Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009
KOM (2006) 0778
Offentligt
1448661_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 9.1.2009
KOM(2008) 899 endelig
2006/0258 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, andet afsnit,
vedrørende
Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om statistik over plantebeskyttelsesmidler
DA
DA
kom (2006) 0778 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, andet afsnit, vedrørende Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om statistik over plantebeskyttelsesmidler
2006/0258 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, andet afsnit,
vedrørende
Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om statistik over plantebeskyttelsesmidler
1.
SAGSFORLØB
11. december 2006.
Forslag sendt til Europa-Parlamentet og Rådet
(dok. KOM(2006) 778 endelig — 2006/0258 (COD):
Udtalelse afgivet af Det Europæiske Økonomiske og Sociale 11. juli 2007.
Udvalg:
Udtalelse afgivet under Europa-Parlamentets førstebehandling:
Fælles holdning vedtaget:
2.
FORMÅLET MED KOMISSIONENS FORSLAG
12. marts 2008.
20. november 2008.
Den foreslåede forordning indeholder en retlig ramme med ensartede regler for indsamling
og formidling af statistiske data om afsætning og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler.
Den indeholder bl.a. bestemmelser om:
dataindsamlingens hyppighed (én gang om året for afsætning – hvert femte år for
anvendelse)
dataindsamlingsmetoder – med stort råderum for medlemsstaterne
indberetningernes format og hyppighed, som Kommissionen kan præcisere
nærmere efter udvalgsproceduren.
Forordningen om statistik over plantebeskyttelsesmidler er en del af en lovpakke, der også
omfatter forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om en ramme for Fællesskabets
indsats for en bæredygtig anvendelse af pesticider (KOM(2006) 373 endelig) og forslaget til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler
(KOM(2006) 388 endelig), som ligeledes er til behandling efter den fælles
beslutningsprocedure (Rådet – landbrug).
3.
BEMÆRKNINGER TIL DEN FÆLLES HOLDNING
DA
2
DA
kom (2006) 0778 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, andet afsnit, vedrørende Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om statistik over plantebeskyttelsesmidler
1448661_0003.png
3.1
Generelle bemærkninger
Europa-Parlamentet afgav udtalelse ved førstebehandlingen den 12. marts 2008.
Kommissionen accepterede helt, delvis eller i princippet 12 af de 26 ændringsforslag, Europa-
Parlamentet vedtog under førstebehandlingen. Fem af disse 12 ændringer indgår, i det mindste
delvist, i den fælles holdning.
Kommissionen accepterede helt, delvis eller i princippet ændringsforslag, som præciserer og
forbedrer Kommissionens forslag. Det gælder bl.a. ændringer, som omhandler
kvalitetskriterierne for den officielle statistik og omfanget af fortroligheden, giver en bedre
beskrivelse af forslagets mål og forbinder det mere entydigt med de øvrige lovgivningsforslag
vedrørende den tematiske strategi for pesticider, særlig den nye forordning om markedsføring
af plantebeskyttelsesmidler, hvad angår håndhævelse af indberetningsforpligtelser og
tilpasning af listen over stoffer. Kommissionen udtrykte forbehold med hensyn til udvidelsen
af anvendelsesområdet til også at omfatte biocider.
Kommissionen afviste hovedsagelig ændringsforslag, som den anså for overflødige eller i
strid med de almindelige bestemmelser i Rådets forordning (EF) nr. 322/97 om EF-
statistikker
1
og reglerne i det europæiske statistiske system eller for teknisk uigennemførlige,
forhastede, vanskelige at administrere eller unødigt belastende for respondenter.
Kommissionen vurderer, at den fælles holdning ikke ændrer ved forslagets principper og
sigte, og den kan derfor tilslutte sig denne i uændret form.
3.2.
3.2.1.
Bemærkninger til de enkelte ændringer
Ændringsforslag fra Parlamentet, som Kommissionen har accepteret, og som helt,
delvis eller i princippet er indarbejdet i den fælles holdning
Ændringsforslag
5, 10, 13, 18, og 32
er indarbejdet, med en lidt anden ordlyd, i den fælles
holdning. Ændringsforslag
5,
som Kommissionen accepterede i sin helhed, gør målene med
forordningen tydeligere og er indarbejdet i Rådets fælles holdning i sin helhed. Den
forbindelse med rammedirektivet om bæredygtig anvendelse af pesticider, der etableres i
ændringsforslag
10,
som præciserer målene med forslaget, er opretholdt af Rådet, men
begrænset til udelukkende at gælde direktivets artikel 14. Rådet har afvist de tre led i
ændringsforslag 10, herunder det sidste vedrørende registrering af strømmen af stoffer, som
Kommissionen ikke kunne acceptere. Ændringsforslag
13,
som Kommissionen accepterede i
sin helhed, forbinder forslaget med den foreslåede forordning om markedsføring af
plantebeskyttelsesmidler ved en udtrykkelig henvisning til de deri fastsatte
indberetningsforpligtelser. Dette ændringsforslag er medtaget næsten uændret i den fælles
holdning. Ændringsforslag
18,
der vedrører beskyttelse af fortrolige data og begrænsning af
anvendelsen af dataene til statistiske formål, og som Kommissionen kunne acceptere i
princippet, er med mindre ændringer indarbejdet i den fælles holdning. Ændringsforslag
32
vedrørende indholdet af Kommissionens rapport til Parlamentet, som Kommissionen
accepterede fuldt ud, er i alt væsentligt blevet accepteret af Rådet.
