Europaudvalget 2006
KOM (2006) 0415
Offentligt
1446571_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 24.7.2006
KOM(2006) 415 endelig
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af siliciumcarbid med
oprindelse i Folkerepublikken Kina efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11,
stk. 2, i Rådets forordning (EF) nr. 384/96 og om afslutning af undersøgelserne
vedrørende antidumpingforanstaltninger over for importen af siliciumcarbid med
oprindelse i Den Russiske Føderation og Ukraine
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446571_0002.png
BEGRUNDELSE
1) B
AGGRUNDEN FOR FORSLAGET
Begrundelse og mål
Forslaget vedrører anvendelsen af Rådets forordning (EF) nr. 384/96 af 22. december
1995 om beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det
Europæiske Fællesskab, senest ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 2117/2005 af
21.12.05 (i det følgende benævnt ‘grundforordningen’), i proceduren vedrørende
importen af siliciumcarbid med oprindelse i Folkerepublikken Kina, Den Russiske
Føderation og Ukraine efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i
Rådets forordning (EF) nr. 384/96.
Generel baggrund
Forslaget er fremsat som led i gennemførelsen af grundforordningen og som resultat af
en undersøgelse, der er foretaget i overensstemmelse med de indholdsmæssige og
proceduremæssige krav i grundforordningen.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Der findes i øjeblikket ingen bestemmelser på det pågældende område.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Finder ikke anvendelse.
2) H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
Interesserede parter, der er berørt af proceduren, har allerede haft mulighed for at
forsvare deres interesser i forbindelse med undersøgelsen i overensstemmelse med
grundforordningen.
Ekspertbistand
Der har ikke været behov for ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
Forslaget er udarbejdet som følge af gennemførelsen af grundforordningen.
Grundforordningen foreskriver ikke en evaluering af de generelle virkninger, men
indeholder en udtømmende liste over de forhold, der bør evalueres.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3) F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
Den 26. maj 2005 indledte Kommissionen en udløbsundersøgelse af de gældende
antidumpingforanstaltninger vedrørende importen af siliciumcarbid med oprindelse i
Folkerepublikken Kina, Den Russiske Føderation og Ukraine og en
interimsundersøgelse af antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af samme
vare med oprindelse i Den Russiske Føderation, som var begrænset til
foranstaltningernes form.
Det fremgik af den fornyede undersøgelse, at der fortsat fandt dumping sted af den
pågældende vare i forbindelse med importen fra Folkerepublikken Kina, hvilket ville
betyde, at EF-erhvervsgrenen igen ville blive påført skade, hvis foranstaltningerne
bortfaldt. Der blev ikke konstateret fortsat dumping eller sandsynlighed for fornyet
dumping af den pågældende vare i importen fra Den Russiske Føderation og Ukraine.
Det blev også fastslået, at det ikke ville være i strid med Fællesskabets interesser at
lade foranstaltningerne over for importen fra Rusland og Ukraine bortfalde.
Det henstilles derfor til Rådet at vedtage vedlagte forslag til forordning om forlængelse
af de gældende foranstaltninger over for Folkerepublikken Kina og om indstilling af
foranstaltningerne over for Den Russiske Føderation og Ukraine.
Retsgrundlag
Rådets forordning (EF) nr. 384/96 af 22. december 1995 om beskyttelse mod
dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab,
senest ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 2117/2005 af 21. december 2005.
Subsidiaritetsprincippet
Forslaget falder ind under Fællesskabets enekompetence. Subsidiaritetsprincippet
finder derfor ikke anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde:
Foranstaltningens form er beskrevet i ovennævnte grundforordning og giver ikke
mulighed for nationale beslutninger.
Det er ikke relevant at forklare, hvordan byrder af finansiel eller administrativ art, der
pålægges Fællesskabet, nationale regeringer, regionale og lokale myndigheder,
erhvervsdrivende og borgere, begrænses mest muligt og står i rimeligt forhold til
forslagets mål.
Valg af instrumenter
Foreslået middel: forordning.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Andre reguleringsmidler ville ikke være egnede, hvilket skyldes følgende forhold:
Andre midler ville ikke være egnede, fordi grundforordningen ikke fastsætter andre
muligheder.
4) B
UDGETMÆSSIGE VIRKNINGER
Forslaget har ingen virkninger for Fællesskabets budget.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446571_0005.png
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af siliciumcarbid med
oprindelse i Folkerepublikken Kina efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11,
stk. 2, i Rådets forordning (EF) nr. 384/96 og om afslutning af undersøgelserne
vedrørende antidumpingforanstaltninger over for importen af siliciumcarbid med
oprindelse i Den Russiske Føderation og Ukraine
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 384/96 af 22. december 1995 om beskyttelse
mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab
(’grundforordningen’)
1
, særlig artikel 11, stk. 2 og 3,
under henvisning til forslag fremsat af Kommissionen efter høring af Det Rådgivende Udvalg,
og
og ud fra følgende betragtninger:
1.
PROCEDURE
undersøgelser,
gældende
foranstaltninger
og
igangværende
1.1
Tidligere
undersøgelser
(1)
Efter gennemførelse af en udløbsundersøgelse i overensstemmelse med artikel 14 og
15 i forordning 2423/88
2
forlængede Rådet ved forordning (EF) nr. 821/94
3
anvendelsen af den foreslåede endelige antidumpingtold på importen af siliciumcarbid
med oprindelse i Folkerepublikken Kina (i det følgende benævnt ‘Kina’), Polen, Den
Russiske Føderation (i det følgende benævnt ‘Rusland’) og Ukraine. Samtidig godtog
Kommissionen ved afgørelse 94/202/EF
4
et tilsagn fra Rusland og V/O Stankoimport,
Moskva, Rusland.
1
2
3
4
EFT L 56 af 6.3.1996, s. 1. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 2117/2005 (EUT L 340 af
23.12.2005, s. 17).
EFT L 209 af 2.7.1988, s. 1.
EFT L 94 af 13.4.1994, s. 21. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 1786/97 (EFT L 254 af 17.9.1997,
s. 6).
EFT L 94 af 13.4.1994, s. 32.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446571_0006.png
(2)
I maj 2000 forlængede Rådet ved forordning nr. 1100/2000
5
igen anvendelsen af den
endelige antidumpingtold på import af siliciumcarbid med oprindelse i Kina, Rusland
og Ukraine efter gennemførelse af en udløbsundersøgelse; Rådet forlængede også
godtagelsen af det tilsagn, Rusland og V/O Stankoimport, Moskva, Rusland, havde
afgivet, og som blev godtaget af Kommissionen ved afgørelse 94/202/EF.
Den undersøgelse, der er omhandlet i betragtning 1, som førte til indførelse af endelig
antidumpingtold og godtagelsen af tilsagn fra visse eksportører berørt af denne
undersøgelse, samt udløbsundersøgelserne, der blev afsluttet i henholdsvis 1994 og
2000, og som er omhandlet i betragtning 1 og 2, vil i det følgende blive benævnt "de
oprindelige undersøgelser".
Ved forordning (EF) nr. 991/2004
6
bestemte Rådet, at import til de nye medlemsstater,
der tiltrådte EU den 1. maj 2004 (i det følgende benævnt ‘EU-10’), skulle fritages for
antidumpingtold i henhold til særlige tilsagn (i det følgende benævnt
‘udvidelsestilsagn’), og bemyndigede Kommissionen til at godtage disse
udvidelsestilsagn. På dette grundlag godtog Kommissionen ved afgørelse
2004/498/EF
7
og 2004/782/EF
8
tilsagnene fra den ukrainske eksporterende producent
Zaporozhsky Abrasivny Combinat. Denne godtagelse udløb den 20. maj 2005.
I januar 2004 indledte Kommissionen på anmodning fra Zaporozhsky Abrasivny
Combinat, den ukrainske eksporterende producent, en delvis interimsundersøgelse
9
.
Selskabet hævdede, at det på baggrund af en væsentlig ændring af omstændighederne
burde være tildelt markedsøkonomisk behandling, og at dets dumpingmargen var
betydeligt lavere end det niveau, der var fastsat inden for rammerne af de gældende
foranstaltninger. Efter at der var foretaget en undersøgelse, kunne Kommissionen
konstatere, at selskabet ikke opfyldte kriterierne for tildeling af markedsøkonomisk
behandling (artikel 2, stk. 7, litra c), i Rådets forordning nr. 384/96 af 22. december
om beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det
Europæiske Fællesskab
10
(i det følgende benævnt ‘grundforordningen’), og
undersøgelsen blev efterfølgende afsluttet
11
.
Endelig indledte Kommissionen den 30. juni 2005
12
en antidumpingprocedure
vedrørende importen af siliciumcarbid med oprindelse i Rumænien på grundlag af en
klage indgivet af European Chemical Industry Council (i det følgende benævnt
’CEFIC’) på vegne af producenter, der tegner sig for 100 % af Fællesskabets samlede
produktion af siliciumcarbid. Efter at CEFIC havde trukket sin klage tilbage den 1.
marts 2006, afsluttede Kommissionen sin undersøgelse ved afgørelse EF/423/2006
13
.
(3)
(4)
(5)
(6)
5
6
7
8
9
10
11
12
13
EFT L 125 af 26.5.2000, s. 3. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 991/2004 (EUT L 182 af
19.5.2004, s. 18).
EUT L 182 af 19.5.2004, s. 18.
EUT L 183 af 20.5.2004, s. 88
EUT L 344 af 20.11.2004, s. 37.
EUT C 3 af 7.1.2004, s. 4.
EFT L 56 af 6.3.1996, s. 1. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 2117/2005 (EUT L 340 af
23.12.2005, s.17).
Afsluttet ved Rådets forordning (EF) nr. 779/2005 (EUT L 131 af 25.5.2005, s. 18).
EUT C 159 af 30.6.2005, s.4.
EUT L 168 af 21.6.2006, s. 37.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446571_0007.png
1.2
(7)
Anmodning om en udløbsundersøgelse
Efter offentliggørelsen af en meddelelse om det forestående ophør af gyldigheden af
de gældende antidumpingforanstaltninger vedrørende siliciumcarbid med oprindelse i
Kina, Rusland og Ukraine
14
modtog Kommissionen den 24. februar 2005 en
anmodning om en fornyet undersøgelse af disse foranstaltninger i henhold til
grundforordningens artikel 11, stk. 2. Samtidig modtog Kommissionen en anmodning
om en fornyet undersøgelse af de gældende foranstaltninger over for importen af den
pågældende vare med oprindelse i Rusland i henhold til grundforordningens artikel 11,
stk. 3.
Disse anmodninger blev indgivet af CEFIC på vegne af producenter, der tegner sig for
100 % af Fællesskabets produktion af siliciumcarbid. Anmodningen om
udløbsundersøgelse blev indgivet, fordi foranstaltningernes udløb sandsynligvis ville
resultere i fortsat eller fornyet dumping og skade for EF-erhvervsgrenen.
