Retsudvalget 2006-07
KOM (2006) 0399
Offentligt
315912_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Dato:
Folketinget har i skrivelse af 9. oktober 2006 (ad KOM (2006) 0399; REU alm. del – bi-
lag 22) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål:
Spørgsmål 4:
”Ministeren bedes – i fortsættelse af den tekniske gennemgang den 29. september 2006 af
forslag til forordning om lovvalg i ægteskabssager (KOM (2006) 0399) – sammenligne
fordele og ulemper ved at regulere området gennem konventioner i forhold til en EU-
regulering.”
Svar:
Forslaget indeholder følgende hovedpunkter:
Ændring af de gældende regler om international kompetence i ægteskabssager
(separation og skilsmisse):
indførelse af mulighed for at indgå aftaler om international kompetence i
ægteskabssager
ændring af kompetencereglerne i relation til ikke-medlemsstater
Ændring af de gældende regler om international kompetence i sager om forældre-
ansvar (forældremyndighed, samvær mv.), som konsekvens af førnævnte ændring
Indførelse af regler om lovvalg i ægteskabssager
Ved forslaget ændres den gældende EU-regulering af behandlingen af ægteskabssager og
sager om forældreansvar i forordning (EF) nr. 2201/2003 af 27. november 2003 om kom-
petence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i ægteskabssager og i sager
vedrørende forældreansvar og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1347/2000 (den nye
Bruxelles II-forordning). Denne forordning indeholder bl.a. regler om international kom-
petence i ægteskabssager og i sager om forældreansvar. Disse regler giver imidlertid ikke
ægtefællerne mulighed for at indgå aftale om international kompetence, bortset fra en
snæver mulighed for at kæde en sag om forældreansvar sammen med en ægteskabssag.
Dette betyder, at en EU-medlemsstat, som forordningen gælder for, ikke har adgang til at
fastsætte regler, der giver ægtefæller mulighed for at aftale, at en ægteskabssag skal be-
handles i den pågældende stat.
Indførelse af mulighed for at indgå aftaler om international kompetence i ægteskabssager
kræver derfor fællesskabslovgivning.
Ved forslaget ændres endvidere forordningens regler om international kompetence i situa-
tioner, hvor kompetencereglerne medfører, at en ægteskabssag ikke kan behandles i en
medlemsstat. I stedet for som udgangspunkt at overlade den internationale kompetence i
sådanne situationer til national ret, foreslås det at indføre harmoniserede kompetencereg-
ler. Dette kan kun gennemføres gennem fællesskabslovgivning.
Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Fællesskabslovgivningen, herunder den nye Bruxelles II-forordning, indeholder ikke reg-
ler om lovvalg i ægteskabssager. Spørgsmålet om, hvilken stats lovgivning der skal finde
anvendelse på en ægteskabssag, der behandles i en EU-medlemsstat, afgøres derfor af den
pågældende stats egne international privatretlige regler.
Det følger af EF-traktatens artikel 61, litra c, og artikel 65, litra b, at Fællesskabet kan
vedtage foranstaltninger vedrørende civilretligt samarbejde i spørgsmål med grænseover-
skridende virkninger i det omfang, det er nødvendigt for det indre markeds funktion. Det-
te omfatter blandt andet foranstaltninger til fremme af foreneligheden mellem medlems-
staternes regler om lovvalg.
Da der ikke på fællesskabsniveau findes regler om lovvalg i ægteskabssager, vil fælles-
skabsretten ikke være til hinder for, at medlemsstaterne på traditionelt mellemfolkeligt
plan udarbejder en konvention herom.
Dette vil imidlertid være uhensigtsmæssigt, ikke mindst fordi udarbejdelsen af en sådan
konvention ikke vil være undergivet de procedurer, herunder i relation til retssikkerhed,
der gælder for fællesskabslovgivning. Endvidere vil ikrafttrædelsen af konventionen i alle
medlemsstater afhænge af de gennemførelsesforanstaltninger, der i de enkelte medlems-
stater er nødvendige for at sætte en konvention i kraft der. Dette vil kunne forsinke ikraft-
trædelsestidspunktet.
Det er på denne baggrund regeringens opfattelse, at området bør reguleres gennem fælles-
skabslovgivning.
Det bemærkes i den forbindelse, at en konvention om lovvalgsregler i ægteskabssager
kun kan gennemføres i Danmark ved lov.
Lars Barfoed
/