Europaudvalget 2006-07
KOM (2006) 0870
Offentligt
1447007_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 21.12.2006
KOM(2006) 870 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
Et EU-handlingsprogram til afhjælpning af den kritiske mangel på sundhedspersonale i
udviklingslandene (2007-2013)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
Et EU-handlingsprogram til afhjælpning af den kritiske mangel på sundhedspersonale i
udviklingslandene (2007-2013)
1.
H
ANDLINGSPROGRAMMETS
B
AGGRUND OG RÆKKEVIDDE
Europa-Kommissionen (Kommissionen) vedtog i december 2005 en meddelelse med titlen
"EU Strategy for Action on the Crisis in Human Resources for Health in Developing
Countries" (KOM (2005) 642), hvori der blev sat fokus på sundhedspersonalekrisens omfang
og kompleksitet og slået til lyd for omfattende og sammenhængende EU-foranstaltninger over
for problemet.
Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) vedtog på sit møde i dagene 10.-11.
april 2006 konklusioner om EU's handlingsstrategi. Rådet opfordrede Kommissionen og
medlemsstaterne til at fastlægge koordinerede EU-foranstaltninger til støtte for en
landebaseret indsats for at afhjælpe sundhedspersonalekrisen(1)
(henvisninger i bilag 2).
Rådet vedtog også en EU-konsensuserklæring om sundhedspersonalekrisen, hvori det bl.a.
hed, at:
Europa forpligter sig til at støtte den internationale indsats for at afhjælpe den globale
mangel på sundhedspersonale og den krise, der berører sundhedssektorens menneskelige
ressourcer i udviklingslandene.
Dette handlingsprogram er en opfølgning af Rådets konklusioner og et resultat af
konsultationer med EU-medlemsstaterne, og det bygger på den globale analyse, der redegøres
for i verdenssundhedsrapporten fra 2006. Arbejdsgruppen vedrørende menneskelige
ressourcer, der blev nedsat på foranledning af Rådet med den opgave at fastlægge
handlingsplanen, har foreslået foranstaltninger på landeniveau, på regionalt niveau og på
verdensplan, som EU (Kommissionen og medlemsstaterne) vil gå videre med, og
foranstaltninger, der vil blive støttet direkte af Kommissionen.
2.
EU-
FORANSTALTNINGER PÅ LANDEPLAN
EU yder støtte til forøgelse af sundhedspersonalets kapacitet gennem bilaterale programmer i
en række lande. På grund af problemets omfang er det imidlertid nødvendigt at øge støttens
omfang og kvalitet, og der skal foretages en mere systematisk evaluering af hindringerne for
udvikling af sundhedspersonalekapaciteten. Der ydes en vis støtte til sundhedspersonale under
sektorprogrammer, som samordnes med nationale prioriteter, men der er behov for meget
mere omfattende koordinering og for en mere effektiv inddragelse af alle centrale aktører på
landeniveau, herunder fra den private sektor og civilsamfundet, med henblik på at øge de
enkelte landes indsats.
EU vil samordne sine foranstaltninger med forskellige organer
med ansvar for finansiering og teknisk bistand, således at støtten på landeplan tilpasses
de nationale strategier og prioriteter, og støtte inddragelse af alle centrale aktører.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Eksisterende støtteprogrammer finansieres på mange forskellige måder: ved generel
budgetstøtte, sektorspecifik budgetstøtte, fælles (pooled) finansiering af horisontale
sektorforanstaltninger, finansiering gennem multilaterale organer og projektfinansiering. EU
vil yde bistand til øget koordinering mellem EU og andre donorer til støtte for de enkelte
landes sundhedssektorplanlægning. EU-medlemsstaterne og Kommissionen vil yde mere
bistand til de enkelte landes indsats for at styrke de nationale sundhedsvæsener ved at støtte
fastlæggelse af brede og inklusive nationale strategier til forbedring af sundhedspersonalets
kapacitet og resultater.
Styrket kapacitet i de enkelte lande skal opnås gennem følgende foranstaltninger:
2.1.
Politisk dialog, politikdialog og planlægning på landeniveau
(1)
EU vil rejse spørgsmålet om manglen på sundhedspersonale som en
hindring for fremskridt hen imod virkeliggørelse af millennium-
udviklingsmål 4, 5 og 6 i de nationale politikdialoger om bekæmpelse af
fattigdom og i diskussioner om styrkelse af de sociale styringssystemer.
