Erhvervsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2006) 0594
Offentligt
523667_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
18. januar 2008
140-1
Erhvervs- og Færdselskontoret
Notat vedrørende den finske model for liberalisering af postmarke-
det
Folketingets Europaudvalg har anmodet om en beskrivelse af den finske model
for udformning af befordringspligten.
Nærværende notat beskriver adgangen til det finske postmarked, udformnin-
gen af befordringspligten samt markedssituationen på det finske postmarked.
Adgang til postmarkedet
Adgang til at drive postvirksomhed i Finland er betinget af en licens. Vilkårene
for licensen fremgår af den finske postlov. Der er her opstillet en række krav,
som virksomhederne skal opfylde. De væsentligste af disse krav omfatter
blandt andet følgende forhold:
Krav til virksomhederne om økonomisk soliditet og forskellige vandels-
krav.
Krav om at virksomheden som udgangspunkt lever op til samme kvali-
tetskrav, som gælder for den befordringspligtige virksomhed.
Mulighed for at virksomheden i et vist omfang pålægges befordrings-
pligt. Vurderingen foretages ud fra en konkret vurdering af virksomhe-
dens økonomi og øvrige forhold. Forpligtelsen kan eksempelvis omfatte
et krav om at dække et givent geografisk område.
Udover disse krav gælder der et krav for den postvirksomhed, som vil udbyde
posttjenester, at der skal betales en afgift – en procentsats af indtægterne - til
den finske statskasse. Dette følger af Postal Service Fee Act. Formålet med lo-
ven er at sikre befordringspligten i tyndt befolkede egne.
Betalingens størrelse afhænger af licensen – hvis licensen gælder områder med
stor befolkningstæthed, kan betalingen udgøre op til 20 pct. af indtægterne.
Forpligter licenstageren sig til at dække områder med lavere befolkningstæt-
hed, falder afgiften tilsvarende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
523667_0002.png
Side 2/3
Befordringspligten
Befordringspligten i Finland udføres af virksomheden Itella (tidligere Posten
Finland). I oversigtsform ser de vigtigste elementer i befordringspligten således
ud:
Oversigt over de væsentligst krav, der stilles til postomdelingen i Finland.
Omdelingsfre-
kvens
5 dage
Postale
ydelser
Breve op til 2
kg. pakker op
til 10 kg (in-
denlandske)
30 kg (uden-
landske)
Postkvali-
tet
Dag til dag
levering:
95%
Posthuse og
postkasser
Posthuse
Ét postbetje-
ningssted pr. by-
område
Postkasser:
Postkasserne
placeret inden-
for ”rimelig” af-
stand.
Takstprincip-
per
Enhedspris for A
post
Befordringsplig-
tige forsendelser
er omfattet af en
efterfølgende
priskontrol.
Markedssituationen:
Finland er på linie med Sverige og Norge karakteriseret ved at have en lav be-
folkningstæthed. Det gennemsnitlige antal forsendelser pr. husstand er for-
holdsvist højt, men mængden af almindelige breve har været faldende til fordel
for andre (elektroniske) kommunikationsformer.
Ophævelsen af eneretten i Finland i 1994 indtil nu ikke har medført, at den be-
fordringspligtige virksomhed er blevet udsat for konkurrence på brevområdet.
Der er reelt ikke konkurrence på det finske brevmarked, idet Itella i øjeblikket
er den eneste postvirksomhed, der har en licens, hvilket formentlig skyldes, at
forholdene for konkurrerende virksomheder ikke er tilstrækkeligt attraktive.
Det foreliggende postdirektivforslag indeholder bl.a. mulighed for at anvende
en kompensationsfond, som postvirksomheder og/eller brugerne betaler til
med henblik på at finansiere befordringspligten i f. eks. tyndt befolkede egne,
hvis befordringspligten er en urimelig økonomisk byrde for den befordrings-
pligtige virksomhed.
For de afgifter, der opkræves i henhold til postloven, er der imidlertid ikke no-
gen direkte sammenhæng med finansieringen af postmarkedet. I givet fald vil
afgiften skulle indbetales til det finske finansministerium, og anvendelse af
provenuet besluttes i henhold til den almindelige budgetprocedure i Finland.
Ordningen kan derfor ikke karakteriseres som en finansieringsfond i den form,
dette er omtalt i det foreliggende direktivforslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
523667_0003.png
Afgiften til det finske finansministerium har – i fravær af konkurrenter til den
befordringspligtige virksomhed på det finske brevmarked – aldrig været op-
krævet.
Side 3/3