Retsudvalget 2006
KOM (2006) 0383
Offentligt
1446543_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 12.7.2006
KOM(2006) 383 endelig
2006/0125 (CNS)
2006/0126 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 2424/2001 om udviklingen af anden generation af
Schengen-informationssystemet (SIS II)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om ændring af afgørelse 2001/886/RIA om udviklingen af anden generation af
Schengen-informationssystemet (SIS II)
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
kom (2006) 0383 - Ingen titel
1446543_0002.png
BEGRUNDELSE
1) B
AGGRUND FOR FORSLAGET
110
Begrundelse og formål
Ved forordning (EF) nr. 2424/2001 og afgørelse 2001/886/RIA pålagde Rådet
Kommissionen at udvikle anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II).
Formålet med disse forslag er at ændre ovennævnte forordning og afgørelse med
henblik på at forlænge fristen for udviklingen af SIS II til 31. december 2007 og sikre
de nødvendige budgetbevillinger. Det fastlægges desuden, at systemet under dets
udvikling skal placeres i Frankrig og Østrig.
120
Generel baggrund
Schengen-informationssystemet (SIS), der er oprettet i henhold til bestemmelserne i
afsnit IV i Schengen-konventionen af 1990 om gennemførelse af Schengen-aftalen af
14. juni 1985 om gradvis ophævelse af kontrollen ved de fælles grænser, er et vigtigt
instrument for anvendelsen af Schengen-reglerne som integreret i Den Europæiske
Union. Det nuværende SIS er ikke konstrueret til at betjene det øgede antal
medlemsstater efter EU’s udvidelse og de andre lande, der vil blive tilkoblet SIS II. For
desuden at drage nytte af den seneste udvikling inden for informationsteknologien og
give mulighed for at indføje nye funktioner blev det derfor i 2001 besluttet at udvikle
en ny, andengenerationsudgave af Schengen-informationssystemet (SIS II).
Flere faktorer forklarer, hvorfor det er nødvendigt at forlænge Rådets oprindelige
mandat til Kommissionen med endnu et år, bl.a. måtte arbejdet midlertidigt afbrydes
som følge af en kendelse afsagt af Retten i Første Instans, som senere blev trukket
tilbage, om den offentlige udbudsprocedure for udviklingen af SIS II. Det forhold at
kommunikationsinfrastrukturen S-Testa, finansieret under IDBAC-programmet, ikke
vil blive operationel som planlagt i den oprindelige test-fase, og den manglende
forberedelse og usikkerhed med hensyn til de nationale anlæg samt selve projektets
kompleksitet har også haft en negativ indflydelse på planlægningen.
Valget af anlæggene i Frankrig og Østrig til udvikling af systemet følger Rådets
konklusioner fra mødet den 29. april 2004, hvor Rådet blev enigt om at:
“1. SIS II's centrale del placeres i Strasbourg, og Frankrig får ansvaret for den
operationelle forvaltning og forbindelserne til Kommissionen for så vidt angår dette
anlæg.
2. Business Continuity Site placeres i Salzburg under forudsætning af, at der foretages
en række tilpasninger, som er nødvendige, inden anlægget bliver operationelt. I så fald
får Østrig ansvaret for den operationelle forvaltning og forbindelserne til
Kommissionen for så vidt angår dette anlæg”.
130
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
- Konventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen (artikel 92-119)
- Rådets forordning (EF) nr. 871/2004 af 29. april 2004 om indførelse af nye funktioner
DA
2
DA
kom (2006) 0383 - Ingen titel
1446543_0003.png
i Schengen-informationssystemet, bl.a. med henblik på terrorismebekæmpelse
- Rådets afgørelse 2005/211/RIA af 24. februar 2005 om indførelse af nye funktioner i
Schengen-informationssystemet, herunder i forbindelse med terrorismebekæmpelse
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1160/2005 af 6. juli 2005 om
ændring af konventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen af 14. juni 1985 om
gradvis ophævelse af kontrollen ved de fælles grænser med hensyn til adgang til
Schengen-informationssystemet for de tjenester i medlemsstaterne, der har ansvaret for
udstedelse af registreringsattester for motorkøretøjer
Konventionen og de tre retsakter, der er nævnt ovenfor, udgør det nuværende
retsgrundlag for SIS, som vil blive erstattet af det fremtidige SIS II. Kommissionen har
fremsat forslag til en forordning og en afgørelse om oprettelse, drift og brug af SIS II,
dokument KOM (2005) 230 og 236, samt et andet forslag til en forordning om adgang
til SIS II for de tjenester i medlemsstaterne, der har ansvaret for udstedelse af
registreringsattester for motorkøretøjer, dokument KOM (2005) 237.