Politikdialogen vil blive styrket ved at trække på EU's og
medlemsstaternes ekspertise og ved at samarbejde med de relevante
organer for teknisk bistand og eksperter for at sikre, at denne dialog
bygger på et mere solidt grundlag.
Bedre styring, øget
regeringsansvarlighed med hensyn til virkeliggørelse af millennium-
udviklingsmålene, øget gennemsigtighed med hensyn til servicemål og
-finansiering og fremme af en bred tværsektoriel politikdialog i de berørte
ministerier, der er knyttet sammen med en indsats for at reformere og styrke
den offentlige administration, er vigtige forudsætninger for en mere ligelig og
behovstilpasset sundhedspleje. Tilknyttede spørgsmål vedrørende produktiv
beskæftigelse, ligestilling ved ansættelse, mere effektiv anvendelse og
levering af serviceydelser, certificering og anerkendelse af kvalifikationer på
det medicinske område, fremme af anstændige arbejdsforhold og social
beskyttelse, økonomisk bevægelighed og udvikling, omsættelighed af
medicinske tjenesteydelser og disse faktorers indvirkning på de menneskelige
ressourcer i sundhedssektoren og fattigdomsbekæmpelse er alle spørgsmål,
der vil blive taget op.
EU vil gå videre med påbegyndt arbejde med fastlæggelse af en
kontraktmekanisme, der skal knytte længeresigtet budgetstøtte tættere
sammen med de fremskridt, som gøres med virkeliggørelse af
millennium-udviklingsmålene.
De menneskelige ressourcer repræsenterer
en langsigtet tilbagevendende udgift, og planlægningen kan kun være
effektiv, hvis der er rimelig garanti for langsigtet bæredygtig og forudsigelig
finansiering. EU vil støtte indsatsen for at øge omfanget, varigheden og
forudsigeligheden af international udviklingsbistand. Hertil kommer, at
EU
vil konsultere regeringer og internationale finansielle institutioner om
mulighederne for at udvide de finanspolitiske rammer for investering i
den sociale sektor.
EU vil støtte den nationale indsats for at evaluere, planlægge og forvalte
kapacitetsudviklingen inden for menneskelige ressourcer og for at inddrage
civilsamfundet og den private sektor effektivt i den nationale indsats. Der vil
blive ydet støtte til standardisering af resultatmåling og overvågning af
(2)
(3)
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sundhedspersonalepolitikken med anvendelse af indikatorer, der fastlægges af
Health Metrics Network, og anvendelse af dokumentationsbaserede
retningslinjer for analyse af sundhedspersonalesituationen og foranstaltninger,
som fastlægges af WHO og Global Health Workforce Alliance (GHWA). Der
vil blive ydet støtte til forskning vedrørende fastholdelse og opretholdelse af
sundhedspersonalekapaciteten baseret på undersøgelser af arbejdsstyrkens
motivation. Der vil blive ydet støtte til styrkelse af forvaltning og
planlægning vedrørende menneskelige ressourcer under anvendelse af
generelt godkendt bedste praksis, som bygger på viden og ekspertise fra den
private sektor. For at opnå positive resultater med denne proces er det
nødvendigt at gå ind i en dialog med faglige organisationer, med lægernes og
sygeplejerskernes fagforeninger, med forskningsinstitutioner og andre
repræsentanter for civilsamfundet. EU vil fremme høringer og konsensus for
at sikre, at civilsamfundet høres i forbindelse med national planlægning
vedrørende sundhedssektorpersonalet. Inden for rammerne af Kommissionens
og EU's sundhedsplanlægning vil sundhedspersonalet blive behandlet som et
horisontalt spørgsmål, som der skal tages hensyn til i forbindelse med alle
EU-støttede sundhedsrelaterede interventioner.
2.2.
Kapacitetsopbygning
(1)
EU vil støtte forskning i effektive og nyskabende måder til at øge
sundhedspersonalekapaciteten, herunder ved vurdering af, hvilken
personalesammensætning, hvilket stampersonale og hvilken kønsmæssig
balance der er nødvendig for at afhjælpe kritiske mangler.
