Erhvervsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2006) 0594
Offentligt
523675_0001.png
Udkast
NOTAT
FÆRDSELSSTYRELSEN
Dato: 21. januar 2008
J. nr.: 004-U05-7
Notat vedrørende de britiske erfaringer med liberalisering af post-
markedet
Oplysningerne i dette notat om det britiske postmarked er et sammendrag af
rapporter, pressemeddelelser og regnskabsmeddelelser, der er offentliggjort i
perioden 2006 til august 2007 af Storbritanniens postregulatør ”Postcomm”,
den befordringspligtige postvirksomhed ”Royal Mail” og forbrugerorganisatio-
nen ”Postwatch”.
Storbritannien åbnede postmarkedet for fuld konkurrence den 1. januar 2006.
Brevmarkedet blev dog allerede i april 2003 åbnet for distribution af såkaldt
”bulkmail”. ”Bulkmail” er store partier af ensartede breve (eksempelvis 10.000
stk. eller mere) fra én afsender – bl.a. kontoudtog fra et pengeinstitut, adresse-
rede reklameforsendelser (direct mail), o.l.
Royal Mail er udpeget til at være den postvirksomhed, der skal varetage den
landsdækkende befordringspligt på det britiske marked.
Reguleringen af det britiske postmarked
Den britiske postlovgivning fra 2000 implementerer EU-postdirektivet fra
1997, og fastsætter bl.a. kravene til befordringspligten, herunder opgaver og
pligter for posttilsynet, The Postal Service Commission, Postcomm, og forbru-
gerorganisationen Postwatch.
Såvel Postcomm som Postwatch er etableret som to uafhængige og selvstændi-
ge institutioner, der varetager hhv. tilsynet med postvirksomhederne og for-
brugernes interesser på det britiske marked. Postcomm og Postwatch’s virk-
somhed er 100 pct. finansieret via årlige licensbetalinger fra postbranchen –
største bidragsyder er i sagens natur Royal Mail.
Postcomm
fører tilsyn og fastsætter pligter overfor den befordringspligtige
postvirksomhed ”Royal Mail” med henblik på at sikre den universelle service i
Storbritannien, bl.a. virksomheds takster, service, kvalitet og postbetjenings-
nettet.
Endvidere forestår Postcomm udstedelse af licenser til andre postvirksomhe-
der, der ønsker at operere indenfor det regulerede område (befordring af breve
op til 350 gram), herunder tilsyn med disse virksomheders befordring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
523675_0002.png
Postwatch
behandler klager fra brugerne (private og erhvervsdrivende) over
postbefordringen hos såvel Royal Mail som de øvrige postvirksomheder. Post-
watch udfører desuden landsdækkende brugerundersøgelser og fra de 9 regio-
ner, hvor institutionen har kontorer – bl.a. brugertilfredshedsundersøgelser
om postbetjeningsnettet, service, klager over postvirksomhederne, posttakster-
ne m.v.
Befordringspligten
Royal Mail er den befordringspligtige virksomhed i Storbritannien. Royal Mail
skal - i lighed med Post Danmark - landsdækkende befordre breve og pakker,
dag-til-dag til alle modtagere i landet mindst 6 dage pr. uge (pakker omdeles
dog kun 5 dage pr. uge). Den kan nævnes, Postcomm for nylig i en kundetil-
fredshedsundersøgelse bl.a. har spurgt til, hvordan kunderne vil stille sig til, at
der ikke længere blev omdelt post om lørdagen. Tilbagemeldingen var generelt,
at der ikke er det store behov for at modtage post om lørdagen.
Befordringspligten i Storbritannien omfatter - i lighed med Danmark - befor-
dring i indlandet samt til og fra udlandet af adresserede breve, blade/aviser og
kataloger op til 2 kg samt pakker op til 20 kg.
Royal Mail skal opfylde en række kvalitetskrav f.s.v. angår postbefordringen –
bl.a. at 93% af brevene og pakkerne skal være omdelt til modtagerne dag-til-
dag. Royal Mail skal endvidere tilbyde befordring af breve (som enkeltforsen-
delse) til en landsdækkende enhedstakst, der godkendes af Postcomm.
