Arbejdsmarkedsudvalget 2006
KOM (2006) 0407
Offentligt
1446566_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 19.7.2006
KOM(2006) 407 endelig
Forslag til
RÅDETS FORORDNING (EF, EURATOM)
om ændring af forordning (EKSF, EØF, Euratom) nr. 300/76 om fastsættelse af de
berettigede kategorier og af betingelserne for ydelse af tillæg samt satserne herfor, til
tjenestemænd, som skal udføre deres arbejde i skifteholdstjeneste
Forslag til
RÅDETS FORORDNING (EF, EURATOM)
om ændring af forordning (EØF, Euratom, EKSF) nr. 495/77 om fastlæggelse af de
kategorier af tjenestemænd, der kan modtage tillæg for regelmæssigt at måtte stå til
rådighed uden for arbejdstiden, betingelserne for tillæggets ydelse samt satserne herfor
{SEK(2006) 975}
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
kom (2006) 0407 - Ingen titel
1446566_0002.png
BEGRUNDELSE
1) B
AGGRUNDEN FOR FORSLAGET
110
Begrundelse og formål
Behov for udvidet tjenestetid for visse personalegrupper i EU-institutionerne.
Kommissionens tilsagn om at forelægge Rådet en rapport om anvendelsen af
forordning 300/76 (skifteholdstjeneste), 495/77 (rådighedstjeneste) og 1799/72 (særlig
byrdefuldt arbejde) og om nødvendigt fremlægge ændringsforslag.
120
Generel baggrund
Rådets forordning 300/76 af 9. februar 1976 begrænser ydelsen for skifteholdstjeneste
over driftsbevillingerne til personale, der gør tjeneste i et datacenter, en
sikkerhedstjeneste, en telextjeneste eller som varetager forsendelsen af De Europæiske
Fællesskabers Tidende. Denne udtømmende liste gør det ikke muligt at dække andre
tjenester, hvor der ligeledes foreligger et veldokumenteret behov for udvidet
tjenestetid, som f.eks tekniske helpdeske, telefoncentraler, receptionsskranker i
bygninger osv.
130
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Rådets forordning 300/76 af 9. februar 1976 om fastsættelse af de berettigede
kategorier og af betingelserne for ydelse af tillæg samt satserne herfor, til
tjenestemænd, som skal udføre deres arbejde i skifteholdstjeneste, senest ændret ved
Rådets forordning 860/2004 af 29. april 2004.
141
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Ikke relevant.
2) H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
Foranstaltningen vedrører kun personale i EU-institutionerne.
Ekspertbistand
229
Der har ikke været behov for ekstern ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
Ingen alternativer – ud over ikke at tilbyde en sådan udvidet tjenestetid.
Marginale sociale og økonomiske konsekvenser; ingen miljømæssige konsekvenser.
230
DA
2
DA
kom (2006) 0407 - Ingen titel
3) F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
305
Resumé af forslaget
At give andre tjenester i EU-institutionerne, der har et veldokumenteret behov for
udvidet eller uafbrudt arbejdstid, mulighed for at udbetale tillæg for skifteholdstjeneste.
310
Retsgrundlag
Artikel 56a i vedtægten for tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber og
vilkårene for de øvrige ansatte i disse Fællesskaber, fastsat ved forordning (EØF,
Euratom, EKSF) nr. 259/68 af 29. februar 1968, senest ændret ved forordning (EF,
Euratom) nr. 31/2005 af 20. december 2004, hvor der står anført følgende: "Rådet, som
træffer afgørelse på grundlag af forslag fra Kommissionen, udarbejdet efter udtalelse
fra Vedtægtsudvalget, afgør, hvilke kategorier der er berettigede, og fastlægger
betingelserne for ydelse af dette tillæg og satserne herfor.”
329
Subsidiaritetsprincippet
Forslaget vedrører et område, der falder ind under Fællesskabets enekompetence.
Subsidiaritetsprincippet har derfor ingen relevans.
Proportionalitetsprincippet
Udvidelse af en eksisterende foranstaltning til at omfatte andre tjenester.
Reguleringsmiddel/-form
341
Foreslået reguleringsmiddel: forordning.
Andre instrumenter ville være uhensigtsmæssige af følgende grund:
Ændring af en eksisterende rådsforordning.
4) B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
342
401
Omkring 30 personer i to skiftehold: 30 personer x 12 måneder x 337 EUR =
121 300 EUR (Kommissionens tal).
