Miljø- og Planlægningsudvalget 2005-06
KOM (2006) 0397
Offentligt
1446556_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 17.7.2006
KOM(2006) 397 endelig
2006/0129 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken og om ændring af direktiv 2000/60/EF
(forelagt af Kommissionen)
{KOM(2006) 398 endelig }
(SEK(2006) 947}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446556_0002.png
BEGRUNDELSE
1) B
AGGRUNDEN FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Kemisk forurening af overfladevand kan forstyrre vandøkosystemer og dermed føre til
tab af levesteder og biodiversitet. Forurenende stoffer kan akkumuleres i fødekæden
og skade de rovdyr, der lever af de kontaminerede fisk. Mennesker bliver udsat for
forurening af vandmiljøet gennem indtagelse af fisk, skaldyr og drikkevand og i nogle
tilfælde udøvelse af fritidsaktiviteter. Forurenende stoffer kan forekomme i miljøet
selv mange år efter, at de er blevet forbudt, og nogle af dem transporteres over lange
afstande til fjerne egne.
Forurenende stoffer kan slippe ud i miljøet fra forskellige kilder (f.eks. landbrug,
industri og forbrænding), de kan være produkter eller utilsigtede biprodukter, de kan
stamme fra fortiden, og de kan være i daglig brug i husholdningsprodukter.
I artikel 16 i vandrammedirektivet (2000/60/EF) lægges der en strategi mod
vandforurening med kemiske stoffer. Første skridt i denne strategi blev taget med
vedtagelsen af en liste over prioriterede stoffer (beslutning nr. 2455/2001/EF), hvor 33
stoffer blev udpeget som særlig problematiske på EU-niveau. Nærværende forslag
tilstræber ved hjælp af miljøkvalitetskrav et højt beskyttelsesniveau mod risici for
vandmiljøet eller via vandmiljøet forårsaget af disse 33 prioriterede stoffer og enkelte
andre forurenende stoffer. Der er gennem årene vedtaget en del EU-lovgivning med
den nødvendige emissionskontrol.
Generel baggrund
EU's første lovgivning om kemisk vandforurening er fra 1976 (direktiv 76/464/EØF
om forurening, der er forårsaget af udledning af visse farlige stoffer i Fællesskabets
vandmiljø). Derefter blev der fra 1982 til 1990 vedtaget en række "datterdirektiver"
med emissionsgrænseværdier og miljøkvalitetsmål for 18 specifikke forurenende
stoffer (se nedenfor).
Med vandrammedirektivet kom der en opdateret, samlet og effektiv strategi for kemisk
forurening af overfladevand. Ifølge vandrammedirektivet skal direktiv 76/464/EØF
ophæves efter en overgangsperiode, men det har ingen bestemmelser om ophævelse af
de tilhørende "datterdirektiver". Ifølge artikel 16 skal Kommissionen forelægge et
forslag til specifikke foranstaltninger mod vandforurening forårsaget af enkelte
forurenende stoffer eller grupper af forurenende stoffer, der udgør en væsentlig risiko
for vandmiljøet eller via vandmiljøet. Første skridt var vedtagelse af beslutning
2455/2001/EF, hvorved Kommissionens gamle liste fra 1982 blev erstattet. Som næste
skridt skulle Kommissionen fremlægge miljøkvalitetskrav (se artikel 16, stk. 7) og
emissionskontrol (se artikel 16, stk. 6 og 8) for disse prioriterede stoffer. Nærværende
forslag indfrier denne forpligtelse, idet det dog indeholder yderligere emissionskontrol
(se nærmere nedenfor). Samtidig ophæver nærværende forslag de gældende
"datterdirektiver" 82/176/EØF, 83/513/EØF, 84/156/EØF og 84/491/EØF som ændret
ved direktiv 88/347/EØF og 90/415/EØF.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446556_0003.png
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Vandrammedirektivet opstiller den generelle ramme for en strategi mod forurening af
overfladevand. Med udgangspunkt i tidligere lovgivning regulerer direktiv
76/464/EØF og de tilhørende datterdirektiver (se ovenfor) de samme aspekter som
dem, nærværende forslag handler om. Der er imidlertid ikke tale om de samme
forurenende stoffer, og det var påkrævet at tage hensyn til den videnskabelige og
tekniske udvikling.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
I sjette miljøhandlingsprogram gøres foranstaltninger vedrørende prioriterede stoffer
til et centralt anliggende (se artikel 7, stk. 2, litra e), i afgørelse 1600/2002/EF). Det
foreliggende forslag har til formål at beskytte og forbedre miljøkvaliteten ud fra
principperne om bæredygtig udvikling. Samtidig sikrer forslaget om
miljøkvalitetskrav, at de økonomiske vilkår på det indre marked bliver harmoniseret,
eftersom der er betydelige variationer mellem de gældende nationale
miljøkvalitetskrav.
Desuden er der i forslaget og den ledsagende meddelelse taget fuld højde for den
øvrige EU-lovgivnings mål og bestemmelser, især kemikaliepolitikken, herunder
REACH og pesticiddirektivet, IPPC-direktivet og de tematiske strategier om bl.a.
havmiljøet og bæredygtig anvendelse af pesticider. Disse og anden EU-lovgivning
etablerer den emissionskontrol, der er omhandlet i vandrammedirektivets artikel 16,
stk. 6 og 8.
2) H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
Høringsmetoder, hovedmålgrupper og respondenternes overordnede profil
Siden 2001 har Kommissionen gennemført høring af et forum af repræsentative
interessenter -
Expert Advisory Forum on Priority Substances
– bestående af bl.a.
eksperter fra medlemsstaterne, erhvervslivet og miljø-NGO'er om alle forslagets
aspekter. Høringen opfylder kravene i vandrammedirektivets artikel 16, stk. 5, hvor
denne høringsform er udtrykkelig nævnt. Den har bl.a. omfattet 16 møder og skriftlig
høring i flere omgange.
Sammenfatning af svarene og af, hvordan der er taget hensyn til dem
Høringsresultaterne foreligger dels i referaterne af møderne, dels i følgende
baggrundsdokumenter:
1.
2.
Metode til fastsættelse af miljøkvalitetskrav og udarbejdelse af stofspecifikke
datablade.
Et grunddokument om forureningsbekæmpelse inklusive sorterede
kildeoversigter og tabeller over gældende EF-foranstaltninger for de enkelte
stoffer.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446556_0004.png
3.
4.
5.
6.
En rapport fra analyse- og overvågningsekspertgruppen.
En rapport om udpegning af prioriterede farlige stoffer.
En rapport om en undersøgelse af de potentielle økonomiske virkninger af
forureningsbekæmpende foranstaltninger.
En rapport om en undersøgelse af miljøkvalitetskrav – graden af opfyldelse
og fordelene herved.
Desuden har Kommissionen i juni 2004 hørt
Expert Advisory Forum
om et
direktivudkast. Der er yderligere sammenfattende oplysninger om modtagne
kommentarer og, i hvilket omfang de er taget i betragtning, i den ledsagende
konsekvensanalyse (SEK(2006) 947 af 17.7.2006).