Anmodningen om interimsundersøgelse var indgivet med henvisning til, at
foranstaltningernes form ikke ville være passende, og at de ikke ville fjerne de
skadevoldende virkninger af dumpningen.
Efter høring af det rådgivende udvalg fastslog Kommissionen, at der forelå
tilstrækkelige beviser til at berettige indledningen af en udløbsundersøgelse i henhold
til grundforordningens artikel 11, stk. 2, og en interimsundersøgelse i henhold til
grundforordningens artikel 11, stk. 3, og indledte begge undersøgelser samtidigt
15
.
Undersøgelse
Kommissionen underrettede officielt de eksporterende producenter, importører og
producenter af råmaterialer, brugere, som den vidste var berørt af sagen, samt disses
sammenslutninger, repræsentanterne for eksportlandene og EF-producenterne om
indledningen af udløbsundersøgelsen og interimsundersøgelsen. Interesserede parter
fik lejlighed til at tilkendegive deres synspunkter skriftligt og til at anmode om at blive
hørt inden for den frist, der er angivet i meddelelsen om indledning af en undersøgelse.
På baggrund af det store antal kinesiske eksporterende producenter og det store antal
importører i Fællesskabet, som ikke er forretningsmæssigt forbundet med en
eksporterende producent i et af de berørte lande, blev det i overensstemmelse med
grundforordningens artikel 17 anset for hensigtsmæssigt at undersøge, om der burde
anvendes stikprøver. For at sætte Kommissionen i stand til at afgøre, om det var
nødvendigt at anvende stikprøver, og i bekræftende fald at udtage en sådan, blev
ovennævnte parter i henhold til grundforordningens artikel 17, stk. 2, anmodet om at
give sig til kende senest to uger efter indledningen af proceduren og meddele
Kommissionen de oplysninger, der blev anmodet om i indledningsmeddelelsen.
Ingen af de kinesiske eksporterende producenter meddelte disse oplysninger, og ingen
af dem samarbejdede i forbindelse med nærværende undersøgelse. Dermed blev det
besluttet, at der ikke var behov for stikprøveudtagning blandt de kinesiske
producenter.
(8)
(9)
1.3
(10)
(11)
(12)
14
15
EUT C 254 af 14.10.2004, s. 3.
EUT C 129 af 26.5.2005, s. 17.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(13)
Seks ikke-forretningsmæssigt forbundne importører i Fællesskabet indgav de
oplysninger, der blev anmodet om i indledningsmeddelelsen, og tilkendegav, at de var
rede til at samarbejde yderligere i forbindelse med undersøgelsen. Ud af disse seks
importører blev der udvalgt tre til stikprøven. Disse importører dækkede mere end
98 % af den samlede import til Fællesskabet og den største repræsentative
importmængde, der med rimelighed kunne undersøges inden for den tid, der var til
rådighed
Der blev derfor sendt spørgeskemaer til de tre importører i Fællesskabet, til to
producenter i Fællesskabet, til atten brugere i Fællesskabet, til seksten leverandører af
råmaterialer og til to kendte eksporterende producenter i Ukraine og Rusland. Desuden
blev to producenter i Brasilien, som blev udvalgt som det potentielle analoge land,
kontaktet, og de blev tilsendt spørgeskemaer.
Der blev modtaget fuldt ud besvarede spørgeskemaer fra de tre importører i
Fællesskabet, som indgår i stikprøven, og fra syv brugere, to producenter af
råmaterialer og to eksporterende producenter i de lande, der er omfattet af
undersøgelsen, samt fra to producenter i det analoge land.
Kommissionen indhentede og efterprøvede alle oplysninger, som den anså for
nødvendige med henblik på undersøgelsen, og aflagde kontrolbesøg hos følgende
virksomheder:
Producenter i Fællesskabet:
Kollo Silicon carbide B.V. (Nederlandene), ESK-SIC GmbH (Tyskland)
Navarro SiC, S.A. (Spanien),
(14)
(15)
(16)
Producenter i eksportlandene:
JSC Zaporozhsky Abrasivny Combinat, Zaporozhsky (Ukraine)
JSC Volzhsky Abrasive Combinat, Volzhsky (Rusland)
Producenter i det analoge land:
Saint-Gobain Materials Cerámicas Ltda, Minas Gerais (Brasilien)
Treibacher Schleifmittel Brasil Ltda, Sao Paolo (Brasilien)
Producenter i Fællesskabet:
Imexco-Ullrich GmbH (Tyskland)
Smyris Abrasivi (Italien)
Brugere i Fællesskabet:
Morganite Crucible Limited (Det Forenede Kongerige)
TGA Ltd (Tjekkiet).
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(17)
Undersøgelsen vedrørende sandsynligheden for fortsat og/eller fornyet dumping og
skade omfattede perioden fra den 1. april 2004 til den 31. marts 2005 (i det følgende
benævnt "undersøgelsesperioden"). Undersøgelsen af de relevante tendenser for en
vurdering af sandsynligheden for fortsat eller fornyet skade omfattede perioden fra den
1. januar 2001 til udløbet af undersøgelsesperioden (i det følgende benævnt "den
betragtede periode").
Alle de berørte parter blev underrettet om de centrale kendsgerninger og betragtninger,
konklusionerne af denne undersøgelse blev baseret på. De fik også en frist til at
fremsætte bemærkninger til disse oplysninger. De tilkendegivelser, der blev modtaget
inden for tidsfristerne, blev nøje gennemgået og inddraget i resultaterne, i det omfang
det blev anset for rimeligt.
DEN PÅGÆLDENDE VARE OG SAMME VARE
Den pågældende vare
Den pågældende vare er identisk med den vare (siliciumcarbid), der var omfattet af de
oprindelige undersøgelser, som førte til indførelse af de gældende foranstaltninger.
Siliciumcarbid klassificeres i øjeblikket under KN-koden 2849 20 00.
Siliciumcarbid fremstilles ved at opvarme silicium og koks (eller jordoliekoks) til høje
temperaturer (indtil 2 000 °C). Resultatet af denne proces er den såkaldte rå
siliciumcarbid, der normalt forarbejdes yderligere, før det anvendes af slutbrugerne.
Produktionsprocessen for siliciumcarbid er således, at produktet fremkommer i en
række grader, der er bestemt ud fra indholdet af silicium. De forskellige grader kan
inddeles i to hovedgrader: krystallinsk siliciumcarbid og metallurgisk siliciumcarbid.
Krystallinsk silicium anses for at have den højeste kvalitet af de to, da det har et højt
indhold af silicium. Krystallinsk silicium klassificeres i typerne sort og grøn.
Krystallinsk silicium anvendes normalt ved fremstillingen af slibeværktøj, slibesten,
varmebestandige produkter af høj kvalitet og teknisk keramik, mens metallurgisk
silicium normalt anvendes som siliciumkilde i støberier og højovne. Som det har været
tilfældet ved tidligere undersøgelser, betragtes begge kvaliteter i denne undersøgelse
som én og samme vare.
Samme vare
Ligesom den oprindelige undersøgelse bekræftede også denne undersøgelse, at den
pågældende vare og varer, der fremstilles og sælges af de eksporterende producenter
på hjemmemarkedet, såvel som varer, der fremstilles og sælges af EF-producenterne
på fællesskabsmarkedet og af producenten i det analoge land på dennes
hjemmemarked, har samme grundlæggende fysiske og kemiske kendetegn og
anvendelsesformål og derfor må betragtes som samme vare i henhold til
grundforordningens artikel 1, stk. 4.
(18)
2.
2.1
(19)
(20)
(21)
2.2
(22)
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446571_0010.png
3.
3.1
(23)
SANDSYNLIGHEDEN FOR FORTSAT OG/ELLER FORNYET DUMPING
Indledende bemærkninger
I denne udløbsundersøgelse blev der opnået fuldt samarbejde med de kendte
producenter i Ukraine og Rusland. Som nævnt i betragtning 12 har ingen producenter
fra Kina meldt sig.
Dumping af import i undersøgelsesperioden
Analogt land
Da Ukraine
16
og Kina ikke blev betragtet som lande med markedsøkonomi i
undersøgelsesperioden (og i tidligere undersøgelser), måtte den normale værdi
beregnes i overensstemmelse med grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra a), dvs. på
grundlag af oplysninger indhentet fra et tredjeland med markedsøkonomi, hvor varen
er produceret og solgt på hjemmemarkedet. Det skal også nævnes, at den
eksporterende producent i Ukraine ikke var blevet indrømmet markedsøkonomisk
behandling ved en interimsundersøgelse, som netop var gennemført før indledningen
af nærværende udløbsundersøgelse (jf. betragtning 5).
Ved indledning af nærværende udløbsundersøgelse påtænktes det at anvende Brasilien
som analogt land med henblik på indhentning af oplysninger om
produktionsomkostninger og indenlandske salgstransaktioner herfra. Det skal nævnes,
at Brasilien også blev anvendt som analogt land i den foregående udløbsundersøgelse.
Undersøgelsen har bekræftet, at Brasilien stadig er et velegnet analogt land af følgende
grunde:
For det første gør størrelsen af det brasilianske hjemmemarked Brasilien til et
repræsentativt land ved beregning af den normale værdi for de to pågældende lande.
For det andet styres priserne på det brasilianske hjemmemarked af de normale
markedskræfter, dvs. efterspørgslen på markedet og udbuddet af konkurrerende
producenter. For det tredje kan de fysiske og kemiske kendetegn ved samme vare
produceret i Brasilien betragtes som identiske med kendetegnene for den vare, der er
eksporteret fra de to pågældende lande. Endelig er der ikke fremsat nogen argumenter
mod anvendelsen af Brasilien som analogt land.
Derfor konkluderedes det, at Brasilien ville være et rimeligt og hensigtsmæssigt valg
af analogt land med henblik på at etablere normale værdier for importen af
siliciumcarbid med oprindelse i Kina og Ukraine.
3.2
3.2.1
(24)
(25)
(26)
(27)
(28)
16
Ukraine blev indrømmet markedsøkonomisk status ved Rådets forordning (EF) nr. 2117/2005 (EUT
340 af 23.12.2005, s. 17). Den nye status vedrører kun undersøgelser indledt efter den 1. januar 2006.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.2.2
Den normale værdi
3.2.2.1 Den normale værdi i forbindelse med eksporterende producenter i Kina og Ukraine
(29)
Først undersøgtes det, om brasilianske producenters indenlandske salg, samlet og
fordelt på varetype, var foretaget i mængder, der var repræsentative i forhold til de
mængder, der var eksporteret af henholdsvis Kina og Ukraine.
Det konstateredes, at mængderne af indenlandske salg foretaget af brasilianske
producenter i betragteligt omfang oversteg de salg til Fællesskabet, der var foretaget af
eksporterende producenter i Kina og Ukraine, såvel samlet som fordelt på varetype.
Derefter undersøgtes det, om de indenlandske salg, der var foretaget af hver af de to
samarbejdende producenter i Brasilien, Saint-Gobain Materials Cerámicas Ltda og
Treibacher Schleifmittel Brasil Ltda, til uafhængige kunder, i henhold til
grundforordningens artikel 2, stk. 4, havde fundet sted i normal handel.
