Trafikudvalget 2006-07
L 159 Bilag 20
Offentligt
379233_0001.png
379233_0002.png
18. april 2007
FREDERIKS KIRKE
Sag: 41.642.081
Ref.: TN/lvs

Notat

Vedrørende planer om etablering af Metro Cityring i umiddelbar nærhed af Fre-deriks KirkenNotatet er udarbejdet på baggrund af møde i Folketingets trafikudvalg samt trafikmini-sterens svar på spørgsmål 147 fra trafikudvalget.Af svaret fra trafikministeren vedrørende menighedsrådets bekymring om kirkens fun-damenter, fremgår det bl.a. at Ørestadsselskabet har givet tilsagn om, at stationskon-struktionen vil blive tilpasset kirkens fundamentskonstruktioner så vidt det overhove-det er muligt, således at indgreb i samme kan undgås. Derudover oplyses, at efterføl-gende arkæologiske undersøgelser har vist at netop sådanne indgreb kan undgås.De arkæologiske undersøgelser har vist, at fundamenterne under selve kirken og denstrappe optræder som antaget og vist på historiske planer hvilket, hvis ikke de skal øde-lægges, må medføre at stationskompleksets placering ændres..Bekymringerne angående fundamenterne for kirkens to aldrig fuldførte tårne har vistsig ubegrundede, idet funderingen tilsyneladende er bortskaffet ved tidligere anlægsar-bejder.Det er fortsat vigtigt at få afklaret og registreret de af kirkens fundamenter som kantænkes at komme i karambolage med metroens to byggegrupper, placeret på hver sideaf stationsanlægget. Dette for, at der på et så tidligt tidspunkt som muligt, og inden ar-bejderne overhovedet sættes i gang, kan tages stilling til den endelige placering af byg-gegruberne.Det er glædeligt at konstatere, at hverken grundvandssænkning eller ramning af spunsvil blive tilladt i forbindelse med anlægsarbejderne. Erfaring viser dog, at der ved mangeanlægsarbejder ofte trænger ikke ubetydelige mængder vand ind i byggegruber fra un-dergrunden, medmindre der gennemføres særlige tiltag til tætning af byggegruben . Derbør i udbudsmaterialet redegøres for, hvordan skakten sikres mod indtrængende vandunder selve byggeprocessen, således at kirkens sårbare og foreløbigt intakte pælefun-dering ikke skades grundet bortstrømmende vand. Det bemærkes, at vi i den sammen-hæng betragter et vandinfiltrationsanlæg som en nødløsning, og at sikringen af vand-standen ikke udelukkende bør baseres på dette anlæg. Tætningen af byggegruberne børvære det primære.Vi forudsætter at forbuddet mod ramning gælder alle former for arbejder, også eksem-pelvis ramning af bundforankringspæle.C:\DOCUME~1\WEBUDV~1\LOCALS~1\Temp\BCL Technologies\easyPDF 5\@BCL@340A3D32\@[email protected]
02
Som rådgivere kan vi kun være tilfredse med at Ørestadsselskabet tilbyder at inddrageos i, og orientere tæt, om den kommende proces. Det vil giver mulighed for at kom-me med indsigelser, såfremt vi mener kirken og dens fundamenter er truede eller atder på nogen måde er risiko for skader.Ørestadsselskabet foreslås, i forbindelse med planlægningen af anlægsarbejderne, at ud-arbejde en rapport over allerede eksisterende skader på Frederiks Kirke.Det er forståeligt, at det ikke er muligt at friholde kirken for støj i anlægsfasen, og vinoterer med tilfredshed, at det i rimeligt omfang vil være muligt at aftale begrænsningeraf støjende arbejdet i forbindelse med kirkelige handlinger så som gudstjenester, begra-velser og bryllupper.Ørestadsselskabet mener, det vil være muligt at friholde kirken for støjgener forårsa-get af metroen i driftsfasen. Regner man i den forbindelse med at anvende gummihjul,neoprenbedded betonplader til banelegemerne, neopren under svellerne eller neoprenmellem sveller og skinner, således at der opnås sikkerhed for at driftsstøj ikke trans-mitteres op i kirkerummet ?
Venlig hilsen
Trine Neble / Partner, Arkitekt MAADirekte tel 26 12 08 04,[email protected]
Svend Jakobsen