Trafikudvalget 2008
KOM (2006) 0820
Offentligt
1448260_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 8.7.2008
KOM(2008) 455 endelig
2007/0013 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, andet afsnit,
vedrørende
Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om lufthavnsafgifter
DA
DA
kom (2006) 0820 - Ingen titel
2007/0013 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, andet afsnit,
vedrørende
Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af et direktiv om lufthavnsafgifter
1.
SAGSFORLØB
29. januar 2007
Forslag sendt til Europa-Parlamentet og Rådet
(dokument KOM(2006) 820 endelig – 2007/0013COD):
Udtalelse afgivet af Det Europæiske Økonomiske og Sociale 26. september 2007
Udvalg:
Udtalelse afgivet under Europa-Parlamentets førstebehandling:
Dato for vedtagelse af politisk enighed:
Fælles holdning vedtaget:
2.
FORMÅLET MED KOMMISSIONENS FORSLAG
15. januar 2008
7. april 2008
23. juni 2008
Formålet med forslaget, som Kommissionen vedtog den 24. januar 2007, er at lette drøftel-
serne mellem lufthavne og luftfartsselskaber vedrørende lufthavnsafgifter. Med forslaget
indføres visse grundlæggende regler for afgiftsopkrævningsprocedurer. Disse regler hviler på
alment accepterede principper, som medlemsstaterne allerede har tilsluttet sig i Rådet for
Organisationen for International Civil Luftfart. Sigtet med det første princip er at sikre, at
lufthavne og luftfartsselskaber jævnligt holder samråd om afgifter, hvor begge parter kan
redegøre for og danne sig deres synspunkter. Det er målet at sikre, at lufthavne har konsulteret
og informeret luftfartsselskaber, inden der træffes afgørelse om lufthavnsafgifter. Det andet
princip vedrører åbenhed med hensyn til de elementer, der udgør grundlaget for lufthavns-
afgifter. Disse oplysninger vil jævnligt blive drøftet i samråd. Forbud mod forskelsbehandling
af luftfartsselskaber er det tredje princip.
Ifølge forslaget oprettes der desuden en uafhængig tilsynsinstans i hver medlemsstat. Denne
instans fører tilsyn med opkrævningen af afgifter og sikrer, at direktivets relevante
bestemmelser opfyldes. Instansen følger i overensstemmelse hermed op på parternes klager
over lufthavnsafgifter.
3.
BEMÆRKNINGER TIL DEN FÆLLES HOLDNING
Den fælles holdning, som Rådet vedtog den 23. juni 2008, byggede hovedsagelig på den
generelle indstilling, som Rådet nåede frem til den 30. november 2007. Den har også
DA
2
DA
kom (2006) 0820 - Ingen titel
overtaget et betydeligt antal af Europa-Parlamentets ændringsforslag, navnlig vedrørende
forslagets anvendelsesområde, lufthavnsnetværk, graduering af afgifter og instansens
virkemåde.
Nogle af forslagene forbedrer og tydeliggør forslaget, men nogle væsentlige ændringer er
indført i den fælles holdning sammenlignet med det oprindelige forslag:
– I artikel 1 vedrørende direktivets anvendelsesområde foreslog Rådet, at direktivet bør finde
anvendelse på den største lufthavn i hver medlemsstat og andre lufthavne med en årlig
trafik på mere end 5 mio. passagerer. Kommissionen havde foreslået, at direktivet skulle
finde anvendelse på alle lufthavne med en årlig trafik på mere end 1 mio. passagerer eller
mere end 25 000 ton gods. Kommissionen finder stadig, at det oprindeligt foreslåede
anvendelsesområde bedre ville svare til formålet med direktivet og være i større
overensstemmelse med andre fællesskabsinstrumenter for lignende anliggender.
– Alle bestemmelser om sikkerhedsafgifter (security) er bortfaldet. Rådet argumenterer for,
at der ikke nødvendigvis er behov for disse bestemmelser efter vedtagelsen af forordning
(EF) nr. 300/2008 om fælles bestemmelser om sikkerhed inden for civil luftfart.
Kommissionen vil inden den 31. december 2008 undersøge spørgsmålet om
sikkerhedsafgifter yderligere i en omfattende rapport om finansiering af flysikkerhed.
Denne rapport vil om nødvendigt blive ledsaget af et lovforslag. Kommissionen kan derfor
acceptere Rådets holdning om at lade bestemmelserne om sikkerhedsafgifter udgå i det
foreliggende forslag om lufthavnsafgifter.
– I artikel 3 er bestemmelsen om ikke-diskrimination ændret således, at afgifter kan
gradueres i almenhedens og samfundets interesse, herunder af miljøhensyn. Kommissionen
kan i princippet acceptere denne ændring på den betingelse, at en sådan graduering bygger
på relevante, objektive og gennemskuelige kriterier.
– Der er tilføjet en artikel om grupper af lufthavne, hvorved medlemsstaterne får mulighed
for at indføre et fælles lufthavnsafgiftssystem, som skal dække et lufthavnsnet, eller
anvende samme lufthavnsafgiftsniveau for lufthavne, der trafikmæssigt dækker samme by.
Denne artikel kunne drøftes yderligere under andenbehandlingen, navnlig for at undgå, at
anvendelsen af denne fører til nogen form for misbrug eller forskelsbehandling.
– I artikel 4, stk. 5, er der indført en bestemmelse for at undgå unødigt dobbeltarbejde i
forbindelse med proceduren for bilæggelse af tvister. Kommissionen ville have foretrukket
en mere klar definition af vilkårene for anvendelsen af dette stykke 5, der gør det muligt
for en medlemsstat at beslutte ikke at anvende visse andre stykker i denne artikel og
dermed sætte tilsynsinstansen ud af funktion. Dette bør gøres ved at indføje en definition af
begrebet "økonomiske kontrolforanstaltninger".
– I artikel 10 er instansens procedurer specificeret yderligere og forbedret. Dette vil lette
gennemførelsen af direktivet i national lovgivning og sikre større konsekvens
medlemsstaterne imellem.
– I artikel 12 er fristen for gennemførelse af direktivet i national lovgivning forlænget fra 18
til 36 måneder. Efter Kommissionens opfattelse er denne forlængelse temmelig lang.
DA
3
DA
kom (2006) 0820 - Ingen titel
4.
KONKLUSION
Rådet vedtog sin fælles holdning med kvalificeret flertal, men Luxembourg argumenterede
for, at direktivets ændrede anvendelsesområde skaber forskelsbehandling mellem lufthavne
med sammenlignelige trafikdata i forskellige medlemsstater. Kommissionen finder, at den
fælles holdning afspejler forslagets hovedformål for de lufthavne, hvor det vil finde
anvendelse, men at den betydelige indskrænkning af anvendelsesområdet også vil indebære,
at disse mål ikke vil blive opfyldt i adskillige lufthavne i Den Europæiske Union.
Kommissionen indtager den holdning, at den kun kan videreføre proceduren ved ikke at
modsætte sig dette.
5.
ERKLÆRINGER FRA KOMMISSIONEN
Kommissionen fremsatte følgende erklæring på Rådets møde den 30. november 2007:
Kommissionen vil vurdere, om de i artikel 1, stk. 2, omhandlede lufthave som følge af
gennemførelsen af [forslaget til] direktivet uberettiget stilles mindre gunstigt end andre
lufthavne med sammenlignelige trafikdata i andre medlemsstater, som de konkurrerer med.
Hvis det er relevant, vil Kommissionen tage passende initiativer til at genoprette lige vilkår,
herunder eventuelt fremsætte forslag til revision af direktivets tærskler.
DA
4
DA