Ændringsforslag til L 159 (Metro Cityring)

Ændringsforslag

Af   et mindretal (EL), tiltrÃ¥dt af:

Til § 1

   1) Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 01. De i stk. 1 nævnte projekteringer og anlæg skal omfatte, at der anlægges en station ved Carlsberg i Valby.«

[Krav til Cityrings projektet]

   2) Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 02. De i stk. 1 nævnte projekteringer og anlæg skal omfatte, at der anlægges en metrolinje til Brønshøj-Gladsaxe.«

[Krav til Cityrings projektet]

   3) Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 03. De i stk. 1 nævnte projekteringer og anlæg skal omfatte, at der anlægges en metrolinje fra Vibenshus Runddel til Lyngby og DTU ad Lyngbyvej.«

[Krav til Cityrings projektet]

 

Bemærkninger

Til nr. 1-3

Med ændringsforslagene udvides projektet om en cityring med anlæg af metrolinjer til Brønshøj-Gladsaxe og fra Vibenshus Runddel ad Lyngbyvej til Lyngby og DTU, samt en metrostation ved Carlsberg i Valby.

 

Formålet med ændringsforslagene er at optimere passagergrundlaget ved at etablere to fødelinjer til metroen samt en metrostation ved Carlsberg.

 

OTM 5.0 viser, at der vil være ca. 15 pct. færre passagerer end oprindelig antaget.

Ved at koble to fødelinjer på metroen, vil metroen kunne bidrage til at reducere myldretidstrafikken på vejene samt skaffe flere passagerer til metroen.

 

Hvis metroen anlægges uden disse ændringsforslag, vil antallet af biler kun blive reduceret med 0,9 pct. i de dele af byen, som metroen passerer. Dermed vil metroen ikke kunne bidrage til at reducere biltrafikkens udledning af klimaskadelige stoffer.