Europaudvalget 2006-07
KOM (2006) 0772
Offentligt
1446915_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 7.12.2006
KOM(2006) 772 endelig
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Fællesskabets holdning i Associeringsrådet EF-Bulgarien til ændring af artikel 3 i
tillægsprotokollen til Europaaftalen om oprettelse af en associering mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken
Bulgarien på den anden side om forlængelse af den periode, der er fastsat i
artikel 9, stk. 4, i protokol nr. 2 til Europaaftalen
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446915_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
Indtil den dato, hvor Bulgarien tiltræder EU, foregår omstruktureringen af den
bulgarske stålindustri i henhold til protokol nr. 2 til Europaaftalen med Bulgarien
1
.
Ifølge artikel 9, stk. 4, i protokollen kunne Bulgarien i løbet af de første fem år efter
aftalens ikrafttræden (dvs. indtil udgangen af 1997) som en afvigelse fra samme
artikels stk. 1, nr. iii), undtagelsesvis, hvad angår EKSF-stålprodukter, yde offentlig
støtte til omstruktureringsformål, forudsat at: a) støtten medfører, at de begunstigede
virksomheder kan overleve under normale markedsvilkår ved udgangen af
omstruktureringsperioden, b) støttebeløbet og –intensiteten er strengt begrænset til,
hvad der er absolut nødvendigt for at genskabe virksomhedens konkurrenceevne, og
at støtten nedsættes gradvis, og c) omstruktureringsprogrammet er knyttet til en
generel rationalisering og indskrænkning af kapaciteten i Bulgarien.
Den første femårsperiode udløb den 31. december 1997. Den bulgarske regering
indgav anmodning til associeringsrådet om at få denne periode forlænget.
Fællesskabet og Bulgarien undertegnede den 21. november 2002 en tillægsprotokol
til Europaaftalen (i det følgende benævnt "tillægsprotokollen"), ifølge hvilken den
periode, hvor Bulgarien kunne yde offentlig støtte til omstruktureringsformål på
betingelserne i artikel 9, stk. 4, i protokol nr. 2 til Europaaftalen, blev forlænget med
yderligere otte år regnet fra den 1. januar 1998. I henhold til tillægsprotokollen er
forlængelsen betinget af, at en række betingelser bliver opfyldt, nemlig at Bulgarien
forelægger et nationalt omstruktureringsprogram og virksomhedsplaner for
Kommissionen, at Kommissionen foretager en endelig vurdering af, om det
pågældende program og de pågældende planer opfylder betingelserne i artikel 9,
stk. 4, i protokol nr. 2 til Europaaftalen, samt at Rådet træffer beslutning om,
hvorvidt programmet og planerne er i overensstemmelse med nævnte artikel.
Den 18. marts 2004 vedtog den bulgarske regering en national omstruktureringsplan
for stålsektoren og en individuel virksomhedsplan for den eneste virksomhed, som
modtager statsstøtte, Kremikovtzi, for perioden 1998-2006. Kommissionens
tjenestegrene konkluderede i deres vurdering, at omstruktureringsplanen og
virksomhedsplanen opfylder betingelserne i protokol nr. 2 til Europaaftalen
vedrørende stålsektoren. Ifølge omstruktureringsplanen og virksomhedsplanen skulle
Kremikovtzi AD kunne overleve ved udgangen af omstruktureringsperioden. Dette
gav Rådet for Den Europæiske Union mulighed for at bekræfte, at den periode, hvor
der undtagelsesvis kunne ydes statsstøtte til omstruktureringsformål, blev forlænget
indtil den 31. december 2005 eller indtil Bulgariens tiltrædelse, afhængigt af hvad
der måtte indtræffe først (Rådets afgørelse 2004/746/EF af 18. oktober 2004
2
).
EU og Bulgarien enedes om at føre nøje kontrol med det nationale
omstruktureringsprograms gennemførelse indtil udgangen af 2007. Disse tilsagn
fremgår af EU's fælles holdning af juni 2004 (CONF-BG 18/04), som betød, at
kapitlet om konkurrence i tiltrædelsesforhandlingerne blev afsluttet.
Den kontrol, der blev foretaget på grundlag af halvårlige rapporter fra Bulgarien, og
en uafhængig årlig evaluering, som blev foretaget på Kommissionens foranledning i
2.
3.
4.
5.
1
2
EFT L 358 af 31.12.1994, s. 91.
EUT L 328 af 30.10.2004, s. 101.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446915_0003.png
2005, viste, at Bulgarien er langt bagud i forhold til de referencepunkter, der er
fastlagt for omstruktureringsplanens gennemførelse. Endnu en analyse, som eksterne
konsulenter foretog i foråret 2006, viste, at resultaterne for den virksomhed, som
modtager statsstøtte, nemlig Kremikovtzi AD, ligger langt under det forventede, og
at Kremikovtzi AD ikke vil kunne overleve under normale markedsvilkår ved
udgangen af 2006 som krævet ifølge omstruktureringsplanen.
6.