DA
3
DA
kom (2006) 0407 - Ingen titel
1446566_0004.png
Forslag til
RÅDETS FORORDNING (EF, EURATOM)
om ændring af forordning (EKSF, EØF, Euratom) nr. 300/76 om fastsættelse af de
berettigede kategorier og af betingelserne for ydelse af tillæg samt satserne herfor,
til tjenestemænd, som skal udføre deres arbejde i skifteholdstjeneste
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til vedtægten for tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber og
vilkårene for de øvrige ansatte i disse Fællesskaber, fastsat ved forordning
(EØF, Euratom, EKSF) nr. 259/68
1
, senest ændret ved forordning (EF, Euratom)
nr. 31/2005
2
, særlig artikel 56a, andet afsnit, i vedtægten,
under henvisning til forslag fra Kommissionen, udarbejdet efter udtalelse fra
Vedtægtsudvalget, og
ud fra følgende betragtning:
Rådets forordning (EKSF, EØF, Euratom) nr. 300/76
3
bør ændres for at tilpasse
den til det ændrede behov for skifteholdstjeneste i EU-institutionerne -
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Forordning (EKSF, EØFma, Euratom) nr. 300/76 ændres således:
Den indledende sætning i første afsnit i artikel 1, stk. 1, affattes således:
“Den tjenestemand, hvis vederlag afholdes over forsknings- og investeringsbudgettet, og
som gør tjeneste ved et anlæg under Det Fælles Forskningscenter eller udøver
virksomhed i tilknytning hertil, eller hvis vederlag afholdes over driftsbevillingerne, og
som gør tjeneste i en serviceafdeling for informations- og kommunikationsteknologi
(IKT), en sikkerhedsafdeling, en telefoncentral/informationstjeneste, eller i en anden
tjeneste, der har et veldokumenteret behov for udvidet eller uafbrudt arbejdstid, eller som
1
2
3
EFT L 56 af 4.3.1968, s. 1.
EUT L 8 af 12.1.2005, s. 1.
EFT L 38 af 13.2.1976, s. 1. Senest ændret ved forordning (EF, Euratom) nr. 860/2004 af
29. april 2004 (EUT L 161 af 30.4.2004, s. 26).
DA
4
DA
kom (2006) 0407 - Ingen titel
varetager forsendelsen af
Den Europæiske Unions Tidende,
og som i overensstemmelse
med artikel 56a i vedtægten udfører sit arbejde i skifteholdstjeneste, har ret til et tillæg
på: …”
Artikel 2
Sidste sætning i artikel 1, stk. 2, udgår.
Artikel 3
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver
medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
5
DA
kom (2006) 0407 - Ingen titel
1446566_0006.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAGET
1.
FORSLAGETS BETEGNELSE:
Rådets forordning (EF, Euratom) nr. …/2006 af … 2006 om ændring af Rådets
forordning 300/76 af 9. februar 1976 om fastsættelse af de berettigede kategorier og
af betingelserne for ydelse af tillæg samt satserne herfor, til tjenestemænd, som skal
udføre deres arbejde i skifteholdstjeneste.
2.
ABM/ABB-RAMME
Politikområder og dermed forbundne aktiviteter:
Potentielt alle politikområder.
3.
3.1.
BUDGETPOSTER
Budgetposternes nummer og tekst (aktionsposter og dermed forbundne poster
vedrørende teknisk og administrativ bistand (tidl. B.A-poster)):
XX.01.01.01 (Kommissionen)
Kapitel 11 (andre institutioner
3.2.
Foranstaltningens og de finansielle virkningers varighed:
Ubegrænset.
3.3.
Budgetoplysninger (indsæt om nødvendigt flere rækker):
Udgifternes art
Nye
EFTA-bidrag
Bidrag fra
ansøgerlandene
Udgiftsområde
i de finansielle
overslag
Nr. 5
Budgetpost
XX.01.01.01
Ikke-oblig.
Kap.11
Ikke-
opdelte
4
NEJ
NEJ
NEJ
4
Ikke-opdelte bevillinger, i det følgende benævnt IOB.
DA
6
DA
kom (2006) 0407 - Ingen titel
1446566_0007.png
4.
4.1.
4.1.1.
SAMMENFATNING AF RESSOURCERNE
Finansielle ressourcer
Sammenfatning af forpligtelsesbevillinger (FB) og betalingsbevillinger (BB)
i mio. EUR (3 decimaler)
Punkt
Udgiftstype
År n
n+1
n+2
n+3
n+4
n+5
og ff.