Det konstateredes, at den vejede gennemsnitlige salgspris for alle salgstransaktioner i
undersøgelsesperioden
var
højere
end
de
vejede
gennemsnitlige
enhedsproduktionsomkostninger. Derfor blev alle indenlandske salg betragtet som
foretaget i forbindelse med normal handel. Med henblik på at sikre en rimelig
sammenligning mellem priserne i Brasilien og den normale værdi i Kina og Ukraine,
blev der foretaget justeringer for eventuelle forskelle mellem varekontrolnumre og
handelsled.
I overensstemmelse med grundforordningens artikel 2, stk. 1, blev den normale værdi
fastsat på basis af de vejede gennemsnitspriser ved de to brasilianske producenters salg
til uafhængige kunder på hjemmemarkedet.
Efter fremlæggelsen af de endelige oplysninger stillede CEFIC spørgsmålstegn ved
nøjagtigheden af fastsættelsen af den normale værdi, idet CEFIC hævdede, at
salgspriserne på det brasilianske hjemmemarked ifølge deres oplysninger lå højere end
priserne ved eksport fra Ukraine til fællesskabsmarkedet. Denne påstand blev
imidlertid ikke tilfredsstillende dokumenteret og måtte derfor afvises. De justeringer,
der nævnes i betragtning 30, sikrer rent faktisk en rimelig beregning af den normale
værdi.
(30)
(31)
(32)
(33)
(34)
3.2.2.2 Den normale værdi for eksporterende producenter i Rusland
(35)
Det blev først undersøgt, om de mængder – såvel samlet som fordelt på varetype – af
indenlandske salg, der var foretaget af den eksporterende producent i Rusland, var
repræsentative, dvs. om de repræsenterede mindst 5 % af de mængder, der blev
eksporteret til Fællesskabet.
Det konstateredes, at mængden af indenlandske salg sammenlignet med den samlede
salgsmængde og for visse varetypers vedkommende repræsenterede mindst 5 % af de
mængder, der var eksporteret til Fællesskabet. For varetyper, hvor det indenlandske
salg udgjorde mindre end 5 % af de mængder, der eksporteredes til Fællesskabet,
måtte den normale værdi fastsættes på grundlag af grundforordningens artikel 2, stk. 3.
(36)
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(37)
Varetyper, for hvilke mængden af det indenlandske salg repræsenterede mindst 5 % af
de eksporterede mængder, undersøgtes det, om den russiske producents indenlandske
salg til uafhængige kunder, havde fundet sted i normal handel i henhold til
grundforordningens artikel 2, stk. 4. Dette blev gjort ved at beregne andelen af det
indenlandske salg til uafhængige kunder for hver type eksporteret af den pågældende
vare, som ikke blev solgt på hjemmemarkedet med tab i undersøgelsesperioden.
(a) For de varetyper, hvor mere end 80 % af salget på hjemmemarkedet (udtrykt i
mængde) ikke fandt sted til priser under enhedsproduktionsomkostningerne, dvs.
hvor den gennemsnitlige salgspris for varetypen var lig med eller højere end de
gennemsnitlige produktionsomkostninger for den pågældende varetype, blev den
normale værdi beregnet som gennemsnitsprisen for alle hjemmemarkedssalg af den
pågældende varetype, uanset om disse salg var fortjenstgivende eller ikke.
(b) For de varetyper, hvor mindst 10 % og højst 80 % af salget på
hjemmemarkedet (udtrykt i mængde) ikke fandt sted til priser under
enhedsproduktionsomkostningerne, beregnedes den normale værdi for hver varetype
som et vejet gennemsnit alene af de salgspriser på hjemmemarkedet, som var lig med
eller højere end enhedsomkostningerne for den pågældende type.
(c) For de varetyper, hvor mindre end 10 % blev solgt på hjemmemarkedet til
priser ikke under enhedsproduktionsomkostningerne, blev det konkluderet, at den
pågældende varetype ikke blev solgt i normal handel, og at den normale pris derfor
måtte fastsættes i overensstemmelse med grundforordningens artikel 2, stk. 3.
(38)
Den normale værdi blev i overensstemmelse med grundforordningens artikel 2, stk. 6,
beregnet på grundlag produktionsomkostningerne for de pågældende varetyper med
tillæg for et beløb til dækning af salgs- og administrationsomkostninger og andre
generalomkostninger
(‘SA&G’)
og
en
fortjenstmargen.
Salgs-
og
administrationsomkostninger og andre generalomkostninger var afholdt af den
eksporterende producent af samme vare og fortjenstmargenen svarede til den
eksporterende producents gennemsnitlige fortjeneste ved salg af samme vare i
almindelig handel.
3.2.3 Eksportpris
Kina
(39)
Som nævnt i betragtning 12 samarbejdede ingen eksporterende producenter i Kina i
forbindelse med undersøgelsen. Følgelig måtte eksportpriserne i henhold til
grundforordningens artikel 18, stk. 1, fastsættes på grundlag af de foreliggende
faktiske oplysninger, dvs. de oplysninger, der findes i klagen.
Ukraine og Rusland
(40)
Eksportpriserne for de eksporterende producenter i Ukraine og Rusland blev fastsat i
overensstemmelse med grundforordningens artikel 2, stk. 8, på grundlag af de priser,
der faktisk var betalt eller skyldtes af uafhængige kunder i Fællesskabet.
Ved beregning af eksportprisen for den russiske eksportør ved disse transaktioner
foretaget af Stankoimport (dvs. importeret toldfrit i henhold til de kvantitative tilsagn)
(41)
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
er alle udgifter, der er påløbet som resultat af Stankoimports engagement, fratrukket
for at finde eksportprisen ab fabrik.
(42)
CEFIC har gjort indsigelse mod de herved fremkomne eksportpriser for Ukraine, idet
de hævder, at ukrainske importpriser burde have været meget lavere. Til støtte for
denne påstand vedlagde de visse pristilbud. Denne påstand måtte imidlertid afvises, da
pristilbud ikke kan tages i betragtning uden bevis for, at transaktionerne faktisk har
fundet sted. Under alle omstændigheder er de eksportpriser, der som nævnt i
betragtning 40 er anvendt ved dumpingberegningen, identiske med dem, den
eksporterende producent har anvendt. Disse priser blev verificeret ved kontrolbesøg
hos det pågældende selskab.
Sammenligning
Den normale værdi og eksportpriserne blev sammenlignet ab fabrik. Med henblik på
en rimelig sammenligning mellem den normale værdi og eksportprisen i henhold til
grundforordningens artikel 2, stk. 10, er der foretaget justeringer for
transportomkostninger, handelsled og emballeringsomkostninger, der hævdedes og
påvistes at påvirke priserne og prissammenligneligheden.
Dumpingmargen
Dumpingmargenen blev i overensstemmelse med grundforordningens artikel 2, stk. 11
og 12, fastlagt på grundlag af en sammenligning mellem den normale værdi beregnet
som et vejet gennemsnit for hver varetype og det vejede gennemsnit af eksportprisen
for den hertil svarende type.
Kina
(45)
På grundlag af de tilgængelige oplysninger i henhold til grundforordningens artikel 18,
stk. 1, dvs. de oplysninger, der findes i klagen, er dumpingmargenen fastsat i samme
størrelsesorden som ved den tidligere undersøgelse: ca. 50 %.
Ukraine
(46)
Dumpingmargenen for eksport af siliciumcarbid fra Ukraine i undersøgelsesperioden
blev fastslået som værende under minimumsgrænsen i henhold til grundforordningens
artikel 9, stk. 3.
Rusland
(47)
Der skal erindres om det gældende kvantitative tilsagn, Rusland afgav i 1986. Dette
tilsagn har gjort det muligt for en russisk importør, Stankoimport, at importere en fast
mængde til Fællesskabet (fastsat som en procentdel af forbruget i Fællesskabet) uden
pålæggelse af antidumpingafgift. Mængder, der overskrider denne tærskel, er blevet
pålagt antidumpingtold. I de udførte dumpingberegninger er der ikke skelnet mellem
de mængder der blev eksporteret i kraft af Ruslands kvantitative tilsagn (77 %) og
dem, der blev pålagt antidumpingtold (23 %).
Dumpingmargenen for eksport af siliciumcarbid fra Rusland i undersøgelsesperioden
blev fastslået som værende under minimumsgrænsen i henhold til grundforordningens
artikel 9, stk. 3.
3.2.4
(43)
3.2.5
(44)
(48)
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.3
3.3.1
(49)
Importens udvikling i tilfælde af foranstaltningernes ophævelse
Kina
Som allerede forklaret er der ingen eksporterende producenter i Kina, der har
samarbejdet i forbindelse med undersøgelsen. Det mest sandsynlige scenario i tilfælde
af, at foranstaltningerne får lov at udløbe, er således baseret på de foreliggende
faktiske oplysninger, især som de fremgår af klagen og af data fra COMEXT
(COMEXT er en elektronisk database for De Europæiske Fællesskabers handel med
tredjelande).
Forholdet mellem priserne ved eksport fra Kina til tredjelande og prisniveauet i
Fællesskabet
(50)
De vigtigste destinationer for den kinesiske eksport i undersøgelsesperioden var USA
og Japan. Ifølge oplysningerne i klagen var de kinesiske cif-priser til USA for
siliciumcarbid af graden "Macro Black" af størrelsesordenen 650 EUR/ton. Desuden
var de kinesiske cif-priser til Japan for graden "Macro Green" af størrelsesordenen 770
EUR/ton. Prisstatistikker offentliggjort i erhvervsmagasiner støtter disse prisangivelser
fra de kinesiske eksportører.
Det kunne desuden konstateres, at de gennemsnitlige priser ved eksport fra Kina til
USA i henhold til COMEXT-databasen lå betydeligt under den normale værdi i det
analoge land for denne undersøgelse, hvilket antyder, at denne eksport fandt sted til
dumpingpriser i undersøgelsesperioden.
Da EF-erhvervsgrenens gennemsnitspris er betydeligt højere (ca. 1 000 EUR for
"Macro Black" og ca. 1 500 EUR for "Macro Green"), ville kinesiske eksporterende
producenter i en situation uden foranstaltninger have et kraftigt incitament til at
omdirigere betydelige eksportmængder fra deres nuværende tredjelandsmarkeder til
fællesskabsmarkedet.
Det bør også nævnes, at det i forbindelse med den oprindelige undersøgelse blev
konstateret, at den kinesiske eksport af den pågældende vare til EU blev dumpet, og at
den fortsat blev dumpet i samme udbredte omfang i undersøgelsesperioden for
nærværende undersøgelse. Der er ingen grund til at antage, at denne adfærd vil ændre
sig.
Desuden understøtter de foreliggende oplysninger om den normale værdi og priserne i
tredjelande som nævnt den konklusion, at der er sandsynlighed for, at kinesiske
eksportører vil genoptage deres dumping, hvis foranstaltningerne får lov at udløbe.