Efter drøftelser med Kommissionen og den bulgarske regering besluttede den nye
aktiemajoritetsindehaver
3
af Kremikovtzi siden august 2005, Global Steel Holding, at
udarbejde en ny virksomhedsplan, som først blev forelagt i maj 2006. I den nye plan
foreslås det, at man ændrer virksomhedens investeringer og marketingplan og
forlænger omstruktureringsperioden indtil udgangen af 2008.
På grundlag af dette udarbejdede den bulgarske regering en revideret national
omstruktureringsplan, som regeringen godkendte den 13. september 2006 og formelt
gav Kommissionen meddelelse om den 19. september 2006. I den nationale
omstruktureringsplan bekræftes det, at omstruktureringsperioden såvel et
styringsudvalg og en kontrolproces for stålsektorens omstrukturering bør videreføres
indtil maj 2009. Bulgarien anmoder imidlertid ikke om at få forlænget den periode,
hvori der kan anmodes om omstruktureringsstøtte, dvs. ud over den 31. december
2005. Den offentlige støtte, der er blevet ydet tidligere, har ikke oversteget, hvad der
var fastlagt i den tidligere individuelle virksomhedsplan. Hvis Kommissionen på
grundlag af kontrollen fastslår, at der er sket betydelige afvigelser i forhold til den
forventede makroøkonomiske udvikling, den pågældende virksomheds finansielle
situation eller vurderingen af virksomhedens levedygtighed, kan den kræve, at
Bulgarien tager skridt til at styrke eller ændre omstruktureringsforanstaltningerne for
den pågældende virksomhed, Kremikovtzi AD. Det anføres også i det reviderede
nationale omstruktureringsprogram, at de bulgarske myndigheder vil kunne inddrive
en passende del af den offentlige støtte fra Kremikovtzi AD, hvis virksomheden ikke
har opfyldt de vigtigste omstruktureringsforanstaltninger inden udgangen af 2008
sådan som forventet i dens ajourførte individuelle virksomhedsplan.
Som følge af det reviderede nationale omstruktureringsprogram for stålsektoren og
Bulgariens nye forpligtelser med hensyn til inddrivelse af uretmæssigt udbetalt
statsstøtte er det nødvendigt at ændre tillægsprotokollen til Europaaftalen.
Kommissionen foreslår, at Rådet træffer en afgørelse om Fællesskabets holdning til
den nødvendige ændring af artikel 3 i den pågældende tillægsprotokol.
Rådet anmodes derfor om at godkende vedlagte udkast til forslag til en afgørelse om
Fællesskabets holdning i Associeringsrådet EF-Bulgarien til ændringen af artikel 3 i
tillægsprotokollen til Europaaftalen.
7.
8.
9.
10.
3
25 % af aktierne ejes stadig af det offentlige.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446915_0004.png
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Fællesskabets holdning i Associeringsrådet EF-Bulgarien til ændring af artikel 3 i
tillægsprotokollen til Europaaftalen om oprettelse af en associering mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken
Bulgarien på den anden side om forlængelse af den periode, der er fastsat i
artikel 9, stk. 4, i protokol nr. 2 til Europaaftalen
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets og Kommissionens afgørelse 94/908/EF, EKSF, Euratom af
19. december 1994 om indgåelse af Europaaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og
deres medlemsstater på den ene side og Republikken Bulgarien på den anden side
4
, særlig
artikel 2, stk. 1,
under henvisning til forslag fra Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
1) En tillægsprotokol til Europaaftalen om forlængelse af den periode, der er fastlagt i
artikel 9, stk. 4, i protokol nr. 2 til Europaaftalen, blev undertegnet mellem De Europæiske
Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Bulgarien på den anden
side den 21. november 2002. Tillægsprotokollen blev ændret ved afgørelse nr. 1/2004 truffet
af Associeringsrådet EF-Bulgarien den 28. september 2004
5
.
2) I henhold til artikel 4 kan tillægsprotokollen ændres ved en afgørelse truffet af
associeringsrådet -
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
4
5
EFT L 358 af 31.12.1994, s. 1.