I alt
Driftsudgifter
5
Forpligtelsesbevillinger
(FB)
Betalingsbevillinger (BB)
8.1
a
b
Administrative udgifter inden for referencebeløbet
6
Teknisk og administrativ
bistand (IOB)
8.2.4
c
SAMLET REFERENCEBELØB
Forpligtelsesbevillinger
Betalingsbevillinger
a+c
b+c
Administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
7
Personaleressourcer og
dermed forbundne
udgifter (IOB)
Kom:
0,12
Andre:
0,08
0,12
0,08
0,12
0,08
0,12
0,08
0,12
0,08
0,12
0,08
Ikke
relevant
8.2.5
d
Administrative udgifter,
undtagen udgifter til
personaleressourcer og
dermed forbundne udgifter,
ikke medtaget i
referencebeløbet (IOB)
8.2.6
e
Samlede anslåede finansielle omkostninger ved foranstaltningen
FB I ALT, inkl. udgifter
til personaleressourcer
a+
c+
d+
e
b+
c+
d+
e
Kom:
0,12
Andre:
0,08
Kom:
0,12
Andre:
0,08
0,12
0,08
0,12
0,08
0,12
0,08
0,12
0,08
0,12
0,08
Ikke
relevant
0,12
0,08
0,12
0,08
0,12
0,08
0,12
0,08
0,12
0,08
Ikke
relevant
BB I ALT, inkl. udgifter
til personaleressourcer
5
6
7
Udgifter, som ikke henhører under kapitel xx 01 i afsnit xx.
Udgifter inden for artikel xx 01 04 i afsnit xx.
Udgifter inden for kapitel xx 01, som ikke henhører under artikel xx 01 04 eller xx 01 05.
DA
7
DA
kom (2006) 0407 - Ingen titel
1446566_0008.png
Samfinansiering
Hvis forslaget indebærer samfinansiering med medlemsstaterne eller med andre organer
(oplys hvilke), angives der et skøn i tabellen nedenfor over beløbet for denne samfinansiering
(der kan indsættes flere rækker, hvis der forventes samfinansiering med flere organer):
4.1.2.
Forenelighed med den finansielle programmering
X
Forslaget er foreneligt med den gældende finansielle programmering.
Forslaget kræver omprogrammering af det relevante udgiftsområde i de
finansielle overslag.
Forslaget kan kræve anvendelse af bestemmelserne i den interinstitutionelle
aftale
8
(dvs. fleksibilitetsinstrumentet eller revision af de finansielle overslag).
4.1.3.
Finansielle virkninger på indtægtssiden
X
Forslaget har ingen indflydelse på indtægterne
Forslaget har finansielle virkninger - virkningerne for indtægterne er som følger:
NB: Alle enkeltheder og bemærkninger vedrørende metoden for beregning af
virkningerne for indtægterne anføres i et særskilt bilag.
4.2.
5.
Personaleressourcer (fuldtidsækvivalenter) (herunder tjenestemænd, midlertidigt
ansatte og eksternt personale) – se nærmere under punkt 8.2.1.
SÆRLIGE FORHOLD OG MÅL
Baggrunden for forslaget er beskrevet i begrundelsen. I denne del af
finansieringsoversigten anføres følgende specifikke supplerende oplysninger:
5.1.
Behov, der skal dækkes på kort eller lang sigt:
Forslaget har til formål at opfylde behovet for udvidede arbejdstider i visse
tjenestegrene og afdelinger.
5.2.
Merværdien af Fællesskabets engagement og forslagets sammenhæng med andre
finansielle instrumenter og eventuel synergi:
Ikke relevant.
5.3.
Forslagets mål, forventede resultater og øvrige indikatorer set i forbindelse med
ABM-rammen:
Ikke relevant.
8
Se punkt 19 og 24 i den interinstitutionelle aftale.
DA
8
DA
kom (2006) 0407 - Ingen titel
1446566_0009.png
5.4.
Gennemførelsesmetode (vejledende)
Angiv nedenfor, hvilken eller hvilke metoder
9
der er valgt til gennemførelse af
foranstaltningen.