Det kan konkluderes, at der er sandsynlighed for, at kinesisk eksport til
tredjelandsmarkeder i tilfælde af, at foranstaltningerne ophæves, vil blive omdirigeret
til Fællesskabets marked. Desuden er der i tilfælde af foranstaltningernes ophævelse
en klar risiko for dumping af de eksporterede mængder.
Uudnyttet kapacitet og lagerbeholdninger
(51)
(52)
(53)
(54)
(55)
(56)
I sin anmodning om denne fornyede undersøgelse har CEFIC (med henvisning til
indsamlede oplysninger og oplysninger offentliggjort i erhvervsmagasiner) anslået den
samlede produktionskapacitet i Kina til mellem 600 000 og 700 000 ton. Den faktiske
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
produktion er anslået til ca. 440 000 ton, hvilket giver en uudnyttet kapacitet på
mellem 160 000 og 260 000 ton. Der foreligger ingen oplysninger om lagrene.
(57)
Det fremgår klart af ovennævnte, at de eksporterende producenter i Kina har betydelig
overskudskapacitet til at øge produktionen med. Det kan konkluderes, at de
eksporterende eksportører i tilfælde af foranstaltningernes ophævelse med stor
sandsynlighed vil benytte deres uudnyttede kapacitet til eksport til Fællesskabet.
3.3.2 Rusland
(58)
Da den eneste kendte eksporterende producent i Rusland har indvilget i at samarbejde i
denne undersøgelse, er det sandsynlige scenario i tilfælde af, at foranstaltningerne får
lov at udløbe, baseret på oplysninger leveret i forbindelse med den eksporterende
producents kontrollerede besvarelse af spørgeskemaet.
Forholdet mellem priser i Fællesskabet og i Rusland
(59)
Først bør det nævnes, at det fremherskende prisniveau i Fællesskabet allerede i
betydeligt omfang er under indflydelse af importen fra Rusland i medfør af Ruslands
gældende kvantitative tilsagn, idet den russiske eksportør allerede dækker 10 % af
Fællesskabets forbrug.
Ved en sammenligning mellem det fremherskende prisniveau på det russiske
hjemmemarked med det fremherskende prisniveau i Fællesskabet er prisniveauet i
Rusland generelt lavere. I betragtning af at den russiske producent har kunnet
eksportere faste mængder i henhold til Ruslands kvantitative tilsagn uden pålæg af
antidumpingtold, har han imidlertid haft et incitament til at eksportere krystallinsk
siliciumcarbid (som giver højere priser pr. ton) til Fællesskabet, og beholde
metallurgisk siliciumcarbid til hjemmemarkedet og andre markeder. Derfor vil den
eventuelle reelle prisforskel mellem samme grader være mindre end den, der fremgår
af en sammenligning mellem de gennemsnitlige prisniveauer.
Det kan konkluderes, at det generelt højere prisniveau i Fællesskabet under normale
omstændigheder ville have udløst en forøgelse af eksporten til Fællesskabet, hvis
foranstaltningerne fik lov at udløbe, men at dette scenario ikke er sandsynligt i det
foreliggende tilfælde. På grund af Ruslands kvantitative tilsagn bør den mulige
forøgelse af importen af især siliciumcarbid af høj kvalitetsgrad ikke overvurderes, da
den russiske eksportør allerede har haft mulighed for af eksportere betragtelige
mængder af siliciumcarbid og har haft et incitament til at eksportere siliciumcarbid af
høj kvalitetsgrad. Derfor er sandsynligheden for en forøgelse af importen af
siliciumcarbid sandsynligvis begrænset såvel med hensyn til kvantitet som kvalitet
(metallurgiske grader), og den ville under alle omstændigheder ikke finde sted til
dumpede priser.
Forholdet mellem priserne ved eksport til tredjelande og priserne i Rusland
(62)
Mere end 75 % af russiske producenters eksport til tredjelande går til USA. Ved
sammenligning af hjemmemarkedspriserne og priserne ved eksport til USA kan det
konstateres, at prisniveauet for eksporten til USA generelt er højere. Det bør imidlertid
noteres, at mikset af grader for henholdsvis de varer, der er solgt på eksportmarkeder
og for dem, der er solgt på hjemmemarkedet, sandsynligvis er forskellige (det er
(60)
(61)
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sandsynligt, at eksportvarerne indeholder grader af højere værdi i betragtning af de
involverede transportomkostninger), hvilket gør det svært at drage konklusioner af en
sådan sammenligning. Ikke desto mindre bør det bemærkes, at denne eksport ikke
pålægges antidumpingforanstaltninger, og at der ikke er indikationer for, at en sådan
eksport ville blive dumpet.
Forholdet mellem priserne ved eksport til tredjelande og prisniveauet i Fællesskabet
(63)
Ved sammenligning af den russiske eksportørs priser ved eksport til eksportørens
vigtigste tredjelandsmarked, USA, med eksportørens priser ved eksport til
Fællesskabet er det vigtigt at tage Ruslands kvantitative tilsagn i betragtning. Som
beskrevet ovenfor har den russiske eksportør i kraft af de forudbestemte mængder, han
har kunnet eksportere til Fællesskabet, haft et incitament til at eksportere
kvalitetsgrader af høj værdi pr. ton til Fællesskabet.
Som beskrevet i betragtning 62 kan det på samme måde antages, at eksporten til USA
på grund af de høje transportomkostninger hovedsagelig består af grader af høj værdi
pr. ton. Dette bevirker, at den gennemsnitlige salgspris i Fællesskabet og i USA bliver
forholdsvis sammenlignelige.
Ved en sammenligning mellem den gennemsnitlige salgspris på fællesskabsmarkedet
og den gennemsnitlige salgspris på markedet i USA, konstateredes det, at priserne i
USA gennemsnitligt var højere.
Det kan konkluderes, at der tilsyneladende ikke foreligger noget incitament for den
russiske producent til at omdirigere de mængder, der for tiden sælges på producentens
vigtigste eksportmarked, USA, til fællesskabsmarkedet, hvis foranstaltningerne
ophæves.
Uudnyttet kapacitet og lagerbeholdninger
(67)
Den russiske eksporterende producent har en kapacitet, der er begrænset til 62 000 ton.
I undersøgelsesperioden opererede producenten næsten med fuld kapacitet efter at
have øget sin kapacitetsudnyttelse i løbet af denne periode. Lagersituationen var
normal for erhvervet.
I betragtning af den teknologi, den russiske producent anvender (forarbejdning i
"togvogne", der rangeres mellem elektriske installationer og losning/sortering), er det
ikke sandsynligt, at den eksporterende producent vil kunne udvide i nær fremtid.
Det kan konkluderes, at der ikke er indikationer for, at den russiske producent vil
kunne udvide sin produktion med henblik på øget eksport til Fællesskabet, hvis
foranstaltningerne får lov at udløbe.
Ukraine
Da den eneste kendte eksporterende producent i Ukraine har indvilget i at samarbejde i
denne undersøgelse, er det sandsynlige scenario i tilfælde af, at foranstaltningerne får
lov at udløbe, baseret på oplysninger leveret i forbindelse med den eksporterende
producents kontrollerede besvarelse af spørgeskemaet.
(64)
(65)
(66)
(68)
(69)
3.3.3
(70)
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Uudnyttet kapacitet og lagerbeholdninger
(71)
Den ukrainske eksporterende producent har en kapacitet, der er begrænset til 23 000
ton. I undersøgelsesperioden konstateredes det, at producenten opererede for næsten
fuld kapacitet efter at have øget sin kapacitetsudnyttelse i løbet af denne periode.
Lagersituationen var normal for erhvervet.
I betragtning af den teknologi, den ukrainske producent anvender (identisk med den
teknologi, der anvendes af den russiske producent, og beskrevet i betragtning 68), er
det ikke sandsynligt, at den eksporterende producent vil kunne udvide i nær fremtid.
CEFIC hævdede, at den eksporterende producents kapacitet var så høj som 32 000 ton.
Denne påstand var imidlertid baseret på hypotetiske oplysninger, hvori der ikke var
taget hensyn til perioder med driftstop med henblik på vedligeholdelse og reparation,
eller de særlige forhold, der gælder for en fremstillingsvirksomhed som denne, der er
lokaliseret i et byområde og dermed underlagt miljøkrav. Af disse grunde bekræftedes
kapaciteten som fastsat i betragtning 71, og CEFIC’s påstand måtte afvises.
Det kan konkluderes, at der ikke er indikationer for, at den ukrainske producent vil
kunne udvide sin produktion med henblik på øget eksport til Fællesskabet, hvis
foranstaltningerne får lov at udløbe.
Forholdet mellem priser i Fællesskabet, i Ukraine og i tredjelande
(75)
Ved sammenligning mellem det fremherskende prisniveau på det ukrainske
hjemmemarked med det fremherskende prisniveau i Fællesskabet og i tredjelandene er
prisniveauet i Ukraine og i tredjelandene gennemsnitligt lavere.
Det var imidlertid ikke muligt at foretage en anvendelig sammenligning mellem det
ukrainske marked og fællesskabsmarkedet, da produktmiksene på disse markeder er
yderst forskellige og gennemsnitspriserne derfor ikke er sammenlignelige. Desuden er
det ukrainske hjemmemarked af begrænset størrelse, og den ukrainske producent er
ikke som Fællesskabets producenter i stand til at producere alle (de højere) grader.
Det kunne derfor ikke fastslås, om den ukrainske eksportør ville have et incitament til
at omdirigere mængder fra sit hjemmemarked eller sine eksportmarkeder til
fællesskabsmarkedet, hvis foranstaltningerne fik lov at udløbe. I betragtning af
undersøgelsesresultaterne vedrørende dumping og i lyset af det generelt højere
prisniveau i Fællesskabet konkluderes det, at der, selv hvis eksporten til
fællesskabsmarkedet skulle stige, ville være stor sandsynlighed for, at denne eksport
ikke ville finde sted til dumpingpriser. Denne stigning ville under alle omstændigheder
være begrænset (den anslås til mindre end 10 000 ton) i betragtning af den ukrainske
eksportørs begrænsede kapacitet.
Konklusioner om sandsynligheden for fortsat eller fornyet dumping
Kina
Det bør nævnes, at ingen eksporterende producenter i Kina har samarbejdet i
forbindelse med undersøgelsen.
(72)
(73)
(74)
(76)
(77)
3.4
3.4.1
(78)
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(79)
På grundlag af de foreliggende oplysninger konkluderedes det, at kinesiske
eksportører stadig foretager dumping, og at de sandsynligvis ville fortsætte denne
dumping på fællesskabsmarkedet, hvis foranstaltningerne fik lov at udløbe.
Det konkluderedes derfor, at der er sandsynlighed for fortsat eller fornyet dumping fra
de kinesiske eksporterende producenters side, hvis foranstaltningerne får lov at udløbe.
Ukraine
Det skal nævnes, at den ukrainske eksportør ifølge undersøgelsen ikke har dumpet sine
priser i undersøgelsesperioden, og at der ikke er indikationer for, at denne situation
ville ændre sig, hvis foranstaltningerne fik lov at udløbe.
