Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2005-06
KOM (2006) 0411
Offentligt
1446570_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 24.7.2006
KOM(2006) 411 endelig
2006/0134 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om en flerårig plan for torskebestandene i Østersøen og fiskeriet, der udnytter disse
bestande
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446570_0002.png
BEGRUNDELSE
1)
110
BAGGRUNDEN FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Ifølge den seneste videnskabelige rådgivning fra Det Internationale
Havundersøgelsesråd (ICES) udnyttes de to torskebestande i Østersøen ikke på en
bæredygtig måde. Den østlige torskebestand i ICES-underafsnit 25-32 er på grund af
fiskeridødeligheden svundet ind til en sådan størrelse, at der er fare for, at bestanden
ikke kan reproducere sig selv og dermed kan bryde sammen. Den vestlige
torskebestand i ICES-underafsnit 22-24, der ganske vist er i en noget bedre stand, er
også udsat for meget kraftig befiskning, hvilket resulterer i udbytter, der ligger langt
under udbyttepotentialet på lang sigt.
Det er derfor målet, at der udarbejdes en flerårig plan for den langsigtede forvaltning af
torskefiskeriet i Østersøen for at sikre, at torskebestandene i Østersøen udnyttes i
overensstemmelse med den fælles fiskeripolitiks overordnede mål, som er at skabe
økonomisk, miljømæssigt og socialt bæredygtige forhold.
120
Generel baggrund
Den Internationale Østersø-fiskerikommission (IBSFC) vedtog i 2003 en
forvaltningsplan for torskefiskeriet i Østersøen. Forvaltningsplanen indeholdt
forvaltningsmål og procedurer for fastsættelse af samlede tilladte fangstmængder
(TAC'er) for de to bestande, tekniske foranstaltninger for at begrænse fiskeriindsatsen
og forbedre selektiviteten i torskefiskeriet og en forpligtelse til at fortsætte samarbejdet
om kontrol og håndhævelse.
ICES-rådgivningen peger på en række svagheder i forvaltningsplanen og viser, at det
for øjeblikket er meget vanskeligt at gennemføre planen. De største svagheder er, at
den videnskabelige rådgivning er afhængig af fangstmængderne for det kommende år
og af, at de aftalte TAC'er og kvoter håndhæves.
På grund af usikkerhed ved vurderingen af bestandenes størrelse er ICES ikke i stand
til at udarbejde tilstrækkeligt nøjagtige fangstprognoser til, at planen kan gennemføres.
For at IBSFC-forvaltningsplanen kan blive en succes, skal TAC'erne og kvoterne
gennemføres og håndhæves. Det har imidlertid vist sig, at de aftalte kvoter ikke
overholdes, og at der landes betydelige mængder torsk især fra den østlige bestand,
uden at de indberettes. ICES anslår, at omkring 35-45 % af landingerne af den østlige
torskebestand ikke er blevet indberettet i de seneste år.
Der gælder en række tekniske foranstaltninger for torskefiskeriet i Østersøen. Dertil
hører lukning af områder/fangstperioder for at begrænse fiskeriindsatsen og
redskabsspecifikke foranstaltninger for at øge selektiviteten i fiskeriet. Især har
indførelsen af Bacoma-trawlet (et trawl med et kvadratmasket vindue monteret i
fangstposen) vist sig at have haft en positiv virkning, således at fangsterne af
undermålstorsk er blevet reduceret. De tekniske foranstaltninger har dog ikke været
tilstrækkelige til, at problemet med ubæredygtigt fiskeri har kunnet løses.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446570_0003.png
Alt i alt må det konkluderes, at den aktuelle IBSFC-forvaltningsplan ikke kan
gennemføres og håndhæves. Det er derfor nødvendigt, at den revideres.
130
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 af 20. december 2002 om bevarelse og
bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik
indeholder generelle regler for bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne og regler for,
hvornår Rådet skal vedtage forvaltningsplaner.
Ved Rådets forordning (EF) nr. 2187/2005 af 21. december 2005 fastsættes alle
permanente tekniske foranstaltninger til bevarelse af fiskeressourcerne i Østersøen,
Bælterne og Øresund. Dette forslag indeholder imidlertid supplerende tekniske
foranstaltninger til langsigtet forvaltning af torskebestandene. Det foreslås bl.a., at
visse områder og fangstperioder lukkes for torskefiskeri.
Rådets forordning (EF) nr. 52/2006 af 22. december 2005 om fastsættelse for 2006 af
fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse fiskebestande og grupper af
fiskebestande gældende for Østersøen indeholder en række midlertidige bestemmelser
om forvaltning af torskefiskeriet i Østersøen. De bestemmelser, der er relevante for
forvaltningen af torskebestandene, er taget med i dette forslag.
140
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Forslagets mål er bæredygtig udvikling, og det er i overensstemmelse med EU's
miljøpolitik, især de dele af politikken, der vedrører beskyttelse af naturlige levesteder
og bevarelse af naturressourcerne.
2) H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
211
Høring af interesserede parter
Høringsmetoder, hovedmålgrupper og respondenternes overordnede profil
Forslaget er baseret på flere høringer af medlemsstaterne og repræsentanter for de
interesserede parter.
Kommissionen udsendte i september 2004 et uofficielt dokument til medlemsstaterne
og de interesserede parter om problemerne ved forvaltning af torskefiskeriet og de
elementer, der eventuelt skulle med i en forvaltningsplan. Det uofficielle dokument
blev drøftet med medlemsstaterne på et uformelt møde den 5. oktober 2004. Det fik
generelt en positiv modtagelse. Alle medlemsstaterne gik ind for, at der skulle
udarbejdes en ny forvaltningsplan for torskebestandene, som skulle indeholde en
ordning for begrænsning af fiskeriindsatsen. De bekræftede deres tilslutning på
rådsmødet (fiskeriministrene) i december, hvor Rådet og Kommissionen udsendte en
fælleserklæring om, at de i 2005 ville udarbejde en langsigtet forvaltningsplan for
østersøtorsk, herunder en genopretningsplan for den østlige bestand.