1
EFT L 52 af 22.2.1997, s. 1. Ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1882/2003
(EUT L 284 af 31.10.2003, s. 1).
DA
3
DA
kom (2006) 0778 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, andet afsnit, vedrørende Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om statistik over plantebeskyttelsesmidler
3.2.2.
Intet.
3.2.3.
Ændringsforslag fra Parlamentet, som Kommissionen har afvist, men som helt,
delvis eller i princippet er indarbejdet i den fælles holdning
Ændringsforslag fra Parlamentet, som Kommissionen har accepteret fuldt ud, delvis
eller i princippet, men som ikke er indarbejdet i den fælles holdning
Kommissionen accepterede delvis eller i princippet ændringsforslag
3, 6, 11, 12, 19, 30 og 33,
men de er ikke indarbejdet i den fælles holdning. Tre af disse ændringsforslag,
6, 11 og 33,
vedrørte i det mindste delvist medtagelse af biocidholdige produkter under forslagets
anvendelsesområde og den heraf følgende ændring af betegnelsen plantebeskyttelsesmidler til
pesticider. Kommissionen accepterede udvidelsen af anvendelsesområdet på den betingelse, at
der blev aftalt et realistisk program herfor med Parlamentet. Denne udvidelse er ikke blevet
accepteret af Rådet. Ændringsforslag
3 og 30,
der vedrører standarder for officielle
statistikker, blev begge afvist af Rådet, som i stedet indsatte en ny betragtning 8a og en artikel
3a om dette emne. Ændringsforslag
12,
der havde til formål at bekræfte forbindelsen med
forordningen om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler, blev vurderet som belastende og
afvist af Rådet. Ændringsforslag
19,
som slog til lyd for, at Kommissionen regelmæssigt
skulle tilpasse listen over stoffer i bilag III, blev ikke accepteret af Rådet, der foreslog en
mere fleksibel tilgang i et nyt stykke 2a under artikel 4.
3.2.4.
Ændringsforslag fra Parlamentet, som Kommissionen og Rådet har afvist, og som
ikke er indarbejdet i den fælles holdning
Dette gælder ændringsforslag
1, 7, 8, 21, 22, 26 og 34,
som havde til formål at udvide
forordningens anvendelsesområde til også at omfatte produktion og import/eksport, ikke-
landbrugsmæssig anvendelse og biocider. Ændringsforslag
14, 16, 25, 28 og 31
blev betragtet
af både Kommissionen og Rådet som værende i strid med reglerne i det europæiske statistiske
system. Ændringsforslag
15 og 23
om indførelse af specifikke indberetningsforpligtelser for
producenter og for de ansvarlige for markedsføring af plantebeskyttelsesmidler, blev betragtet
som overlappende med lignende forpligtelser i markedsføringsforordningen. Disse
ændringsforslag er ikke indarbejdet i den fælles holdning.
Hvad angår udvidelsen af forordningens anvendelsesområde til også at omfatte biocidholdige
produkter som foreslået af Parlamentet var det Kommissionens opfattelse, at det ville være
vanskeligt at dække disse produkter, og at man burde nå til enighed om et realistisk program
for en sådan udvidelse uden at fastsætte en præcis tidsfrist i forordningen. Muligheden for at
udvide forordningens anvendelsesområde afhænger i høj grad af de fremskridt, der gøres med
programmet for evaluering af biocider, for hvilket der endnu ikke er fastsat nogen tidsplan.
Kommissionen anerkender fuldt ud betydningen af biocidholdige produkter og har allerede
igangsat en specifik analyse af deres konsekvenser for den tematiske strategi for bæredygtig
anvendelse af pesticider. På grundlag af resultaterne af denne konsekvensanalyse bør der
anbefales særlige foranstaltninger for at måle betydningen af anvendelsen af disse produkter.
