Betænkning afgivet af Miljø- og Planlægningsudvalget den 16. maj 2007

Betænkning

over

Forslag til lov om ændring af lov om planlægning

(Revision af detailhandelsbestemmelserne)

[af miljøministeren (Connie Hedegaard)]

 

1. Ændringsforslag

Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk Folkepartis medlemmer har stillet ændringsforslag nr. 1 og 3. Miljøministeren har stillet ændringsforslag nr. 2, 5 og 6. Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 4. Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 7.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 6. februar 2007 og var til 1. behandling den 22. februar 2007. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Planlægningsudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 8 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og miljøministeren sendte den 8. november 2006 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 69. Den 6. februar 2007 sendte miljøministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:

Borgmesteren i Helsingør Kommune m.fl.,

De Samvirkende Købmænd,

Niels Parmo Christensen, Skanderborg,

Slagelse Erhvervsråd,

Trekantområdet Danmark og

Tæppeland-Jensen Tæpper A/S.

Miljøministeren har over for udvalget kommentere de skriftlige henvendelser til udvalget.

Deputationer

Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:

Borgmesteren i Helsingør Kommune m.fl.,

De Samvirkende Købmænd og

Trekantområdet Danmark.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 39 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Et af udvalgets spørgsmål til miljøministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.

3. Tilkendegivelse fra miljøministeren

Ministeren har over for udvalget tilkendegivet følgende:

Planlægning for hovedstaden

Når Miljøministeriet skal udarbejde et landsplandirektiv for detailhandelen i hovedstadsområdet, vil det ske i tæt samarbejde og dialog med de berørte kommuner.

Der vil blive tilrettelagt en proces svarende til processen i forbindelse med udarbejdelse af landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning – Fingerplan 2007 – med en høring og drøftelse forud for udarbejdelse af et udkast til landsplandirektiv, som skal udsendes i offentlig høring.

Ifølge den foreløbige tidsplan vil kommunerne i hovedstadsområdet i maj/juni 2007, når loven er vedtaget og rammerne dermed er kendt, blive inviteret til en indledende dialog på teknisk plan. Dialogen vil tage udgangspunkt i en drøftelse af, hvordan de generelle regler, herunder de muligheder der gives til byer over henholdsvis 20.000 og 40.000 indbyggere, kan omsættes til de sammenhængende byområder i hovedstadsområdet. I drøftelserne vil tillige indgå overvejelser om, hvor der kan gives mulighed for udvalgsvarebutikker over 2.000 m2.

På baggrund af de indledende drøftelser vil Miljøministeriet udarbejde et forslag til landsplandirektiv, som udsendes i offentlig høring – formentlig i september 2007 – med henblik på endelig vedtagelse inden årsskiftet 2007/08 om muligt. I forbindelse med den offentlige høring vil der afhængig af drøftelserne i den indledende dialog blive arrangeret møder med kommunerne med henblik på en drøftelse forud for ministerens udstedelse af et landsplandirektiv for detailhandelen i hovedstadsområdet.

Efter den gældende lov skal ministeren fastsætte regler om beliggenheden af de centrale byområder i hovedstadsområdet i et landsplandirektiv. Det fremgår af loven, at ministeren forud for dette skal indkalde ideer, forslag m.v. med henblik på planlægningsarbejdet. Der er således også i dag forudsat to trin i dialogen med kommunerne.

4. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af miljøministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de øvrige ændringsforslag.

Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget mener principielt, at der burde gives større frihed til kommunalbestyrelserne, således at de selv inden for vide rammer kan fastlægge butiksstørrelserne i de i lovforslaget definerede bymidter. Byplanlægning er en kommunal kernekompetence. Lovforslaget er dog en forbedring af kommunernes råderum, og Det Radikale Venstre er samtidig af den opfattelse, at detailhandelsudvalgets bærende idé om, at byerne skal udvikles indefra, er grundlæggende rigtig. Det Radikale Venstre støtter derfor lovforslaget.