Herudover skal Royal Mail have et net af postbetjeningssteder (i dag ca.
14.000). Postbetjeningsnettet skal være forholdsvis tæt, idet brugerne på nati-
onalt plan i gennemsnit ikke må have større afstand end 5 km i luftlinie til et
betjeningssted. Hovedparten af postbetjeningsstederne drives i dag i samarbej-
de med lokale detailforretninger (den lokale købmand o.l.). Postkasser til ind-
samling af breve skal være opstillet i by- og i visse landområder i en tæthed, så
ingen bruger har mere end 500 meter til en postkasse.
Side 2/5
Royal Mail gruppen
Royal Mail gruppen ejes 100 pct. af den britiske stat.
Udover levering af universel postservice i Storbritannien er Royal Mail også en
betydelig aktør på såvel det europæiske som det internationale postmarked,
dels via samarbejdsaftaler og dels via ejerskab i postselskaber.
Royal Mail gruppen består af bl.a. følgende selskaber:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
523675_0003.png
Royal Mail
er den befordringspligtige postvirksomhed i Storbritannien,
der hver arbejdsdag omdeler ca. 83 millioner breve og pakker til ca. 27
millioner husstande. Royal Mail udgiver endvidere på vegne af den bri-
tiske stat frimærker.
General Logistics Systems B.V. (GLS)
er et paneuropæisk selskab, der
leverer pakke- og ekspresservices samt value-added logistikløsninger
(selskabet er registreret i Holland). GLS opererer også i Danmark.
Parcelforce Worldwide
leverer indsamling og omdeling af kurerpakker
i såvel Storbritannien som på verdensplan til private og erhvervsdri-
vende.
Post Office Limited
driver det landsdækkende netværk af posthuse og
postbetjeningssteder i Storbritannien. Udover at betjene kunderne med
almindelige postforretninger tilbyder ”The Post Office” også kunderne
finansielle services: forsikringer, bankforretninger, betalingsformidling,
kontantformidling og transport af kontanter, samt bestilling af rejser.
Endelig yder ”The Post Office” information til borgerne om staten.
Side 3/5
Royal Mail er af Postcomm pålagt en stram prisregulering for breve op til 100
gram. Taksten for et almindeligt brev op til 100 gram, der skal befordres lands-
dækkende til enhedstakst, har således været fastfrosset i flere år – Royal Mail
har dog i 2007 fået mulighed for en mindre regulering af taksten.
Postmarkedet i Storbritannien 2006/07
Værdien af postmarkedet i Storbritannien er opgjort til £6,6 milliarder, og
mængden er i perioden opgjort til 21,9 milliarder stk. adresserede forsendelser.
Generelt er postmængderne i perioden faldet med ca. 2 pct., hvilket i det væ-
sentligste skyldes substitution på brevområdet (overgang til elektronisk kom-
munikation). Der har dog i perioden været vækst i mængderne på andre post-
produkter, der har medvirket til reduktion af det generelle fald i postmængder-
ne – bl.a. en stigning på pakkeområdet grundet vækst i internethandel og vækst
i markedet for visse direct mail produkter.
Iflg. Royal Mail afsendes 87 pct. af postmængderne i Storbritannien af er-
hvervslivet, heraf modtager de private husholdninger ca. 60 pct. og 27 pct.
modtages af andre erhvervsdrivende. De private husholdninger tegner sig for
ca. 13 pct. af postmængden – ca. 10 pct. sendes til andre private husholdninger,
og 3 pct. sendes til erhvervslivet.
Postoperatører i Storbritannien
I september 2007 var der i Storbritannien 18 postvirksomheder inkl. Royal
Mail, der havde modtaget licens fra Postcomm til postbefordring af adresserede
breve op til 350 gram.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
523675_0004.png
Efter liberaliseringen af postmarkedet i 2006 offentliggjorde Postcomm i en
pressemeddelelse fra april 2007 bl.a., at postliberaliseringen i Storbritannien
ikke blev et ”big bang”.
