Erhvervsudvalget 2006-07
KOM (2006) 0594
Offentligt
406562_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
4.. september 2007
140-1
Erhvervs- og Færdselskontoret
Karoline Lolk
Telefon 33 92 33 21
[email protected]
Den svenske model for et fuldt liberaliseret postmarked
Sverige gennemførte, som det første land i Europa, i 1993 en fuld liberalisering
af postmarkedet. Sverige har således en forholdsvis lang erfaring med et libera-
liseret postmarked.
Sverige og Danmark er som bekendt sammenlignelige på en række områder,
men der er også nogle geografiske forskelle, som kan påvirke vilkårene for
postbetjeningen betydeligt.
Sverige adskiller sig fra Danmark ved at være geografisk væsentlig større og
mindre tæt befolket. Andelen af indbyggere, der bor i byområder, er dog nogen-
lunde ens.
Tabel 1: Befolkningsoplysninger m.m. i Sverige og Danmark
Befolkningstæthed
pr. km2
Sverige
Danmark
22
126
Pct. af befolkningen
der bor i byområder
82
86
Antal forsendelser
pr. husstand årligt
622
596
Begge dele har betydning for opretholdelse af et landsdækkende postsystem og
kan også have betydning for, hvor attraktivt markedet vurderes at være for po-
tentielle nye postvirksomheder.
1. Befordringspligten i Sverige
I Sverige er Posten AB den befordringspligtige postvirksomhed, som Post
Danmark er det her i landet. Befordringspligten i Sverige er lovfæstet ligesom i
Danmark.
I skemaet nedenfor er vist, hvordan befordringspligten overordnet er udmøntet
i Sverige og i Danmark, herunder i forhold til serviceniveau og kvalitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406562_0002.png
Side 2/5
Tabel 2. Befordringspligten i Sverige og i Danmark
Omdelings-
frekvens
Postale
ydelser
Postkvalitet
Indleve-
rings- og
indsam-
lingssteder
Antal og pla-
cering efter
brugernes
behov
Takstprin-
cipper
Brevkasser
Sverige
5 dage/uge
(man-fre)
Breve, aviser 85 pct. skal
og blade op
befordres fra
til 2 kg.
dag-til-dag
Pakker op til
20 kg (leve-
res ikke på
adressen).
97 pct. inden
for tre ar-
bejdsdage.
Enhedstak-
ster på en-
keltforsen-
delser.
Prisloft for
Posten AB’s
enkeltforsen-
delser.
I øvrigt fri
prisfastsæt-
telse.
Brevkasser
ved skel ved
parcelhuse
Brevkassean-
læg i etage-
ejendomme
På landet
brevkassean-
læg der
dækker flere
husstande
(max 1 km til
brevkassen).
Brevkasse
ved skel ved
parcelhuse
opført siden
1973.
Brevkassean-
læg i etage-
ejendomme
(fuldt indført
i 2010).
På landet le-
veres posten
direkte til
ejendomme-
ne
Danmark
6 dage/uge
(man-lør)
Min. krav,
herunder af-
standskrav til
posthuse og
pligt til at
Målsætning
om 95 pct. er opstille post-
Pakker leve- leveret dag- kasser
res på adres- til-dag.
sen (man-
fre)
Breve, aviser
og blade op
til 2 kg, pak-
ker op til 20
kg.
93 pct. skal
befordres fra
dag-til-dag.
Enhedstak-
ster for alle
befordrings-
pligtige ydel-
ser.
Prisloft på
eneretsom-
rådet.
Som det fremgår, er der på flere områder forskelle i den svenske og den danske
befordringspligt.
En primær forskel er, at der kun er pligt til at levere
post 5 dage om ugen,
mandag til fredag, og at pakker
ikke
leveres på adressen i Sverige, men skal af-
hentes på posthuset eller andre postbetjeningssteder.
Derudover er kravene til
kvaliteten af postleveringen
lavere i Sverige. Det pri-
mære krav om breve, der skal leveres fra dag til dag, er i Sverige 85 pct., mens
det er 93 pct. i Danmark. I praksis levede Posten AB op til en kvalitet i 2006 på
94,2 pct. af brevene, der leveres fra dag til dag mod 95,2 pct. i 2005. Post Dan-
mark har i 2005 opnået 93,9 pct. rettidighed og viser med 94,1 pct. i 2006 en
rettidighed, som peger i retning af målsætningen på 95 pct.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406562_0003.png
Side 3/5
Lidt over 1.100 svenske husstande beliggende i meget øde områder er undtaget
fra kravet om dag til dag service, men modtager i stedet post et par gange om
ugen. I Danmark er ca. 160 husstande på 15 små øer uden fast daglig færgebe-
tjening tilsvarende undtaget fra kravet om post 6 dage om ugen.
Der er ikke – som der er i Danmark - faste krav til antal og afstand til
postbe-
tjeningssteder
i Sverige.
Siden 2001/2002 er det traditionelle posthus i Sverige i stort omfang blevet er-
stattet af postbutikker i supermarkeder og andre forretninger. Siden da er an-
tallet af ”postale kontaktpunkter” i landet steget med ca. 100 pct.
Det er i en europæisk undersøgelse opgjort, at der i 2004 var ca. 2,3 postbetje-
ningssteder pr. 10.000 indbyggere i Sverige, mens tallet er ca. 1,8 i Danmark.
Da Sverige geografisk er så meget større end Danmark, er der også er behov for
flere postbetjeningssteder.
