Dato:            7. februar 2007

Kontor:         Regional sundhed

J.nr.:             2003-1444-5

Sagsbeh.:   HM

Fil-navn:       lovforsl/epi/hønotat-rev

 


 

 

Høringsnotat til Sundhedsudvalget

 

 

Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod smitsomme sygdomme (epidemiloven)

 

Lovforslaget har været i høring hos: Statsministeriet, Finansministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Transport- og Energiministeriet, Forsvarsministeriet, Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, Justitsministeriet, SKAT, Miljøministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Danske Regioner, KL, Foreningen af politidirektører i Danmark, Falcks Redningskorps, Post Danmark og Den Almindelige Danske Lægeforening.

 

Der er indkommet høringssvar fra: Økonomi- og Erhvervsministeriet, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Søfartsstyrelsen, Transport- og Energiministeriet, Forsvarsministeriet,  Justitsministeriet, SKAT, Miljøstyrelsen og Danske Regioner.

 

Generelle bemærkninger til lovforslaget

Høringssvarene viser generelt tilslutning til lovforslaget.

 

Det skal bemærkes, at ud over de punkter, der omtales i det følgende, er – på baggrund af høringsrunden og ministeriets egen kvalitetssikring af lovforslaget mv. - indarbejdet nogle mere tekniske, herunder lovtekniske ændringer i lovforslaget.

 

Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod smitsomme sygdomme

 

Udvidelse af lovens anvendelsesområde til også at omfatte visse overførbare sygdomme

 

Der er ikke modtaget bemærkninger vedrørende udvidelsen af lovens anvendelsesområde.

 

Kommentar:

Ingen bemærkninger.

 

Etablering af en centraladministrativ vejledningskompetence og udpegning af en kreds af faste rådgivere til at rådgive og bistå medicinaldirektøren

 

Transport- og Energiministeriet finder det hensigtsmæssigt, at der etableres en centraladministrativ funktion, som kan træde til og bistå med rådgivning til medicinaldirektøren, i tilfælde af en større, men ikke-national, hændelse af epidemisk karakter, og finder det naturligt at Transport- og Energiministeriet indgår i den udpegede kreds, da rådgivning omkring epidemiforhold og betydningen for de enkelte sektorer ikke mindst har relevans for skibe/havne og fly/lufthavne.

 

Kommentar:

Transport- og Energiministeriets bemærkning er udtryk for tilslutning til det fremlagte forslag. Ingen bemærkninger.

 

Forsvarsministeriet savner generelt en beskrivelse af, hvilken indflydelse det vil få på epidemikommissionerne, at der med politiforliget fra den 1. januar 2007 ikke længere er overensstemmelse mellem politikredsene og regionerne.

 

Forsvarsministeriet savner en beskrivelse af, hvorledes samarbejdet mellem kommissionerne og de regionale stabe skal foregå regionalt samt evt. overvejelser af, om epidemikommissionerne bør tilknyttes eller integreres i det øvrige regionale samarbejde.

 

Endvidere finder Forsvarsministeriet ikke, at det af udkastet til lovforslag klart fremgår, hvilken vejledning og rådgivning, der konkret tænkes på, herunder om der er tale om opgaver, der ligger ud over de almindelige opgaver, som Sundhedsstyrelsen varetager.

 

Der bør ifølge Forsvarsministeriet i bemærkningerne til loven anføres en henvisning til samarbejdet mellem epidemikommissionen og de koordinerende stabe samt regionernes sundhedsberedskabsudvalg. Det bør endvidere i bemærkningerne uddybes, hvorledes samarbejdet bør udmøntes. Samme forhold gør sig gældende for lovforslagets pkt. 2.2 om epidemikommissionerne.

 

Kommentar:

Lovforslaget medfører ingen ændring af de gældende regler vedrørende etablering af de regionale epidemikommissioner, som i forbindelse med kommunalreformen har erstattet de amtslige epidemikommissioner.

 

Politi- og domstolsreformen indebærer bl.a., at antallet af politikredse reduceres fra 54 til 12. Samtidig ophæves den tidligere politiregionsordning. Ophævelsen indebærer, at de regionale koordinerende stabe på beredskabsområdet, som tidligere var oprettet i hver politiregion med chefen for politiregionen som leder af arbejdet i staben, ikke kan videreføres.

 

Det er mellem de relevante myndigheder aftalt, at arbejdet i de tidligere regionale koordinerende stabe videreføres i 12 nye beredskabsstabe – en i hver politikreds. Det er endvidere aftalt, at Rigspolitichefen – afhængig af den konkrete hændelse og i samråd med Beredskabsstyrelsen og Forsvarskommandoen – kan udpege en eller flere af de 12 beredskabsstabe til at koordinere indsatsen, såfremt flere beredskabsstabe måtte være aktiveret. Beredskabsstabene vil endvidere i lighed med de tidligere regionale koordinerende stabe fortsat kunne indkaldes – også efter ønske fra en af de øvrige aktører i beredskabet.

