Erhvervsudvalget 2006-07
KOM (2006) 0814
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446956_0002.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 19.12.2006
KOM(2006) 814 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET
Tredje overvågningsrapport om strukturomlægninger i stålsektoren i Den Tjekkiske
Republik og Polen
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446956_0003.png
1.
INDLEDNING
I denne rapport beskrives de fremskridt, de tjekkiske og polske stålvirksomheder har
gjort i omstruktureringen af deres aktiviteter set i forhold til de krav, der er fastsat i
de specifikke kapitler i tiltrædelsestraktaten. Som følge af den nationale og
internationale udvikling i økonomierne stod den tjekkiske og polske stålindustri over
for store udfordringer i 2005, idet både salget og priserne faldt i forhold til det
foregående år. Trods denne tendens lykkedes det virksomheder i begge lande at nå
op på et rimeligt niveau af indtjening, men det er nødvendigt at fortsætte
bestræbelserne på at gennemføre omstruktureringsprocessen fuldt ud for at give
stålværkerne mulighed for at nå frem til en vedvarende rentabilitet.
Der blev forhandlet overgangsperioder mellem EU og Tjekkiet og Polen for at give
deres stålværker mulighed for at afslutte deres omstrukturering og fulde integration i
det indre marked. Denne foranstaltning var nødvendig for at give de nye
medlemsstater mulighed for at yde den nødvendige finansielle støtte for at sikre, at
støttemodtagerne kunne blive rentable på længere sigt. Denne undtagelse fra de
generelle regler om statsstøtte er betinget af, at både de respektive regeringer og de
enkelte virksomheder opfylder visse krav. Disse krav er fastsat i protokoller, der
indgår i tiltrædelsestraktaten, idet
protokol 2
1
vedrører strukturomlægningen af den
tjekkiske stålindustri, mens
protokol 8
2
vedrører strukturomlægningen af den polske
stålindustri.
Omstruktureringsperiodens varighed er begrænset til den 31. december 2006, hvor
alle virksomhederne skal være rentable. I protokollerne er der ligeledes fastlagt
detaljerede bestemmelser vedrørende kontrol af og rapporter om disse forpligtelser,
bl.a. at Kommissionen aflægger rapport til Rådet.
Den 7. juli 2004 godkendte Kommissionen sin første overvågningsrapport om
strukturomlægninger i stålsektoren i Den Tjekkiske Republik og Polen for 2003
3
. I
denne
rapport
konstaterede
Kommissionen
forsinkelser
i
strukturomlægningsprocessen, især i forbindelse med investeringer. Kommissionen
anbefalede begge lande at udnytte de gunstige markedsvilkår og at fremskynde
strukturomlægningsprocessen i de kommende år, således at de pågældende
virksomheder kunne være rentable, når strukturomlægningsperioden var afsluttet.
I sin anden overvågningsrapport, som blev godkendt den 3. august 2005
4
,
konstaterede Kommissionen, at de fleste støttemodtagere havde opnået bedre
resultater, som hovedsagelig var en følge af tydeligt forbedrede betingelser på
markedet. Samtidig understregede den dog, at ikke alle støttemodtagerne havde
været i stand til at drage den fulde nytte af de usædvanligt gunstige betingelser på
markedet og ikke havde gennemført de krævede omstruktureringsforanstaltninger,
hvilket medførte, at de fortsat ikke levede op til forventningerne og derfor måske
ikke kunne nå at blive rentable inden omstruktureringsperiodens udløb.
1
2
3
4
EUT L 236 af 23.9.2003, s. 934.
EUT L 236 af 23.9.2003, s. 948.
KOM(2004)443 endelig.
KOM(2005)359 endelig.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446956_0004.png
Kommissionen opfordrede både støttemodtagerne og myndighederne til alvorligt at
overveje dens henstillinger.