Kommissionen fremlagde i fortsættelse af fælleserklæringen et revideret uofficielt
dokument i april 2005. Dette dokument blev drøftet med de interesserede parter på en
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446570_0004.png
regional workshop i Bruxelles den 3. maj og med medlemsstaterne den 6. juni.
Både de interesserede parter og medlemsstaterne kunne tilslutte sig hovedlinjerne i den
foreslåede forvaltningsplan. Nogle af de væsentlige spørgsmål, der blev rejst, var, at
nedtrapningen af udnyttelsen til et bæredygtigt niveau på lang sigt skulle ske gradvis,
og at det var vigtigt, at der blev indført en ordning for forvaltning af fiskeriindsatsen,
som fiskeriet kunne acceptere. I den forbindelse kunne hverken medlemsstaterne eller
de interesserede parter acceptere en "havdageordning" som den, der i øjeblikket gælder
i Nordsøen og vest for Skotland.
På grundlag af medlemsstaternes og de interesserede parters reaktioner udarbejdede
Kommissionen under hensyntagen til ny videnskabelig rådgivning fra ICES et udkast
til forslag til en rådsforordning. De interesserede parter blev hørt om udkastet til
forslag den 23. august, og medlemsstaterne blev hørt i forbindelse med IBSFC's
årsmøde den 5.-9. september.
212
Sammenfatning af svarene og af, hvordan der er taget hensyn til dem
Ekspertbistand
221
Relevante videnskabelige områder/eksperter
ICES og STECF blev anmodet om at give videnskabelig rådgivning om den
langsigtede forvaltning af torskefiskeriet i Østersøen og især om, hvilke fangstregler
der bør gælde i genopretningsfasen, og når bestandene er blevet genoprettet. Forslaget
er baseret på denne rådgivning.
2249
Sammendrag af rådgivning, der er medtaget i overvejelserne
Der nævnes ikke noget om, at gennemførelsen af planen eventuelt er forbundet med
alvorlige farer, som kan have uoprettelige konsekvenser.
225
Rådgivningen fra ICES og STECF går generelt ud på, at fiskeridødeligheden skal
reduceres kraftigt for at sikre høje udbytter og lav risiko for bestanden. Det anføres
endvidere, at en gradvis nedtrapning af fiskeriindsatsen til de anbefalede niveauer over
en årrække med stor sandsynlighed vil resultere i et bæredygtigt fiskeri, hvis planen
gennemføres og håndhæves i sin helhed.
Offentliggørelse af ekspertrådgivningen
Rådgivningen fra ICES og STECF er offentlig tilgængelig på deres respektive
websteder.
226
230
Konsekvensanalyse
De foreslåede foranstaltninger vil, hvis de gennemføres, resultere i følgende:
a)
for torskebestandene
genopretning af torskebestandene i Østersøen til et bæredygtigt niveau og
bevarelse af dette niveau fremover
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ændring i alderssammensætningen i retning af ældre og større fisk
b)
for andre bestande
fiskeridødeligheden for bestande (hovedsagelig fladfisk), der fanges
sammen med torsk i demersalt fiskeri, vil falde
der foreligger ikke nogen analytisk vurdering for disse tilknyttede bestande,
og virkningen af faldende fiskeridødelighed på bestandens udvikling og
fangsterne kan ikke vurderes
c)
for fiskeriindsatsen
en generel nedskæring af fiskeriindsatsen for de fartøjskategorier, som
udnytter demersale arter i Østersøen
d)
for fiskeriets indflydelse på miljøet
det demersale fiskeris indflydelse på miljøet bliver mindre
e)
for fangstsektoren
stabile torskefangster i genopretningsperioden efterfulgt af øgede fangster
øget fangst pr. indsatsenhed
Hvilke økonomiske konsekvenser forvaltningsplanen får for fiskeriet afhænger af,
hvordan medlemsstaterne gennemfører den. Den nuværende fiskeridødelighed for de to
bestande er mellem to og tre gange større end de foreslåede mål, og for at de mål kan
nås, skal fiskeriindsatsen nedsættes tilsvarende. Gennemføres planen, vil den derfor
føre til en gradvis nedtrapning af fiskeriindsatsen på mellem 50 % og 75 %. Med
uændret flådekapacitet betyder det en forholdsmæssig afkortning af de perioder, hvor
bundfiskeri er tilladt. Reduceres kapaciteten i de fartøjskategorier, som fisker efter
torsk, fx ved hjælp af oplægningsprogrammer, bliver de perioder, hvor demersalt
fiskeri er tilladt, afkortet mindre.
3) F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
310
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 37 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Fællesskab.
Da reformen af den fælles fiskeripolitik blev gennemført i 2002, og artikel 5 om
genopretningsplaner og artikel 6 om forvaltningsplaner blev indsat i Rådets forordning
(EF) nr. 2371/2002, samlede opmærksomheden sig om enkeltbestande, der havde
stærkt brug for genopretningsforanstaltninger. Sådanne bestande skulle behandles
anderledes end bestande, der klart befandt sig inden for sikre biologiske grænser.
Nogle fiskerier er dog indbyrdes forbundne og/eller er nært tilknyttet hinanden og
kræver en fælles forvaltning, for at der kan opstilles langsigtede mål og udarbejdes
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
effektive forvaltningsregler. Da begge torskebestande, som forslaget vedrører, udnyttes
af de samme fiskerfartøjer, er det en forudsætning, at der anvendes en flerårig plan for
langsigtet forvaltning for begge bestande samtidigt, selv om bestandene har forskellig
bevaringsstatus.
En fiskebestands status kan ligge så marginalt inden for eller uden for sikre biologiske
grænser, at bestandsstørrelsen kan ligge henholdsvis over eller under denne grænse fra
år til år. Da dette kan ske under anvendelsen af planen, kræves der en indbygget
fleksibilitet for at klare denne situation, samtidig med at det tilstræbes at bevare
bestandene på et bæredygtigt niveau. Derfor kan dette forslag ikke vedtages i henhold
til artikel 5 og 6 i forordning (EF) nr. 2371/2002, selv om det bygger på det samme
idégrundlag med flerårige planer som de pågældende artikler.