Royal Mail er den absolut dominerende virksomhed på det engelske postmar-
ked, da virksomheden befordrer 99 pct. af den samlede adresserede brev-
mængde indenfor det regulerede område (adresserede breve der vejer op til
350 gram og som koster mindre end £1 at få postbefordret). Postcomm har i
den forbindelse oplyst, at Royal Mails dominans på det britiske postmarked er
højere end Deutsche Post og TPG’s dominans på hhv. det tyske og hollandske
postmarked.
Iflg. Postcomm befordrede de konkurrerende postvirksomheder i 2006-07 kun
35 millioner adresserede forsendelser ”end-to-end”, hvilket er en mindre
mængde end i 2005-06. De nye postvirksomheder har iflg. Postcomm indtil vi-
dere kun vist interesse for at yde end-to-end service i begrænsede geografiske
områder.
Udover de deciderede postvirksomheder er der i England opstået et marked for
et antal virksomheder, der har specialiseret sig i indsamling og sortering af post
– disse virksomheder har indgået særlige ”indleveringsaftaler” med Royal Mail.
Virksomhederne indsamler post hos erhvervsdrivende og institutioner, der af-
sender store mængder af breve, blade o.l. – virksomhederne indsamler og sor-
terer posten for endelig at indlevere den forsorterede post i konsoliderede par-
tier fra flere afsendere til postbefordring hos Royal Mail. Postafsenderne opnår
ved brug af virksomheder, der har ”indleveringsaftaler” med Royal Mail en la-
vere posttakst, end den som enkeltvirksomhed ville kunne opnå ved selv at ind-
levere posten til befordring hos Royal Mail. I Danmark findes der enkelte virk-
somheder, der opererer på dette marked – særligt for så vidt angår markedet
for distribution af uge- og månedsblade fra mindre udgivere.
Postcomm har oplyst, at post, der var omfattet af ”indleveringsaftaler” med
Royal Mail for 2006/07, udgjorde 2,4 milliarder forsendelser eller ca. 11,8 pct.
af den samlede postmængde.
Side 4/5
Har konkurrencen påvirket Royal Mail ?
Royal Mail’s økonomiske resultat for 2006/07 var svagere end det foregående
år. Driftsoverskuddet faldt til £194 millioner mod £344 millioner året før. År-
sagen hertil er bl.a. stagnerende omsætning, stigende omkostninger og fald i
brevmængderne grundet øget brug af elektroniske løsninger. På det regulerede
brevmarked (op til 350 gram) havde Royal Mail et driftstab på £29 millioner
mod et overskud på £168 millioner i 2005/06.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
523675_0005.png
Kvalitetsmæssigt har Royal Mail forbedret sig. Royal Mail har for 2006/07 op-
fyldt 11 af i alt 12 fastsatte kvalitetsmål sammenholdt med 10 ud af 16 i
2005/06.
Statsstøtte
Den britiske stat yder bl.a. støtte til ”The Post Office Limited” til opretholdelse
og drift af det landsdækkende net af posthuse og postbetjeningssteder. EU-
Kommissionen har i marts 2007 godkendt, at den britiske stat i perioden
2007/08 støtter netværket med €460 millioner. Det skal i den forbindelse
nævnes, at det britiske netværk af posthuse og postbetjeningssteder udover
postforretninger også udfører en række offentlige services for staten – bl.a.
kontant- og betalingsformidling samt borgerservices for staten. Herudover le-
verer netværket også i stigende omfang forskellige forretningsmæssige services
til borgerne bl.a. – bank- og forsikringsservices, salg af lotteri, valutaveksling
og telefonprodukter.
EU-Kommissionen har i november 2007 meddelt den britiske stat, at kommis-
sionen vil undersøge fire forskellige lånearrangementer, som Royal Mail grup-
pen har indgået med staten i perioden 2001 til 2007.
Herudover har kommissionen en verserende sag mod Storbritannien, Tyskland
og Sverige om landenes implementering af 6. momsdirektiv, idet de pågælden-
de lande har forskellig praksis for, hvilke typer af postforsendelser der er belagt
med moms – eksempelvis har Sverige fuld moms på alle postforsendelser,
hvorimod Storbritannien og Tyskland i lighed med Post Danmark har momsfri-
tagelse for postforsendelser omfattet af befordringspligten.
Side 5/5