Kommissionen kan imidlertid ikke på nuværende tidspunkt tage stilling til, om der skal
anbefales en særlig statistisk metode, eller om almindelige indberetningsforanstaltninger vil
være tilstrækkelige. Spørgsmålet om biocider bør derfor holdes adskilt fra spørgsmålet om
plantebeskyttelsesmidler.
DA
4
DA
kom (2006) 0778 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, andet afsnit, vedrørende Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om statistik over plantebeskyttelsesmidler
1448661_0005.png
3.2.5.
Ændringer, som Rådet har foretaget i forslaget
Rådet foreslog følgende overordnede ændringer af Kommissionens forslag:
Kvalitetsvurdering:
Rådet har indsat en ny artikel 3a om kvalitetsvurdering.
Kvalitetsvurderingskriterier indgår allerede i andre basisretsakter om statistik
2
. Kommissionen
kan tilslutte sig denne præcisering af bestemmelserne om kvalitetsvurdering.
Gennemførelsesforanstaltninger:
Den af Rådet indsatte artikel om kvalitetsvurdering er
tilstrækkelig klar på dette punkt. Henvisningen til udvalgsproceduren for så vidt angår
kvalitetsrapporter og indberetningsforanstaltninger er derfor udgået. Teksten vedrørende
Kommissionens vedtagelse af definitionen af "behandlet areal" er flyttet fra bilag II til
artikel 4. Teksten vedrørende Kommissionens mulighed for at ændre den harmoniserede
klassificering er flyttet fra bilag III til artikel 4, og den af Rådet foreslåede løsning er mere
fleksibel end den regelmæssige tilpasning foreslået af Parlamentet (ændringsforslag 19).
Kommissionen
kan
tilslutte
sig
denne
præcisering
og
forenkling
af
gennemførelsesforanstaltningerne.
Dækning af dataindsamlingen om anvendelse:
Rådet har valgt at give medlemsstaterne
vidtrækkende skønsbeføjelser med hensyn til udvælgelse af de afgrøder, der skal dækkes, og
har i bilag II fastsat nye tærskler for indsamling af data om anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler. Kombinationen af krav vedrørende repræsentativiteten af de
dyrkede afgrøder og de anvendte stoffer sammen med en forbindelse til de nationale
handlingsplaner, som medlemsstaterne gennemfører i henhold til den tematiske strategi for
bæredygtig anvendelse af pesticider, formodes at frembyde tilstrækkelige garantier for en
fyldestgørende dækning og vil give god mulighed for sammenligning af resultaterne
medlemsstaterne imellem. Rådet vurderer desuden i sin begrundelse, at der på grundlag af
evalueringen af resultaterne af forordningen efter fem år vil kunne foretages en ændring af
udvælgelsen af afgrøder, hvis det er nødvendigt. Kommissionen kan tilslutte sig dette
kompromis.
Nye definitioner:
Definitionerne i artikel 2 er blevet ændret lidt, og der er blevet tilføjet nye
definitioner af hensyn til sammenhængen med andre beslægtede basisretsakter vedrørende
statistik. Kommissionen er enig i disse ændringer.
Andre ændringer:
Herudover har Rådet i betragtningerne fjernet alle henvisninger til
produktion og distribution af plantebeskyttelsesmidler og til en eventuel udvidelse af
anvendelsesområdet til også at omfatte biocider. Betragtningerne om subsidiaritet og
proportionalitet samt om udvalgsproceduren er blevet omformuleret, og der er blevet tilføjet
en særlig betragtning om fremsendelse af fortrolige data. Disse ændringer er konsistente med
Kommissionens overordnede holdning hvad angår forordningens anvendelsesområde; den er
derfor enig i ændringerne.
4.
KONKLUSION
Kommissionen kan acceptere de ændringer, der er foretaget ved Rådets fælles holdning, da de
fører til et realistisk kompromis mellem på den ene side behovet for pålidelige og
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 453/2008 af 23. april 2008 om kvartalsstatistikker
over ledige stillinger i Fællesskabet (EUT L 145 af 4.6.2008, s. 234).
DA
5
DA
kom (2006) 0778 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, andet afsnit, vedrørende Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om statistik over plantebeskyttelsesmidler
sammenlignelige data til måling af de fremskridt, der sker i retning af en mere bæredygtig
anvendelse af pesticider og nedbringelse af risici, og på den anden side de vanskeligheder, der
for størsteparten af medlemsstaterne er forbundet med indførelsen af et nyt
dataindsamlingssystem og indsamlingen af tilstrækkeligt detaljerede og sammenlignelige data
til brug for denne forordning.
Rådets ændringer er i det store og hele baseret på Kommissionens forslag, og Kommissionen
kan derfor acceptere den fælles holdning.
DA
6
DA