X
Central forvaltning
X
Direkte af Kommissionen: PMO
Indirekte ved delegation til:
Forvaltningsorganer
af
Fællesskaberne,
jf. artikel 185
i
Organer
oprettet
finansforordningen
Nationale offentlige organer eller public service-organer
Fælles eller decentral forvaltning
med medlemsstaterne
med tredjelande
Fælles
forvaltning med internationale organisationer (angiv nærmere)
Relevante bemærkninger:
6.
6.1.
OVERVÅGNING OG EVALUERING
Overvågningssystem:
Ikke relevant.
6.2.
6.2.1.
Evaluering
Forudgående evaluering:
Ikke relevant.
6.2.2.
Forholdsregler efter en midtvejsevaluering eller efterfølgende
(konklusioner, der kan drages af lignende tidligere erfaringer):
Ikke relevant.
6.2.3.
Regler for fremtidige evalueringer og deres hyppighed:
Ikke relevant.
evaluering
9
Hvis der angives flere metoder, gives der en nærmere forklaring i afsnittet "Relevante bemærkninger" i
dette punkt.
DA
9
DA
kom (2006) 0407 - Ingen titel
7.
FORHOLDSREGLER MOD SVIG
Oprettelse af skifteholdstjeneste i Kommissionens tjenestegrene kan kun finde sted
med GD ADMIN's godkendelse, samt intern kontrol i GD ADMIN baseret på
PMO-data.
8.
8.1.
RESSOURCER
Finansielle omkostninger i forbindelse med forslagets mål:
Ikke relevant.
8.2.
8.2.1.
Administrative udgifter
Personaleressourcer – antal og type:
Ikke relevant.
8.2.2.
Opgavebeskrivelse
Inkluderet i den nuværende forvaltning af disse arbejdsvilkår.
8.2.3.
Kilde til personaleressourcer (vedtægtsomfattede)
(Hvis der er tale om mere end en kilde, angives antal stillinger fra hver kilde)
Stillinger, der i øjeblikket er afsat til forvaltningen af programmet, og som skal
erstattes eller forlænges
Stillinger, der er forhåndsallokeret i forbindelse med APS/FBF-proceduren for
år n
Stillinger, hvorom der skal ansøges i forbindelse med den næste APS/FBF-
procedure
Stillinger, som skal omfordeles under anvendelse af eksisterende ressourcer
inden for den pågældende tjeneste (intern omfordeling)
Stillinger, der er nødvendige i år n, men ikke forudset i APS/FBF-proceduren
for det pågældende år
8.2.4.
Andre administrative udgifter, der er medtaget i referencebeløbet
(
XX 01 04/05 – udgifter til administrativ forvaltning
)
DA
10
DA
kom (2006) 0407 - Ingen titel
1446566_0011.png
8.2.5.
Udgifter til personaleressourcer og dermed forbundne udgifter, der ikke er medtaget i
referencebeløbet
i mio. EUR (3 decimaler)
År n+5
Arten af personaleressourcer
År n
Kom: 0,12
Andre: 0,08
p.m.
År n+1
0,12
0,08
p.m.
År n+2
0,12
0,08
p.m.
År n+3
0,12
0,08
p.m.
År n+4
og ff.
0,12
0,08
p.m.
0,12
0,08
p.m.
Tjenestemænd og midlertidigt
ansatte (XX 01 01)
Personale finansieret over
artikel XX 01 02 (hjælpeansatte,
nationale eksperter,
kontraktansatte osv.)
(oplys budgetpost)
Samlede udgifter til
personaleressourcer og
dermed forbundne udgifter
(IKKE medtaget i
referencebeløbet)
Kom: 0,12
Andre: 0,08
0,12
0,08
0,12
0,08
0,12
0,08
0,12
0,08
0,12
0,08
Beregning –
tjenestemænd og midlertidigt ansatte
Der henvises om fornødent til punkt 8.2.1.
Kommissionen: 30 personer x 337 EUR pr. måned (satsen for toholdsskift) x 12 måneder =
121 320 EUR
Andre institutioner: 19 personer x 337 EUR pr. måned x 12 måneder = 76 836 EUR
Beregning –
personale, der finansieres over artikel XX 01 02
Der henvises om fornødent til punkt 8.2.1.
8.2.6.
Andre administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
Beregning –
Andre administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
DA
11
DA
kom (2006) 0407 - Ingen titel
1446566_0012.png
BEGRUNDELSE
1) B
AGGRUNDEN FOR FORSLAGET
110
Begrundelse og formål
Behov for rådighedstjeneste i visse tjenestegrene og afdelinger i EU-institutionerne.