Forskningen
vil omfatte evalueringer af den nuværende arbejdsbyrde, og der skal tages
hensyn til, at arbejdet for mange ansatte i sundhedssektoren allerede går ud
over de fastlagte roller og ansvar. Der skal foretages en evaluering af de
mulige roller og opgaver for medarbejdere med middellange uddannelser,
hjælpepersonale og lokalsamfundets arbejdsstyrke samt af fremskyndet
uddannelse med henblik på at øge adgangen til tjenester hurtigt.
EU vil støtte forøgelse af uddannelseskapaciteten på landeplan, herunder
uddannelseskapaciteten inden for forvaltning af menneskelige
ressourcer.
EU vil også
undersøge muligheden for at etablere
forbindelser mellem institutioner for at styrke den langsigtede
kapacitetsopbygning og udvikle læringsfællesskaber i syd-syd-gående
retning og nord-syd-gående retning.
Der skal i forbindelse med
kapacitetsudviklingen tages hensyn til individuelle uddannelsesbehov gennem
udvidelse af uddannelsesfaciliteterne og af den organisatoriske og
institutionelle kapacitetsopbygning i forbindelse med planlægning, støtte til
og forvaltning af sundhedssektorpersonalet. Der skal også forskes i
effektiviteten i forbindelse med arbejdsopgaveskift for at udvide kapaciteten
gennem udbygning af rollerne for medicinsk uddannet personale og
hjælpepersonale. Elementer, der kan indgå i tilknyttede programmer, er
uddannelse og certificering af lokalt sundhedspersonale, arbejdsopgaveskift,
afgrænsning af kompetencer for sundhedspersonale og blanding af
færdigheder, fremme af nyskabende uddannelsesmetoder, f.eks. med
afkortning af uddannelsesperioder, fakultetsdeling og optimeret anvendelse af
infrastrukturer, udvikling af retningslinjer for lande med henblik på
evaluering af udbygning af institutionernes uddannelseskapacitet. Udvikling
(2)
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
af livslang læring for at supplere oprindelig uddannelse og egentlig
videreuddannelse vil også være vigtig.
(3)
Sammenknyttende programmer mellem faglige organer og
reguleringsorganer vil blive støttet
med henblik på at opbygge deres
kapacitet og sikre faglige sammenslutninger større indflydelse på ledelsen og
styringen af gode sundhedstjenester.
2.3.
Reform af den offentlige administration og forbedring af arbejdsvilkår og
-betingelser
Anvendelse af forskellige incitamenter - herunder højere lønninger og flere fordele og et
forbedret arbejdsmiljø, der knyttes sammen med en klartdefineret strategi omfattende
målelige resultater for serviceforbedringer og fremme af anstændigt arbejde – vil være
et vigtigt element i forbindelse med afhjælpningen af personalemanglen i
sundhedssektoren i mange lande.
Incitamenter i forbindelse med arbejde i underservicerede
områder for at øge adgangen til sundhedstjenester for de fattige og marginaliserede skal også
overvejes. EU vil støtte de nødvendige undersøgelser af disse spørgsmål for at finde
velegnede nationale løsninger til afhjælpning af manglen på personale i sundhedssektoren.
Ikke-lønmæssige incitamenter, herunder forbedringer af arbejdsmiljø og effektivitet,
anses for at være vigtige for at holde på sundhedssektorpersonalet.
Nyskabende
støttepakker, som omfatter adgang til billige lån, uddannelsesstøtte til børn af
sundhedspersonale og bedre muligheder for karriereudvikling, vil blive støttet. Der skal
iværksættes løninitiativer og andre finansielle initiativer under hensyn til mere vidtrækkende
planer for reform af den offentlige forvaltning, men under hensyn til sundhedssektorens
særlige behov.
EU vil yde støtte til undersøgelser af arbejdsmarkedet, herunder
evalueringer af lønninger og vilkår i den offentlige sektor, den private sektor og i ngo'er
og af sammenhængen mellem disse faktorer og kvaliteten af sundhedsplejen for at
etablere realistiske referencer for personalelønninger i sundhedssektoren.
Bedre
lønninger til sundhedssektorpersonale bør knyttes sammen med klare mål, hvis
virkeliggørelse kan måles, for den ydede tjeneste (produktivitet), f. eks. øget anvendelse af
tjenester, mindre fravær og øget brugertilfredshed.
2.4.
