Europaudvalget 2006-07
KOM (2006) 0748
Offentligt
1446892_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 30.11.2006
KOM(2006) 748 endelig
2006/0249 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om ophævelse af Rådets direktiv 71/304/EØF af 26. juli 1971 om ophævelse af
begrænsninger i den frie udveksling af tjenesteydelser inden for området for offentlige
bygge- og anlægskontrakter og ved tildeling af offentlige bygge- og anlægskontrakter
gennem agenturer eller filialer
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446892_0002.png
BEGRUNDELSE
1) B
AGGRUNDEN FOR FORSLAGET
110
Begrundelse og formål
Dette forslag skal bidrage til at forenkle fællesskabsretten gennem ophævelse af et
direktiv, der er forældet.
120
Generel baggrund
I forlængelse af meddelelsen om ajourføring og forenkling af fællesskabsretten
1
intensiverede Kommissionen sin gennemgang af fællesskabsretten for at finde frem til
retsakter, der var blevet forældet og derfor kunne ophæves i forenklingens interesse. En
af de retsakter, der er blevet gennemgået i denne sammenhæng, er Rådets direktiv
71/304/EØF af 26. juli 1971 om ophævelse af begrænsninger i den frie udveksling af
tjenesteydelser inden for området for offentlige bygge- og anlægskontrakter og ved
tildeling af offentlige bygge- og anlægskontrakter gennem agenturer eller filialer
2
.
Direktiv 71/304/EØF, der udelukkende finder anvendelse inden for området for bygge-
og anlægsvirksomhed
3
, forpligter for det første medlemsstaterne til at afskaffe
begrænsninger "vedrørende adgang til, tildeling af, udførelse af eller deltagelse i
udførelse af bygge- og anlægskontrakter for statens, lokale organers og offentligretlige
juridiske personers regning". Afskaffelsen af de pågældende begrænsninger sker til
fordel for økonomiske beslutningstagere, der udfører tjenesteydelser enten selv eller
gennem agenturer eller filialer. I direktivet er nævnt en række begrænsninger, der skal
ophæves, heriblandt de klausuler, der forpligter enheder, der har fået tildelt en bygge-
og anlægskontrakt eller en koncessionskontrakt om tjenesteydelser eller bygge- og
anlægsarbejder, til at anvende forskelsbehandling i forbindelse med deres valg af
underleverandør
4
, eller eksemplet med tekniske specifikationer, der medfører
forskelsbehandling. Det forpligter ligeledes medlemsstaterne til at sikre, at udenlandske
entreprenører har samme adgang til kreditter, støtte og tilskud som indlændinge, og at
udenlandske entreprenører "uden begrænsninger, og i hvert fald på samme betingelser
som indlændinge, kan udnytte de forsyningsmuligheder, som staten er i stand til at
kontrollere, og som er nødvendige for dem til kontraktens udførelse"
5
.
Dette direktiv består således af to dele: en del vedrørende fremgangsmåderne ved
indgåelse af offentlige kontrakter som omhandlet i direktiv 2004/18/EF og
2004/17/EF
6
og en anden del vedrørende adgang uden forskelsbehandling til bygge- og
1
2
3
4
5
6
KOM(2003) 71 endelig af 11.2.2003.
EFT L 185 af 16.8.1971.
Med enkelte undtagelser, jf. artikel 2, stk. 2.
Artikel 3, stk. 1, litra a).
Artikel 3, stk. 2, litra b).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/17/EF af 31. marts 2004 om samordning af
fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport samt
posttjenester og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning
af fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige
tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter (EFT L 134 af 30.4.2004, s. 1 og
114).
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446892_0003.png
anlægsarbejder generelt, som tager direkte sigte på anvendelsen af EF-traktatens artikel
43 og 49 før eller efter afviklingen af udbudsproceduren.
Den første del er blevet overhalet af den lovgivning, der er blevet vedtaget efter 1971-
direktivet, dvs. i sidste omgang direktiverne 2004/17/EF og 2004/18/EF.
Hvad den anden del angår, skal det bemærkes, at siden ikrafttrædelsen af direktiv
71/304/EØF har Domstolens retspraksis med hensyn til bestemmelserne om fri
udveksling af tjenesteydelser udviklet sig betydeligt
7
. Det er med andre ord klart, at
EF-traktatens artikel 49 forbyder foranstaltninger, der finder ensartet anvendelse, men
som kan genere den fri udveksling af tjenesteydelser
8
. Derved har EF-traktatens artikel
49 et bredere anvendelsesområde end artikel 3 i direktiv 71/304/EØF.
Det kan derfor konkluderes, at direktiv 71/304/EØF har mistet sin eksistensberettigelse
og derfor kan ophæves, uden at dette får konsekvenser for de økonomiske
beslutningstageres rettigheder.
130
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Foruden at være reguleret af traktaten (særlig artikel 43 og 49) er dette område i dag
også reguleret af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/17/EF af 31. marts
2004 om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand-
og energiforsyning, transport samt posttjenester
9
og Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved
indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og
offentlige bygge- og anlægskontrakter
10
.
141
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Ikke relevant.
2) H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
219
Høring af interesserede parter
Ikke relevant, da forslaget ikke rokker ved de økonomiske beslutningstageres
rettigheder og de ordregivende myndigheders og ordregivernes forpligtelser.