329
Subsidiaritetsprincippet
Forslaget falder ind under Fællesskabets enekompetence. Subsidiaritetsprincippet
finder derfor ikke anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, hvilket begrundes
således:
331
Torskebestandene i Østersøen fordeler sig over det meste af Østersøen og findes i alle
østersømedlemsstaternes farvande. De foranstaltninger, som medlemsstaterne træffer
hver for sig, vil ikke være tilstrækkelige til at garantere, at torskeressourcerne udnyttes
i overensstemmelse med den fælles fiskeripolitiks mål, og det er derfor påkrævet, at der
træffes EU-foranstaltninger.
Torskefiskeriet er hidtil blevet forvaltet ved hjælp af samlede tilladte fangstmængder
og tekniske foranstaltninger. Disse foranstaltninger har vist sig ikke at være
tilstrækkelige til at begrænse udnyttelsen til et bæredygtigt niveau, hvorfor der kræves
yderligere EU-foranstaltninger. De foreslåede foranstaltninger går ud på at indføre en
gradvis nedtrapning af fiskeriindsatsen ud over de årlige justeringer af den samlede
tilladte fangstmængde. Disse foranstaltninger ledsages af kontrol-, inspektions- og
overvågningsforanstaltninger.
4) B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
409
Forslaget har ingen konsekvenser for EU's budget.
5) Y
DERLIGERE OPLYSNINGER
Fornyet gennemgang/revision/udløbsklausul
531
532
Forslaget indeholder en bestemmelse om revurdering.
Forslaget indeholder en bestemmelse om revision.
Nærmere redegørelse for forslaget
570
Forslaget indeholder en plan om at genopbygge og forvalte torskebestandene i
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Østersøen i overensstemmelse med den fælles fiskeripolitik. For at målene kan nås,
skal udnyttelsen af torskebestandene reduceres til et sådant niveau, at der er stor
sandsynlighed for, at bestandene genopbygges til en acceptabel gydebiomasse, som
kan give stabile TAC'er og høje udbytter. Derfor fastsættes der mål for
fiskeridødeligheden, der er lave nok til, at bestandene kan genopbygges til et
bæredygtigt niveau, og høje nok til at garantere høje udbytter.
Den foreslåede minimumsfiskeridødelighed er baseret på videnskabelig rådgivning fra
ICES og afspejler den aktuelle biologiske situation i Østersøen. Der er en
revisionsklausul med i forslaget for at sikre, at minimumsfiskeridødeligheden eventuelt
kan ændres på baggrund af ny videnskabelig viden og rådgivning.
Målene skal nås ad to forskellige veje. Der kræves en årlig reduktion af
fiskeriindsatsen og fiskeridødeligheden, indtil målene er nået. Der er fastsat særlige
regler for, hvordan fiskeriindsatsen justeres, og hvordan videnskabelige data vil blive
anvendt til at fastsætte samlede tilladte fangstmængder, som stemmer overens med
indsatsbegrænsningerne.
Planen indeholder bestemmelser om, at den skal tages op til ny vurdering hvert tredje
år, for at det kan kontrolleres, om forvaltningsordningerne fungerer, som de skal.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446570_0008.png
2006/0134 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om en flerårig plan for torskebestandene i Østersøen og fiskeriet, der udnytter disse
bestande
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 37,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
2
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ifølge ny videnskabelig rådgivning fra Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES)
er torskebestanden i ICES-underafsnit 25-32 i Østersøen faldet til et niveau, hvor den
lider under reduceret reproduktionsevne, og den måde, bestanden udnyttes på, er ikke
bæredygtig.
Ifølge ny videnskabelig rådgivning fra ICES overfiskes torskebestanden i ICES-
underafsnit 22, 23 og 24 i Østersøen og er nået ned på et niveau, hvor der er risiko for
reduceret reproduktionsevne.
Der bør træffes foranstaltninger til at oprette en flerårig plan for fiskeriforvaltning af
torskebestandene i Østersøen.
Det er planens mål, at østersøtorskebestandene skal kunne udnyttes på en økonomisk,
miljømæssigt og socialt bæredygtig måde.
I forordning (EF) nr. 2371/2002 er det bl.a. fastsat, at EF for at nå dette mål skal
anvende en forsigtighedstilgang ved fastsættelsen af foranstaltninger til beskyttelse og
bevarelse af bestandene for at sikre en bæredygtig udnyttelse af dem og sørge for, at
fiskeriets indvirkning på de marine økosystemer er mindst mulig. Planen bør tilsigte
gradvis gennemførelse af en økosystembaseret tilgang til fiskeriforvaltningen og
bidrage til et effektivt fiskeri inden for en økonomisk levedygtig og konkurrencedygtig
fiskerisektor, der sikrer en rimelig levestandard for dem, der er afhængige af fiskeriet
efter østersøtorsk, og som tager hensyn til forbrugernes interesser.
(2)
(3)
(4)
(5)
1
2
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446570_0009.png
(6)
For at nå dette mål skal den østlige bestand genopbygges, så den kommer til at befinde
sig inden for sikre biologiske grænser, og begge bestande skal op på et sådant niveau,
at deres fulde reproduktionsevne bevares, og der kan opnås de størst mulige udbytter
på lang sigt.
Det kan gennemføres, ved at der indføres en metode til gradvis at nedtrappe
fiskeriindsatsen i torskefiskeriet til et niveau, som er i overensstemmelse med målet,
og ved at der for torskebestandene fastsættes samlede tilladte fangstmængder
(TAC'er), der er i overensstemmelse med fiskeriindsatsen.