Behandling af HIV/AIDS, tuberkulose og malaria
HIV/AIDS-epidemien og de øgede problemer med tuberkulose og malaria har forværret
personalekrisen i sundhedssektoren og øget arbejdsbyrden inden for et system, der allerede er
under pres. De særlige problemer for sundhedspersonalet med hensyn til bestemmelse af deres
egen HIV-status og adgang til antiretroviral behandling anerkendes på grund af frygten for at
blive stigmatiseret.
EU vil støtte inddragelse af WHO's strategi vedrørende behandling,
uddannelse og fastholdelse af personale i de nationale HIV-/AIDS-strategier.
Politikdialogen vil tage sigte på at sikre, at sundhedspersonalekrisen anerkendes i forbindelse
med planlægning i sundhedssektoren. EU vil fortsætte med at støtte verdensfonden til
bekæmpelse af AIDS, tuberkulose og malaria for at sikre, at dens
landekoordinationsmekanisme knytter de nationale foranstaltninger over for HIV/AIDS,
tuberkulose og malaria sammen med behovet for at opbygge et effektivt sundhedsvæsen, der
kan handle i overensstemmelse med landenes opstillede sundhedsprioriteter.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.5.
Fremme af ligestilling inden for sundhedspersonalet
EU vil støtte politikker, der anerkender og fremmer ligestilling i forbindelse med
udvikling af personalestrategier for sundhedsvæsenet.
Der vil blive ydet støtte til
indførelse af mekanismer, der skal styrke kvindernes rolle i sundhedspersonalet, og hvormed
der navnlig fokuseres på ligestilling i forbindelse med uddannelse, ansættelse, løn,
karriereudvikling og beslutningstagning.
2.6.
Støtte til og styrkelse af lokalsamfundene
EU vil yde støtte til politikker, som tilskynder både offentlige tjenester og ngo-tjenester
til at bistå lokalsamfundenes pleje og støtte som led i de nationale
sundhedspersonalestrategier.
Manglen på sundhedspersonale har øget plejebyrden for
lokalsamfundene, navnlig for kvinder, både med hensyn til frivilligt arbejde og "uformel"
pleje i familierne.
2.7.
Teknisk EU-ekspertise
EU vil styrke koordineringen af sin tekniske bistand til støtte for
landeprogrammeringen og identificere ekspertise til planlægning af personaleressourcer
i sundhedssektoren. EU vil støtte øget koordinering af adgang til teknisk EU-bistand og
tilskynde til udvikling af modtagerforvaltet teknisk bistand, således at landene kan
trække på de erfaringer, der er mest relevante at anvende.
Mekanismer som f. eks. delt
programmering, overvågning og rapportering vil blive anvendt for at gøre mest mulig brug af
EU-knowhow til støtte for national planlægning og programmering.
2.8.
Lande, der har været ramt af konflikter, og ustabile lande
I konfliktramte lande eller i ustabile lande, hvor regeringernes muligheder for at foretage
effektiv national planlægning af de menneskelige ressourcer er begrænsede,
vil EU i stigende
grad anvende virtuelle mekanismer (shadow
alignment)
for at sikre mere forudsigelig
længeresigtet koordineret støtte i takt med virkeliggørelse af millennium-
udviklingsmålene. EU's kontor for humanitær bistand (ECHO) vil eventuelt yde bistand
til koordineringen gennem vurdering henad vejen af sundhedspersonalesituationen
under planlægningen af sit humanitære arbejde.
Hvis landekonteksten tillader det, vil der
ske yderligere udvikling af mekanismer til opbygning af den nationale
sundhedspersonalekapacitet, f. eks. ved at ty til ngo-tjenester og opbygge national kapacitet til
at udlicitere tjenester, således som det er sket i Afghanistan. Effektiv hensyntagen til
menneskelige ressourcer i overgangen fra humanitær bistand til mere langsigtet
udviklingsbistand er en vigtig del af den indsats, der går ud på at knytte nødhjælp sammen
med genopbygning og udvikling, og det område vil blive prioriteret i lande, der befinder sig i
en overgangsfase.
3.
R
EGIONALE
EU-
FORANSTALTNINGER
Man er i øjeblikket ved at fastlægge prioriterede regionale aktioner i Afrika, Asien og
Latinamerika/Caribien. Selv om Afrika prioriteres i EU's indsats, er der også betydelige
sundhedspersonaleproblemer i andre regioner, og EU vil tage hensyn til behovet for en global
indsats, der er tilpasset forskellige regionale behov.