Denne tredje overvågningsrapport beskriver de fremskridt, der blev gjort i 2005, og
nogle tendenser i 2006. Den indeholder følgende:
en beskrivelse af udviklingen på det globale stålmarked, som danner baggrund for
omstruktureringen
en landespecifik rapport om de vigtigste tilsynsresultater vedrørende statsstøtte og
de vigtigste omstruktureringskriterier som fastsat i bilagene til protokollerne
(indskrænkning af kapaciteten, investeringer, produktivitet, omkostninger og
rentabilitet). Dette kapitel indeholder også en henvisning til de beslutninger,
Kommissionen har vedtaget over for støttemodtagere inden for rammerne af EU's
konkurrencelovgivning
konklusioner og henstillinger vedrørende foranstaltninger, der skal træffes, og den
nødvendige opfølgning vedrørende støttemodtagere, for at de kan blive rentable
inden udgangen af omstruktureringsperioden.
Kommissionen vil udarbejde en statussrapport til Rådet i 2007 over de fremskridt,
der er sket i 2006. Den endelige rapport vil også omfatte en generel vurdering af de
resultater, der er opnået i løbet af strukturomlægningsprocessen (2003-2006).
2.
UDVIKLINGEN PÅ DET GLOBALE STÅLMARKED
5
Strukturomlægningsprocessen i stålindustrien påvirkes af en række faktorer,
herunder de foranstaltninger, virksomhederne og de offentlige myndigheder har
truffet, den generelle økonomiske udvikling og markedssituationen. En god
forståelse af disse elementer er derfor nødvendig for at vurdere, hvordan
støttemodtagerne i Tjekkiet og Polen klarer sig. Der gives en oversigt over de
grundlæggende forudsætninger for udviklingen på det globale stålmarked i det
følgende.
På det internationale stålmarked fortsatte den høje ekspansionsrate, der blev iagttaget
i 2004, i visse regioner også i 2005. En vækst i produktionen uden sidestykke i Kina,
men også i Indien, gav en stigning i verdensproduktionen af stål på 6 % op til 1 129
mia. tons i 2005. I EU gik produktionen imidlertid efter en let stigning i første kvartal
af 2005 tilbage som følge af faldende efterspørgsel, og årets produktion af råstål på
186 mio. tons repræsenterede et fald på 3,2 % i forhold til 2004.
Dette afspejler den vigende efterspørgsel på EU's marked i 2005, som hovedsagelig
skyldtes faktorer vedrørende lagercyklen og en oprindelig rigelig forsyning. Som
følge af tilbagegangen i stålproducenternes udbud i EU blev lagrene mindre, hvilket
bidrog til, at priserne på stålprodukter kunne opretholdes.
I 2005 nåede stålimporten i EU op på 26 mio. tons, hvilket var omtrent det samme
som året før, men med et fald i andet halvår som følge af vigende priser. EU's
5
Kilder: IISI og Eurostat.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446956_0005.png
vigtigste leverandører var fortsat Rusland fulgt af Ukraine og Tyrkiet, mens Kina
rykkede op på fjerdepladsen. EU's ståleksport nåede op på 31,7 mio. tons, hvilket var
en stigning på 6 % i forhold til 2004. Denne stigning blev til dels understøttet af et
midlertidigt fald i euroens værdi i forhold til den amerikanske dollar. Eksporten til
Kina, som er EU's tredjestørste eksportmarked, faldt med 3 % i 2005, en tendens, der
blev stadig stærkere og nåede op på et fald på 31 % i det første kvartal af 2006.
I det første kvartal af 2006 var der imidlertid en opadgående tendens i
stålproduktionen i EU, som afspejlede en positiv udvikling i EU's økonomi, som blev
støttet af intern efterspørgsel og investeringer. Det synlige stålforbrug, som faldt med
4,6 % i 2005, forventes at stige med 4 % i 2006. Stålpriserne steg igen i første kvartal
af 2006 på grund af højere omkostninger på råstofferne og en øget efterspørgsel fra
de vigtigste stålforbrugende sektorer.