Da torskefangsterne i fiskerier efter sild og brisling og i garn- og
indfiltringsnetfiskerier efter laks er meget begrænsede, bør fiskeriindsatsen ikke
nedtrappes gradvis inden for disse fiskerier.
For at sikre stabile fiskerimuligheder bør der indføres begrænsning for, hvor meget
TAC'erne kan svinge fra år til år.
En passende måde at kontrollere fiskeriindsatsen på er at regulere længden af de
perioder, hvor det er tilladt at fiske efter torsk.
Der kræves kontrolforanstaltninger ud over dem eller uanset dem, der er fastsat i
Rådets forordning (EF) nr. 1627/94 af 27. juni 1994 om generelle bestemmelser for de
særlige fiskeritilladelser
3
, Rådets forordning (EØF) nr. 2847/93 af 12. oktober 1993
om indførelse af en kontrolordning under den fælles fiskeripolitik
4
og Kommissionens
forordning (EØF) nr. 2807/83 af 22. september 1983 om nærmere bestemmelser for
registrering af oplysninger om medlemsstaternes fangster
5
, for at sikre, at
foranstaltningerne i nærværende forordning overholdes -
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
KAPITEL I
FORMÅL, ANVENDELSESOMRÅDE OG DEFINITIONER
Artikel 1
Formål
Ved denne forordning opstilles der en flerårig plan for følgende torskebestande (i det følgende
benævnt "de pågældende torskebestande") og fiskeriet, der udnytter disse bestande:
a)
torsk i underafsnit 22, 23 og 24
3
4
5
EFT L 171 af 6.7.1994, s. 7.
EFT L 261 af 20.10.1993, s. 1. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 806/2003 (EUT L 122 af
16.5.2003, s. 1).
EFT L 276 af 10.10.1983, s. 1.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446570_0010.png
b)
torsk i underafsnit 25-32.
Artikel 2
Anvendelsesområde
Forordningen gælder for EF-fiskerfartøjer (i det følgende benævnt "EF-fartøjer"), der udøver
fiskeri i Østersøen, og medlemsstaterne, der grænser op til Østersøen (i det følgende benævnt
"de pågældende medlemsstater").
Artikel 3
Definitioner
Ved anvendelsen af denne forordning gælder følgende definitioner ud over definitionerne i
artikel 3 i forordning (EF) nr. 2371/2002 og artikel 2 i forordning (EF) nr. 2187/2005:
a)
b)
c)
d)
"ICES-områder": områder som er fastsat af Det Internationale Havundersøgelsesråd
og defineret i forordning (EØF) nr. 3880/91
"Østersøen": ICES-afsnit III b, III c og III d
"samlet tilladt fangstmængde (TAC)": den mængde, der hvert år kan tages af hver
bestand
"FOS": et fartøjsovervågningssystem som omhandlet i Kommissionens forordning
(EF) nr. 2244/2003 af 18. december 2003 om gennemførelsesbestemmelser
vedrørende satellitbaserede fartøjsovervågningssystemer
6
.
KAPITEL II
MÅLSÆTNING OG MÅL
Artikel 4
Målsætning og mål
Planen skal sikre bæredygtig udnyttelse af de pågældende torskebestande, ved at
fiskeridødeligheden gradvis reduceres til og holdes på et niveau, der ikke ligger under:
1)
2)
0,6 for aldersgruppen 3-6 år for torskebestanden i underafsnit 22, 23 og 24
0,3 for aldersgruppen 4-7 år for torskebestanden i underafsnit 25-32.
6
EUT L 333 af 20.12.2003, s. 17.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KAPITEL III
SAMLEDE TILLADTE FANGSTMÆNGDER
Artikel 5
Fastsættelse af TAC'er
1.
2.
Rådet fastsætter hvert år på forslag af Kommissionen med kvalificeret flertal TAC'er
for det følgende år for de pågældende torskebestande.
TAC'erne for de pågældende torskebestande fastsættes i henhold til artikel 6 og 7.
Artikel 6
Procedure for fastsættelse af TAC'er for de pågældende torskebestande
1.
Rådet vedtager den TAC for de pågældende torskebestande, der ifølge en
videnskabelig evaluering foretaget af Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske
Komité for Fiskeri (STECF) er den største af de to følgende mængder:
a) den TAC, der resulterer i en nedgang i fiskeridødeligheden på 10 % i
anvendelsesåret i forhold til den anslåede fiskeridødelighed for det foregående
år
b) den TAC, der resulterer i den fiskeridødelighed, som er fastsat i artikel 4.
2.
Hvis anvendelsen af stk. 1 resulterer i en TAC, der ligger mere end 15 % over
TAC'en for det foregående år, vedtager Rådet en TAC, som ligger 15 % over TAC'en
for det foregående år.
Hvis anvendelsen af stk. 1 resulterer i en TAC, der ligger mere end 15 % under
TAC'en for det foregående år, vedtager Rådet en TAC, som ligger 15 % under
TAC'en for det foregående år.
Stk. 3 anvendes ikke, hvis det fremgår af en videnskabelig evaluering fra STECF, at
fiskeridødeligheden i TAC'ens anvendelsesår vil overstige en værdi på 1 pr. år for
aldersgruppen 3-6 år for torskebestanden i underafsnit 22, 23 og 24 eller en værdi på
0,6 pr. år for aldersgruppen 4-7 år for torskebestanden i underafsnit 25-32.
3.
4.
Artikel 7
Fravigelse af artikel 6
Uanset artikel 6 kan Rådet, hvis det finder det berettiget, vedtage en TAC, der er lavere end
den TAC, som følger af anvendelsen af artikel 6.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KAPITEL IV
BEGRÆNSNING AF FISKERIINDSATSEN
Artikel 8
Procedure for fastsættelse af perioder, hvor det er tilladt at fiske med redskaber med en
maskestørrelse på mindst 90 mm eller bundforankrede liner
1.