Et mindretal i udvalget (S og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af miljøministeren stillede ændringsforslag og ændringsforslag nr. 7.

Mindretallet finder, at en levende, vital, decentral og borgernær detailhandelsstruktur er væsentlig for et velfungerende og moderne samfund.

For Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti er kodeordene i detailhandelsstrukturen bymidterne, decentral struktur, tilgængelighed og sikring af, at ikke al dagligvarehandel trækkes ind til købstæderne.

Partierne fulgte med stor interesse detailhandelsudvalgets arbejde og synes, at det var både afbalancerede og gode indstillinger, der kom fra udvalget.

Det gælder eksempelvis både kvadratmetergrænserne, modellen for hovedstaden, ophævelse af modellen for særlig planlægningsmæssig begrundelse, fastholdelse af bymidteprincippet og udarbejdelse af statistiske modeller m.m.

Partierne forudsætter også, at den statistiske metode, som er nævnt i såvel lovforslaget som detailhandelsudvalgets betænkning, udarbejdes og løbende revideres i samarbejde med KL (Kommunernes Landsforening). Langt hen ad vejen er det forslag, som vinder gehør i store dele af branchen. Det er forslag, som sikrer de to partiers mål vedrørende detailhandelsstruktur.

I lovforslaget er der nogle ting, som kan blive bedre:

1.    Der eksisterer overhovedet ikke noget ønske om 200 m2 ekstra til personalefaciliteter. HK HANDEL og LO, der om nogen må vide, hvor skoen eller personaleforholdene trykker på dette område, udtrykker dyb forundring. Dette sammen med mange andre, og partierne ser disse 200 m2, efter at princippet om bruttoareal er blevet knæsat, som en evig kilde til fortolkninger og tvister over det ganske land. Vi kender kreativiteten inden for området, og mon ikke den også vil blive brugt i rigt mål her? Derfor støtter S og SF ændringsforslag nr. 7, som ophæver 200 m2-tillægget.

2.    Lovforslagets paragraffer og bemærkninger vedrørende planlægningen i hovedstaden virker betydelig mere ministerielt styrede, end detailhandelsudvalget lagde op til. Udvalget lagde op til et udvidet samarbejde med kommunerne i hovedstaden, og det synes svært at se i den nuværende lovtekst, hvor der alene tales om landsplandirektiver. Partierne er tilfredse med miljøministerens tilkendegivelse i betænkningen, der sikrer, at udarbejdelsen af landsplandirektiv for hovedstaden sker i et tæt samarbejde og dialog med kommunerne.

Socialdemokratiet og SF er positive over for lovforslaget, da vi stadigvæk ser en sikring af den decentrale struktur, bymidterne og tilgængeligheden.

Et andet mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af miljøministeren og de af mindretallet under nr. 1 og 3 stillede ændringsforslag. Såfremt mindretallets ændringsforslag ikke vedtages, vil mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.

Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at det er vigtigt, at de store udvalgsvarebutikker også kan placeres uden for bymidten, da vi ser mange problemer med trafikken, såsom mangel på parkeringspladser m.v.

DF er af den opfattelse, at placeringen fint kan findes mellem den kommende indehaver og kommunen, da disse parter bedst kender forholdene i lokalområdet. En afgrænsning på 40.000 indbyggere i byerne er ikke det optimale. Eksempelvis er Fredericia delt på grund af en motorvej med ca. 38.000 indbyggere på den ene side og ca. 12.000 indbyggere på den anden, men Fredericia kan ikke få de samme rettigheder som byer med over 40.000 indbyggere.

DF mener, det er vigtigt at give kommunerne mere indflydelse på planlægningen i lokalområdet. Vi mener også, det er vigtigt, at man har fået tilgodeset personalearealet, så det ikke bliver fraregnet butiksarealet.

Et tredje mindretal i udvalget (EL og IA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af miljøministeren og de under nr. 4 og 7 stillede ændringsforslag. Såfremt de under nr. 4 og 7 stillede ændringsforslag ikke vedtages, vil mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.