I 2005 var der en tydelig forskel på det tidligere EU 15's og de nye medlemsstaters
resultater: mens stålproduktionen i EU 15 faldt med 1,9 % i forhold til året før, var
faldet i produktionen langt større i de nye medlemsstater, nemlig 12 % for de
tjekkiske og 18,7 % for de polske stålværker. Denne situation skal dog ses i lyset af
den voldsomme stigning i stålproduktionen i begge lande i 2004, de oprindelig meget
omfattende lagerbeholdninger og et fald i efterspørgslen i første halvdel af 2005.
Visse nøgletal for det tjekkiske og polske stålmarked gives i bilaget, tabel 1 A, 1 B
og 2.
Trods denne negative udvikling forblev de tjekkiske og polske stålværkers
driftsoverskud høj, og virksomhederne var generelt i stand til at nedbringe deres gæld
og fremskynde investeringerne. Denne opadgående tendens forventes at fortsætte i
2006. De seneste økonomiske og industrielle oversigter for 2006 tyder på, at den
forventede bedring af økonomien og de stålforbrugende sektorer kunne give
anledning til en yderligere forbedring af betingelserne på stålmarkedet i EU.
3.
3.1.
AF
RESULTATERNE
TJEKKIET OG POLEN
Tjekkiet
Oplysninger fra forskellige kilder viser, at Tjekkiet i alt tildelte den nationale
stålsektor 8 166 mio. CZK (256,6 mio. EUR
6
) i støtte til omstruktureringen, hvilket
svarer til ca. 58 % af det loft på 14 147 mio. CZK, der er fastsat i protokol 2. Den
uafhængige vurdering viser, at der i den dækkede periode ikke blev bevilget
yderligere støtte til omstrukturering i den tjekkiske stålsektor efter den 31. december
2003. Kommissionen konkluderer på dette grundlag, at kravet om ikke at overskride
et maksimumbeløb i statsstøtte til de virksomheder, der er opført i bilag 1 til protokol
2, er opfyldt. De virksomheder, som fik tildelt statsstøtte, var Mittal Steel Ostrava
(MSO - tidligere Nova Hut), Valcony Plechu Fridek-Mystek (VPFM) og Vitkovice
Steel (VS).
OVERVÅGNINGSPROGRAMMERNE
FOR
6
Vekselkurs CZK/EUR 32,329 (gennemsnit for december 2003).
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446956_0006.png
I spørgsmålet om investeringer fokuserer den uafhængige vurdering af de fremskridt,
der er gjort i gennemførelsen af omstruktureringsforanstaltningerne, på det generelt
lave udgiftsniveau og især forsinkelsen af visse vigtige investeringer, som er
væsentlige for støttemodtagernes muligheder for at reducere omkostningerne og
gennemføre en overgang til højere merværdi. Vurderingen viser imidlertid, at
gennemførelsen af investeringsplanerne skrider hurtigere frem hen mod årets
slutning, og denne tendens forventes at fortsætte. I mellemtiden har støttemodtagerne
overvundet de vigtigste kilder til forsinkelse, som er den tøvende
privatiseringsproces og vanskelighederne ved at skaffe de nødvendige lån, og
virksomhederne forventes derfor at kunne foretage de fleste af de planlagte
investeringer inden udgangen af omstruktureringsperioden, dog med undtagelse af
VPFM, som der redegøres nærmere for nedenfor.
Den tjekkiske regering gennemførte sin plan for privatisering af VS, som bestod i
først at sælge aktierne i OSINEK til VS og derefter udskrive et offentligt udbud. I
juli godkendte regeringen salget af VS til Mastercraft Ltd., som ejes af den russiske
stål- og minekoncern Evraz Holding. Denne privatisering blev afsluttet med
overførsel af aktierne i november 2005.
I 2005 afsluttede de tjekkiske myndigheder også privatiseringen af VPFM, som endte
med, at virksomheden blev fuldt integreret i MSO. Integrationen trådte formelt i kraft
i andet kvartal af 2006. VPFM ajourførte også sin forretningsplan for at tilpasse den
til den nye industristruktur inden for MSO og for at kunne leve op til de nye krav på
markedet.