Det er forbudt at fiske med trawl, vod eller lignende redskaber med en
maskestørrelse på mindst 90 mm eller med garn, indfiltringsnet eller toggegarn med
en maskestørrelse på mindst 90 mm eller med bundforankrede liner:
a)
b)
2.
fra 15. marts til 14. maj i underafsnit 22, 23 og 24 og
fra 15. juni til 14. september i underafsnit 25-27.
Rådet træffer i henhold til stk. 3 og 4 hvert år afgørelse med kvalificeret flertal om
yderligere perioder i det følgende år, hvor det er forbudt at fiske med de redskaber,
som er nævnt i stk. 1.
Hvis STECF har anslået fiskeridødeligheden for en af de pågældende torskebestande
til at være mindst 10 % større end den minimumsfiskeridødelighed, som er fastsat i
artikel 4, nedsættes det samlede antal dage, hvor det er tilladt at fiske med de
redskaber, som er nævnt i stk. 1, med 10 % i forhold til det samlede antal dage, hvor
det er tilladt i det igangværende år.
Hvis STECF har anslået fiskeridødeligheden for en af de pågældende torskebestande
til at være under 10 % større end den minimumsfiskeridødelighed, der er fastsat i
artikel 4, er det samlede antal dage, hvor det er tilladt at fiske med de redskaber som
er nævnt i stk. 1, lig med det samlede antal dage, der er tilladt i det igangværende år,
multipliceret med den minimumsfiskeridødelighed som er fastsat i artikel 4, og
divideret med den fiskeridødelighed, som STECF har skønnet.
Medlemsstaterne forelægger på Kommissionens anmodning en beskrivelse af den
ordning, der anvendes for at sikre, at stk. 2, 3 og 4 overholdes.
Uanset stk. 1-4 har EF-fartøjer med en længde overalt på under 12 meter lov til om
bord at beholde og lande indtil 10 % torsk udtrykt i levende vægt, når de fisker med
garn, indfiltringsnet og/eller toggegarn med en maskestørrelse på mindst 110 mm.
Artikel 9
Procedure for nytildeling af fiskedage
3.
4.
5.
6.
1.
Kommissionen kan tildele fiskedage, hvor det er tilladt at fiske efter torsk i de
områder, som er fastsat i artikel 8, stk. 1, til medlemsstaterne i følgende tilfælde:
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
a)
ved endeligt ophør med fiskerivirksomhed, der siden den 1. januar 2005 har
fundet sted i det pågældende område i overensstemmelse med artikel 7 i Rådets
forordning (EF) nr. 2792/1999
ved definitiv tilbagetrækning fra det pågældende område.
b)
2.
Det antal ekstra dage, som tildeles fartøjer i en given redskabskategori, er direkte
proportionalt med den kapacitet målt i kW-dage, som de fartøjer, der er trukket ud, og som
har anvendt det pågældende redskab, har haft i 2005 sammenholdt med den tilsvarende
indsats, som alle fartøjer, der anvender redskabet, har haft i 2005. Beregningen afrundes til
antal hele dage.
3.
Medlemsstater, som ønsker at få del i de tildelinger, der er nævnt i stk. 1 og 2,
forelægger en anmodning for Kommissionen sammen med en detaljeret rapport om det
pågældende endelige ophør med fiskerivirksomhed. Kommissionen kan på basis af en sådan
anmodning ændre fiskeriperioderne for den pågældende medlemsstat efter proceduren i
artikel 30 i forordning (EF) nr. 2371/2002.
Artikel 10
Områdemæssige begrænsninger af fiskeriet
1.
Det er fra 1. maj til 31. oktober forbudt at fiske inden for de områder, der afgrænses af
geodætiske linjer mellem følgende punkter målt efter WGS84-koordinatsystemet:
a) Område 1:
55°45' N, 15°30' Ø
55°45' N, 16°30' Ø
55°00' N, 16°30' Ø
55°00' N, 16°00' Ø
55°15' N, 16°00' Ø
55°15' N, 15°30' Ø
55°45' N, 15°30' Ø
b) Område 2:
55°00' N, 19°14' Ø
54°48' N, 19°20' Ø
54°45' N, 19°19' Ø
54°45' N, 18°55' Ø
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446570_0014.png
55°00' N, 19°14' Ø
c) Område 3:
56°13' N, 18°27' Ø
56°13' N, 19°31' Ø
55°59' N, 19°13' Ø
56°03' N, 19°06' Ø
56°00' N, 18°51' Ø
55°47' N, 18°57' Ø
55°30' N, 18°34' Ø
56°13' N, 18°27' Ø
2.
Uanset stk. 1 er det tilladt at fiske med garn, indfiltringsnet og toggegarn med en
maskestørrelse på mindst 157 mm eller med liner. Ved linefiskeri må der ikke beholdes torsk
om bord.
KAPITEL V
KONTROL, INSPEKTION OG OVERVÅGNING
Artikel 11
Særlig tilladelse til torskefiskeri i Østersøen
1.
Uanset artikel 1, stk. 2, i Rådets forordning (EF) nr. 1627/94 af 27. juni 1994 om
generelle bestemmelser for de særlige fiskeritilladelser
7
skal alle EF-fartøjer med en
længde overalt på mindst 8 m, der medfører eller anvender redskaber til torskefiskeri
i Østersøen til artikel 3 i forordning (EF) nr. 2187/2005, have en særlig tilladelse til
at fiske efter torsk i Østersøen.
Medlemsstaterne må kun udstede den særlige tilladelse til torskefiskeri, som er
nævnt i stk. 1, til EF-fartøjer, der i 2005 havde en særlig tilladelse til torskefiskeri i
Østersøen i henhold til punkt 6.2.1 i bilag III til Rådets forordning (EF) nr. 27/2005
af 22. december 2004 om fastsættelse for 2005 af fiskerimuligheder og dertil
knyttede betingelser for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende
for EF-farvande og for EF-fartøjer i andre farvande, som er omfattet af
fangstbegrænsninger
8
. En medlemsstat kan dog udstede en særlig tilladelse til
torskefiskeri til et EF-fartøj, der fører dens flag, og som ikke havde en særlig
2.