EU vil yde støtte til afgrænsning,
analysering og teknisk og politisk dialog om de menneskelige ressourcer, der er
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nødvendige for at bevidstgøre om problemerne og for at gøre en konkret indsats.
Oslo-mødet om menneskelige ressourcer(2) blev det foreslået, at den globale og regionale
indsats skulle koordineres ved hjælp af såkaldte aktionsplatforme, der omfattede centrale
aktører, og informeres via globale og regionale observationsorganer. Der er blevet oprettet en
regional platform for menneskelige ressourcer inden for sundhedsvæsenet i Afrika(3), og man
er begyndt at oprette et asiatisk uddannelsesnetværk vedrørende menneskelige ressourcer(4).
Behovet for regionale platforme i andre regioner vil blive undersøgt.
3.1.
Politisk lederskab i Afrika
På grund af de uforholdsmæssigt store konsekvenser af sundhedspersonalekrisen i Afrika, bør
det overordnede svar på denne krise tage sit udgangspunkt i Afrikas behov. EU vil samarbejde
med Den Afrikanske Union (AU) og det nye partnerskab for Afrikas udvikling (NEPAD), de
regionale økonomiske fællesskaber, FN-agenturer og med regionale netværk af ngo'er og
civilsamfundsorganisationer for at sikre et stærkt afrikansk islæt i forsøget på at løse
sundhedspersonalekrisen. EU-støtten til menneskelige ressourcer i sundhedssektoren i Afrika
ydes inden for rammerne af den overordnede EU-strategi for Afrika(5).
Som led i den
strategiske støtte til AU vil EU støtte en styrkelse af AU's og NEPAD's rolle i forbindelse
med den regionale indsats. Der vil med den regionale indsats blive trukket på
netværkene af organer for teknisk bistand, som er etableret i forbindelse med WHO's og
Global Health Workforce Alliance's arbejde, og det vil bidrage til opbygningen af en
regional aktionsplatform.
3.2.
Støtte til afrikanske regioner
EU vil med de afrikanske regioner drøfte, hvordan sundhedspersonalekrisen skal løses
gennem foranstaltninger i tilknytning til den regionale økonomiske integration og
økonomiske partnerskabsaftaler.
Tilknyttede spørgsmål om økonomisk migration og syd-
syd-migration vil blive drøftet. Formålet vil være at styrke og forvalte det regionale marked
for menneskelige ressourcer for at afhjælpe de negative konsekvenser af hjerneflugten og i
stedet gøre den til "hjernecirkulation" og "hjernetilgang" gennem regionale aftaler om deling
af kvalifikationer og migration og udvikling.
3.3.
Støtte til regionale observationsorganer for menneskelige ressourcer
EU vil støtte oprettelsen af et regionalt observationsorgan for Afrika,
et "opsamlingssted"
for regional bedste praksis, som indsamler, sammenholder og analyserer oplysninger og
videreformidler information og fremmer anvendelsen af politikker, der er baseret på nationale
oplysninger om menneskelige ressourcer i sundhedssektoren. Der skal gennem arbejdet
fastlægges referencer for personalekapaciteten, og landenes resultater skal sammenlignes.
WHO har kapaciteten og mandatet til at udføre dette arbejde.
3.4.
(1)
Udvikling af regionale uddannelsesressourcer, udbygning af ekspertisenetværk
og udvikling af e-sundhed
EU vil yde støtte til registrering af den regionale uddannelseskapacitet og finde måder,
hvorpå man kan imødekomme landenes behov ved at trække på denne regionale
kapacitet. Med det 7. rammeprogram for forskning (2007-2013) og dets specifikke
internationale samarbejdsaktioner vil der blive ydet støtte til aktioner med henblik på
at udbygge uddannelseskapaciteten. EU vil yde støtte til etablering af læringsnetværk i
og mellem regionerne. Nord-syd- og syd-syd-gående forbindelser med henblik på
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
etablering af ekspertisenetværk, som kan støtte udviklingen af sundhedsfærdigheder,
ekspertise- og forskningskapacitet, vil blive undersøgt. Kommissionen vil fortsætte
med at støtte regionale møder med det formål at afgrænse områder hvor det regionale
arbejde kan give værditilvækst, og vil medvirke til at skabe forbindelser mellem
landene med henblik på at lære af hinandens erfaringer. F.eks. planlægger
Kommissionen at oprette et netværk til udveksling af information om menneskelige
ressourcer mellem portugisisk-sprogede lande og overvejer andre lignende initiativer.