Stod det til Enhedslistens medlem af udvalget, havde dette lovforslag set meget anderledes ud. Det har været tydeligt for alle, at der var brug for en revision, idet mulighederne i den nuværende lov for at bruge særlige planmæssige begrundelser, er blevet udnyttet til at give dispensationer for arealkrav til en særlig kategori af dagligvarebutikker og dermed reelt har undermineret de i loven fastsatte grænser.

Nedsættelsen af et detailhandelsudvalg har derfor været kærkomment, og udvalget er efter et grundigt stykke arbejde kommet med en række anbefalinger, der på den ene side har imødekommet krav om mulighed for at etablere større butikker, på den anden side har forsøgt at beskytte mindre og mellemstore detailhandlende i Danmarks mindre byer mod udkonkurrering fra større kæder.

Ministeren har med lovforslaget valgt at overhøre anbefalingerne fra udvalget, idet man har foreslået større maksimumsarealer og udvidet antallet af byer, der kan planlægge med udvalgsvare-butikker over 2.000 m2.

Enhedslisten finder, at dette i realiteten vil betyde en udvikling hen mod skræmmeeksemplerne i USA og Sverige. Dette vil ikke ske lige med det samme, fordi de mindre byer skal placere ekstra store forretninger i bymidten, men når rettigheden ikke kan udnyttes på grund af manglende plads i bymidten, vil presset for at få lov til at bygge ud langs hovedveje stige.

På grund af strukturreformen vil man opleve en planlægning, der ikke længere tager udgangspunkt i de regionale behov, men i stedet tager udgangspunkt i den enkelte kommunes. Dermed vil presset for at få etableret store butikker i de »kommunale hovedstæder« også stige. Til gengæld vil udkantområderne i kommunerne stadig være dårligt forsynede med service og lokale indkøbsmuligheder. 

 Enhedslisten har stillet ændringsforslag, der skal sikre, at lovændringerne følger de af detailhandelsudvalget fastsatte grænser for butikker og planmuligheder. Skulle disse ændringsforslag blive vedtaget, kan Enhedslisten stemme for det samlede lovforslag, selv om det for Enhedslisten ikke er tilstrækkeligt. 

For at sikre en detailhandelsudvikling, som reelt tilgodeser et varieret butiksudbud i de mindre og mellemstore byer og sikrer, at der er god tilgængelighed for alle borgere, navnlig dem uden bil, og i det hele taget fremmer en samfundsmæssigt bæredygtig detailhandelsstruktur, skal der sættes grænser for store butikker – også de, som der i dag ikke er størrelsesbegrænsninger for. Der skal også gøres et reelt stykke arbejde for at styrke de små samfunds overlevelsesevne. Dette gøres bl.a. ved at fjerne afskrivningsmulighederne for butikker, ved at etablere offentlige servicefunktioner i lokale butikker i tyndt befolkede områder og ved at prioritere særlige faciliteter som f.eks. Danske Spils produkter til mindre forretninger.

Enhedslisten har tidligere fremsat beslutningsforslag nr. B 26 i folketingsåret 2005-06, som giver anvisninger på at fremme en mere miljøvenlig detailhandelsstruktur, et område, der i dette lovforslag er stærkt forsømt, og som med en truende klimakatastrofe blot er endnu mere aktuelt.

Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Fólkaflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.

5. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af   et mindretal (DF):

   1) I det under nr. 2 foreslåede § 5 m, stk. 4, indsættes i 1. pkt. efter »hovedstadsområdet«: »og Trekantområdet«.

[Planlægningsmodellen for detailhandel i hovedstadsområdet udvides til at omfatte Trekantområdet]

Af   miljøministeren, tiltrådt af udvalget:

   2) Det under nr. 2 foreslåede § 5 n, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. I butikker, der forhandler tømmer og byggematerialer, jf. stk. 1, nr. 3, kan der etableres et særligt afsnit med varer, der ikke er særlig pladskrævende, men som anvendes i forbindelse med tømmer og byggematerialer«.