141
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Ikke relevant
2) H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER
211
Høring af interesserede parter
Høringsmetoder, hovedmålgrupper og respondenternes overordnede profil
Medlemsstaternes eksperter er tæt involveret i udviklingen af SIS II, specielt inden for
rammerne af SIS II-udvalget.
212
Resumé af svarene og af, hvordan der er taget hensyn til dem
Ikke relevant
Ekspertbistand
229
Der har ikke været behov for ekstern ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
230
Der kræves ingen konsekvensanalyse for dette forslag, som ikke indgår i
Kommissionens arbejdsprogram for 2006.
3)
305
FORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
Formålet med forslagene er at ændre forordning (EF) nr. 2424/2001 og afgørelse
2001/886/RIA med henblik på at forlænge fristen for udviklingen af SIS II til
31. december 2007 og udpege de steder, hvor SIS II skal installeres og udvikles
DA
3
DA
kom (2006) 0383 - Ingen titel
endeligt. Dette indebærer en forpligtelse for værtsmedlemsstaterne til at stille de
nødvendige infrastrukturer og midler til rådighed, hvortil de kan modtage støtte fra EU.
310
Retsgrundlag
Forordningen har retsgrundlag i artikel 66 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Fællesskab. Henvisningen til traktaten er den samme som i den ændrede retsakt.
Afgørelsen har retsgrundlag i artikel 30, stk. 1, litra a), artikel 31, stk. 1, litra a) og b),
og artikel 34, stk. 2, litra c) i traktaten om Den Europæiske Union. Henvisningerne til
traktaten er de samme som i den ændrede retsakt.
320
Subsidiaritetsprincippet
321
Formålet med den foreslåede foranstaltning, nemlig at oprette et fælles system til
udveksling af oplysninger vedrørende bestemte kategorier af personer og genstande via
et edb-baseret informationssystem, kan ikke realiseres af de enkelte medlemsstater.
SIS II er nødvendigt til gennemførelsen af EU’s fælles politikker. Det er især en
forudsætning for at sikre et område uden kontrol ved de indre grænser.
Fællesskabets opgave er begrænset til udviklingen af den centrale del af SIS II og dets
kommunikationsinfrastruktur. Medlemsstaterne har ansvaret for at udvikle nationale
systemer, der skal sikre slutbrugerne adgang til de servicer, der ydes af SIS II.
Forslagene er derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.
Proportionalitetsprincippet
324
327
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde:
331
Medlemsstaterne har beføjelse til at træffe alle administrative og finansielle ordninger
til gennemførelse af deres nationale systemer. Forberedelserne i de enkelte lande skal
dog passe ind i den overordnede planlægning for udviklingen af SIS II. Kommissionen
leverer de tekniske specifikationer for de nationale grænseflader, således at der sikres
en gnidningsløs sammenkobling af og fejlfri dataudveksling mellem de nationale
systemer og SIS II.
Forordning (EF) 2424/2001 og afgørelse 2001/886/RIA, der begge skal ændres,
fastlægger en forskriftsprocedure for gennemførelsesforanstaltningerne for SIS II, der
har alvorlige finansielle konsekvenser for medlemsstaternes budgetter, og som fortsat
skal anvendes.
Reguleringsmiddel/-form
332
341
Foreslåede reguleringsmidler: en forordning og en afgørelse
Andre midler ville ikke være hensigtsmæssige, af følgende grunde:
Da formålet med den foreslåede forordning er at ændre en anden forordning, og
formålet med den foreslåede afgørelse er at ændre en anden afgørelse, skal
342
DA
4
DA
kom (2006) 0383 - Ingen titel
ændringsretsakten i henhold til princippet om ”parallel form” være af samme art som
den oprindelige retsakt.
4) B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
401
Forlængelsen af mandatet og færdigudviklingen af SIS II i 2007 vil kræve visse
supplerende finansielle ressourcer, der allerede er afsat på FBF (det foreløbige
budgetforslag) for 2007. De supplerende udgifter vil opstå i forbindelse med netværket,
omdimensionering af det centrale system og støtte til de anlæg, hvor systemet skal
udvikles.
DA
5
DA
kom (2006) 0383 - Ingen titel
1446543_0006.png
2006/0125 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 2424/2001 om udviklingen af anden generation af
Schengen-informationssystemet (SIS II)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 66,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
2
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Sammen med afgørelse 2001/886/RIA af 6. december 2001 om udviklingen af anden
generation af Schengen-informationssystemet (SIS II) udgør forordning (EF) nr.
2424/2001 det nødvendige retsgrundlag for at kunne opføre de bevillinger, der kræves
til udviklingen af SIS II, på EU-budgettet, og gennemføre den del af budgettet.
Forordning (EF) nr. 2424/2001 og afgørelse 2001/886/RIA udløber begge den 31.
december 2006.
Udviklingen af SIS II vil vare længere end oprindelig forudset, og der bør derfor stilles
bevillinger til rådighed ud over den 31. december 2006.
Det er derfor nødvendigt at ændre udløbsdatoen for forordning (EF) nr. 2424/2001, så
Kommissionen kan anvende budgettet i 2007 til at fuldføre projektet til udvikling af
SIS II, herunder oprettelsen af kommunikationsinfrastruktur.
Rådet bestemte i sine konklusioner af 29. april, at den centrale del af systemet i SIS
II’s udviklingsfase placeres i Strasbourg, og at Business Continuity Site i denne fase
placeres i Salzburg, forudsat at der foretages de tilpasninger, som er nødvendige for at
dette anlæg vil være operationelt. Den operationelle forvaltning af anlæggende og
ansvaret for forbindelserne til Kommissionen vil påhvile henholdsvis Frankrig og
Østrig.
Denne forordning berører ikke den fremtidige vedtagelse af lovgivningsinstrumenterne
om oprettelse, drift og brug af SIS II.
(2)
(3)
(4)
(5)
1
2
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
DA
6
DA
kom (2006) 0383 - Ingen titel
1446543_0007.png
(6)
I medfør af artikel 1 og 2 i protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet som bilag
til traktaten om Den Europæiske Union og traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Fællesskab, deltager Danmark ikke i vedtagelsen af denne forordning, og forordningen
er derfor ikke bindende for og finder ikke anvendelse i Danmark. Da forordningen er
en udbygning af Schengen-reglerne efter bestemmelserne i tredje del, afsnit IV i EF-
traktaten, træffer Danmark inden seks måneder efter vedtagelsen af denne forordning
afgørelse om, hvorvidt man vil gennemføre den i den nationale lovgivning, jf. artikel 5
i ovennævnte protokol.
Denne forordning og Det Forenede Kongeriges og Irlands deltagelse i dens vedtagelse
og anvendelse berører ikke arrangementerne vedrørende Det Forenede Kongeriges og
Irlands delvise deltagelse i Schengen-reglerne som fastlagt henholdsvis i Rådets
afgørelse 2000/365/EF af 29. maj 2000
3
og Rådets afgørelse 2002/192/EF af 28.
februar 2002
4
.
For så vidt angår Island og Norge udgør denne forordning en videreudvikling af
bestemmelserne i Schengen-reglerne, som omhandlet i aftalen indgået mellem Rådet
for Den Europæiske Union og Republikken Island og Kongeriget Norge om disse to
staters associering i gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengen-
reglerne
5
, som falder inden for det område, der er omhandlet i artikel 1, litra G, i
Rådets afgørelse 1999/437/EF af 17. maj 1999 om visse gennemførelsesbestemmelser
aftalen.
For så vidt angår Schweiz udgør denne forordning en videreudvikling af
bestemmelserne i Schengen-reglerne som omhandlet i aftalen undertegnet mellem Den
Europæiske Union, Det Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om Det
Schweiziske Forbunds associering i gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af
Schengen-reglerne, som falder inden for det område, der er omhandlet i artikel 1, litra
G, i Rådets afgørelse 1999/437/EF sammenholdt med artikel 4, stk. 1, i Rådets
afgørelse 2004/860/EF om undertegnelse, på Det Europæiske Fællesskabs vegne, af og
midlertidig anvendelse af visse bestemmelser i aftalen
6
.
Denne forordning udgør en retsakt der bygger på eller på anden måde vedrører
Schengen-reglerne, jf. artikel 3, stk. 1, i tiltrædelsesakten fra 2003.
Forordning (EF) nr. 2424/2001 bør derfor ændres -
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
I forordning (EF) nr. 2424/2001 foretages følgende ændringer:
1) Følgende artikel 4a indsættes:
3
4
5
6
EFT L 131 af 1.6.2000, s. 43.
EFT L 64 af 7.3.2002, s. 20.
EFT L 176 af 10.7.1999, s. 31
EUT L 370 af 17.12.2004, s.78.
DA
7
DA
kom (2006) 0383 - Ingen titel
“Artikel 4a
1. Uden at dette indskrænker Kommissionens ansvar for udviklingen af SIS II, placeres den
centrale del af SIS II i Strasbourg (Frankrig) og sikkerhedskopien (back-up) af den centrale
del i Sankt Johann im Pongau (Østrig) under udviklingen af systemet.
2. Frankrig og Østrig stiller de infrastrukturer og midler til rådighed, der er nødvendige for at
huse den centrale del og sikkerhedskopien af den centrale del under udviklingen af systemet.
3. Den nationale myndighed, der stiller de i stk. 2 nævnte infrastrukturer og midler til
rådighed, kan modtage fællesskabsstøtte til oprettelse og vedligeholdelse af anlægget eller til
ydelse af andre serviceydelser, der er nødvendige for huse SIS II under udviklingen af
systemet.”
2) Artikel 7, stk. 2, affattes således:
“Den udløber den 31. december 2007."
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i medlemsstaterne i
overensstemmelse med traktaten om oprettelse af det Europæiske Fællesskab..
Udfærdiget i Bruxelles, den […]
På Rådets vegne
Formand
DA
8
DA
kom (2006) 0383 - Ingen titel
1446543_0009.png
2006/0126 (CNS)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om ændring af afgørelse 2001/886/RIA om udviklingen af anden generation af
Schengen-informationssystemet (SIS II)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Union, særlig artikel 30, stk. 1, litra a) og
b), artikel 31, litra a) og b), og artikel 34, stk. 2, litra c),
under henvisning til forslag fra Kommissionen
7
,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
8
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Sammen med forordning (EF) nr. 2424/2001 af 6. december 2001 om udviklingen af
anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II) udgør afgørelse
2001/886/RIA det nødvendige retsgrundlag for at kunne opføre de bevillinger, der
kræves til udviklingen af SIS II, på EU-budgettet, og gennemføre den del af budgettet.
Afgørelse 2001/886/RIA og forordning (EF) nr. 2424/2001 og udløber begge den 31.
december 2006.
Udviklingen af SIS II vil vare længere end oprindelig forudset, og der bør derfor stilles
bevillinger til rådighed ud over den 31. december 2006.
Det er derfor nødvendigt at ændre udløbsdatoen for afgørelse 2001/886/RIA, så
Kommissionen kan anvende budgettet i 2007 til at fuldføre projektet til udviklingen af
SIS II, herunder oprettelsen af kommunikationsinfrastruktur.
Rådet bestemte i sine konklusioner af 29. april, at den centrale del af systemet i SIS
II’s udviklingsfase placeres i Strasbourg, og at Business Continuity Site i denne fase
placeres i Salzburg, forudsat at der foretages de tilpasninger, som er nødvendige for at
dette anlæg vil være operationelt. Den operationelle forvaltning af anlæggende og
ansvaret for forbindelserne til Kommissionen vil påhvile henholdsvis Frankrig og
Østrig.
Denne afgørelse berører ikke den fremtidige vedtagelse af lovgivningsinstrumenterne
om oprettelse, drift og brug af SIS II.
(2)
(3)
(4)
(5)
7
8
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
DA
9
DA
kom (2006) 0383 - Ingen titel
1446543_0010.png
(6)
Det Forenede Kongerige deltager i denne afgørelse, jf. artikel 5 i protokollen om
integration af Schengen-reglerne i Den Europæiske Union, der er knyttet til EU-
traktaten og EF-traktaten, og artikel 8, stk. 2, i Rådets afgørelse 2000/365/EF af 29.
maj 2000 om anmodningen fra Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland
om at deltage i visse bestemmelser i Schengen-reglerne
9
.
Irland deltager i denne afgørelse, jf. artikel 5 i protokollen om integration af Schengen-
reglerne i Den Europæiske Union der er knyttet til EU-traktaten og EF-traktaten, og
artikel 5, stk. 1 og artikel 6, stk. 2, i Rådets afgørelse 2002/192/EF af 28. februar 2002
om anmodningen fra Irland om at deltage i visse bestemmelser i Schengen-reglerne
10
.
For så vidt angår Island og Norge udgør denne afgørelse en videreudvikling af
bestemmelserne i Schengen-reglerne, som omhandlet i aftalen indgået mellem Rådet
for Den Europæiske Union og Republikken Island og Kongeriget Norge om disse to
staters associering i gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengen-
reglerne, som falder inden for det område, der er omhandlet i artikel 1, litra G, i Rådets
afgørelse 1999/437/EF af 17. maj 1996
11
om visse gennemførelsesbestemmelser
aftalen.
For så vidt angår Schweiz udgør denne afgørelse en videreudvikling af
bestemmelserne i Schengen-reglerne som omhandlet i aftalen undertegnet mellem Den
Europæiske Union, Det Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om Det
Schweiziske Forbunds associering i gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af
Schengen-reglerne, som falder inden for det område, der er omhandlet i artikel 1, litra
G, i Rådets afgørelse 1999/437/EF sammenholdt med artikel 4, stk. 1, i Rådets
afgørelse 2004/849/EF om undertegnelse, på Det Europæiske Fællesskabs vegne, af og
midlertidig anvendelse af visse bestemmelser i aftalen
12
.
Denne afgørelse udgør en retsakt der bygger på eller på anden måde vedrører
Schengen-reglerne, jf. artikel 3, stk. 1, i tiltrædelsesakten fra 2003.
Afgørelse 2001/886/RIA bør derfor ændres -
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
I afgørelse 2001/886/RIA foretages følgende ændringer:
1) Følgende artikel 4 a indsættes:
"Artikel 4 a
9
10
11
12
EFT L 131 af 1.6.2000, s. 43.
EFT L 64 af 7.3.2002, s. 20.
EFT L 176 af 10.7.1999, s. 31
EUT L 368 af 15.12.2004, s. 26.
DA
10
DA
kom (2006) 0383 - Ingen titel
1. Uden at dette indskrænker Kommissionens ansvar for udviklingen af SIS II, placeres den
centrale del af SIS II i Strasbourg (Frankrig) og sikkerhedskopien (back-up) af den centrale
del i Sankt Johann im Pongau (Østrig) under udviklingen af systemet.
2. Frankrig og Østrig stiller de infrastrukturer og midler til rådighed, der er nødvendige for at
huse den centrale del og sikkerhedskopien af den centrale del under udviklingen af systemet.
3. Den nationale myndighed, der stiller de i stk. 2 nævnte infrastrukturer og midler til
rådighed, kan modtage fællesskabsstøtte til oprettelse og vedligeholdelse af anlægget eller til
ydelse af andre serviceydelser, der er nødvendige for at huse SIS II under systemets
udvikling."
2) Artikel 7, stk. 2, affattes således:
"Den udløber den 31. december 2007."
Artikel 2
Denne afgørelse træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles, den […]
På Rådets vegne
Formand
[…
DA
11
DA
kom (2006) 0383 - Ingen titel
1446543_0012.png
BILAG
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAGET
1.
FORSLAGETS BETEGNELSE
Forslag til en rådsforordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 2424/2001 og
til en rådsafgørelse om ændring af Rådets afgørelse 2001/886/RIA om udviklingen af
anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II)
2.
ABM/ABB-RAMME
Politikområder og dermed forbundne aktiviteter: JLS - solidaritet - eksterne grænser -
visumpolitik - fri bevægelighed for personer.
3.
3.1.
BUDGETPOSTER
Budgetposternes nummer og tekst (aktionsposter og dermed forbundne poster
vedrørende teknisk og administrativ bistand (tidl. B..A-poster)):
PDB 18 02 04 (tidligere 18 08 02)
3.2.
Foranstaltningens og de finansielle virkningers varighed:
2007
3.3.
Budgetoplysninger (indsæt om nødvendigt flere rækker):
Budgetp
ost
Bidrag fra
ansøgerlandene
Udgifts-
område i de
finansielle
overslag
Nr. 3(a)
Udgifternes art
Nye
EFTA-bidrag
18 02 04
Ikke-
oblig.
Opdelte
13
/
NEJ
NEJ
NEJ
13
Opdelte bevillinger.
DA
12
DA
kom (2006) 0383 - Ingen titel
1446543_0013.png
4.
4.1.
4.1.1.
SAMMENFATNING AF RESSOURCERNE
Finansielle ressourcer
Sammenfatning af forpligtelsesbevillinger (FB) og betalingsbevillinger (BB)
i mio. EUR (3 decimaler)
Punkt
Udgiftstype
Året 2007
2008
I alt
Driftsudgifter
14
Forpligtelsesbevillinger
(FB)
Betalingsbevillinger (BB)
9,000
7,000
2,000
9,000
8.1.
a
b
Administrative udgifter inden for referencebeløbet
15
Teknisk og administrativ
bistand (IOB)
8.2.4.
c
SAMLET REFERENCEBELØB
Forpligtelsesbevillinger
Betalingsbevillinger
a+c
9,000
b+c
7,000
2,000
9,000
9,000
Administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
16
Personaleressourcer
og
dermed forbundne udgifter
(IOB)
Administrative
udgifter,
undtagen
udgifter
til
personaleressourcer
og
dermed forbundne udgifter,
ikke
medtaget
i
referencebeløbet (IOB)
1,404
8.2.5.
1,404
d
0,186
0,186
8.2.6.
e
Samlede anslåede finansielle omkostninger ved foranstaltningen
FB I ALT, inkl. udgifter til
personaleressourcer
a+
c+
d+
e
10,590
10,590
14
15
16
Udgifter, som ikke henhører under kapitel xx 01 i afsnit xx.
Udgifter inden for artikel xx 01 04 i afsnit xx.
Udgifter inden for kapitel xx 01, som ikke henhører under artikel xx 01 04 eller xx 01 05.
DA
13
DA
kom (2006) 0383 - Ingen titel
1446543_0014.png
BB I ALT, inkl. udgifter til
personaleressourcer
b+
c+
d+
e
8,590
2,000
10,590
4.1.2.
Forenelighed med den finansielle programmering
X
Forslaget er foreneligt med den gældende finansielle programmering.
Forslaget kræver omprogrammering af det relevante udgiftsområde i de
finansielle overslag.
Forslaget kan kræve anvendelse af bestemmelserne i den interinstitutionelle
aftale
17
(dvs. fleksibilitetsinstrumentet eller revision af de finansielle overslag).
4.1.3.
Finansielle virkninger på indtægtssiden
Forslaget har ingen indflydelse på indtægterne
X
Forslaget har finansielle virkninger - virkningerne for indtægterne er som
følger:
i mio. EUR (1 decimal)
Forud
for
foranstal
tningen
Efter foranstaltningens iværksættelse
Budgetpost
Indtægter
[År
n-1]
a) Indtægter i absolutte tal
b) Ændringer i indtægterne
2007 [n+1] [n+2] [n+3 [n+4] [n+5]
18
]
0,2
Dette forslag bygger på Schengen-reglerne som fastsat i bilag A til den aftale, der blev
indgået den 18. maj 1999 mellem Rådet og Republikken Island og Kongeriget Norge om
disse to staters associering i gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengen-
reglerne
19
. Det er fastsat i artikel 12, stk. 1, sidste afsnit, at: "hvis driftsomkostningerne
opføres på De Europæiske Fællesskabers almindelige budget, deltager Island og Norge i disse
omkostninger ved at bidrage til det omhandlede budget med et årligt beløb i
overensstemmelse med den procentdel, som deres lands bruttonationalindkomst udgør i
forhold til alle de deltagende staters bruttonationalindkomst."
17
18
19
Se punkt 19 og 24 i den interinstitutionelle aftale.
Indsæt flere kolonner, f.eks. hvis foranstaltningen varer længere end 6 år.
EFT L 176 af 10.7.1999, s. 36
DA
14
DA
kom (2006) 0383 - Ingen titel
1446543_0015.png
Schweiz, der vil blive associeret i gennemførelsen, anvendelsen og den videre udvikling af
Schengen-reglerne, vil også bidrage til EU-budgettet når associeringsaftalen med Schweiz er
trådt i kraft.
4.2.
Personaleressourcer
(fuldtidsækvivalenter)
(herunder
tjenestemænd,
midlertidigt ansatte og eksternt personale) – se nærmere under punkt 8.2.1.
Behovet for menneskelige og administrative ressourcer dækkes af bevillingen til den
administrerende tjenestegren inden for rammerne af den årlige tildelingsprocedure.
Årlige behov
Året
2007
13
n+1
n+2
n+3
n+4
n+5 og
ff.
Personaleressourcer i alt
5.
5.1.
SÆRLIGE FORHOLD OG MÅL
Behov, der skal dækkes på kort eller lang sigt
Formålet med dette forslag er at ændre ovennævnte forordning og afgørelse med
henblik på at:
(1)
Forlænge fristen for udviklingen af SIS II til 31. december 2007 og sikre de
budgetbevillinger, der er nødvendige til færdigudviklingen af SIS II, herunder
til oprettelsen af kommunikationsinfrastruktur.
Fastlægge lokaliseringen af den centrale del (Strasbourg, Frankrig) og
sikkerhedskopien af den centrale del (Sankt Johann im Pongau, Østrig),
hvilket indebærer en forpligtelse for værtsmedlemsstaterne til at stille de
nødvendige infrastrukturer og midler til rådighed, hvortil de kan modtage
støtte fra EU.
(2)
5.2.
Merværdien af Fællesskabets engagement og forslagets sammenhæng med
andre finansielle instrumenter og eventuel synergi
Forslaget vedrører Kommissionens fortsættelse af udviklingen af SIS II, som har
været i gang siden 2002.
5.3.