7
8
EFT L 171 af 6.7.1994, s. 7.
EUT L 12 af 14.1.2005, s. 1. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 1936/2005 (EUT L 311 af
26.11.2005, s. 1).
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446570_0015.png
fiskeritilladelse i 2005, hvis den sørger for, at der mindst forhindres tilsvarende
kapacitet målt i kilowatt (kW) i at fiske i Østersøen med redskaber som nævnt i
stk. 1.
3.
Hver af de pågældende medlemsstater opstiller og ajourfører en liste over fartøjer,
der har en særlig tilladelse til torskefiskeri i Østersøen, og lægger den ud på sit
officielle websted.
Føreren af et fartøj eller dennes bemyndigede repræsentant, som af en medlemsstat
har fået udstedt en særlig tilladelse til torskefiskeri i Østersøen, skal opbevare en
kopi af denne tilladelse om bord på fiskerfartøjet.
Artikel 12
Logbøger
1.
Uanset artikel 6, stk. 4, i Rådets forordning (EØF) nr. 2847/93 af 12. oktober 1993
om indførelse af en kontrolordning under den fælles fiskeripolitik
9
skal førere af EF-
fartøjer med en længde overalt på mindst 8 m føre en logbog over deres aktiviteter i
henhold til artikel 6 i nævnte forordning.
For fartøjer, der er udstyret med FOS, kontrollerer medlemsstaterne ved hjælp af
FOS-data, at de data, som fiskeriovervågningscentret (FOC) modtager, svarer til de
aktiviteter, der er registreret i logbogen. Krydskontrollen registreres i elektronisk
form for en periode på tre år.
Hver medlemsstat opstiller en liste over kontaktsteder, hvortil logbøger,
landingsopgørelser og forudgående meddelelser, jf. artikel 18, skal sendes, og lægger
den ud på sit officielle websted.
Artikel 13
Elektronisk registrering og fremsendelse af fangstdata
1.
Uanset artikel 1 i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2807/83 af 22. september
1983 om nærmere bestemmelser for registrering af oplysninger om medlemsstaternes
fangster
10
kan fartøjer, der er udstyret med FOS, om bord have installeret
operationelle elektroniske midler, der er godkendt af flagmedlemsstatens
myndigheder, til elektronisk registrering og indberetning af fiskeridata, som skal
registreres i en logbog.
De fartøjer, der er nævnt i stk. 1, skal sende alle de registrerede fiskeridata, som skal
registreres i en logbog, til flagmedlemsstatens FOC. Flagmedlemsstatens FOC sørger
for, at dataene registreres i elektronisk form og opbevares i tre år.
4.
2.
3.
2.
9
10
EFT L 261 af 20.10.1993, s. 1. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 768/2005 (EUT L 128 af
21.5.2005, s. 1).
EFT L 276 af 10.10.1983, s. 1. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 1804/2005 (EUT L 290 af
4.11.2005, s. 10).
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Medlemsstaterne sørger for, at deres FOC modtager de oplysninger, der er nævnt i
stk. 2, mindst én gang om dagen eller hyppigere, hvis FOC'et forlanger det.
Flagmedlemsstaterne sender dagligt de oplysninger, der er modtaget i henhold til
stk. 2, til kyststatens FOC i den periode, hvor deres fiskerfartøjer befinder sig i
kyststatens farvande. Kyststatens FOC kan beslutte, at oplysningerne skal
fremsendes med kortere mellemrum.
4.
Artikel 14
Registrering af fiskeriindsatsdata
1.
Fiskerfartøjerne skal sende de data, der er foreskrevet i artikel 19b i forordning
(EØF) nr. 2847/93, til flagmedlemsstatens FOC, og dataene registreres i dens
elektroniske database, jf. artikel 13 i Kommissionens forordning (EF) nr. 2244/2003.
Artikel 19b i forordning (EØF) nr. 2847/93 finder ikke anvendelse på fartøjer
udstyret med FOS.
Artikel 15
Kontrol af fiskeriindsatsen
1.
Flagmedlemsstatens myndigheder fører kontrol med, at følgende overholdes:
a)
b)
2.
de fiskeriindsatsbegrænsninger, der er fastsat i artikel 8, stk. 1 og 2.
de fangstbegrænsninger, der er fastsat i artikel 10.
2.
Hver medlemsstat opstiller senest den 31. januar hvert år en liste over fartøjer, som
artikel 8, stk. 1 og 2, gælder for, og lægger den ud på sit officielle websted. Listen
skal indeholde oplysning om det antal kalenderdage, som hvert fartøj har tilbragt i de
områder, som er fastsat i artikel 8, stk. 1.
Den liste, der er nævnt i stk. 2, skal ajourføres dagligt, så den viser det antal
fiskedage, som hvert fartøj har haft.
3.
Artikel 16
Tolerance i forbindelse med logbogen
Uanset artikel 5, stk. 2, i forordning (EØF) nr. 2807/83 er den tilladte tolerance i forbindelse
med vurdering af, hvor stor en mængde TAC-fisk udtrykt i kg, der er om bord på fartøjerne,
8 % af tallet i logbogen.
For fangster, der landes usorteret, udgør den tilladte tolerance ved vurderingen af mængder
8 % af den samlede mængde, der er om bord.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 17
Indsejling i eller udsejling af bestemte områder
1.
Et fiskerfartøj kan begynde at fiske i EF-farvande enten i underafsnit 22-24
(område A) eller underafsnit 25-27 (område B) med under 100 kg torsk om bord.
Når et fiskerfartøj sejler ud af område A, B eller underafsnit 28-32 (område C) med
over 100 kg torsk om bord, skal det:
a)
b)
c)
sejle direkte til en havn i det område, det har fisket i, og lande fisken eller
sejle direkte til en havn uden for det område, det har fisket i, og lande fisken.