Anvendelsen af Kommissionens krav om rentabilitet viser, at driftsresultaterne for
VPFM ligger under det forventede, og at virksomheden ikke under normale
markedsbetingelser ville blive rentabel før udgangen af 2007. Dette skyldes en
forsinkelse på 18 måneder af afslutningen af privatiseringen af VPFM, som er årsag
til, at gennemførelsen af omstruktureringsforanstaltningerne halter bagefter. Da
denne virksomhed imidlertid nu er fuldt integreret i MSO, er Kommissionen gået ind
på, at dens finansielle resultater ikke længere behøver at blive vurderet separat. Den
uafhængige vurdering konkluderer på dette grundlag, at den integrerede virksomhed
MSO har en fuldt ud tilfredsstillende driftsmargen og uden betænkelighed af nogen
art kan anses for rentabel.
I spørgsmålet om ændring af kapaciteten, som fastslået i den foregående rapport, og i
henhold til artikel 12 i protokol 2, besluttede Kommissionen ikke at modsætte sig
udsættelsen af den definitive lukning af varmvalseværk nr. 1 og nr. 2 under VPFM
7
(70 000 tons) på 6 måneder indtil den 30. juni 2006 med standsning af produktionen
den 31. december 2005. Den uafhængige vurdering viser, at støttemodtageren har
respekteret kravet om standsning af produktionen, og at der forberedes en plan for
nedlæggelsen.
De tjekkiske myndigheder meddelte også ved udgangen af 2005 Kommissionen de
tekniske detaljer i den krævede indskrænkning af kapaciteten i MSO. Virksomheden
planlægger at nå den indskrænkning af kapaciteten, der er fastsat i protokol 2
(270 000 tons), gennem en større reparation af dets valseværk for svære profiler i
7
Beslutning af 2.3.2005, EUT af 16.07.2005 C176/12.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446956_0007.png
stedet for en investering i nye anlæg. MSO reviderede også sine investeringsplaner
og oversendte de nye planer til Kommissionen til godkendelse, som for nylig blev
bekræftet
8
.
Kommissionen anbefaler generelt de tjekkiske virksomheder at fortsætte deres
indsats for at omstrukturere deres produktionsanlæg med hovedvægten på
produktionsfremmende og energieffektive investeringer, ændring af arbejdsmetoder
og forøget produktivitet.
3.2.
Polen
Ifølge de oplysninger, som Kommissionen råder over, opfylder Polen for så vidt
angår de virksomheder, der er anført i bilag 1 til protokol 8, de forpligtelser, der er
fastsat i protokollen med hensyn til statsstøtte, idet støtten ligger under det fastsatte
loft. I perioden 1997-2003 bevilgede Polen i alt 2 750 mio. PLN (590 mio. EUR)
9
,
hvilket er ca. 80 % af det loft på 3 387 mio. PLN, der er fastsat i protokollen.
Statsstøtte kunne i henhold til protokollen tildeles følgende virksomheder: Mittal
Steel Poland (MSP - tidligere Polskie Huty Stali/PHS), Huta Bankowa, Huta Buczek,
Arcelor Huta Warszawa (AHW - tidligere Huta Lucchini-Warszawa), Huta Labędy
og Huta Pokόj
10
. Ifølge protokollen kunne der ikke ydes yderligere statsstøtte til den
polske stålsektor efter den 31. december 2003. Efter de oplysninger, Kommissionen
har fået stillet til rådighed indtil dato, er dette krav opfyldt. For så vidt angår driften
af Technology Buczek forsøger Kommissionen i øjeblikket at få overblik over visse
udestående tvivlsspørgsmål gennem en formel undersøgelsesprocedure i henhold til
artikel 88, stk. 2
11
.
For Huta Czestochowa, som ikke var opført på listen over støttemodtagere i bilag 1
til protokol 8, og som i det polske nationale omstruktureringsprogram, der blev
godkendt i 2003, blev anset for at være konkurs, indledte Kommissionen en
undersøgelse af ulovligt tildelt statsstøtte og konkluderede
12
i juni 2005, at der skulle
tilbagebetales 5 mio. EUR. I oktober 2005 godkendte de polske myndigheder
overførslen af samtlige aktier (100 %) fra Huta Czestochowa til Ukraines "Industrial
Union of Donbass".
