Europaudvalget 2006-07
KOM (2006) 0689
Offentligt
350868_0001.png
19. februar 2007
Svar på Europaudvalgets spørgsmål ad KOM (2006) 0689 -
spørgsmål 1 af 1. februar 2007
Spørgsmål
”I forbindelse med Europa-Kommissionens meddelelser om bedre regulering og
lettelser af administrative byrder (jf. KOM (2006) 0689 og KOM (2007) 0023)
bedes ministeren redegøre for, hvilke tiltag der skal sikre en reduktion af de admi-
nistrative byrder med 25 pct. i 2012. Det ønskes i denne forbindelse beskrevet,
hvilke tiltag Europa-Kommissionen foreslår og hvilke tiltag regeringen påtænker.”
Svar
Europa-Kommissionens tiltag
Europa-Kommissionen fremsatte den 24. januar 2007 sin meddelelse om en
handlingsplan for administrative lettelser i EU (KOM (2007) 0023). I meddelelsen
foreslår Kommissionen bl.a., at Det Europæiske Råd (DER) på forårstopmødet i
marts 2007 tilslutter sig et fælles overordnet politisk mål om at lette de administra-
tive byrder i EU med 25 pct. i 2012.
Kommissionen foreslår, at forenklingsindsatsen i første omgang fokuseres på føl-
gende 13 prioriterede indsatsområder:
Selskabsret
Medicinallovgivning
Arbejdsmiljø/ansættelsesforhold
Skattelovgivning/moms
Statistik
Landbrug/ landbrugsstøtte
Fødevaresikkerhed
Transport
Fiskerilovgivning
Finansielle ydelser
Miljø
Samhørighedspolitik (strukturfonde)
Offentligt udbud
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
350868_0002.png
2
Der er inden for disse områder udpeget konkrete direktiver og forordninger (jf.
bilag 2 i KOM(2007)23). Kommissionen foreslår, at der igangsættes målinger
1
,
samt at der efterfølgende fastsættes specifikke reduktionsmål på de udvalgte om-
råder. Forenklingerne vil blive gennemført på baggrund af de gennemførte målin-
ger.
Kommissionen foreslår endvidere, at der sideløbende med disse mere langsigtede
forenklingstiltag iværksættes en indsats, der skal sikre, at der opnås hurtige beslut-
ninger om konkrete forenklingsforslag allerede i første halvdel af 2007. Kommis-
sionen har således i meddelelsen præsenteret 10 ”fast track” forenklingsforslag
(”lavthængende frugter”). Forslagene vedrører specifikke direktiver og forordnin-
ger og er fulgt af en beskrivelse af, hvad forenklingen konkret består i (jf. bilag 3 i
KOM(2007)23). De 10 forenklingsforslag ligger inden for følgende områder:
Selskabsret
Landbrug
Statistik
Transport
Fødevarehygiejne
Danske tiltag
Regeringen har en målsætning om at reducere virksomhedernes administrative
omkostninger med op til 25 pct. i 2010. For at forny og forstærke den danske
forenklingsindsats traf regeringen den 1. november 2006 beslutning om en hand-
lingsplan for forenkling og administrative lettelser.
Handlingsplanen indeholder konkrete forenklingsinitiativer rettet mod knap 100
love og bekendtgørelser, og bygger på en systematisk forenklingstilgang, hvor
forskellige forenklingsredskaber tages i brug: Regelforenkling, administrativ for-
enkling, digitalisering, bedre information og service samt sammenhæng mellem
ministeriernes lovgivning. Desuden omfatter den samlede handlingsplan såvel
national regulering som regulering med oprindelse i EU.
Omkring 40 procent af danske virksomheders administrative byrder har oprindel-
se i EU-regulering, hvorfor det er centralt, at der også gøres en indsats på EU
niveau. Arbejdet i EU ligger således i naturlig forlængelse af indsatsen for regel-
forenkling og administrative lettelser i Danmark.
Danmark arbejder for, at der er fremdrift i arbejdet med at lette de administrative
byrder på EU niveau, og støtter derfor aktivt Kommissionens forenklingsinitiati-
Målingen er baseret på den såkaldte Standard Cost Model
1
. I Danmark går SCM under betegnel-
sen AMVAB (Aktivitetsbaseret Måling af Virksomhedernes Administrative Byrder). Ved denne
metode måles – via kortlægning af private virksomheders tidsforbrug – erhvervslivets administrati-
ve omkostninger ved at efterleve erhvervsrettet regulering.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
ver, bl.a. ved løbende at spille konkrete forenklingsforslag ind i arbejdet i EU.
Regelforenklingsarbejdet bør gennemføres ud fra en balanceret og integreret til-
gang, som ikke forringer retssikkerheden, beskyttelsesniveauet eller sundhedsstan-
darder.
For så vidt angår de 13 udvalgte prioritetsområder, er regeringen enig med Kom-
missionen i, at man bør udvælge de mest byrdefulde områder og fokusere forenk-
lingsindsatsen om disse til at starte med. Regeringens støtter, at der efter byrdemå-
lingen opstilles konkrete reduktionsmål på de enkelte områder for at fokusere
indsatsen og gøre den målbar. Regeringen er nu i gang med at analysere de 13
prioritetsområder med henblik på, om Danmark i den sammenhæng kan bidrage
med konkrete forenklingsforslag inden for disse. Det forventes, at forslagene vil
blive behandlet i de relevante rådsformationer. Der vil som vanligt blive formule-
ret dansk holdning til forenklingsforslagene, efterhånden som forslagene fremsæt-
tes.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at det – sideløbende med det mere lang-
sigtede forenklingsarbejde – er vigtigt at få skabt nogle hurtige og mærkbare resul-
tater for virksomhederne og dermed sikre en bred opbakning til forenklingsind-
satsen fremadrettet. Fra dansk side vil man vurdere forenklingsforslagene fra sag
til sag, efterhånden som de fremsættes af Kommissionen.