Kommissionens tilsagn om at forelægge Rådet en rapport om anvendelsen af
forordning 300/76 (skifteholdstjeneste), 495/77 (rådighedstjeneste) og 1799/72 (særlig
byrdefuldt arbejde) og om nødvendigt fremlægge ændringsforslag.
120
Generel baggrund
Rådets forordning 495/77 af 8. marts 1977 begrænser ydelsen for rådighedstjeneste
over driftsbevillingerne til personale, der betjener eller fører tilsyn med tekniske anlæg
eller er beskæftiget i lægetjenesten. Denne udtømmende liste gør det ikke muligt at
dække andre tjenester, hvor der ligeledes foreligger et veldokumenteret behov for
rådighedstjeneste, som f.eks sikkerhedstjenester eller ordninger som f.eks.
civilbeskyttelse eller Ecurie-systemet, hvor Kommissionen har til opgave at sikre
permanent vagttjeneste for medlemsstaterne.
130
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Rådets forordning nr. 495/77 af 8. marts 1977 om fastlæggelse af de kategorier af
tjenestemænd, der kan modtage tillæg for regelmæssigt at måtte stå til rådighed uden
for arbejdstiden, betingelserne for tillæggets ydelse samt satserne herfor, senest ændret
ved Rådets forordning 859/2004 af 29. april 2004.
141
Overensstemmelse med andre EU-politikker og –mål
Ikke relevant.
2) H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
211
Foranstaltningen vedrører kun personale i EU-institutionerne.
Ekspertbistand
229
Der har ikke været behov for ekstern ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
Ingen alternativer – ud over ikke at tilbyde en sådan rådighedstjeneste.
Marginale sociale og økonomiske konsekvenser; ingen miljømæssige konsekvenser.
230
DA
12
DA
kom (2006) 0407 - Ingen titel
3) F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
305
Resumé af forslaget
At give andre tjenester i EU-institutionerne, der har et veldokumenteret behov for
regelmæssig rådighedstjeneste, mulighed for at udbetale tillæg for rådighedstjeneste.
310
Retsgrundlag
Artikel 56b i vedtægten for tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber og
vilkårene for de øvrige ansatte i disse Fællesskaber, fastsat ved forordning (EØF,
Euratom, EKSF) nr. 259/68 af 29. februar 1968, senest ændret ved forordning (EF,
Euratom) nr. 31/2005 af 20. december 2004, hvor der står anført følgende: “Rådet, som
træffer afgørelse på grundlag af forslag fra Kommissionen, udarbejdet efter udtalelse
fra Vedtægtsudvalget, afgør, hvilke kategorier der er berettigede, og fastlægger
betingelserne for ydelse af dette tillæg og satserne herfor”.
329
Subsidiaritetsprincippet
Forslaget vedrører et område, der falder ind under Fællesskabets enekompetence.
Subsidiaritetsprincippet har derfor ingen relevans.
Proportionalitetsprincippet
Udvidelse af en eksisterende foranstaltning til at omfatte andre tjenester.
Reguleringsmiddel/-form
341
Foreslået reguleringsmiddel: forordning.
Andre instrumenter ville være uhensigtsmæssige af følgende grund:
Ændring af en eksisterende rådsforordning.
4) B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
342
401
Omkring 5 nye rådighedstjenester (hovedsagelig rådighedstjeneste i hjemmet):
ca. 80 000 EUR (Kommissionens tal).
DA
13
DA
kom (2006) 0407 - Ingen titel
1446566_0014.png
Forslag til
RÅDETS FORORDNING (EF, EURATOM)
om ændring af forordning (EØF, Euratom, EKSF) nr. 495/77 om fastlæggelse af de
kategorier af tjenestemænd, der kan modtage tillæg for regelmæssigt at måtte stå til
rådighed uden for arbejdstiden, betingelserne for tillæggets ydelse samt satserne
herfor
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til vedtægten for tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber og
vilkårene for de øvrige ansatte i disse Fællesskaber, fastsat ved forordning
(EØF, Euratom, EKSF) nr.259/68
10
, senest ændret ved forordning (EF, Euratom)
nr. 31/2005
11
, særlig artikel 56b i vedtægten,
under henvisning til forslag fra Kommissionen, udarbejdet efter udtalelse fra
Vedtægtsudvalget, og
ud fra følgende betragtning:
Rådets forordning (EØF, Euratom, EKSF) nr. 495/77
12
bør ændres for at tilpasse
den til det ændrede behov for regelmæssig rådighedstjeneste i
EU-institutionerne.