Desuden fandtes det, at selv om eksporten fra Ukraine skulle stige, såfremt
foranstaltningerne blev ophævet, vil denne stigning formodes at være begrænset. I
betragtning af den ukrainske producents begrænsede kapacitet formodes en sådan
stigning af eksporten til Fællesskabet at være på mindre end 10 000 ton, og den ville
under alle omstændigheder næppe finde sted til dumpingpriser.
Det konkluderes derfor, at der ikke er sandsynlighed for fortsat eller fornyet dumping
af importen med oprindelse i Ukraine.
(80)
3.4.2
(81)
(82)
(83)
3.4.3 Rusland
(84)
Det skal nævnes, at den russiske eksportør ifølge undersøgelsen ikke har dumpet sine
eksportpriser i undersøgelsesperioden, og at der ikke er indikationer for, at denne
situation ville ændre sig, hvis foranstaltningerne fik lov at udløbe.
Desuden skal det nævnes, at den russiske eksporterende producent i kraft af Ruslands
kvantitative tilsagn i mange år har kunnet levere en fast mængde siliciumcarbid til
fællesskabsmarkedet. De mængder, der er eksporteret i dette regi, har i
undersøgelsesperioden udgjort ca. 17 % af den russiske producents samlede kapacitet.
Den russiske eksporterende producent er i forvejen veletableret på markedet, og en
pludselig stigning i importen fra Rusland vil derfor være højst usandsynlig.
Da de priser, den russiske eksporterende producent, har anvendt ved salg til
tredjelande, er konstateret højere end dem, der er anvendt ved salg på
fællesskabsmarkedet i henhold til det kvantitative tilsagn, er risikoen for omdirigering
af handelen med større mængder til fællesskabsmarkedet tilsyneladende relativt lille.
Endelig konkluderedes det, at den russiske eksporterende producent opererede tæt på
sin fulde kapacitet og kun i begrænset omfang kan øge denne.
Det konkluderes derfor, at der ikke er sandsynlighed for fortsat eller fornyet dumping
af importen med oprindelse i Rusland.
På baggrund af disse resultater vedrørende Ukraine og Rusland bør proceduren
vedrørende disse lande afsluttes.
(85)
(86)
(87)
(88)
(89)
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
(90)
DEFINITION AF EF-ERHVERVSGRENEN
EF-erhvervsgrenens struktur har ændret sig siden den seneste udløbsundersøgelse, idet
den tidligere tyske producent, Elektroschmelzwerk Kempten GmbH, München, er
blevet opdelt i to forretningsmæssigt forbundne selskaber, hvoraf det ene befinder sig i
Nederlandene, det andet i Tyskland. Kun førstnævnte selskab producerer og
forarbejder rå siliciumcarbid, mens sidstnævnte forarbejder siliciumcarbid fremstillet
af Kollo Silicon carbide B.V. Den færdige vare er imidlertid stadig samme vare.
Desuden sælger ESK-SIC GmbH foruden sin egen siliciumcarbid også siliciumcarbid
produceret af Kollo Silicon carbide B.V. De to selskaber betragtes derfor som én og
samme selskabsgruppe.
Producenter i Fællesskabet
I Fællesskabet fremstilles samme vare af to producenter, der tegner sig for den
samlede produktion i Fællesskabet, jf. grundforordningens artikel 4, stk. 1.
EF-erhvervsgrenen
Følgende producenter i Fællesskabet støtter anmodningen:
Kollo Silicon carbide B.V. (Nederlandene) og dets forretningsmæssigt
forbundne selskab ESK-SIC GmbH (Tyskland)
Navarro SiC, S.A. (Spanien).
4.1
(91)
4.2
(92)
(93)
Da disse producenter i Fællesskabet tegner sig for 100 % af produktionen i
Fællesskabet af samme vare, konkluderes det, at de udgør EF-erhvervsgrenen, jf.
grundforordningens artikel 4, stk. 1, og artikel 5, stk. 4.
SITUATIONEN PÅ FÆLLESSKABSMARKEDET
Indledende bemærkninger
Undersøgelsen af virkningerne af den pågældende import for EF-erhvervsgrenen
omfattede en vurdering af økonomiske faktorer og forhold, der i henhold til
grundforordningens artikel 3, stk. 5, kan have indvirkning på denne erhvervsgrens
situation.
Forbruget på fællesskabsmarkedet
Det åbenbare forbrug på fællesskabsmarkedet blev fastlagt på grundlag af
importmængderne for den pågældende vare fra de pågældende lande og alle andre
tredjelande og EF-erhvervsgrenens salgsmængder på fællesskabsmarkedet.
Importmængden blev fastlagt på grundlag af Eurostats oplysninger for de tilsvarende
KN-koder i den betragtede periode.
Forbruget i Fællesskabet, således som det er fastlagt på dette grundlag, er steget en
smule fra 217 137 ton i 2001 til 226 450 ton i undersøgelsesperioden, hvilket er en
stigning på 4 % i den betragtede periode. Denne tendens fremgår af tabel 1.
5.
5.1
(94)
5.2
(95)
(96)
(97)
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446571_0020.png
(98)
Forbrugstendensen har imidlertid ikke været støt stigende. Det bemærkes, at den
indledningsvis faldt fra 2001 til 2003 med 10 %. Fra 2003 og frem steg forbruget
imidlertid atter med mere end 10 % frem til undersøgelsesperioden, hvor det oversteg
niveauet for 2001.
Det fald, der gjorde sig gældende i begyndelsen af den betragtede periode, kan i vid
udstrækning forklares ved udskiftningen af siliciumcarbid med andre produkter, såsom
ferrosilicium og industriel diamant, som på dette tidspunkt var mindre dyre.
(99)
(100) Fra 2003 og frem steg forbruget imidlertid igen i takt med, at prisen på siliciumcarbid
faldt.
Tabel 1
2001
Forbruget i
Fællesskabet (ton)
Indeks
217 137
100
2002
205 231
95
2003
194 486
90
2004
218 919
101
UP
226 450
104
5.3
Importmængde, markedsandel og priser for importen fra Kina
(101) Importmængden fra Kina af den pågældende vare og dens markedsandel udviklede sig
således, som det fremgår af tabel 2 nedenfor. Da den eksporterende producent i Kina
ikke samarbejdede med undersøgelsen, er tendenser vedrørende pris og mængder i
overensstemmelse med grundforordningens artikel 18 fastlagt ud fra de foreliggende
faktiske oplysninger. Da der ikke har foreligget mere pålidelige oplysninger, er
mængdetendenserne baseret på Eurostats statistikker.
(102) Mængden af importen med oprindelse i Kina androg 1 205 tons og repræsenterede en
markedsandel på 0,6 % i 2001. I 2002 steg importmængden en smule, og den nåede et
niveau på 1 467 tons, hvilket svarer til en markedsandel på 0,7 %, før den igen faldt til
651 tons i løbet af undersøgelsesperioden, hvilket svarer til en markedsandel på 0,3 %.
(103) Priserne på importen fra Kina faldt en smule. Det bør imidlertid bemærkes, at
eksportpriserne i betragtning af de lave mængder, der eksporteredes fra Kina, ikke kan
betragtes som repræsentative, da de kan vedrøre meget specifikke varetyper eller meget
specifikke kunder. Der kan derfor ikke drages nogen anvendelige konklusioner om
pristendenserne på grundlag af Eurostats tal. Imidlertid kunne det på grundlag af
oplysningerne i klagen vedrørende priserne fastslås, at de kinesiske priser (fra 624 til 1 814
EUR/ton afhængigt af grad og kvalitet) underbød EF-priserne med mere end 30 %.
Tabel 2
2001
Importen fra Kina (ton)
Markedsandel for importen fra Kina
1205
0,6 %
2002
1467
0,7 %
2003
1465
0,8 %
2004
787
0,4 %
UP
651
0,3 %
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446571_0021.png
5.4
Importen fra andre lande, der er omfattet af denne undersøgelse
(104) Med henblik på en nøjagtig fremstilling af situationen på fællesskabsmarkedet
undersøgtes tillige situationen, hvad angår import af siliciumcarbid fra andre lande.
Det skal imidlertid bemærkes, at oplysningerne med hensyn til priser ikke er
sammenlignelige i betragtning af forskellene med hensyn til produktmiks, som kan
bevirke store prisforskelle.
5.4.1 Rusland
(105) Udviklingen i importen fra Rusland var følgende:
Tabel 3
2001
Importen fra Rusland (ton)
Markedsandel for importen fra Rusland
Priser - importen fra Rusland (EUR/ton)
Indeks: 2001=100
21 901
10,1 %
453
100
2002
24 368
11,9 %
465
103
2003
21 061
10,8 %
477
105
2004
20 457
9,3 %
464
102
UP
21 810
9,6 %
480
106
(106) Importen fra Rusland faldt en smule fra 21 901 tons i 2001, dvs. en markedsandel på
10,1 %, til 21 810 tons i undersøgelsesperioden, dvs. en markedsandel på 9,6 %.
Gennemsnitspriserne for importen fra Rusland steg med 6,0 % mellem 2001 og
undersøgelsesperioden, dvs. fra 453 EUR/ton til 480 EUR/ton. En betragtelig mængde
import fra Rusland fandt sted i henhold til det kvantitative tilsagn, der nævnes i
betragtning 2. Det bør nævnes, at al import, der oversteg de kvanta, der i henhold til
tilsagnet var fri for antidumpingtold, blev pålagt en antidumpingtold på 23,3 %.
5.4.2
Ukraine
(107) Udviklingen i importen fra Ukraine var følgende:
Tabel 4
2001
Importen fra Ukraine (ton)
Markedsandel for importen fra Ukraine
Priser - importen fra Ukraine (EUR/ton)
Indeks: 2001=100
4 956
2,3 %
504
100
2002
6 760
3,3 %
502
99
2003
7 829
4%
469
93
2004
8 491
3,9 %
468
96
UP
7 718
3,4 %
489
97
(108) Importen fra Ukraine steg fra 4 956 tons i 2001, dvs. en markedsandel på 2,3 %, til
7 718 tons i undersøgelsesperioden, dvs. en markedsandel på 3,4 %.
Gennemsnitspriserne for importen fra Ukraine steg med 3,0 % mellem 2001 og
undersøgelsesperioden, dvs. fra 504 EUR/ton til 489 EUR/ton. Med undtagelse af den
betragtelige del af importen, der fandt sted i henhold til det kvantitative tilsagn nævnt i
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446571_0022.png
betragtning 4 mellem 2004 og 2005, blev importen fra Ukraine pålagt en
antidumpingtold på 24 % .
5.5
Importen fra andre tredjelande, der ikke er omfattet af denne undersøgelse
5.5.1 Rumænien
(109) Som nævnt i betragtning 6 indledte Kommissionen den 30. juni 2005 på grundlag af
en klage indgivet af CEFIC en antidumpingprocedure vedrørende importen af samme
vare med oprindelse i Rumænien. Efter at EF-erhvervsgrenen havde trukket sin klage
tilbage, blev denne undersøgelse afsluttet.
