Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008
KOM (2006) 0423
Offentligt
DA
DA
DA
kom (2006) 0423 - Ingen titel
1448012_0002.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 11.3.2008
KOM(2008) 145 endelig
2006/0143 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, andet afsnit
vedrørende
Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om en fælles godkendelsesprocedure for fødevaretilsætningsstoffer,
fødevareenzymer og fødevarearomaer
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
kom (2006) 0423 - Ingen titel
2006/0143 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, andet afsnit
vedrørende
Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om en fælles godkendelsesprocedure for fødevaretilsætningsstoffer,
fødevareenzymer og fødevarearomaer
1.
SAGSFORLØB
Forslag sendt til Europa-Parlamentet og Rådet
(dok. KOM(2006) 0423 endelig - 2006/0143 COD):
28. juli 2006
Udtalelse afgivet af Det Europæiske Økonomiske og Sociale 25. april 2007
Udvalg:
Udtalelse afgivet under Europa-Parlamentets førstebehandling:
Ændret forslag fremsendt:
Politisk enighed i Rådet:
Fælles holdning vedtaget:
2.
FORMÅLET MED KOMMISSIONENS FORSLAG
Som led i indsatsen for at forbedre fællesskabslovgivningen ud fra begrebet "fra jord
til bord" annoncerede Kommissionen i hvidbogen om fødevaresikkerhed, at den ville
opdatere
og
komplettere
den
gældende
fællesskabslovgivning
om
fødevaretilsætningsstoffer og -aromaer samt fastsætte bestemmelser specifikt om
fødevareenzymer.
Dette forslag tager sigte på at sikre, at det indre marked fungerer tilfredsstillende, og
samtidig sikre et højt niveau for beskyttelse af menneskers sundhed for så vidt angår
fødevaretilsætningsstoffer, fødevareenzymer og fødevarearomaer.
I det øjemed har forslaget til formål at fastsætte en godkendelsesprocedure, der er
fælles, centraliseret, effektiv, hurtig og gennemsigtig, og som er baseret på
risikovurdering, der foretages af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
(EFSA), og risikostyring, der fastlægges af Kommissionen ved forskriftsproceduren i
en komité. Ifølge forslaget skal Kommissionen på grundlag af EFSA's
videnskabelige evalueringer opstille, vedligeholde og opdatere en fællesskabsliste for
10. juli 2007
24. oktober 2007
17. december 2007
10. marts 2008
DA
2
DA
kom (2006) 0423 - Ingen titel
1448012_0004.png
hver af de pågældende kategorier af stoffer. Når et stof optages på en af listerne,
betyder det, at alle virksomheder i Fællesskabet generelt har lov til at anvende det.
3.
3.1.
BEMÆRKNINGER TIL DEN FÆLLES HOLDNING
Generel bemærkning
Kommissionen kan støtte den fælles holdning, Rådet vedtog den 10. marts 2008. Den
er i overensstemmelse med målene og tilgangen i Kommissionens oprindelige
forslag og tager hensyn til principperne i en række ændringsforslag fra Europa-
Parlamentet.
3.2.
Europa-Parlamentets ændringsforslag ved førstebehandlingen
Ændringsforslag, som Kommissionen har accepteret, og som ligger på linje med
den fælles holdning:
Hvad angår anvendelsesområdet for forslaget til forordning om den fælles
godkendelsesprocedure gøres det i den fælles holdning (artikel 1) klart, at
røgaromaer, der er omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
2065/2003, ikke falder ind under forordningsforslagets anvendelsesområde. Dette
vedrører ændringsforslag 12 blandt Europa-Parlamentets (EP) ændringsforslag ved
førstebehandlingen.
Hvad angår fortrolige oplysninger gøres det i den fælles holdning (betragtning 16)
klart, at oplysninger vedrørende et stofs sikkerhed, herunder toksikologiske data,
sikkerhedsundersøgelser og rådata, ikke alle bør være fortrolige. Denne ændring
tager hensyn til EP's ændringsforslag 8.
I den fælles holdning (artikel 6, stk. 3) gøres det klart, at fristen for EFSA's udtalelse
kan forlænges, selv hvis ansøgerne på eget initiativ fremlægger supplerende
oplysninger, men at dette kun bør ske under ekstraordinære omstændigheder i
overensstemmelse med artikel 10. Denne ændring er i tråd med EP's ændringsforslag
25.
Artikel 8, artikel 10 og artikel 12, stk. 3, i den fælles holdning er blevet ændret for at
styrke åbenheden, og disse ændringer tager hensyn til EP's ændringsforslag 27, 28 og
32.