 

En revision af vejledningen om samarbejdet på beredskabsområdet forventes snarest at foreligge.

 

Sundhedsstyrelsens rolle er at varetage opgavernes sundhedsfaglige indhold, dvs. i henhold til epidemiloven at forebygge/begrænse sygelighed forårsaget af smitstoffer eller andre stoffer af mikrobiologisk oprindelse. Baggrunden for forslaget om etablering af en centraladministrativ vejledningskompetence og udpegning af en kreds af faste rådgivere til at rådgive og bistå medicinaldirektøren er, at det over de senere år har vist sig nødvendigt hurtigt at nedsætte sådanne samarbejdsgrupper i Sundhedsstyrelsen, fx i forbindelse med de konkrete situationer, der drejede sig om mulig miltbrand i pulver, SARS og fugleinfluenza. Denne proces ønskes fremover formaliseret, hvilket vil nedsætte reaktionstiden og øge kvaliteten af samarbejdet i kommende akutte situationer.

 

På baggrund af Forsvarsministeriets bemærkninger om samarbejdet mellem epidemikommissionerne og de koordinerende stabe er følgende indføjet i bemærkningerne til lovforslaget:

 

I 2.2. Epidemikommissioner, er indføjet efter sidste afsnit:

I visse tilfælde, hvor epidemikommissionerne træder sammen, vil der være tale om en hændelse af en sådan karakter, at også de regionale koordinerende stabe under ledelse af politidirektøren træder sammen. I disse regionale koordinerende stabe etableres et planlægningsmæssigt og operativt samarbejde mellem myndigheder med ansvar for opgaver på beredskabsområdet. Epidemikommissionerne bør derfor indgå i et samarbejde med de regionale stabe med henblik på en koordineret opgavevaretagelse.

 

I 2.3. Central myndighed, er indføjet efter 3. afsnit:

 

Der vil derfor være behov for, at den overordnede ansvarlige og koordinerende myndighed på statsligt niveau vedrørende opgaver i medfør af denne lov indgår i et tæt samarbejde med regeringens nationale operative stab med henblik på en koordineret opgavevaretagelse.

 

Afskaffelse af den generelle pligt for skibe og luftfartøjer til at erhverve tilladelse til frit samkvem

 

Søfartsstyrelsen har ingen bemærkninger til det fremsendte forslag, idet styrelsen går ud fra, at ”sundhedserklæringen for skibsfarten (Maritime Deklaration of Health)”, jf. regel 2.1 i konventionen af 9. april 1965 om lettelse af international samfærdsel ad søvejen, stadig vil blive accepteret ved anløb i dansk havn.

 

Kommentar:

Ændringerne i epidemiloven ændrer ikke ved de i medfør af internationale konventioner og regler vedtagne meldeformaliteter for skibe, og ændrer således ikke ved de i ”IMO FAL-Konventionen” opstillede modeller til standardformularer, som skibe skal udfylde, når de ankommer til eller afsejler fra en havn.

 

Overdragelse af SKATs myndighedsopgaver vedrørende samkvem til politiet

 

Der er ikke modtaget bemærkninger til dette forslag.

 

Kommentar:

Ingen bemærkninger.

 

Overdragelse af SKATs myndighedsopgaver vedrørende rottebekæmpelse til anden myndighed

 

SKAT har i sit høringssvar anført, at opgaven med udstedelse af fritagelses- eller rotteudryddelsescertifikater i henhold til lovens § 18, stk. 2 med stor fordel vil kunne overføres til Miljøstyrelsen.

 

Kommentar:

På baggrund af SKATs forslag er § 18, stk. 2 foreslået ændret, således at også en anden statslig myndighed end SKAT vil kunne pålægges opgaven.

 

Øvrige ændringer

 

Forsvarsministeriet bemærker, at redningsberedskabet bør være fast repræsenteret i de regionale epidemikommissioner med henblik på at kunne rådgive kommissionen om eventuelle beredskabsfaglige tiltag. Repræsentationen bør ske ved chefen for det af Beredskabsstyrelsens regionale beredskabscenter, der løser operative opgaver i regionen.

 

Kommentar:

På baggrund af Forsvarsministeriets bemærkninger er der i lovforslagets § 3, stk. 1  tilføjet: En repræsentant for Beredskabsstyrelsens regionale beredskabscenter udpeget af Beredskabsstyrelsen.