[Ændret definition af begrebet »byggemarked«]

Af   et mindretal (DF):

   3) I det under nr. 2 foreslåede § 5 q, stk. 2, der bliver stk. 3, ændres »hovedstadsområdet og Århus« til: »hovedstadsområdet, Trekantområdet og Århus«.

[I Trekantområdet kan der placeres tre udvalgsvarebutikker på mere end 2.000 m² hvert 4. år ]

Af   et mindretal (EL), tiltrådt af et mindretal (IA):

   4) I den under nr. 2 foreslåede § 5 q affattes stk. 2 således:

»Stk. 2. I bymidter i byer med mere end 60.000 indbyggere kan kommunalbestyrelsen i forbindelse med, at der hvert 4. år udarbejdes en strategi for kommuneplanlægningen, jf. § 23 a, stk. 1, 1. pkt., træffe beslutning om at revidere kommuneplanen med henblik på at fastsætte butiksstørrelser for højst tre nye udvalgsvarebutikker på mere end 2.000 m2 bruttoetageareal i hver by.«

[Ændring af størrelsen af de byer, hvor der kan etableres udvalgsvarebutikker på mere end 2.000 m2]

Af   miljøministeren, tiltrådt af udvalget:

   5) I det under nr. 2 foreslåede § 5 q, stk. 5, ændres »et byggemarked omfattet af« til: »det særlige afsnit med varer, der ikke er særlig pladskrævende, men som anvendes i forbindelse med tømmer og byggematerialer, jf.«  

[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 2]

   6) I den under nr. 2 foreslåede § 5 s ændres »Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg« til: »et af Folketinget nedsat udvalg«.

[Henvisning til et af Folketinget nedsat udvalg]

Af   et mindretal (S, SF og EL), tiltrådt af et mindretal (IA):

   7) I den under nr. 2 foreslåede § 5 t udgår stk. 2.

[Mulighed for fradrag af 200 m2 til brug for personalefaciliteter udgår]

Bemærkninger

Til nr. 1

Efter ændringsforslaget fastlægger ministeren efter dialog med kommunerne i Trekantområdet beliggenheden af bymidter, bydelscentre og aflastningsområder, herunder områder, hvori der kan etableres udvalgsvarebutikker over 2.000 m2. Herved bliver det muligt ved landsplandirektiv at placere store udvalgsvarebutikker uden for bymidten.

Til nr. 2

Lovforslaget åbner i § 5 n, stk. 2, mulighed for at etablere et byggemarked på op til 2.000 m2 i tilknytning til en butik, der sælger tømmer og byggematerialer. For at gøre bestemmelsens indhold klarere foreslås begrebet »byggemarked« med dette ændringsforslag ændret til »et særligt afsnit med varer, der ikke er særlig pladskrævende, men som anvendes i forbindelse med tømmer og byggematerialer«. Herved defineres den særlige mulighed for at forhandle ikke særlig pladskrævende varer i forbindelse med særlig pladskrævende varer ved mere præcist at angive, hvilken anvendelse disse ikke særlig pladskrævende varer skal have.

På grund af den nære sammenhæng mellem særlig pladskrævende tømmer og byggematerialer og de varetyper, der ikke er særlig pladskrævende, men som anvendes i forbindelse med tømmer og byggematerialer, vil det hverken ud fra en trafikal eller en bymiljømæssig synsvinkel være hensigtsmæssigt at kræve, at disse varer alene kan forhandles fra butikker i bymidten eller de øvrige områder udlagt til butiksformål.

Som tømmer og byggematerialer omfattet af bestemmelsen om særlig pladskrævende varegrupper kan f.eks. nævnes træ-, sten-, beton-, glas- og gipsmaterialer, træbeskyttelse, søm, skruer, VVS-produkter som f.eks. rør, fittings, radiatorer, vandvarmere, produkter til bad og toilet samt værktøj som f.eks. bore- skrue- og slibemaskiner, tænger og skruetrækkere.