Betragtning 21, 22, 23 og 24 samt artikel 7 og 14 i den fælles holdning er blevet
ændret for at indføre forskriftsproceduren med kontrol og for generelt at bringe
forordningsforslaget i overensstemmelse med Rådets afgørelse 2006/512/EF om
ændring af afgørelse 1999/468/EF om fastsættelse af de nærmere vilkår for
udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen. Disse
bestemmelser er i tråd med EP's ændringsforslag 34, 35, 36 og 37, der vedrører
samme emne. Der er dog den forskel, at den fælles holdning i visse tilfælde omfatter
forkortelse af frister. Dette aspekt var ikke medtaget i Kommissionens ændrede
forslag, bortset fra hasteproceduren, som blev indført i forbindelse med tilfælde, hvor
der er særlig risiko for menneskers sundhed.
DA
3
DA
kom (2006) 0423 - Ingen titel
1448012_0005.png
Ændringsforslag, der ikke blev indarbejdet i den fælles holdning, men som
Kommissionen alligevel fandt acceptable i det ændrede forslag med eller uden
ændret ordlyd:
EP gjorde det i ændringsforslag 1 klart, at der ved gennemførelsen af Fællesskabets
politik også skal sikres et højt niveau for beskyttelse af miljøet. Princippet indgår i
forvejen i den generelle fødevarelovgivning (forordning (EF) nr. 178/2002), og
ændringsforslaget blev accepteret i Kommissionens ændrede forslag.
EP's ændringsforslag 3, 9, 10, 19 og 21 styrker de bestemmelser om åbenhed og
oplysningspligt, der i forvejen var grundlæggende principper i Kommissionens
forslag. De blev derfor accepteret i det ændrede forslag.
EP's ændringsforslag 22 forlænger EFSA's frist til at afgive udtalelse fra 6 til 9
måneder. Dette blev accepteret i det ændrede forslag.
Ændringsforslag 2 og 6 er primært redaktionelle ændringer, og henholdsvis
ændringsforslag 4 og 5 gør det klart, at kriterierne i hver af de fødevaresektor-
relaterede forskrifter skal være opfyldt for at opnå godkendelse af et stof, og at den
videnskabelige vurdering af et stof skal være uafhængig. Disse ændringsforslag blev
accepteret af Kommissionen i det ændrede forslag.
3.3.
Nye bestemmelser, som Rådet har indført
I modsætning til EP har Rådet bevaret Kommissionens frist på 9 måneder, efter at
EFSA har afgivet udtalelse, til at fremlægge et udkast til bestemmelser om
opdatering af fællesskabslisten. For at forklare behovet for denne frist har Rådet
imidlertid indsat en betragtning 9 i den fælles holdning, hvoraf det fremgår, at fristen
på 9 måneder i visse tilfælde er nødvendig for, at Kommissionen kan sikre en
tilfredsstillende høring af aktørerne. Tidsrummet kan naturligvis være kortere
afhængigt af de foreslåede bestemmelsers karakter. I den fælles holdnings
betragtning 10 er der yderligere forklaringer om procedurefristerne. Ændringerne
stemmer overens med Kommissionens forslag og kan derfor accepteres.
I den fælles holdning (betragtning 12) gøres det klart, at de andre legitime forhold,
der skal tages hensyn til i forbindelse med risikostyringsbeslutningen om, hvorvidt et
stof kan optages på fællesskabslisten eller ej, omfatter samfundsmæssige,
økonomiske, traditionsrelaterede, etiske og miljømæssige faktorer og
kontrolmulighederne. Disse faktorer er i forvejen nævnt i den generelle
fødevarelovgivning, og en gentagelse heraf i forordningsforslaget styrker derfor det
oprindelige forslag, og det kan accepteres af Kommissionen.
En række ændringer i artikel 2, 3, 6 og 9 er primært af redaktionel karakter og
afklarer praktiske aspekter ved godkendelsesproceduren og de forskellige aktørers
roller. Nogle ændringer i artikel 12 og 15 er af teknisk karakter og præciserer
forordningsforslaget. Ændringerne stemmer overens med ånden i forslaget og kan
derfor accepteres.
DA
4
DA
kom (2006) 0423 - Ingen titel
4.
KONKLUSION
Kommissionen er af den opfattelse, at den fælles holdning fuldt ud afspejler de
centrale elementer i dens oprindelige forslag og ånden i mange af de
ændringsforslag, som Europa-Parlamentet vedtog ved førstebehandlingen.
Kommissionen kan derfor tilslutte sig den fælles holdning, som Rådet vedtog
enstemmigt.
DA
5
DA