Ekspertbistand
Relevante videnskabelige områder/eksperter
Gennem
Expert Advisory Forum
har videnskabelige eksperter fra medlemsstaterne og
erhvervslivet været hørt løbende. Desuden er Den Videnskabelige Komité for
Toksicitet, Økotoksicitet og Miljø (SCTEE) blevet hørt om fastsættelse af
miljøkvalitetskrav (SCTEE's endelige udtalelse blev godkendt på komitéens 43. møde
den 28. maj 2004). Udtalelsen er taget til følge ved fastsættelsen af de endelige
værdier for miljøkvalitetskravene, og i rapporten om miljøkvalitetskrav og i de enkelte
datablade er der detaljerede oplysninger.
Anvendte metoder
Der er løbende holdt møder i
Expert Advisory Forum
fra 2001 til 2004. Derudover har
der fundet en bredere skriftlig høring sted. Endelig er SCTEE's udtalelse indhentet
efter de formelle procedurer.
Væsentligste organer/eksperter, der er blevet hørt
Der er hørt en række forskellige videnskabelige og tekniske eksperter inden for kemisk
forurening generelt, analyse og overvågning, emissionskontrol, miljøkvalitetskrav,
eksisterende stoffer (EØF-forordning 793/93) og plantebeskyttelsesmidler (direktiv
91/414/EØF) fra alle 25 EU-medlemsstater, kandidatlandene og Norge. I samme
forløb er der hørt forskere og eksperter fra erhvervslivet, herunder EUREAU, CEFIC,
Eurochlor, ECPA, Eurometaux og UNICE samt eksperter fra miljø-NGO'er som
WWF og Det Europæiske Miljøkontor. Der er rundsendt et spørgeskema vedrørende
de forskellige forslags økonomiske virkninger til 43 større europæiske
erhvervsorganisationer.
Sammendrag af rådgivning, der er medtaget i overvejelserne
Der er bred enighed om, at farlige stoffer frembyder en potentielt alvorlig risiko med
irreversible følger.
Der er med henblik på at undgå alvorlige irreversible følger for økosystemerne som
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446556_0005.png
følge af akut eksponering på kort sigt udarbejdet miljøkvalitetskrav, der bygger på en
højest tilladt koncentration, og med henblik på at undgå irreversible følger på lang sigt
er der fastsat et årsgennemsnit; dog påpegede SCTEE, at akut eksponering også kan
have konsekvenser på lang sigt. SCTEE har endvidere henstillet, at man sørger for at
benytte de seneste videnskabelige data, og at sammenhængen med andre
risikovurderingsmetoder bliver sikret, og har givet specifik rådgivning om
enkeltstoffer.
Endvidere førte en omfattende offentlig høring af et direktivudkast i juni 2004 til en
revision af forslagene til yderligere emissionskontrol, hovedsagelig af
omkostningshensyn. Høringen viste, at målene for de prioriterede stoffer mest
omkostningseffektivt kan nås ved, at det overlades til medlemsstaterne at bestemme,
hvor mange og hvilke foranstaltninger der skal træffes, først og fremmest på grundlag
af allerede gældende EU-ret.
Offentliggørelse af ekspertrådgivningen
Alle ovenstående dokumenter kan læses på:
europa.eu.int/comm/environment/water/water-dangersub/pri_substances.htm
SCTEE's udtalelse kan læses på:
http://europa.eu.int/comm/health/ph_risk/committees/sct/sct_en.htm
Konsekvensanalyse
Generelt er tre muligheder undersøgt. For det første, at der ikke fremsættes noget nyt
forslag, og eventuel yderligere regulering overlades til medlemsstaterne. For det andet,
at det kun er miljøkvalitetskrav, der fastsættes på EU-plan. For det tredje, at forslaget
omfatter såvel miljøkvalitetskrav som specifikke yderligere emissionsbegrænsende
foranstaltninger. Hvad miljøkvalitetskravene angår, blev det på et tidligt tidspunkt
besluttet, at de må fastsættes på EU-plan, da der i vandrammedirektivet specifikt
kræves harmonisering og sammenhæng med den øvrige EU-ret. Derefter har en række
delmuligheder været under overvejelse i den forberedende fase (se
konsekvensanalysen). Hvad angår de forureningsbegrænsende foranstaltninger, har
man valgt at overlade yderligere specifikke foranstaltninger til medlemsstaterne, da
det er påvist at være mest omkostningseffektivt og rimeligt. Dertil kommer, at der
allerede findes (eller er under vedtagelse) en betydelig EU-lovgivning om
emissionsbegrænsing, som i høj grad medvirker til virkeliggørelse af
vandrammedirektivets mål for prioriterede stoffer.
I konsekvensanalysen er de ovenfor nævnte valgmuligheders samfundsøkonomiske
virkninger og miljøfordele yderligere uddybet.
3) F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
Direktivforslagets hovedbestanddele kan sammenfattes således:
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
fastsættelse af miljøkvalitetskrav som foreskrevet i vandrammedirektivets
artikel 16, stk. 7, herunder indførelse af overgangsområder, hvor kravene må
overskrides
opstilling af en oversigt over udledninger, emissioner og tab, så man kan
kontrollere, om målene for reduktion og standsning opfyldes
ophævelse af de gældende "datterdirektiver", der er opregnet i
vandrammedirektivets bilag IX, således som det er foreskrevet i samme
direktivs artikel 16, stk. 10, samt overgangsbestemmelser for disse direktiver
udpegning af prioriterede farlige stoffer blandt de 14 stoffer, der er under
revurdering som krævet i beslutning 2455/2001/EF.
Retsgrundlag
-
-
-
Da direktivets centrale bestemmelser vedrører miljøbeskyttelse, vælges EF-traktatens
artikel 175, stk. 1, som retsgrundlag, i overensstemmelse med vandrammedirektivet.
Subsidiaritetsprincippet
Subsidiaritetsprincippet finder anvendelse, for så vidt som forslaget ikke er omfattet af
Fællesskabets enekompetence.
Målene med forslaget kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne på
nationalt plan, hvilket skyldes følgende:
I dag reguleres de fleste prioriterede stoffer ved hjælp af nationale miljøkvalitetskrav,
der varierer betydeligt. For at sikre samme miljøbeskyttelsesniveau i alle
medlemsstaterne og samme vilkår for alle økonomiske beslutningstagere bør der
fastsættes miljøkvalitetskrav på EU-plan.
Uden EU-dækkende miljøkvalitetskrav ville medlemsstaterne være nødt til at fastsætte
nationale miljøkvalitetskrav inden udgangen af 2006. Kommissionen går ind for en
EU-foranstaltning i denne sag og vil derfor afvente resultatet af den fælles
beslutningstagning om dette forslag, inden den går videre med medlemsstaternes
opfyldelse af denne forpligtelse.
Miljøkvalitetskrav på EU-plan vil desuden reducere medlemsstaternes administrative
arbejde. Endelig kan der kun gøres noget ved kemisk forurening af overfladevand, der
gennemskæres af en grænse, ved en fælles foranstaltning på begge sider af grænsen.
Forslaget omhandler kun fastsættelse af miljøkvalitetskrav på EU-plan. Specifikke og
supplerende forureningsbegrænsende foranstaltninger overlades til medlemsstaterne,
da megen anden EU-lovgivning finder anvendelse for at opfylde kravene i
vandrammedirektivets artikel 16, stk. 6 og 8.