7
8
9
10
Jf. Domstolens dom af 25. juli 1991 i sag C-76/90,
Säger,
Sml. I, s. 4221, præmis 12: "Indledningsvis
bemærkes, at Traktatens artikel 59 ikke blot kræver afskaffelse af enhver forskelsbehandling til skade
for tjenesteyderen på grund af dennes nationalitet, men også ophævelse af enhver restriktion – også selv
om den anvendes uden forskel på indenlandske tjenesteydere og tjenesteydere fra andre medlemsstater
– der kan være til hinder for eller på anden måde genere den virksomhed, som udøves af en tjenesteyder
med hjemsted i en anden medlemsstat, hvor han lovligt leverer tilsvarende tjenesteydelser."
Se ligeledes Domstolens dom af 25. juli 1991 i sag C-288/89,
Gouda,
Sml. I, s. 4007, præmis 12 og 13.
EUT L 134 af 30.4.2004, s. 1.
EUT L 134 af 30.4.2004, s. 114.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
229
Ekstern ekspertbistand
Der har ikke været behov for bistand fra eksterne eksperter.
Konsekvensanalyse
230
Ikke relevant, eftersom
forslaget ikke rokker ved de økonomiske beslutningstageres rettigheder og de
ordregivende myndigheders og ordregivernes forpligtelser.
3) F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
305
Resumé af forslaget
Med dette forslag ophæves direktiv 71/304/EØF, der er blevet forældet som følge af
udviklingen i retspraksis og i lovgivningen vedrørende offentlig kontrakter.
310
Retsgrundlag
Traktatens artikel 47, stk. 2, og artikel 55 og 95.
329
Subsidiaritetsprincippet
Forslaget vedrører et område, som hører ind under Fællesskabets enekompetence.
Subsidiaritetsprincippet finder derfor ikke anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, hvilket begrundes
således:
331
den formelle ophævelse af et direktiv, der ikke selv er tidsbegrænset, kan kun ske
gennem en retsakt
ophævelsen får ingen finansielle konsekvenser.
Valg af instrument
332
341
Foreslået retsakt: direktiv.
Andre instrumenter vil ikke være hensigtsmæssige af følgende grunde:
Tilsvarende bygger forslaget på de samme bestemmelser i traktaten som det direktiv,
der ophæves. Dette retsgrundlag gør det obligatorisk at vælge et direktiv.
4) B
UDGETMÆSSIGE VIRKNINGER
342
409
Forslaget har ingen konsekvenser for Fællesskabets budget.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5) Y
DERLIGERE OPLYSNINGER
510
Forenkling
511
Forslaget medfører en forenkling af lovgivningen.
Fællesskabsretten vil ikke længere indeholde en retsakt, der er blevet overflødig.
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
512
560
Den foreslåede retsakt omhandler et emne, der er omfattet af EØS-aftalen, og den bør
derfor udstrækkes til at gælde i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446892_0006.png
2006/0249 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om ophævelse af Rådets direktiv 71/304/EØF af 26. juli 1971 om ophævelse af
begrænsninger i den frie udveksling af tjenesteydelser inden for området for offentlige
bygge- og anlægskontrakter og ved tildeling af offentlige bygge- og anlægskontrakter
gennem agenturer eller filialer
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 47,
stk. 2, artikel 55 og artikel 95,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
11
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
12
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
13
,
efter proceduren i traktatens artikel 251
14
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I sin meddelelse om ajourføring og forenkling af fællesskabsretten
15
bebudede
Kommissionen blandt andet, at den ville gennemgå fællesskabsretten for at undersøge,
om den kunne forenkles ved eksempelvis at ophæve retsakter, der var blevet forældet.
De forskellige retsakter, der er blevet vedtaget om offentlige kontrakter, senest
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/17/EF af 31. marts 2004 om samordning
af fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning,
transport samt posttjenester
16
og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/18/EF
af 31. marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af
vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og
anlægskontrakter
17
, og udviklingen i Domstolens retspraksis, bl.a. dommen af 25. juli
1991 i sag C-76/90, Säger
18
, gør det muligt at sikre et beskyttelsesniveau, der er lige så
(2)
11
12
13
14
15
16
17
18
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
KOM(2003) 71 endelig af 11.2.2003.
EUT L 134 af 30.4.2004, s. 1.
EUT L 134 af 30.4.2004, s. 114.
Sml. I, s. 4221.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446892_0007.png
højt eller højere end det, der følger af bestemmelserne i Rådets direktiv 71/304/EØF af
26. juli 1971 om ophævelse af begrænsninger i den frie udveksling af tjenesteydelser
inden for området for offentlige bygge- og anlægskontrakter og ved tildeling af
offentlige bygge- og anlægskontrakter gennem agenturer eller filialer
19
. Direktiv
71/304/EØF bør derfor ophæves for at forenkle fællesskabsretten, uden at dette får
konsekvenser for de økonomiske beslutningstageres rettigheder -
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
Direktiv 71/304/EØF ophæves.
Artikel 2
Gennemførelse
Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft for at
efterkomme dette direktiv senest den [...]. De tilsender straks Kommissionen disse
bestemmelser med en sammenligningstabel, som viser sammenhængen mellem de
pågældende bestemmelser og dette direktiv.
Bestemmelserne skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning til dette direktiv eller skal ved
offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning. De nærmere regler for henvisningen
fastsættes af medlemsstaterne.
Artikel 3
Dette direktiv træder i kraft på dagen for offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions Tidende.
Artikel 4
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den […].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
[…]
På Rådets vegne
Formand
[…]
19
EFT L 185 af 16.8.1971, s. 1.
DA
7
DA