Forslagets mål, forventede resultater og øvrige indikatorer set i forbindelse med
ABM-rammen
Det overordnede mål er at fuldføre projektet til udvikling af SIS II på de anlæg, der
er blevet udpeget i 2007, således at visse foranstaltninger, der var planlagt for 2006,
vil blive videreført i 2007. Der er desuden planlagt flere nye foranstaltninger for at
begrænse virkningerne af de forsinkelser, der skyldes forskellige faktorer, som f.eks.
retssagerne eller projektets kompleksitet, mest muligt. Dette omfatter især øgede
netværksomkostninger, supplerende ressourcer og uddelegering af det forberedende
arbejde til medlemsstaterne. Endelig vil det blive muligt at øge kapaciteten af
computerhardwaren for at tage hensyn til de analyseresultater, der er opnået i
begyndelsen af udviklingen. Følgende foranstaltninger er planlagt i 2007:
DA
15
DA
kom (2006) 0383 - Ingen titel
Foranstaltning 1: Netværk
Ifølge resultaterne af behovsanalysen i projekteringsfasen bør netværkskapaciteten
øges for at kunne overholde svartiderne for SIS II-forespørgsler. Et netværk med
højere båndbredde vil kræve supplerende finansielle ressourcer.
Da s-Testa-netværket ikke var disponibelt til tiden, har man måtte finde midlertidige
løsninger for at teste SIS II: Det vil medføre supplerende omkostninger at migrere fra
det midlertidige netværk til det endelige netværk.
Foranstaltning 2: Specialiseret teknisk ekspertise og supplerende undersøgelser
Der er brug for supplerende ressourcer for at sikre det nødvendige it-
ekspertiseniveau. På grund de af begrænsede interne ressourcer vil der blive indkaldt
højtkvalificeret ekstern bistand til opfølgning, revision og evaluering. Der er desuden
behov for supplerende undersøgelser og ekstern ekspertbistand, specielt til
sikkerheds- og netværksspørgsmål.
Foranstaltning 3: Støtte og løbende forberedelse af anlæggene i udviklingsfasen
Forberedelserne på det franske og det østrigske anlæg blev påbegyndt i
udviklingsfasen og vil kræve betydelige ressourcer. Visse opgaver i forbindelse med
forberedelsen vil ikke blive udført direkte af Kommissionens personale, men blive
betroet til de medlemsstater, som huser systemerne i udviklingsfasen. Der kræves
supplerende budgetmidler for at dække de anslåede behov på disse områder.
5.4.
Gennemførelsesmetode (vejledende)
X
Central forvaltning
X
Direkte af Kommissionen
Indirekte ved delegation til:
Forvaltningsorganer
Organer oprettet
finansforordningen
af
Fællesskaberne,
jf.
artikel
185
i
Nationale offentlige organer eller public service-organer
Fælles eller decentral forvaltning
med medlemsstaterne
med tredjelande
Fælles forvaltning med internationale organisationer (angiv nærmere)
Relevante bemærkninger:
En del af 2007-budgettet kan tildeles medlemsstaterne eller nationale offentlige
organer, enten ved subdelegation eller som støtte, med henblik på at finansiere
DA
16
DA
kom (2006) 0383 - Ingen titel
forberedelsen
af
de
anlæg,
kommunikationsinfrastrukturen.
6.
6.1.
OVERVÅGNING OG EVALUERING
Overvågningssystem
der
skal
huse
systemerne
eller
Resultaterne vil blive vurderet med regelmæssige mellemrum og sammenlignet med
de gældende standarder og forudfastsatte kriterier. Dette skulle påvise, at
investeringen giver de ønskede resultater.
6.2.
6.2.1.
Evaluering
Forudgående evaluering
Ikke relevant
6.2.2.
Forholdsregler efter en midtvejsevaluering eller efterfølgende
(konklusioner, der kan drages af lignende tidligere erfaringer)
Ikke relevant
6.2.3.
Regler for fremtidige evalueringer og deres hyppighed
Ikke relevant
7.
F
ORHOLDSREGLER MOD SVIG
Kommissionens procedurer for kontrakttildeling vil blive anvendt for at sikre, at
fællesskabsretten om offentlige kontrakter overholdes.
evaluering
DA
17
DA
kom (2006) 0383 - Ingen titel
1446543_0018.png
8.
8.1.
RESSOURCER
Finansielle omkostninger i forbindelse med forslagets mål
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (3 decimaler)
Beskrivelse af mål, foranstaltninger og
output
Type output
Gen.
snit.
omk
ostn.
Året
2007
Antal output
Samlede
omkostninger
Antal output
I ALT
Samlede
omkostninger
Foranstaltning 1
-
Netværk
– migration fra
testnetværk til
endeligt
netværk
– højere
netværks-
kapacitet
5,000
5,000
Specialiseret
ekspertise,
teknisk
ekspertise
og – analyser
og
supplerende undersøgelser
undersøgelser
Foranstaltning
2:
1,000
1,000
3:
Støtte og – eksterne
forberedelse af anlæggene i
personale-
udviklingsfasen
ressourcer
– forberedelse af
anlæg
Foranstaltning
SAMLEDE OMKOSTNINGER
3,000
3,000
9,000
9,000
DA
18
DA
kom (2006) 0383 - Ingen titel
1446543_0019.png
8.2.
