Banken
indberetter til donorforsamlingen, som Europa-Kommissionen er medlem af.
Forsamlingen godkender de tilskud, der ydes til finansiering af specifikke projekter.
6.
OVERVÅGNING OG EVALUERING
Donorforsamlingen overvåger og fører tilsyn med aktionerne som led i SIP. EBRD
sender i sin egenskab af fondens administrator en periodisk rapport (mindst to gange
om året) til donorerne.
I medfør af artikel 3, stk. 2, i Rådets afgørelse 98/381/EF forelagde Kommissionen
første statusrapport om forvaltningen af Tjernobyl-reaktorfonden i oktober 1999
19
,
anden rapport blev forelagt i september 2001
20
og den tredje i juli 2004
21
.
Ifølge artikel 4 i denne afgørelse forelægger Kommissionen årligt Europa-
Parlamentet og Rådet en statusrapport om forvaltningen af Tjernobyl-reaktorfonden.
7.
F
ORHOLDSREGLER MOD SVIG
EBRD sender en periodisk rapport om projektforløb og finansiering til
donorforsamlingen, som Europa-Kommissionen er medlem af. Revisionsretten vil
kunne foretage revision som angivet i brevvekslingen med EBRD.
8.
8.1.
RESSOURCER
Finansielle udgifter i forbindelse med forslagets mål
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (3 decimaler)
(Beskrivelse af mål,
2006
2007
2008
I ALT
19
20
21
KOM(1999) 470 af 12.10.1999
KOM(2001) 251 af 29.5.2001
KOM(2004) 481 endelig af 14.7.2004
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446471_0015.png
aktioner og output)
Antal
output
Udgif-
ter i alt
14 400
Antal
output
Udgif-
ter i alt
Antal
output
Udgif-
ter i alt
Antal
output
Udgif-
ter i alt
14 400
3. fællesskabsbidrag til
EBRD til Tjernobyl-
reaktorfonden
(første
rate)
UDGIFTER I ALT
14 400
14 400
8.2.
8.2.1.
Administrative udgifter
Antal og type personaleressourcer
Stillingstype
Personale til forvaltning af foranstaltningen ved hjælp af eksisterende og/eller
yderligere ressourcer (antal stillinger/fuldtidsækvivalenter)
2006
A*/AD
Tjenestemænd
eller
midlertidigt
ansatte
22
(19
01 01)
B*,
C*/AST
0,25
0,25
0,10
2007
2008
I ALT
0,60
Den faktiske afsættelse af de nødvendige administrative ressourcer afhænger af
Kommissionens årlige afgørelse om ressourcetildeling, bl.a. under hensyn til antallet
af ansatte og de supplerende beløb, som budgetmyndigheden måtte have tildelt.
8.2.2.
Opgavebeskrivelse
8.2.3.
Administrativ opfølgning.
Mødedeltagelse.
Udarbejdelse af rapporter.
Kilder til personaleressourcer (vedtægtsomfattede)
Stillinger, der i øjeblikket er afsat til forvaltningen af programmet, og som skal
erstattes eller forlænges
8.2.4.
Andre administrative udgifter, der er medtaget i referencebeløbet (19 01 04/05 –
Udgifter til administrativ forvaltning)
Ikke relevant
8.2.5.
Finansielle udgifter til personaleressourcer og dermed forbundne udgifter, der ikke er
medtaget i referencebeløbet
22
Udgifter hertil er IKKE medtaget i referencebeløbet
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446471_0016.png
mio. EUR (3 decimaler)
Type personaleressourcer
2006
PM
2007
2008
Tjenestemænd og midlertidigt personale (19 01 01)
Personale, som finansieres ved artikel 19 01 02 (hjælpeansatte,
nationale eksperter, kontraktansatte osv.)
0
Samlede omkostninger til personaleressourcer og dermed
forbundne udgifter (der IKKE er medtaget i referencebeløbet)
PM
Behovet for personaleressourcer skal dækkes inden for tildelingen til det forvaltende
GD inden for rammerne af den årlige tildelingsprocedure (jf. 8.2.1)
8.2.6.
Andre administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
mio. EUR (3 decimaler)
2006
19 01 02 11 01 – Missioner
19 01 02 11 02 – Møder og konferencer
19 01 02 11 03 – Udvalg
19 01 02 11 04 – Undersøgelser og konsultationer
19 01 02 11 05 – Informationssystemer
0.002
2007
2008
I ALT
0.002
2
Andre udgifter til forvaltning – i alt
(19 01 02 11)
Andre udgifter af administrativ art
0.002
0.002
3
Administrative
udgifter
i
alt,
bortset
fra
personaleudgifter og dermed forbundne udgifter (der
IKKE er medtaget i referencebeløbet)
0.002
0.002
DA
16
DA