(110) Udviklingen i importen fra Rumænien var følgende:
Tabel 5
2001
Importen fra Rumænien (ton)
Markedsandel for importen fra Rumænien
Priser - importen fra Rumænien (EUR/ton)
Indeks: 2001=100
14 173
6,5 %
439
100
2002
15 694
7,6 %
468
107
2003
22 844
11,7 %
465
106
2004
38 459
17,6 %
445
101
UP
42 387
18,7 %
456
104
(111) Importen fra Rumænien steg fra 14 173 tons i 2001, dvs. en markedsandel på 6,5 %, til
42 387 tons i undersøgelsesperioden, dvs. en markedsandel på 18,7 %.
Gennemsnitspriserne for importen fra Rumænien steg med 3,9 % mellem 2001 og
undersøgelsesperioden, dvs. fra 439 EUR/ton til 456 EUR/ton.
5.5.2
Norge
(112) Udviklingen i importen fra Norge var følgende:
Tabel 6
2001
Importen fra Norge (ton)
Markedsandel for importen fra Norge
Priser - importen fra Norge (EUR/ton)
Indeks: 2001=100
60 496
27,9 %
971
100
2002
43 400
21,1 %
919
95
2003
32 520
16,7 %
963
99
2004
38 160
17,4 %
898
93
UP
38 550
17,0 %
973
100
(113) Importen fra Norge faldt fra 60 496 tons i 2001, dvs. en markedsandel på 27,9 %, til
38 550 tons i undersøgelsesperioden, dvs. en markedsandel på 17,0 %.
Gennemsnitspriserne for importen fra Norge har været stabile mellem 2001 og
undersøgelsesperioden, dvs. fra 971 EUR/ton i 2001 til 973 EUR/ton i
undersøgelsesperioden.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446571_0023.png
5.5.3 Andre tredjelande, som ikke er nævnt ovenfor
(114) Udviklingen i importen fra andre tredjelande, som ikke er nævnt ovenfor, var
følgende:
Tabel 7
2001
Importen fra lande, der ikke er
nævnt ovenfor (ton)
Markedsandel for lande, der ikke
er nævnt ovenfor
Importen fra lande, der ikke er
nævnt ovenfor (EUR/ton)
Indeks: 2001=100
44 473
2002
52 143
2003
48 354
2004
44 804
UP
48 271
20,5 %
25,4 %
24,9 %
20,5 %
21,3 %
630
100
618
98
558
89
560
89
552
88
(115) Importen fra andre tredjelande steg en smule fra 44 473 tons i 2001, dvs. en
markedsandel på 20,5 %, til 48 271 tons i undersøgelsesperioden, dvs. en
markedsandel på 21,3 %. Gennemsnitspriserne for importen fra andre tredjelande, som
ikke er nævnt ovenfor, faldt fra 630 EUR/ton i 2001 til 552 EUR/ton i
undersøgelsesperioden.
5.6
Konklusion
(116) Undersøgelsen afslørede, at importen fra Rusland og Ukraine forblev forholdsvis
stabil, både hvad angår markedsandele og gennemsnitspriser. Den afslørede også, at
importmængden af kinesisk siliciumcarbid var for lille til, at der kunne drages nogen
anvendelige konklusioner vedrørende pristendenserne for siliciumcarbid uanset grad.
Derfor anvendtes de oplysninger, der var tilgængelige for Kommissionen, dvs.
oplysningerne i klagen, og det fremgik af disse, at de kinesiske priser i betragtelig grad
underbød EF-priserne.
(117) Undersøgelsen viste også, at importen fra Rumænien med hensyn til mængde næsten
erstattede importen fra Norge, idet importen fra Rumænien øgedes i samme omfang,
som importen fra Norge faldt. Importen fra Norge fandt sted til gennemsnitspriser, der
lå over EF-erhvervsgrenens (973 EUR/ton), hvilket muligvis kan tilskrives grader af
højere kvalitet; importen fra Rumænien fandt sted til priser, der lå betydeligt lavere
(456 EUR/ton). På denne baggrund bør det imidlertid bemærkes, at importen fra
Rumænien næsten udelukkende omfatter metallurgisk siliciumcarbid, hvilket
udelukker en sammenligning med gennemsnitspriserne fra andre lande.
(118) Hvad angår udviklingen i importen fra andre tredjelande, kan det bemærkes, at
gennemsnitspriserne havde en faldende tendens, mens de importerede mængder samt
markedsfordelingen forblev stabil i den betragtede periode.
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.
6.1
EF-ERHVERVSGRENENS ØKONOMISKE SITUATION
Indledende bemærkning
(119) En EF-producent solgte en del af sin produktion til en forretningsmæssigt forbundet
producent, som videreforarbejdede dette siliciumcarbid og solgte det som samme vare
på det frie marked. I denne analyse er salgene mellem disse forretningsmæssigt
forbundne parter imidlertid ikke taget i betragtning. Det kunne især konkluderes, at
separate undersøgelser af bundne salg over for salg på det frie marked ikke var
nødvendige, idet salg af videreforarbejdede varer stadig er salg af samme vare. En
inddragelse af bundne salg ville således have ført til dobbeltregistrering. Desuden ville
enhver fortjeneste eller ethvert tab, som den sekundære producent har ved salg af
videreforarbejdet siliciumcarbid på det frie marked, blive opvejet af enhver fortjeneste
eller ethvert tab, som den primære producent har på det bundne marked, idet begge
producenter opfattes som én økonomisk enhed.
6.2
Produktion
(120) EF-erhvervsgrenens produktion steg mængdemæssigt med 4 % i den betragtede
periode. Produktionen faldt i 2002, samtidig med at forbruget faldt. Fra 2002 og frem
steg produktionsmængden igen.
6.3
Produktionskapacitet og kapacitetsudnyttelse
(121) Efter et fald i kapacitetsudnyttelsen mellem 2001 og 2002 er kapacitetsudnyttelsen
steget en smule, og den er i den betragtede periode steget med 3 procentpoint. Da
produktionskapaciteten er forblevet uændret i den betragtede periode, stemmer denne
udvikling overens med udviklingen i produktionsmængden. Kapacitetsudnyttelsen var
på over 75 % i den betragtede periode.
6.4
Salgspriser og faktorer, som påvirker hjemmemarkedspriserne
(122) EF-erhvervsgrenens enhedssalgspriser udviste en svag stigning mellem 2001 og
undersøgelsesperioden (mindre end 5 %). De nåede undtagelsesvis et højdepunkt i
2002, men faldt siden hen til et relativt stabilt niveau umiddelbart over niveauet for
2001. Højdepunktet for EF-erhvervsgrenens salgspriser i 2002 kan forklares ved en
stigning i produktionsomkostningerne i samme periode, som EF-erhvervsgrenen var
nødt til at lade sine salgspriser afspejle. Efterfølgende er EF-erhvervsgrenens priser
igen faldet, dels som følge af EF-erhvervsgrenens faldende produktionsomkostninger,
dels som følge af et fortsat pres på fællesskabsmarkedets priser.
6.5
Lagre
(123) Lagerbeholdningerne er faldet en smule i den betragtede periode, ca. med 1 %, selv
om de steg markant i perioden 2002-2003, før de igen faldt til 2001-niveauet i
undersøgelsesperioden. Denne stigning må som beskrevet i betragtning 124 tilskrives
faldet i salgsmængderne. Fra 2003 og frem faldt lagrene ikke blot som følge af det
stigende salg på fællesskabsmarkedet, men også som følge af en stigning i EF-
erhvervsgrenens eksportsalg. Uanset denne udvikling, konkluderedes det, at
lagerbeholdningerne har været holdt på et rimeligt niveau i løbet af hele den betragtede
periode.
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.6
Salgsmængde og markedsandel
(124) EF-erhvervsgrenens salg af samme vare på fællesskabsmarkedet er som helhed faldet
med 4 % i den betragtede periode. Da forbruget i Fællesskabet steg med 4 % i den
betragtede periode, har dette fald i salget medført, at EF-erhvervsgrenen har mistet ca.
2,6 % af markedet.
6.7
Investeringer
(125) Investeringerne udviste stigende tendens, og de fordobledes i løbet af den betragtede
periode. Det konkluderedes, at disse investeringer vedrørte udskiftning og
vedligeholdelse samt endvidere produktudvikling med henblik på nye anvendelser.
6.8
Vækst
(126) Samlet set må det bemærkes, at EF-erhvervsgrenens markedsandel på de frie markeder
faldt (se betragtning 124), mens dens samlede markedsandel steg med 4 %. EF-
erhvervsgrenen har derfor ikke kunnet få del i markedets vækst.
6.9
Beskæftigelse og lønninger
(127) Beskæftigelsen faldt med 7 % i løbet af den betragtede periode. De samlede
lønudgifter faldt med 2 % i løbet af den betragtede periode. Dog steg de vejede
gennemsnitslønninger, da der måtte udbetales aftrædelsesgodtgørelser til
medarbejdere, der var blevet afskediget. For at kunne drage fuld nytte af
investeringerne i udstyr, måtte der endvidere ansættes faglærte medarbejdere, hvilket
fik lønudgifterne til at stige.
6.10
Produktivitet
(128) Produktiviteten målt i output pr. ansat steg med 12 % i løbet af den betragtede periode.
Denne produktivitetsforbedring afspejler de investeringer, der er foretaget i maskiner,
og nedskæringen af antallet af medarbejdere.
6.11
Likviditet og evne til at rejse kapital
(129) Likviditeten øgedes med 10 % i den betragtede periode.
(130) Fællesskabets producenter havde ingen problemer med at rejse kapital. De
finansierede deres aktiviteter med lån fra forretningsmæssigt forbundne selskaber og
banker. Der anvendtes også selvfinansiering.
6.12
Afkast af nettoaktiverne
(131) Afkastet af nettoaktiverne blev beregnet ved at udtrykke nettofortjenesten, før skat, fra
salget af samme vare i Fællesskabet som en procentdel af den bogførte nettoværdi af
de anlægsaktiver, der er afsat til samme vare, som sælges i Fællesskabet. Tendensen
for afkastene var den samme som rentabiliteten (se betragtning 132 nedenfor).
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.13
Rentabilitet
(132) EF-erhvervsgrenens rentabilitet, udtrykt i procent af nettosalget, udviste en skarpt
nedadgående tendens fra 2001 til 2003, hvor den i forvejen lave fortjenstmargen blev
mere end halveret. Derefter steg rentabiliteten uden dog at nå sit niveau fra 2001. I
løbet af undersøgelsesperioden var EF-industrigrenens fortjeneste lidt over det niveau,
den havde nået i 2001. I 2002 kunne prisstigningerne ikke opveje stigningen i
produktionsomkostningerne eller tabene som følge af lavere salg. I 2003 var tendensen
endnu mere vigende, idet priserne faldt, samtidig med at salgsmængderne faldt
yderligere. I 2004 og i løbet af undersøgelsesperioden forbedredes EF-erhvervsgrenens
rentabilitet som følge af en større stigning i salgsmængder, samtidig med at
prisniveauet var stabilt.