Forslaget er derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Proportionalitetsprincippet
Som instrument foreslås der et direktiv med mål for den miljøkvalitet, der skal opnås
inden 2015. Af hensyn til proportionaliteten i de forureningsbegrænsende
foranstaltninger overlades det i høj grad til medlemsstaterne at finde frem til den bedst
egnede specifikke kombination af foranstaltninger. På den måde kan de tage højde for
situationen på regionalt og lokalt plan.
Som følge af de omfattende rammer, der er fastlagt med vandrammedirektivet, og
direktivets beskyttelsesklausul i tilfælde af, at nærværende forslag ikke skulle blive
vedtaget (jf. vandrammedirektivets artikel 16, stk. 8), må det formodes, at den ekstra
økonomiske og administrative byrde, som forslaget indebærer, er minimal.
Reguleringsmiddel/-form
Foreslået retsakt: Direktiv.
Kommissionen foreslår, at der kun vedtages én retsakt, der indeholder alle
bestemmelser vedrørende artikel 16 (i vandrammedirektivet), så man får én strømlinet
retsakt. Som retsakt er der valgt et direktiv. Grundretsakten, 2000/60/EF, er et direktiv,
og foranstaltningerne kræver gennemførelse.
4) B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Forslaget forventes ikke at have budgetmæssige konsekvenser.
5) Y
DERLIGERE OPLYSNINGER
Simulering, pilotfase og overgangsperiode
Forslaget indebærer en overgangsperiode.
Forenkling
Forslaget indebærer en forenkling af forskrifterne.
De fem særdirektiver 82/176/EØF, 83/513/EØF, 84/156/EØF, 84/491/EØF og
86/280/EØF som ændret ved direktiv 88/347/EØF og 90/415/EØF ophæves ved
direktivforslaget.
Denne forenkling betyder, at en væsentlig del af rapporteringskravene i
Kommissionens beslutning 95/337/EØF bortfalder.
Ophævelse af gældende retsforskrifter
Vedtagelse af forslaget medfører, at nogle gældende retsforskrifter ophæves.
Fornyet gennemgang/revision/udløbsklausul
Forslaget indeholder en revisionsbestemmelse vedrørende fastsættelse af
miljøkvalitetskrav. Desuden foreskriver vandrammedirektivets artikel 19, stk. 2, en
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
generel fornyet overvejelse af direktiv 2000/60/EF, herunder bestemmelserne i artikel
16 og dermed dette direktiv.
Sammenligningstabel
Medlemsstaterne skal meddele Kommissionen teksten til deres bestemmelser til
omsætning af direktivet i national ret og en sammenligningstabel mellem disse
bestemmelser og direktivet.
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
Den foreslåede retsakt har relevans for EØS og bør derfor omfatte hele EØS-området.
Nærmere redegørelse for forslaget
Artikel 1- Genstand: Direktivet fastsætter miljøkvalitetskrav.
Artikel 2 og bilag I – Miljøkvalitetskrav: Der fastsættes miljøkvalitetskrav for
prioriterede stoffer og enkelte andre forurenende stoffer og dertil knyttede
bestemmelser om kontrol af overholdelsen, og de præciseres nærmere i bilag I.
Miljøkvalitetskravene er differentieret for indvande (vandløb og søer) og andet
overfladevand (overgangsvande, kystvande og territorialfarvande). Der fastsættes to
typer miljøkvalitetskrav, nemlig årlige gennemsnitskoncentrationer og højest tilladte
koncentrationer; den ene type beskytter mod langtidsvirkninger og kroniske
virkninger, og den anden mod direkte og akutte økotoksiske virkninger på kort sigt.
For metaller modificeres kravet til overholdelse på den måde, at medlemsstaterne kan
tage højde for baggrundsniveauer og biotilgængelighed. Medlemsstaterne bliver pålagt
at benytte obligatoriske beregningsmetoder, hvis Kommissionen fastsætter sådanne.
Der fastsættes også miljøkvalitetskrav for nogle få stoffer i biota. Det kan efter kort tid
blive nødvendigt at revidere nogle af miljøkvalitetskravene på baggrund af de
risikovurderinger, der er i gang i henhold til anden EF-lovgivning. Det er navnlig
sandsynligt, at de foreløbige miljøkvalitetskrav for nikkel og bly bliver ændret, da
Kommissionen ikke kan foregribe resultaterne af de igangværende risikovurderinger.
Artikel 3 - Overgangsområde, hvor kravene må overskrides: Der afgrænses et
overgangsområde, hvor kravene må overskrides, omkring punktkilder i de dele af et
vandområde, hvor miljøkvalitetskravene ikke kan overholdes på grund af den høje
koncentration af forurenende stoffer i spildevandsstrømmen.
Artikel 4 - Oversigt over emissioner, udledninger og tab: Der etableres for
vandområder en oversigt med henblik på kontrol af overholdelsen af målene for
reduktion af udledninger, emissioner og tab af prioriterede stoffer og for standsning
eller udfasning af udledninger, emissioner og tab af prioriterede farlige stoffer.
Tidshorisonten for opfyldelsen af målet om standsning er 2025.
Artikel 5 og bilag II – udpegning af prioriterede farlige stoffer: I vandrammedirektivet
(artikel 16, stk. 3) kræves det, at det blandt de prioriterede stoffer udpeges, hvilke der
er prioriterede farlige stoffer. I beslutning 2455/2001/EF foreslås en fornyet
gennemgang af 14 prioriterede stoffer med hensyn til deres endelige status som
prioriterede stoffer eller prioriterede farlige stoffer. Af disse 14 stoffer blive de 2 nu
foreslået klassificeret som prioriterede farlige stoffer, mens de resterende 12 har fået
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
deres klassificering som prioriterede stoffer endeligt bekræftet.
Artikel 6, 7 og 8: Ændring og ophævelse af gældende "datterdirektiver".
Kvalitetskravene i disse direktiver er indarbejdet i nærværende forslag og kan derfor
ophæves ved dette direktivs ikrafttræden.
Artikel 9, 10 og 11: Bestemmelser om gennemførelse, ikrafttrædelse og adressater.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446556_0010.png
2006/0129 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken og om ændring af direktiv 2000/60/EF
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 175,
stk. 1,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
2
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
3
,
efter proceduren i traktatens artikel 251
4
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Kemisk forurening af overfladevand udgør en trussel for både vandmiljøet i form af
akut og kronisk toksicitet for vandorganismer, akkumulering i økosystemet og tab af
levesteder og biodiversitet og for menneskers sundhed.
I Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1600/2002/EF af 22. juli 2002 om
fastlæggelse af Fællesskabets sjette miljøhandlingsprogram
5
konstateres det, at miljø
og sundhed og livskvalitet er prioriterede indsatsområder i sjette
miljøhandlingsprogram, og det fremhæves særlig i artikel 7, stk. 2, litra e), at der er
behov for yderligere særlovgivning på det vandpolitiske område.
I Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om
fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
6
lægges der
en strategi mod vandforurening, og artikel 16 kræver yderligere specifikke
foranstaltninger mod vandforurening og fastsættelse af miljøkvalitetskrav.