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Forordning (EØF, Euratom, EKSF) nr. 495/77 ændres således:
1.
Første afsnit i artikel 1, stk. 1, erstattes af:
“Den tjenestemand, hvis vederlag afholdes over forsknings- og
investeringsbudgettet, og som gør tjeneste ved et anlæg under Det Fælles
Forskningscenter eller udøver virksomhed i tilknytning hertil, eller hvis vederlag
afholdes over driftsbevillingerne, og som betjener eller fører tilsyn med tekniske
10
11
12
EFT L 56 af 4.3.1968, s. 1.
EUT L 8 af 12.1.2005, s. 1.
EFT L 66 af 12.3.1977, s. 1. Senest ændret ved forordning (EF, Euratom) nr. 859/2004 af
29. april 2004 (EUT L 161 af 30.4.2004, s. 23).
DA
14
DA
kom (2006) 0407 - Ingen titel
anlæg eller gør tjeneste i en sikkerhedsafdeling eller i en afdeling for
informations- og kommunikationsteknologi (IKT), er berettiget til et tillæg, når
han regelmæssigt er forpligtet til at stå til rådighed i overensstemmelse med
artikel 56b i vedtægten.
I særlige tilfælde kan institutionen også yde dette tillæg til personer, der er
beskæftiget i andre tjenester end dem, der er nævnt ovenfor, under forudsætning
af, at der foreligger et veldokumenteret behov for en sådan regelmæssig
rådighedstjeneste, især hvor institutionen har til opgave at sikre permanent
rådighedstjeneste for medlemsstaterne”.
2.
Artikel 3 affattes således:
“Kommissionen forelægger hvert år i april Rådet en beretning om det antal
tjenestemænd og ansatte, inddelt efter kategori, som oppebærer de i denne
forordning omhandlede tillæg med særlig henvisning til de tilfælde, hvor
tillægget er blevet ydet i henhold til bestemmelserne i andet afsnit i artikel 1,
stk. 1)”.
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver
medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
15
DA
kom (2006) 0407 - Ingen titel
1446566_0016.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAGET
1.
FORSLAGETS BETEGNELSE:
Rådets forordning (EF, Euratom) nr. …/2006 af ……2006 om ændring af Rådets
forordning 495/77 af 8. marts 1977 om fastlæggelse af de kategorier af
tjenestemænd, der kan modtage tillæg for regelmæssigt at måtte stå til rådighed uden
for arbejdstiden, betingelserne for tillæggets ydelse samt satserne herfor.
2.
ABM/ABB-RAMME
Politikområder og dermed forbundne aktiviteter:
Potentielt alle politikområder.
3.
3.1.
BUDGETPOSTER
Budgetposternes nummer og tekst (aktionsposter og dermed forbundne poster
vedrørende teknisk og administrativ bistand (tidl. B.A-poster)):
XX.01.01.01 (Kommissionen)
Kapitel 11 (andre institutioner)
3.2.
Foranstaltningens og de finansielle virkningers varighed:
Ubegrænset.
3.3.
Budgetoplysninger (indsæt om nødvendigt flere rækker):
Udgifternes art
Nye
EFTA-bidrag
Bidrag fra
ansøgerlandene
Udgiftsområde
i de finansielle
overslag
Nr. 5
Budgetpost
XX.01.01.01
Ikke-oblig.
Kap.11
Ikke-
opdelte
13
NEJ
NEJ
NEJ
13
Ikke-opdelte bevillinger, i det følgende benævnt IOB.
DA
16
DA
kom (2006) 0407 - Ingen titel
1446566_0017.png
4.
4.1.
4.1.1.
SAMMENFATNING AF RESSOURCERNE
Finansielle ressourcer
Sammenfatning af forpligtelsesbevillinger (FB) og betalingsbevillinger (BB)
i mio. EUR (3 decimaler)
Punkt
Udgiftstype
År n
n+1
n+2
n+3
n+4
n+5
og ff.