8.2.1.
Administrative udgifter
Personaleressourcer – antal og type
Stillingstyper
Personale til forvaltning af foranstaltningen ved brug af eksisterende og/eller
yderligere ressourcer (antal
stillinger/fuldtidsækvivalenter)
Året 2007
Tjenestemæn
d eller
midlertidigt
ansatte
20
(XX
01 01)
A*/AD
B*,
C*/AST
4,5
2,5
År n+1
År n+2
År n+3
År n+4
År n+5
Personale
21
,
finansieres over
XX 01 02
der
art.
6
Andet personale
22
, der
finansieres over art.
XX 01 04/05
I ALT
13
8.2.2.
Opgavebeskrivelse
Projektforvaltning og koordinering af udviklingen af SIS II
8.2.3.
Kilde til personaleressourcer (vedtægtsomfattede)
X
Stillinger, der i øjeblikket er afsat til forvaltningen af programmet, og som skal
erstattes eller forlænges
Stillinger, der er forhåndsallokeret i forbindelse med APS/FBF-proceduren for
år n
Stillinger, hvorom der skal ansøges i forbindelse med den næste APS/FBF-
procedure
Stillinger, som skal omfordeles under anvendelse af eksisterende ressourcer
inden for den pågældende tjeneste (intern omfordeling)
Stillinger, der er nødvendige i år n, men ikke forudset i APS/FBF-proceduren
for det pågældende år
20
21
22
Udgifter, der IKKE er medtaget i referencebeløbet.
Udgifter, der IKKE er medtaget i referencebeløbet.
Udgifter, der er medtaget i referencebeløbet.
DA
19
DA
kom (2006) 0383 - Ingen titel
1446543_0020.png
8.2.4.
Andre administrative udgifter, der er medtaget i referencebeløbet
(XX 01 04/05
udgifter til administrativ forvaltning)
i mio. EUR (3 decimaler)
Budgetpost
(nummer og betegnelse)
Året
2007
År
n+1
År
n+2
År
n+3
År
n+4
År
n+5
og ff.
I ALT
1 Teknisk og administrativ bistand
(herunder personaleudgifter)
Forvaltningsorganer
23
Anden teknisk og administrativ bistand
- intern
- ekstern
Teknisk og administrativ bistand i alt
8.2.5.
Udgifter til personaleressourcer og dermed forbundne udgifter, der ikke er medtaget
i referencebeløbet
i mio. EUR (3 decimaler)
Arten af personaleressourcer
Året
2007
0,756
År n+5
År n+1
År n+2
År n+3
År n+4
og ff.
Tjenestemænd og midlertidigt
ansatte (XX 01 01)
Personale finansieret over
artikel
XX
01
02
(hjælpeansatte,
nationale
eksperter,
kontraktansatte
osv.)
(oplys budgetpost)
Samlede
udgifter
til
personaleressourcer
og
dermed forbundne udgifter
(IKKE
medtaget
i
referencebeløbet)
0,648
1,404
23
Der skal henvises til den specifikke finansieringsoversigt for det eller de pågældende
forvaltningsorganer.
DA
20
DA
kom (2006) 0383 - Ingen titel
1446543_0021.png
Beregning – tjenestemænd og midlertidigt ansatte
7 x 108 000 (person/år) = 756.000 EUR
Beregning – personale, der finansieres over art. XX 01 02
6 x 108 000 (person/år) = 648.000 EUR
8.2.6. Andre administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
i mio. EUR (3 decimaler)
Året
2007
XX 01 02 11 01 – Tjenesterejser
XX 01 02 11 02 – Møder og konferencer
12 01 02 11 03 – Udvalg
24
(SIS II/VIS-
udvalget)
År
n+1
År
n+2
År
n+3
År
n+4
År
n+5
og ff.
I ALT
0,022
0,014
0,150
XX 01 02 11 04 – Undersøgelser og høringer
XX 01 02 11 05 - Informationssystemer
2 Andre administrationsudgifter i alt
(XX 01 02 11)
3 Andre udgifter af administrativ
karakter
(angiv hvilke, herunder
budgetpost)
Administrative udgifter i alt, undtagen
udgifter til personaleressourcer og
dermed forbundne udgifter (IKKE
medtaget i referencebeløbet)
0,186
Beregning – Andre administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
10 (antal møder) x 15 000 (25 udvalgsmedlemmer) = 150 000 EUR
24
Oplys, hvilken type udvalg det drejer sig om, og hvilken gruppe det tilhører.
DA
21
DA