(2)
(3)
1
2
3
4
5
6
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT L 242 af 10.9.2003, s. 81.
EFT L 327 af 22.12.2000, s. 1. Ændret ved beslutning nr. 2455/2001/EF (EFT L 331 af 15.12.2001,
s. 1).
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446556_0011.png
(4)
Der er siden 2000 vedtaget en lang række EF-retsakter, som udgør
forureningsbegrænsende foranstaltninger for de enkelte prioriterede stoffer som
omhandlet i artikel 16 i direktiv 2000/60/EF. Dertil kommer mange
miljøbeskyttelsesforanstaltninger i henhold til anden gældende EF-lovgivning. Derfor
bør gennemførelse og revision af de gældende instrumenter prioriteres frem for
indførelse af nye forskrifter, der måske lapper ind over eksisterende forskrifter.
Hvad angår den emissionskontrol af prioriterede stoffer fra punktkilder og diffuse
kilder, der er omhandlet i artikel 16, stk. 6 og 8, i direktiv 2000/60/EF, synes det mest
omkostningseffektivt og rimeligt, hvis medlemsstaterne indarbejder de eventuelt
påkrævede kontrolforanstaltninger i det indsatsprogram, de skal udarbejde for hvert
vandområde ifølge artikel 11 i direktiv 2000/60/EF, når de gennemfører andre
gældende EF-retsakter.
Ved Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 2455/2001/EF af 20. november
2001 om vedtagelse af en liste over prioriterede stoffer inden for vandpolitik og om
ændring af direktiv 2000/60/EF
7
er der opstillet en første liste over 33 stoffer og
stofgrupper, som er prioriterede med hensyn til en indsats på EF-plan. Blandt disse
stoffer er nogle identificeret som prioriterede farlige stoffer, hvoraf udledninger,
emissioner og tab skal standses eller udfases. Nogle af stofferne var under fornyet
gennemgang og bør klassificeres.
I EF's interesse og af hensyn til mere effektive regler for beskyttelse af overfladevand
bør der for forurenende stoffer, der er klassificeret som prioriterede stoffer, opstilles
miljøkvalitetskrav på EF-plan, mens medlemsstaterne for andre forurenende stoffer
kan fastsætte eventuelt påkrævede regler på nationalt plan under iagttagelse af de
relevante EF-bestemmelser. Otte forurenende stoffer, der er omfattet af Rådets direktiv
86/280/EØF af 12. juni 1986 om grænseværdier og kvalitetsmålsætninger for
udledninger af visse farlige stoffer, der er opført på liste I i bilaget til direktiv
76/464/EØF
8
, og som indgår i den gruppe af stoffer, som der skulle være opnået god
kemisk status for i 2015, blev imidlertid ikke opført på listen over prioriterede stoffer.
De fælles krav, der er opstillet for disse forurenende stoffer, har dog vist sig nyttige,
og reguleringen af kravene bør fortsat ske på EF-plan.
Bestemmelserne om de aktuelle miljøkvalitetsmål, som er fastsat i Rådets direktiv
82/176/EØF af 22. marts 1982 om grænseværdier og kvalitetsmålsætninger for
udledninger af kviksølv fra elektrolyse af alkaliske klorider
9
, Rådets direktiv
83/513/EØF af 26. september 1983 om grænseværdier og kvalitetsmålsætninger for
udledninger af cadmium
10
, Rådets direktiv 84/156/EØF af 8. marts 1984 om
grænseværdier og kvalitetsmålsætninger for udledninger af kviksølv fra andre sektorer
end elektrolyse af alkalichlorider
11
, Rådets direktiv 84/491/EØF af 9. oktober 1984 om
grænseværdier og kvalitetsmålsætninger for udledninger af hexachlorcyklohexan
12
og
direktiv 86/280/EØF, bliver derfor overflødige og bør ophæves.
(5)
(6)
(7)
(8)
7
8
9
10
11
12
EFT L 331 af 15.12.2001, s. 1.
EFT L 181 af 4.7.1986, s. 16. Senest ændret ved direktiv 91/692/EØF (EFT L 377 af 31.12.1991, s. 48).
EFT L 81 af 27.3.1982, s. 29. Senest ændret ved direktiv 91/692/EF.
EFT L 291 af 21.10.1983, s. 1. Senest ændret ved direktiv 91/692/EF.
EFT L 74 af 17.3.1984, s. 49. Senest ændret ved direktiv 91/692/EF.
EFT L 274 af 17.10.1984, s. 11. Senest ændret ved direktiv 91/692/EF.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446556_0012.png
(9)
Da vandmiljøet kan udsættes for både kortvarig og langvarig forurening, bør
oplysninger om såvel akutte som kroniske virkninger indgå i grundlaget for
fastsættelse af miljøkvalitetskravene. For at sikre forsvarlig beskyttelse af vandmiljøet
og menneskers sundhed bør der fastsættes årsgennemsnit for kvalitetskrav på et
niveau, der giver beskyttelse mod langtidseksponering, og højest tilladte
koncentrationer, der giver beskyttelse mod korttidseksponering.
Da der mangler udtømmende og pålidelige oplysninger om koncentrationerne af
prioriterede stoffer i biota og sedimenter på EF-plan, og da oplysninger om
overfladevand synes at give tilstrækkeligt grundlag for generel beskyttelse og effektiv
forureningsbekæmpelse, bør der på indeværende tidspunkt alene fastsættes værdier for
miljøkvalitetskrav til overfladevand. For hexachlorbenzen, hexachlorbutadien og
kviksølv er det imidlertid ikke muligt at sikre beskyttelse mod indirekte virkninger og
sekundær forgiftning alene ved miljøkvalitetskrav til overfladevand på EF-plan. Der
bør derfor i disse tilfælde opstilles miljøkvalitetskrav til biota. For at give
medlemsstaterne en vis smidighed i forhold til deres overvågningsstrategi bør de have
mulighed for enten at overvåge disse miljøkvalitetskrav og kontrollere, at de
overholdes i biota, eller at omsætte dem til miljøkvalitetskrav til overfladevand.
Desuden er det op til medlemsstaterne at opstille miljøkvalitetskrav til sedimenter eller
biota, når det er nødvendigt og hensigtsmæssigt at supplere de på EF-plan fastsatte
miljøkvalitetskrav. Endvidere bør medlemsstaterne sikre, at de aktuelle
forureningsniveauer i biota og sedimenter ikke stiger, eftersom sedimenter og biota
fortsat er vigtige matricer til medlemsstaternes overvågning af visse stoffer med
henblik på vurdering af langtidsvirkningerne af menneskelig aktivitet og
udviklingstendenser.
Hvad angår bly, nikkel og bly- og nikkelforbindelser, er drøftelserne af
risikovurderingerne i Det Europæiske Kemikaliekontor / Det Fælles Forskningscenter
endnu ikke afsluttet, så det er ikke er muligt at opstille endelige kvalitetskrav for disse
grundstoffer. Derfor bør det angives tydeligt, at de er foreløbige.
Medlemsstaterne skal opfylde Rådets direktiv 98/83/EF af 3. november 1998 om
kvaliteten af drikkevand
13
og forvalte de forekomster af overfladevand, der anvendes
til indvinding af drikkevand, i overensstemmelse med artikel 7 i direktiv 2000/60/EF.