De vanskelige forhold på markedet i 2005 medførte, at de fleste støttemodtageres
salg blev betydeligt lavere, end prognoserne havde forudsagt. Derfor faldt de fleste
virksomheders driftsregnskaber ringere ud end forventet. Ikke desto mindre kunne
visse virksomheder trods lavere efterspørgsel sætte priserne i vejret som følge af en
bedre forarbejdning af deres produkter. Til trods for nedgangen kunne de fleste
virksomheder på grundlag af de foreliggende finansielle resultater fortsætte og
fremskynde deres omstruktureringsindsats i 2005.
I 2005 meddelte Polens regering Kommissionen, at den havde til hensigt at ændre
alle støttemodtagernes individuelle forretningsplaner for at tilpasse dem til de nye
8
9
10
11
12
Beslutning af 13.09.2006, EUT af 18.11.2006 C280/4.
Vekselkurs PLN/EUR 4,6595 (gennemsnit for december 2003).
Huta Andrezj og Huta Batory er blevet taget af listen over virksomheder, der modtager støtte, på grund
af likvidationsprocedurer.
Kommissionens beslutning C(2006) 2093, EUT 2006 C196/23.
Kommissionens beslutning C(2004) 1962.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446956_0008.png
behov på markedet og de nye erhvervsstrukturer. I denne sammenhæng indledte
Kommissionen en forudgående undersøgelse af de ændringer, der var foreslået af
MSP, og som hovedsagelig fokuserede på indretning af et nyt varmvalseværk i stedet
for en gennemgribende modernisering af det eksisterende. På grundlag af en lukning
af det eksisterende valseværk og opretholdelse af kapacitetsniveauet konkluderede
Kommissionen, at ændringerne var forenelige med kravene i protokollen, og den
besluttede derfor på grundlag af punkt 10 i protokol nr. 8 at godkende ændringerne
13
.
Desuden gik Kommissionen ikke videre med undersøgelsen af de ajourførte planer
for Huta Bakowa, Huta Labedy og Huta Pokój, men den vil på grund af de mindre
ændringer i planerne fortsat føre tilsyn med omstruktureringen på grundlag af de
ajourførte forretningsplaner. Kun i tilfældet AHW var Kommissionen endnu ikke i
stand til at godkende planen, og der er stadig ikke truffet nogen beslutning herom.
Ifølge de foreliggende oplysninger er forpligtelserne med hensyn til
kapacitetsnedskæringer blevet opfyldt i 2005. Den uafhængige vurdering viser, at
Huta Bankowa indstillede produktionen på anlægget til fremstilling af middelsvære
profiler (60 000 tons) i december 2004, og at anlægget blev nedrevet i december
2005, et år forud for den planlagte dato. Varmvalseværket under MSP-Krakow (700
000 tons), som indstillede driften i 2002, blev definitivt nedlagt i første kvartal 2005.
Fra den samme virksomhed blev det meddelt, at anlægget for koldvalsede plader
(650 000 tons) havde indstillet produktionen i december 2005, mens koldvalseværket
ved MSP-anlægget i Swietoclowice (36 000 tons) var nedlagt inden december 2005.
Mange andre ikke rentable og forældede produktionsanlæg, som ikke var nævnt i
protokollen, blev lukket eller nedlagt af støttemodtagerne i løbet af 2005.
På grund af forsinkelser i gennemførelsen af investeringsprogrammet lykkedes det
ikke for MSP at fuldende de planlagte ændringer af produktionskapaciteten, som
skulle bestå i en modernisering af trådvalseværket i Sosnowiec (200 000 tons) og
bygning af et værk til organisk coating af plader i Swietoclowice (100 000 tons).