6.14
Dumpingmargenens omfang
(133) Med hensyn til virkningerne på EF-erhvervsgrenen af størrelsen af den faktiske
dumpingmargen kan der i betragtning af den lave import fra Kina ikke drages nogen
anvendelig konklusion.
6.15
Restitution efter virkningerne af tidligere dumping
(134) De ovenfor undersøgte indikatorer tyder på nogen forbedring i EF-erhvervsgrenens
situation som følge af indførelsen af antidumpingforanstaltningerne i 2000, men de
afspejler også negative tendenser for visse indikatorers vedkommende, hvilket viser, at
EF-erhvervsgrenen stadig befinder sig i en sårbar situation.
6.16
Konklusion
(135) Mellem 2001 og undersøgelsesperioden var udviklingen positiv i følgende indikatorer:
salgspriserne, kapacitetsudnyttelsen og EF-erhvervsgrenens produktionsmængde steg,
samtidig med at slutlagerbeholdningerne faldt en smule. Produktiviteten steg markant.
Investeringerne og likviditeten udviste også positive tendenser.
(136) I modsætning hertil var udviklingen negativ i følgende indikatorer: salgsmængderne
faldt, produktionsomkostningerne pr. ton steg, og de gennemsnitlige lønudgifter pr.
ansat steg, mens beskæftigelsen faldt. Rentabiliteten og afkastet på nettoaktiverne blev
ligeledes undergravet.
(137) Samlet set befinder EF-erhvervsgrenen sig i en uensartet situation: nogle indikatorer
tyder på en positiv tendens, mens andre tyder på en negativ tendens. Ved
sammenligning af ovennævnte tendenser med de tendenser, der er beskrevet i
forordning
(EF)
1100/2000
bliver
det
klart,
at
indførelsen
af
antidumpingforanstaltninger i 2000 gjorde det muligt for EF-erhvervsgrenen at
stabilisere sin situation, men ikke at genrejse sig fuldstændigt efter den skade, den var
blevet påført. Selv om EF-erhvervsgrenen i kølvandet på en positiv udvikling
begyndte at investere i nyt udstyr med henblik på nye anvendelser, bør det
understreges, at dens markedsandel og rentabilitet er faldet på grund af det meget
prisfølsomme marked.
(138) EF-erhvervsgrenen har draget nytte af en stigning i dens enhedspris for siliciumcarbid
fra 2001 til slutningen af undersøgelsesperioden. Den første stigning skulle have
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kompenseret for stigningen i produktionsomkostningerne i forbindelse med
omstruktureringen og de effektiviseringsrelaterede udgifter. Stigningen i salgsprisen
kunne imidlertid ikke kompensere for stigningen i produktionsomkostningerne, og
fortjenstmargenerne faldt derfor.
(139) Selv om forbruget i Fællesskabet steg med 4 % i den betragtede periode, faldt EF-
erhvervsgrenens markedsandel med 2,6 %, hvilket betyder, at EF-erhvervsgrenen ikke
var i stand til at udnytte denne stigning i forbruget.
(140) På den anden side forbedredes EF-erhvervsgrenens eksport i løbet af den betragtede
periode, idet eksportsalget steg betydeligt i den betragtede periode (med mere end 25
%). Denne udvikling viser, at EF-erhvervsgrenen fremstiller en vare, der har succes i
konkurrencen med anden import på tredjelandes markeder.
(141) Ved sammenligning af EF-erhvervsgrenens situation i begyndelsen og i slutningen af
den betragtede periode er der en række skadesindikatorer, såsom kapacitet og
kapacitetsudnyttelse, lagersituation og markedsandel, der befinder sig på nogenlunde
samme niveau. Andre indikatorer, såsom salgsmængde, produktionsomkostninger,
rentabilitet, afkast af investeringer og beskæftigelse, udviser en klar negativ tendens,
mens kun få indikatorer – enhedssalgspriser, produktivitet, investeringer og likviditet –
udviser en positiv tendens. Det konkluderes derfor, at EF-erhvervsgrenens situation
stadig er uholdbar, til trods for at den stabiliseredes i løbet af den betragtede periode i
forhold til den periode, der gik forud for indførelsen af foranstaltninger i 2000. Især er
den klare negative tendens for rentabiliteten, som ikke nåede et acceptabelt niveau i
løbet af undersøgelsesperioden, og EF-erhvervsgrenens faldende markedsandel tegn
på, at erhvervsgrenen ikke til fulde har overvundet følgerne af skadelig dumping.
7.
SANDSYNLIGHEDEN FOR FORTSAT ELLER FORNYET SKADE
(142) Som beskrevet i betragtning 56-57 har de eksporterende producenter i Kina et
potentiale, der sætter dem i stand til at hæve deres eksportmængde til Fællesskabet ved
at omdirigere de nuværende eksportmængder på tredjelandsmarkeder til det mere
attraktive fællesskabsmarked og/eller ved at anvende deres betydelige
overskudskapacitet. Faktisk er der betydelig kapacitet til rådighed – mere end 200 000
tons – repræsenterende næsten 100 % af forbruget i Fællesskabet. Hvis
foranstaltningerne ophæves, er det derfor sandsynligt, at betydelige mængder kinesisk
siliciumcarbid vil trænge ind på fællesskabsmarkedet og generobre tabte
markedsandele samt udbygge disse.
(143) I hele den betragtede periode var det nordamerikanske marked af vedvarende interesse
for Kina. I Nordamerika er der kun en producent tilbage af rå siliciumcarbid, hvis
kapacitet er på 50 000 tons; det nordamerikanske forbrug er på ca. 250 000 tons. Kina
leverer 80 % af importen af rå siliciumcarbid og 57 % af importen af
siliciumcarbidkorn på USA’s marked efterfulgt af Brasilien, Norge og Tyskland med
henholdsvis 12 %, 10 % og 6 %. Selv hvis Kina var i stand til at overtage andre
tredjelandes andele af USA’s import, ville Kinas overskudskapacitet stadig være
tilstrækkelig til at oversvømme fællesskabsmarkedet med billig siliciumcarbid, hvis
foranstaltningerne får lov at udløbe. Hvis foranstaltningerne ophæves, vil udviklingen
på USA’s marked, hvor der ikke fandtes antidumpingforanstaltninger, sandsynligvis
blive gentaget på fællesskabsmarkedet.
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(144) Da ingen af de kinesiske eksporterende producenter har samarbejdet med
undersøgelsen, er oplysninger om de sandsynlige kinesiske priser, hvis
foranstaltningerne ophæves, i overensstemmelse med grundforordningens artikel 18
fastlagt ud fra de foreliggende faktiske oplysninger. I denne forbindelse er der anvendt
oplysninger, som fremgår af klagen, importstatistikker og andre oplysninger, der er
tilgængelige på markedet. Således, og som nævnt i betragtning 56, tyder oplysninger i
klagen på, at priserne ved eksport til USA og Japan for grader af høj kvalitet lå
betragteligt under EF-erhvervsgrenens priser på tilsvarende grader.
(145) Denne tendens bekræftedes af andre informationskilder, som viser, at de kinesiske
priser ved eksport til andre tredjelande såsom USA og Sydafrika, lå betydeligt under
priserne ved eksport til Fællesskabet som registreret af Eurostat, nemlig 540 EUR/ton
for krystallinsk siliciumcarbid (min. 97 %) og 123 EUR/ton for metallurgiske grader.
Det bør understreges, at de kinesiske eksportører er i stand til at producere og
eksportere alle typer siliciumcarbid af høj kvalitet til fællesskabsmarkedet.
Undersøgelsen afslørede, at en af de mest værdifulde og omkostningsintensive
siliciumcarbidtyper solgtes på fællesskabsmarkedet til 1 500 EUR/ton (uden told),
hvilket giver 2 400 EUR/ton inkl. importtold og antidumpingtold. Selv sidstnævnte
pris ligger betragteligt under den pris, der tilbydes af Fællesskabets producenter. Mere
generelt kan det siges, at Eurostats statistikker viser, at de kinesiske priser ved eksport
til Fællesskabet, historisk set har været meget lave, ca. mellem 250 og 500 EUR/ton.
Det kan således forventes, at kinesisk siliciumcarbid igen ville trænge ind på markedet
til meget lave priser, hvis foranstaltningerne får lov at udløbe.
(146) Dette bekræftes af den omstændighed i 2006, at priserne ved eksport til andre
tredjelande for den pågældende vare efter den betragtelige nedsættelse af den
eksportlicensafgift, der opkræves af de kinesiske myndigheder (mellem 125 EUR/ton
og 208 EUR/ton) til 25,8 EUR/ton var nede på et niveau, der ville underbyde EF-
erhvervsgrenens nuværende priser yderligere.
(147) Det er desuden sandsynligt, at de kinesiske eksporterende producenter for at kunne øge
salget betragteligt, bruge deres overskudskapacitet og vinde betragtelige
markedsandele i Fællesskabet også vil være nødt til at underbyde importen fra andre
tredjelande. Dette vil øge presset på priserne og ikke kun hindre EF-erhvervsgrenen i
at overvinde følgerne af tidligere skadelig dumping fuldt ud, men også føre til en
alvorlig forværring af erhvervsgrenens i forvejen udsatte situation.
(148) Af de grunde, der nævnes i betragtningerne ovenfor kan det fastslås, at der er
sandsynlighed for, at de kinesiske eksporterende producenter vil genoptage deres
eksport til Fællesskabet i betragteligt omfang og til dumpede priser, der underbyder
EF-priserne betragteligt, med henblik på at genvinde tabte markedsandele, hvis
foranstaltningerne over for Kina får lov at udløbe.
(149) Derfor konkluderedes det, at der er sandsynlighed for fortsat skadelig dumping, hvis
foranstaltningerne mod importen af siliciumcarbid med oprindelse i Kina får lov at
udløbe.
DA
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.
8.1
FÆLLESSKABETS INTERESSER
Indledning
(150) Det blev i henhold til grundforordningens artikel 21 undersøgt, om det ville være imod
Fællesskabets
interesser
som
helhed
at
opretholde
de
nuværende
antidumpingforanstaltninger. Bestemmelsen af Fællesskabets interesser blev baseret
på en vurdering af alle involverede parters interesser.
(151) Det bør erindres, at det i den tidligere undersøgelse fandtes, at videreførelse af
foranstaltningerne ikke stred mod Fællesskabets interesser. I løbet af den oprindelige
undersøgelse støttede et betragteligt antal af de samarbejdende brugere og importører
en videreførelse af foranstaltningerne.
(152) I forbindelse med nærværende procedure har ingen samarbejdende bruger, importør
eller råvareproducent modsat sig en videreførelse af foranstaltningerne mod Kina af de
grunde, der er beskrevet i betragtning, 153, 159 og 160-171.
8.2
8.2.1
EF-erhvervsgrenens interesser
Følgerne af en videreførelse af foranstaltningerne
(153) Til trods for EF-erhvervsgrenens delvise restitution efter indførelsen af
antidumpingforanstaltninger i 2000, er det klart, at disse foranstaltninger endnu ikke
har haft den fulde forventede genoprettende virkning for EF-erhvervsgrenen.