Nærværende direktiv bør derfor gennemføres, uden at de bestemmelser, der indebærer
strengere krav, tilsidesættes.
Det er muligt, at miljøkvalitetskrav ikke kan opfyldes i nærheden af udledninger fra
punktkilder, eftersom koncentrationen af forurenende stoffer i udledninger
sædvanligvis er højere end koncentrationen i det omgivende vand. Derfor bør
medlemsstaterne have mulighed for at tage højde for dette forhold ved deres kontrol
af, om miljøkvalitetskravene er opfyldt, og fastlægge et overgangsområde ved hver
relevant udledning, hvor værdien må overskrides. For at sikre, at sådanne områder
bliver af begrænset størrelse, bør de fastlægges under iagttagelse af artikel 10 i direktiv
2000/60/EF og andre relevante bestemmelser i EF-retten. Da udviklingen i
behandlingsmetoder og den teknologiske innovation, såsom bedste tilgængelige
teknik, muligvis kan føre til lavere koncentrationer af forurenende stoffer i nærheden
(10)
(11)
(12)
(13)
13
EFT L 330 af 5.12.1998, s. 32.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446556_0013.png
af udledningspunkter i fremtiden, bør medlemsstaterne sørge
overgangsområdet, hvor værdien må overskrides, reduceres tilsvarende.
(14)
for,
at
Det er nødvendigt at kontrollere, at målene om standsning eller udfasning og
reduktion, jf. artikel 4, stk. 1, litra a), nr. iv), i direktiv 2000/60/EF overholdes, og at
gøre vurderingen af overholdelsen af disse krav gennemsigtig, især med hensyn til, om
emissioner, udledninger og tab skal anses for signifikante eller ikke-signifikante.
Desuden må en tidsplan for standsning eller udfasning og reduktion altid knyttes til en
oversigt. Der bør også være mulighed for at vurdere gennemførelsen af artikel 4, stk.
4-7, i direktiv 2000/60/EF. Der er ligeledes behov for et egnet værktøj til
kvantificering af tab af stoffer ad naturlig vej eller deres dannelse via naturlige
processer, da fuldstændig standsning eller udfasning af emission fra alle potentielle
kilder ikke er muligt i disse tilfælde. For at opfylde disse behov bør hver medlemsstat
for hvert vandområde inden for dens område opstille en oversigt over alle emissioner,
udledninger og tab.
For at undgå dobbeltarbejde under udarbejdelsen af disse oversigter og for at sikre, at
oversigterne stemmer overens med andre eksisterende værktøjer inden for beskyttelse
af overfladevand, bør medlemsstaterne anvende oplysninger, der er indsamlet i medfør
af direktiv 2000/60/EF og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 166/2006 af 18. januar 2006 om oprettelse af et europæisk register over udledning
og overførsel af forurenende stoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/689/EØF og
96/61/EF
14
.
Medlemsstaterne bør for bedre at tilgodese deres behov kunne vælge en egnet etårig
referenceperiode til måling af basisværdierne i oversigten. Der bør dog tages hensyn
til, at tab fra anvendelse af pesticider kan variere betydeligt fra år til år som følge af
forskelle i doseringen, f.eks. på grund af andre vejrforhold. Derfor bør
medlemsstaterne for nogle af de stoffer, der er omfattet af Rådets direktiv 91/414/EØF
af 15. juli 1991 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler
15
, kunne vælge en
treårig referenceperiode.
For at optimere brugen af oversigten er det hensigtsmæssigt at fastsætte en tidsfrist for,
hvornår Kommissionen skal have kontrolleret, at medlemsstaterne har truffet alle
foranstaltninger til at nå målene i artikel 4, stk. 1, litra a), nr. iv), i direktiv
2000/60/EF.
Kriterierne for, hvordan stoffer identificeres som persistente, bioakkumulerende og
toksiske eller som værende tilsvarende problematiske, bl.a. meget persistente og meget
bioakkumulerende, jf. direktiv 2000/60/EF, er fastsat i den tekniske vejledning
vedrørende risikovurdering til Kommissionens direktiv 93/67/EØF af 20. juli 1993 om
fastsættelse af principperne for vurderingen af risikoen for mennesker og miljøet ved
stoffer, der anmeldes i overensstemmelse med Rådets direktiv 67/548/EØF
16
,
Kommissionens forordning (EF) nr. 1488/94 af 28. juni 1994 om principperne for
vurdering af risikoen for mennesker og miljø ved eksisterende stoffer, i
(15)
(16)
(17)
(18)
14
15
16
EUT L 33 af 4.2.2006, s. 1.
EFT L 230 af 19.8.1991, s. 1. Senest ændret ved Kommissionens direktiv 2006/19/EF (EUT L 44 af
15.2.2006, s. 15).
EFT L 227 af 8.9.1993, s. 9.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446556_0014.png
overensstemmelse med Rådets direktiv (EØF) nr. 793/93
17
og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 98/8/EF af 16. februar 1998 om markedsføring af biocidholdige
produkter
18
. For at opnå indbyrdes overensstemmelse mellem de forskellige EF-
retsakter bør kun disse kriterier anvendes på de stoffer, der er under fornyet
gennemgang ifølge beslutning 2455/2001, og bilag X til direktiv 2000/60/EF bør
ændres i overensstemmelse hermed.
(19)
Forpligtelserne ifølge de direktiver, der er opregnet i bilag IX til direktiv 2000/60/EF,
er allerede indeholdt i Rådets direktiv 96/61/EF af 24. september 1996 om integreret
forebyggelse og bekæmpelse af forurening
19
og artikel 8 og 10 og artikel 11, stk. 3,
litra g) og h) og andre bestemmelser i direktiv 2000/60/EF, og der kan garanteres
mindst samme beskyttelsesniveau, hvis miljøkvalitetskravene fastholdes eller
revurderes. For at sikre en ensartet tilgang til kemisk forurening af overfladevand og
for at forenkle og tydeliggøre gældende EF-ret på området bør direktiv 82/176/EØF,
direktiv 83/513/EØF, direktiv 84/156/EØF, direktiv 84/491/EØF og direktiv
86/280/EØF ophæves med virkning fra 2012, jf. artikel 16, stk. 10, i direktiv
2000/60/EF.
Der er taget hensyn til de henstillinger, der er omhandlet i artikel 16, stk. 5, i direktiv
2000/60/EF, særlig henstillingerne fra Den Videnskabelige Komité for Toksicitet,
Økotoksicitet og Miljø.
Målene for dette direktiv, som er at fastsætte miljøkvalitetskrav til vand, kan ikke i
tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne alene og kan derfor på grund af
opretholdelse af samme beskyttelsesniveau for overfladevand i hele Fællesskabet
bedre gennemføres på fællesskabsplan; Fællesskabet kan derfor træffe foranstaltninger
i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, jf. traktatens artikel 5. I
overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går dette
direktiv ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå disse mål.
Foranstaltninger til gennemførelse af dette direktiv bør vedtages i overensstemmelse
med Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere
vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen
20
-
(20)
(21)
(22)
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
Genstand
Dette direktiv fastlægger miljøkvalitetskrav for prioriterede stoffer og visse andre forurenende
stoffer.