Den uafhængige vurdering viser, at to af støttemodtagerne måske ikke når at blive
rentable inden omstruktureringens afslutning. Den første er AHW, som har været ejet
af Arcelor siden september 2005 efter overførsel af aktier fra Lucchini. Ifølge
virksomhedens egne prognoser vil den ikke være i stand til at opfylde EU's krav om
rentabilitet i 2006. Nyorienteringen af virksomhedens investeringsplan vil ikke gøre
det muligt for den at forbedre sin ydelse eller effektivitet væsentligt på kort sigt.
Dette er grunden til, at Kommissionen stadig overvejer, hvordan den skal stille sig til
de reviderede investeringer. For det andet vil Technology Buzek ikke blive rentabel
inden udgangen af 2006. Selv om virksomheden har gennemført en del af sin
investeringsplan, er det ikke lykkedes den at sænke omkostningerne eller de samlede
forpligtelser.
På grundlag af det ovenfor anførte anbefaler Kommissionen, at alle støttemodtagere
intensiverer deres omstruktureringsindsats i de resterende måneder. Den anbefaler
især, at de reducerer investeringsomkostningerne, forbedrer arbejdsmetoderne i
forbindelse med indkøb og salg og sørger for en fortsat styrkelse af produktiviteten.
13
Kommissionens beslutning C(2005) 2687, EUT 2006 C12/2.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
OPFØLGNING
Tjekkiets og Polens stærke stålsektorer og disses adgang til EU's marked er
betydningsfulde aktiver, som skulle kunne sikre støttemodtagernes succes i de
kommende år. De omstruktureringsforanstaltninger, der er fastlagt i
omstruktureringsprogrammerne og forretningsplanerne, vil gøre det muligt for
støttemodtagerne i Tjekkiet og Polen at koncentrere sig om de nødvendige
forbedringer og styrke deres driftsresultater. Derfor er det nødvendigt at gennemføre
disse foranstaltninger fuldt ud, så virksomhederne bliver mere modstandsdygtige
over for en eventuel økonomisk krise. Dette gælder især for de virksomheder, der
som nævnt ovenfor, endnu ikke har klaret at blive rentable.
Kommissionen
vil
fortsat
føre
tilsyn
med
gennemførelsen
af
overgangsforanstaltningerne i snævert samarbejde med de respektive myndigheder
og virksomheder. I 2007 vil den foretage en mere omfattende evaluering af de
opnåede resultater og bedømme, i hvilken udstrækning de nationale
omstruktureringsprogrammer og de individuelle forretningsplaner er blevet
gennemført. I denne sammenhæng vil den bl.a. undersøge, i hvor høj grad den
tildelte statsstøttes størrelse og relevans svarer til de gennemførte
omstruktureringsforanstaltninger. Som tidligere nævnt vil den, hvis resultatet af
denne undersøgelse skulle være negativt, opfordre den pågældende myndighed til at
kræve tilbagebetaling af passende dele af den udbetalte statsstøtte. En endelig rapport
vil blive forelagt for Rådet i 2007.
Kommissionen minder endvidere om, at enhver supplerende omstruktureringsstøtte
til de støttemodtagere, der omfattes af protokollen, eller til enhver anden
stålvirksomhed, der ikke er omfattet af omstruktureringsprogrammet, ville være
uforenelig med tiltrædelsestraktaten.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446956_0010.png
Tabel 1A
7
6
5
4
3
2
1
0
Produktion
Import i alt
Intra og Ekstra
EU
Eksport i alt
Intra og Ekstra
EU
Forbrug
Stålmarkedet i Tjekkiet
(mio. t)
2003
2004
2005
Tabel 1B
10
8
6
4
2
0
Produktion
Import i alt
Intra og
Ekstra EU
Eksport i alt
Intra og
Ekstra EU
Forbrug
Stålmarkedet i Polen
(mio. t)
2003
2004
2005
Tabel 2
Tjekkiets og Polens stålproduktion i % af den samlede stålproduktion i EU
Tjekkiet
3%
Polen
5%
Andre EU-lande
92%
DA
9
DA