EUT L 68 af 15.3.2005, s. 41.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Eneste artikel
Den holdning, som Fællesskabet skal vedtage i det associeringsråd, der er nedsat ved aftalen
om oprettelse af en associering mellem De Europæiske Fællesskaber og Bulgarien, skal
baseres på det udkast til afgørelse truffet af Associeringsrådet EF-Bulgarien, som er knyttet til
denne afgørelse.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446915_0006.png
Afgørelse nr. xxx/2006 truffet af Associeringsrådet EU-Bulgarien
af <date>
om ændring af artikel 3 i tillægsprotokollen til Europaaftalen om oprettelse af en
associering mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side
og Republikken Bulgarien på den anden side om forlængelse af den periode, der er
fastsat i artikel 9, stk. 4, i protokol nr. 2 til Europaaftalen
(2006/xxx/EF)
ASSOCIERINGSRÅDET HAR -
under henvisning til Europaaftalen om oprettelse af en associering mellem De Europæiske
Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Bulgarien på den anden
side [1],
under henvisning til tillægsprotokollen til Europaaftalen om oprettelse af en associering
mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken
Bulgarien på den anden side om forlængelse af den periode, der er fastsat i artikel 9, stk. 4, i
protokol nr. 2 til Europaaftalen [2], særlig artikel 4, og
ud fra følgende betragtninger:
(1) Bulgarien har for nylig meddelt, at landet ikke vil være i stand til at opfylde betingelserne
i artikel 9, stk. 4, i protokol nr. 2 til Europaaftalen på grundlag af det nuværende nationale
omstruktureringsprogram og den nuværende individuelle virksomhedsplan. Bulgarien har
derfor forelagt et ændret omstruktureringsprogram og en ændret virksomhedsplan for Europa-
Kommissionen. I omstruktureringsprogrammet foreslår Bulgarien, at hvis det af kontrollen
med gennemførelsen af omstruktureringen fremgår, at de relevante betingelser i protokol nr. 2
til Europaaftalen og de vigtigste omstruktureringsforanstaltninger (herunder alle investeringer,
der er gennemført) ikke er blevet opfyldt, eller at Bulgarien i løbet af
omstruktureringsperioden har ydet yderligere statsstøtte til stålindustrien, især til Kremikovtzi
AD, vil Bulgarien inddrive al støtte, der er ydet i strid med disse betingelser efter gældende
lov før eller efter landets tiltrædelse af Den Europæiske Union.
(2) Kommissionen har foretaget en vurdering af det ændrede omstruktureringsprogram og den
virksomhedsplan, som Bulgarien forelagde. Af vurderingen fremgår det, at en gennemførelse
af omstruktureringsprogrammet og virksomhedsplanen vil give den pågældende virksomhed
mulighed for at overleve under normale markedsvilkår og opfylde betingelserne i artikel 9,
stk. 4, i protokol nr. 2 til Europaaftalen.
(3) Den Europæiske Union og Bulgarien er enige om at føre nøje kontrol med, om
omstruktureringsprogrammet gennemføres. Hvis Kommissionen fastslår på grundlag af
kontrollen, at der var sket betydelige afvigelser i forhold til den forventede makroøkonomiske
udvikling, den pågældende virksomheds finansielle situation eller vurderingen af
virksomhedens levedygtighed, bør den på vegne af Det Europæiske Fællesskab kunne kræve,
at Bulgarien tager passende skridt til at styrke eller ændre omstruktureringsforanstaltningerne
for den pågældende virksomhed, Kremikovtzi AD.
(4) Tillægsprotokollen til Europaaftalen om en associering mellem De Europæiske
Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Bulgarien på den anden
side om forlængelse af den periode, der er fastsat i artikel 9, stk. 4, i protokol nr. 2 til
Europaaftalen (i det følgende benævnt "tillægsprotokollen"), bør ændres i overensstemmelse
hermed -
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 1
Artikel 3 i tillægsprotokollen til Europaaftalen om oprettelse af en associering mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Bulgarien
på den anden side om forlængelse af den periode, der er fastsat i artikel 9, stk. 4, i protokol
nr. 2 til Europaaftalen, erstattes med følgende:
"Artikel 3
Europa-Kommissionen fører på vegne af Det Europæiske Fællesskab regelmæssigt kontrol
med, om omstruktureringsprogrammet og planerne i artikel 2 gennemføres. Finansministeriet
gør det samme på vegne af Bulgarien. Europa-Kommissionen kan kræve, at Bulgarien tager
passende skridt til at ændre omstruktureringsplanen for virksomheden Kremikovtzi AD, hvis
der er sandsynlighed for, at betingelserne i artikel 9, stk. 4, i protokol nr. 2 til Europaaftalen
ikke bliver opfyldt.
Europa-Kommissionen træffer beslutning om, hvorvidt omstruktureringsprogrammet og
planerne er gennemført fuldt ud og er i overensstemmelse med betingelserne i artikel 9, stk. 4,
i protokol nr. 2 til Europaaftalen.
Hvis det af kontrollen med gennemførelsen af omstruktureringsprogrammet og planerne
fremgår, at de relevante betingelser i protokol nr. 2 til Europaaftalen og de vigtigste
omstruktureringsforanstaltninger, herunder alle investeringer, der er gennemført, ikke er
blevet opfyldt, eller at Bulgarien i løbet af omstruktureringsperioden har ydet yderligere
statsstøtte til stålindustrien, især til Kremikovtzi AD, inddriver Bulgarien hos modtageren al
støtte, der er ydet i strid med disse betingelser før eller efter landets tiltrædelse af Den
Europæiske Union."
Artikel 2
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for associeringsrådets vedtagelse.
Udfærdiget i Bruxelles, den <date> 2006.
På associeringsrådets vegne
Formand
[1] EFT L 358 af 31.12.1994, s. 3.
[2] Tillægsprotokollen til Europaaftalen som ændret ved afgørelse nr. 1/2004 truffet af
Associeringsrådet EU-Bulgarien, EUT L 68 af 15.3.2005, s. 41.
DA
7
DA