17
18
19
20
EFT L 161 af 29.6.1994, s. 3.
EFT L 123 af 24.4.1998, s. 1.
EFT L 257 af 10.10.1996, s. 26.
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 2
Miljøkvalitetskrav
1.
Medlemsstaterne sikrer, at deres overfladevand med hensyn til sammensætning
opfylder miljøkvalitetskravene for prioriterede stoffer, udtrykt i årsgennemsnit og
højest tilladte koncentration som fastsat i bilag I, del A, og miljøkvalitetskravene for
forurenende stoffer som fastsat i bilag I, del B.
Medlemsstaterne sikrer, at miljøkvalitetskravene opfyldes i overensstemmelse med
kravene i bilag I, del C.
2.
Medlemsstaterne sikrer på grundlag af overvågningen af vandtilstanden som
omhandlet i artikel 8 i direktiv 2000/60/EF, at koncentrationen af stofferne i bilag I,
del A og B, i sedimenter og biota ikke forøges.
Medlemsstaterne sikrer, at nedenstående koncentrationer af hexachlorbenzen,
hexachlorbutadien og kviksølv ikke overskrides i vævet (våd vægt) hos byttedyrene
fisk, bløddyr, krebsdyr og andre biota:
a)
b)
c)
10 µg/kg for hexachlorbenzen
55 µg/kg for hexachlorbutadien
20 µg/kg for methylkviksølv.
3.
Med henblik på overvågning af, om miljøkvalitetskravene for stofferne i første afsnit
overholdes, må medlemsstaterne enten indføre strengere krav for vand end dem, der
er opstillet i bilag I, del A, eller opstille supplerende krav til biota.
4.
Kommissionen følger den tekniske og videnskabelige udvikling, herunder
konklusionerne på risikovurderingerne i artikel 16, stk. 2, litra a) og b), i direktiv
2000/60/EF, og fremsætter om nødvendigt forslag om revision af
miljøkvalitetskravene i bilag I, del A og B, i dette direktiv.
Kommissionen kan efter fremgangsmåden i artikel 21, stk. 2, i direktiv 2000/60/EF
fastsætte de obligatoriske beregningsmetoder, der er omhandlet i bilag I, del C, punkt
3, andet afsnit, i dette direktiv.
Artikel 3
Overgangsområde, hvor kravene må overskrides
1.
Medlemsstaterne udpeger overgangsområder, hvor koncentrationen af et eller flere
forurenende stoffer kan overskride de relevante miljøkvalitetskrav, for så vidt som
det øvrige overfladevandområdes opfyldelse af kravene ikke påvirkes deraf.
Under hensyntagen til de relevante bestemmelser i EF-retten fastsætter
medlemsstaterne i hvert enkelt tilfælde udstrækningen af den del af
overfladevandområdet omkring udledningspunktet, som skal klassificeres som
overgangsområde.
5.
2.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Medlemsstaterne lader en beskrivelse af alle afgrænsninger indgå i de
vandområdeplaner, der er omhandlet i artikel 13 i direktiv 2000/60/EF.
3.
Medlemsstaterne revurderer de godkendelser, der er omhandlet i direktiv 96/61/EF,
og den forudgående regulering, der er omhandlet i artikel 11, stk. 3, litra g), i direktiv
2000/60/EF, med henblik på gradvis at mindske udstrækningen af de i stk. 1
omhandlede overgangsområder, der er udpeget i vandområder, der påvirkes af
udledning af prioriterede stoffer.
Kommissionen kan efter proceduren i artikel 21, stk. 2, i direktiv 2000/60/EF
fastsætte, hvilken metode medlemsstaterne skal benytte til at udpege
overgangsområderne, hvor kravene må overskrides.
Artikel 4
Oversigt over emissioner, udledninger og tab
1.
Hver medlemsstat etablerer på grundlag af oplysninger, der indsamles i medfør af
artikel 5 og 8 i direktiv 2000/60/EF og forordning (EF) nr. 166/2006, en oversigt
over emissioner, udledninger og tab af alle prioriterede stoffer og forurenende
stoffer, der er opregnet i bilag I, del A og B, for hvert vandområde inden for dens
territorium.
Referenceperioden for måling af de værdier for forurenende stoffer, som skal anføres
i oversigten i stk. 1, er et af årene fra 2007 til 2009.
For prioriterede stoffer og forurenende stoffer, der er omfattet af direktiv
91/414/EØF, kan dog som værdi anføres gennemsnittet af årene 2007, 2008 og 2009.
3.
Medlemsstaterne giver Kommissionen meddelelse om de oversigter, der opstilles i
overensstemmelse med stk. 1, de dertil knyttede referenceperioder og de
vandområdeplaner, der er indsendt i overensstemmelse med artikel 15, stk. 1, i
direktiv 2006/60/EF.
Medlemsstaterne ajourfører deres oversigter som led i den revision af analyser, som
er omhandlet i artikel 5, stk. 2, i direktiv 2000/60/EF.
Som referenceperiode ved fastsættelse af værdier i de ajourførte oversigter benyttes
det sidste år, inden den pågældende analyse skal være afsluttet. For prioriterede
stoffer og forurenende stoffer, der er omfattet af direktiv 91/414/EØF, kan dog som
værdi anføres gennemsnittet af de seneste tre år inden afslutningen af analysen.
Medlemsstaterne offentliggør de ajourførte oversigter i deres ajourførte
vandområdeplaner som omhandlet i artikel 13, stk. 7, i direktiv 2000/60/EF.
5.
Kommissionen kontrollerer, at oversigtens tal for emissioner, udledninger og tab
senest i 2025 er i overensstemmelse med målene om reduktion eller standsning i
artikel 4, stk. 1, litra a), nr. iv), i direktiv 2000/60/EF.
Kommissionen kan efter proceduren i artikel 21, stk. 2, i direktiv 2000/60/EF
fastsætte, hvilken metode medlemsstaterne skal benytte til at opstille oversigterne.
4.
2.
4.
6.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 5
Ændring af direktiv 2000/60/EF
Bilag X til direktiv 2000/60/EF affattes som angivet i bilag II til dette direktiv.
Artikel 6
Ændring af direktiv 82/176/EØF, 83/513/EØF, 84/156/EØF og 84/491/EØF.
I direktiv 82/176/EØF, 83/513/EØF, 84/156/EØF og 84/491/EØF udgår bilag II.
Artikel 7
Ændring af direktiv 86/280/EØF
Rubrik B i afdeling I-XI i direktiv 86/280/EØF udgår.
Artikel 8
Ophævelse
1.
2.
Direktiv 82/176/EØF, 83/513/EØF, 84/156/EØF og 84/491/EØF ophæves med
virkning fra den 22. december 2012.
Indtil den 22. december 2012 kan medlemsstaterne gennemføre overvågning og
rapportering i overensstemmelse med artikel 5, 8 og 15 i direktiv 2000/60/EF, i
stedet for at gennemføre dem i overensstemmelse med de i stk. 1 anførte direktiver.
Artikel 9
Gennemførelse
1.
Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft
for at efterkomme dette direktiv senest den [18 måneder efter direktivets
ikrafttrædelse]. De tilsender straks Kommissionen disse bestemmelser med en
sammenligningstabel, som viser sammenhængen mellem de pågældende
bestemmelser og dette direktiv.