 Produkter som f.eks. tovværk, elartikler, postkasser, brændeovne, tyverialarmer, paraboler og lign. skal derimod placeres i det særlige afsnit med varer, der ikke er særlig pladskrævende, men som anvendes i forbindelse med tømmer og byggematerialer.

Til nr. 3

Efter ændringsforslaget kan der i Trekantområdet placeres tre udvalgsvarebutikker på mere end 2.000 m² hvert 4. år.

Til nr. 4

Med ændringsforslaget ændres bystørrelsen for de byer, hvor der kan etableres store udvalgsvarebutikker på mere end 2.000 m2 fra 40.000 til 60.000 indbyggere, og muligheden for at etablere store udvalgsvarebutikker i de fem største byers aflastningsområder udgår.

Til nr. 5

Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 2. Der er alene tale om, at begrebet »byggemarked« erstattes af begrebet »et særligt afsnit med varer, der ikke er særlig pladskrævende, men som anvendes i forbindelse med tømmer og byggematerialer«. Butiksstørrelsen på 2.000 m2 opretholdes.

Til nr. 6

Ændringsforslaget er udtryk for en fremtidssikring af bestemmelsen og skal understøtte det faktum, at det efter Folketingets forretningsorden er Folketingets Udvalg for Forretningsordenen, der har kompetencen til at bestemme de enkelte stående udvalgs forretningsområder.

Til nr. 7

Med ændringsforslaget udgår stk. 2 af bestemmelsen i § 5 t. Bruttoetagearealet vil herefter skulle beregnes som hidtil.

  Erling Bonnesen (V) Â  Birgitte Josefsen (V) nfmd.  Lars Christian Lilleholt (V) Â  Inger Beinov Støjberg (V) Â  Eyvind Vesselbo (V) Â  Jørn Dohrmann (DF) Â  Walter Christophersen (DF) Â  Christian Wedell‑Neergaard (KF) fmd.  Helle Sjelle (KF) Â  Ole Vagn Christensen (S) Â  Torben Hansen (S) Â  Mette Gjerskov (S) Â  Martin Lidegaard (RV) Â  Johs. Poulsen (RV) Â  Steen Gade (SF) Â  Per Clausen (EL) Â  Sofia Rossen (IA) 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

51

 

Enhedslisten (EL)

6

Socialdemokratiet (S)

47

 

Siumut (SIU)

1

Dansk Folkeparti (DF)

22

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Fólkaflokkurin (FF)

1

Det Radikale Venstre (RV)

16

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

11

 

Uden for folketingsgrupperne (UGF)

4

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 148

Bilagsnr.

Titel

1

Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren

2

Henvendelse af 2/1-07 fra Niels Parmo Christensen, Skanderborg

3

Kopi af tidligere MPU-bilag vedrørende betænkning fra Udvalget for Planlægning og Detailhandel

4

Materiale fra foretrædet 28/2-07 med De Samvirkende Købmænd

5

Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

6

Henvendelse af 28/2-07 fra Tæppeland-Jensen Tæpper A/S

7

Henvendelse af 23/3-07 fra Trekantsområdet Danmark

8

Henvendelse af 29/3-07 fra borgmesteren i Helsingør Kommune m.fl.

9

Pjecen »Hovedstruktur for Trekantområdet 2003-2014«, fra Trekantområdet Danmark

10

Ændringsforslag fra miljøministeren

11

Tilkendegivelse til betænkningen, fra miljøministeren

12

Yderligere ændringsforslag fra miljøministeren

13

1. udkast til betænkning

14

Henvendelse af 30/4-07 fra Slagelse Erhvervsråd

15

Henvendelse af 30/4-07 fra Tæppeland-Jensen Tæpper A/S

16

2. udkast til betænkning

 

 