(154) Hvis foranstaltningerne mod importen af siliciumcarbid med oprindelse i Kina
opretholdes, vil et yderligere prispres på fællesskabsmarkedet kunne undgås, og EF-
erhvervsgrenen vil kunne finde et rimeligt prisniveau og forbedre sin økonomiske
situation. Dette skyldes hovedsagelig, at EF-erhvervsgrenen har investeret betydeligt i
forarbejdningskapacitet til bestemte typer siliciumcarbid med nye anvendelser for øje,
herunder partikelfiltre til dieselmotorer. Dette vil med al sandsynlighed gøre det
muligt for dem fremover at øge deres salgspriser og –volumen og dermed genvinde
tabte markedsandele.
(155) EF-erhvervsgrenen har vist sig at være en i strukturel henseende levedygtig
erhvervsgren. Dette er bekræftet ved erhvervsgrenens forbedrede eksportresultater og
dens bestræbelser på omstrukturering.
(156) Af ovennævnte grunde vil det med rimelighed kunne forventes, at EF-erhvervsgrenen
fortsat vil kunne drage nytte af foranstaltningerne og blive yderligere restitueret
gennem opnåelse af fornuftige fortjenstmargener. I lyset af dette konkluderes det, at
det ville være i EF-erhvervsgrenens interesse at opretholde foranstaltningerne over for
importen af siliciumcarbid med oprindelse i Kina.
8.2.2 Følgerne af udløb af foranstaltningerne
(157) Hvis foranstaltningerne mod importen af siliciumcarbid med oprindelse i Kina
derimod får lov at udløbe, vil der kunne forventes en storstilet import af kinesisk
siliciumcarbid til dumpede priser på fællesskabsmarkedet, hvilket vil lægge et
betydeligt pres på priserne på dette marked. Under disse omstændigheder vil det kunne
DA
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forventes, at EF-erhvervsgrenen igen lider skade som følge af øget import til
dumpingpriser, som desuden vil resultere i tab af markedsandele og forværring af EF-
erhvervsgrenens økonomiske situation, der i forvejen er udsat. Ved et sådant scenario,
vil det ikke kunne udelukkes, at EF-erhvervsgrenen helt kan forsvinde.
(158) I lyset af dette konkluderes det, at det ville være i Fællesskabets interesse at opretholde
foranstaltningerne over for importen af siliciumcarbid med oprindelse i Kina.
8.3
Importørernes interesser
(159) Som beskrevet i betragtning 13 ovenfor udfyldte de tre importører i Fællesskabet, som
ikke er forretningsmæssigt forbundne med en eksporterende producent et
spørgeskema. Disse importører repræsenterede 98 % af importmængderne for de
kendte importører i Fællesskabet. De modsatte sig en videreførelse af de gældende
antidumpingforanstaltninger mod Rusland og Ukraine, men havde ikke noget specifikt
standpunkt med hensyn til de gældende antidumpingforanstaltninger mod Kina.
(160) Det blev i forbindelse med den oprindelige undersøgelse fastslået, at virkningerne af
foranstaltninger ikke ville blive store for importørernes vedkommende. Dette er blevet
bekræftet af nærværende undersøgelse. Siden indførelsen af foranstaltningerne har der
ikke kunnet konstateres nogen nævneværdig ændring af importørernes økonomiske
situation, og dette forventes ikke at ændre sig, hvis foranstaltningerne opretholdes. De
bekræftede oplysninger, importørerne har afgivet, har også vist, at de til trods for den
gældende antidumpingtold har haft rimelige fortjenstmargener.
(161) På grundlag af ovenstående blev det konkluderet, at en videreførelse af
foranstaltningerne over for importen af siliciumcarbid med oprindelse i Kina ikke i
betydeligt omfang ville påvirke importørernes situation.
8.4
Brugernes interesser
(162) Som beskrevet i betragtning 14-16 leverede atten brugere i Fællesskabet
(repræsenterende ca. 30 % af det samlede forbrug i Fællesskabet) de grundlæggende
oplysninger vedrørende køb af den pågældende vare, og de tilkendegav deres vilje til
at samarbejde. Endelig indleverede syv brugere fuldt besvarede spørgeskemaer, ud af
hvilke to blev verificeret ved kontrolbesøg. I denne sammenhæng skal det nævnes, at
størstedelen af de samarbejdende brugere beskæftiger sig med videreforarbejdning, og
at kun en af dem er slutbruger. Ingen af de samarbejdende brugere indtog særlige
holdninger vedrørende de gældende antidumpingforanstaltninger mod Kina.
(163) Siliciumcarbid indgår i en lang række anvendelser, og derfor er mange
aftagerindustrier (slibning, polering og varmebestandige krystallinske materialer)
berørt. Indenfor metallurgi anvendes siliciumcarbid til legeringer.
(164) Ved undersøgelse af hvilken indvirkning en indførelse af foranstaltninger ville have på
brugernes situation blev det i den oprindelige undersøgelse på grundlag af et
begrænset samarbejde med undersøgelsen og på grundlag af de afgivne kommentarer
konkluderet, at de gældende foranstaltninger ikke havde nogen særlig negativ
indflydelse på deres virksomhed.
DA
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(165) Den igangværende udløbsundersøgelse bekræftede disse resultater, hvad angår
siliciumcarbid
med
oprindelse
i
Kina.
Det
fremgår
faktisk
af
spørgeskemabesvarelserne, at brugerne ikke behøver forvente en forøgelse af
omkostningerne, hvis foranstaltningerne opretholdes. Da foranstaltninger på samme
niveau har været gældende siden 1986 vil en opretholdelse af disse foranstaltninger
ikke ændre brugernes nuværende situation. Under alle omstændigheder vil ophævelsen
af foranstaltningerne over for Rusland og Ukraine betyde en forbedring af brugernes
situation i form af yderligere forsyningskilder.
(166) Det skal også nævnes, at indførelsen af foranstaltninger over for importen af
siliciumcarbid med oprindelse i Kina ikke medførte betydelige observerbare ændringer
i brugernes situation.
(167) Visse berørte parter hævdede, at en videreførelse af foranstaltningerne over for
importen af siliciumcarbid med oprindelse i Kina ville føre til en øget import af
færdigvarer med komponenter af kinesisk siliciumcarbid. En sådan øget import har
imidlertid ikke kunnet konstateres i løbet af den betragtede periode til trods for de
gældende antidumpingforanstaltninger over for Kina. Der var ikke indikationer for, at
en sådan øget import af færdigvarer var nært forestående eller kunne forventes i nær
fremtid. Denne påstand blev derfor afvist.
(168) Nogle brugere fremførte, at der ville opstå forsyningsproblemer, hvis
foranstaltningerne opretholdes over for alle de tre lande, der er omfattet af nærværende
undersøgelse. I denne forbindelse bør det nævnes, at de gældende foranstaltninger ikke
har ført til forsyningsproblemer. Da antidumpingforanstaltningerne over for Rusland
og Ukraine desuden ophæves, vil nye forsyninger kunne komme ind i Fællesskabet
uden at blive pålagt antidumpingtold. Endelig skal det nævnes, at formålet med
antidumpingtolden ikke er at forhindre importen af siliciumcarbid med oprindelse i
Kina til Fællesskabet, men at sikre rimelige konkurrencevilkår. Denne påstand må
derfor afvises.
(169) På grundlag af ovenstående blev det konkluderet, at en videreførelse af
foranstaltningerne over for importen af siliciumcarbid med oprindelse i Kina ikke i
betydeligt omfang ville påvirke brugernes situation.
8.5
Leverandørindustriers interesser
(170) Kommissionen modtog to spørgeskemabesvarelser fra leverandører af råmaterialer til
EF-industrigrenen. De fremførte begge, at antidumpingforanstaltninger ville have
begrænset indflydelse på deres forretninger.
(171) Undersøgelsen bekræftede disse vurderinger. Det konkluderes derfor, at der for
leverandørindustrierne ikke er nogen tvingende omstændigheder, der taler imod en
opretholdelse af foranstaltningerne over for importen af siliciumcarbid med oprindelse
i Kina.
8.6
Konklusion vedrørende Fællesskabets interesse
(172) På baggrund af ovenstående konkluderedes det, at EF-erhvervsgrenens situation vil
forværres, og dens eksistens endda være truet, hvis foranstaltningerne får lov at
udløbe.
DA
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(173) Med hensyn til situationen for importører, brugere og råmaterialeleverandører af
siliciumcarbid konkluderedes det, at foranstaltninger over for importen af
siliciumcarbid med oprindelse i Kina ikke havde uhensigtsmæssigt negative
virkninger.
(174) Det konkluderes derfor, at der ikke er nogen tvingende omstændigheder, der taler
imod en videreførelse af foranstaltningerne over for importen af siliciumcarbid med
oprindelse i Kina.
9.
INTERIMSUNDERSØGELSE
(175) På baggrund af konklusionerne med hensyn til Rusland og som beskrevet ovenfor i
betragtning 84-89 vil antidumpingproceduren mod dette land blive afsluttet og de
gældende antidumpingforanstaltninger blive ophævet.
(176) Det følger heraf, at den interimsundersøgelse, der nævnes i betragtning 7 i denne
forordning, som er begrænset til en undersøgelse af formen af foranstaltningerne over
for Rusland, også bør afsluttes.
10.
ANTIDUMPINGFORANSTALTNINGER
(177) Alle parter blev underrettet om de væsentligste kendsgerninger og betragtninger, på
grundlag af hvilke de nuværende foranstaltninger opretholdes. De fik en frist til at
fremsætte bemærkninger til disse oplysninger. Der blev ikke modtaget bemærkninger,
som kunne ændre ovenstående konklusioner.
(178) Det fremgår af ovenstående, at antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af
siliciumcarbid med oprindelse i Kina bør opretholdes, jf. grundforordningens artikel
11, stk. 2.
(179) Endelig, som det fremgår af ovenstående, afsluttes proceduren vedrørende import af
siliciumcarbid med oprindelse i Rusland og Ukraine, og foranstaltningerne ophæves -
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af siliciumcarbid med oprindelse i Den
Russiske Føderation og Ukraine, henhørende under KN-kode 2849 20 00, afsluttes hermed,
og de antidumpingforanstaltninger, der indførtes over for disse lande ved Rådets forordning
(EF) nr. 1100/2000, ophæves hermed.
Artikel 2
(1)
(2)
Der indføres en endelig antidumpingtold på importen af siliciumcarbid henhørende
under KN-kode 2849 20 00 og med oprindelse i Folkerepublikken Kina.
Den endelige udligningstold fastsættes til følgende af nettoprisen, frit Fællesskabets
grænse, ufortoldet:
DA
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446571_0033.png
Land
Folkerepublikken Kina
(3)
De gældende bestemmelser for told finder anvendelse.
Artikel 3
Toldsats (%)
52,6
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
33
DA