Bestemmelserne skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning til dette direktiv eller
skal ved offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning. De nærmere regler for
henvisningen fastsættes af medlemsstaterne.
2.
Medlemsstaterne tilsender Kommissionen de vigtigste nationale bestemmelser, som
de udsteder på det område, der er omfattet af dette direktiv.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 10
Ikrafttrædelse
Dette direktiv træder i kraft dagen efter på tyvendedagen efter offentliggørelsen i Den
Europæiske Unions Tidende.
Artikel 11
Adressater
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446556_0019.png
BILAG I : MILJØKVALITETSKRAV FOR PRIORITEREDE STOFFER OG VISSE
ANDRE FORURENENDE STOFFER
DEL A : Miljøkvalitetskrav (EQS) for prioriterede stoffer i overfladevand
AA: årsgennemsnit
MAC: højeste tilladte koncentration
Enhed: [µg/l].
(1)
Nr.
(2)
Stoffets navn
(3)
CAS-
nummer
(4)
AA-EQS
21
Indvand
(5)
AA-EQS
21
Andet over-
fladevand
0,3
0,1
0,6
8
0,0002
0,2
(6)
MAC-EQS
22
Indvand
(7)
MAC-EQS
22
Andet over-
fladevand
0,7
0,4
2,0
50
ikke
relevant
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
alachlor
anthracen
atrazin
benzen
pentabromdiphenylether
23
cadmium og
cadmiumforbindelser
15972-60-8
120-12-7
1912-24-9
71-43-2
32534-81-9
7440-43-9
0,3
0,1
0,6
10
0,0005
0,08 (klasse 1)
0,08 (klasse 2)
0,09 (klasse 3)
0,7
0,4
2,0
50
ikke relevant
0,45 (klasse 1)
0,45 (klasse 2)
0,6 (klasse 3)
0,9 (klasse 4)
1,5 (klasse 5)
(afhængigt af vandets
hårdhedsgrad
24
)
0,15 (klasse 4)
0,25 (klasse 5)
(7)
(8)
C
10-13
-chloralkaner
chlorfenvinphos
85535-84-8
470-90-6
0,4
0,1
0,4
0,1
1,4
0,3
1,4
0,3
21
22
23
24
Denne parameter er miljøkvalitetskravet udtrykt som årsgennemnit (AA-EQS).
Denne parameter er miljøkvalitetskravet udtrykt som højest tilladte koncentration (MAC-EQS). Hvis
der under MAC-EQS er anført "ikke relevant", fungerer AA-EQS-værdierne også som beskyttelse mod
kortvarig høj forurening, da de er væsentligt lavere end værdier, der er afledt af den akutte toksicitet.
For den gruppe prioriterede stoffer, som bromerede diphenylethere på listen (nr. 5) i direktiv
2455/2001/EF omfatter, er der kun fastlagt en EQS for pentabromdiphenylether.
For cadmium og cadmiumforbindelser (nr. 6) afhænger EQS-værdierne af vandets hårdhedsgrad, som
opdeles i fem klasser (klasse 1: <40 mg CaCO
3
/l, klasse 2: 40 til <50 mg CaCO
3
/l, klasse 3: 50 til <100
mg CaCO
3
/l, klasse 4: 100 til <200 mg CaCO
3
/l og klasse 5:
≥200
mg CaCO
3
/l).
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446556_0020.png
(1)
Nr.
(2)
Stoffets navn
(3)
CAS-
nummer
(4)
AA-EQS
21
Indvand
(5)
AA-EQS
21
Andet over-
fladevand
0,03
10
20
1,3
0,2
0,0005
0,1
0,01
0,1
0,002
0,3
7,2
0,05
1,2
20
0,3
0,01
(6)
MAC-EQS
22
Indvand
0,1
ikke relevant
ikke relevant
ikke relevant
1,8
0,01
1
0,05
0,6
0,04
1,0
ikke relevant
0,07
ikke relevant
ikke relevant
2,0
ikke relevant
(7)
MAC-EQS
22
Andet over-
fladevand
0,1
ikke
relevant
ikke
relevant
ikke
relevant
1,8
0,004
1
0,05
0,6
0,02
1,0
ikke relevant
0,07
ikke
relevant
ikke
relevant
2,0
ikke
relevant
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
(18)
(19)
(20)
(21)
(22)
(23)
(24)
(25)
chlorpyrifos
1,2-dichlorethan
dichlormethan
di(2-ethylhexyl)phthalat
(DEHP)
diuron
endosulfan
fluoranthen
hexachlorbenzen
hexachlorbutadien
hexachlorcyclohexan
isoproturon
bly og blyforbindelser
kviksølv og
kviksølvforbindelser
naphthalen
nikkel og
nikkelforbindelser
nonylphenol
octylphenol
2921-88-2
107-06-2
75-09-2
117-81-7
330-54-1
115-29-7
206-44-0
118-74-1
87-68-3
608-73-1
34123-59-6
7439-92-1
7439-97-6
91-20-3
7440-02-0
25154-52-3
1806-26-4
0,03
10
20
1,3
0,2
0,005
0,1
0,01
0,1
0,02
0,3
7,2
0,05
2,4
20
0,3
0,1
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446556_0021.png
(1)
Nr.
(2)
Stoffets navn
(3)
CAS-
nummer
(4)
AA-EQS
21
Indvand
(5)
AA-EQS
21
Andet over-
fladevand
0,0007
0,4
ikke relevant
(6)
MAC-EQS
22
Indvand
ikke relevant
1
ikke relevant
(7)
MAC-EQS
22
Andet over-
fladevand
ikke
relevant
1
ikke relevant
(26)
(27)
(28)
pentachlorbenzen
pentachlorphenol
polyaromatiske kulbrinter
(PAH)
25
benzo[a]pyren
benzo[b]fluoranthen
benzo[k]fluoranthen
benzo[g,h,i]perylen
indeno[1,2,3-cd]pyren
608-93-5
87-86-5
ikke relevant
0,007
0,4
ikke relevant
50-32-8
205-99-2
207-08-9
191-24-2
193-39-5
122-34-9
688-73-3
12002-48-1
67-66-3
1582-09-8
0,05
0,05
0,1
ikke relevant
0,1
ikke
relevant
Σ=
0,03
Σ=
0,03
Σ=
0,002
Σ=
0,002
ikke relevant
ikke
relevant
(29)
(30)
(31)
(32)
(33)
simazin
tributyltinforbindelser
trichlorbenzener
(alle isomerer)
trichlormethan
trifluralin
1
0,0002
0,4
2,5
0,03
1
0,0002
0,4
2,5
0,03
4
0,0015
ikke relevant
ikke relevant
ikke relevant
4
0,0015
ikke
relevant
ikke
relevant
ikke
relevant
25
For gruppen af polyaromatiske kulbrinter (PAH) (nr. 28) skal hver enkelt EQS overholdes, dvs. at EQS
for benzo[a]pyren, EQS for summen af benzo[b]fluoranthen og benzo[k]fluoranthen og EQS for
summen af benzo[g,h,i]perylen og indeno[1,2,3-cd]pyren skal overholdes.