I alt
Driftsudgifter
14
Forpligtelsesbevillinger
(FB)
Betalingsbevillinger (BB)
8.1
a
b
Administrative udgifter inden for referencebeløbet
15
Teknisk og administrativ
bistand (IOB)
8.2.4
c
SAMLET REFERENCEBELØB
Forpligtelsesbevillinger
Betalingsbevillinger
a+c
b+c
Administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
16
Personaleressourcer og
dermed forbundne
udgifter (IOB)
Kom:
0,08
8.2.5
d
Andre:
0,05
0,08
0,05
0,08
0,05
0,08
0,05
0,08
0,05
0,08
0,05
Ikke
relevant
Administrative udgifter,
undtagen udgifter til
personaleressourcer og
dermed forbundne
udgifter, ikke medtaget i
referencebeløbet (IOB)
8.2.6
e
14
15
16
Udgifter, som ikke henhører under kapitel xx 01 i afsnit xx.
Udgifter inden for artikel xx 01 04 i afsnit xx.
Udgifter inden for kapitel xx 01, som ikke henhører under artikel xx 01 04 eller xx 01 05.
DA
17
DA
kom (2006) 0407 - Ingen titel
1446566_0018.png
Samlede anslåede finansielle omkostninger ved foranstaltningen
FB I ALT, inkl.
udgifter til
personaleressourcer
a+c
+d+
e
Kom:
0,08
Andre:
0,05
Kom:
0,12
Andre:
0,05
0,08
0,05
0,08
0,05
0,08
0,05
0,08
0,05
0,08
0,05
0,08
0,05
0,08
0,05
0,08
0,05
0,08
0,05
0,08
0,05
Ikke
relevant
Ikke
relevant
BB I ALT, inkl.
udgifter til
personaleressourcer
b+c
+d+
e
Samfinansiering
Hvis forslaget indebærer samfinansiering med medlemsstaterne eller med andre organer
(oplys hvilke), angives der et skøn i tabellen nedenfor over beløbet for denne samfinansiering
(der kan indsættes flere rækker, hvis der forventes samfinansiering med flere organer):
4.1.2.
Forenelighed med den finansielle programmering
X
Forslaget er foreneligt med den gældende finansielle programmering.
Forslaget kræver omprogrammering af det relevante udgiftsområde i de
finansielle overslag.
Forslaget kan kræve anvendelse af bestemmelserne i den interinstitutionelle
aftale
17
(dvs. fleksibilitetsinstrumentet eller revision af de finansielle overslag).
4.1.3.
Finansielle virkninger på indtægtssiden
X
Forslaget har ingen indflydelse på indtægterne
Forslaget har finansielle virkninger - virkningerne for indtægterne er som følger:
NB: Alle enkeltheder og bemærkninger vedrørende metoden for beregning af
virkningerne for indtægterne anføres i et særskilt bilag.
4.2.
5.
Personaleressourcer (fuldtidsækvivalenter) (herunder tjenestemænd, midlertidigt
ansatte og eksternt personale) – se nærmere under punkt 8.2.1.
SÆRLIGE FORHOLD OG MÅL
Baggrunden for forslaget er beskrevet i begrundelsen. I denne del af
finansieringsoversigten anføres følgende specifikke supplerende oplysninger:
5.1.
Behov, der skal dækkes på kort eller lang sigt:
Forslaget har til formål at imødekomme det øgede behov for permanent
(regelmæssig) rådighedstjeneste for personale i visse tjenester.
17
Se punkt 19 og 24 i den interinstitutionelle aftale.
DA
18
DA
kom (2006) 0407 - Ingen titel
1446566_0019.png
5.2.
Merværdien af Fællesskabets engagement og forslagets sammenhæng med andre
finansielle instrumenter og eventuel synergi:
Ikke relevant.
5.3.
Forslagets mål, forventede resultater og øvrige indikatorer set i forbindelse med
ABM-rammen:
Ikke relevant.
5.4.
Gennemførelsesmetode (vejledende)
Angiv nedenfor, hvilken eller hvilke metoder
18
der er valgt til gennemførelse af
foranstaltningen.
X
X
Central forvaltning
Direkte af Kommissionen: PMO
Indirekte ved delegation til:
Forvaltningsorganer
af
Fællesskaberne,
jf.
artikel 185
i
Organer oprettet
finansforordningen
Nationale offentlige organer eller public service-organer
Fælles eller decentral forvaltning
ٱ
med medlemsstaterne
ٱ
med tredjelande
Fælles
forvaltning med internationale organisationer (angiv nærmere)
Relevante bemærkninger:
6.
6.1.