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 148

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om kommentar til henvendelse af 2/1-07 fra Niels Parmo Christensen, Skanderborg, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om kommentar til materiale fra foretrædet 28/2-07 med De Samvirkende Købmænd, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm. om kommentar til henvendelse af 28/2-07 fra Tæppeland-Jensen Tæpper A/S, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm. om, hvorvidt ministeren vil udarbejde et ændringsforslag om nedsættelse af størrelsen for dagligvarebutikker fra 3.200 m2 til 3.000 m2, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm. om, hvordan ministeren vil inddrage Københavns Kommune i forhandlingerne om detailhandelen i hovedstadsområdet, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

6

Spm., om ministeren kan bekræfte, at lovforslaget ikke indebærer indskrænkninger i allerede eksisterende centre i bymidten i byer med under 40.000 indbyggere, hvor der allerede findes et center i bymidten, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

7

Spm., om ministeren agter at se eksempelvis Trekantområdet som et samlet planområde med deraf følgende detailhandelsmuligheder, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

8

Spm. om, hvor meget plads der i dag er afsat til personalefaciliteter, jf. Detailhandelsudvalgets betænkning, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

9

Spm. om, hvorvidt regeringen finder, at personalet i dag har for få faciliteter, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

10

Spm. om kommunernes muligheder for at kontrollere, at areal fradrages til personalefaciliteter, og om ministeren vil stille krav om årlige tilsyn, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

11

Spm. om, hvilke økonomiske konsekvenser øget tilsyn og afrapportering vil indebære, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

12

Spm. om, i hvilket omfang en udvidelse af butiksstørrelser på henholdsvis 500 m2 og 700 m2 vil understøtte brancheglidning, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

13

Spm. om, hvorvidt ministeren vil redegøre for den øgede brancheglidning som en konsekvens af lovforslagets ændringer fra Detailhandelsudvalgets anbefalinger med hensyn til planlægning for enkelte ekstraordinært store udvalgsvarebutikker i bymidter for byer over 40.000 indbyggere, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

14

Spm. om, hvorvidt ministeren vil tydeliggøre kommunernes muligheder for at fastsætte krav til butiksstørrelser, der er mindre end lovens maksimalgrænser, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

15

Spm. om, hvorvidt der har været overvejelser om at fastsætte en maksimal grænse for ekstraordinært store udvalgsvarebutikker, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

16

Spm. om, hvorvidt ministeren vil yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der fjerner § 5 t, stk. 2, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

17

Spm. om, hvorvidt ministeren vil yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der gennemfører Detailhandelsudvalgets anbefaling til afgræsning af byer, der kan udlægge særligt store udvalgsvarebutikker, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

18

Spm. om, hvorvidt ministeren vil yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der i overensstemmelse med høringssvaret fra HK HANDEL fastlægger regler for, hvor stor en del af omsætningen og arealet i en dagligvarebutik der må udgøres af udvalgsvarer, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

19

Spm. om, hvorvidt regulering af store udvalgsvarebutikker kunne tage udgangspunkt i byers handelsoplande i stedet for bystørrelser, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

20

Spm. om, hvorvidt kravet om, at alene byer med 40.000 indbyggere får ret til at etablere store udvalgsvarebutikker, vil skævvride Danmark, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

21

Spm. om, hvorvidt ministeren kan bekræfte, at udarbejdelse af et landsplandirektiv for detailhandelen i hovedstadsområdet vil ske i et udvidet samarbejde med kommunerne, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

22

Spm. om, hvorvidt byer med allerede eksisterende butikscentre i bymidten eller udviklingsplaner herfor vil blive indskrænket, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

23

Spm. om, hvor mange indbyggere der bor i en radius af 40 km fra Esbjerg, Fredericia og Kolding, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

24

Spm. om det rimelige i, at lovforslaget medfører en skævvridning af konkurrencen, og at mulighederne begrænses for én enkelt aktør på markedet, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

25

Spm. om, hvorvidt lovforslagets konsekvenser for BAUHAUS harmonerer med regeringens indsats for at styrke konkurrencen inden for byggebranchen, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

26

Spm. om, hvorvidt brancheglidning finder sted ved butikskoncepter under 2.000 m2, og hvilke undersøgelser og analyser der begrunder den foreslåede grænse på 2.000 m2 for et byggemarked, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