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446556_0022.png
DEL B: Miljøkvalitetskrav (EQS) for andre forurenende stoffer
AA: årsgennemsnit
MAC: højeste tilladte koncentration
Enhed: [µg/l].
(1)
Nr.
(2)
Stoffets navn
(3)
CAS-
nummer
(4)
AA-EQS
21
Indvand
(1)
DDT i alt
26
para-para-DDT
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
aldrin
dieldrin
endrin
isodrin
tetrachlormethan
tetrachlorethylen
trichlorethylen
ikke relevant
50-29-3
309-00-2
60-57-1
72-20-8
465-73-6
56-23-5
127-18-4
79-01-6
12
10
10
12
10
10
ikke relevant
ikke relevant
ikke relevant
ikke relevant
ikke relevant
ikke relevant
0,025
0,01
Σ=0,010
(5)
AA-EQS
21
Andet over-
fladevand
0,025
0,01
Σ=0,005
(6)
MAC-EQS
22
Indvand
ikke relevant
ikke relevant
ikke relevant
(7)
MAC-EQS
22
Andet over-
fladevand
ikke relevant
ikke relevant
ikke relevant
26
DDT i alt udgøres af summen af isomererne 1,1,1-trichlor-2,2-bis(p-chlorphenyl)ethan (CAS-nummer
50-29-3), 1,1,1-trichlor-2-(o-chlorphenyl)-2-(p-chlorphenyl)ethan (CAS-nummer 789-02-6), 1,1-
dichlor-2,2-bis(p-chlorphenyl)ethylen
(CAS-nummer
72-55-9)
og
1,1-dichlor-2,2-bis(p-
chlorphenyl)ethan (CAS-nummer 72-54-8).
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DEL C: Overholdelse af miljøkvalitetskrav
1.
Kolonne 4 og 5: For et givet overfladevandområde er AA-EQS kun overholdt, hvis
det aritmetiske gennemsnit af koncentrationer, der er målt på forskellige tidspunkter
af året, ved hvert repræsentativt målepunkt inden for vandområdet er lavere end
kravværdien.
Kolonne 6 og 7: For et givet overfladevandområde er MAC-EQS overholdt, hvis den
koncentration, der er målt ved hvert repræsentativt målepunkt inden for
vandområdet, ikke er højere end kravværdien.
Miljøkvalitetskravene i dette bilag er med undtagelse af cadmium, bly, kviksølv og
nikkel (i det følgende benævnt "metaller") udtrykt som samlet koncentration i hele
vandprøven. For metallers vedkommende gælder EQS for koncentrationen i
opløsning, dvs. den opløste fase af en vandprøve, der er filtreret gennem et 0,45 µm
filter eller behandlet tilsvarende.
Hvis den naturlige baggrundskoncentration af metaller er højere end EQS-værdien,
eller hvis vandets hårdhed, pH eller andre kvalitetsparametre påvirker metallers
biotilgængelighed, kan medlemsstaterne tage dette i betragtning, når de vurderer
overvågningsresultaterne i forhold til EQS. Hvis de vælger dette, er det obligatorisk
at anvende de beregningsmetoder, der fastsættes i medfør af artikel 2, stk. 5.
2.
3.
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446556_0024.png
BILAG II : ÆNDRING AF BILAG X TIL DIREKTIV 2000/60/EF
Bilag X til direktiv 2000/60/EF affattes således:
"BILAG X
LISTE OVER PRIORITEREDE STOFFER INDEN FOR VANDPOLITIK (*)
Nr.
CAS-nummer
1
EU-nummer
2
Det prioriterede stofs navn
Identificeret
som
prioriteret
farligt stof
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
(14)
15972-60-8
120-12-7
1912-24-9
71-43-2
ikke relevant
7440-43-9
85535-84-8
470-90-6
2921-88-2
107-06-2
75-09-2
117-81-7
330-54-1
115-29-7
959-98-8
240-110-8
204-371-1
217-617-8
200-753-7
ikke relevant
231-152-8
287-476-5
207-432-0
220-864-4
203-458-1
200-838-9
204-211-0
206-354-4
204-079-4
ikke relevant
205-912-4
204-273-9
201-765-5
alachlor
anthracen
atrazin
benzen
bromerede diphenylethere (**)
cadmium og cadmiumforbindelser
chloralkaner, C
10-13
(**)
chlorfenvinphos
chlorpyrifos
1,2-dichlorethan
dichlormethan
di(2-ethylhexyl)phthalat (DEHP)
diuron
endosulfan
(alpha-endosulfan)
fluoranthen (****)
hexachlorbenzen
hexachlorbutadien
X
X
X
X (***)
X
X
X
(15)
(16)
(17)
206-44-0
118-74-1
87-68-3
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446556_0025.png
(18)
608-73-1
58-89-9
210-158-9
200-401-2
251-835-4
231-100-4
231-106-7
202-049-5
231-111-14
246-672-0
203-199-4
217-302-5
ikke relevant
210-172-5
231-152-8
ikke relevant
200-028-5
205-911-9
205-883-8
205-916-6
205-893-2
204-535-2
211-704-4
ikke relevant
234-413-4
204-428-0
hexachlorcyclohexan
(gamma-isomer, lindan)
isoproturon
bly og blyforbindelser
kviksølv og kviksølvforbindelser
naphthalen
nikkel og nikkelforbindelser
nonylphenol
(4-(para)-nonylphenol)
octylphenol
(para-tert-octylphenol)
pentachlorbenzen
pentachlorphenol
polyaromatiske kulbrinter
(benzo[a]pyren)
(benzo[b]fluoranthen)
(benzo[g,h,i]perylen)
(benzo[k]fluoranthen)
(indeno[1,2,3-cd]pyren)
simazin
tributyltinforbindelser
tributyltin-kation
trichlorbenzener
(1,2,4-trichlorbenzen)
X
(19)
(20)
(21)
(22)
(23)
(24)
34123-59-6
7439-92-1
7439-97-6
91-20-3
7440-02-0
25154-52-3
104-40-5
X
X
(25)
1806-26-4
140-66-9
(26)
(27)
(28)
608-93-5
87-86-5
ikke relevant
50-32-8
205-99-2
191-24-2
207-08-9
193-39-5
X
X
(29)
(30)
122-34-9
688-73-3
36643-28-4
X
(31)
12002-48-1
120-82-1
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446556_0026.png
(32)
67-66-3
200-663-8
trichlormethan
(chloroform)
(33)
1
2
1582-09-8
216-428-8
trifluralin
CAS: Chemical Abstracts Service
EU-nummer: Den Europæiske Fortegnelse over Markedsførte Kemiske Stoffer (EINECS) eller Den
Europæiske Liste over Anmeldte Kemiske Stoffer (ELINCS)
(*)
(**)
(***)
Hvor der er udvalg en gruppe af stoffer, er typiske enkeltstoffer anført som
indikatorer (i parentes og uden nummer).
Disse grupper af stoffer omfatter normalt et stort antal enkeltstoffer. Det er ikke i
øjeblikket muligt at oplyse egnede indikatorer.
Kun pentabrombiphenylether (CAS-nummer 32534-81-9)
(****) Fluoranthen optræder på listen som indikator for andre og farlige polyaromatiske
kulbrinter."
DA
26
DA