Ved udsejling af det område, fartøjet har fisket i, skal redskaberne være stuvet i
overensstemmelse med følgende betingelser, så de ikke umiddelbart kan
bruges:
i)
ii)
redskabets net, synk og lignende udstyr skal være adskilt fra dets skovle
og dets slæbe- og trawlliner samt wirer
redskaber, der befinder sig på eller over dækket, skal være solidt fastgjort
til en del af overbygningen.
Artikel 18
Forudgående meddelelse
1.
Føreren af et EF-fiskerfartøj, der sejler ud af område A, B eller C med over 300 kg
torsk om bord, skal to timer før udsejlingen af området give flagmedlemsstatens
myndigheder meddelelse om følgende:
a)
b)
udsejlingstidspunkt og -position
de fangstmængder, der opbevares om bord, angivet i levende vægt for hver art.
2
Fartøjer, som artikel 13 gælder for, er fritaget for denne forpligtelse.
2.
3.
Den i stk. 1 nævnte meddelelse kan også gives af EF-fartøjsførerens repræsentant.
Uanset artikel 7, stk. 1, i forordning (EØF) nr. 2847/93 skal føreren af et EF-fartøj
eller dennes bemyndigede repræsentant, hvis fartøjet har over 300 kg torsk om bord
(levende vægt), give myndighederne i den medlemsstat, hvor landingen skal finde
sted, meddelelse om følgende, mindst en time før det anløber et landingssted:
a)
b)
c)
landingsstedets navn
det anslåede tidspunkt for ankomsten til landingsstedet
de fangstmængder, der opbevares om bord, angivet i levende vægt for hver art.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 19
Udpegede havne
1.
2.
3.
Et fartøj, der har over 750 kg torsk om bord udtrykt i levende vægt, må kun lande
torsken i udpegede havne.
Hver medlemsstat kan udpege havne, hvor landinger på over 750 kg østersøtorsk skal
foregå.
Senest 15 dage efter denne forordnings ikrafttrædelse ajourfører hver medlemsstat,
der har udfærdiget en liste over udpegede havne, sin liste og lægger den ud på sit
officielle websted.
Artikel 20
Vejning af torsk, der landes første gang
1.
Fiskerfartøjer med over 100 kg torsk om bord må først påbegynde landingen, når
myndighederne på landingsstedet har givet dem tilladelse til det.
En medlemsstats myndigheder kan forlange, at enhver mængde torsk, der er fanget i
Østersøen, og som landes i den pågældende medlemsstat, vejes under overværelse af
kontrollører, inden den transporteres bort fra landingshavnen.
Artikel 21
Inspektionsmål
Medlemsstaterne omkring Østersøen fastsætter hver især særlige inspektionsmål. Målene
revideres med regelmæssige mellemrum, efter at de opnåede resultater er analyseret.
Inspektionsmålene skal udvikles gradvis, indtil de referencemål, der er fastsat i bilag I, er
nået.
Artikel 22
Forbud mod gennemsejling og omladning
1.
Det er forbudt at gennemsejle områder, der er lukket for torskefiskeri, medmindre
fiskeredskaberne om bord er forsvarligt fastsurret og stuvet i henhold til artikel 17,
stk. 2, litra c).
Omladning af torsk må kun finde sted i en havn, som myndighederne har udpeget til
omladning.
Medlemsstaterne opstiller og ajourfører hver især en liste over havne, der er udpeget
til omladning, og lægger den ud på sit officielle websted.
2.
2.
3.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 23
Transport af østersøtorsk
Uanset artikel 8, stk. 1, i forordning (EØF) nr. 2847/93 skal føreren af et fiskerfartøj med en
længde overalt på mindst 8 meter udfylde en landingsopgørelse, når der transporteres fisk til
et andet sted end landings- eller importstedet.
Landingsopgørelsen vedlægges de dokumenter, der er omhandlet i artikel 13 i forordning
(EØF) nr. 2847/93.
Artikel 24
Fælles overvågning og udveksling af kontrollører
1.
2.
De pågældende medlemsstater foretager fælles inspektion og overvågning og
indfører fælles operative procedurer med henblik herpå.
De medlemsstater, der deltager i fælles inspektion og overvågning, sørger for, at der
inviteres kontrollører fra hver af de deltagende medlemsstater til at være med i dette
arbejde.
Kommissionens inspektører kan deltage i den fælles inspektion og overvågning.
EF-Fiskerikontrolagenturet indkalder inden den 15. november hvert år de nationale
inspektionsmyndigheder til et møde for at koordinere det fælles inspektions- og
overvågningsprogram for det følgende år.
Artikel 25
Nationale kontrolhandlingsprogrammer
1.
2.
Medlemsstaterne
omkring
Østersøen
opstiller
hver
kontrolhandlingsprogram for Østersøen i henhold til bilag II.
et
nationalt
3.
4.
Medlemsstaterne omkring Østersøen opstiller særlige inspektionsmål i henhold til
bilag I. Målene revideres med regelmæssige mellemrum, efter at de opnåede
resultater er analyseret. Inspektionsmålene skal udvikles gradvis, indtil de
referencemål, der er fastsat i bilag I, er nået.
Inden den 31. januar hvert år lægger medlemsstaterne omkring Østersøen deres
nationale kontrolhandlingsprogram, jf. stk. 1, tillige med en gennemførelsesplan ud
på deres officielle websted, så Kommissionen og de øvrige medlemsstater, der
grænser op til Østersøen, kan se dem.
Kommissionen indkalder mindst én gang om året til møde i Komitéen for Fiskeri og
Akvakultur
med
henblik
at
evaluere,
om
de
nationale
kontrolhandlingsprogrammer for torskefiskeri i Østersøen overholdes, og de opnåede
resultater.
3.
4.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 26
Det særlige kontrolprogram
Uanset artikel 34c, stk. 1, femte afsnit, i forordning (EØF) nr. 2847/93 kan det særlige
kontrol- og inspektionsprogram for de pågældende torskebestande vare i mere end tre år.
KAPITEL VI
OPFØLGNING
Artikel 27
Evaluering af planen
1.