27

Spm. om, hvorfor byggemarkeder ikke er omfattet af kategorien over særlig pladskrævende varegrupper, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

28

Spm., om der findes andre butikskæder, der vil blive nødsaget til at opsplitte butikken for at kunne videreføre deres butikskoncepter, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

29

Spm. om, hvordan det kan undgås, at kommunernes håndhævelse af det foreslåede størrelseskrav til byggemarkeder bliver uensartet, og at der opstår retssager, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

30

Spm. om, hvilke administrative byrder det kommunale kontrolarbejde vil medføre, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

31

Spm. om, hvordan den enkelte kommune skal kontrollere antallet af m2, der bruges til de forskellige byggemarkedsvaregrupper, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

32

Spm. om, hvorvidt ministeren vil overveje at overflytte bestemte varegrupper som eksempelvis værktøj, maling og VVS-produkter til kategorien tømmerhandel og byggematerialer, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

33

Spm. om kommentar til henvendelse af 23/3-07 fra Trekantområdet Danmark, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

34

Spm. om den model, der foreslås anvendt for planlægningen i hovedstadsområdet kan overføres til Trekantområdet, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

35

Spm. om kommentar til henvendelse af 29/3-07 fra ni borgmestre, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

36

Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der gør det muligt for kommunerne at fastsætte størrelsen af både dagligvare- og udvalgsvarebutikker i bymidterne, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

37

Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der gør det muligt at gennemføre en model for detailhandelsplanlægning, herunder mulighed for at etablere store udvalgsvarebutikker i Trekantområdet som den model, der foreslås gennemført i hovedstadsområdet, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

38

Spm. om kommentar til henvendelse af 30/4-07 fra Slagelse Erhvervsråd, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

39

Spm. om kommentar til henvendelse af 30/4-07 fra Tæppeland-Jensen Tæpper A/S, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 2

Et af udvalgets spørgsmål til miljøministeren og dennes svar herpå

Spørgsmålet og svaret er optrykt efter ønske fra S og SF.

Spørgsmål 5:

Vil ministeren oplyse, hvordan ministeren agter at inddrage Københavns Kommune m.fl. i de kommende forhandlinger om detailhandelen i Hovedstadsområdet?

Svar:

Når Miljøministeriet skal udarbejde et landsplandirektiv for detailhandelen i hovedstadsområdet, vil det ske i tæt samarbejde og dialog med de berørte kommuner.

Der vil blive tilrettelagt en proces svarende til processen i forbindelse med udarbejdelse af landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning - Fingerplan 2007- med en høring af kommunerne og drøftelse forud for udarbejdelse af et udkast til landsplandirektiv, som skal udsendes i offentlig høring.

Når loven er vedtaget og rammerne dermed er kendt, vil de involverede kommuner blive inviteret til en indledende dialog. Dialogen vil tage udgangspunkt i en drøftelse af, hvordan de generelle regler, herunder de muligheder der gives til byer over henholdsvis 20.000 og 40.000 indbyggere, kan omsættes til de sammenhængende byområder i hovedstadsområdet. I drøftelserne vil tillige indgå overvejelser om, hvor der kan gives mulighed for placering af udvalgsvarebutikker over 2.000 m2.

Herefter vil Miljøministeriet udarbejde et forslag til landsplandirektiv, som udsendes i offentlig høring. Landsplandirektivet vil formentlig kunne vedtages endeligt inden årsskiftet. I forbindelse med den offentlige høring vil der, afhængigt af drøftelserne i den indledende dialog, blive arrangeret møder med kommunerne med henblik på en drøftelse forud for ministerens vedtagelse af landsplandirektivet.

Kommunerne i Hovedstadsområdet vil således blive inddraget i alle led i processen inden udarbejdelsen af et forslag om detailhandlen. De vil blive hørt over forslaget og de vil blive inddraget, når høringen er afsluttet, og det endelige landsplandirektiv skal udarbejdes.