OVERVÅGNING OG EVALUERING
Overvågningssystem:
Årsberetning fra Kommissionen til Rådet.
6.2.
6.2.1.
Evaluering
Forudgående evaluering:
Ikke relevant.
18
Hvis der angives flere metoder, gives der en nærmere forklaring i afsnittet "Relevante bemærkninger" i
dette punkt.
DA
19
DA
kom (2006) 0407 - Ingen titel
6.2.2.
Forholdsregler efter en midtvejsevaluering eller efterfølgende
(konklusioner, der kan drages af lignende tidligere erfaringer):
Ikke relevant.
evaluering
6.2.3.
Regler for fremtidige evalueringer og deres hyppighed:
Ikke relevant.
7.
FORHOLDSREGLER MOD SVIG
Oprettelse af rådighedstjeneste i Kommissionens tjenestegrene kan kun finde sted
med GD ADMIN’s godkendelse. Individuel månedlig erklæring, underskrevet af
hierarkiet.
8.
8.1.
8.2.
8.2.1.
8.2.2.
RESSOURCER
Finansielle omkostninger i forbindelse med forslagets mål: ikke relevant.
Administrative udgifter
Personaleressourcer – antal og type
Opgavebeskrivelse:
Inkluderet i den nuværende forvaltning af disse arbejdsvilkår.
8.2.3.
Kilde til personaleressourcer (vedtægtsomfattede):
(Hvis der er tale om mere end en kilde, angives antal stillinger fra hver kilde)
Stillinger, der i øjeblikket er afsat til forvaltningen af programmet, og som skal
erstattes eller forlænges
Stillinger, der er forhåndsallokeret i forbindelse med APS/FBF-proceduren for
år n
Stillinger, hvorom der skal ansøges i forbindelse med den næste APS/FBF-
procedure
Stillinger, som skal omfordeles under anvendelse af eksisterende ressourcer
inden for den pågældende tjeneste (intern omfordeling)
Stillinger, der er nødvendige i år n, men ikke forudset i APS/FBF-proceduren
for det pågældende år
8.2.4.
Andre administrative udgifter, der er medtaget i referencebeløbet
(
XX 01 04/05 – udgifter til administrativ forvaltning
)
DA
20
DA
kom (2006) 0407 - Ingen titel
1446566_0021.png
8.2.5.
Udgifter til personaleressourcer og dermed forbundne udgifter, der ikke er medtaget i
referencebeløbet
i mio. EUR (3 decimaler)
År n+5
Arten af personaleressourcer
Tjenestemænd og midlertidigt
ansatte (XX 01 01)
Personale finansieret over
artikel XX 01 02 (hjælpeansatte,
nationale eksperter,
kontraktansatte osv.)
(oplys budgetpost)
Samlede udgifter til
personaleressourcer og
dermed forbundne udgifter
(IKKE medtaget i
referencebeløbet)
År n
Kom: 0,08
Andre: 0,05
p.m.
År n+1
0,08
0,05
p.m.
År n+2
0,08
0,05
p.m.
År n+3
0,08
0,05
p.m.
År n+4
og ff.
0,08
0,05
p.m.
0,08
0,05
p.m.
Kom: 0,08
Andre: 0,05
0,08
0,05
0,08
0,05
0,08
0,05
0,08
0,05
0,08
0,05
Beregning –
tjenestemænd og midlertidigt ansatte
Der henvises om fornødent til punkt 8.2.1.
Kommissionen: Omkring 5 nye rådighedstjenester x 15 923 EUR = 79 615 EUR
Andre institutioner: Omkring 3 nye rådighedstjenester x 15 923 EUR = 47 769 EUR
Omkostninger pr. rådighedstjeneste pr. år:
a) rådighedstjeneste i hjemmet
15 timer pr. dag x 5 dage x 52 uger x 2,15 point pr. time x 0,75 EUR pr. point = 6 289 EUR
24 timer pr. dag x 2 dage x 52 uger x 4,3 point pr. time x 0,75 EUR pr. point = 8 050 EUR
b) rådighedstjeneste på arbejdspladsen (anslået: 8 timer pr. måned i weekender)
8 timer pr. måned x 12 måneder x 22 point x 0,75 EUR pr. point = 1 584 EUR
--------
15 923 EUR
Beregning –
personale, der finansieres over art. XX 01 02
Der henvises om fornødent til punkt 8.2.1.
8.2.6. Andre administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
Beregning –
Andre administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
DA
21
DA