(2)
Det vil blive overvejet, hvordan informationsteknologien kan anvendes til at forbedre
kommunikationen mellem de forskellige tjenesteniveauer, til at forbedre den
medicinske uddannelse, til fjernarbejde og -læring og til at forbedre arbejdets kvalitet
og effektivitet. Kommissionen arbejder sammen med den europæiske rumorganisation
og WHO og har oprettet en taskforce vedrørende e-health for Afrika. Taskforcen skal
undersøge mulighederne ved forbedret telekommunikation for at slå bro over
afstandene mellem sundhedspersonale i landdistrikter og deres kolleger andre steder
og for at etablere telekonsultation, sundhedssektoruddannelse og kapacitetsopbygning
for sektoren i Afrika. Kommissionen har finansieret afholdelsen af en række taskforce-
møder, som afsluttes med en afrikansk konference for de berørte parter (African
Stakeholder Conference). Resultatet af taskforcens arbejde vil blive lagt til grund for
EU's støtte til større sammenkobling af netværk i Afrika, som er et vigtigt led i EU's
strategi for Afrika.
Styrkelse af den regionale forskningskapacitet
3.5.
Opbygning af forskningskapacitet er helt afgørende for at kunne holde på akademikere og
forskere og forebygge hjerneflugt.
EU vil fortsætte med at støtte opbygning af
forskningskapaciteten, bl.a. ved at Kommissionen yder støtte til udvikling af den
kliniske forskningskapacitet gennem et samarbejdspartnerskab (the European and
Developing Countries Clinical Trials Partnership - EDCTP)
for Afrika syd for Sahara.
Der vil blive tilskyndet til at inddrage lokalsamfund i forskningsaktiviteter og styrke
synergien mellem forsknings- og sundhedsplejeaktiviteter på lokalt og regionalt niveau.
4.
G
LOBAL
EU-
INDSATS
Takket være EU's tilsagn om senest i 2015 at øremærke 0,7 % af EU's BNP til
udviklingsbistand vil EU i 2010 tegne sig for 60 % af den globale udviklingsbistand. EU's
koordinering vil bidrage til at optimere fordelene ved denne voksende støtte og styrke den
internationale indsats for at øge harmonisering og tilpasning af bistanden. EU anerkender
behovet for øget global koordinering af de internationale foranstaltninger til afhjælpning af
personalekrisen i sundhedssektoren og stræber efter at fremme anstændigt arbejde for alle
som beskrevet i Kommissionens dokument KOM(2006) 249.
4.1.
(1)
Intern EU-indsats: fremme af bedre planlægning for EU's sundhedspersonale
og af "hjernecirkulation"
Den Europæiske Union vil komme til at stå over for øget intern mangel på
sundhedspersonale inden for de kommende år, således som det er beskrevet i
Kommissionens meddelelse om opfølgning af processen for overvejelser på højt plan
vedrørende patienternes mobilitet og den fremtidige udvikling inden for sundhedspleje
i EU(6). Samtidigt med, at der tages fuldt hensyn til subsidiaritetsprincippet, vil
der
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
blive fastlagt en samordnet EU-strategi for overvågning, uddannelse, ansættelse
og arbejdsvilkår for et tilstrækkeligt stort antal ansatte i sundhedssektoren for at
sikre, at EU som helhed vil være i stand til at virkeliggøre sin målsætning om at
sikre sundhedspleje af høj kvalitet uden at forværre udviklingslandenes
personalemangel i sektoren.
(2)
Gruppen på højt plan vedrørende sundhedstjenesteydelser og medicinsk behandling og
sundhedsplejearbejdsgruppen vedrørende sundhedspersonale, som begge er nedsat af
Kommissionen, har fået til opgave at se nærmere på ansættelsespraksis i Den
Europæiske Union. Den vil i den forbindelse
fastlægge retningslinjer for ansættelse
af sundhedspersonale i EU og ansættelse af personale fra tredjelande, som har til
formål at mindske negative konsekvenser for de menneskelige ressourcer i
sundhedssektoren i tredjelande.
