Beskæftigelsesministeriet

Arbejdsmarkedsstyrelsen

Januar 2007

j.nr. 06-201-212

 

Ændringsforslag

 

til

 

Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om integration af udlændinge i Danmark, lov om statens voksenuddannelsesstøtte og lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse

(Velfærdsreformen - forstærket indsats for at nedbringe ledigheden m.v.)

 

Til § 1

1) Efter nr. 24 indsættes som nyt nummer:

”01. I § 36 indsættes efter stk. 5, som nyt stykke:

” Stk. 6. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om udarbejdelse af grundlaget for vurderingen af, om der er eller kan forventes mangel på arbejdskraft, jf. stk. 4, nr. 2,”.

[Bemyndigelse til beskæftigelsesministeren]

 

2) Nr. 27 affattes således:

”27. Efter § 67 c indsættes:

 

”Særlig løntilskudsordning for langtidsledige kontant- og starthjælpsmodtagere

 

§ 67 d. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 2 og 3, har ret til at indgå aftale med en privat arbejdsgiver og få tilbud om ansættelse med løntilskud.

  Stk. 2. Det er en betingelse for tilbuddet,

1) at personen har modtaget kontanthjælp, starthjælp, introduktionsydelse eller har været i tilbud efter kapitel 10-12 i 140 uger inden for de seneste 156 uger, og

2) at virksomheden opfylder betingelserne i §§ 54, 60, 61 og 62.

  Stk. 3. Perioder med tilbud efter stk. 1 kan ikke medregnes i opgørelsen af de 140 uger i stk. 2, nr. 1.

  Stk. 4. §§ 59 og 67 finder tilsvarende anvendelse ved ansættelse med løntilskud efter stk. 1.

  Stk. 5. Personer under 30 år, som ikke har gennemført en uddannelse, der berettiger til optagelse i en arbejdsløshedskasse, kan ikke indgå en aftale efter stk. 1.

 

§ 67 e. Ved aftaler om ansættelse med løntilskud efter § 67 d skal kommunen i jobcenteret alene påse, at betingelserne i § 67 d, stk. 2, er opfyldt. Kommunen i jobcenteret skal ikke foretage en vurdering efter § 22, stk. 3.

  Stk. 2. Reglerne om jobplan i kapitel 9 finder ikke anvendelse.

 

§ 67 f. Ved ansættelse efter § 67 d udgør løntilskuddet pr. time 90,14 kr. (pr. 1. januar 2006).

   Stk. 2. Arbejdsgiveren og den ledige aftaler varigheden af løntilskudsperioden, der kan være op til sammenhængende 12 måneder.”

[Konsekvens af lov nr. 1540 af 20. december 2006]

 

 

3) Nr. 50 affattes således:

”50. § 127, stk. 1, nr. 2, affattes således:

”2) løntilskud efter §§ 63, 67 c og 67 f,”.”

[Konsekvens af lov nr. 1540 af 20. december 2006]

 

 

Til § 2

 

4) I den under nr. 4 foreslåede affattelse af § 56 a, stk. 2, ændres ”jf. kapitel 4” til: ” jf. kapitel 2 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats”.

[Konsekvensændring]

 

Til § 9

 

5) I stk. 2, ændres ”§§ 67 a og 67 c” til: ”§§ 67 d og 67 f”.

[Konsekvens af lov nr. 1540 af 20. december 2006]

 

 

Bemærkninger

 

 

Til nr. 1

I det fremsatte lovforslag foreslås det i § 1, nr. 52, at forlænge den særlige adgang til tilbud om vejledning og opkvalificering af længere varighed end 6 uger frem til 1. januar 2009.

 

Det er bl.a. en betingelse for at give disse tilbud om længerevarende vejledning og opkvalificering, at tilbuddet kvalificerer til beskæftigelse inden for et område, hvor der er eller kan forventes mangel på arbejdskraft, jf. den gældende § 36, stk. 4, nr. 2.

 

Som led i overvågningen af udviklingen på arbejdsmarkedet udarbejder beskæftigelsesregionerne på grundlag af retningslinier fra Arbejdsmarkedsstyrelsen en oversigt over beskæftigelsesmulighederne i regionen. Oversigten omfatter 5 lister, der vedrører: Mindre gode beskæftigelsesmuligheder. Gode beskæftigelsesmuligheder. Paradoksproblemer. Mangel på arbejdskraft. Mangel på arbejdskraft af en tværgående og strukturel karakter.

 

Listerne skal understøtte det daglige arbejde i jobcentrene. Medarbejderne i jobcentrene skal have konkret og detaljeret information om beskæftigelsesmulighederne inden for regionen til brug for vejledning af arbejdssøgende og målretning af de lediges jobsøgning. Listerne skal konkret anvendes i forhold til en række beskæftigelsespolitiske indsatsområder som flaskehalsbevillingen, bevilling af flyttehjælp og voksenlærlingeordningen. Der vil endvidere blive fastsat regler om, at de også skal anvendes ved vurdering af, hvor hyppigt der skal være kontaktsamtaler med den ledige. Er der tale om ledige med kvalifikationer inden for områder med mangel på arbejdskraft skal kontakten være hyppigere end hver 3. måned. Der vil ligeledes blive fastsat regler om, at listerne skal anvendes ved vurderingen af, om der kan ydes tilskud til opkvalificering i forbindelse med større afskedigelser. Der er her en betingelse, at der er tale om opkvalificering inden for områder, hvor der er eller kan forventes mangel på arbejdskraft.

 

For at sikre en ensartet og forenklet administration i jobcentrene foreslås det, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til også at fastsætte regler om udarbejdelse af grundlaget for vurderingen i den gældende § 36, stk. 4, nr. 2, - om at tilbud i den første ledighedsperiode om længerevarende vejledning og opkvalificering skal kvalificere til beskæftigelse inden for områder, hvor der er eller kan forventes mangel på arbejdskraft. Bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte, at det bliver obligatorisk for jobcentrene at anvende listerne om mangel på arbejdskraft og mangel på arbejdskraft af en tværgående og strukturel karakter ved vurderingen af, om et tilbud kvalificere til beskæftigelse inden for områder, hvor der er eller kan forventes mangel på arbejdskraft.

 

Til nr. 2, 3 og 5

Der er alene tale om konsekvensændringer af paragrafnumre som følge af ændringen af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ved lov nr. 1540 af 20. december 2006.

 

Til 4

Der er alene tale om en konsekvensændring som følge af, at bestemmelserne om inddragelse af andre aktører i det fremsatte lovforslag er foreslået flyttet fra lov nr. 522 af 24. juni 2005 om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovforslagets § 1, nr. 7, og § 2, nr. 1-3.