Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

 

 

 

I forbindelse med behandlingen af (L 13) Forslag til Lov om ændring af lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (folkeoplysningsloven) (Fleksible tilrettelæggelsesformer) har

Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 10. november 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 6:

”Mener ministeren ikke, at der er gråzoner for nogle fags vedkommende, som vil være konkurrenceforvridende i forhold til det private arbejdsmarked?”

 

Svar:

I folkeoplysningsloven fra 2000 blev der som noget nyt indsat en overordnet formålsbestemmelse for hele det frie folkeoplysende område samt formålsbestemmelser for folkeoplysende voksenundervisning og frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde.

 

Af den overordnede formålsbestemmelse fremgår, at der med respekt for forskellige holdninger skal sikres offentlige tilskud m.v. til den frie folkeoplysende virksomhed, der bygger på fællesskab og de enkelte initiativtageres idégrundlag. Formålet med den folkeoplysende voksenundervisning er med udgangspunkt i undervisningen at øge den enkeltes almene og faglige indsigt og færdigheder for at styrke evne og lyst til at tage ansvar for eget liv og til at deltage aktivt og engageret i samfundslivet.

 

Det blev endvidere fastsat, at al folkeoplysende virksomhed efter folkeoplysningsloven skal være etableret af en folkeoplysende forening med vedtægt for at være tilskudsberettigende eller kunne få anvist offentlige lokaler.

 

Hvad særligt angår undervisning inden for spil, idræt og sports- og konkurrencepræget virksomhed, herunder dans bortset fra folkedans, fremgår det af folkeoplysningsbekendtgørelsens § 3, stk. 2, at der ikke kan ydes undervisningstilskud hertil. Det gælder både teoretisk undervisning og udøvelse i praksis. Kommunalbestyrelsen kan dog, som det fremgår af bekendtgørelsens § 3, stk. 3, efter høring af folkeoplysningsudvalget fravige de nævnte begrænsninger.

 

Det fremgår endvidere af folkeoplysningsbekendtgørelsens § 2, stk. 4, at hvor der kan være mulige konkurrenceforvridende følgevirkninger for private kommercielle virksomheder, skal folkeoplysningsudvalget være særligt opmærksom på folkeoplysningslovens krav til formål og foreningsdannelse, når den støtteberettigende virksomhed vurderes, herunder når kommunalbestyrelsen fraviger reglen i § 3, stk. 2.

 

Folkeoplysningsudvalget afgør, om en forening opfylder betingelserne for at opnå tilskud efter loven. Det er endvidere folkeoplysningsudvalget, der anviser offentlige lokaler m.v. og fordeler tilskud til de enkelte ansøgere efter loven og de i medfør heraf fastsatte regler, herunder de af kommunalbestyrelsen fastsatte regler. Udvalgets beslutninger kan indbringes for kommunalbestyrelsen, og kommunalbestyrelsens beslutning kan indbringes for det kommunale tilsyn, der vil påse, at kommunalbestyrelsens beslutning er truffet under iagttagelse af gældende regler.

 

Det er min vurdering, at de gældende regler er tilstrækkelige.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder