â€Vil ministeren oplyse i hvilket omfang berørte patienter eller pÃ¥rørende kan fÃ¥ hjælp i Sundhedsstyrelsen og andre steder i form af rÃ¥dgivning om fremgangsmÃ¥den ved anmeldelse af skaden?â€
Jeg har fra Patientforsikringen modtaget følgende udtalelse om spørgsmålet, hvortil jeg kan henholde mig:
â€Selve fremgangsmÃ¥den ved anmeldelse af en skade til Patientforsikringen er meÂget enkel, idet patienten blot skal udfylde et anmeldelsesskema og indsende det til Patientforsikringen. Skemaet vil findes pÃ¥ sygehusene, og hos de privatpraktiÂseÂrende sundhedspersoner, ligesom skemaet kan indhentes telefonisk i PatientforÂsikÂringen. Patienterne kan ogsÃ¥ søge informationer om Patientforsikringen pÃ¥ PaÂtiÂentforsikringens hjemmeside, hvor de ligeledes kan indhente anmeldelsesskeÂmaet.
For mange patienter er det vigtigt at kunne fÃ¥ rÃ¥dgivning om, hvorvidt de har muligÂhed for at fÃ¥ erstatning, og her kan de søge rÃ¥dgivning hos det behandlende personale pÃ¥ sygehusene eller i praksissektoren, og de kan fÃ¥ hjælp hos sygehuseÂnes patientvejledere, som kan udfylde anmeldelsesskemaet sammen med dem.
SÃ¥fremt patienterne søger rÃ¥dgivning i Sundhedsstyrelsen eller PatientklagenævÂnet, vil de blive henvist til at søge hjælp i Patientforsikringen. Patientforsikringen ligger ogsÃ¥ inde med pjecer, som belyser erstatningsmulighederne.â€
Sundhedsstyrelsen har oplyst, at styrelsen giver skriftlig og mundtlig klagevejledning samt vejledning om anmeldelse af erstatningskrav til de patienter og pårørende, der henvender sig til styrelsen for at få rådgivning herom. Styrelsen har videre oplyst, at styrelsen efter Folketingets vedtagelse af L 118 særskilt skriftligt vil vejlede de berørte patienter og eventuelle efterladte til patienter om udvidelsen af patientforsikringsordningens dækningsområde.
Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens oplysninger.