Fra 2011 skal alle etageejendomme i Sverige have fælles brevkasseanlæg. Gene-
relt er der brevkasser ved skellet til huse. I tyndt befolkede områder er der ty-
pisk ikke en brevkasse ved boligen men et brevkasseanlæg centralt placeret, der
dækker en række huse i området. Der er dog et krav om, at en borger ikke må
have længere end 1.000 meter til brevkassen. I Danmark leveres posten direkte
til den enkelte ejendom i landområder.
I Sverige er det et krav til Posten AB, at virksomheden skal anvende landsdæk-
kende enhedstakster for enkeltforsendelser. Enkeltforsendelser er i Sverige
breve op til 500 gram, og taksten for disse breve er reguleret af en
prisloftsmo-
del,
så den landsdækkende enhedstakst på enkeltforsendelser følger udviklin-
gen i forbrugerindekset. Der er ikke herudover nogen prisregulering over for
Posten AB.
Prisloftmodellen for enkeltforsendelser befordret med Posten AB blev indført i
1994, men var så ”rummelig”, at der alligevel blev gennemført væsentlige pris-
stigninger i de første år. Modellen er derfor efterfølgende blevet revideret for at
undgå for store prisstigninger på enkeltforsendelser.
I Danmark er der i modsætning hertil krav om, at alle befordringspligtige for-
sendelser hos Post Danmark skal befordres landsdækkende til ensartede tak-
ster. Den danske prisloftsmodel er til gengæld mere ”begrænset”, idet den alene
omfatter forsendelser inden for eneretsområdet, dvs. op til 50 gram.
2. Posten AB – den befordringspligtige virksomhed
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406562_0004.png
Side 4/5
Det er Posten AB, det tidligere statslige postvæsen, som varetager befordrings-
pligten. Posten AB blev i 1994 etableret som et statsligt aktieselskab i forbindel-
se med liberaliseringen.
Posten AB modtager et beløb på ca. 40 mio. svenske kroner årligt fra staten for
at befordre blindeforsendelser samt levere breve til ældre og funktionshæm-
mede helt frem til bopælen i tyndt befolkede områder.
Derudover ydes et beløb på årligt ca. 400 mio. svenske kroner til Posten AB til
medfinansiering af det såkaldte
kassaservice,
der formidler kontantforsyning,
betaling af regninger, udbetaling af pensioner mm. - primært i yderdistrikterne.
Dette sker uafhængigt af det øvrige postfilialnet og er således ikke udtryk for en
støtte til postbefordringen. Der er fremsat lovforslag om, at disse finansielle
ydelser fremover skal udbydes.
Posten AB har i de senere år – ikke mindst som følge af konkurrencen - gen-
nemført en betydelig effektivisering, og Posten AB har en god indtjening på
virksomheden.
3. Om konkurrencen, prisudvikling m.m. på det svenske postmar-
ked
Der er i dag ca. 33 virksomheder, der leverer posttjenester i Sverige, inkl. Po-
sten AB.
For at kunne udøve postvirksomhed i Sverige skal man have en licens. Det er
det svenske Post & Teletilsynet (PTS), der blev etableret, da man gennemførte
liberaliseringen, som udsteder licenser. Der stilles ikke specielle geografiske be-
tingelser eller krav til antal dage, der skal leveres post.
Enkeltforsendelser, dvs. breve op til 500 gram, udgør lidt mindre end 30 pct. af
brevmarkedet i Sverige, og sendes primært af private og mindre virksomheder.
De øvrige godt 70 pct. af markedet er såkaldte masseforsendelser eller bulk
mail, dvs., partier af forsendelser på over 500 stk. fra én afsender. Disse sendes
primært af større virksomheder. 95 pct. af alle breve sendes af virksomheder.
Posten AB har langt den største del af det samlede postmarked. CityMail er den
eneste større konkurrent til Posten AB. CityMail konkurrerer alene i Stock-
holm, Göteborg, Malmö samt Gotland og konkurrerer alene på markedet for
masseforsendelser.
CityMail har oplyst, at de havde 13 pct. andel af masseforsendelser i 2005, og
opgjort for det samlede marked en andel på 7-8 pct.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406562_0005.png
Side 5/5
De øvrige konkurrerende postvirksomheder opererer kun helt lokalt og har
samlet set en meget lille del af markedet.
Neden for i tabel 4 er vist, hvordan markedsfordelingen på forsendelser var
fordelt mellem Posten AB, CityMail og øvrige i 2004.
Tabel 4. Markedsandele på det svenske brevmarked
Operatør
Posten AB
CityMail
Øvrige
Total
Antal forsendelser i mio.
stk.
2.995
251
11
3.257
Procentandel af marke-
det
91,9
7,7
0,4
100
Prisen på enkeltforsendelser i Sverige er i det første godt 10 år af liberaliserin-
gen steget med ca. 40 pct.
En gennemsnitshusstand i Sverige anvender mellem i størrelsesordenen 200 til
300 svenske kroner om året til porto. Stigningen på porto betyder således sam-
let set meget lidt i et gennemsnitligt husholdningsbudget. Hovedparten af
brevmarkedet (95 pct.) er breve, der sendes fra virksomheder til private.
Prisen på masseforsendelser er i samme periode faldet med ca. 30 pct. Da
sidstnævnte som nævnt udgør langt den største del af den totale brevmængde,
er der samlet set sket et fald i den gennemsnitlige pris på brevforsendelser.