På grundlag af rådgivning fra STECF og Det Regionale Rådgivende Råd for
Østersøen evaluerer Kommissionen forvaltningsforanstaltningernes indvirkning på
de pågældende bestande og på fiskeriet efter disse bestande det tredje år,
forordningen anvendes, og hvert af de følgende år.
Kommissionen indhenter videnskabelig rådgivning fra STECF om, hvilken udvikling
der er sket med hensyn til at nå de mål, der er sat i artikel 4, det tredje år,
forordningen anvendes, og hvert af de følgende år. Fremgår det af rådgivningen, at
det ikke er sandsynligt, at målene bliver nået, træffer Rådet med kvalificeret flertal
afgørelse om et forslag fra Kommissionen om yderligere og/eller alternative
foranstaltninger, der skal træffes, for at målene kan nås.
Artikel 28
Revision af minimumsfiskeridødeligheden
Finder Kommissionen på grundlag af rådgivning fra STECF, at den
minimumsfiskeridødelighed, der er anført i artikel 4, er i uoverensstemmelse med
forvaltningsplanens mål, træffer Rådet på grundlag af et forslag fra Kommissionen afgørelse
med kvalificeret flertal om at revidere minimumsfiskeridødeligheden, så den bliver i
overensstemmelse med målene.
2.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446570_0021.png
KAPITEL VII
AFSLUTTENDE BESTEMMELSER
Artikel 29
Ophævelse
1.
2.
Rådets Forordning (EF) nr. 779/97 af 24. april 1997 om en forvaltningsordning for
fiskeriindsatsen i Østersøen
11
ophæves.
Artikel 19a, stk. 1a, i forordning (EØF) nr. 2847/93 ophæves.
Artikel 30
Ikrafttrædelse
Denne forordning træder i kraft på tredjedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Den anvendes fra den 1. januar 2007.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den […].
På Rådets vegne
Formand
11
EFT L 113 af 30.4.1997.
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446570_0022.png
BILAG I
S
ÆRLIGE INSPEKTIONSMÅL
:
Formål
1.
Strategi
2.
Inspektionen og overvågningen af fiskeriet skal koncentreres om fartøjer, der vil
kunne fange torsk. Der skal foretages stikprøveinspektioner i forbindelse med
transport og afsætning af torsk som en supplerende krydskontrol for at teste, hvor
effektiv inspektionen og overvågningen er.
Kontrollen af de forskellige redskabstyper prioriteres forskelligt, afhængigt af i
hvilket omfang flåderne er berørt af fiskeriindsatsbegrænsningerne. Derfor skal
medlemsstaterne hver især foretage en særlig prioritering.
Senest en måned efter denne forordnings ikrafttrædelse gennemfører
medlemsstaterne deres inspektionsplaner under hensyntagen til nedenstående mål.
Medlemsstaterne specificerer og beskriver, hvilken stikprøvestrategi der vil blive
anvendt.
Kommissionen kan efter anmodning få adgang til medlemsstatens stikprøveplan.
a.
Inspektion i havn
Generelt bør der tilstræbes en nøjagtighed, der mindst svarer til, hvad der kan opnås
ved en simpel, tilfældig prøveudtagning, hvor inspektionerne omfatter
20 vægtprocent af torskelandingerne på alle landingssteder.
b.
c.
Inspektion af afsætningen
Inspektion til havs
Inspektion af 5 % af de mængder torsk, der udbydes til salg på fiskeauktionerne.
Fleksibelt mål, der skal fastsættes efter en indgående analyse af fiskeriet i hvert
område. Målene for inspektion til havs vedrører antallet af inspektionsdage til havs i
forvaltningsområderne for torsk, eventuelt med et separat mål for inspektionsdage i
bestemte områder.
d.
Overvågning fra luften
Fleksibelt mål, der skal fastsættes efter en indgående analyse af fiskeriet i hvert
område og under hensyntagen til de ressourcer, som medlemsstaten har til rådighed.
Hver medlemsstat skal fastsætte særlige inspektionsmål i henhold til dette bilag.
Prioritering
3.
Referencemål
4.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446570_0023.png
BILAG II
De nationale kontrolhandlingsprogrammers indhold
De nationale kontrolhandlingsprogrammer skal bl.a. indeholde følgende:
1.
KONTROLRESSOURCER
Menneskelige ressourcer
1.1. Antallet af kontrollører på land og på skibene og de perioder og områder, hvor
de skal sættes ind.
Tekniske ressourcer
1.2. Antallet af inspektionsskibe og -luftfartøjer og de perioder og områder, hvor de
skal sættes ind.
Finansielle ressourcer
1.3. Budgetmidlerne til indsættelse af menneskelige ressourcer, inspektionsskibe og
-luftfartøjer.
2.
ELEKTRONISK REGISTRERING OG INDBERETNING AF FISKERIDATA
Beskrivelse af de ordninger, der er indført for at overholde artikel 13, 14, 15 og 18.
3.
UDPEGNING AF HAVNE
Hvor det er relevant, en liste over havne, der er udpeget til torskelandinger, jf. artikel 19.
4.
INDSEJLING I ELLER UDSEJLING AF BESTEMTE OMRÅDER
Beskrivelse af de ordninger, der er indført for at overholde artikel 17.
5.
KONTROL AF LANDINGER
Beskrivelse af de faciliteter og/eller ordninger, der skal sikre, at artikel 12, 16, 20, 22 og 23
overholdes.
6.
INSPEKTIONSPROCEDURER
I de nationale kontrolhandlingsprogrammer angives, hvilke procedurer der følges i forbindelse
med:
a)
b)
c)
inspektion til havs og på land
kommunikation med de myndigheder, som andre medlemsstater har udpeget til
at være ansvarlige for det nationale kontrolhandlingsprogram for torsk
fælles overvågning og udveksling af kontrollører, herunder fastlæggelse af
kontrollørernes beføjelser og myndighed, når de opererer i andre
medlemsstaters farvande.
DA
23
DA