EU vil støtte Verdenssundhedsforsamlingens
resolution, hvori der opfordres til fastlæggelse af en global adfærdskodeks for en etisk
ansættelsespolitik.
Ifølge Kommissionens meddelelse om migration og udvikling vil medlemsstaterne
blive opfordret til at udbygge deres dialog med diaspora–organisationer.
Etablering af
forbindelser mellem diaspora-organisationer og med deres oprindelseslande vil
blive støttet. EU vil undersøge, hvordan det på en konstruktiv måde kan lade sig
gøre at omsætte mange små diaspora-initiativer til mere strategiske og
koordinerede foranstaltninger.
Muligheden for at yde startfinansiering til denne type
samarbejde på et konkurrencepræget grundlag vil blive undersøgt.
EU vil fastlægge mekanismer og retningslinjer til støtte for "cirkulær migration" for
ansatte i sundhedssektoren og se nærmere på mulighederne for at overføre
pensionsrettigheder og beskyttelse af opholdsretten i EU for diaspora-medlemmer,
som deltager i programmer med midlertidig tilbagevenden for øje. Spørgsmål om
anerkendelse af kvalifikationer og handel med sundhedstjenesteydelser vil også blive
taget op. EU vil overveje støtte til efterspørgselsbaserede ordninger med frivillige og
fokusere på kapacitetsopbygning og overførsel af færdigheder.
EU vil undersøge muligheden af at støtte partnerskaber mellem medicinske
institutioner i EU og i udviklingslandene, hvorigennem der kan ske
kapacitetsopbygning og interesserede ansatte i sundhedssektoren kunne dele deres
aktivitet mellem to partnerinstitutioner.
Mobilisering af globale finansieringsmidler med henblik på at øge kapaciteten
hos sundhedspersonalet
(3)
(4)
(5)
4.2.
EU vil i forbindelse med internationale drøftelser slå til lyd for betydningen af
langsigtet, forudsigelig finansiering for at afhjælpe manglen på sundhedspersonale som
led i den internationale indsats for at øge finansieringen med henblik på virkeliggørelse
af millennium-udviklingsmålene.
EU vil fortsætte sin dialog med IMF og Verdensbanken
for at overvinde makroøkonomiske nationale hindringer, som kan begrænse investeringerne i
sundhedssektoren.
Kommissionen og EU-medlemsstaterne vil fortsat være aktive i
bestyrelserne for de globale finansieringsinstrumenter og arbejde for at sikre øget
tilslutning til landeprioriteter med henblik på at udvide de finanspolitiske rammer for
nødvendig investering i kapacitetsopbygning.
Fonde som f.eks. den globale fond til
bekæmpelse af AIDS, tuberkulose og malaria og initiativet the Global Alliance for Vaccines
har allerede forpligtet sig til at anvende midler på måder, som vil bidrage til at udbygge den
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
generelle sundhedssektorkapacitet og samtidigt øge indsatsen over for prioriterede
sygdomme.
5.
5.1.
(1)
N
ÆSTE SKRIDT
Finansiering
I verdenssundhedsrapporten fra 2006 skønnes det, at et gennemsnitligt ressourcefattigt
land for at afholde omkostningerne til uddannelse af en øget arbejdsstyrke i
sundhedssektoren over en 20-årig periode vil skulle øge sine generelle
sundhedsudgifter pr. indbygger med ca. 1,60 dollars om året. I 2025 vil det være
nødvendigt med en forøgelse på mindst 8,30 dollars pr. indbygger i budgettet for
sundhedssektoren for at betale lønninger til flere ansatte i sundhedssektoren.
I forbindelse med finansieringen af en tilstrækkelig arbejdsstyrke i sundhedssektoren
vil det være nødvendigt at skabe et finanspolitisk spillerum for langsigtet investering
gennem ydelse af øget langsigtet forudsigelig bistand. Der vil til det formål være
behov for effektive foranstaltninger under hensyn til de makroøkonomiske
begrænsninger og ledsageforanstaltninger som f.eks. at fritage sundhedspersonalet fra
de lønbegrænsninger, der er gældende for andre offentligt ansatte. Der er behov for at
knytte planlagte øgede investeringer tættere sammen med resultater, hvad angår øget
adgang til tjenester og højere kvalitet af disse tjenester. Spørgsmålet om mulig
inddragelse af en sundhedspersonaleindikator i forbindelse med millennium-
udviklingsmålene vil blive rettet til the Inter-Agency and Expert Group on MDG
Indicators, som er ansvarlig for udarbejdelse af oplysninger, analyse og overvågning af
fremskridt hen imod virkeliggørelse af millennium-udviklingsmålene, hvilket skal
gøre det muligt at gennemføre en bedre overvågning af forbindelserne mellem
finansiering, investering i sundhedspersonale og fremskridt med virkeliggørelse af
millennium-udviklingsmålene. Kommissionen vil øge sin finansieringsandel i form af
budgetstøtte og EU vil søge at yde længeresigtet mere forudsigelig finansieringsstøtte i
takt med virkeliggørelse af millennium-udviklingsmålene gennem indførelse af en
kontraktmekanisme. For at kunne overvåge efterlevelsen af EU's tilsagn om at øge den
finansielle støtte til forbedring af sundhedspersonalesituationen,
vil Kommissionen
ved udgangen af 2007 fastlægge rammer med henblik på at registrere og jævnligt
ajourføre sundhedspersonaleforanstaltninger, der er støttet af medlemsstaterne
og Kommissionen både bilateralt og multilateralt, og sammenholde EU's
finansieringsindsats med andre donorers og de internationale finansielle
institutioners indsats.
Ud over disse bestræbelser for at mobilisere ressourcer på landeniveau vil
Kommissionen bruge op til 40,3 mio. EUR i perioden 2007-2013
[
ud af de 1 060 mio.
EUR for hele det tematiske program for investering i mennesker under instrumentet
for udviklingssamarbejde] til at støtte katalyserende globale og regionale
foranstaltninger vedrørende menneskelige ressourcer i sundhedssektoren. Det vil
kunne overvejes at yde støtte til katalyserende foranstaltninger som f. eks. styrkelse af
AU/NEPAD's indsats for at afhjælpe situationen, støtte til etablering af regionale
aktionsplatforme, støtte til inddragelse af den private sektor, civilsamfundet og
diasporaen i udvikling af nationale strategier for menneskelige ressourcer i
sundhedssektoren gennem indkaldelse af forslag og støtte til global koordinering af
indsatsen gennem arbejdet i Global Health Workforce Alliance.
(2)
(3)
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.2.
Overvågning og evaluering
EU vil støtte etablering på landeplan af rammer for overvågning og evaluering af
menneskelige ressourcer i sundhedssektoren ved hjælp af indikatorer, der er fastlagt af Health
Metrics Network, og vil overvåge fremskridt med kollektive EU-foranstaltninger inden for
sundhedspersonalesituationen i forbindelse med den planlagte rapportering til Parlamentet og
Rådet om det europæiske handlingsprogram til bekæmpelse af HIV/AIDS, malaria og
tuberkulose gennem eksterne foranstaltninger.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447007_0012.png
BILAG 1
Forkortelser
AU
GHWA
NEPAD
The African Union
Global Health Workforce Alliance
New Partnership for African Development
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447007_0013.png
BILAG 2
Henvisninger
1.
Rådet for Den Europæiske Union: Generalsekretariatet; 10. april 2006. Dokument nr.
8359/06. EU's handlingsstrategi vedrørende sundhedspersonalekrisen i
udviklingslandene. Konklusioner vedtaget af Rådet for Den Europæiske Union og
repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet og EU-
tilsagnserklæring vedrørende sundhedspersonale i udviklingslandene.
Human Resources for Health: Overcoming the Crisis: Report from a consultation in
Oslo: 24.-25. februar 2005.
Regional Consultative Meeting on Taking the HRH Agenda Forward at Country
Level: 18.-20. juli 2005, Brazzaville, Congo. Meeting Conclusions.
Workshop on Asian Action Learning Network on Human Resources for Health; 3.-5.
august, Bangkok, Thailand.
KOM (2005) 642 af 12. oktober 2005: EU Strategy for Africa: Towards a Euro-
African pact to accelerate Africa’s development.
KOM (2004) 301 af 20. april 2004: Opfølgning af processen for overvejelser på højt
plan vedrørende patienternes mobilitet og den fremtidige udvikling inden for
sundhedspleje i EU.
2.
3.
4.
5.
6.
DA
13
DA